Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes lēmums Nr. 184/1-2
Rīgā 2022. gada 7. aprīlī
Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (turpmāk - Padome) šādā sastāvā - Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš, Padomes priekšsēdētāja vietniece Aurēlija Ieva Druviete, Padomes locekle Ieva Kalderauska, Padomes locekle Ilva Milzarāja, Padomes loceklis Andis Plakans -
konstatē:
[1] Padome, veicot Latvijas informatīvās telpas monitoringu nolūkā veikt tai Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 60.pantā noteiktās funkcijas, ir veikusi dažādu tīmekļa vietņu pārbaudi, vērtējot tīmekļa vietnēs izvietoto audio, audiovizuālo un rakstisko saturu. Pārbaudes rezultāti apkopoti Padomes Monitoringa departamenta 2022.gada 6.aprīļa pārbaudes ziņojumos. Nr. P/2022/6-6/31, Nr. P/2022/6-6/32 un Nr. P/2022/6-6/33.
[2] 2022.gada 4.aprīlī Padome ir saņēmusi vēstuli no citas valsts pārvaldes iestādes, kurā sniegta informācija par vairāku tīmekļa vietņu pārbaudi un tajās konstatēto informāciju. Vēstulē norādīts, ka ir tikušas identificētas tīmekļa vietnes, kurās izplatītais saturs rada apdraudējumu Latvijas nacionālajai drošībai un kurās izplatītā informācija satur pazīmes, kas liecina par sistemātisku Krievijas agresīvās propagandas izplatīšanu, tajā skaitā, kara propagandu, nacionālā naida kurināšanu, kā arī atbalstu Krievijas militārajam iebrukumam Ukrainā. Tāpat vēstulē norādīts, ka tīmekļa vietnēs izplatītā informācija satur dezinformāciju un kara propagandu.
[3] Veicot tīmekļa vietņu https://www.mk.ru, https://realnoevremya.ru, https://www.1tv.com/, https://www.vedomosti.ru, https://mail.ru, https://yandex.ru, http://www.kremlinrus.ru/, https://expert.ru/, https://tass.com, https://rambler.ru, https://rbc.ru, https://historyfoundation.ru, https://smi2.ru; https://ren.tv; https://dumatv.ru; https://www.interfax-russia.ru (turpmāk arī - tīmekļa vietnes) pārbaudi, Padome un kompetentā valsts pārvaldes iestāde ir konstatējusi, ka tīmekļa vietnēs tiek izplatīta arī sagrozīta un nepatiesa informācija par notikumiem Pasaulē, tajā skaitā arī par karu Ukrainā, attaisnojot Krievijas veiktās darbības. Šāda informācija Latvijas informatīvajā telpā var radīt maldīgu priekšstatu par notikumiem pasaulē, negatīvi ietekmēt dažādu sabiedrības grupu līdzāspastāvēšanu un radīt apdraudējumu Latvijas valsts drošībai.
[3.1] Tīmekļa vietnē https://www.mk.ru galvenokārt tiek izplatīta sagrozīta un maldinoša informācija, kas saistīta ar karu Ukrainā, to dēvējot par specoperāciju, kā arī izplatīta informācija par to, ka ukraiņu nacionālistiskie formējumi turot kā gūstekņus vairāk kā 6,5 tūkstošus ārzemju pilsoņu kā "dzīvo vairogu", ka Mariupolē cīņas esot iegājušas pēdējā stadijā, taču nacionālisti, kuri vēl esot Mariupolē, pretojoties, tajā pašā laikā "kaujas gars pat elitārajām daļām pilnībā esot iedragāts", kā arī to, ka Krievijas specoperācija Ukrainā neesot tik ātra, jo Krievija neuzbrūk civiliem objektiem, lai pasargātu vietējos iedzīvotājus. Tāpat tiek izplatīta informācija par Krievijai piemērotajām sankcijām, kas ietekmēs Krievijas ekonomisko stāvokli, nosaucot to par "inkvizīciju" pret krievu uzņēmējiem. Kopumā tīmekļa vietnē tiek izplatīts naratīvs, ka rietumvalstis un NATO ir vainīgas pie situācijas Ukrainā, savukārt Krievija tikai vēlas nodrošināt mieru pasaulē. Tiek izplatīta būtiski sagrozīta un maldinoša aktuālā informācija par notikumiem pasaulē, kā arī informācija, kas negatīvi ietekmē dažādu sabiedrības grupu mierīgu līdzāspastāvēšanu arī Latvijā, tādējādi apdraudot valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību.
[3.2] Tīmekļa vietnē https://realnoevremya.ru galvenokārt tiek izplatīta sagrozīta un maldinoša informācija, kas saistīta ar karu Ukrainā, to dēvējot par specoperāciju, kā arī izplatīta informācija par to, ka fotogrāfijas un videokadri no Ukrainas pilsētas Bučas esot kārtējais Kijevas režīma "iestudējums" rietumu medijiem, ka Mariupoles rajonā esot notriekts helikopters, kas esot lidojis pakaļ nacbataljona "Azova" komandieriem, kā arī, ka galvenais rezultāts Ukrainas specoperācijā esot tas, ka ir pārtraukta biolaboratoriju darbība Ukrainā. Kopumā tīmekļa vietnē tiek izplatīts naratīvs, ka rietumvalstis un NATO ir vainīgas pie situācijas Ukrainā, savukārt Krievija tikai vēlas nodrošināt mieru pasaulē. Tiek izplatīta būtiski sagrozīta un maldinoša aktuālā informācija par notikumiem pasaulē, kā arī informācija, kas negatīvi ietekmē dažādu sabiedrības grupu mierīgu līdzāspastāvēšanu arī Latvijā, tādējādi apdraudot valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību.
