Saulkrastu novada domes saistošie noteikumi Nr. SN 44/2022
Saulkrastos 2022. gada 23. novembrī
Apstiprināti
Saulkrastu novada domes
2022. gada 23. novembra ārkārtas sēdē (prot. Nr. 26/2022 § 6)
Izdoti saskaņā ar
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma
3. panta trešo daļu, Invaliditātes likuma 12. panta
6.2 daļu,
Ministru kabineta 2003. gada 27. maija noteikumu Nr. 275
"Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
pakalpojumu
samaksas kārtība un kārtība, kādā pakalpojuma izmaksas
tiek segtas no pašvaldības budžeta" 6. punktu
1. Izdarīt Saulkrastu novada domes 2021. gada 28. jūlija saistošajos noteikumos Nr. SN 6/2021 "Par sociālo pakalpojumu saņemšanas un samaksas kārtību Saulkrastu novadā" (turpmāk - Noteikumi) šādus grozījumus:
1.1. Izteikt 2. punktu šādā redakcijā:
"2. Sociālo pakalpojumu sniegšanas mērķis ir nodrošināt dzīves kvalitātes nepazemināšanos personai, kura vecuma vai funkcionālo traucējumu dēļ to nevar nodrošināt pati saviem spēkiem, uzlabot personas, ģimenes, personu grupas un sabiedrības dzīves kvalitāti un uzlabot personu spējas sociāli funkcionēt un iekļauties sabiedrībā.".
1.2. Svītrot 5.8. apakšpunktu.
1.3. Svītrot 7.6. apakšpuktā vārdus ", vērtējot tikai personas ienākumus (nevērtējot likumīgo apgādnieku ienākumus)".
1.4. Papildināt 13.2. apakšpunktu aiz vārda "mēnesī)," ar vārdiem "personām, kurām nav nepieciešamās infrastruktūras, lai nomazgātos mājas apstākļos),".
1.5. Aizstāt 13.3. apakšpunktā pieturzīmi "." ar pieturzīmi ",".
1.6. Papildināt ar 13.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"13.4. Pēdu aprūpes pakalpojumu (vienu reizi trijos mēnešos).".
1.7. Papildināt 15. punktu aiz vārda "laiku" ar pieturzīmēm un vārdiem "- vienu gadu," un aizstāt vārdus "Noteikumi par sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības saņemšanu" ar vārdiem "Noteikumi par sociālo pakalpojumu saņemšanu".
1.8. Izteikt 16. punktu šādā redakcijā:
"16. Pakalpojumu samaksas kārtība:
16.1. personas, kurām nav likumīgo apgādnieku un kuru mājsaimniecības ienākumi nepārsniedz minimālo darba algu valstī, pilnu pakalpojuma maksu sedz pašvaldība.
16.2. Ja 16.1. punktā minētās personas mājsaimniecības ienākumi mēnesī pārsniedz minimālo darba algu, tad personas veic maksājumu par summu, kas pārsniedz minimālās darba algas apmēru, nepārsniedzot faktiskās pakalpojuma izmaksas, starpību starp klienta līdzmaksājumu un pilnu pakalpojuma maksu, sedz pašvaldība.
16.3. ja mājsaimniecības ienākumi nepārsniedz maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu līmeni, atbilstoši normatīvajiem aktiem, tad pilnu pakalpojuma maksu, sedz pašvaldība.
16.4. ja mājsaimniecības ienākumi ir lielāki par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu līmeni, tad mājsaimniecība veic līdzmaksājumu atbilstoši Ministru kabineta 2003. gada 27. maija noteikumu Nr. 275 "Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu samaksas kārtība un kārtība, kādā pakalpojuma izmaksas tiek segtas no pašvaldības budžeta" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 275), 5.3. un 5.4. punktam, starpību starp mājsaimniecības līdzmaksājumu un pilnu pakalpojuma maksu, sedz pašvaldība.
16.5. Ja personai ir atsevišķi dzīvojoši likumīgie apgādnieki, tad likumīgo apgādnieku līdzmaksājumu nosaka atbilstoši MK noteikumu Nr. 275, 5.3. un 5.4. punktam, starpību starp likumīgo apgādnieku maksājumu un pilnu pakalpojuma maksu, sedz pašvaldība.".
1.9. Papildināt ar 16.1, 16.2 un 16.3 punktu šādā redakcijā:
"16.1 Pakalpojumu nepiešķir vai pārtrauc:
16.11. ja persona noslēgusi uztura vai cita veida līgumu par aprūpi, kas tiek nodrošināta vai var tikt nodrošināta no uztura ņēmēja vai likumīgo apgādnieku puses, izņemot, ja pakalpojumu finansē pati persona vai tās apgādnieks;
16.12. ja persona vai personas likumīgie apgādnieki nav veikuši maksājumus par saņemtajiem pakalpojumiem vairāk kā trīs mēnešus.
