Rīgas domes saistošie noteikumi Nr. RD-22-174-sn
Rīgā 2022. gada 9. novembrī (prot. Nr. 75, 4. §)
Izdoti saskaņā ar
likuma "Par pašvaldībām" 15. panta pirmās
daļas
19. punktu un 43. panta trešo daļu
un Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 14. panta trešo
daļu
1. Izdarīt Rīgas domes 2010. gada 24. augusta saistošajos noteikumos Nr. 89 "Par braukšanas maksas atvieglojumiem Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā" (Latvijas Vēstnesis, 2010, Nr. 137; 2011, Nr. 91; 2012, Nr. 87; 2013, Nr. 53; 2015, Nr. 21, Nr. 172; 2016, Nr. 79, Nr. 103, Nr. 197; 2017, Nr. 87; 2018, Nr. 76; 2020, Nr. 67, Nr. 93, Nr. 106, Nr. 112, Nr. 115, Nr. 145, Nr. 163; 2021, Nr. 103, Nr. 209A; 2022, Nr. 116) šādus grozījumus:
1.1. aizstāt saistošo noteikumu tekstā vārdus "Rīgas pilsētas administratīvā teritorija" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvā teritorija" (attiecīgā locījumā);
1.2. izteikt 2.8. apakšpunktu šādā redakcijā:
"2.8. Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā dzīvesvietu deklarējušie vecuma pensionāri un Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā dzīvesvietu deklarējušie nestrādājošie izdienas pensionāri - braukšanas maksas atvieglojums 100 % apmērā no biļetes cenas.";
1.3. svītrot 2.10. apakšpunktā vārdus "līdz 75 gadu vecumam";
1.4. izteikt 2.13., 2.14., 2.15., 2.15.1 un 2.16. apakšpunktu šādā redakcijā:
"2.13. Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā reģistrēto augstāko izglītības iestāžu studējošie un Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā dzīvesvietu deklarējušie ārpus Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvās teritorijas reģistrēto augstāko izglītības iestāžu studējošie - braukšanas maksas atvieglojums 50 % apmērā no mēneša abonementa biļetes cenas;
2.14. Rīgas pilsētas pašvaldības ģimeņu atbalsta reģistrā reģistrētais ģimenes vecāks, kurš aprūpē trīs līdz piecus bērnus, - braukšanas maksas atvieglojums 50 % apmērā no mēneša abonementa biļetes cenas;
2.15. Rīgas valstspilsētas pašvaldības vispārējās izglītības iestāžu, interešu izglītības iestāžu, pirmsskolas izglītības iestāžu, profesionālās ievirzes sporta skolu, mūzikas un mākslas skolu, Emīla Dārziņa mūzikas vidusskolas, Nacionālās Mākslu vidusskolas struktūrvienību - Rīgas Doma kora skolas un Jaņa Rozentāla Mākslas skolas, Rīgas Horeogrāfijas vidusskolas, Jāzepa Mediņa Rīgas Mūzikas vidusskolas, Profesionālās izglītības kompetences centra "Rīgas Dizaina un mākslas vidusskola" pedagogi - braukšanas maksas atvieglojums 50 % apmērā no mēneša abonementa biļetes cenas;
2.15.1 Rīgas valstspilsētas pašvaldības vispārējās izglītības iestāžu, interešu izglītības iestāžu, pirmsskolas izglītības iestāžu, profesionālās ievirzes sporta skolu, mūzikas un mākslas skolu tehniskie darbinieki, kuru nedēļas darba laiks ir vismaz 20 stundas, - braukšanas maksas atvieglojums 50 % apmērā no mēneša abonementa biļetes cenas;
2.16. Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā dzīvesvietu deklarējušie strādājošie izdienas pensionāri - braukšanas maksas atvieglojums 50 % apmērā no mēneša abonementa biļetes cenas;";
1.5. svītrot 2.18. apakšpunktu;
1.6. izteikt 2.19. un 2.20. apakšpunktu šādā redakcijā:
"2.19. Rīgas domes Labklājības departamenta pakļautības iestāžu sociālā darba speciālisti, aprūpētāji, veselības aprūpes personāls, audzinātāji, aukles, kuru amata pienākumi saistīti ar tiešu sociālo pakalpojumu nodrošināšanu klientiem un kuriem noteikts normālais darba laiks, - braukšanas maksas atvieglojums 50 % apmērā no mēneša abonementa biļetes cenas;
2.20. ārstniecības procesā iesaistītās personas, kuras strādā Rīgas valstspilsētas pašvaldības veselības aprūpes kapitālsabiedrībās un kuru nedēļas darba laiks ir vismaz 20 stundas, - braukšanas maksas atvieglojums 50 % apmērā no mēneša abonementa biļetes cenas;";
1.7. izteikt 2.1 punktu šādā redakcijā:
"2.1 Vecuma pensionārs saistošo noteikumu izpratnē ir persona, kura ir sasniegusi Latvijas Republikā noteikto vecumu, kas dod tiesības pieprasīt vecuma pensiju, un ir ieguvusi pensionāra statusu. Izdienas pensionārs saistošo noteikumu izpratnē ir persona, kura saņem Latvijas Republikas izdienas pensiju.";
1.8. svītrot 4.1, 5. un 5.1 punktu;
1.9. aizstāt 6. punktā vārdus "vienreizējo bezmaksas biļeti" ar vārdiem "brauciena apliecinājumu";
1.10. svītrot 7. punktu;
1.11. svītrot 9.1 punktu.
