Tiesību akts: spēkā esošs
Mārupes novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 15/2022

Mārupē 2022. gada 30. martā
Par Mārupes novada pašvaldības palīdzību dzīvokļa jautājuma risināšanā
Apstiprināti ar Mārupes novada pašvaldības domes
2022. gada 30. marta lēmumu Nr. 35
(prot. Nr. 5)

Precizēti ar Mārupes novada pašvaldības domes
2022. gada 6. maija lēmumu Nr. 5
(prot. Nr. 9)

Izdoti saskaņā ar likuma
"Par palīdzību dzīvokļa jautājuma risināšanā"
6. panta otro daļu, 7. panta piekto un sesto daļu,
11. panta ceturto daļu, 14. panta astoto daļu,
17. panta otro daļu, 21.1 panta otro daļu,
21.2 panta otro daļu, 21.9 panta otro daļu,
24. panta pirmo daļu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi (turpmāk – Saistošie noteikumi) nosaka personu kategorijas, kuras ir tiesīgas saņemt Mārupes novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) palīdzību dzīvojamās telpas (pašvaldībai piederošu vai tās nomātas dzīvojamās telpas) jautājumu risināšanā (turpmāk – palīdzība), palīdzības veidus, reģistrācijas, dzīvojamo telpu izīrēšanas kārtību un nosacījumus, kā arī termiņu uz kādu slēdzams dzīvojamās telpas īres līgums.

2. Lēmumu par personas reģistrēšanu palīdzības saņemšanai, atteikumu personas reģistrēšanai palīdzības saņemšanai, personas pārreģistrāciju palīdzības reģistrā vai izslēgšanu no palīdzības reģistra pieņem Mārupes novada pašvaldības dome (turpmāk – dome).

3. Lēmumu par palīdzības sniegšanu personai pieņem dome.

4. Pašvaldības palīdzības dzīvojamās telpas jautājumu risināšanā reģistru (turpmāk – reģistri) uzturēšanu un domes lēmumu izpildi nodrošina Mārupes novada Pašvaldības īpašumu pārvalde (turpmāk – Īpašumu pārvalde).

5. Pašvaldība palīdzību sniedz tikai reģistros iekļautajām personām, izņemot gadījumus, kad neatliekami sniedzama palīdzība saskaņā ar likum "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" (turpmāk – Likums) 13. pantu.

II. Reģistru un palīdzības veidi, personu kategorijas, kuras ir tiesīgas saņemt palīdzību

6. Pašvaldība sniedz šādu palīdzību:

6.1. dzīvojamās telpas izīrēšana personām, kuras ar palīdzību nodrošināmas pirmām kārtām – 1. reģistrs;

6.2. sociālās dzīvojamās telpas izīrēšana – 2. reģistrs;

6.3. dzīvojamo telpu izīrēšana kvalificētam speciālistam – 3. reģistrs;

6.4. īrētās dzīvojamās telpas apmaiņa pret citu īrējamu dzīvojamo telpu – 4. reģistrs.

7. Palīdzības 1. reģistrā tiek reģistrētas Likuma 14. panta pirmajā daļā minētās personas.

8. Palīdzības 2. reģistrā tiek reģistrētas Likuma 21.6 panta pirmajā noteiktās personas un trūcīgas Likuma 14. panta pirmajā daļā minētās personas.

9. Palīdzības 3. reģistrā, papildu Likuma 21.1 pantā minētajām prasībām, tiek reģistrēti kvalificēti speciālisti, kuri ieguvuši izglītību vai profesionālo kvalifikāciju, kas nepieciešama konkrētā darba vai amata pienākumu veikšanai darbības nozarē vai jomā, kurā konstatēts nepietiekams kvalificētu speciālistu nodrošinājums un atbilst šādām prasībām:

9.1. speciālista darbības nozare ir izglītība;

9.2. speciālistam ir spēkā esošs darba līgums ar pašvaldības dibinātu izglītības iestādi;

9.3. speciālista kopējais darba stāžs saskaņā ar 9.2. apakšpunktā minēto darba līgumu nav mazāks par vienu gadu.

