Tiesību akts: zaudējis spēku
Tiesību akts ir zaudējis spēku.
Ministru kabineta noteikumi Nr. 430

Rīgā 2020. gada 30. jūnijā (prot. Nr. 42 11. §)
Saimnieciskā gada pārskata sagatavošanas kārtība
Izdoti saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību
31. panta otro daļu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka kārtību un apjomu, kādā Finanšu ministrija sagatavo saimnieciskā gada pārskatu (turpmāk – pārskats), tajā ietverot Finanšu ministrijas vadības ziņojumu par saimnieciskā gada pārskatu, valsts konsolidēto grāmatvedības bilanci un tās pielikumus, pārskatu par konsolidētā kopbudžeta izpildi un tā pielikumus, pārskatu par valsts konsolidēto parādu un tā pielikumus.

2. Noteikumos lietoti šādi termini:

2.1. bilances datums – pārskata gada pēdējā kalendāra diena jeb 31. decembris;

2.2. būtiskuma līmenis – absolūta vai relatīva vērtība, sākot ar kuru finanšu pārskatā sniegtā informācija var ietekmēt finanšu pārskata lietotāju viedokli un pieņemtos lēmumus par valsts un pašvaldību finansiālo darbību un to budžetu. Būtiskums ir atkarīgs no attiecīgā posteņa vai kļūdas lieluma un rakstura, ņemot vērā informācijas nesniegšanas vai nepareizās norādīšanas konkrētos apstākļus;

2.3. datums, kad pārskats apstiprināts publiskošanai, – datums, kurā Valsts kontrole sniedz atzinumu par pārskata sagatavošanas pareizību;

2.4. konsolidētais pārskats par darbības finansiālajiem rezultātiem – pārskats par ieņēmumiem un izdevumiem, kas radušies pārskatā konsolidēto vienību darbības rezultātā pārskata periodā;

2.5. konsolidētais naudas plūsmas pārskats – pārskats, kas sniedz informāciju par pārskatā konsolidēto vienību ienākošo naudas plūsmu avotiem un par posteņiem, kuros pārskata periodā izmaksāti naudas līdzekļi, kā arī par naudas atlikumu bilances datumā;

2.6. kredītrisks – risks, ka finanšu instrumenta darījuma partneris, nespējot izpildīt saistības, radīs valsts vai pašvaldību budžetiem finanšu zaudējumus;

2.7. koriģējošs notikums pēc bilances datuma – notikums, kas sniedz pierādījumus par apstākļiem, kas pastāvējuši bilances datumā un attiecas uz pārskata gadu;

2.8. likviditātes risks – risks, ka valsts vai pašvaldību budžetiem radīsies grūtības izpildīt finanšu saistības, par kurām norēķinās ar naudas līdzekļiem vai citiem finanšu aktīviem;

2.9. naudas plūsmas princips – grāmatvedības uzskaites princips, saskaņā ar kuru darījumus un citus notikumus atzīst tad, kad tiek samaksāta vai saņemta nauda par tiem;

2.10. nerevidēts pārskats – pārskats, par kuru nav sniegts Valsts kontroles atzinums;

2.11. neto aktīvi – starpība starp pārskatā norādītajiem konsolidēto vienību kopējiem aktīviem un kopējām saistībām un uzkrājumiem;

2.12. notikums pēc bilances datuma – labvēlīgs notikums (piemēram, aktīvu vērtības pieaugums vai saistību summas samazinājums) vai nelabvēlīgs notikums (piemēram, radušās vai paredzamās izmaksas vai zaudējumi, aktīvu vērtības samazinājums vai saistību summas palielināšanās), kas notiek laikposmā starp bilances datumu un datumu, kad pārskatu apstiprina publiskošanai;

2.13. pārskata periods – laikposms, par kuru sagatavo saimnieciskā gada pārskatu;

2.14. revidēts pārskats – pārskats, par kuru sniegts Valsts kontroles atzinums (bez iebildēm, ar iebildēm vai negatīvs) vai atteikums sniegt atzinumu;

2.15. valsts konsolidētā grāmatvedības bilance – pārskats par finansiālo stāvokli, kas noteiktā datumā parāda pārskatā konsolidēto vienību aktīvu, saistību un pašu kapitāla apmēru.