16.2 Nosakot samaksu par pakalpojumu, netiek vērtēts personas, kurai tiek piešķirts pakalpojums, īpašums.
16.3 Likumīgo apgādnieku pienākums ir:
16.31. saskaņā ar Latvijas Republikas Civillikuma 188. pantu, ir uzturēt vecākus un vajadzības gadījumā arī vecvecākus;
16.32. ne retāk kā reizi gadā iesniegt Sociālajā dienestā informāciju par saviem ienākumiem atbilstoši MK noteikumiem Nr. 275.".
1.10. Papildināt noteikumus ar 31.1 punktu šādā redakcijā:
"31.1 Personas, kurai tiek piešķirts pakalpojums Ilgstoša sociālā aprūpe un sociālā rehabilitācija institūcijā pilngadīgām personām, likumīgajam apgādniekam ir pienākums ne retāk kā reizi gadā iesniegt Sociālajā dienestā informāciju par saviem ienākumiem atbilstoši MK noteikumiem Nr. 275.".
1.11. Izteikt 32.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"32.2. Ja persona ar saviem ienākumiem nevar segt pilnu pakalpojuma maksu, tad atlikušo maksu līdz pilnai pakalpojuma apmaksai sedz personas likumīgie apgādnieki, atbilstoši MK noteikumu Nr. 275 5.3. apakšpunktam;".
1.12. Papildināt ar 32.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"32.3. Ja apgādnieka ģimenes rīcībā esošie līdzekļi pārsniedz MK noteikumu Nr. 275 5.3. apakšpunktā noteikto līmeni, bet apgādnieks nevar samaksāt pilnu pakalpojuma maksu, apgādnieks maksā daļu no pakalpojuma maksas - starpību starp viņa ienākumu līmeni un MK noteikumu Nr. 275 5.3. apakšpunktā noteiktajā kārtībā aprēķināto summu, kura paliek tās rīcībā. Pārējo pakalpojuma samaksas daļu līdz pilnai pakalpojuma samaksai sedz pašvaldība.".
1.13. Papildināt 34. punktu aiz vārda "mēnešiem" ar vārdiem "kalendārajā gadā".
1.14. Izteikt 35.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"35.3. pēc operācijas atveseļošanās periodā".
1.15. Aizstāt 36. punktā vārdus "nepārsniedz valstī noteikto minimālo darba algu mēnesī" ar vārdiem "atbilst trūcīgas personas ienākumu līmenim".
1.16. Izteikt 37. punktu šādā redakcijā:
"37. Ja personas ienākumi pārsniedz trūcīgas personas ienākumu līmeni, tad persona veic maksājumu par summu, kas pārsniedz noteikto trūcīgas personas ienākumu apmēru, nepārsniedzot faktiskās pakalpojuma izmaksas. Gadījumos, kad personas maksājums nenosedz pakalpojuma faktiskās izmaksas, starpību starp personas maksājumu un pilnu pakalpojuma maksu sedz pašvaldība.".
1.17. Izteikt 42. punktu šādā redakcijā:
"42. Specializētā autotransporta pakalpojums ir sociālais pakalpojums personām ar smagiem funkcionāliem traucējumiem, kuras nespēj pārvietoties ar sabiedrisko transportu, lai nokļūtu uz/no ārstniecības vai rehabilitācijas iestādes, vai no stacionāra pēc ārstniecības kursa beigšanās.".
1.18. Svītrot 44. punktu.
1.19. Svītrot XII nodaļu "Podologa pakalpojumi".
2. Saistošie noteikumi stājas spēkā ar 2023. gada 1. janvāri.
Saulkrastu novada domes priekšsēdētājs N. Līcis
Paskaidrojuma raksta sadaļas |
Norādāmā informācija |
1. Projekta nepieciešamības pamatojums |
2021. gada 28. jūlija saistošie noteikumi Nr. SN 6/2021
"Par sociālo pakalpojumu saņemšanas un samaksas
kārtību Saulkrastu novadā" neparedz likumīgo
apgādnieku līdzdarbību, apgādnieka dalību pakalpojuma
finansēšanā, jo atbilstoši 2003. gada 27. maija Ministru
kabineta noteikumi Nr. 275 "Sociālās aprūpes un
sociālās rehabilitācijas pakalpojumu samaksas kārtība un
kārtība, kādā pakalpojuma izmaksas tiek segtas no
pašvaldības budžeta" 6. punktā noteiktajam
"Pašvaldība atbilstoši finansiālajām iespējām var
noteikt klientam citu (labvēlīgāku) samaksas kārtību par
pakalpojumu."
