1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā piešķir, uzrauga un administrē valsts un Eiropas Savienības atbalstu ar Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu saistītajā darbības veidā "Investīcijas zvejas un akvakultūras produktu apstrādē" (turpmāk – pasākums) saskaņā ar:
1.1. Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regulu (ES) 2021/1139, ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004 (turpmāk – regula 2021/1139);
1.2. Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulu (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060);
1.3. Komisijas 2022. gada 19. janvāra Īstenošanas regulu (ES) 2022/79, ar ko nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1139 piemērošanas noteikumus attiecībā uz darbības līmeņa īstenošanas datu reģistrēšanu, nosūtīšanu un izklāstu (turpmāk – regula 2022/79).
2. Šo noteikumu izpratnē tehnikas un iekārtu katalogs ir Lauku atbalsta dienesta elektroniskās pieteikšanās sistēmas elektroniskais rīks, ko izmanto tehnikas un iekārtu izmaksu standarta likmes noteikšanai atbilstoši regulas 2021/1060 53. panta 1. punkta "b" apakšpunktam un 3. punkta "d" apakšpunktam.
3. Pasākuma mērķis ir atbalstīt investīcijas zvejas un akvakultūras produktu apstrādē saskaņā ar regulas 2021/1139 26. panta 1. punkta "b" apakšpunktu.
4. Atbalstam piesakās, projekta iesniegumu vērtē un atlasa, lēmumu par projekta apstiprināšanu pieņem, projektu īsteno, publisko finansējumu pieprasa un izmaksā, projektu uzrauga un finanšu korekcijas piemēro atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā, ciktāl tie nav pretrunā ar šiem noteikumiem.
5. Atbalsta pretendents (turpmāk – pretendents) ir:
5.1. Pārtikas un veterinārajā dienestā atzīts zvejas produktu apstrādes uzņēmums vai Pārtikas un veterinārajā dienestā atzīts zivju blakusproduktu pārstrādes uzņēmums, kas projektā paredz ieguldījumus zivju blakusproduktu pārstrādei tikai cilvēku patēriņam;
5.2. Pārtikas un veterinārajā dienestā reģistrēta fiziska vai juridiska persona, kas mājas apstākļos apstrādā zvejas produktus;
5.3. esošs komersants, kas veido jaunu zvejas produktu apstrādes uzņēmumu, jaundibināts komersants, kas veido jaunu zvejas produktu apstrādes uzņēmumu, kura pirmais pārskata vai taksācijas gads vēl nav beidzies, vai fiziska vai juridiska persona, kas plāno mājas apstākļos apstrādāt zvejas produktus.
(Grozīts ar MK 19.03.2024. noteikumiem Nr. 180)
7. Nekustamais īpašums, kurā paredzēts īstenot projektu, ir pretendenta īpašumā, un to apliecina ieraksts zemesgrāmatā vai, ja nekustamais īpašums nav pretendenta īpašumā, par nekustamo īpašumu zemesgrāmatā ir reģistrēts ilgtermiņa nomas līgums vai zemesgrāmatā ierakstītas apbūves tiesības vismaz uz septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas, ja paredzēta jaunas būves būvniecība, būves ierīkošana, pārbūve, novietošana vai atjaunošana vai stacionāro pamatlīdzekļu uzstādīšana.
8. Pēc projekta īstenošanas pretendents sasniedz vismaz vienu no šādiem rezultāta rādītājiem salīdzinājumā ar pēdējo noslēgto gadu pirms projekta iesniegšanas:
8.1. palielina uzņēmumā saražotās produkcijas (saskaņā ar NACE 2. red. saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas kodu 10.2. "Zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu pārstrāde un konservēšana") gada neto apgrozījumu;
8.2. uzlabo resursu izmantošanas efektivitāti apstrādē.
9. Ja pretendents projektā neparedz ieguldījumus, lai palielinātu uzņēmumā saražotās produkcijas gada neto apgrozījumu vai uzlabotu resursu izmantošanas efektivitāti apstrādē, pretendents pēc projekta īstenošanas sasniedz vismaz vienu no rezultāta rādītājiem saskaņā ar regulas 2021/1139 1. pielikumu.
