Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: spēkā esošs

Ministru kabineta rīkojums Nr. 12

Rīgā 2023. gada 18. janvārī (prot. Nr. 3 17. §)

Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 1. aprīļa rīkojumā Nr. 213 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 58.0. versija)"

Izdarīt Ministru kabineta 2021. gada 1. aprīļa rīkojumā Nr. 213 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 58.0. versija)" (Latvijas Vēstnesis, 2021, 66. nr.) šādus grozījumus:

1. Izteikt 1. punktu šādā redakcijā:

"1. Apstiprināt un iekļaut informācijas un komunikācijas tehnoloģiju mērķarhitektūras 58.0. versijā projekta "Eksporta un e-komercijas procesi e-muitā" (turpmāk - projekts) aprakstu un projekta izmaksas 2 600 000 euro apmērā."

2. Izteikt 5. punktu šādā redakcijā:

"5. Pēc projekta pabeigšanas noteikt projekta rezultātu uzturēšanas izmaksas ne vairāk kā 260 000 euro gadā, un Valsts ieņēmumu dienestam pieprasīt papildu finansējumu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā."

3. Papildināt ar 6. punktu šādā redakcijā:

"6. Atbalstīt informācijas un komunikācijas tehnoloģiju mērķarhitektūras 58.0. versijā iekļautā projekta konsolidēto aprakstu (kopsavilkumu)."

Ministru prezidents A. K. Kariņš

Finanšu ministra pienākumu izpildītājs ‒
ārlietu ministrs E. Rinkēvičs

 

(Apstiprināts ar
Ministru kabineta
2021. gada 1. aprīļa
rīkojumu Nr. 213)

Eksporta un e-komercijas procesi e-muitā
Projekta apraksts (kopsavilkums)

Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk - VID) projekta "Eksporta un e-komercijas procesi e-muitā" (turpmāk - projekts) uzdevums ir atvieglot tirdzniecību Eiropas Savienības (turpmāk - ES) uzņēmējiem, nodrošināt eksporta muitas procedūru datu atbilstību Pasaules Muitas organizācijas standartiem un ieviest ES līmeņa vienkāršojumus, kā arī pilnveidot sistēmas, kas atbalsta e-komercijas procesus.

Projekta īstenošanas rezultātā, ieviešot Automatizēto eksporta sistēmu (turpmāk - AES), kas ir tehniskais atbalsts eksporta procedūru kārtošanai elektroniskā vidē, tiks nodrošināta attiecīgu VID pamatdarbības procesu un ar to saistīto VID sniegto e-pakalpojumu nepārtrauktība un pilnveidošana. Tiks pilnveidoti VID procesi un e-pakalpojums saistībā ar e-komercijas prasību ieviešanu muitas jomā, kas paredz pievienotās vērtības nodokļa apmaksu no viena centa un saistīto muitas formalitāšu kārtošanu, jo sagaidāms būtisks iedzīvotāju īpatsvara pieaugums, kuri izmantos e-pakalpojumus sadarbībai ar valsts institūcijām, ņemot vērā šādos ES normatīvajos aktos noteiktās prasības, ka komunikācija ar muitas dienestiem ir iespējama tikai elektroniskā veidā:

- Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 9. oktobra Regula (ES) Nr. 952/2013, ar ko izveido Savienības Muitas kodeksu;

- Komisijas 2015. gada 28. jūlija Deleģētā Regula (ES) 2015/2446, ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 952/2013 attiecībā uz sīki izstrādātiem noteikumiem, kuri attiecas uz dažiem Savienības Muitas kodeksa noteikumiem;

- Komisijas 2015. gada 24. novembra Īstenošanas Regula (ES) 2015/2447, ar ko paredz sīki izstrādātus noteikumus, kas vajadzīgi, lai īstenotu konkrētus noteikumus Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā (ES) Nr. 952/2013, ar ko izveido Savienības Muitas kodeksu;

- Komisijas 2019. gada 21. jūnija Īstenošanas Regula (ES) 2019/1026 par Savienības Muitas kodeksā paredzēto informācijas apmaiņas un glabāšanas elektronisko sistēmu izstrādes, uzturēšanas un izmantošanas tehniskajiem noteikumiem;

- Komisijas 2019. gada 13. decembra Īstenošanas Lēmums (ES) 2019/2151, ar ko izveido darba programmu par Savienības Muitas kodeksā paredzēto elektronisko sistēmu izstrādi un ieviešanu.

Projekta mērķi

1. Nodrošināt Latvijas uzņēmēju līdzdalību ES ārējā tirdzniecībā, ieviešot AES nacionālo komponenti un integrējot to ar citu ES dalībvalstu sistēmām preču eksporta pamatplūsmas apstrādei.