[3.3] Tīmekļa vietnē https://www.1tv.com/ ir pieejama televīzijas programmas "Pervij kanal" tiešraide, kurā galvenokārt tiek izplatīta sagrozīta un maldinoša informācija, kas saistīta ar karu Ukrainā, to dēvējot par specoperāciju, kā arī tiek izplatīta informācija par to, ka Ukrainas pilsētā Bučā notikušais esot tikai provokācija pret Krieviju, ka ukraiņu grupējumi arvien biežāk apšaujot humanitāros koridorus no Mariupoles, vietējos iedzīvotājus turot gūstā, esot pastāvīga agresija un ņirgāšanās, kā arī kā notiek palīdzības vākšana bēgļiem no Donbasas un Ukrainas un tiek palīdzēts šiem cilvēkiem iekārtoties Krievijā, jo "Krievija jau nevienu nelaimē neatstāšot" un ka Krievijas armija iznīcinot neonacistus Ukrainā. Kopumā tīmekļa vietnē tiek izplatīts naratīvs, ka rietumvalstis un NATO ir vainīgas pie situācijas Ukrainā, savukārt Krievija tikai vēlas nodrošināt mieru pasaulē. Tiek izplatīta būtiski sagrozīta un maldinoša aktuālā informācija par notikumiem pasaulē, kā arī informācija, kas negatīvi ietekmē dažādu sabiedrības grupu mierīgu līdzāspastāvēšanu arī Latvijā, tādējādi apdraudot valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību.
[3.4] Tīmekļa vietnē https://www.vedomosti.ru galvenokārt tiek izplatīta sagrozīta un maldinoša informācija, kas saistīta ar karu Ukrainā, to dēvējot par specoperāciju, kā arī izplatīta informācija par to, ka Mariupole tiks atbrīvota no ukraiņu nacionālistiem ar Krievijas un Doņeckas "tautas republikas" armiju palīdzību, jo Kijeva neesot ieinteresēta savu armijā dienējošo cilvēku dzīvības glābšanā, Ukrainas pilsētas Bučas mierīgo iedzīvotāju nogalināšana esot bijusi provokācija, jo, kā apgalvo Krievijas Federācijas Aizsardzības ministrija, tad neviens no mierīgajiem iedzīvotājiem neesot cietis no cietsirdīgām darbībām laikā, kad šī pilsēta bija Krievijas armijas kontrolē, kā arī Doņeckas "tautas republikas" vadītājs esot uzdevis izveidot Mariupoles pilsētas administrāciju un Ukrainas biolaboratorijas varēja finansēt ASV prezidenta dēls, ko esot apstiprinājuši Lielbritānijas mediji un Hantera Baidena notebook ("piezīmju dators"). Kopumā tīmekļa vietnē tiek izplatīts naratīvs, ka rietumvalstis un NATO ir vainīgas pie situācijas Ukrainā, savukārt Krievija tikai vēlas nodrošināt mieru pasaulē. Tiek izplatīta būtiski sagrozīta un maldinoša aktuālā informācija par notikumiem pasaulē, kā arī informācija, kas negatīvi ietekmē dažādu sabiedrības grupu mierīgu līdzāspastāvēšanu arī Latvijā, tādējādi apdraudot valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību.
[3.5] Tīmekļa vietnē https://mail.ru galvenokārt tiek izplatīta sagrozīta un maldinoša informācija, kas saistīta ar karu Ukrainā, to dēvējot par specoperāciju, kā arī izplatīta informācija par to, ka specoperācijas laikā esot iznīcināti daudzi armijas objekti Ukrainā, Ukrainas gaisa spēki uzņemot iestudētus video rullīšus par Krievijas Federācijas armijas vardarbību pret mierīgajiem Ukrainas iedzīvotājiem, ka ukraiņi no Ukrainas puses esot ar mīnmetējiem apšāvuši robežpunktu Krievijā pie Sudžas un Krievijas puses robežsargi esot veiksmīgi devuši prettriecienu un iznīcinājuši šaušanas punktus. Tāpat tiek izplatīta informācija par to, ka Putins esot apsūdzējis rietumu valstis mēģinājumos pārlikt savas personiskās kļūdas ekonomikā, enerģētikā uz Krieviju. Kopumā tīmekļa vietnē tiek izplatīts naratīvs, ka rietumvalstis un NATO ir vainīgas pie situācijas Ukrainā, savukārt Krievija tikai vēlas nodrošināt mieru pasaulē. Tiek izplatīta būtiski sagrozīta un maldinoša aktuālā informācija par notikumiem pasaulē, kā arī informācija, kas negatīvi ietekmē dažādu sabiedrības grupu mierīgu līdzāspastāvēšanu arī Latvijā, tādējādi apdraudot valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību.
