Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr. 5
Rīgā 2022. gada 6. janvārī (prot. Nr. 1, 6. p.)
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk - Regulators) 2021.gada 27.decembrī saņēma akciju sabiedrības "Conexus Baltic Grid", vienotais reģistrācijas numurs: 40203041605, juridiskā adrese: Stigu iela 14, Rīga, LV-1021 (turpmāk - AS "Conexus Baltic Grid"), 2021.gada 27.decembra iesniegumu Nr.COR-N-2021/2509 ar pievienotu pamatojumu dabasgāzes uzglabāšanas sistēmas pakalpojuma tarifu piemērošanas kārtībai un lūgumu, ņemot vērā likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" (turpmāk - Likums) 20.panta otrajā daļā noteiktās Regulatora tiesības, apstiprināt tarifu piemērošanas kārtību Regulatora 2021.gada 1.marta lēmumā Nr.18 "Par akciju sabiedrības "Conexus Baltic Grid" dabasgāzes uzglabāšanas pakalpojuma tarifiem" ("Latvijas Vēstnesis", 02.03.2021., Nr.42; turpmāk - Lēmums Nr.18)1 apstiprinātajam dabasgāzes uzglabāšanas sistēmas pakalpojuma krājumu pārcelšanas produkta (turpmāk - KPP) tarifam (turpmāk - Iesniegums).
Regulators konstatē un secina
1. AS "Conexus Baltic Grid" Iesniegumā lūdz apstiprināt tarifu piemērošanas kārtību Lēmumā Nr.18 apstiprinātajam KPP tarifam, palielinot KPP tarifa skaitlisko vērtību krātuves ciklam no 2022.gada 1.maija līdz 2023.gada 30.aprīlim par 0,0285 euro/MWh/krātuves ciklā un iegūstot piemērojamo tarifa vērtību 1,8081 euro/MWh/krātuves ciklā. AS "Conexus Baltic Grid" lūgums pamatots ar to, ka tādējādi tiks nodrošināta KPP tarifa atbilstība faktiskajiem apstākļiem.
2. Saskaņā ar Regulatora 2020.gada 8.oktobra lēmuma Nr. 1/15 "Dabasgāzes uzglabāšanas sistēmas pakalpojuma tarifu aprēķināšanas metodika" (turpmāk - Metodika) konsultāciju dokumentu KPP mērķis ir motivēt jaudas produktu izmantošanas termiņa ievērošanu, tādējādi nodrošinot efektīvu un ilgtspējīgu krātuves darbību. Attiecīgi KPP tarifs noteikts tā, lai nodrošinātu, ka konkrētā tarifu periodā dabasgāzes uzglabāšanas sistēmas lietotājiem izmaksu ziņā efektīvāk būtu plānot uzglabājamās dabasgāzes daudzumu precīzi vai iegādāties divu gadu grupētās jaudas produktu. Lai to nodrošinātu, par KPP tarifa bāzes vērtību tiek izmantots iepriekšējās sezonas divu gadu grupētās jaudas produkts kopā ar tam piemēroto dabasgāzes uzglabāšanas sistēmas lietotāju maksu par produkta rezervēšanu un tam piemērots koeficients.
3. Saskaņā ar Metodikas 43.punktu KPP tarifs tiek noteikts, reizinot iepriekšējā krātuves cikla rezervētā divu gadu grupētās jaudas produkta faktiskās vienas jaudas vienības gada izmaksas (tarifs un prēmija) ar KPP koeficientu.
3.1. Saskaņā ar AS "Conexus Baltic Grid" publicēto informāciju divu gadu grupētās jaudas produkta faktiskās 2021./2022.gada krātuves cikla vienas jaudas vienības gada izmaksas ar ietverto prēmiju ir 1,4465 euro/MWh/krātuves ciklā.
3.2. Saskaņā ar Lēmuma Nr.18 secinošās daļas 6.punktu KPP piemērojamais koeficients ir 1,25.
4. Likuma 9.panta pirmās daļas 1.punkts nosaka Regulatora funkciju aizstāvēt lietotāju intereses un veicināt sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju attīstību.
5. Likuma 20.panta otrā daļa paredz, ka Regulators var apstiprināt kopējās sabiedriskā pakalpojuma sniegšanai nepieciešamās izmaksas vai kopējos sabiedrisko pakalpojumu sniedzēja atļautos ieņēmumus saskaņā ar tarifu vai tarifu augšējās robežas aprēķināšanas un noteikšanas metodiku, kā arī tarifu vai tarifu augšējās robežas piemērošanas kārtību, ja nozares speciālie likumi neparedz citus tarifu noteikšanas principus.