10. Šo noteikumu 8. un 9. punktā minētos rādītājus atbalsta saņēmējs sasniedz ne vēlāk kā trešajā noslēgtajā gadā pēc projekta īstenošanas un nepazemina tos visā turpmākajā uzraudzības periodā.
11. Ja atbalsta saņēmējs nepārvaramas varas vai no viņa neatkarīgu vispārēju tirgus pārmaiņu dēļ (piemēram, valsts ekonomiskās krīzes izraisītas vispārējas cenu izmaiņas) pēc projekta īstenošanas nesasniedz šo noteikumu 8. un 9. punktā minētos projekta iesniegumā minētos rādītājus, atbalsta saņēmējs, sniedzot pamatojumu, ir tiesīgs lūgt Lauku atbalsta dienestam lemt par:
11.1. projektā plānoto rādītāju vērtību pārskatīšanu;
11.2. šo noteikumu 41. punktā noteiktā projekta uzraudzības perioda pagarināšanu plānoto rādītāju sasniegšanai.
12. Ekonomiskās darbības rādītājus izvērtē saskaņā ar šajos noteikumos minētajiem ekonomiskās dzīvotspējas kritērijiem, kurus pretendents ir apliecinājis projekta iesniegumā atbilstoši šo noteikumu 15. un 16. punktā minētajām prasībām.
13. Atbalsta saņēmējs visu projekta īstenošanas un uzraudzības laiku nodrošina projekta atbilstību pasākuma mērķim.
14. Atbalsta saņēmējs projektā neaizvieto esošos pamatlīdzekļus. Par pamatlīdzekļu aizvietošanu neuzskata:
14.1. jaunbūvi, pārbūvi un būves atjaunošanu, ja būve tiek tehniski uzlabota;
14.2. tāda pamatlīdzekļa iegādi, kura jauda, ražība vai celtspēja ir vismaz par 25 procentiem lielāka nekā esošā pamatlīdzekļa ražošanas jauda, ražība vai celtspēja;
14.3. tāda pamatlīdzekļa iegādi, kurš maina ražošanas vai tehnoloģiju raksturu;
14.4. papildu investīcijas esošajos pamatlīdzekļos, kas vecāki par 10 gadiem. Papildinot esošos pamatlīdzekļus, kas jaunāki par 10 gadiem, tie jāsaglabā vismaz piecus gadus no projekta iesniegšanas vai līdz pamatlīdzekļa nolietojuma 10 gadiem.
15. Ja projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa nepārsniedz 150 000 euro, pretendents, izņemot šo noteikumu 5.3. apakšpunktā minēto pretendentu, Lauku atbalsta dienestā iesniedz finanšu informāciju par saimnieciskās darbības veicēja ieņēmumiem un izdevumiem pēdējā noslēgtajā gadā un gadā, kad tiek plānots sasniegt šo noteikumu 8. un 9. punktā minētos rādītājus. Iesniegtā finanšu informācija pierāda saimnieciskās darbības veicēja ekonomisko dzīvotspēju, kā arī pamato ieguldījumu saistību ar sasniedzamajiem rādītājiem. Ekonomisko dzīvotspēju apliecina pozitīvs ieņēmumu un izdevumu kopsavilkums šo noteikumu 8. un 9. punktā minētā rādītāja sasniegšanas gadā.
16. Šo noteikumu 5.1. un 5.2. apakšpunktā minētais pretendents, ja projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa pārsniedz 150 000 euro, un šo noteikumu 5.3. apakšpunktā minētais pretendents Lauku atbalsta dienestā iesniedz finanšu informāciju par saimnieciskās darbības veicēja ieņēmumiem un izdevumiem pēdējā noslēgtajā gadā un izvērstu finanšu informāciju par saimnieciskās darbības veicēja ieņēmumiem un izdevumiem par gadu, kad tiek plānots sasniegt šo noteikumu 8. un 9. punktā minētos rādītājus. Iesniegtā finanšu informācija pierāda saimnieciskās darbības veicēja ekonomisko dzīvotspēju pēdējā noslēgtajā gadā un gadā, kad tiek sasniegti šo noteikumu 8. un 9. punktā minētie radītāji, kā arī pamato ieguldījumu saistību ar sasniedzamajiem rādītājiem. Ekonomisko dzīvotspēju apliecina:
16.1. pēdējā noslēgtajā gadā – atbilstība vismaz diviem no šādiem ekonomiskās dzīvotspējas rādītājiem:
16.1.1. pašu kapitāla attiecība pret aktīvu kopsummu ir vismaz 0,20;
16.1.2. apgrozāmo līdzekļu attiecība pret īstermiņa kreditoru saistībām ir vismaz 1,00. Nākamā perioda ieņēmumu daļā ietvertais valsts un Eiropas Savienības atbalsts nav uzskatāms par īstermiņa kreditoru saistībām;
16.1.3. saskaitot tīro peļņu un nolietojumu, kas reizināts ar 50 procentiem, summa ir vismaz nulle;
16.2. šo noteikumu 8. un 9. punktā minētā rādītāja sasniegšanas gadā – pozitīvs ieņēmumu un izdevumu kopsavilkums.