2. Nodrošināt ar e-komerciju saistīto muitas procesu savstarpējo integrāciju, tai skaitā uzlabojot lietojamību.

Darbības projekta mērķu sasniegšanai

1. AES nacionālās komponentes pamatfunkcionalitātes izstrāde.

Atbilstoši jaunajām ES normatīvo aktu prasībām un Eiropas Komisijas (turpmāk - EK) izstrādātajām sistēmu specifikācijām tiks izstrādāta jauna Elektroniskās muitas datu apstrādes sistēmas (turpmāk - EMDAS) apakšsistēma AES, kas aizstās esošo EMDAS Eksporta kontroles sistēmu:

- Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 9. oktobra Regula (ES) Nr. 952/2013, ar ko izveido Savienības Muitas kodeksu;

- Komisijas 2015. gada 28. jūlija Deleģētā Regula (ES) 2015/2446, ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 952/2013 attiecībā uz sīki izstrādātiem noteikumiem, kuri attiecas uz dažiem Savienības Muitas kodeksa noteikumiem;

- Komisijas 2015. gada 24. novembra Īstenošanas Regula (ES) 2015/2447, ar ko paredz sīki izstrādātus noteikumus, kas vajadzīgi, lai īstenotu konkrētus noteikumus Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā (ES) Nr. 952/2013, ar ko izveido Savienības Muitas kodeksu;

- Komisijas 2019. gada 21. jūnija Īstenošanas Regula (ES) 2019/1026 par Savienības Muitas kodeksā paredzēto informācijas apmaiņas un glabāšanas elektronisko sistēmu izstrādes, uzturēšanas un izmantošanas tehniskajiem noteikumiem;

- Komisijas 2019. gada 13. decembra Īstenošanas Lēmums (ES) 2019/2151, ar ko izveido darba programmu par Savienības Muitas kodeksā paredzēto elektronisko sistēmu izstrādi un ieviešanu.

Nacionālā AES tiks integrēta kopējā ES sistēmā un nodrošinās datu apmaiņu, uzsākot un noslēdzot eksportu dažādās ES dalībvalstīs. Projekta ietvaros tiks izstrādāta AES pamatfunkcionalitāte, kas nodrošinās komersanta lietotāja grafisko saskarni eksporta deklarāciju aizpildīšanai un iesniegšanai muitas sistēmā un muitas darbinieka grafisko saskarni iesniegto eksporta deklarāciju apstrādes procesam, kā arī sasaistes ar citām VID informācijas sistēmām (turpmāk - IS), kas nepieciešamas eksporta procedūru noformēšanai, lai nodrošinātu atbalsta funkcijas.

2. Ar AES pamatfunkcionalitāti saistīto informācijas sistēmu izmaiņu izstrāde.

Tiks veiktas izmaiņas esošajās saistītajās VID IS (Integrētajā riska informācijas sistēmā, Integrētajā tarifa vadības sistēmā, Akcīzes preču pārvietošanas un kontroles sistēmā, Datu noliktavas sistēmā), kas nodrošinās atbalsta funkcijas eksporta procedūru noformēšanai, tai skaitā automatizēto riska analīzi un preču izvešanas ierobežojumu un aizliegumu ievērošanas kontroli, klasifikatoru saņemšanai, obligāto datu nodošanai EK, kā arī kontroli par akcīzes preču izvešanu atliktajā akcīzes nodokļa maksāšanas režīmā.

3. Ar e-komerciju saistīto muitas procesu pilnveidošana.

Nodrošinot ar e-komerciju saistīto procesu integrāciju muitas sistēmās, projekta ietvaros tiks pilnveidots ar pasta sūtījumu saistīto muitas deklarāciju iesniegšanas un apstrādes process, atvieglojot klientiem deklarāciju aizpildīšanu un noformēto deklarāciju meklēšanu, veicot grafiskās saskarnes lietojamības uzlabojumus, kā arī nodrošinot dažādu EMDAS apakšsistēmu savstarpējo integrāciju kontroles uzlabošanai.

Projekta rezultāta rādītāji

Nr. p. k. Rezultāta rādītājs Mērvienība Sākotnējā vērtība Sasniedzamā vērtība divus gadus pēc projekta beigām Sasniedzamā vērtība trīs gadus pēc projekta beigām
1. AES pieejamība % 0 99,6 99,6
2. AES izmantošanas nodrošināšana no dažādu veidu ierīcēm (tai skaitā no mobilām ierīcēm) % 0 100 100
3. Ar komersanta grafisko saskarni nodrošināti vidējie un mazie eksportētāji skaits 0 ~ 500 ~ 500

Projekta iznākuma rādītāji

Nr. p. k. Iznākuma rādītājs Mērvienība Sasniedzamā vērtība projekta beigās
1. Nodrošināti/pilnveidoti VID pamatdarbības procesi skaits 7
2. Nodrošināti/pilnveidoti VID e-pakalpojumi skaits 4
3. Izstrādātas/pilnveidotas VID informācijas sistēmas skaits 5
4. Izveidota datu apmaiņa ar citu ES dalībvalstu sistēmām skaits 1
5. Publicētas atvērto datu kopas skaits 3

Projekta kopējais plānotais finansējuma apmērs ir 2 600 000 euro.

Projektu plānots īstenot no dienas, kad noslēgta vienošanās par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim.