2. Saistošie noteikumi stājas spēkā 2022. gada 31. decembrī.
Rīgas domes priekšsēdētājs M. Staķis
1. Īss saistošo noteikumu satura izklāsts
1.1. Ievērojot paredzēto sabiedriskā transporta biļešu reformu, paredzēts: 1.1.1. pasažieru kategorijām, kurām ir noteikti pašvaldības braukšanas maksas atvieglojumi daļējā apmērā, noteikt atvieglojumu 50 % apmērā no mēneša abonementa biļetes cenas; 1.1.2. noteikt, ka braukšanas maksas atvieglojums 100 % apmērā ir visiem vecuma pensionāriem (neatkarīgi no tā, vai vecuma pensionārs ir strādājošs vai nestrādājošs), kā arī nestrādājošajiem izdienas pensionāriem. Vienlaicīgi strādājoša izdienas pensionāra mēneša abonementa biļetes cenu tiek paredzēts noteikt 50 % apmērā no mēneša abonementa biļetes cenas; 1.1.3. svītrot normu par atvieglojumiem stundas biļešu iegādei Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā dzīvesvietu deklarējušiem strādājošiem pensionāriem, Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā reģistrēto augstāko izglītības iestāžu studējošajiem un Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā dzīvesvietu deklarējušiem ārpus Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvās teritorijas reģistrēto augstāko izglītības iestāžu studējošajiem; 1.1.4. svītrot normas par atvieglojumiem rīdziniekiem 1 stundas biļešu un 5 x 24 stundu biļešu iegādei. Paredzēts, ka 1 stundas biļetes vietā tiks ieviesta 90 minūšu biļete, kuru varēs izmantot jebkurš pasažieris (ne tikai rīdzinieks); 1.1.5. precizēt pensionāra jēdzienu saistošo noteikumu izpratnē. 1.2. Svītrotas normas, kas regulēja paaugstināta servisa pārvadājumu veikšanu. 1.3. Paredzēts, ka saistošie noteikumi stāsies spēkā 2022. gada 31. decembrī. |
2. Saistošo noteikumu nepieciešamības pamatojums
2.1. Pašreiz Rīgas valstspilsētas pašvaldībā esošā braukšanas maksas atvieglojumu sistēma ir sadrumstalota, dārga un nepārskatāma. Pašreiz biļešu katalogā ir pavisam 135 biļešu veidi, tai skaitā biļetes ar dažāda apjoma un veida atvieglojumiem, tāpēc esošās biļešu sistēmas sarežģītība un maksa nemudina privātā transporta vietā izvēlēties sabiedrisko transportu nokļūšanai konkrētā galamērķī un nesekmē pastāvīgo pasažieru skaita pieaugumu visos transporta veidos. Ievērojot minēto, vienlaicīgi ar šiem saistošajiem noteikumiem tiek vienkāršots esošo biļešu klāsts, tādējādi tiek grozīti pašvaldības noteikto braukšanas maksas atvieglojumu saņemšanas nosacījumi. Saskaņā ar Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 14. panta trešo daļu pašvaldībām ir tiesības noteikt braukšanas maksas atvieglojumus savā administratīvajā teritorijā, ja ar šo braukšanas maksas atvieglojumu noteikšanu pārvadātājam radītos zaudējumus pilnībā kompensē no pašvaldības budžeta. 2.2. Ievērojot, ka Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā paaugstināta servisa sabiedriskā transporta pārvadājumi netiek sniegti, no Rīgas domes 2010. gada 24. augusta saistošajiem noteikumiem Nr. 89 "Par braukšanas maksas atvieglojumiem Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā" nepieciešams svītrot normas, kas regulēja paaugstināta servisa pārvadājumu veikšanu. |
3. Informācija par saistošo noteikumu ietekmi uz
pašvaldības budžetu