10. Palīdzības 4. reģistrā reģistrē personas, ja persona izteikusi vēlmi pārcelties, personai nav parādsaistību par dzīvojamo telpu īri un ar to saistītajiem maksājumiem, un persona nav pārkāpusi normatīvajos aktos un dzīvojamās telpas īres līgumā ietvertos ar dzīvojamās telpas lietošanu saistītos noteikumus:

10.1. no īrētas pašvaldībai piederošas dzīvojamās telpas uz dzīvojamo telpu 1. stāvā, ja personai ir kustību traucējumi un to apliecina Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu komisijas atzinums;

10.2. no īrētas pašvaldībai piederošas dzīvojamās telpas uz mazāku pašvaldībai piederošu īrējamu dzīvojamo telpu.

III. Reģistrācijas kārtība palīdzības saņemšanai

11. Personas, kuras vēlas saņemt palīdzību, pašvaldībā iesniedz iesniegumu, kurā norāda palīdzības veidu, un pievieno šādus dokumentus, kas apliecina personas tiesības saņemt attiecīgo palīdzību:

11.1. Likuma 14. panta pirmās daļas 1., 2. punktā minētajām personām:

11.1.1. tiesas sprieduma par personas izlikšanu no dzīvojamās telpas, kas stājies likumīgā spēkā, noraksta kopija, uzrādot oriģinālu;

11.1.2. pensijas vecumu sasniegušas vai politiski represētās personas, vai invaliditātes apliecības kopija, uzrādot oriģinālu.

11.2. Likuma 14. panta pirmās daļas 3. punktā norādītās personas – bāriņtiesas lēmuma par aizbildņa iecelšanu vai par bērna ievietošanu bērnu aprūpes iestādē vai audžuģimenē kopiju un bāriņtiesas lēmuma par aizbildņa atlaišanu no aizbildņa pienākumu pildīšanas kopiju, ja bāriņtiesas lēmumi neatrodas pašvaldības rīcībā;

11.3. Likuma 14. panta pirmās daļas 4. punktā norādītās personas – repatrianta statusu apliecinošu dokumentu un arhīva izziņu par repatrianta, viņa vecāku vai vecvecāku pēdējo pastāvīgo dzīvesvietu pirms izceļošanas no Latvijas;

11.4. Likuma 14. panta pirmās daļas 4.1 punktā norādītās personas – politiski represētas personas apliecības kopiju;

11.5. Likuma 14. panta pirmās daļas 5. punktā norādītās personas – brīvības atņemšanas vietas izdotu noteikta parauga izziņu par atbrīvošanu pēc brīvības atņemšanas soda izciešanas un apliecinājumu, ka nevar iemitināties agrāk aizņemtajā dzīvojamā telpā;

11.6. Saistošo noteikumu 8. punktā norādītās personas – Saistošo noteikumu 11.1.–11.5. apakšpunktos noteiktos dokumentus;

11.7. Saistošo noteikumu 10.1. punktā norādītās personas – visu pilngadīgo ģimenes locekļu parakstītu iesniegumu par dzīvojamās telpas maiņu;

11.8. Saistošo noteikumu 10.2. un 10.3. punktos norādītās personas – visu pilngadīgo ģimenes locekļu parakstītu iesniegumu par dzīvojamās telpas maiņu.

12. Pesronas iesniegumu izskata nākamajā domes sēdē, bet ne vēlāk kā viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas brīža, un pieņem vienu no Saistošo noteikumu 2. punktā minētajiem lēmumiem.

13. Lai pieņemtu lēmumu par palīdzības piešķiršanu, Īpašumu pārvaldes darbiniekam ir tiesības pārbaudīt pieteicēja sniegto ziņu patiesību un par pieteicēju iegūt papildu informāciju no citām institūcijām un datu reģistriem.

14. Īpašumu pārvaldes darbinieks pārbauda informāciju no Valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas par personas īpašumiem pirms reģistrācijas reģistros un pirms palīdzības saņemšanas.

