1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā izstrādā, validē, apstiprina un uztur gaisa kuģu lidojumu procedūras Latvijas Republikas gaisa telpā, atbilstoši Komisijas 2017. gada 1. marta Īstenošanas Regulas (ES) Nr. 2017/373, ar ko nosaka kopīgas prasības gaisa satiksmes pārvaldības/aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējiem un citu gaisa satiksmes pārvaldības tīkla funkciju nodrošinātājiem un to uzraudzībai, ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 482/2008, Īstenošanas regulas (ES) Nr. 1034/2011, (ES) Nr. 1035/2011 un (ES) 2016/1377 un groza Regulu (ES) Nr. 677/2011 (turpmāk – Regula Nr. 2017/373) un Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) prasībām.
2. Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra" (turpmāk – Civilās aviācijas aģentūra) publicē tīmekļvietnē (www.caa.gov.lv) šādus Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) dokumentus:
2.1. Kvalitātes nodrošināšanas rokasgrāmatu instrumentālo lidojumu procedūru izstrādei (Doc 9906);
2.2. Gaisa kuģu lidojumu procedūras (Doc 8168).
3. Valsts akciju sabiedrība "Latvijas gaisa satiksme" (turpmāk – Latvijas gaisa satiksme) izstrādā lidojumu procedūras un nodrošina izstrādāto lidojumu procedūru dokumentēšanu, validāciju un uzturēšanu, ievērojot Regulas Nr. 2017/373 un šo noteikumu prasības. Lidojumu procedūras izstrādes un validācijas izdevumus sedz lidojumu procedūras ierosinātājs.
4. Jautājumos, kas attiecas uz šo noteikumu un Regulas Nr. 2017/373 3 XI pielikuma darbības jomu, kompetentā iestāde ir Civilās aviācijas aģentūra.
5. Lidojumu procedūras izstrādi vai lidojumu procedūras izstrādes procesa atsevišķu posmu var veikt jebkurš Eiropas Savienības dalībvalsts atbildīgās aviācijas iestādes lidojumu procedūras izstrādes pakalpojumu sniedzējs, kas sertificēts atbilstoši Regulas Nr. 2017/373 prasībām (turpmāk – ārvalsts lidojumu procedūras izstrādātājs), ja:
5.1. lidojumu procedūras izstrādes ierosinātājs saskaņo to ar Civilās aviācijas aģentūru, bet ārvalsts lidojumu procedūras izstrādātājs iesniedz attiecīgās atbildīgās aviācijas iestādes izdotu spēkā esošu lidojumu procedūras izstrādes pakalpojumu sniegšanas sertifikātu, kas atbilst Regulas Nr. 2017/373 prasībām, un dokumentus, kas apliecina lidojumu procedūras izstrādātāja kvalifikāciju;
5.2. tas noslēdz līgumu ar Latvijas gaisa satiksmi par tās iesaistīšanos lidojumu procedūras izstrādes procesā.
6. Latvijas gaisa satiksme izveido un vada pastāvīgu ekspertu grupu, kas sniedz konsultācijas lidojumu procedūras izstrādes un validācijas posmā (turpmāk – ekspertu grupa). Ekspertu grupas sastāvā ir Latvijas gaisa satiksmes, sertificētu lidlauku ekspluatantu un aviosabiedrību deleģēti pārstāvji.
7. Ja ir zināms, ka lidojumu procedūru izstrādās ārvalsts lidojumu procedūras izstrādātājs, kā arī ja lidojumu procedūras ierosinātājs ir Nacionālie bruņotie spēki, arī to pārstāvjus iekļauj ekspertu grupas sastāvā.
8. Ierosināt jaunu lidojumu procedūru vai veikt izmaiņas aeronavigācijas informācijas produktos jau publicētā lidojumu procedūrā var:
8.1. Latvijas gaisa satiksme;
8.2. Nacionālie bruņotie spēki, ja lidojumu procedūra saistīta ar militāro lidlauku vai militārās aviācijas gaisa kuģu lidojumiem;
8.3. lidlauka ekspluatants par savu lidlauku;
8.4. aviosabiedrības.
