Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: spēkā esošs

Saeima ir pieņēmusi un Valsts
prezidents izsludina šādu likumu:

Grozījumi likumā "Par aviāciju"

Izdarīt likumā "Par aviāciju" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 22. nr.; 1997, 13., 23. nr.; 1998, 15., 23. nr.; 1999, 23. nr.; 2002, 12. nr.; 2003, 15. nr.; 2004, 7., 10., 20. nr.; 2005, 10., 15. nr.; 2006, 1., 12., 24. nr.; 2007, 10., 14. nr.; 2008, 9. nr.; 2009, 6., 17. nr.; Latvijas Vēstnesis, 2009, 196. nr.; 2010, 166. nr.; 2011, 99. nr.; 2013, 69. nr.; 2014, 70., 204. nr.; 2016, 123. nr.; 2017, 242. nr.; 2018, 210. nr.; 2019, 132., 235. nr.; 2020, 240.A, 241.A nr.) šādus grozījumus:

1. Sadaļā "Likumā lietotie termini":

izslēgt terminu "Aeronavigācijas informācija";

papildināt sadaļu pēc termina "Gaisa kuģu lidojumu drošums" ar terminu "Gaisa kuģu lidojumu drošumu ietekmējošs personāls" šādā redakcijā:

"Gaisa kuģu lidojumu drošumu ietekmējošs personāls - personas, kuras var apdraudēt gaisa kuģu lidojumu drošumu, ja tās pienācīgi nepilda savus pienākumus un funkcijas, tostarp gaisa kuģa apkalpes locekļi, gaisa kuģa tehniskās apkopes personāls, lidlauka ekspluatācijas un apkopes personāls, gaisa satiksmes vadības dispečeri un operatori, glābēji, ugunsdzēsēji, kā arī personas, kurām atļauts bez pavadības piekļūt lidlauka kustības zonai."

2. 6.2 pantā:

izteikt pirmās daļas 6. un 7. punktu šādā redakcijā:

"6) aizliegt gaisa kuģu lidojumu drošumu ietekmējošam personālam pildīt savas funkcijas, ja ir pamatotas aizdomas, ka persona slimības, noguruma vai citu apstākļu dēļ nevar pildīt savas funkcijas, vai ja ir pamatotas aizdomas, ka persona atrodas alkohola, narkotisko, psihotropo vai citu apreibinošu vielu ietekmē, kā arī aizliegt civilās aviācijas gaisa kuģa apkalpes loceklim, gaisa satiksmes vadības dispečeram, gaisa satiksmes informatīvā dienesta operatoram un gaisa kuģa tehniskās apkopes personāla loceklim pildīt savas funkcijas, ja konstatēts, ka viņam nav derīgas kvalifikācijas apliecības vai derīgas veselības apliecības;

7) aizliegt gaisa kuģu lidojumu drošumu ietekmējošam personālam pildīt savas funkcijas, ja attiecīgā persona atsakās no pārbaudes, kas nepieciešama, lai noteiktu alkohola koncentrāciju izelpotajā gaisā un konstatētu, vai tā ir lietojusi alkoholu.";

izteikt otro daļu šādā redakcijā:

"Civilās aviācijas aģentūras inspektoram ir tiesības Ministru kabineta noteiktajā kārtībā pārbaudīt gaisa kuģu lidojumu drošumu ietekmējošu personālu, lai konstatētu, vai tas ir lietojis alkoholu, narkotiskās, psihotropās vai citas apreibinošas vielas."

3. Papildināt 23.1 pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:

"Ja valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijas (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamās teritorijas) robežās uz valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka īpašniekam piederošas zemes izbūvētā būve ir patstāvīgs īpašuma objekts saskaņā ar likuma "Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937. gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību" 14. panta pirmās daļas 1., 2., 3. vai 4. punktu:

1) un minētā būve tiek izmantota komercdarbībai, lietošanas maksu zemes īpašniekam par zemes likumiskās lietošanas tiesībām nosaka atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja noteiktai tirgus nomas maksai. Lietošanas maksu pārskata un, ja nepieciešams, maina ne retāk kā reizi sešos gados;

2) valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka īpašniekam ir tiesības, par to informējot būves īpašnieku, uz būves īpašnieka likumiskā lietošanā esošās zemes ierīkot un ekspluatēt valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka darbības nodrošināšanai nepieciešamās ierīces, iekārtas un inženierkomunikācijas un veikt citas darbības, kas nepieciešamas šā lidlauka darbības nodrošināšanai, ciktāl tas nepadara neiespējamu būves izmantošanu atbilstoši tās lietošanas mērķim;

3) būves īpašniekam ir tiesības uz tā likumiskā lietošanā esošās zemes būvēt palīgēkas un inženierbūves, kas nepieciešamas būves ekspluatācijai, kā arī ceļus, laukumus un ārtelpas elementus, ja saņemta valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka īpašnieka iepriekšēja rakstveida piekrišana un izpildīti tajā ietvertie nosacījumi."

4. Papildināt likumu ar 44.1 pantu šādā redakcijā:

"44.1 pants. Gaisa kuģu lidojumu procedūras

Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā gaisa kuģu lidojumu procedūras tiek izstrādātas, validētas, apstiprinātas un uzturētas."

5. Izteikt 57.2 pantu šādā redakcijā:

"57.2 pants. Prasības civilās aviācijas lidlauku, civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu apkalpes locekļu mācību organizāciju, gaisa kuģu ekspluatantu un aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēju īpašniekiem un atbildīgajiem darbiniekiem

Civilās aviācijas lidlauka, civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu apkalpes locekļu mācību organizāciju (turpmāk - mācību organizācijas), starptautiskos pasažieru, kravas vai pasta gaisa pārvadājumus veicošo gaisa kuģu ekspluatanta un aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēja īpašnieks (patiesais labuma guvējs) un darbinieks, kas ieņem vadošu amatu vai ar saviem lēmumiem var būtiski ietekmēt uzņēmuma darbību (turpmāk - atbildīgais darbinieks), var būt tikai persona, kas:

1) nav saistīta ar terorismu un nedarbojas pretvalstiskā vai noziedzīgā organizācijā;

2) nav saistīta ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju;

3) nav sodīta par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu;

4) nav atzīta par vainīgu noziedzīgā nodarījumā, kas saistīts ar krāpšanu, kontrabandu, neatļautām darbībām ar muitošanai pakļautām precēm vai citām vērtībām, uzņēmējdarbību bez reģistrēšanas un bez atļaujas (licences), izvairīšanos no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu veikšanas;

5) nav sodīta par muitas noteikumu pārkāpumiem vai par skaidras naudas ievešanu vai izvešanu, to nedeklarējot;

6) nav sodīta par pārkāpumu, kas attiecas uz nodokļu maksātāja nodokļu saistībām, vai par darba tiesisko attiecību vai darba aizsardzību regulējošo normatīvo aktu pārkāpumu, izņemot gadījumu, kad par atsevišķu pārkāpumu ir piemērots brīdinājums vai naudas sods, kas nepārsniedz 360 euro, un gada laikā sodu kopsumma nepārsniedz 1100 euro;

7) ir iemaksājusi nodokļus, nodevas un citus obligātos maksājumus budžetā vai attiecīgo maksājumu termiņi ir pagarināti (atlikti, sadalīti) nodokļu jomu regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un persona veic maksājumus saskaņā ar nodokļu administrācijas lēmumu (nomaksas grafiku), izņemot gadījumu, kad nodokļu administrācijas lēmuma izpilde ir apturēta uz pirmstiesas izskatīšanas laiku;

8) ar savu uzvedību vai darbībām nerada draudus Latvijas valsts un sabiedrības drošībai, valsts demokrātiskajai konstitucionālajai iekārtai, valsts neatkarībai un teritoriālajai neaizskaramībai.