II. Pārskata saturs

3. Pārskats kā vienots kopums sastāv no:

3.1. Finanšu ministrijas vadības ziņojuma par saimnieciskā gada pārskatu (turpmāk – ziņojums);

3.2. finanšu informācijas atbilstoši šo noteikumu 5.1. un 5.2. apakšpunktā minētajiem pārskatiem un to pielikumiem (turpmāk kopā – finanšu pārskats);

3.3. informācijas par budžetu izpildi atbilstoši šo noteikumu 6. punktā minētajam pārskatam un tā pielikumiem.

4. Ziņojumā iekļauj:

4.1. galvenos notikumus, kas ietekmējuši valsts un pašvaldību budžetus pārskata periodā;

4.2. pārmaiņas valsts un pašvaldību budžetos un to ietekmi uz finanšu rezultātiem;

4.3. paredzamos notikumus, kas varētu ietekmēt valsts un pašvaldību budžetus nākotnē.

5. Finanšu pārskatā iekļauj:

5.1. valsts konsolidēto grāmatvedības bilanci un tās pielikumus:

5.1.1. konsolidēto pārskatu par darbības finansiālajiem rezultātiem;

5.1.2. konsolidēto pašu kapitāla izmaiņu pārskatu;

5.1.3. konsolidēto naudas plūsmas pārskatu;

5.1.4. finanšu pārskata pielikumu, kurā sniedz skaidrojumu par:

5.1.4.1. grāmatvedības uzskaites principiem;

5.1.4.2. pārskata sagatavošanas principiem;

5.1.4.3. finanšu instrumentu risku pārvaldīšanu;

5.1.4.4. finanšu pārskata posteņiem;

5.2. pārskatu par valsts konsolidēto parādu un tā pielikumus, kuros sniedz skaidrojumus par valsts konsolidēto parādu.

6. Informācija par budžetu izpildi sastāv no pārskata par konsolidētā kopbudžeta izpildi un tā pielikumiem:

6.1. pielikuma, kurā sniedz skaidrojumu par konsolidētā kopbudžeta izpildi;

6.2. konsolidētā valsts budžeta izpildes pārskata, kurā iekļauj:

6.2.1. informāciju atbilstoši likuma par valsts budžetu attiecīgajam gadam (turpmāk – likums par valsts budžetu) pielikumos noteiktajai struktūrai, kuru papildina ar informāciju par pārskata perioda un iepriekšējā pārskata perioda datiem atbilstoši naudas plūsmai;

6.2.2. valsts konsolidēto ziedojumu un dāvinājumu izpildes pārskatu;

6.2.3. no valsts budžeta daļēji finansētu atvasinātu publisku personu un budžeta nefinansētu iestāžu konsolidēto pamatdarbības izpildes pārskatu;

6.2.4. pielikumu, kurā sniedz skaidrojumu par konsolidētā valsts budžeta izpildi;

6.3. konsolidētā pašvaldību budžeta izpildes pārskata, kurā iekļauj:

6.3.1. pašvaldību konsolidēto pamatbudžeta izpildes pārskatu;

6.3.2. pašvaldību konsolidēto speciālā budžeta izpildes pārskatu;

6.3.3. pašvaldību konsolidēto ziedojumu un dāvinājumu izpildes pārskatu;

6.3.4. pielikumu, kurā sniedz skaidrojumu par konsolidētā pašvaldību budžeta izpildi.