Pēc projekta īstenošanas ikgadējās uzturēšanas izmaksas tiek plānotas 10 % apmērā no izstrādes izmaksām un ir 260 000 euro.

Saistība ar iepriekšējā plānošanas perioda projektiem, projekta lietderība un ieguldījums 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa1 rezultāta rādītājos

Laikposmā no 2011. gada 1. jūlija līdz 2015. gada 31. janvārim VID tika īstenots Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk - ERAF) finansētais projekts "Elektroniskās muitas datu apstrādes sistēmas ieviešana, pilnveidošana un uzturēšana" (Nr. 3DP/3.2.2.1.1/11/IPIA/CFLA/001), automatizējot muitošanas procesu atbilstoši ES un nacionālajos normatīvajos aktos noteiktajām prasībām, īstenojot informācijas apmaiņu starp komersantiem un muitas iestādēm, Latvijas un citu ES dalībvalstu muitas iestādēm, kā arī starp Latvijas muitas iestādēm un citām valsts institūcijām, kas iesaistītas preču muitošanas un kontroles procesā, tādējādi uzsākot virzību uz elektronisku jeb bezpapīru muitas vidi. Projekta īstenošanas gaitā tika izstrādāta EMDAS un jauni e-pakalpojumi portālā www.latvija.lv.

Turpinot muitas sistēmu attīstību atbilstoši ES normatīvo aktu prasībām, laikposmā no 2017. gada 25. aprīļa līdz 2020. gada 24. aprīlim tika īstenots ERAF finansētais projekts "E-muita (1. kārta)" (Nr. 2.2.1.1/17/I/003). Tā aktivitātes turpināja iepriekšējā plānošanas periodā uzsākto virzību uz elektronisku jeb bezpapīru muitas vidi. Minētā projekta īstenoto aktivitāšu rezultātā tika pilnveidoti 18 VID darbības pamatprocesi, nodrošinot atsevišķu muitas procesu automatizāciju, pilnveidoti 38 muitas e-pakalpojumi, kā arī izveidots viens jauns e-pakalpojums. Tādējādi tiek veicināts to iedzīvotāju un komersantu īpatsvara pieaugums, kuri izmanto e-pakalpojumus sadarbībai ar valsts institūcijām, ņemot vērā, ka saskaņā ar ES un nacionālajiem normatīvajiem aktiem muitas deklarāciju un citu muitas dokumentu iesniegšana un apstrāde notiek tikai elektroniski, izmantojot tam paredzētās informācijas sistēmas.

Projekts sekmēs Ministru kabineta 2015. gada 17. novembra noteikumu Nr. 653 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" īstenošanas noteikumi" 7.1.1. apakšpunktā minētā iznākuma rādītāja un 7.2.1. un 7.2.2. apakšpunktā minēto rezultāta rādītāju sasniegšanu.

Projekts sekmēs Ministru kabineta 2015. gada 17. novembra noteikumu Nr. 653 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" īstenošanas noteikumi" 7.1.1. apakšpunktā minētā iznākuma rādītāja un 7.2.1. un 7.2.2. apakšpunktā minēto rezultāta rādītāju sasniegšanu.

Projekta īstenošanas rezultātā, ieviešot jaunu AES, kas ir tehniskais atbalsts eksporta procedūru kārtošanai elektroniskā vidē, tiks nodrošināta sešu VID darbības procesu un ar to saistīto VID sniegto e-pakalpojumu nepārtrauktība un pilnveidošana, kā arī tiks pilnveidots viens VID process saistībā ar e-komercijas prasību ieviešanu muitas jomā. Attīstoties e-komercijai, sagaidāms to iedzīvotāju īpatsvara pieaugums, kuri izmanto e-pakalpojumus sadarbībai ar valsts institūcijām, ņemot vērā to, ka saskaņā ar ES normatīvajos aktos noteiktajām prasībām komunikācija ar muitas dienestiem ir iespējama tikai elektroniskā veidā.

Veicot projekta naudas plūsmas un sociālekonomiskā indikatīvā lietderīguma aprēķinu projekta dzīves ciklā (15 gadi), veidojas pozitīva naudas plūsma. Projekta investīciju izmaksas triju gadu laikā ir plānotas 2 600 000 euro apmērā, savukārt aprēķinātās provizoriskās darbības izmaksas projekta dzīves cikla laikā ir 3 120 000 euro. Līdz ar to projekta dzīves ciklā darbības izmaksas ir 5 720 000 euro.

Veicot projekta sociālekonomisko ieguvumu analīzi un aprēķinu, nediskontētā ieguvumu summa projekta dzīves cikla laikā kopā ir 70 200 000 euro.

Veicot projekta naudas plūsmas diskontēšanu ar diskonta likmi 5 %, projekta dzīves cikla laikā kopējās izmaksas ir 4 501 333 euro, savukārt projekta sociālekonomiskie ieguvumi projekta dzīves cikla laikā kopā ir 47 029 498 euro.

Tādējādi ieguvumi no projekta īstenošanas ir lielāki par projekta investīciju un darbības izmaksām projekta dzīves cikla laikā.


1 Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību".

18.01.2023