17. Šo noteikumu 5.1. un 5.2. apakšpunktā minētais pretendents, ja projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa pārsniedz 150 000 euro, un šo noteikumu 5.3. apakšpunktā minētais pretendents Lauku atbalsta dienestā papildus iesniedz biznesa plānu, kurā ietver informāciju par:
17.1. saimnieciskās darbības veicēja pašreizējo darbību un mērķiem;
17.2. tirgus un konkurentu aprakstu;
17.3. ieguldījumu saistību ar sasniedzamajiem rādītājiem;
17.4. produkta ražošanas tehnoloģisko procesu aprakstu;
17.5. projektā plānotās produkcijas realizāciju;
17.6. projektā paredzētajām apstrādes tehnoloģijām, tās izvērsti aprakstot un atšifrējot katras izmaksu pozīcijas nozīmi kopējā apstrādes procesā;
17.7. projektā paredzēto apstrādes procesu un tā aprakstu;
17.8. sadarbības partneriem, ja attiecas;
17.9. galvenajiem riska faktoriem un plānotajiem pasākumiem to novēršanai.
18. Ja, sarindojot projektu iesniegumus atbilstoši šo noteikumu pielikumā minētajiem projektu atlases kritērijiem, to punktu skaits ir vienāds, priekšroka saņemt publisko finansējumu ir pretendentam, kuram ir lielāks koeficients projekta atlases kritērijā "Atbalsta pretendenta pēdējā noslēgtajā gadā veiktās valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas vidēji uz vienu pēdējā noslēgtajā gadā nodarbināto (t. sk. pašnodarbinātu personu), dalītas ar 100".
19. Šajos noteikumos attiecināmajām izmaksām piešķirto atbalstu var apvienot ar citu atbalstu, nepārsniedzot regulas 2021/1139 41. pantā noteikto atbalsta intensitāti.
20. Pretendents projektu sāk īstenot sešu mēnešu laikā pēc dienas, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu. Ja projektā paredzēta jaunu būvju būvniecība, pārbūve, ierīkošana, novietošana vai atjaunošana, pretendents projektu sāk īstenot deviņu mēnešu laikā pēc tam, kad stājies spēkā lēmums par projekta apstiprināšanu.
21. Šo noteikumu 20. punktā minēto prasību uzskata par izpildītu, ja pretendents ir izpildījis vienu no šādiem nosacījumiem:
21.1. ir informējis Lauku atbalsta dienestu par uzsāktās būvniecības lietas numuru Būvniecības informācijas sistēmā, un tajā ievietota noformēta papildināta būvatļauja ar būvvaldes atzīmi par būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi;
21.2. ir iegādājies vismaz vienu no projektā paredzētajiem pamatlīdzekļiem, kura vērtība ir vismaz 10 procenti no paredzētās pamatlīdzekļu iegādes summas;
21.3. ir samaksājis avansu vismaz 10 procentu apmērā no paredzētās kopējās pamatlīdzekļu iegādes summas.