Veicot biļešu optimizācijas projekta finanšu ietekmes aprēķinus, par projekta galvenajām prioritātēm tika izvizīti mērķi - vienkāršot biļešu klāstu un padarīt klientam pieejamāku sabiedrisko transportu, samazinot biļešu administrēšanas izmaksas un ar pievilcīgām cenām piesaistot pastāvīgus pasažierus sabiedriskajam transportam, kā arī atbrīvojot Rīgas centru no privātā autotransporta. No 135 abonementa biļešu veidu klāsta projekta ietvaros tiek saglabāts 41 abonementa biļešu veids. Aprēķinot finanšu ietekmi, par pamatu tika ņemts 2022. gada maijā pārvadāto pasažieru skaits un pieņēmumi par iespējamām migrācijām no viena abonementa biļešu veida uz projekta ietvaros piedāvāto alternatīvo abonementa biļeti, kā arī pasažieru pārsēšanās paradumi, attiecīgi aprēķinot Rīgas pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" iespējamos finanšu ieguvumus vai zaudējumus. Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīkls ir veidots tā, lai pasažierim būtu iespēja no viena Rīgas gala līdz otram pārvietoties bez liekas pārsēšanās. Ņemot vērā pieņēmumus un finansiālos nosacījumus pie jaunajām abonementa biļešu cenām, Rīgas pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" prognozē ieņēmumu pieaugumu par 84 000 euro mēnesī jeb 1 miljonu euro gadā. Statistisko datu analīze par pasažieru paradumiem pierāda, ka diennakts periodā no septiņiem rītā līdz desmitiem vakarā 90 minūšu laikā trīs un vairāk validācijas veic 3 % no kopējā pasažieru skaita. Nosakot viena brauciena maksu (tarifu) 2 euro, kas ir tuvu 2022. gada viena pasažiera pārvadāšanas pašizmaksai 2,04 euro, un pieņemot, ka 2023. gadā Rīgas sabiedriskajā transportā tiks pārvadāti aptuveni 5,98 miljoni pasažieru ar I un II grupas invaliditāti, Rīgas valstspilsētas pašvaldības zaudējumu kompensācija samazināsies par 5,3 miljoniem euro, kas tiks kompensēti no saņemtās valsts budžeta dotācijas. Papildus iepriekšminētajam Rīgas pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" informē, ka, ņemot vērā pašlaik spēkā esošās biļešu veidu cenas un braukšanas maksas atvieglojuma apmēru, ieņēmumi no pasažieru kategorijas - strādājošajiem pensionāriem - 2023. gadā tika prognozēti 1,16 miljonu euro (bez PVN) apmērā, nesaņemtie ieņēmumi prognozēti 2,47 miljonu euro (bez PVN) apmērā. Saskaņojot priekšlikumu par braukšanas maksas 100 % atvieglojuma piešķiršanu strādājošiem vecuma pensionāriem, nesaņemtie ieņēmumi saskaņā ar tarifu 2 euro un prognozēto pasažieru skaitu 2023. gadā būs aptuveni 5,25 miljoni euro (bez PVN) gadā, PVN par nesaņemtajiem ieņēmumiem 630 000 euro gadā. Pirmšķietami šo saistošo noteikumu ietekme uz pašvaldības budžetu ir neitrāla. |
4. Informācija par saistošo noteikumu ietekmi uz
uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā
Nav vērtēta ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā. |
5. Informācija par saistošo noteikumu ietekmi uz
administratīvajām procedūrām
Vienlaicīgi ar šo saistošo noteikumu pieņemšanu Rīgas domei ir nepieciešams izdarīt grozījumus Rīgas domes 2015. gada 16. janvāra lēmumā Nr. 2077 "Par sabiedriskā transporta pakalpojumu tarifu Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā". |
6. Informācija par konsultācijām ar privātpersonām
Konsultācijas ar privātpersonām nav notikušas. |
Rīgas domes priekšsēdētājs M. Staķis