Ministru kabineta noteikumi Nr. 15
Rīgā 2022. gada 11. janvārī (prot. Nr. 2 22. §)
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības
struktūrfondu
un Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada
plānošanas perioda vadības likuma
20. panta 6. un 13. punktu
Izdarīt Ministru kabineta 2016. gada 9. februāra noteikumos Nr. 91 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.2. pasākuma "Sociālo pakalpojumu atbalsta sistēmas pilnveide" īstenošanas noteikumi" (Latvijas Vēstnesis, 2016, 29. nr.; 2018, 162. nr.; 2019, 129. nr.; 2020, 97., 236. nr.; 2021, 129. nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 7. punktu šādā redakcijā:
"7. Pasākumam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 5 117 073 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda finansējums - 4 349 512 euro un valsts budžeta finansējums - 767 561 euro."
2. Papildināt ar 15.1.4 apakšpunktu šādā redakcijā:
"15.1.4 psihosociālās rehabilitācijas pakalpojuma
izstrāde un ieviešana šo noteikumu 3.2. apakšpunktā minētajai
mērķa grupai, tai skaitā:
15.1.41. apraksta izstrāde psihosociālās
rehabilitācijas pakalpojumam;
15.1.42. izmēģinājumprojekta īstenošana un rezultātu
novērtēšana;".
3. Izteikt 17.2.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"17.2.1. pakalpojumu (uzņēmuma līgumu) izmaksas šo noteikumu 15.1., 15.1.1, 15.1.2, 15.1.3, 15.1.4 un 15.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, kā arī šo noteikumu 15.3. apakšpunktā un 15.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai, ja informācijas un publicitātes pasākumu īstenošanai un projekta vadības un tā īstenošanas nodrošināšanai ir nepieciešams piesaistīt pakalpojuma sniedzēju;".
4. Papildināt ar 23.10. apakšpunktu šādā redakcijā:
"23.10. saskaņo šo noteikumu 24.10. apakšpunktā minēto psihosociālās rehabilitācijas pakalpojuma aprakstu."
5. Izteikt 24. punktu šādā redakcijā:
"24. Šo noteikumu 15.1.1., 15.1.2., 15.1.1,
15.1.2 , 15.1.3 un 15.1.4
apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanu nodrošina
finansējuma saņēmēja piesaistīts pakalpojuma sniedzējs,
kas:
24.1. veic šo noteikumu 3.1. un 3.2. apakšpunktā minētās mērķa
grupas personām pašlaik pieejamās sabiedrībā balstītu sociālo
pakalpojumu sniegšanas un finansēšanas sistēmas analīzi,
izvērtējot valsts un pašvaldību pienākumus sociālo pakalpojumu
nodrošināšanai un valsts un pašvaldību budžeta struktūras
atbilstību normatīvajiem aktiem sociālo pakalpojumu jomā;
24.2. izstrādā sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu
finansēšanas mehānisma aprakstu un ieviešanas metodiku šo
noteikumu 3.1. apakšpunktā minētajām mērķa grupas personām, kuras
ir pārgājušas no valsts ilgstošas aprūpes institūcijas uz dzīvi
sabiedrībā un kuras potenciāli var nonākt valsts ilgstošas
aprūpes institūcijās. Izstrādājot sabiedrībā balstītu sociālo
pakalpojumu finansēšanas mehānismu:
24.2.1. nosaka optimālu valsts budžeta finansējuma plūsmu, lai
nodrošinātu mērķa grupas personām individuālās sociālās aprūpes
vai sociālās rehabilitācijas plānā noteikto sabiedrībā balstītu
sociālo pakalpojumu saņemšanu;
24.2.2. izstrādā priekšlikumus citu sabiedrībā balstītu sociālo
pakalpojumu sniegšanai un finansēšanai, kuru īstenošana nav
paredzēta 9.2.2.1. pasākuma ietvaros;
24.3. izstrādā sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu
finansēšanas mehānisma individuālā budžeta pieejas (turpmāk -
individuālā budžeta modelis) aprakstu un ieviešanas metodiku šo
noteikumu 3.2. apakšpunktā minētās mērķa grupas personām, kurām
9.2.2.1. pasākuma ietvaros sniegts atbalsts, tai skaitā:
24.3.1. izstrādā individuālā budžeta modeļa ieviešanas
nosacījumus un metodiku;
24.3.2. nosaka minimālo sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu
kopumu, izstrādā standartu un vienas vienības izmaksu metodiku
katram minētajā kopumā esošam pakalpojumam, izņemot ģimenes
asistenta pakalpojumu, kuru aprobē darbības programmas "Izaugsme
un nodarbinātība" 9.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt
sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku
profesionalitāti darbam ar riska situācijās esošām personām"
9.2.1.1. pasākuma "Profesionāla sociālā darba attīstība
pašvaldībās" ietvaros;
24.3.3. izstrādā šo noteikumu 25.2. apakšpunktā minēto
izmēģinājumprojektā iesaistīto personu atlases kritērijus;
24.3.4. izstrādā individuālā budžeta modeļa finansējuma plūsmu,
nosakot atbalsta apmēru un saņemšanas kārtību;
24.4. īsteno projekta sadarbības partneru sociālo darbinieku
izglītošanu darbam ar izstrādāto individuālā budžeta
modeli;
24.5. izvērtē šo noteikumu 25.1. un 25.2. apakšpunktā minēto
izmēģinājumprojektu rezultātus;
24.6. izstrādā priekšlikumus šo noteikumu 24.2. un 24.3.