9. Šo noteikumu 8. punktā minētās personas (turpmāk – iesnieguma iesniedzējs) aizpilda iesniegumu lidojumu procedūras izstrādei saskaņā ar šo noteikumu pielikumu un iesniedz to Latvijas gaisa satiksmē.
10. Saņemot šo noteikumu 9. punktā minēto iesniegumu, Latvijas gaisa satiksme noskaidro personas, kuras var ietekmēt ierosinātās lidojumu procedūras izstrāde un kuras nav iekļautas ekspertu grupas sastāvā, un saskaņā ar Regulas Nr. 2017/373 XI pielikuma FPD.OR.105. punkta "d" apakšpunkta prasībām konsultējas ar tām lidojumu procedūras izstrādes un validācijas posmā.
11. Latvijas gaisa satiksme 10 darbdienu laikā pēc šo noteikumu 9. punktā minētā iesnieguma saņemšanas izvērtē, vai tajā ir sniegta visa nepieciešamā informācija. Ja iesniegums nav aizpildīts atbilstoši šo noteikumu pielikuma prasībām, Latvijas gaisa satiksme par to informē iesnieguma iesniedzēju. Latvijas gaisa satiksme turpina iesnieguma izskatīšanu, ja iesnieguma iesniedzējs precizē iesniegto informāciju.
12. Ja iesniegums aizpildīts atbilstoši šo noteikumu pielikuma prasībām, Latvijas gaisa satiksme 20 darbdienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas sasauc ekspertu grupu. Ekspertu grupa izvērtē iesniegumā sniegtā priekšlikuma atbilstību:
12.1. plānotajām ekspluatācijas vajadzībām;
12.2. gaisa telpas lietotāju vajadzībām;
12.3. normatīvo aktu prasībām, kas regulē gaisa telpas izmantošanas kārtību;
12.4. priekšlikuma īstenošanas iespējai noteiktajā termiņā;
12.5. priekšlikuma īstenošanai paredzētajiem resursiem;
12.6. citiem gaisa telpas un lidlauka attīstības plāniem;
12.7. vides aizsardzības prasībām.
13. Ja ekspertu grupas vairākums neatbalsta šo noteikumu 9. punktā minētajā iesniegumā sniegto priekšlikumu, tā pieņem vienu no šādiem lēmumiem:
13.1. uzdot iesnieguma iesniedzējam pārstrādāt iesniegto priekšlikumu un novērst norādītos trūkumus;
13.2. neuzsākt lidojumu procedūras izstrādi, ja iesniegtais priekšlikums neatbilst kādam no šo noteikumu 12. punktā minētajiem kritērijiem.
14. Katra ekspertu grupas dalībnieka viedoklis tiek ierakstīts sanāksmes protokolā. Ekspertu grupas sanāksmes protokolā norāda šo noteikumu 12. punktā minētā izvērtējuma detalizētu aprakstu.
15. Pēc ekspertu grupas sanāksmes Latvijas gaisa satiksme iesniedz Civilās aviācijas aģentūrā apstiprināšanai saņemto iesniegumu un pievieno ekspertu grupas sanāksmes protokolu.
16. Civilās aviācijas aģentūra piecu darbdienu laikā pēc šo noteikumu 15. punktā minēto dokumentu saņemšanas izskata tos un pieņem lēmumu apstiprināt iesniegumā sniegto priekšlikumu vai atteikt priekšlikuma apstiprināšanu. Par minēto lēmumu Civilās aviācijas aģentūra informē Latvijas gaisa satiksmi un iesnieguma iesniedzēju, kā arī ārvalsts lidojumu procedūras izstrādātāju, ja tas iesniegumā norādīts kā lidojumu procedūras izstrādātājs.
17. Civilās aviācijas aģentūra pieņem lēmumu atteikt iesniegumā sniegtā priekšlikuma apstiprināšanu, ja konstatē, ka:
17.1. šo noteikumu 14. punktā minētais sanāksmes protokols nesatur šo noteikumu 12. punktā minēto detalizēto izvērtējumu;
17.2. ekspertu grupa ir pieņēmusi lēmumu neatbalstīt iesniegumā sniegto priekšlikumu;
17.3. iesniegumā norādītais ārvalsts lidojumu procedūras izstrādātājs neatbilst šo noteikumu 5. punktā minētajām prasībām.