22. Publiskā atbalsta apmērs sīkajiem, mazajiem un vidējiem uzņēmumiem ir 50 procentu no attiecināmajām izmaksām.
24. 2021.–2027. gada plānošanas periodā vienam pretendentam, izņemot šo noteikumu 5.2. apakšpunktā minēto pretendentu, attiecināmo izmaksu summa pasākumā nepārsniedz 5 000 000 euro. Turklāt:
24.1. šo noteikumu 5.1. apakšpunktā minētajam pretendentam attiecināmo izmaksu summa vienā projektā nepārsniedz summu, ko aprēķina, pie 250 000 euro pieskaitot piecreiz lielāku pretendenta neto apgrozījumu iepriekšējā pārskata gadā pirms projekta iesnieguma iesniegšanas, kā arī pieskaitot pretendenta saistīto uzņēmumu neto apgrozījumu iepriekšējā pārskata gadā pirms projekta iesnieguma iesniegšanas;
24.2. šo noteikumu 5.3. apakšpunktā minētā komersanta statusā projektu var īstenot vienu reizi un attiecināmo izmaksu summa pasākumā nepārsniedz 200 000 euro.
25. Šo noteikumu 5.2. apakšpunktā minētajam pretendentam attiecināmo izmaksu summa pasākumā 2021.–2027. gada plānošanas periodā nepārsniedz 600 000 euro.
26. Pasākumā ir noteiktas šādas attiecināmās izmaksas:
26.1. jaunas būves būvniecības, pārbūves, būves ierīkošanas, būves novietošanas un būves atjaunošanas izmaksas, kā arī būvmateriālu izmaksas (tostarp par pielāgošanu atjaunojamo energoresursu izmantošanai vai energoefektivitātes uzlabošanai, arī par apsardzes un caurlaides telpu ierīkošanu, apsardzes signalizāciju, videonovērošanas sistēmām un to ierīkošanu, teritorijas labiekārtošanu – teritorijas asfaltēšanu vai cita klājuma ieklāšanu, žoga izbūvi, zāliena un ārējā apgaismojuma ierīkošanu –, elektrības pieslēgumu, dziļurbuma ierīkošanu, pamatojoties uz līgumiem ar trešajām personām, kas ir atbildīgas par darbu izpildi), kas saistītas ar šo noteikumu 3. punktā minēto pasākuma mērķi;
26.2. izdevumi par jaunu ražošanas pamatlīdzekļu – tehnikas, iekārtu un aprīkojuma, tostarp datoru programmatūru, – iegādi un uzstādīšanu:
26.2.1. zvejas un akvakultūras produkcijas apstrādes un uzglabāšanas tehniku, iekārtām un aprīkojumu, tostarp aukstuma tehniku un iekārtām, uzglabāšanas un saldēšanas kamerām;
26.2.2. datorizēto ražošanas procesa vadības un kontroles tehniku un iekārtām (tostarp programmnodrošinājumu), arī mobilajiem un stacionārajiem svariem;
26.2.3. laboratorijas un kvalitātes kontroles tehniku un iekārtām;
26.2.4. mazgāšanas un dezinfekcijas tehniku un iekārtām;
26.2.5. uzņēmuma vajadzībām nepieciešamajām enerģētiskajām iekārtām un tehniku, tostarp apkures un vēdināšanas tehniku un iekārtām;
26.2.6. uzņēmuma vajadzībām nepieciešamajām ūdensapgādes un kanalizācijas, notekūdeņu un dūmgāzu attīrīšanas un ūdens recirkulācijas iekārtām un tehniku;
26.2.7. kravu celšanas un kraušanas tehniku un iekārtām;
26.2.8. iekārtām un tehniku zivju blakusproduktu pārstrādei, kuri paredzēti tikai cilvēku patēriņam;
26.2.9. citu specializēto tehnoloģisko tehniku, iekārtām un aprīkojumu, kas nepieciešams projekta mērķu sasniegšanai;
26.2.10. specializēto produkcijas pārvadāšanas tehniku, kas nodrošina veterinārajām un higiēnas prasībām atbilstošus apstākļus;
26.2.11. atjaunojamās vai atjaunīgās elektroenerģijas ražošanai saimniecības pašpatēriņam (elektroenerģijas ražošana izmantošanai esošās un jaunās ražošanas būvēs, dzesēšanai, elektroapgādei) paredzēto tehniku, iekārtas un aprīkojumu, ja elektroenerģijas ražošanas jauda nepārsniedz pretendenta elektroenerģijas pašpatēriņu iepriekšējā kalendāra gadā vai ja atbalsta saņēmējs var pamatot plānoto elektroenerģijas patēriņa palielinājumu;
26.3. patentu saņemšanas vai izmantošanas izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta sagatavošanu vai īstenošanu un nepārsniedz 10 procentu no projekta attiecināmo izmaksu kopsummas;
26.4. projekta iesnieguma sagatavošanas attiecināmās izmaksas un ar projekta sagatavošanu vai īstenošanu tieši saistītās attiecināmās izmaksas.