15. Personas, kuras saskaņā ar Saistošajiem noteikumiem atzītas par tiesīgām saņemt palīdzību un iekļaujamas personu iesniegumā norādītajā reģistrā, reģistrē tādā secībā, kādā tās iesniegušas iesniegumu pašvaldībā Saistošajos noteikumos noteiktajā kārtībā attiecīgā palīdzības veida saņemšanai. Lēmums par personas iekļaušanu vai atteikumu iekļaut reģistrā tiek paziņots personai rakstveidā.

16. Dome pieņem lēmumu par atteikumu atzīt personu par tiesīgu saņemt Likuma 3. panta 1. punktā noteikto palīdzību:

16.1. Likuma 7. panta piektajā daļā noteiktajos gadījumos;

16.2. ja personas iesniegums palīdzības saņemšanai iesniegts vēlāk kā sešus mēnešus pēc tiesas nolēmuma par dzīvojamās telpas lietošanas tiesību zaudēšanas stāšanās spēkā;

16.3. ja speciālistam vai viņa laulātajam pašvaldības administratīvajā teritorijā ir īpašumā esoša dzīvojamā telpa;

16.4. speciālista faktiskā vai deklarētā dzīvesvieta ir pašvaldības administratīvajā teritorijā.

17. Persona ir tiesīga iesniegt iesniegumu par cita palīdzības veida saņemšanu, ja viņa ir tiesīga saņemt attiecīgo palīdzību. Saskaņā ar domes lēmumu persona tiek reģistrēta citā reģistrā, ievērojot iesnieguma saņemšanas datumu.

18. Ne retāk kā reizi gadā Īpašumu pārvalde pārbauda reģistros iekļautos datus, vai personas ir saglabājušas tiesības saņemt palīdzību un aktualizē reģistrēto personu kārtas numurus. Nepieciešamības gadījumā Īpašumu pārvalde lūdz personas sniegt aktuālo informāciju.

19. Dome pieņem lēmumu par personas izslēgšanu no palīdzības reģistra Likuma 10. pantā noteiktajos gadījumos.

20. Pēc domes lēmuma par dzīvojamās telpas izīrēšanu spēkā stāšanās persona tiek izslēgta no attiecīgā pašvaldības reģistra, nepieņemot par to atsevišķu lēmumu.

IV. Dzīvojamo telpu piedāvāšanas kārtība, izīrēšana un īres līguma termiņš

21. Dzīvojamās telpas 1. 2., 3. un 4. reģistra ietvaros tiek piedāvātas reģistrācijas secībā.

22. Lēmums par palīdzības sniegšanu palīdzības reģistrā iekļautai personai tiek pieņemts, ja ir iestājušies šādi nosacījumi:

22.1. persona ir atzīta par tiesīgu saņemt palīdzību un uz lēmuma par palīdzības sniegšanu pieņemšanas brīdi apstākļi, kas bija par pamatu personas atzīšanai par tiesīgu saņemt palīdzību, nav zuduši;

22.2. persona ir reģistrēta palīdzības reģistrā un personas reģistrācijas kārtas numurs ir pirmais reģistrēšanas secībā;

22.3. pašvaldības īpašumā vai tās tiesiksajā valdījumā ir brīva dzīvošanai derīga dzīvojamā telpa, un par to paziņots personai Likumā noteiktajā kārtībā;

22.4. persona ir sniegusi pozitīvu atbildi uz Īpašumu pārvaldes piedāvājumu.

23. Ja persona nepamatoti atteikusies no trim dažādiem dzīvošanai derīgiem dzīvojamo telpu īres piedāvājumiem vai arī nav sniegusi Īpašumu pārvaldei atbildi uz saņemtajiem piedāvājumiem mēneša laikā, šī persona izslēdzama no attiecīgā veida palīdzības reģistra.