Satiksmes ministrija un Civilās aviācijas aģentūra atbilstoši kompetencei šā panta pirmajā daļā minētā lidlauka, mācību organizācijas, gaisa kuģu ekspluatanta un aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēja īpašnieka (patiesā labuma guvēja) un atbildīgā darbinieka atbilstību šā panta pirmās daļas prasībām pārbauda, pieprasot informāciju no valsts iestādēm, kuru kompetencē ir šā panta pirmajā daļā minētā informācija:

1) pirms tiek uzsākti šajā likumā vai Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktie licencēšanas vai sertificēšanas procesi, kas lidlaukam, mācību organizācijai, gaisa kuģu ekspluatantam un aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējam dotu tiesības sniegt pakalpojumus civilās aviācijas jomā;

2) ja mainās licencēta vai sertificēta lidlauka, mācību organizācijas, gaisa kuģu ekspluatanta un aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēja īpašnieks (patiesais labuma guvējs) vai atbildīgais darbinieks;

3) ne retāk kā reizi piecos gados.

Satiksmes ministrija un Civilās aviācijas aģentūra neuzsāk lidlauka, mācību organizācijas, gaisa kuģu ekspluatanta un aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēja licencēšanas vai sertificēšanas procesu, aptur vai izbeidz uzsāktu licencēšanas vai sertificēšanas procesu, kā arī pieņem lēmumu par lidlaukam, mācību organizācijai, gaisa kuģu ekspluatantam un aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējam izsniegtas licences vai sertifikāta darbības apturēšanu vai anulēšanu, ja:

1) nav iespējams noskaidrot un pārbaudīt lidlauka, mācību organizācijas, gaisa kuģu ekspluatanta un aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēja īpašnieka (patiesā labuma guvēja) un atbildīgā darbinieka identitāti;

2) no valsts iestādēm saņemta informācija, ka lidlauka, mācību organizācijas, gaisa kuģu ekspluatanta un aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēja īpašnieks (patiesais labuma guvējs) vai atbildīgais darbinieks neatbilst kādam no šā panta pirmajā daļā minētajiem kritērijiem.

Šā panta trešajā daļā minēto lēmumu var pārsūdzēt tiesā. Lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā darbību.

Ja, izskatot šā panta ceturtajā daļā minēto lietu, tiesai lietas apstākļu objektīvai noskaidrošanai nepieciešams pārbaudīt valsts noslēpumu saturošu informāciju, ar šādu informāciju iepazīstas un to izvērtē tikai tiesa. Nolēmumā tiesa norāda, ka šī informācija ir izvērtēta."

6. Izslēgt 83. pantu.

7. Izslēgt 84. panta otro daļu.

8. Pārejas noteikumos:

aizstāt 34. punktā skaitļus un vārdus "2021. gada 25. novembrim" ar skaitļiem un vārdiem "2023. gada 25. novembrim";

papildināt pārejas noteikumus ar 48. punktu šādā redakcijā:

"48. Līdz šā likuma 23.1 panta piektās daļas 1. punkta spēkā stāšanās dienai noslēgtie zemes nomas līgumi par valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijas (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamās teritorijas) robežās uz valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka īpašniekam piederošas zemes izbūvētas būves, kas ir patstāvīgs īpašuma objekts saskaņā ar likuma "Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937. gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību" 14. panta pirmās daļas 1., 2., 3. vai 4. punktu, izmantošanai un uzturēšanai nepieciešamās zemes nomu ir spēkā, ciktāl to noteikumi nav pretrunā ar šo likumu, un līdz nomas maksas pārskatīšanai saglabājas esošajā zemes nomas līgumā noteiktā nomas maksa. Līdz 23.1 panta piektās daļas 1. punkta spēkā stāšanās dienai noslēgtajos zemes nomas līgumos minēto nomas maksu pārskata un, ja nepieciešams, maina ne vēlāk kā sešu gadu laikā no šīs normas spēkā stāšanās dienas, izņemot gadījumu, kad līgums paredz nomas maksu pārskatīt agrāk vai līguma puses piekrīt maksas pārskatīšanai agrāk."

Likums stājas spēkā 2023. gada 1. janvārī.

Likums Saeimā pieņemts 2022. gada 13. oktobrī.

Valsts prezidents E. Levits

Rīgā 2022. gada 20. oktobrī

01.01.2023