(Grozīts ar MK 19.03.2024. noteikumiem Nr. 180)
27. Zemkopības ministrija nosaka vienotās likmes apmēru par šo noteikumu 26.4. apakšpunktā minētajām izmaksām atbilstoši regulas 2021/1060 53. panta 1. punkta "d" apakšpunktam un 3. punkta "a" apakšpunktam. Minēto vienotās likmes apmēru Lauku atbalsta dienests publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
28. Lauku atbalsta dienests pēc saskaņošanas ar Zemkopības ministriju, izsludinot projektu iesniegumu iesniegšanas kārtu oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", papildus norāda šo noteikumu 26.2. apakšpunktā minēto attiecināmo izmaksu pozīcijas, par kurām atbalstu piešķir saskaņā ar vienību izmaksu standarta likmes metodiku, atbilstoši regulas 2021/1060 53. panta 1. punkta "b" apakšpunktam un 3. punkta "d" apakšpunktam, piemērojot tehnikas un iekārtu katalogu.
29. Šo noteikumu izpratnē ar būves atjaunošanu saistītās izmaksas ir attiecināmas, ja būve tiek tehniski vai funkcionāli uzlabota ēku energoefektivitātes palielināšanai, telpu pārveidošanai vai pielāgošanai ražošanas vajadzībām, nemainot būves apjomu vai nesošo elementu nestspēju. Pēc projekta īstenošanas būves atjaunošanas izmaksas iekļauj pamatlīdzekļa vērtībā (kapitalizē).
30. Šo noteikumu 26.2. apakšpunktā minētajās izmaksās iekļauj arī vienreizējās izmaksas, kas saistītas ar iekārtu uzstādīšanu, lai nodrošinātu to atbilstošu darbību. Ja pretendents neparedz publisko finansējumu iekārtu uzstādīšanai, tās uzstāda un nodod ekspluatācijā atbilstoši normatīvajiem aktiem par iekārtu uzstādīšanas un lietošanas kārtību.
31. Par attiecināmām izmaksām uzskata šādas tieši ar ražošanu nesaistītas izmaksas, ja to summa nepārsniedz 30 procentu no pārējo projektā iekļauto attiecināmo izmaksu pozīciju kopsummas:
31.1. administratīvo telpu būvniecības, pārbūves, ierīkošanas, novietošanas un atjaunošanas izmaksas;
31.2. palīgtelpu ierīkošanas izmaksas, ja projekta iesniegumā ir izskaidrota to funkcionālā izmantošana;
31.3. personāla atpūtas telpu un citu telpu ierīkošanas izmaksas.
32. Pasākumā ir noteiktas šādas neattiecināmās izmaksas:
32.1. procentu maksājumi, maksa par naudas pārskaitījumiem, valūtas maiņas komisijas maksājumi un valūtas kursa svārstību dēļ radušies zaudējumi;
32.2. naudas sodi, līgumsodi un tiesas prāvu izmaksas;
32.3. tādu apakšlīgumu slēgšana, kuri mākslīgi un nepamatoti palielina projekta izmaksas un kuros samaksa ir noteikta procentos no kopējām projekta izmaksām;
32.4. izmaksas, kas saistītas ar jebkuru piegādi, pakalpojumu vai darbu, par kuru nav īstenota atbilstoša iepirkuma procedūra saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūras piemērošanu;
32.5. esošo būvju uzturēšanas izmaksas;
32.6. tehniskās apkopes, rezerves daļu un ekspluatācijas izdevumi;
32.7. atlīdzība personālam;
32.8. nodokļi un nodevas, izņemot pievienotās vērtības nodokli atbilstoši regulas 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta "i" un "ii" apakšpunktam;
32.9. izmaksas par vispārējas nozīmes transportlīdzekļiem;
32.10. izmaksas, kas radušās pirms projekta iesnieguma iesniegšanas, izņemot šo noteikumu 26.3. un 26.4. apakšpunktā minētās izmaksas;
32.11. citas izmaksas vai darbības, kas nav attiecināmas saskaņā ar regulas 2021/1139 13. pantu.