18. Ja saskaņā ar šo noteikumu 16. punktu lidojuma procedūru izstrādes pakalpojumu sniedzējs saņēmis Civilās aviācijas aģentūras lēmumu par iesniegumā sniegtā priekšlikuma apstiprināšanu, kurā norādīts, ka tā izstrāde paredz minimālas izmaiņas lidojuma procedūrā, lidojuma procedūru izstrādes pakalpojumu sniedzējs turpmāk šo lidojuma procedūru izstrādā bez Civilās aviācijas aģentūras saskaņojuma un izstrādāto lidojuma procedūru iesniedz publikācijai aeronavigācijas informācijas produktos bez šo noteikumu 38. punktā minētā Civilās aviācijas aģentūras apstiprinājuma.
19. Lai uzsāktu lidojumu procedūras izstrādi pēc Civilās aviācijas aģentūras apstiprinājuma saņemšanas, lidojumu procedūras izstrādātājs iegūst un verificē nepieciešamos datus no Regulas Nr. 2017/373 XI pielikuma FPD.OR.120. punktā minētajām personām, ar kurām lidojumu procedūras izstrādātājs ir noslēdzis formālo vienošanos:
19.1. apvidus datus – elektroniski rastra vai vektora dati;
19.2. datus par šķēršļiem – mākslīgi veidoti un dabiski šķēršļi (torņi, koki, veģetācijas augstums);
19.3. datus par lidlauku – lidlauka kontrolpunktu koordinātes, apgaismojuma ierīces, magnētiskā deklinācija un to ikgadējās izmaiņas, skrejceļa dati, meteoroloģiskie statistikas dati, altimetru datu avots;
19.4. aeronavigācijas datus – gaisa telpas struktūras elementi un to klasifikācija (A, B, C, D, E, F un G gaisa telpas klases kategorijas), gaisa trases, lidojumu maršruti, pārejas absolūtie augstumi, lidojuma līmeņi;
19.5. datus par radionavigācijas līdzekļiem – tips, koordinātes, pacēlums, apkalpojamās gaisa telpas darbības rajons, radio frekvence, identifikators, magnētiskā variācija.
20. Lidojumu procedūras izstrādātājs pēc visu nepieciešamo datu iegūšanas 30 darbdienu laikā izstrādā konceptuālo lidojumu procedūras projektu saskaņā ar Regulas Nr. 2017/373 XI pielikuma FPD.TR.100. punktā noteiktajām prasībām.
21. Pēc konceptuālā lidojumu procedūras projekta izstrādes to izskata ekspertu grupa. Ja ekspertu grupas vairākums neatbalsta konceptuālo lidojumu procedūras projektu, tā pieņem vienu no šādiem lēmumiem:
21.1. uzdot lidojumu procedūras izstrādātājam pārstrādāt konceptuālo lidojumu procedūras projektu;
21.2. pārtraukt lidojumu procedūras turpmāko izstrādi, ja konceptuālais lidojumu procedūras projekts neatbilst kādam no šo noteikumu 12. punktā minētajiem kritērijiem.
22. Par šo noteikumu 21. punktā minēto lēmumu Latvijas gaisa satiksme informē Civilās aviācijas aģentūru un iesnieguma iesniedzēju.
23. Ja ekspertu grupa atbalsta konceptuālo lidojumu procedūras projektu, lidojumu procedūras izstrādātājs 60 darbdienu laikā izstrādā lidojumu procedūru saskaņā ar Regulas Nr. 2017/373 XI pielikuma FPD.TR.100. punktā noteiktajām prasībām.
24. Ja lidojumu procedūras izstrādātājs ir izmantojis automatizētu lidojumu procedūras izstrādes programmatūru, tā pienākums ir izlases kārtībā pārbaudīt piemērotos kritērijus, izmantojot citu pārbaudāmu lidojumu procedūras izstrādes metodi.
