Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: spēkā esošs

Ministru kabineta noteikumi Nr. 12

Rīgā 2020. gada 7. janvārī (prot. Nr. 1 23. §)

Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 21. decembra noteikumos Nr. 1164 "Ostas valsts kontroles kārtība"

Izdoti saskaņā ar Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma
15. panta trešo daļu

Izdarīt Ministru kabineta 2010. gada 21. decembra noteikumos Nr. 1164 "Ostas valsts kontroles kārtība" (Latvijas Vēstnesis, 2010, 205. nr.; 2011, 178. nr.; 2013, 208. nr.; 2014, 213. nr.; 2017, 383. nr.; 2018, 251. nr.) šādus grozījumus:

1. Papildināt noteikumus ar 2.28., 2.29. un 2.30. apakšpunktu šādā redakcijā:

"2.28. ro-ro pasažieru kuģis - kuģis, kas var pārvadāt vairāk nekā 12 pasažieru un kura aprīkojums ļauj riteņu vai dzelzceļa transportlīdzekļiem uzbraukt uz kuģa un nobraukt no tā;

2.29. ātrgaitas pasažieru kuģis - kuģis, kas atbilst SOLAS konvencijas X nodaļas 1. noteikumam un kas pārvadā vairāk nekā 12 pasažierus;

2.30. regulāra satiksme - atkārtoti ro-ro pasažieru kuģu vai ātrgaitas pasažieru kuģu braucieni, kas nodrošina satiksmi starp tām pašām divām vai vairākām ostām, vai atkārtoti reisi, kas sākas un beidzas vienā un tajā pašā ostā, nepiestājot citās ostās saskaņā ar publicētu satiksmes sarakstu, vai tik regulāri vai bieži reisi, ka tie veido atpazīstamus, sistemātiskus reisu kopumus."

2. Papildināt noteikumus ar 4.1 punktu šādā redakcijā:

"4.1 Šos noteikumus piemēro arī ro-ro pasažieru kuģu un ātrgaitas pasažieru kuģu inspekcijām, kuras veic ārpus ostas vai enkurvietas regulāras satiksmes laikā. Šajā punktā minētās inspekcijas veic saskaņā ar šo noteikumu X1 nodaļu."

3. Aizstāt 33. punktā skaitli un vārdu "VIII nodaļu" ar skaitļiem un vārdiem "VIII vai X1 nodaļu".

4. Papildināt noteikumus ar X1 nodaļu šādā redakcijā:

"X.1 Regulārā satiksmē iesaistīto ro-ro pasažieru kuģu un ātrgaitas pasažieru kuģu inspekcijas

43.1 Regulārajā satiksmē iesaistītajiem ro-ro pasažieru kuģiem un ātrgaitas pasažieru kuģiem inspekcijas veic saskaņā ar šo noteikumu 15. pielikumā minētajām prasībām un grafiku.

43.2 Kuģošanas drošības inspekcija, plānojot ro-ro pasažieru kuģa vai ātrgaitas pasažieru kuģa inspekcijas, ņem vērā ro-ro pasažieru kuģa vai ātrgaitas pasažieru kuģa ekspluatācijas un apkopes grafiku.

43.3 Ro-ro pasažieru kuģim un ātrgaitas pasažieru kuģim saskaņā ar šo noteikumu 15. pielikumu veiktās inspekcijas reģistrē inspekciju datubāzē un ņem vērā, nosakot kuģa riska profilu, inspekciju biežumu, atlasot inspicējamos kuģus un aprēķinot katras Eiropas Savienības dalībvalsts inspekciju veikšanas saistību izpildi. Šo inspekciju iekļauj kopējā ikgadējo inspekciju skaitā, kas jāveic saskaņā ar šo noteikumu II nodaļu.

43..4 Regulārajā satiksmē iesaistītajiem ro-ro pasažieru kuģiem un ātrgaitas pasažieru kuģiem, kam saskaņā ar šo nodaļu ir veikta inspekcija, nepiemēro šo noteikumu 24. un 29. punkta un X nodaļas nosacījumus.

43.5 Kuģošanas drošības inspekcija nodrošina, lai ro-ro pasažieru kuģi un ātrgaitas pasažieru kuģi, kam saskaņā ar šo noteikumu 30. punktu ir veicama papildu inspekcija, tiktu izraudzīti inspekcijai saskaņā ar šo noteikumu 1. pielikuma 21.3. un 22.3. apakšpunktu. Inspekcijas, ko veic saskaņā ar šo punktu, neietekmē šo noteikumu 15. pielikuma 2. punktā paredzētos inspekciju intervālus.