33. Izmaksas, kas pēc Lauku atbalsta dienesta novērtējuma pārsniedz vidējās izmaksas, un nepabeigto darbu izmaksas uzskata par neattiecināmajām izmaksām.
34. Lai pieteiktos atbalstam, pretendents saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā Lauku atbalsta dienesta elektroniskajā pieteikšanās sistēmā iesniedz šādus dokumentus:
34.1. projekta iesniegumu, kurā norāda:
34.1.1. informāciju par pretendentu projekta iesnieguma iesniegšanas mēneša pirmajā datumā:
34.1.1.1. darbības aprakstu;
34.1.1.2. raksturojošos rādītājus;
34.1.1.3. ziņas par ražošanas ēkām, būvēm, tehniku un iekārtām;
34.1.1.4. saņemto publisko finansējumu;
34.1.2. informāciju par projektu:
34.1.2.1. projekta mērķi;
34.1.2.2. projekta aprakstu;
34.1.2.3. projekta īstenošanas vietu;
34.1.2.4. investīciju rezultātā sasniedzamos rādītājus saskaņā ar šo noteikumu 8. un 9. punktu un, ja nepieciešams, papildu informāciju par rādītāju izpildes noteikšanu;
34.1.2.5. projekta kopējās un attiecināmās izmaksas;
34.1.2.6. neattiecināmās izmaksas;
34.1.2.7. aprakstu par projekta ietekmi uz apkārtējo vidi;
34.1.2.8. projekta laikā plānotos iegādājamos pamatlīdzekļus;
34.1.2.9. projekta atlases kritēriju punktu skaitu;
34.1.2.10. projekta finansējumu;
34.1.3. finanšu informāciju;
34.1.4. iesniegtos dokumentus;
34.1.5. informāciju saskaņā ar regulu 2022/79;
34.2. pretendenta deklarāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
34.3. kopā ar projekta iesniegumu vai sešu mēnešu laikā pēc lēmuma pieņemšanas par projekta iesnieguma apstiprināšanu – kredītiestādes, līzinga sabiedrības vai krājaizdevumu sabiedrības lēmumu par kredīta piešķiršanu, ja projekta īstenošanai tiks ņemts kredīts, vai dokumentus, kas pierāda naudas līdzekļu pieejamību, ja projekta īstenošanā pretendents plāno ieguldīt privātos (izņemot kredītu) naudas līdzekļus, – par projektiem, kuru kopējā attiecināmo izmaksu summa pārsniedz 150 000 euro;
34.4. iepirkuma procedūru apliecinošus dokumentus, izņemot gadījumu, kad tehnika un iekārtas tiek iegādātas atbilstoši tehnikas un iekārtu katalogam;
34.5. tehnoloģiskā procesa aprakstu un skices, ja projektā paredzēta pārbūve vai stacionāro iekārtu uzstādīšana, kā arī iekārtu izvietojuma shēmu;
34.6. deklarāciju par komercsabiedrības atbilstību mazajai (sīkajai) vai vidējai komercsabiedrībai atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā komercsabiedrības deklarē savu atbilstību mazās (sīkās) un vidējās komercsabiedrības statusam;
34.7. zemesgrāmatā reģistrēta ilgtermiņa nomas līguma kopiju vai informāciju par zemesgrāmatā ierakstītām apbūves tiesībām vismaz uz septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas par nekustamo īpašumu, kurā, īstenojot projektu, paredzēts uzstādīt stacionāros pamatlīdzekļus, ja īpašums tiek nomāts;
34.8. sertificēta speciālista izsniegta spēkā esoša ēkas energosertifikāta kopiju ar tam pievienotu pārskatu par ekonomiski pamatotiem energoefektivitātes uzlabošanas pasākumiem – ja investīcijas paredzētas energoefektivitātes palielināšanai.
