Darbības ar dokumentu

Ministru kabineta rīkojums Nr. 505

Rīgā 2020. gada 11. septembrī (prot. Nr. 53 8. §)

Grozījumi konceptuālajā ziņojumā "Par valsts politiku ugunsdrošības jomā"

1. Izdarīt konceptuālajā ziņojumā "Par valsts politiku ugunsdrošības jomā" (atbalstīts ar Ministru kabineta 2019. gada 9. janvāra rīkojumu Nr. 7 "Par konceptuālo ziņojumu "Par valsts politiku ugunsdrošības jomā"" (Latvijas Vēstnesis, 2019, 8. nr.)) šādus grozījumus:

1.1. aizstāt I sadaļas "Konceptuālā ziņojuma kopsavilkums" punktā "Valsts ugunsdrošības uzraudzības pilnveidošana" tekstu "Paredzēta jaunu ārējo tiesību aktu projektu izstrāde" ar tekstu "Paredzēta jauna likumprojekta izstrāde par ugunsdrošību un ugunsdzēsību, kura ietvaros tiks pilnveidots arī regulējums attiecībā uz valsts ugunsdrošības uzraudzības darba veikšanu";

1.2. aizstāt I sadaļas "Konceptuālā ziņojuma kopsavilkums" punktā "Ugunsdrošības pakalpojumu sniegšanas jomas regulēšana" tekstu "Lai pilnveidotu ugunsdrošības pakalpojumu sniegšanas tiesisko regulējumu, paredzēts izstrādāt grozījumus Ugunsdrošības un ugunsdzēsības likumā, kā arī nepieciešamos Ministru kabineta noteikumus" ar tekstu "Izstrādājot jaunu likumprojektu par ugunsdrošību un ugunsdzēsību, plānots ietvert tajā tiesisko regulējumu";

1.3. svītrot IV sadaļas "Prioritātes, problēmas un risinājumi" 1.1. apakšnodaļā "Esošā situācija" tekstu "Saistībā ar ugunsgrēku, kas notika 2017. gada 14. jūnijā 24 stāvu augstajā "Grenfell Tower" ēkā, Londonā, VUGD veica ugunsdrošības pārbaudes 991 daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā. Ugunsdrošības pārbaužu gaitā tika konstatēts, ka atsevišķos gadījumos dzīvokļu īpašnieku kopība nav paredzējusi pārvaldīšanas līgumā, ka par ugunsdrošību objektā ir atbildīgs pārvaldnieks. Līdz ar to atbilstoši Ugunsdrošības un ugunsdzēsības likuma 9. panta pirmajai daļai par ugunsdrošības prasību ievērošanu daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas koplietošanas daļās ir atbildīgi visi dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieki, kas nav efektīvs veids, kā nodrošināt ugunsdrošības prasību izpildi.

Šāda situācija ir izveidojusies, jo ugunsdrošības prasību nodrošināšana daudzdzīvokļu objekta koplietošanas daļās nav obligāti veicamā pārvaldīšanas darbība. Arī Ministru kabineta 2016. gada 19. aprīļa noteikumi Nr. 238 "Ugunsdrošības noteikumi", kas stājās spēkā 2016. gada 1. septembrī, nenosaka daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas pārvaldnieka pienākumu nodrošināt un kontrolēt ugunsdrošības prasību ievērošanu daudzdzīvokļu objekta koplietošanas daļās kā tas bija noteiks iepriekšējā tiesību normā. Šāds pienākums daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas pārvaldniekam ir tikai gadījumā, ja to paredz pārvaldīšanas līgums atbilstoši Ugunsdrošības un ugunsdzēsības likuma 9. panta regulējumam.