25. Lidojumu procedūras izstrādātājs dokumentē lidojumu procedūras izstrādes procesu un izveido dokumentu paketi, kurā ietilpst:
25.1. visi lidojumu procedūras izstrādē izmantotie dati un to iegūšanas avoti;
25.2. izstrādes metodes un izstrādes kritēriji;
25.3. visi aprēķini, tai skaitā izmantotie transformēšanas parametri;
25.4. lidojumu procedūras izstrādes pieņēmumi un ierobežojumi;
25.5. visas shēmas un kartes, kas nepieciešamas lidojumu procedūras validācijai;
25.6. lidojumu procedūras apraksts (ja nepieciešams);
25.7. navigācijas sistēmas datubāzes ARINC 424 dati;
25.8. cita būtiska informācija, kas izriet no lidojumu procedūras izstrādes procesa.
26. Ja lidojumu procedūru izstrādā ārvalsts lidojumu procedūras izstrādātājs, tas šo noteikumu 25. punktā minēto dokumentu paketi nodod Latvijas gaisa satiksmei.
27. Latvijas gaisa satiksme nodrošina, ka visi dati, kas izmantoti lidojumu procedūras izstrādē, un dokumenti, kas atspoguļo pilnu lidojumu procedūras izstrādes gaitu:
27.1. tiek uzturēti un glabāti atbilstoši Regulas Nr. 2017/373 XI pielikuma FPD.OR.110. punkta prasībām un tādā veidā, lai tiem jebkurā lidojumu procedūras spēkā esības laikā varētu ērti piekļūt un, ja nepieciešams, atkārtoti validēt;
27.2. tiek glabāti arhīvā ne mazāk kā trīs gadus pēc tam, kad lidojumu procedūra zaudējusi spēku.
28. Ja izstrādātā lidojumu procedūra rada izmaiņas gaisa satiksmes pakalpojuma sniedzēja funkcionālajā sistēmā, Latvijas gaisa satiksme veic drošuma novērtējumu saskaņā ar Regulas Nr. 2017/373 IV pielikuma ATS.OR.205. punkta prasībām un papildus ievēro Komisijas 2014. gada 12. februāra Regulas (ES) Nr. 139/2014, ar ko nosaka prasības un administratīvās procedūras saistībā ar lidlaukiem atbilstīgi Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 216/2008 (turpmāk – regula Nr. 139/2014), III pielikuma ADR.OR.B.040. punkta "f" apakšpunkta prasības, ja lidojumu procedūra attiecas uz lidlauku, kuram piemēro regulas Nr. 139/2014 prasības.
29. Pēc lidojumu procedūras drošuma novērtējuma Latvijas gaisa satiksme:
29.1. sagatavo lidojumu procedūras karti saskaņā ar 1944. gada 7. decembra Konvencijas par starptautisko civilo aviāciju 4. pielikumu "Aeronavigācijas kartes", nodrošinot, ka sagatavoto karti verificē lidojumu procedūras izstrādātājs, kurš to ir izstrādājis;
29.2. izstrādā lidojumu procedūras validāciju, kas sastāv no pamata validācijas un lidojumu validācijas.
30. Lidojumu procedūras pamata validāciju veic šādos divos posmos:
30.1. lidojumu procedūras dokumentu validācija;
30.2. lidojumu procedūras pirmslidojumu validācija.
31. Lidojumu procedūras dokumentu validāciju veic Latvijas gaisa satiksmes norīkots lidojumu procedūras izstrādātājs, kurš nav piedalījies attiecīgās lidojumu procedūras izstrādē.
32. Lidojumu procedūras izstrādātājs, ievērojot Regulas Nr. 2017/373 XI pielikuma FPD.TR.100. punktā minētās prasības, pārbauda:
32.1. lidojumu procedūras izstrādē piemēroto kritēriju pareizību;
32.2. lidojumu procedūras izstrādē izmantoto datu, tajā skaitā šķēršļu un reljefa datu, precizitāti un integritāti;
32.3. piemēroto atkāpju pieļaujamību no lidojumu procedūras izstrādes kritērijiem, ja šādas atkāpes ir piemērotas;
32.4. kartes pareizību;
32.5. lidojumu procedūras savietojamību ar navigācijas sistēmas datubāzi ARINC 424.