43.6 Ostas valsts kontroles inspektors citas Eiropas Savienības dalībvalsts ostas valsts kontroles inspektoram var atļaut ro-ro pasažieru kuģa vai ātrgaitas pasažieru kuģa inspekcijas laikā viņu pavadīt kā novērotājam. Ja kuģim ir citas Eiropas Savienības dalībvalsts karogs, Kuģošanas drošības inspekcija pēc pieprasījuma aicina karoga valsts pārstāvi kā novērotāju piedalīties inspekcijā."

5. Svītrot 45., 46. un 47. punktu.

6. Izteikt 48. un 49. punktu šādā redakcijā:

"48. Latvijas ostā vai enkurvietā aizliegts ienākt šādiem kuģiem (izņemot šo noteikumu 87. punktā minētos gadījumus):

48.1. kuģim, kas kuģo ar tādas valsts karogu, kuras kuģu aizturēšanas rādītāji iekļauti "melnajā sarakstā", kas pieņemts saskaņā ar Parīzes Saprašanās memorandu, pamatojoties uz inspekciju datubāzē reģistrēto informāciju, ko ik gadu publicē Eiropas Komisija, un kas iepriekšējos 36 mēnešos vairāk nekā divas reizes ticis aizturēts kādas Eiropas Savienības dalībvalsts vai Parīzes Saprašanās memoranda dalībvalsts ostā vai enkurvietā;

48.2. kuģim, kas kuģo ar tādas valsts karogu, kuras kuģu aizturēšanas rādītāji iekļauti "pelēkajā sarakstā", kas pieņemts saskaņā ar Parīzes Saprašanās memorandu, pamatojoties uz inspekciju datubāzē reģistrēto informāciju, ko ik gadu publicē Eiropas Komisija, un kas iepriekšējos 24 mēnešos vairāk nekā divas reizes ticis aizturēts kādas Eiropas Savienības dalībvalsts vai Parīzes Saprašanās memoranda dalībvalsts ostā vai enkurvietā.

49. Ja Latvijas osta vai enkurvieta ir trešā vieta, kur kuģis ticis aizturēts, Kuģošanas drošības inspekcija, ņemot vērā šo noteikumu 48.1. un 48.2. apakšpunktā minētos kritērijus, pieņem lēmumu par ienākšanas aizliegumu. Ienākšanas aizliegums stājas spēkā, tiklīdz kuģis atstāj Latvijas ostu vai enkurvietu."

7. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar 9. punktu šādā redakcijā:

"9) Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. novembra Direktīvas 2017/2110 par regulārā satiksmē izmantotu Ro-Ro pasažieru kuģu un ātrgaitas pasažieru kuģu drošas ekspluatācijas inspekciju sistēmu un ar ko groza Direktīvu 2009/16/EK un atceļ Padomes Direktīvu 1999/35/EK."

8. Papildināt noteikumus ar 15. pielikumu šādā redakcijā:

"15. pielikums
Ministru kabineta
2010. gada 21. decembra
noteikumiem Nr. 1164

Regulārajā satiksmē iesaistīto ro-ro pasažieru kuģu un ātrgaitas pasažieru kuģu inspekcijas

1. Inspekciju veikšanas nosacījumi:

1.1. pirms regulārā satiksmē sāk ekspluatēt tādu ro-ro pasažieru kuģi vai ātrgaitas pasažieru kuģi, uz kuru attiecas šie noteikumi, Kuģošanas drošības inspekcija veic normatīvajos aktos par ro-ro pasažieru kuģu un ātrgaitas pasažieru kuģu drošību noteikto inspekciju pirms darbības uzsākšanas, lai nodrošinātu minētā ro-ro pasažieru kuģa vai ātrgaitas pasažieru kuģa atbilstību nepieciešamajām drošas ekspluatācijas prasībām regulārā satiksmē. Ja inspekcija pirms darbības uzsākšanas jau ir veikta citā dalībvalstī, Kuģošanas drošības inspekcija inspekciju var neveikt;