[3.6] Tīmekļa vietnē https://yandex.ru galvenokārt tiek izplatīta sagrozīta un maldinoša informācija, kas saistīta ar karu Ukrainā, to dēvējot par militāru operāciju Ukrainā, kā arī izplatīta informācija par to, ka Ukrainas robežsargi esot aizturējuši sievieti par "antiukraiņu ziņojumiem" telefonā no dēla. "Azovs" esot apšaudījis mierīgos iedzīvotājus no Mariupoles bērnu dārza logiem, zaldāti, kas esot padevušies krievu karavīriem stāstot, ka nacisti no "Azova" esot sadalījuši savus karavīrus starp Ukrainas gaisa spēkiem, tas ir, viens "nacists - mīnmetējs" uz desmit ukraiņu karavīriem, lai novērstu padošanos, kā arī Ukraiņu nacisti karoja Mariupolē un to iznīcināja pēc NATO sastādīta plāna. Kopumā tīmekļa vietnē tiek izplatīts naratīvs, ka rietumvalstis un NATO ir vainīgas pie situācijas Ukrainā, savukārt Krievija tikai vēlas nodrošināt mieru pasaulē. Tiek izplatīta būtiski sagrozīta un maldinoša aktuālā informācija par notikumiem pasaulē, kā arī informācija, kas negatīvi ietekmē dažādu sabiedrības grupu mierīgu līdzāspastāvēšanu arī Latvijā, tādējādi apdraudot valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību.
[3.7] Tīmekļa vietnē http://www.kremlinrus.ru/ galvenokārt tiek izplatīta sagrozīta un maldinoša informācija, kas saistīta ar karu Ukrainā, to dēvējot par specoperāciju Ukrainā, kā arī izplatīta informācija par to, ka Krievija ir sākusi specoperāciju Ukrainā, lai atbrīvotu Donbasas un Luhanskas tautas republikas no Ukrainas armijas un nacistisko formējumu locekļiem, veiktu Ukrainas demilitarizāciju un denacifikāciju, kā arī Krievija specoperācijas laikā iznīcinot tikai Ukrainas armijas objektus. Kopumā tīmekļa vietnē tiek izplatīts naratīvs, ka rietumvalstis un NATO ir vainīgas pie situācijas Ukrainā, savukārt Krievija tikai vēlas nodrošināt mieru pasaulē. Tiek izplatīta būtiski sagrozīta un maldinoša aktuālā informācija par notikumiem pasaulē, kā arī informācija, kas negatīvi ietekmē dažādu sabiedrības grupu mierīgu līdzāspastāvēšanu arī Latvijā, tādējādi apdraudot valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību.
[3.8] Tīmekļa vietnē https://expert.ru/ galvenokārt tiek izplatīta sagrozīta un maldinoša informācija, kas saistīta ar karu Ukrainā, to dēvējot par specoperāciju Ukrainā, kā arī izplatīta informācija par to, ka Krievijas Cilvēktiesību padome izsūta ārvalstīm liecības par Ukrainas bruņoto spēku kara noziegumiem pret mierīgajiem iedzīvotājiem un viltus ziņu atmaskošanu, Vladimirs Zelenskis drīzumā tikšot tiesāts par viņa veiktajiem noziegumiem, Ukrainas valsts vara tiek dēvēta par Krievijas nacistisko režīmu, kā arī tiek izplatīta informācija par Krievijas armijas panākumiem Ukrainā un to, ka Krievija noliedz Krievijas armijas karavīru vainu kara noziegumos Bučā, un šo noziegumu apliecinošos video un foto materiālus sauc par falsifikāciju. Kopumā tīmekļa vietnē tiek izplatīts naratīvs, ka rietumvalstis un NATO ir vainīgas pie situācijas Ukrainā, savukārt Krievija tikai vēlas nodrošināt mieru pasaulē. Tiek izplatīta būtiski sagrozīta un maldinoša aktuālā informācija par notikumiem pasaulē, kā arī informācija, kas negatīvi ietekmē dažādu sabiedrības grupu mierīgu līdzāspastāvēšanu arī Latvijā, tādējādi apdraudot valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību.
[3.9] Tīmekļa vietnē https://tass.com galvenokārt tiek izplatīta sagrozīta un maldinoša informācija, kas saistīta ar karu Ukrainā, to dēvējot par militāro operāciju, kā arī izplatīta informācija par to, ka Krievijas Aizsardzības ministrijai esot pamatotas aizdomas, ka sagūstītajiem krievu karavīriem viss neesot labi, krievu karaspēka izvietošanas laikā Ukrainas pilsētā Buča neviens civiliedzīvotājs neesot cietis, kā arī Krievijas īpašā militārā operācija Ukrainā sniedza pierādījumus tam, ka Kijevas režīms steidzami iznīcinājis ASV Aizsardzības departamenta finansētās militārās bioloģiskās programmas pēdas Ukrainā. Kopumā tīmekļa vietnē tiek izplatīts naratīvs, ka rietumvalstis un NATO ir vainīgas pie situācijas Ukrainā, savukārt Krievija tikai vēlas nodrošināt mieru pasaulē. Tiek izplatīta būtiski sagrozīta un maldinoša aktuālā informācija par notikumiem pasaulē, kā arī informācija, kas negatīvi ietekmē dažādu sabiedrības grupu mierīgu līdzāspastāvēšanu arī Latvijā, tādējādi apdraudot valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību.