33. Lidojumu procedūras izstrādātājs pēc lidojumu procedūras dokumentu validācijas sagatavo detalizētu ziņojumu, kurā apliecina izstrādātās lidojumu procedūras atbilstību Regulas Nr. 2017/373 XI pielikuma FPD.TR.100. punktā minētajām prasībām vai norāda, kādām prasībām neatbilst izstrādātā lidojumu procedūra un kādi pasākumi ir jāveic, lai novērstu konstatētās neatbilstības. Šajā punktā minēto ziņojumu pievieno šo noteikumu 25. punktā minētajai dokumentu paketei.
34. Latvijas gaisa satiksme pēc šo noteikumu 33. punktā minētā ziņojuma saņemšanas veic vienu no šādām darbībām:
34.1. uzdod lidojumu procedūras izstrādātājam veikt ziņojumā norādītos pasākumus, ja tādi ir norādīti;
34.2. izveido lidojumu procedūras pirmslidojumu validāciju grupu, ja šo noteikumu 33. punktā minētajā ziņojumā norādīts, ka izstrādātā lidojumu procedūra atbilst Regulas Nr. 2017/373 XI pielikuma FPD.TR.100. punktā minēto dokumentu prasībām. Lidojumu procedūras pirmslidojumu validācijas grupā iekļauj lidojuma validācijas pilotu un lidojumu procedūras izstrādātāju.
35. Lidojumu procedūras pirmslidojumu validācijas grupa veic lidojumu procedūras pirmslidojumu validāciju, lai pārbaudītu izstrādātās lidojumu procedūras izmantojamību no gaisa kuģu ekspluatācijas viedokļa:
35.1. detalizēti izvērtē visu lidojumu procedūras dokumentu paketi;
35.2. izvērtē navigācijas sistēmas datubāzes ARINC 424 datus un to kodēšanas precizitāti;
35.3. izvērtē izstrādātās lidojumu procedūras savietojamību ar citām apstiprinātajām gaisa telpas izmantošanas procedūrām no gaisa kuģu lidojumu drošuma viedokļa;
35.4. izvērtē, vai atkāpes no lidojumu procedūras izstrādes kritērijiem atbilst pieņemamam gaisa kuģu lidojuma drošuma līmenim;
35.5. izvērtē, vai ir nepieciešama lidojumu validācija. Lidojumu validāciju veic trenažierī vai lidojot ar gaisa kuģi;
35.6. sagatavo lidojumu procedūras pirmslidojumu validācijas ziņojumu.
36. Lidojumu validāciju veic, ja:
36.1. pamata validācijā nav iegūti pietiekami pierādījumi, ka izstrādātā lidojumu procedūra garantē gaisa kuģu lidojumu drošumu;
36.2. ir piemērotas jebkādas atkāpes no lidojumu procedūras izstrādes kritērijiem, kas noteikti Regulas Nr. 2017/373 XI pielikuma FPD.TR.100. punktā minētajos dokumentos;
36.3. pamata validācijā nav pilnībā izvērtēta lidojumu procedūras izstrādē izmantoto šķēršļu un reljefa datu precizitāte un integritāte;
36.4. izstrādātā lidojumu procedūra attiecas uz helikoptera PinS (gaisa telpā izvēlēts punkts, no kura tiek veiktas helikoptera nosēšanās) procedūru;
36.5. lidlaukā iepriekš nav bijušas attiecīgas lidojumu procedūras.
37. Latvijas gaisa satiksme pēc lidojumu procedūras validācijas rezultātus apkopo validācijas dokumentu paketē un to kopā ar izstrādātās lidojumu procedūras dokumentu paketi iesniedz Civilās aviācijas aģentūrā.
