Tukuma novada domes saistošie noteikumi Nr. 24
Tukumā 2022. gada 30. martā (prot. Nr. 6, 13. §)
APSTIPRINĀTI
ar Tukuma novada domes
30.03.2022. lēmumu (prot. Nr. 6, 13. §)
Izdoti saskaņā ar likuma "Par
pašvaldībām"
21. panta pirmās daļas 15. punktu, likuma "Par
nodokļiem un nodevām"
10. panta trešo daļu, 12. panta pirmās daļas 1., 2.,
9., 10. un 11. punktu,
Ministru kabineta 2005. gada 28. jūnija noteikumu
Nr. 480
"Noteikumi par kārtību, kādā pašvaldības var uzlikt
pašvaldību nodevas" 3. punktu,
16.1 punktu
Izdarīt Tukuma novada domes 2021. gada 29. decembra saistošajos noteikumos Nr. 46 "Par Tukuma novada pašvaldības nodevām" šādus grozījumus:
1. 16. punktu izteikt šādā redakcijā:
"16. Nodeva tiek aprēķināta, sākot ar sesto darba dienu, ja darbi ilgst ilgāk par piecām darba dienām".
2. 22. punktā tekstu "pirms būvniecības ieceres akcepta vai būvatļaujas izsniegšanas tiek konstatēta patvaļīga būvniecība" aizstāt ar tekstu "būvdarbi uzsākti pirms būvniecības ieceres akcepta vai būvatļaujas izsniegšanas".
Tukuma novada domes priekšsēdētājs G. Važa
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Projekta nepieciešamības pamatojums |
Tukuma novada pašvaldība 2022. gada 1. martā
saņēmusi VARAM vēstuli Nr. 1-18/1579 "Par
precizētajiem saistošajiem noteikumiem Nr. 46"
(reģ. Nr. 1789), kurā VARAM norāda, ka atkārtoti
izvērtējusi jau precizētos Saistošos noteikumus Nr. 46
un izsaka iebildumu par Saistošo noteikumu Nr. 46
22. punktu, par kuru netika izteikusi nekādus
iebildumus 2022. gada 7. janvāra atzinumā
(reģ. Nr. 247). VARAM norāda, ka 22. punkts
neatbilst augstāka juridiskā spēka normatīvajiem aktiem, jo
administratīvā atbildība par patvaļīgu būvniecību ir
noteikta Būvniecības likuma 25. pantā, kā arī likums
"Par nodokļiem un nodevām" un Ministru kabineta
2005. gada 28. jūnija noteikumi Nr. 480
"Noteikumi par kārtību, kādā pašvaldības var uzlikt
pašvaldību nodevas" neparedz pašvaldībai tiesības
uzlikt paaugstinātu nodevas likmi, sodot par patvaļīgu
būvniecību.
Dome nepiekrīt VARAM atzinumam par Saistošo noteikumu Nr. 46 22. punktu un norāda, ka pašvaldības nodeva uzskatāma par politikas veidošanas un regulēšanas instrumentu, tās mērķis, tāpat kā valsts nodevai, ir personu darbību regulēšana (kontrolēšana, veicināšana, ierobežošana). Viens no kritērijiem, kas ietekmē nodevas apmēru, ir apstāklis, vai būvvalde saistībā ar konkrēto būvniecības ieceri ir vai nav konstatējusi patvaļīgu būvniecību. Koeficients "3" ir iekļauts ar mērķi samazināt patvaļīgās būvniecības gadījumus Tukuma novada pašvaldībā. Šis mērķis faktiski sakrīt ar mērķi, kāds ir tiesību normām, kas paredz administratīvo atbildību par patvaļīgu būvniecību (Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 152. panta pirmā un otrā daļa (spēkā līdz 2020. gada 1. jūlijam), Būvniecības likuma 25. pants (spēkā no 2020. gada 1. jūlija)), t.i., novērst šādu prettiesisku darbību, kas kaitē sabiedrības interesēm. Ņemot vērā, ka likumdevējs noteicis likumos personu atbildību par patvaļīgu būvniecību, secināms, ka pašvaldībai nevar tikt dots deleģējums paredzēt savos saistošajos noteikumos atbildību par tādām pašām darbībām, par kādām paredzēta atbildība minētajos likumos (sal. Senāta 2015. gada 15. aprīļa sprieduma lietā Nr. SKA-429/2015 8. punkts). Tātad likuma "Par nodokļiem un nodevām" 12. panta pirmās daļas 10. punktā ietvertais deleģējums noteikt pašvaldības nodevu par būvatļaujas izdošanu nevar tikt interpretēts tādējādi, ka pašvaldībai ārpus atlīdzības par pašvaldības nodrošinājumu aprēķināšanas būtu tiesības paredzēt arī sodu par patvaļīgu būvniecību. Saistošo noteikumu Nr. 46 22. punktā noteiktais koeficients "3" nav administratīvais sods. Pastāv noilgums, kad var sodīt par patvaļīgi veiktu būvniecību (trīs gadi). Ja ēka patvaļīgi uzbūvēta līdz 2019. gada 1. martam, tad vairs nepastāv nekādu sankciju, jo administratīvo sodu piemērot vairs nav iespējams. Tukuma novada būvvaldē tiek iesniegti būvprojekti par 10 un pat 15 gadus atpakaļ uzbūvētām būvēm un šādos gadījumos saskaņā ar Saistošajiem noteikumiem Nr. 46 būvvaldei ir tiesības par šādu patvaļību pašvaldības nodevai piemērot koeficientu "3", bet nav tiesību vairs atbildīgo personu administratīvi sodīt, jo ir iestājies noilgums. Šim koeficientam ir ne tikai audzinošs, bet arī preventīvs raksturs, nolūkā novērst patvaļīgas būvniecības gadījumu atkārtošanos Tukuma novadā, vienlaikus kalpojot par instrumentu būvniecības procesa tiesiskuma nodrošināšanai. Šis koeficients nav uztverams kā administratīvais sods, jo to regulē citi augstāka spēka normatīvie akti. Koeficienta mērķis ir atturēt būvniecības procesa organizētājus no būvdarbu uzsākšanas pirms vēršanās būvvaldē un būvniecības ieceres akcepta vai būvatļaujas izsniegšanas. |
2. Īss projekta satura izklāsts |
Saistošo noteikumu 16. punkts izteikts jaunā redakcijā,
nosakot, ka nodeva par pašvaldības infrastruktūras
uzturēšanu un attīstību maksājama, sākot ar sesto darba
dienu, ja darbi turpinās ilgāk par piecām darba dienām.
Saistošo noteikumu 22. punktā precizēta redakcija. |
3. Informācija par plānoto projekta ietekmi uz pašvaldības budžetu |
Projekts ietekmi uz budžetu nerada. |
4. Informācija par plānoto projekta ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā |
Nav ietekmes. |
5. Informācija par administratīvajām procedūrām | Jaunas administratīvas procedūras nav nepieciešamas. |
6. Informācija par konsultācijām ar privātpersonām |
Nav veiktas. |
Tukuma novada domes priekšsēdētājs G. Važa