[3.10] Tīmekļa vietnē https://rambler.ru galvenokārt tiek izplatīta sagrozīta un maldinoša informācija, kas saistīta ar karu Ukrainā, to dēvējot par specoperāciju Ukrainā, kā arī izplatīta informācija par to, ka nākamais liela mēroga Krievijas un sabiedroto spēku ofensīvas mērķis varētu būt Ukrainas bruņoto spēku ielenkuma slēgšana Severodoņeckā, Lisičanskā un Kramatorskā, Krievijas armijas raķešu kompleksi "Bastion" ir veikuši raķešu "Oniks" palaišanu pret Ukrainas militārajiem objektiem, Ukrainas pilsētā Bučā notikušais tiek dēvēts par provokāciju, kā arī par to, ka vairāki simti Ukrainas jūras kājnieki Mariupolē esot padevušies Krievijai. Kopumā tīmekļa vietnē tiek izplatīts naratīvs, ka rietumvalstis un NATO ir vainīgas pie situācijas Ukrainā, savukārt Krievija tikai vēlas nodrošināt mieru pasaulē. Tiek izplatīta būtiski sagrozīta un maldinoša aktuālā informācija par notikumiem pasaulē, kā arī informācija, kas negatīvi ietekmē dažādu sabiedrības grupu mierīgu līdzāspastāvēšanu arī Latvijā, tādējādi apdraudot valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību.
[3.11] Tīmekļa vietnē https://rbc.ru galvenokārt tiek izplatīta sagrozīta un maldinoša informācija, kas saistīta ar karu Ukrainā, to dēvējot par militāru operāciju Ukrainā, kā arī izplatīta informācija par to, ka Krievijas militārpersonas ar augstas precizitātes raķetēm ir iznīcinājušas piecas degvielas bāzes Ukrainā, tiek ziņots par Ukrainas spēku speciālo operāciju spēku sagatavošanas centra iznīcināšanu Očakovā, kā arī par to, ka notikumi Ukrainas pilsētā Bučā esot viltojums, lai nomelnotu Krievijas armiju un vairāki simti Ukrainas jūras kājnieki Mariupolē esot padevušies Krievijai. Kopumā tīmekļa vietnē tiek izplatīts naratīvs, ka rietumvalstis un NATO ir vainīgas pie situācijas Ukrainā, savukārt Krievija tikai vēlas nodrošināt mieru pasaulē. Tiek izplatīta būtiski sagrozīta un maldinoša aktuālā informācija par notikumiem pasaulē, kā arī informācija, kas negatīvi ietekmē dažādu sabiedrības grupu mierīgu līdzāspastāvēšanu arī Latvijā, tādējādi apdraudot valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību.
[3.12] Tīmekļa vietnē https://historyfoundation.ru galvenokārt tiek izplatīta sagrozīta un maldinoša informācija, kas saistīti ar kara noziegumiem par kara noziegumiem bijušās PSRS teritorijā Otrā Pasaules kara laikā. Tīmekļa vietnē https://historyfoundation.ru tiek izplatīta informācija par Latvijas Republikas politiski nozīmīgām personām, kā arī par Latviešu leģionāriem. Tīmekļa vietnē tiek izplatīta informācija par Jāņa Kažociņa biogrāfiju un viņš tiek dēvēts par pretkrievisko provokāciju organizatoru un Latviešu SS leģiona nacistisko atbalstītāju aizstāvi, pildot SAB direktora amatu, un turpinot šo darbību atrodoties Latvijas prezidenta padomnieka un Nacionālās drošības padomes sekretāra amatos. Papildus tam tiek izplatīta informācija par nacistisko noziedznieku vajāšanas tiesisko pamatojumu, kā arī tiek akcentēta Latviešu leģiona dzīviem esošo dalībnieku vajāšanas nepieciešamība. Tiek izplatīta būtiski sagrozīta un maldinoša informācija, kas saistīta ar kara noziegumiem bijušās PSRS teritorijā Otrā Pasaules kara par Latvijas Republikas politiski nozīmīgām personām un Latviešu leģionāriem, kas negatīvi ietekmē dažādu sabiedrības grupu mierīgu līdzāspastāvēšanu arī Latvijā, tādējādi apdraudot valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību.
[3.13] Tīmekļa vietnē https://smi2.ru galvenokārt tiek izplatīta sagrozīta un maldinoša informācija, kas saistīta ar karu Ukrainā, atspoguļojot no Krievijas propagandas un izdevīguma skatu punkta, tas ir, par grūtībām Mariupoles pilsētas "attīrīšanā", par to, ka Eiropa arvien negribot uzņem Ukrainas bēgļus, kā arī to, ka Zelenskis prasa NATO pielietot atomieročus, lai Krieviju noslaucītu no zemes virsas. Papildus tiek izplatīta informācija par rusofobijas izplatīšanos Rietumos, to, ka Rietumi atbalstot notikušās provokācijas Bučā, taču paši esot atbildīgi par tur notiekošo, kā arī par to, ka Ukrainas armija par dzīvo vairogu izmanto iedzīvotājus un Tatarstānas kazaki brīvprātīgi karojot Krievijas pusē. Kopumā tīmekļa vietnē tiek izplatīts naratīvs, ka rietumvalstis un NATO ir vainīgas pie situācijas Ukrainā, savukārt Krievija tikai vēlas nodrošināt mieru pasaulē. Tiek izplatīta būtiski sagrozīta un maldinoša aktuālā informācija par notikumiem pasaulē, kā arī informācija, kas negatīvi ietekmē dažādu sabiedrības grupu mierīgu līdzāspastāvēšanu arī Latvijā, tādējādi apdraudot valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību.