24. Pašvaldība izīrē:

24.1. dzīvojamās telpas uz laiku līdz trīs gadiem, īres līgumā iekļaujot saistību, kas paredz īrnieka tiesības prasīt līguma pagarināšanu, ja īrnieks ir saglabājis tiesības saņemt pašvaldības palīdzību atbilstoši normatīvajiem aktiem un pilda līguma nosacījumus (izņemot 24.4. apakšpunktā noteiktajos gadījumos);

24.2. sociālās dzīvojamās telpas uz laiku līdz sešiem mēnešiem un īres līgumu atjauno ikreiz, kad saņemts īrnieka iesniegums par līguma atjaunošanu, ja persona nav zaudējusi tiesības īrēt sociālo dzīvojamo telpu;

24.3. speciālistam izīrējamas dzīvojamās telpas uz laiku saskaņā ar Likuma 21.3 pantu;

24.4. dzīvojamās telpas uz laiku līdz īrnieka 24 gadu vecuma sasniegšanai, ja personai palīdzība tiek sniegta saskaņā ar Likuma 14. panta pirmās daļas 3. punktu.

25. Attiecīgās dzīvojamās telpas īres līguma pagarināšanas pamatotību vērtē Īpašumu pārvalde.

26. Tiesības atjaunot sociālās dzīvojamās telpas īres līgumu uz laiku līdz sešiem mēnešiem ir trūcīgām Likuma 14. pantā minētajām personu kategorijām.

27. Iesniegumu ar lūgumu atjaunot īres līgumu persona pašvaldībā iesniedz, ja nav zaudējusi tiesības īrēt sociālo dzīvokli, ne vēlāk kā viena mēneša laikā pēc sociālā dzīvokļa īres līguma termiņa beigām, ja tiek vērtēts trūcīgas personas (ģimenes) statuss.

28. Ja 27. punktā minētais iesniegums iesniegts vēlāk kā vienu mēnesi pēc sociālā dzīvokļa īres līguma termiņa beigām, sociālā dzīvokļa īres līgums var tikt atjaunots, ja Īpašumu pārvalde atzīst iesnieguma iesniegšanas kavējumu par pamatotu un ja persona pēc sociālā dzīvokļa īres līguma termiņa beigām nebija zaudējusi tiesības īrēt sociālo dzīvokli.

29. Iesniegums par dzīvojamās telpas īres līguma un speciālistam izīrējamas dzīvojamās telpas īres līguma termiņa pagarināšanu īrniekam jāiesniedz pašvaldībā ne vēlāk kā divus mēnešus pirms dzīvojamās telpas īres līguma termiņa beigām.

30. Īpašumu pārvalde pieņem lēmumu par dzīvojamās telpas īres līguma pagarināšanu/atjaunošanu vai atteikumu pagarinā/atjaunot dzīvojamās telpas īres līgumu, ievērojot normatīvajos aktos noteikto un ņemot vērā:

30.1. dzīvojamās telpas īres līguma saistību izpildi;

30.2. Mārupes novada Sociālā dienesta veiktu īrnieka ienākumu un materiālā stāvokļa izvērtējumu.

31. Īpašumu pārvalde lemj par speciālistam izīrējamas dzīvojamās telpas īres līguma pagarināšanu, ievērojot Likuma un Saistošo noteikumu 9. punktā noteiktos nosacījumus, ņemot vērā speciālista dzīvojamās telpas īres līguma saistību izpildi.

32. Īpašumu pārvaldes lēmums par dzīvojamās telpas īres līguma pagarināšanu/atjaunošanu vai atteikumu pagarinā/atjaunot dzīvojamās telpas īres līgumu tiek paziņots personai rakstveidā.

33. Sociālās dzīvojamās telpas īrnieks maksā īres maksu, kas noteikta 50 procentu apmērā no dzīvojamo telpu īres maksas, kas noteikta ar Mārupes novada pašvaldības domes 2022. gada 26. janvāra saistošajiem noteikumiem Nr. 5/2022 "Par Mārupes novada pašvaldībai piederošo un tās nomāto dzīvojamo telpu īres maksas noteikšanas kārtību".

V. Lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība

34. Īpašumu pārvaldes lēmumu var apstrīdēt Mārupes novada pašvaldības domē.