Ņemot vērā, ka ugunsdrošības prasību nodrošināšana nepārprotami ir saistīta ar dzīvojamo māju fizisku saglabāšanu visā to ekspluatācijas laikā, tad ugunsdrošības prasību nodrošināšana daudzdzīvokļu objekta koplietošanas daļās būtu nosakāma kā obligāti veicamā pārvaldīšanas darbība. Līdz ar to veicami grozījumi Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā, paredzot, ka viena no obligāti veicamajām dzīvojamās mājas pārvaldīšanas darbībām ir ugunsdrošības prasību nodrošināšana dzīvojamās mājas koplietošanas daļās";

1.4. aizstāt IV sadaļas "Prioritātes, problēmas un risinājumi" 1.1. apakšnodaļā "Esošā situācija" tekstu "Ņemot vērā minēto, Ugunsdrošības un ugunsdzēsības likumā veicami grozījumi, pilnveidojot regulējumu" ar tekstu "Izstrādājot jaunu likumprojektu par ugunsdrošību un ugunsdzēsību, nepieciešams pilnveidot regulējumu";

1.5. svītrot IV sadaļas "Prioritātes, problēmas un risinājumi" 1.2. apakšnodaļas "Risināmās problēmas" 2. punktu;

1.6. svītrot 3. tabulas "Valsts ugunsdrošības uzraudzības pilnveidošanas risinājuma SVID analīze" sadaļā "Iespējas" tekstu "Nosakot tiesību aktā kā obligāti veicamo dzīvojamās mājas pārvaldīšanas darbību ugunsdrošības prasību īstenošanu dzīvojamās mājas koplietošanas daļās, tiks uzlabots ugunsdrošības stāvoklis dzīvojamās mājās";

1.7. izteikt 4. tabulas "Pasākumi risinājuma īstenošanai" 2. punktu šādā redakcijā:

"2. Izstrādāt jaunu likumprojektu par ugunsdrošību un ugunsdzēsību, pilnveidojot regulējumu attiecībā uz valsts ugunsdrošības uzraudzības darba veikšanu. Iekšlietu ministrija,
VUGD
30.11.2023."

1.8. svītrot 4. tabulas "Pasākumi risinājuma īstenošanai" 3. punktu;

1.9. izteikt 4. tabulas "Pasākumi risinājuma īstenošanai" 11. punkta aili "Pasākums" šādā redakcijā:

"Sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par ugunsdrošības risku novērtēšanas instrumentu, tā izveidošanas un uzturēšanas izmaksām.";

1.10. aizstāt IV sadaļas "Prioritātes, problēmas un risinājumi" 4.3. apakšnodaļā "Risinājums" tekstu "Lai pilnveidotu ugunsdrošības pakalpojumu sniegšanas tiesisko regulējumu, paredzēts izstrādāt grozījumus Ugunsdrošības un ugunsdzēsības likumā, kā arī nepieciešamos Ministru kabineta noteikumus" ar tekstu "Izstrādājot jaunu likumprojektu par ugunsdrošību un ugunsdzēsību, plānots ietvert tajā tiesisko regulējumu";

1.11. aizstāt 20. tabulas "Pasākumi risinājuma īstenošanai" 1. punktā tekstu "Izstrādāt grozījumus Ugunsdrošības un ugunsdzēsības likumā, kā arī nepieciešamos Ministru kabineta noteikumus" ar tekstu "Izstrādāt jaunu likumprojektu par ugunsdrošību un ugunsdzēsību, ietverot tajā tiesisko regulējumu";

1.12. aizstāt 20. tabulas "Pasākumi risinājuma īstenošanai" ailē "Izpildes termiņš" skaitļus "01.10.2019." ar skaitļiem "30.11.2023.";

1.13. aizstāt V sadaļas "Ietekme uz problēmu risināšanu" 1. punktā "Ugunsdrošības uzraudzības pilnveidošana" tekstu "Risinājums paredz uzdevumu dzīvojamo māju pārvaldniekiem īstenot ugunsdrošības prasības dzīvojamās mājas koplietošanas daļās. Paredzēta tiesību aktu projektu izstrāde" ar tekstu "Paredzēts izstrādāt jaunu likumprojektu par ugunsdrošību un ugunsdzēsību, kura ietvaros tiks pilnveidots regulējums attiecībā uz valsts ugunsdrošības uzraudzības darba veikšanu".

2. Iekšlietu ministrijai nedēļas laikā iesniegt precizēto konceptuālo ziņojumu Valsts kancelejā.

Ministru prezidents A. K. Kariņš

Iekšlietu ministrs S. Ģirģens

11.09.2020