[3.14] Tīmekļa vietnē https://ren.tv galvenokārt tiek izplatīta sagrozīta un maldinoša informācija, kas saistīta ar karu Ukrainā to dēvējot par specoperāciju Donbasa aizsardzībai, kā arī izplatīta informācija par Ukrainas karavīru zvērībām pret iedzīvotājiem, par Ukrainas pilsētas Bučas notikumu veikto režiju no Ukrainas puses. Papildus tiek izplatīta informācija par Krievijas armijas panākumiem Ukrainā un Krievijas armijas karavīru palīdzību iedzīvotāju glābšanā, par medaļu pasniegšanu Donbasa specoperācijas varoņiem, kā arī to, ka Krievijas ārsti palīdz glābt civiliedzīvotājus. Kopumā tīmekļa vietnē tiek izplatīts naratīvs, ka rietumvalstis un NATO ir vainīgas pie situācijas Ukrainā, savukārt Krievija tikai vēlas nodrošināt mieru pasaulē. Tiek izplatīta būtiski sagrozīta un maldinoša aktuālā informācija par notikumiem pasaulē, kā arī informācija, kas negatīvi ietekmē dažādu sabiedrības grupu mierīgu līdzāspastāvēšanu arī Latvijā, tādējādi apdraudot valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību.
[3.15] Tīmekļa vietnē https://dumatv.ru ir veidota kā Krievijas Federācijas Valsts domes parlamenta televīzija, kur ir tiešraides un video, kā arī rakstveida informācija par notiekošo Krievijas Federācijas Valsts domes parlamentā. Tīmekļa vietnē https://dumatv.ru galvenokārt tiek izplatīta sagrozīta un maldinoša informācija par karu Ukrainā, tas ir, par to, ka notikumi Ukrainas pilsētā Bučā ir provokācija, lai diskreditētu Krieviju, par parlamenta darba grupu izveidi sadarbībai ar Donbasa un Luhanskas republiku parlamentiem, kā arī par biolaboratorijām Ukrainā, kas, pirmkārt, esot drauds Krievijai. Papildus tam tiek izplatīta informācija, ka pašreizējā ASV finanšu ministrijas rīcība ir histēriska, jo Krievija esot pieņēmusi lēmumu, ka nedraudzīgās valstis par Krievijas gāzi maksās rubļos. Kopumā tīmekļa vietnē tiek izplatīts naratīvs, ka rietumvalstis un NATO ir vainīgas pie situācijas Ukrainā, savukārt Krievija tikai vēlas nodrošināt mieru pasaulē. Tiek izplatīta būtiski sagrozīta un maldinoša aktuālā informācija par notikumiem pasaulē, kā arī informācija, kas negatīvi ietekmē dažādu sabiedrības grupu mierīgu līdzāspastāvēšanu arī Latvijā, tādējādi apdraudot valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību.
[3.16] Tīmekļa vietnē https://www.interfax-russia.ru galvenokārt tiek izplatīta sagrozīta un maldinoša informācija, kas saistīta ar karu Ukrainā to dēvējot par specoperāciju Donbasā, kā arī tiek izplatīta informācija par to, ka dzelzceļa stacijā Lozovaja Harkovas apgabalā tika iznīcināta ārvalstīs ražotā militārā aprīkojuma un ieroču uzkrājums, kas piegādāts Ukrainas bruņoto spēku apgādei, Krievijas Bruņoto spēku un Doņeckas Tautas Republikas vienības atbrīvos Mariupoli, kā arī par to, ka Krievijas bruņotie spēki, pamatojoties tikai uz humāniem principiem, lai glābtu civiliedzīvotājus, piedāvā Ukrainas bruņoto spēku (Ukrainas bruņoto spēku) vienībām, teritoriālās aizsardzības bataljoniem un ārvalstu algotņiem pārtraukt karadarbību. Kopumā tīmekļa vietnē tiek izplatīts naratīvs, ka rietumvalstis un NATO ir vainīgas pie situācijas Ukrainā, savukārt Krievija tikai vēlas nodrošināt mieru pasaulē. Tiek izplatīta būtiski sagrozīta un maldinoša aktuālā informācija par notikumiem pasaulē, kā arī informācija, kas negatīvi ietekmē dažādu sabiedrības grupu mierīgu līdzāspastāvēšanu arī Latvijā, tādējādi apdraudot valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību.
Ievērojot konstatēto, Padome
secina:
[4] Padomes 2022.gada 7.aprīļa sēdes laikā Padome ir pārliecinājusies par tīmekļa vietnēs izplatīto saturu.
[5] Elektronisko sakaru likuma 13.5 pantā ir noteikts, ka "Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, ir tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei." Minētā tiesību norma paredz Padomes tiesības, izvērtējot no citām valsts pārvaldes iestādēm saņemto informāciju, pieņemt lēmumu par piekļuves liegšanu tīmekļa vietnēm, ja tajās izplatītais satura apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību.
[5.1] Ar terminu "valsts drošība" ir saprotama pasākumu sistēma valsts politisko un ekonomisko pamatu un valsts robežu aizsargāšanai. Šis termins ietver arī "nacionālo drošību", kas atbilstoši Nacionālās drošības likuma 1.pantā noteiktajam ir "valsts un sabiedrības īstenotu vienoto, mērķtiecīgu pasākumu rezultātā sasniegts stāvoklis, kurā ir garantēta valsts neatkarība, tās konstitucionālā iekārta un teritoriālā integritāte, sabiedrības brīvības attīstības perspektīva, labklājība un stabilitāte." Ievērojot to, ka ir nepieciešams nodrošināt nacionālo drošību un savlaicīgi prognozēt un novērst valsts iekšējo un ārējo apdraudējumu, kā arī garantēt valsts aizsardzību, sabiedrības drošību un tās demokrātisko attīstību, nav pieļaujams, ka Latvijas informatīvajā telpā - gan elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, gan interneta vidē - tiek izplatīts tāds saturs, kas apdraud vai var radīt apdraudējumu valsts drošībai.