38. Civilās aviācijas aģentūra 20 darbdienu laikā pēc šo noteikumu 37. punktā minēto dokumentu saņemšanas izvērtē lidojumu procedūras izstrādes atbilstību šo noteikumu un Regulas Nr. 2017/373 prasībām un pieņem vienu no šādiem lēmumiem:
38.1. apstiprināt lidojumu procedūru;
38.2. apstiprināt lidojumu procedūru, nosakot īpašus ekspluatācijas nosacījumus vai ierobežojumus;
38.3. pieprasīt papildu informāciju vai uzdot veikt lidojumu validāciju, ja tā nav veikta un ir spēkā kāds no šo noteikumu 36. punktā minētajiem nosacījumiem;
38.4. atteikt apstiprināt lidojumu procedūru, ja konstatē, ka tā:
38.4.1. nav savietojama ar esošo gaisa telpas pārvaldības funkcionālo sistēmu;
38.4.2. neatbilst lidojumu drošuma prasībām.
39. Šo noteikumu 38.1. un 38.2. apakšpunktā minēto lēmumu Civilās aviācijas aģentūra nosūta Latvijas gaisa satiksmei un tā lidlauka ekspluatantam, par kura lidojumu procedūrām lēmums tika pieņemts.
40. Pēc šo noteikumu 38.1. un 38.2. apakšpunktā minētā lēmuma saņemšanas Latvijas gaisa satiksme lidojumu procedūru publicē aeronavigācijas informācijas produktos saskaņā ar Regulas Nr. 2017/373 prasībām un normatīvajiem aktiem, kas regulē aeronavigācijas informācijas sagatavošanu un izplatīšanu.
41. Ja Civilās aviācijas aģentūra saskaņā ar Regulas Nr. 139/2014 prasībām pieņem lēmumu par lidlauka ekspluatantam izsniegta sertifikāta darbības anulēšanu, šo noteikumu 38.1. un 38.2. apakšpunktā minētais Civilās aviācijas aģentūras apstiprinājums zaudē spēku un Latvijas gaisa satiksme nodrošina, ka lidlauka lidojuma procedūras tiek dzēstas aeronavigācijas informācijas produktos.
42. Civilās aviācijas aģentūra informē Latvijas gaisa satiksmi, ja atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka ziņošanas kārtību par atgadījumiem civilajā aviācijā, ir saņemta informācija, kura attiecas uz lidojumu procedūras funkcionalitāti.
43. Latvijas gaisa satiksme:
43.1. ne vēlāk kā sešus mēnešus pēc lidojumu procedūras publicēšanas organizē lidojumu procedūras ekspluatācijā iesaistīto personu aptauju par lidojumu procedūras funkcionalitāti;
43.2. pastāvīgi (ne retāk kā reizi piecos gados) no Regulas Nr. 2017/373 XI pielikuma FPD.OR.120. punktā minētajām personām, ar kurām lidojumu procedūras izstrādātājs ir noslēdzis formālo vienošanos, pieprasa informāciju par izmaiņām datos (šķēršļu, lidlauku, navigācijas līdzekļu datos), ko tie ir snieguši attiecīgās lidojumu procedūras izstrādei.
44. Latvijas gaisa satiksme izvērtē šo noteikumu 42. un 43. punktā noteiktajā kārtībā saņemto informāciju un pieņem vienu no šādiem lēmumiem:
44.1. neveikt izmaiņas publicētajā lidojumu procedūrā, ja, pārbaudot saņemto informāciju, nav konstatēts, ka lidojumu procedūras ekspluatācija var radīt apdraudējumu gaisa kuģu lidojumu drošumam;
44.2. ierosināt jaunas lidojumu procedūras izstrādi, ja, pārbaudot saņemto informāciju, konstatēts, ka lidojumu procedūras turpmāka ekspluatācija var radīt apdraudējumu gaisa kuģu lidojumu drošumam.
45. Latvijas gaisa satiksme informē Civilās aviācijas aģentūru par šo noteikumu 44. punktā pieņemto lēmumu.
46. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2013. gada 15. oktobra noteikumus Nr. 1112 "Gaisa kuģu lidojumu procedūras izstrādes, validēšanas, apstiprināšanas un uzturēšanas kārtība" (Latvijas Vēstnesis, 2013, 203. nr.).