Ņemot vērā cenu pieaugumu un inflāciju valstī, elektroenerģijas, degvielas, kurināmā sadārdzinājumu, kas ietekmē jebkura pakalpojuma maksu, ir vērojams būtisks cenu paaugstinājums un sociālo pakalpojumu maksas sadārdzinājums. Lai neveicinātu negatīvu ietekmi uz pašvaldības sociālo budžetu, kā arī lai veicinātu klientu likumīgo apgādnieku atbildību, ir izstrādāti saistošie noteikumi "Par grozījumiem Saulkrastu novada domes 2021. gada 28. jūlija saistošajos noteikumos Nr. SN 6/2021 "Par sociālo pakalpojumu saņemšanas un samaksas kārtību Saulkrastu novadā"". Saistošo noteikumu "Par grozījumiem Saulkrastu novada domes 2021. gada 28. jūlija saistošajos noteikumos Nr. SN 6/2021 "Par sociālo pakalpojumu saņemšanas un samaksas kārtību Saulkrastu novadā"" mērķis ir atbilstoši normatīvajiem aktiem noteikt pakalpojuma Aprūpe mājās un pakalpojuma Ilgstoša sociālā aprūpe un sociālā rehabilitācija institūcijā pilngadīgām personām izdevumu segšanu atbilstoši 2003. gada 27. maija Ministru kabineta noteikumiem Nr. 275 "Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu samaksas kārtība un kārtība, kādā pakalpojuma izmaksas tiek segtas no pašvaldības budžeta", tādejādi paredzot apgādnieka pienākumu segt pakalpojuma izmaksas, ja klients nespēj samaksāt par pakalpojumu. Īslaicīgās sociālās aprūpes pakalpojums ir diennakts pakalpojums ārstniecības iestādē, grozījumi paredz īslaicīgās aprūpes pakalpojumu kā terminētu (3 mēneši). Grozījumi Sociālās aprūpes pakalpojuma nodrošināšanā klienta dzīvesvietā un ilgstoša sociālā aprūpe un sociālā rehabilitācija institūcijā paredz likumīgo apgādnieku līdzdarbību un atbildību, kā to paredz arī Latvijas Republikas Civillikums. |
2. Īss projekta satura izklāsts |
Saistošie noteikumi nosaka pakalpojuma Aprūpe mājās un
pakalpojuma Ilgstoša sociālā aprūpe un sociālā
rehabilitācija institūcijā pilngadīgām personām izdevumu
segšanu nodrošināt atbilstoši 2003. gada 27. maija Ministru
kabineta noteikumiem Nr. 275 "Sociālās aprūpes un
sociālās rehabilitācijas pakalpojumu samaksas kārtība un
kārtība, kādā pakalpojuma izmaksas tiek segtas no
pašvaldības budžeta" paredzot apgādnieka pienākumu
segt pakalpojuma izmaksas, ja klients nespēj samaksāt par
pakalpojumu.
Vienlaicīgi Saistošajos noteikumos tiek noteikts, ka Īslaicīgās sociālās aprūpes pakalpojums ir diennakts pakalpojums ārstniecības iestādē un ir terminēts (3 mēneši). Sakarā ar to, ka ir pārskatīts pakalpojuma Aprūpe mājās apjoms, saistošo noteikumu projekts paredz svītrot XII nodaļu Podologa pakalpojumi. Papildus saistošo noteikumu projekts paredz atsevišķus redakcionālus precizējumus, kas nepieciešami saistošo noteikumu nepārprotamai piemērojamībai. |
3. Informācija par plānoto projekta ietekmi uz pašvaldības budžetu | Saistošajos noteikumos noteikto finansējumu katru gadu apstiprina Saulkrastu novada pašvaldības budžeta ietvaros. Plānots, ka pēc Saistošo noteikumu spēkā stāšanās samazināsies budžeta izdevumi proporcionāli apgādnieku veikto iemaksu apmēram. |
4. Informācija par plānoto projekta ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā | Nav attiecināma. |
5. Informācija par administratīvajām procedūrām |
Noteikumu izpildi un piemērošanu nodrošina Saulkrastu
novada Sociālais dienests, kas nodrošina Saulkrastu novada
iedzīvotāju apkalpošanu sekojošos klientu apkalpošanas
punktos:
- Saulkrastos, Ainažu iela 10-7, Saulkrasti, Saulkrastu novads, - Zvejniekciemā, Atpūtas ielā 1 B, Saulkrasti, Saulkrastu novads, - Lojā, "Jēņi", Sējas pagasts, Saulkrastu novads, - Pabažos, "Ezeriņi", Sējas pagasts, Saulkrastu novads. |
6. Informācija par konsultācijām ar privātpersonām | Konsultācijas ar privātpersonām nav notikušas. |
Saulkrastu novada domes priekšsēdētājs N. Līcis