[6] Padome secina, ka 3.punktā minētās tīmekļa vietnes tiek izmantotas, lai, piemēram, izplatītu un dublētu saturu, kas ticis izplatīts televīzijas programmās, kuru izplatīšana Latvijas teritorijā dažādu iemeslu dēļ ir tikusi ierobežota, kā arī lai izplatītu propagandu, kara propagandu un pret Latvijas valsti vērstu naratīvu. Tīmekļa vietņu, kurās tiek izplatīta sagrozīta un nepatiesa informācija, kara propaganda, kā arī karu attaisnojoša informācija, izplatīšanas ierobežošana ir nepieciešama, lai nodrošinātu valsts drošību, sabiedrisko kārtību un drošību.
[7] Ņemot vērā Padome monitoringa rezultātā konstatēto, kompetentās iestādes sniegto informāciju, tīmekļa vietnēs izvietoto saturu, kā arī ģeopolitisko situāciju pasaulē, Padome atzīst, ka piekļuves liegšana tīmekļa vietnēm veicama nekavējoties. Padome norāda, ka jebkura nepamatota kavēšanās ar piekļuves liegšanu tīmekļa vietnēm veicinātu apstākļus, ka tīmekļa vietnēs joprojām tiktu izplatīta tāda informācija, kas apdraud valsts drošību, kā arī dezinformācija un viltus ziņas, taču esošajā ģeopolitiskajā situācijā tieši pretēji - nepieciešams nodrošināt uzticamas, kvalitatīvas un faktos balstītas patiesas informācijas pieejamību.
[8] Ņemot vērā, ka lēmums par piekļuves ierobežošanu tīmekļa vietnei ir administratīvais akts, pieņemot lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļa vietnei, jāizvērtē administratīvā akta lietderības apsvērumi.
[8.1] Administratīvā akta nepieciešamība leģitīmā mērķa sasniegšanai - Satversmes 100. pants paredz "Ikvienam ir tiesības uz vārda brīvību, kas ietver tiesības brīvi iegūt, paturēt un izplatīt informāciju, paust savus uzskatus. Cenzūra ir aizliegta." Ikviens ierobežojums attiecībā uz informācijas pieejamību ir jāvērtē vārda brīvības, kas ir demokrātiskas un tiesiskas valsts pamatvērtība, ierobežošanas aspektā. Satversmes 116.pants noteic, ka vārda brīvību var ierobežot likumā paredzētos gadījumos, lai sasniegtu kādu no tajā paredzētajiem leģitīmajiem mērķiem - citu cilvēku tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības drošību, labklājību un tikumību. Arī Eiropas Cilvēktiesību konvencijas 10.panta otrā daļa nosaka: "Tā kā šo brīvību īstenošana ir saistīta ar pienākumiem un atbildību, tā var tikt pakļauta tādām prasībām, nosacījumiem, ierobežojumiem vai sodiem, kas paredzēti likumā un nepieciešami demokrātiskā sabiedrībā, lai aizsargātu valsts drošības, teritoriālās vienotības vai sabiedriskās drošības intereses, nepieļautu nekārtības vai noziedzīgus nodarījumus, aizsargātu veselību vai tikumību, aizsargātu citu cilvēku cieņu vai tiesības, nepieļautu konfidenciālas informācijas izpaušanu vai lai saglabātu tiesu varas autoritāti un objektivitāti." Leģitīmais mērķis vārda brīvības ierobežošanai konkrētajā gadījumā nepārprotami ir valsts un sabiedrības drošība (tajā skaitā informatīvās telpas drošība), demokrātiskas valsts iekārtas saglabāšana. Demokrātiskas valsts iekārtas aizsardzība kā leģitīms mērķis sevī ietver nacionālās drošības un Latvijas teritoriālās vienotības aizsardzību.1 Padome uzsver, ka elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās ir aizliegts izplatīt saturu, kas apdraud valsts drošību, un šis valsts drošības apdraudējums ir vērtējams ne vien Latvijas, bet arī citu valstu drošības kontekstā. Nav šaubu, ka apdraudējums valsts drošības interesēm tiek nodarīts arī izmantojot interneta resursus, tajā skaitā tīmekļa vietnes, kurās tiek izplatītas ziņas un dažādi informatīvi materiāli. Satversmes tiesa ir atzinusi, ka ikvienam ir tiesības brīvi paust savus uzskatus jebkādā veidā - mutvārdos, rakstveidā, vizuāli, ar māksliniecisku izteiksmes līdzekļu palīdzību u.tml. (sk. Satversmes tiesas 2003.gada 5.jūnija sprieduma lietā Nr.2003-02-0106 secinājumu daļas 1.punktu un 2003.gada 29.oktobra sprieduma lietā Nr.2003-05-01 21.punktu). Tomēr Satversmes tiesa ir atzinusi, ka tiesības uz vārda brīvību nav absolūtas un var tikt ierobežotas, ja tas nepieciešams sabiedrības interešu labā (sk. Satversmes tiesas 2015.gada 2.jūlija sprieduma lietā Nr.2015-01-01 13.punktu). Tāpat tiesības uz vārda brīvību nenozīmē visatļautību. Gan no Satversmes, gan arī no Latvijai saistošajiem starptautiskajiem cilvēktiesību dokumentiem izriet, ka tiesības uz vārda brīvību var ierobežot. Valsts var noteikt vārda brīvības ierobežojumus gadījumos, kad personas tiesības uz vārda brīvību tieši ietekmē citu personu tiesības, kā arī gadījumos, kad vārda brīvība rada