1.2. kad ro-ro pasažieru kuģis vai ātrgaitas pasažieru kuģis plāno uzsākt regulāro satiksmi, Kuģošanas drošības inspekcija var ņemt vērā inspekcijas, ko pēdējos astoņos mēnešos minētajam ro-ro pasažieru kuģim vai ātrgaitas pasažieru kuģim ir veikusi cita Eiropas Savienības dalībvalsts attiecībā uz ekspluatāciju citā regulārā satiksmē, ja Kuģošanas drošības inspekcija pārliecinās, vai minēto inspekciju laikā tika ievērotas nepieciešamās drošas ekspluatācijas prasības, kas atbilst jaunajiem ekspluatācijas apstākļiem. Šā pielikuma 1.1. apakšpunktā paredzētās inspekcijas nav jāpiemēro, pirms ro-ro pasažieru kuģi vai ātrgaitas pasažieru kuģi sāk ekspluatēt jaunajā regulārajā satiksmē;

1.3. ja neparedzētu apstākļu dēļ ro-ro pasažieru kuģis vai ātrgaitas pasažieru kuģis ir steidzami jāaizvieto, lai nodrošinātu nepārtrauktu satiksmi, un uz to neattiecas šā pielikuma 1.2. apakšpunkts, Kuģošanas drošības inspekcija var ļaut uzsākt attiecīgā ro-ro pasažieru kuģa vai ātrgaitas pasažieru kuģa ekspluatāciju, ja ir izpildīti šādi nosacījumi:

1.3.1. vizuāla apskate un dokumentu pārbaude nerada nekādas bažas, ka ro-ro pasažieru kuģis vai ātrgaitas pasažieru kuģis neatbilst nepieciešamajām drošas ekspluatācijas prasībām;

1.3.2. Kuģošanas drošības inspekcija viena mēneša laikā pabeidz normatīvajos aktos par ro-ro pasažieru kuģu un ātrgaitas pasažieru kuģu drošību noteikto inspekciju pirms darbības uzsākšanas.

2. Kuģošanas drošības inspekcija reizi gadā, bet ne agrāk kā četrus mēnešus pirms un ne vēlāk kā astoņus mēnešus pēc iepriekšējās inspekcijas veic šādas inspekcijas:

2.1. inspekciju, kurā ir ietvertas Ministru kabineta 2019. gada 1. oktobra noteikumu Nr. 465 "Ro-ro pasažieru kuģu un ātrgaitas pasažieru kuģu drošības noteikumi" 2. pielikumā un Komisijas Regulā (ES) Nr. 428/2010 (2010. gada 20. maijs), ar ko īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2009/16/EK 14. pantu attiecībā uz kuģu paplašinātajām inspekcijām, ietvertās piemērojamās prasības;

2.2. inspekciju regulāras satiksmes laikā, kurā ietver Ministru kabineta 2019. gada 1. oktobra noteikumu Nr. 465 "Ro-ro pasažieru kuģu un ātrgaitas pasažieru kuģu drošības noteikumi" 3. pielikumā uzskaitītos kritērijus un - pēc inspektora profesionālajiem ieskatiem - pietiekamu skaitu no Ministru kabineta 2019. gada 1. oktobra noteikumu Nr. 465 "Ro-ro pasažieru kuģu un ātrgaitas pasažieru kuģu drošības noteikumi" 1. un 2. pielikumā uzskaitītajiem kritērijiem, lai pārliecinātos, vai ro-ro pasažieru kuģis vai ātrgaitas pasažieru kuģis joprojām atbilst visām nepieciešamajām drošas ekspluatācijas prasībām.

3. Ja šā pielikuma 2.1. vai 2.2. apakšpunktā minētās inspekcijas jau ir veiktas citā Eiropas Savienības dalībvalstī, Kuģošanas drošības inspekcija atkārtotas inspekcijas var neveikt.

4. Ja ro-ro pasažieru kuģim vai ātrgaitas pasažieru kuģim nav veikta inspekcija saskaņā ar šā pielikuma 2. punktu, ro-ro pasažieru kuģi vai ātrgaitas pasažieru kuģi uzskata par I prioritātes kuģi.

5. Saskaņā ar šā pielikuma 1.1. apakšpunktu veiktu inspekciju uzskata par inspekciju šā pielikuma 2.1. apakšpunkta izpratnē."

Ministru prezidents A. K. Kariņš

Satiksmes ministrs T. Linkaits

10.01.2020