III. Pārskata sagatavošanas un konsolidācijas principi

7. Pārskatu sagatavo atbilstoši normatīvajos aktos budžeta un grāmatvedības (tai skaitā budžeta iestāžu grāmatvedības uzskaites un budžeta iestāžu gada pārskatu sagatavošanas) jomā noteiktajiem pamatprincipiem un ievērojot budžeta iestāžu gada pārskata sagatavošanas vadlīnijas, kas piemērotas arī šo noteikumu 11. punktā minēto gada pārskatu sagatavošanā.

8. Valsts kase izstrādā pārskata sagatavošanas veidlapas un publicē tās Valsts kases tīmekļvietnē.

9. Finanšu pārskatā un informācijā par budžetu izpildi lieto valūtu – euro.

10. Pārskatu sagatavo, pamatojoties uz Valsts kasē iesniegtajiem pārskatiem un to pielikumiem, izmantojot šādus konsolidācijas veidus:

10.1. pārskatu apvienošana, summējot visus pārskatos minētos rādītājus un veidojot pārskatu kopsavilkumus;

10.2. savstarpējo darījumu rezultāta un atlikumu (pēc uzkrāšanas principa) izslēgšana, kas veikta starp konsolidācijā iesaistītajām institucionālo sektoru struktūrām;

10.3. savstarpējo transferta ieņēmumu un transferta izdevumu darījumu rezultāta izslēgšana pa budžeta veidiem un starp budžeta veidiem (pēc naudas plūsmas principa), kas notikusi starp darījuma pusēm pārskata periodā.

11. Pārskatā konsolidē šādus gada pārskatus:

11.1. Valsts kasei iesniegtos ministriju, centrālo valsts iestāžu un pašvaldību konsolidētos gada pārskatus;

11.2. Valsts kases sagatavoto:

11.2.1. valsts budžeta finanšu uzskaites pārskatu;

11.2.2. pārskatu par valsts budžeta finanšu uzskaiti;

11.3. Valsts kasei iesniegto Valsts ieņēmumu dienesta pārskatu par Valsts ieņēmumu dienesta administrētajiem nodokļiem, nodevām un citiem tā administrētajiem uz valsts budžetu attiecināmiem maksājumiem.

12. Ja šo noteikumu 11.1. apakšpunktā minētajos konsolidētajos gada pārskatos finanšu pārskatu posteņu (turpmāk – postenis) atzīšanā, novērtējumā, izklāstā vai norādīšanā ir pieļautas būtiskas kļūdas, kas nav labotas auditētajos konsolidētajos gada pārskatos, tad nerevidētu pārskatu līdz pārskata gadam sekojošā pārskata gada 15. augustam Valsts kase saskaņā ar tās noteikto būtiskuma līmeni koriģē par ministriju, centrālo valsts iestāžu un pašvaldību sniegtajiem datiem par būtiskajiem koriģējošiem notikumiem pēc bilances datuma.

13. Būtisku iepriekšējo pārskata periodu kļūdu labojumu finanšu pārskatā norāda, koriģējot salīdzināmo informāciju pārskata periodā, uz kuru kļūda attiecas.

14. Ja pārskatu sagatavo pirmo reizi, tajā nenorāda salīdzināmo informāciju.

15. Posteņu uzskaitījums un klasifikācija visos pārskata periodos ir vienāda, izņemot gadījumu, ja posteņu uzskaitījuma un klasifikācijas maiņa ir paredzēta normatīvajos aktos budžeta un grāmatvedības jomā. Pārskata pielikumā sniedz aprakstu par norādīšanas un klasifikācijas maiņas iemeslu un apmēru.

16. Pārskatā norāda vispārīgu informāciju par konsolidācijā iesaistītajām vienībām. Detalizēta informācija par konsolidācijā iesaistītajām vienībām pieejama Valsts kases tīmekļvietnē.

IV. Finanšu pārskata sagatavošana

17. Valsts konsolidētajā grāmatvedības bilancē norāda:

17.1. bilances posteņus atbilstoši normatīvajā aktā par budžeta iestāžu grāmatvedības uzskaiti noteiktajam pirmajam un otrajam kontu grupas līmenim;

17.2. bilances posteņu atlikumus pārskata perioda beigās un salīdzināmo informāciju iepriekšējā pārskata perioda beigās.