35. Mārupes novada pašvaldības domes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

VI. Noslēguma jautājumi

36. Personas, kuras līdz šo saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai ir reģistrētas palīdzības saņemšanai pašvaldības pslīdzības reģistros, netiek izslēgtas no palīdzības reģistra, ja nav zuduši apstākļi, kuri bijuši par pamatu šīs personas reģistrēšanai attiecīgās palīdzības saņemšanai, un tās tiek Likuma 7. panta ceturtajā daļa noteiktajā secībā pārreģistrētas palīdzības reģistros, atbilstoši Saistošo noteikumu 6. punktam.

37. Līdz Saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai noslēgtie īres līgumi, kuru darbības termiņš pārsniedz trīs gadus (izņemot Saistošo noteikumu 24.3. apakpunktā noteikto), līdz 2022. gada 1. jūlijam tiek pārslēgti no jauna, ievērojot Saistošo noteikumu nosacījumus.

38. Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".

39. Ar Saistošo noteikumu spēkā stāšanās brīdi spēku zaudē:

39.1. Babītes novada pašvaldības domes 2012. gada 26. septembra saistošie noteikumi Nr. 15 "Par pašvaldības palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā Babītes novadā";

39.2. Mārupes novada domes 2013. gada 29. maija saistošie noteikumi Nr. 7/2013 "Par Mārupes novada pašvaldības palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā";

39.3. Mārupes novada domes 2016. gada 10. augusta saistošie noteikumi Nr. 26/2016 "Par kārtību, kādā Mārupes novada pašvaldība izīrē dzīvojamo telpu kvalificētam speciālistam";

39.4. Babītes novada pašvaldības domes 2018. gada 28. marta saistošie noteikumi Nr. 3 "Par sociālo dzīvokļu un sociālo māju izīrēšanas kārtību Babītes novadā".

Mārupes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Ence
Saistošo noteikumu Nr. 15/2022 "Par Mārupes novada pašvaldības palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā"
paskaidrojuma raksts

Paskaidrojuma raksta sadaļas

Norādāmā informācija

1. Projekta nepieciešamības pamatojumsSaskaņā ar Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma pielikuma "Administratīvās teritorijas, to administratīvie centri un teritoriālā iedalījuma vienības – novada pilsētas un novada pagasti" 27. punktu ar 2021. gada 1. jūliju Mārupes novadu veido Babītes pagasts, Mārupes pagasts un Salas pagasts, kas nozīmē, ka tiek izveidota jauna publiska persona – Mārupes novada pašvaldība.

Atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma Pārejas noteikumu 17. punktam – 2021. gada pašvaldību vēlēšanās ievēlētā novada dome izvērtē novadu veidojošo bijušo pašvaldību pieņemtos saistošos noteikumus un pieņem jaunus novada saistošos noteikumus (..).

Ņemot vērā iepriekš minēto, izstrādāti Mārupes novada pašvaldības saistošie noteikumi Nr. 15/2022 "Par Mārupes novada pašvaldības palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā".

2. Īss projekta satura izklāstsSaistošie noteikumi nosaka personu kategorijas, kuras ir tiesīgas saņemt Mārupes novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) palīdzību dzīvojamās telpas (pašvaldībai piederošu vai tās nomātas dzīvojamās telpas) jautājumu risināšanā (turpmāk – palīdzība), palīdzības veidus, reģistrācijas, dzīvojamo telpu izīrēšanas kārtību un nosacījumus, kā arī termiņu uz kādu slēdzams dzīvojamās telpas īres līgums.
3. Informācija par plānoto projekta ietekmi uz pašvaldības budžetuNav ietekmes.
4. Informācija par plānoto projekta ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijāNav ietekmes.
5. Informācija par administratīvajām procedūrāmĪpašumu pārvaldes lēmumu var apstrīdēt Mārupes novada pašvaldības domē.

Mārupes novada pašvaldības domes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

6. Informācija par konsultācijām ar privātpersonāmNav paredzētas.
Mārupes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Ence
13.05.2022