apakšpunktā minēto sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu
finansēšanas mehānismu pilnveidošanai;
24.7. izstrādā aprakstu atelpas brīža pakalpojumam mājoklī šo
noteikumu 3.1. un 3.2. apakšpunktā minētās mērķa grupas personām,
tai skaitā:
24.7.1. izstrādā standartu un vienas vienības izmaksu metodiku
atelpas brīža pakalpojumam mājoklī;
24.7.2. izstrādā kārtību, kādā organizējams atelpas brīža
pakalpojums mājoklī;
24.7.3. izstrādā prasības atelpas brīža pakalpojuma mājoklī
sniedzējam;
24.7.4. izstrādā šo noteikumu 24.7.5. apakšpunktā minētajos
izmēģinājumprojektos iesaistīto personu atlases kritērijus;
24.7.5. īsteno atelpas brīža pakalpojuma mājoklī
izmēģinājumprojektus atbilstoši izstrādātajiem aprakstiem,
iesaistot vismaz 10 personas no katras šo noteikumu 3. punktā
minētās mērķa grupas katrā plānošanas reģionā (kopā vismaz 100
personas). Atelpas brīža pakalpojumu mājoklī vienai mērķa grupas
personai nodrošina ne ilgāk kā 15 diennaktis sešu mēnešu
periodā;
24.7.6. nodrošina šo noteikumu 24.7.5. apakšpunktā minēto
izmēģinājumprojektu rezultātu novērtēšanu;
24.7.7. izstrādā priekšlikumus aprakstu pilnveidošanai atelpas
brīža pakalpojumam mājoklī;
24.7.8. izvērtē nepieciešamās izmaiņas normatīvajos aktos;
24.8. izstrādā atbalsta apmēra noteikšanas metodiku šo noteikumu
3.2. apakšpunktā minētās mērķa grupas personām, tai skaitā:
24.8.1. izstrādā vienotu metodiku klasifikācijā noteikto rādītāju
apkopošanai, grupēšanai un izmantošanai individuālā budžeta
modelī paredzētā atbalsta apmēra noteikšanai;
24.8.2. izstrādā atbalsta apmēra noteikšanas metodikas
izmēģinājumprojektā iesaistīto personu atlases kritērijus un veic
izmēģinājumprojektā iesaistīto personu atlasi;
24.8.3. īsteno izmēģinājumprojektu, novērtējot 100 šo noteikumu
3.2. apakšpunktā minēto mērķa grupas personu funkcionēšanas
līmeni saskaņā ar klasifikāciju, un indikatīvi nosaka atbilstošo
individuālā budžeta modeļa apmēru;
24.8.4. nodrošina šo noteikumu 24.8.3. apakšpunktā minētā
izmēģinājumprojekta rezultātu novērtēšanu;
24.8.5. izstrādā priekšlikumus atbalsta apmēra noteikšanas
metodikas pilnveidošanai;
24.8.6. izvērtē nepieciešamās izmaiņas normatīvajos aktos;
24.9. izstrādā metodiku tehnoloģiju izmantošanai sociālo
pakalpojumu sniegšanā un neformālajā aprūpē šo noteikumu 3.
punktā minētajām mērķa grupām, tai skaitā:
24.9.1. izstrādā teorijā un pierādījumos balstītu vienotu
metodiku tehnoloģiju izmantošanai;
24.9.2. izvērtē un analizē tehnoloģiju izmantošanas ieguvumus un
priekšrocības, tai skaitā vērtējot piemērotāko veidu tehnoloģiju
pieejamības nodrošināšanai nākotnē;
24.9.3. izvērtē tehnoloģiju izmaksas un to ieviešanas un
izmantošanas izmaksas;
24.9.4. analizē tehnoloģiju izmantošanas ietekmi uz sociālo
pakalpojumu izmaksām;
24.9.5. sagatavo skaidrojošu informāciju praktiskai tehnoloģiju
izmantošanai;
24.9.6. izstrādā priekšlikumus tehnoloģiju izmantošanas
popularizēšanai un sabiedrības informēšanai par tehnoloģiju
izmantošanas iespējām;
24.10. izstrādā aprakstu psihosociālās rehabilitācijas
pakalpojumam šo noteikumu 3.2.punktā minētās mērķa grupas
personām, tai skaitā:
24.10.1. izstrādā standartu un vienas vienības izmaksu metodiku
psihosociālās rehabilitācijas pakalpojumam;
24.10.2. izstrādā kārtību, kādā organizējams psihosociālās
rehabilitācijas pakalpojums;
24.10.3. izstrādā prasības psihosociālā rehabilitācijas
pakalpojuma sniedzējam;
24.10.4. izstrādā šo noteikumu 24.10.5. apakšpunktā minētajā
izmēģinājumprojektā iesaistīto personu atlases kritērijus;
24.10.5. īsteno psihosociālās rehabilitācijas pakalpojuma
izmēģinājumprojektu atbilstoši izstrādātajam aprakstam, iesaistot
vismaz 300 šo noteikumu 3.2. apakšpunktā minētās mērķa grupas
personas. Izmēģinājumprojektu īsteno ne ilgāk kā 12
mēnešus;
24.10.6. nodrošina šo noteikumu 24.10.5. apakšpunktā minētā
izmēģinājumprojekta rezultātu novērtēšanu;
24.10.7. izstrādā priekšlikumus apraksta pilnveidošanai
psihosociālās rehabilitācijas pakalpojumam;
24.10.8. izvērtē nepieciešamās izmaiņas normatīvajos aktos."
6. Izteikt 32. punktu šādā redakcijā:
"32. Pasākuma ietvaros projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos, bet ne ilgāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim."
Ministru prezidents A. K. Kariņš
Labklājības ministrs G. Eglītis