1. Šie ieteikumi nosaka pamatprincipus piesardzības pasākumiem Covid-19 infekcijas ierobežošanai, sniedzot publiskus pakalpojumus vai organizējot privātus pasākumus publiskās telpās vai vietās vai publiskus pasākumus (turpmāk – pasākumi).
2. Šo ieteikumu mērķis ir veicināt Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanu, ņemot vērā katras personas atbildīgu rīcību piesardzības pasākumu īstenošanā.
3. Covid-19 infekcijas ierobežošanas pamatprincipi ir:
3.1. informēšana;
3.2. distancēšanās;
3.3. higiēna;
3.4. personu veselības stāvokļa uzraudzība.
4. Lai, ieviešot piesardzības pasākumus, efektīvi īstenotu šo ieteikumu 3.punktā minētos pamatprincipus, pakalpojuma sniedzējs vai pasākuma organizators izvērtē šādus riskus katrā konkrētajā vietā un gadījumā:
4.1. iespēja ievērot 2 metru distanci;
4.2. pakalpojuma sniegšanas vai pasākuma norises laiks;
4.3. pakalpojuma sniegšanas vai pasākuma norises vietas apstākļi;
4.4. pakalpojuma sniegšanā vai pasākuma norisē iesaistīto personu skaits un veselības stāvoklis.
5. Ieviešot piesardzības pasākumus, kas balstīti uz šo ieteikumu 3. punktā minētajiem pamatprincipiem, pakalpojuma sniedzējs vai pasākuma organizators ievēro arī ar pakalpojuma sniegšanu vai pasākuma organizēšanu saistītos ierobežojumus saskaņā ar normatīvo aktu prasībām.
6. Informēšanas nodrošināšanai pakalpojuma sniegšanas vai pasākuma organizēšanas vietā gan darbiniekiem, gan apmeklētājiem redzamā vietā ir izvietojama vismaz šāda informācija par piesardzības pasākumiem:
6.1. brīdinājums, ka pakalpojuma sniegšanas vai publiska pasākuma organizēšanas vietā nedrīkst atrasties personas, kurām noteikta pašizolācija, mājas karantīna vai stingrā izolācija vai kurām ir elpošanas ceļu infekcijas pazīmes;
6.2. brīdinājums par 2 metru distances ievērošanu;
6.3. pareizu roku higiēnu un respiratoro higiēnu.
7. Distancēšanās nodrošināšanai ir ieviešami vismaz šādi piesardzības pasākumi:
7.1. visur, kur tas ir iespējams, ir nodrošināta 2 metru fiziska distance – gan starp darbinieku un apmeklētāju, gan starp darbiniekiem (piemēram, marķējot uz grīdas vienai personai paredzēto vietu vai platību, izvietojot klientiem paredzētos krēslus attiecīgajā distancē, organizējot apmeklētājus pēc pieraksta un piedāvājot apmeklētājiem uzgaidīt savu rindu ārpus telpām utt.);
7.2. ja nav iespējams nodrošināt 2 metru fizisko distanci, ir izveidota barjera starp apmeklētāju un darbinieku (piemēram, izveidota pagaidu stikla vai plastikāta siena, izmantoti plastikāta vizieri darbiniekiem vai izmantotas sejas maskas darbiniekiem un apmeklētājiem);
7.3. cilvēku plūsmas kontrole, lai novērstu drūzmēšanos (piemēram, pie ieejām, izejām, tualetēm utt.);
7.4. ierobežota darbinieku pulcēšanās darbā ārpus darba pienākumu veikšanas, tai skaitā kafijas pauzēs, pusdienas pārtraukumos utt.;
7.5. iespēju robežās veicināta attālināto pakalpojumu izmantošana (piemēram, pieteikšanās pakalpojumam attālināti, biļešu tirdzniecība internetā utt.) un darba pienākumu veikšana attālināti;
7.6. sniedzot publisku pakalpojumu, iespēju robežās mazināts pakalpojumam veltītais laiks, tajā skaitā neprasot apmeklētajam atrasties pie darbinieka, ja apmeklētāja klātbūtne nav nepieciešama visu pakalpojuma sniegšanas laiku;
7.7. organizējot pasākumus, ir ierobežots pasākuma norises laiks, kā arī tiek izvērtēta iespēja pasākuma laikā nerīkot pārtraukumus un netiek organizēta koplietošanas dzērienu vai uzkodu vieta.
8. Higiēnas nodrošināšanai ir ieviešami vismaz šādi piesardzības pasākumi:
8.1. iespēja veikt roku higiēnu gan darbiniekiem, gan apmeklētājiem (nodrošinot siltu ūdeni, šķidrās ziepes un roku susināšanas līdzekļus vai spirtu (vismaz 70 % etanola));
8.2. samazināts kopīgi lietoto virsmu un priekšmetu (piemēram, skārienjūtīgo ekrānu, datoru, tastatūru, peles, papīru utt.) skaits;
8.3. iespēju robežās samazināta iekārtu un darba priekšmetu, tai skaitā rakstāmpiederumu, nodošana no cilvēka cilvēkam;
8.4. nodrošināta regulāru telpu un virsmu, t.sk. inventāra tīrīšana, dezinfekcija, pievēršot īpašu uzmanību virsmām un priekšmetiem, ar kuriem cilvēki bieži saskaras (piemēram, durvju rokturi, galdu virsmas, krēslu roku balsti, virsmas tualetēs, krāni utt.);
8.5. nodrošināta regulāra telpu vēdināšana;
8.6. iespēju robežās izmantota bezskaidras naudas maksājumu veikšana.
9. Personas veselības stāvokļa uzraudzībai ieviešami vismaz šādi piesardzības pasākumi:
9.1. nodrošināti īpaši piesardzības pasākumi, iesaistot pakalpojuma saņemšanā vai sniegšanā vai pasākuma norisē personas vecumā virs 65 gadiem, personas ar hroniskām slimībām (hroniskas elpošanas ceļu slimības, cukura diabēts, sirds asinsvadu sistēmas slimības), kā arī personas ar imūndeficītu;
9.2. darba vietā neatrodas personas ar akūtas elpceļu infekcijas slimības pazīmēm vai personas, kam noteikta pašizolācija, mājas karantīna vai stingrā izolācija;
9.3. iespēju robežās ir nodrošināta apmeklētāju uzskaite, lai būtu iespējams apzināt un brīdināt kontaktpersonas Covid-19 infekcijas gadījumā.
91. Šie ieteikumi ir spēkā līdz 2023. gada 1. oktobrim.
(Veselības ministrijas 28.09.2023. ieteikumu Nr. IeNA/30 redakcijā)
10. Ieteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".