35. Lai pieteiktos atbalstam, pretendents ir izpildījis šādus nosacījumus un informējis par to izpildi Lauku atbalsta dienestu:
35.1. par jaunas būves būvniecības, būves atjaunošanas, būves ierīkošanas, būves novietošanas un pārbūves projektiem atbilstoši plānotajai būvniecības iecerei un būvju grupai, Būvniecības informācijas sistēmā ir pieejama informācija par sagatavoto tehnisko dokumentāciju saistībā ar būvniecības procesu;
35.2. no Valsts vides dienesta reģionālās vides pārvaldes ir saņemta izziņa par to, kura piesārņojoša darbība notiks, īstenojot projektu, un kuru atļauju – A vai B kategorijas piesārņojošas darbības atļauju vai C kategorijas piesārņojošas darbības reģistrāciju – pretendentam ir nepieciešams saņemt, ja šī prasība attiecas uz pretendentu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par piesārņojošo darbību veikšanu;
35.3. īstenojot projektu, saistībā ar normatīvajiem aktiem par ietekmes uz vidi novērtējumu saņemti Valsts vides dienesta tehniskie noteikumi vai iegūts atzinums, ka projektā paredzētajām darbībām nav nepieciešami tehniskie noteikumi, vai saņemts Valsts vides dienesta lēmums, ka projektā paredzētajām darbībām nav nepieciešams ietekmes uz vidi novērtējums vai, ja projektam ir veikts ietekmes sākotnējais izvērtējums, ka projektam nav ietekmes uz Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju (Natura 2000), vai saņemts Valsts vides dienesta atzinums par noslēguma ziņojumu, ja veikts ietekmes uz vidi novērtējums. Būvniecības gadījumā informāciju par minēto dokumentu iegūšanu var sniegt sešu mēnešu laikā pēc lēmuma spēkā stāšanās par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai kopā ar tehnisko projektu.
36. Pretendējot uz finansējumu jaunai būvniecībai, būves atjaunošanai, būves ierīkošanai, būves novietošanai un būves pārbūvei, būvmateriālu vai stacionāro iekārtu un to aprīkojuma iegādei atbilstoši būvniecības iecerei, pretendents, iesniedzot projekta iesniegumu vai sešu mēnešu laikā pēc tam, kad stājies spēkā Lauku atbalsta dienesta lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu, informē Lauku atbalsta dienestu par Būvniecības informācijas sistēmā uzsāktās būvniecības lietas numuru un sagatavoto tehnisko dokumentāciju par būvniecības procesu. Iepirkuma dokumenti, kas saistīti ar būvniecības izmaksām, ir sagatavoti kopā ar projekta iesniegumu vai sešu mēnešu laikā pēc tam, kad stājies spēkā Lauku atbalsta dienesta lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu, bet ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc iepirkuma procedūras pabeigšanas. Informāciju par papildinātu būvatļauju ar būvvaldes atzīmi par būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi pretendents Lauku atbalsta dienestā iesniedz kopā ar projekta iesniegumu vai deviņu mēnešu laikā pēc tam, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu.
37. Ja šo noteikumu 34.3. apakšpunktā minētie dokumenti nav iesniegti kopā ar projekta iesniegumu, Lauku atbalsta dienests, pieņemot lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, tajā iekļauj nosacījumu noteiktā termiņā iesniegt apliecinājumu par projekta īstenošanai pieejamiem finanšu resursiem. Ja minētie dokumenti noteiktajā termiņā netiek iesniegti, lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu zaudē spēku.
38. Lauku atbalsta dienests Pārtikas un veterinārā dienesta uzraudzībai pakļauto uzņēmumu reģistrā pārliecinās par pretendenta atbilstību šo noteikumu 5. punktā minētajiem nosacījumiem.
39. Pasākumā atbalstu:
39.1. uz konkrētu laikposmu nepiešķir pretendentam, kuram ir regulas 2021/1139 11. pantā noteiktie pārkāpumi;
39.2. nepiešķir, ja Lauku atbalsta dienests projekta iesnieguma apstiprināšanas brīdī ir konstatējis kādu no grūtībās nonākuša uzņēmuma pazīmēm saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
40. Atbalsta saņēmējs, sākot ar nākamo gadu pēc projekta īstenošanas, par pilno noslēgto gadu un turpmāk visā projekta uzraudzības periodā katru gadu mēneša laikā pēc gada pārskata iesniegšanas Valsts ieņēmumu dienestā iesniedz Lauku atbalsta dienesta elektroniskās pieteikšanās sistēmā pārskatu ar saimnieciskās darbības rādītājiem iepriekšējā kalendāra gadā, tostarp par nodarbinātajiem, saražoto produkciju, kā arī šo noteikumu 8. un 9. punktā minētā izvēlētā rādītāja sasniegto vērtību.