Application for the Flight Procedure Development
Data on the aerodrome and runway
Lidlauka nosaukums Aerodrome name | Lidlauka ICAO apzīmējums Aerodrome ICAO designator | |||
Skrejceļa sliekšņu identifikators Runway threshold identification |
Lidojumu procedūras veids un informācija par gaisa kuģa kategoriju
Type of flight procedure and information about the aircraft category
Procedūras pieprasījums attiecīgajai gaisa kuģa kategorijai The Request to the aircraft category | A | B | C | D | Cita Other |
Standartprocedūras
Conventional procedures
Procedūras veids
Type of procedure
ILS | LOC | VOR | Cits/Other |
Instrumentālās nosēšanās sistēma Instrument Landing System | Kursa radiobāka Localizer | Ļoti augstas frekvences (VHF) riņķa darbības radiobāka Very high frequency (VHF) omnidirectional radio range |
Zonālās navigācijas (RNAV) procedūras
Area Navigation (RNAV) procedures
RNAV SID | RNAV STAR |
Zonālās navigācijas standarta instrumentālā izlidošanas shēma Area Navigation Standard Instrument Departure Scheme | Zonālās navigācijas standarta instrumentālā ielidošanas shēma Area Navigation Standard Instrument Arrival Scheme |
Zonālās navigācijas (RNAV) globālās satelītu navigācijas sistēmas (GNSS) procedūras
Area Navigation (RNAV) Global Navigation Satellite System (GNSS) procedures
Obligātās navigācijas veiktspējas pakalpojumu sniegšanas līmeņi (RNP APCH)
Different levels of Required Navigation Performance Approach (RNP APCH) services
LNAV | LP | LNAV/VNAV | LPV |
Laterālā navigācija Lateral navigation | Kursa radiobākas veiktspēja Localizer performance | Laterālā/vertikālā navigācija Lateral/vertical navigation | Kursa radiobākas veiktspēja ar vertikālajām norādēm Localizer performance with vertical guidance |
Obligātās navigācijas veiktspējas autorizācijas (RNP AR APCH) procedūra
Required Navigation Performance Authorization Required (RNP AR APCH) procedure
RNP AR APCH |
Obligātās navigācijas veiktspējas autorizācija Required Navigation Performance Authorization |
Nepieciešamā informācija
Required Information
Sniedz informāciju par visiem nozīmīgajiem iemesliem:
Provides information on all the important reasons:
1. Minimāli grozīta esoša procedūra, jauna procedūra vai būtiski grozīta esošā procedūra
Minor changes for existing procedure, new procedure or major changes for existing procedure
2. Mainītās vai jaunās lidojumu procedūras būtība
The essence of modified or new flight procedure
3. Izmaiņu iemesli
Reasons for changes
4. Prognozētie ieguvumi
Estimated benefits
5. Prognozētie lietotāji
Projected users
6. Ekspluatācijas uzsākšanas datums
Date of start of operation
7. Sekas, kas iestāsies, ja lidojumu procedūra nebūs publicēta aeronavigācijas informācijas produktā "Aeronavigācijas informācijas publikācija" (AIP) līdz noteiktajam datumam
Consequences, which will occur when the flight procedure is not be published by the required date in the aeronautical information product "Aeronautical Information Publication" (AIP)
8. Cita būtiska informācija
Further relevant information available
9. Personas, kuras var ietekmēt
Persons, who may have impact
Valsts akciju sabiedrība "Latvijas gaisa satiksme" (ATM/ANS sniedzējs) Public enterprise "Latvijas gaisa satiksme" (ATM/ANS provider) | |
Gaisa telpas lietotāji (t. sk. militārie) Airspace users (including military) | |
Lidlauku ekspluatanti Aerodrome operators | |
Valsts iestādes Public entities | |
Citas personas, piemēram, pašvaldības Other persons (for example, municipalities) |
Standarta instrumentālās izlidošanas shēmas (SID) nosaukums 1X – RWY XX
Standard Instrument Departure (SID) name
1. Standarta instrumentālās izlidošanas shēmas (SID) sākuma punkts