nepārprotamus un tiešus draudus sabiedrībai (sk. Satversmes tiesas 2003.gada 29.oktobra sprieduma lietā Nr. 2003-05-01 secinājumu daļas 22.punktu un Manfred Nowak. U.N. Covenant on Civil and Political Rights. CCPR Commentary. - Publisher N.P.Engel, Kehl, Strasbourg, Arlington, 1993, p.337). Ievērojot minēto, Padome uzskata, ka par leģitīmo mērķi, saskaņā ar kuru ir pieļaujams ar administratīvo aktu ierobežot personas vārda brīvību saskaņā, atzīstama valsts interese aizsargāt valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Gadījumā, ja personai piešķirtās tiesības brīvi paust savu viedokli tiek izmantotas negodprātīgi jeb ar mērķi apzināti izplatīt kara propagandu, dezinformāciju un maldināt sabiedrību, nav pieļaujama vārda brīvības izpausme un konkrētajā gadījumā tās ierobežošana ir uzskatāma par samērīgu.
[8.2] Administratīvā akta piemērotība mērķa sasniegšanai - Attiecībā uz vārda brīvības ierobežojuma vērtējumu jāņem vērā, ka sabiedrībai ir tiesības saņemt patiesu informāciju un mediju uzdevums un pienākums ir kalpot sabiedrības interesēm. Padomes ieskatā sabiedrības interesēs nav saņemt tādu informāciju, kas apdraud kādas valsts drošību, teritoriālu vienotību, aicinājumus uz karu un militāra konflikta izraisīšanu. Šādas informācijas saņemšana daļā sabiedrības var radīt uztraukumu un bailes savas valsts pastāvēšanu un savu, savas ģimenes nākotni. Turklāt šī informācija satur arī dezinformāciju un šādas informācijas rezultātā var rasties un aktivizēties organizācijas, kuras atbalsta šīs idejas, kā arī to pretinieki, tādējādi neizslēdzot iespēju, ka valstu iekšienē var rasties dažādu grupu protesti un tādējādi neapšaubāmi tiek ietekmēta sabiedriskā kārtībā un cilvēku drošība, kas būtiski un nepārprotami ietekmē valsts drošību kopumā. Gadījumā, ja tīmekļa vietnes, kurās tiek izplatīta informācija, kas apdraud valsts drošību, Latvijas teritorijā nebūtu pieejamas, pieejamība šai informācijai būtu krietni mazāka, tādējādi arī šīs informācijas nodarītais kaitējums būtiski samazinātos. Līdz ar to, Padomes ieskatā, Elektronisko sakaru likumā paredzētais instruments tiesību uz vārda brīvību ierobežošanai - tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību - ir uzskatāms par piemērotu līdzekli leģitīmā mērķa sasniegšanai.
[8.3] Vai mērķi nav iespējams sasniegt ar līdzekļiem, kas mazāk ierobežo administratīvā procesa dalībnieku tiesības vai intereses - Padomes ieskatā piekļuves liegšana konkrētajām tīmekļa vietnēm visefektīvāk nodrošina sabiedrības interešu aizsardzību. Padome norāda, ka, lai garantētu sabiedrības interešu aizsardzību, ir nepieciešams rīkoties nekavējoties, tādējādi Padomei nav iespēju sazināties ar tīmekļa vietņu īpašniekiem, satura veidotājiem un aicināt izņemt saturu no tīmekļa vietnēm, turklāt lielākoties viss šajās tīmekļa vietnēs izplatītais saturs ir dezinformējošs un tāds, kas rada draudus sabiedrības drošībai, tāpēc pat, ja no tīmekļa vietnēm tiktu izņemtas atsevišķas satura vienības, kopuma tīmekļa vietnēs izplatītā informācija joprojām radītu draudus valsts drošībai. Tādējādi, lai garantētu valsts drošības interešu aizsardzību, Padome secina, ka citi, privātpersonu mazāk ierobežojoši līdzekļi, konkrētajā gadījumā nav piemērojami, jo tie nesasniegs mērķi.
[8.4] administratīvā akta samērīgumu - vai sabiedrības ieguvums ir lielāks, nekā privātpersonas interešu aizskārums - tiesisko seku samērīgums jāvērtē katra administratīvā akta izdošanas gadījumā. Tiesību piemērošanas neatņemama sastāvdaļa ir tiesisko seku konkretizēšana un šajā posmā tiesību piemērotāja pienākums ir apsvērt tiesiskās sekas un izvēlēties tās sekas, kuras sasniedz tiesību mērķi - taisnīgumu (Satversmes tiesas 2007. gada 28. februāra lēmuma lietā Nr. 2006-41-01 14.2. punkts). Uz šādu iestādes pienākumu norāda arī APL 13. pantā nostiprinātais samērīguma princips: "Labumam, ko sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti adresātam, ir jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumam. Būtiski privātpersonas tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumi ir attaisnojami tikai ar nozīmīgu sabiedrības labumu." Padomes ieskatā konkrētajā gadījumā labums, ko iegūs sabiedrība, ir ievērojami lielāks nekā tiesību ierobežojums, jo sabiedrību vairs nesasniegs tāda informācija, kas apdraud gan Latvijas, gan Ukrainas valstu drošību un arī Eiropas drošību kopumā, izteikumi, kas aicina uz kara vai militāra konflikta izraisīšanu, kā arī kara propaganda.