41. Projekta uzraudzības periods ir pieci gadi pēc projekta īstenošanas. Ja iegādei izmantoti finanšu līzinga līdzekļi, uzraudzības periods ir viss līzinga līgumā noteiktais atbalsta saņēmēja visu saistību izpildes termiņš un laiks, kamēr līzinga kompānijai tiek izmaksāta līzinga objekta vērtība un iegādātā prece pārņemta īpašumā, bet ne mazāk kā pieci gadi.
42. Ja atbalsta saņēmējs ir šo noteikumu 5.3. apakšpunktā minētais pretendents, tas maksājumu saņem pēc pilnīgas projekta īstenošanas un zvejas produktu apstrādes atzīšanas Pārtikas un veterinārajā dienestā.
43. Pēc projekta īstenošanas atbalsta saņēmējs iesniedz Lauku atbalsta dienestā Pārtikas un veterinārā dienesta izziņu par projekta atbilstību minimālajām higiēnas prasībām.
44. Atbalsta saņēmējs pēdējo maksājumu saņem pēc atbilstošas A vai B kategorijas piesārņojošas darbības atļaujas vai C kategorijas piesārņojošas darbības apliecinājuma iegūšanas, ja projektā īstenota darbība, par kuru Lauku atbalsta dienestā iesniegta informācija atbilstoši šo noteikumu 35.2. apakšpunktam.
Nr. p. k. | Kritērijs | Punktu skaits kritērijā | Maksimāli iespējamais punktu skaits |
1. | Vides ilgtspēja – negatīvās ietekmes uz ūdeni, gaisu un augsni mazināšana, bioloģiskās daudzveidības veicināšana | Attiecība pret kopējām projekta attiecināmajām izmaksām – 1 punkts par katru 1 procentu | 20 |
2. | Aprites ekonomika – efektīvāka ražošanas sistēma, uzglabāšana un iepakošana | Attiecība pret kopējām projekta attiecināmajām izmaksām – 0,5 punkti par katru 1 procentu | 15 |
3. | Viedās tehnoloģijas – digitalizācija, robotizācija, mākslīgais intelekts | Attiecība pret kopējām projekta attiecināmajām izmaksām – 0,5 punkti par katru 1 procentu | 10 |
4. | Atjaunīgie energoresursi | Attiecība pret kopējām projekta attiecināmajām izmaksām – 0,5 punkti par katru 1 procentu | 10 |
5. | Izmaksas energoefektivitāti uzlabojošiem pasākumiem saskaņā ar spēkā esoša ēkas energoefektivitātes sertifikāta pārskatu energoefektivitātē | 10 | 10 |
6. | Projektā paredzēta akvakultūras produkcijas apstrāde | 20 | 20 |
7. | Atbalsta pretendenta pēdējā noslēgtajā gadā veiktās valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas vidēji uz vienu pēdējā noslēgtajā gadā nodarbināto (t. sk. pašnodarbinātu personu), dalītas ar 100* | Atbilstoši aprēķinātajam koeficientam | 20 |
Kopā | 105 | ||
Minimālais punktu skaits, lai pretendētu uz atbalstu, ir 20 punktu. |
Piezīmes.
* Kritēriju aprēķina, izmantojot šādu formulu:
A = B : C : 100, kur
A – punktu skaits, kas aprēķināts, ņemot vērā pretendenta pēdējā noslēgtajā gadā veiktās valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas (attiecībā uz zemnieku vai zvejnieku saimniecību – arī zemnieku vai zvejnieku saimniecības īpašnieka par sevi veiktās iemaksas) vidēji uz vienu pēdējā noslēgtajā gadā nodarbināto (t. sk. pašnodarbināto);
B – pretendenta pēdējā noslēgtajā gadā veiktās valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas;
C – vidējais pēdējā noslēgtajā gadā nodarbināto skaits (t. sk. pašnodarbinātie).
Kritērija aprēķinā izmanto VID datubāzes datus.