6. Regulators ir izvērtējis Iesniegumu ar tajā norādīto pamatojumu un secina, ka Iesniegumā izteiktais lūgums ir pamatots. Ievērojot, ka, lai piemērotu KPP tarifa skaitlisko vērtību atbilstoši faktiskajiem apstākļiem un situācijai dabasgāzes tirgū, nav jāpārskata ar Lēmumu Nr.18 apstiprinātajos tarifos iekļautās kopējās jaudas rezervēšanas pakalpojuma izmaksas regulatīvajam periodam un to ekonomiskā pamatotība (jo izmaksas nemainās). Šādos tiesiskajos apstākļos ir pamatoti noteikt vienīgi KPP tarifa piemērošanas kārtību, saglabājot Metodikas 43.punktā ietverto pieeju un ņemot vērā šā lēmuma 3.punktā minēto. Regulators secina, ka Lēmumā Nr.18 apstiprinātā KPP tarifa piemērošanas kārtības apstiprināšana ir lietderīga un atbilst Likuma 9.panta pirmās daļas 1.punktam, ņemot vērā, ka, nepārskatot dabasgāzes uzglabāšanas sistēmas pakalpojuma tarifus, tiktu veicināta krātuves izmantošana nākamajā krātuves ciklā, jo spēkā esošie tarifi ir izdevīgāki krātuves lietotājiem (dabasgāzes tirgotājiem), kas savukārt veicinātu krātuves aizpildījumu nākamajā krātuves ciklā, kas būs ieguvums dabasgāzes uzglabāšanas sistēmas operatoram.
7. Izvērtējot Administratīvā procesa likuma 66.pantā noteiktos lietderības apsvērumus, Regulators secina, ka šis administratīvais akts ir nepieciešams, piemērots, vajadzīgs un atbilstošs šā administratīvā akta mērķa sasniegšanai - nodrošināt Regulatora noteiktā KPP tarifa skaitliskās vērtības atbilstību faktiskajiem tirgus apstākļiem un korektu Metodikas 43.punkta piemērošanu, tādējādi gan aizstāvot lietotāju intereses, gan veicinot sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju attīstību. Regulators, pamatojoties uz Likuma 20.panta otrajā daļā noteiktajām tiesībām, pieņemot šo lēmumu, vadās no privātpersonu tiesību un tiesisko interešu ievērošanas principa (iestādei ir pienākums administratīvā procesa ietvaros pēc iespējas nodrošināt un veicināt privātpersonas tiesību un tiesisko interešu aizsardzību - šajā gadījumā nodrošinot, ka KPP tarifa skaitliskā vērtība, kas tiks piemērota nākamajā iesūknēšanas sezonā, atbilst tai aprēķina pieejai, kas noteikta Metodikas 43.punktā, ņemot vērā divu gadu grupētās jaudas produkta faktiskās 2021./2022.gada krātuves cikla vienas jaudas vienības gada izmaksas ar ietverto prēmiju). Regulators privātpersonu tiesību un tiesisko interešu ievērošanas principu samēro arī ar citiem Administratīvā procesa likumā nostiprinātajiem principiem, tostarp samērīguma principu (vērtējot samērīguma principa piemērošanu, iestādei pieņemot lēmumu par administratīvā akta izdošanu un nosakot tā saturu, tiesisko seku samērīgums ir jāapsver ikviena administratīvā akta izdošanas gadījumā un jāizvēlas sekas, kuras sasniedz tiesību mērķi - taisnīgumu2). Konkrētajā gadījumā, izvērtējot un secinot, ka KPP tarifa piemērošanas kārtības noteikšana sasniedz mērķi - piemērojamās KPP tarifa vērtības atbilstību Metodikas 43.punktā noteiktajai aprēķina pieejai -, Regulators norāda, ka šis administratīvais akts ir samērīgs un atbilstošs taisnīguma principam.
8. Ņemot vērā konstatētos tiesiskos un faktiskos apstākļus, secināms, ka Regulatoram, lai nodrošinātu tiesisko noteiktību un skaidrību, ir nepieciešams lemt par Lēmumā Nr.18 apstiprinātā KPP tarifa piemērošanu, nosakot jaunu KPP tarifa skaitlisko vērtību no 2022.gada 1.maija līdz 2023.gada 30.aprīlim.
9. AS "Conexus Baltic Grid" pilnvarotais pārstāvis Regulatora padomes sēdē atbalstīja sagatavoto lēmuma projektu.
Pamatojoties uz likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 1.pantu, 5.pantu, 6.panta otro daļu, 9.panta pirmās daļas 1.punktu, 20.panta otro daļu, Administratīvā procesa likuma 8.pantu, 13.pantu, 56.panta pirmo daļu, 65.panta otro daļu, 66.pantu,
padome nolemj:
1. noteikt AS "Conexus Baltic Grid" dabasgāzes uzglabāšanas sistēmas pakalpojuma krājumu pārcelšanas produkta tarifa (bez pievienotās vērtības nodokļa) skaitlisko vērtību 1,8081 euro/MWh/krātuves ciklā;
2. noteikt, ka šā lēmuma lemjošās daļas 1.punktā noteiktā krājumu pārcelšanas produkta tarifa vērtība ir piemērojama no 2022.gada 1.maija līdz 2023.gada 30.aprīlim.
Ja mainās tarifu piemērošanu ietekmējošie faktori, Regulators var noteikt tarifu piemērošanai citu kārtību un atcelt šo lēmumu.
Lēmums stājas spēkā ar tā parakstīšanas dienu.
Šo administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzina vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto administratīvo aktu.
1 https://www.vestnesis.lv/op/2021/42.22
2 Satversmes tiesas 2007.gada 28.februāra lēmuma lietā Nr. 2006-41-01 13.-15.punkts
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas
komisijas
padomes priekšsēdētāja A. Ozola