[9] Ievērojot minēto un izvērtējot lietā esošās ziņas par faktiem kopumā un savstarpējā sakarībā, Padome secina tīmekļa vietnēs tiek izplatīts saturs, kas apdraud valsts drošību, tajā skaitā Latvijas nacionālo drošību.
[10] Padome saskaņā ar APL 62. panta trešo daļu norāda apsvērumus, kāpēc tā uzskata, ka pie konkrētā lēmuma pieņemšanas nav nepieciešams uzklausīt šī lēmuma adresātu viedokli. Saskaņā ar APL 62.panta otrās daļas 1.punktā noteikto "personas viedokļu un argumentu noskaidrošana nav nepieciešama, ja administratīvā akta izdošana ir steidzama un jebkura kavēšanās tieši apdraud valsts drošību, sabiedrisko kārtību, vidi, personas dzīvību, veselību un mantu." Ievērojot minēto, secināms, ka Padomei nav pienākuma uzklausīt lēmuma adresātu viedokli, jo jebkura kavēšanās lēmums pieņemšanā rada draudus valsts drošībai un sabiedriskajai drošībai. Tāpat jāņem vērā, ka pamatojusi šāda ierobežojuma atbilstību tiesību uz vārda brīvību aizsardzības kontekstā.
Secinot, ka administratīvais akts samērīgi ierobežo personas, kas veido lēmuma 3.punktā norādītās tīmekļa vietnes, tiesības un šādu ierobežojumu sabiedrības interesēs ir nepieciešams noteikt bez kavēšanās, potenciālo adresātu viedokļa uzklausīšana nav nepieciešama.
[11] Ņemot vērā minēto, Padome uzskata par nepieciešamu izmantot tai Elektronisko sakaru likuma 13.5 pantā piešķirtās tiesības, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, "[..] pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei."
[12] Lai informētu tīmekļa vietņu iespējamos lietotājus par iemeslu, kāpēc tīmekļa vietne vairs nav pieejama, nepieciešams veikt minētās tīmekļa vietnes lietotāju automātisku novirzīšanu uz Padomes izveidoto informatīvo paziņojumu: www.neplpadome.lv/lv/nelegalssaturs.html.
Ievērojot minēto un saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 13.5 pantu un 19.panta pirmās daļas 22.2 punktam, Padome
nolemj:
1. Ierobežot Latvijā pieejamās tīmekļa vietnes https://www.mk.ru, https://realnoevremya.ru, https://www.1tv.com/, https://www.vedomosti.ru, https://mail.ru, https://yandex.ru, http://www.kremlinrus.ru/, https://expert.ru/, https://tass.com, https://rambler.ru, https://rbc.ru, https://historyfoundation.ru, https://smi2.ru; https://ren.tv; https://dumatv.ru; https://www.interfax-russia.ru, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdiem vai interneta protokola adresēm.
2. Ierobežot piekļuvi Latvijas teritorijā pieejamajām tīmekļa vietņu https://www.mk.ru, https://realnoevremya.ru, https://www.1tv.com/, https://www.vedomosti.ru, https://mail.ru, https://yandex.ru, http://www.kremlinrus.ru/, https://expert.ru/, https://tass.com, https://rambler.ru, https://rbc.ru, https://historyfoundation.ru, https://smi2.ru; https://ren.tv; https://dumatv.ru; https://www.interfax-russia.ru dublējošām spoguļlapām.
3. Pieņemto lēmumu paziņot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem.
4. Uzdot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem nekavējoties liegt piekļuvi tīmekļa vietnēm un to domēna vārdiem, novirzot to lietotājus uz informatīvo paziņojumu www.neplpadome.lv/lv/nelegalssaturs.html. Interneta piekļuves pakalpojuma sniedzējiem ir pienākums ierobežot piekļuvi konkrētajiem interneta resursiem gan izmantojot globāla tīmekļa prefiksu "www", gan bez tā.
5. Iekļaut domēna vārdus Padomes mājaslapā izvietotajā sarakstā, kurā norādīti tie domēna vārdi, kuru izmantošana ir tikusi ierobežota.
6. Atbildīgs par šī lēmuma izpildes kontroli ir Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš.
Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 188.panta otro daļu administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 13.5 panta ceturto daļu šā lēmuma apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur tā darbību.
Ņemot vērā administratīvā akta steidzamību, Padome nosaka, ka administratīvais akts jāizpilda nekavējoties. Ja administratīvais akts netiks izpildīts labprātīgi, tas tiks izpildīts piespiedu kārtā. Administratīvā akta piespiedu izpildes izmaksas sedz adresāts.
1 Satversmes tiesas spriedums. 2000‒03‒01. 30.08.2000. Secinājumu daļas 7.punkts.
Nacionālās elektronisko plašsaziņas
līdzekļu
padomes priekšsēdētājs I. Āboliņš