18. Konsolidētajā pārskatā par darbības finansiālajiem rezultātiem un konsolidētajā naudas plūsmas pārskatā norāda pārskata rādītāju (postenis vai darījums) datus par pārskata periodu un salīdzināmo informāciju par iepriekšējo pārskata periodu.

19. Konsolidētajā pašu kapitāla izmaiņu pārskatā sniedz informāciju par neto aktīvu pieaugumu vai samazinājumu pārskata periodā un salīdzināmo informāciju par iepriekšējo pārskata periodu.

20. Finanšu pārskata pielikums satur informāciju papildus tai, kas sniegta valsts konsolidētajā grāmatvedības bilancē, konsolidētajā pārskatā par darbības finansiālajiem rezultātiem, konsolidētajā pašu kapitāla izmaiņu pārskatā un konsolidētajā naudas plūsmas pārskatā.

21. Grāmatvedības uzskaites principu aprakstā sniedz informāciju par finanšu pārskata posteņu uzskaites pamatprincipiem. 

22. Pārskata sagatavošanas principu aprakstā sniedz informāciju par pārskata sagatavošanas un konsolidācijas pamatprincipiem.

23. Finanšu instrumentu risku pārvaldīšanas aprakstā sniedz informāciju par kredītriska un likviditātes riska novērtēšanā lietotajiem principiem un metodēm.

24. Finanšu pārskata pielikumu, kurā sniedz skaidrojumu par finanšu pārskata posteņiem, Valsts kase sagatavo, grupējot informāciju atbilstoši finanšu pārskatā norādītajam piezīmes un visaptverošās piezīmes numuram un saskaņā ar Valsts kases noteikto kārtību un apjomu, ievērojot budžeta iestāžu gada pārskata sagatavošanas vadlīnijās aprakstītos vispārīgos finanšu pārskatu un to pielikumu sagatavošanas pamatprincipus. Piezīmē un visaptverošā piezīmē sniedz skaidrojumu par attiecīgā posteņa vai vairāku posteņu detalizētāku sadalījumu, kā arī sniedz informāciju par posteņiem, kas neatbilst normatīvajos aktos grāmatvedības uzskaites jomā noteiktajiem atzīšanas kritērijiem.

V. Informācijas par budžeta izpildi sagatavošana

25. Pārskatā par konsolidētā kopbudžeta izpildi, konsolidētajā valsts budžeta izpildes pārskatā un konsolidētajā pašvaldību budžeta izpildes pārskatā (turpmāk – budžeta izpildes pārskati) norāda šādus datus pa posteņiem (atbilstoši normatīvajos aktos budžeta klasifikācijas jomā noteiktajām ieņēmumu, izdevumu un finansēšanas kodu grupām):

25.1. sākotnējo plānu un plānu ar izmaiņām;

25.2. izpildi pēc naudas plūsmas principa par pārskata periodu un salīdzināmo informāciju par iepriekšējo pārskata periodu.

26. Budžeta izpildes pārskatos norāda budžetu izpildi pēc naudas plūsmas principa pārskata periodā un salīdzināmo informāciju, kā arī norāda salīdzinošos rādītājus starp plānu un izpildi attiecībā uz:

26.1. informāciju par valsts budžetu (šo noteikumu 6.2.1. apakšpunkts);

26.2. ziedojumu un dāvinājumu, no valsts budžeta daļēji finansētu atvasinātu publisku personu un budžeta nefinansētu iestāžu konsolidēto pamatdarbības izpildi (šo noteikumu 6.2.2. un 6.2.3. apakšpunkts) – atbilstoši likumā par valsts budžetu noteiktajai kopsavilkumu detalizācijas pakāpei;

26.3. pašvaldību konsolidēto budžetu izpildi pa budžeta veidiem (šo noteikumu 6.3.1., 6.3.2. un 6.3.3. apakšpunkts) – atbilstoši likumā par valsts budžetu noteiktajai kopsavilkumu detalizācijas pakāpei.