Standard Instrument Departure (SID) starting point
2. Gaisa kuģa kategorija
Aircraft category
3. Standarta instrumentālās izlidošanas shēmas (SID) beigu punkts
Standard Instrument Departure (SID) end point
4. Citi standarta instrumentālās izlidošanas shēmas (SID) maršruta punkti (WPTs)
Other Standard Instrument Departure (SID) way-points (WPTs)
5. Procedūras profila nosacījumi
Procedure profile conditions
Standarta instrumentālās izlidošanas shēmas (SID) maršruta punkti (WPTs) Standard Instrument Departure (SID) way-points (WPTs) | Attālums no DER (izlidošanas skrejceļa gala) Distance from the DER (departure runway end) | Lidojuma līmeņa/ absolūtā augstuma ierobežojumi Flight level/ altitude restrictions | Augstuma uzņemšanas maksimālais gradients Maximum climb gradient | Augstuma uzņemšanas minimālais gradients Minimal climb gradient | Maksimālais ātrums pagriezienā Maximum speed in turn | Piezīmes Note |
Pirmais pagrieziens First turn _________ | _________pēdas feet | _________% | _________% | _________ | ||
_________ | _________% |
6. Vertikālās distancēšanās prasības
Vertical separation requirements
7. Vides prasības
Environmental requirements
8. Aviokompāniju specifiskās prasības
Airline specific requirements
Standarta instrumentālās ielidošanas shēmas (STAR) nosaukums 1X - RWY XX
Standard Instrument Arrival (STAR) name
1. Standarta instrumentālās ielidošanas shēmas (STAR) sākuma punkts
Standard Instrument Arrival (STAR) starting point
2. Gaisa kuģa kategorija
Aircraft category
3. Standarta instrumentālās ielidošanas shēmas (STAR) beigu punkts
Standard Instrument Arrival (STAR) end point
4. Citi standarta instrumentālās ielidošanas shēmas (STAR) maršruta punkti (WPTs)
Other Standard Instrument Arrival (STAR) way-point (WPTs)
5. Procedūras profila nosacījumi
Procedure profile conditions
Standarta instrumentālās ielidošanas shēmas (STAR) maršruta punkti (WPTs) Standard Instrument Arrival (STAR) way-points (WPTs) | Lidojuma līmeņa/absolūtā augstuma ierobežojumi Flight level/altitude restrictions | Nolaišanās maksimālais gradients Maximum descent gradient |
Nosaukums_____________ Name | _____________ | 8 % |
Nosaukums_____________ Name | Ne zemāk kā_________ pēdas Not less than feet |
6. Vertikālās distancēšanās prasības
Vertical separation requirements
7. Vides prasības
Environmental requirements
8. Aviokompāniju specifiskās prasības
Airline specific requirements
Starptautiskās lidostas specifikācija (IAP)
International Airport Professional (IAP)
1. Precīzas vai neprecīzas pieejas
Precision or non-precision approach
2. Gaisa kuģa kategorija
Aircraft category
3. Navigācijas līdzekļi
Aids to navigation
Nosaukums Name | Tips Type | Frekvence Frequency | Norādes punkta relatīvais augstums (RDH) Reference datum height (RDH) | Glisādes leņķis GP Angle |
4. Noteiktā IAF (pieejas sākumposma kontrolpunkta) plānotāja augstums
IAF (initial approach fix) scheduler altitude
5. Otrā riņķa projektēšana
Missed approach designing
Pagrieziena ierobežojumi_____________
Turn restrictions
Pagrieziens_________ (puse) Pārķeršana _________ (virziens, Nav-Fix)
Turn (side) Intercept (course, Nav-Fix)
6. Vides prasības
Environmental requirements
7. Aviokompāniju specifiskās prasības
Airline specific requirements
Lidojumu procedūras izstrādātājs Flight procedures development designer | Iesniedzējs Originator | ||
Vārds, Uzvārds | Vārds, Uzvārds | ||
Name, surname | Name, surname | ||
Amats | Amats | ||
Position | Position | ||
Organizācija | Organizācija | ||
Organization | Organization | ||
Tālrunis, fakss | Tālrunis, fakss | ||
Phone, fax | Phone, fax | ||
Datums | Datums | ||
Date | Date | ||
Paraksts | Paraksts | ||
Signature | Signature |