27. Detalizēta informācija par budžeta izpildi konsolidācijā iesaistītajās vienībās pieejama Valsts kases tīmekļvietnē.

28. Pielikumā, kurā sniedz skaidrojumu par konsolidētā kopbudžeta izpildi (šo noteikumu 6.1. apakšpunkts), ietver informāciju par pārskata datu struktūru un budžeta klasifikācijas principiem, kā arī salīdzināmo informāciju.

29. Pielikumā, kurā sniedz skaidrojumu par valsts vai pašvaldību konsolidētā budžeta izpildi (šo noteikumu 6.2.4. un 6.3.4. apakšpunkts), sniedz informāciju par budžeta izstrādāšanas un klasifikācijas principiem un informāciju par posteņu izmaiņām. Informāciju sagatavo arī pa budžeta veidiem.

VI. Pārskata par valsts konsolidēto parādu un tā pielikumu sagatavošana

30. Pārskatā par valsts konsolidēto parādu norāda informāciju par parāda atlikumu:

30.1. pārskata perioda beigās un pārskata perioda sākumā atbilstoši normatīvajā aktā par parāda klasifikāciju noteiktajiem parāda klasifikācijas kodiem;

30.2. uzskaites vērtībā un nominālvērtībā;

30.3. šādā sadalījumā:

30.3.1. valsts parāds – valsts struktūru (saskaņā ar institucionālo sektoru klasifikāciju, izņemot valsts sektorā ietvertos kontrolētos un finansētos komersantus, ostu un brīvostu pārvaldes, speciālās ekonomiskās zonas) saņemtais un neatmaksātais bruto parāds atbilstoši normatīvajā aktā par parāda klasifikāciju noteiktajam finanšu instrumentu dalījumam;

30.3.2. pašvaldību parāds – pašvaldību struktūru (saskaņā ar institucionālo sektoru klasifikāciju, izņemot pašvaldību sektorā ietvertos kontrolētos un finansētos komersantus, ostu un brīvostu pārvaldes, speciālās ekonomiskās zonas) saņemtais un neatmaksātais bruto parāds atbilstoši normatīvajā aktā par parāda klasifikāciju noteiktajam finanšu instrumentu dalījumam;

30.3.3. valsts konsolidētais parāds.

31. Pielikumā, kurā sniedz skaidrojumu par valsts konsolidēto parādu, iekļauj informāciju par valsts parādu un par pašvaldību parādu atbilstoši parāda kategorijām un salīdzinošo parāda datu analīzi par pārskata gadu un iepriekšējiem pārskata gadiem.

VII. Noslēguma jautājumi

32. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2012. gada 29. maija noteikumus Nr. 375 "Saimnieciskā gada pārskata sagatavošanas kārtība" (Latvijas Vēstnesis, 2012, 114. nr.; 2014, 42., 179. nr.).

33. Sagatavojot pārskatu par 2019. gadu, nesniedz informāciju par grāmatvedības uzskaites principu un aplēšu maiņas ietekmi uz pārskata gada rezultātiem.

34. Šo noteikumu 6.3.2. apakšpunktā minēto pārskatu un salīdzināmo informāciju sagatavo tikai par 2019. gadu.

35. Šo noteikumu 11.2.1. apakšpunktā minēto pārskatu konsolidē tikai pārskatā par 2019. gadu un pārskatā par 2020. gadu.

36. Šo noteikumu 11.2.2. un 11.3. apakšpunktā minētos gada pārskatus pirmo reizi konsolidē pārskatā par 2021. gadu.

37. Šo noteikumu 13. punktā minēto normu pirmo reizi piemēro, sagatavojot pārskatu par 2020. gadu.

Ministru prezidents A. K. Kariņš

Finanšu ministrs J. Reirs
07.07.2020