Darbības ar dokumentu

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr.172

Rīgā 2019.gada 27.novembrī (prot. Nr.45, 4.p.)

Par akciju sabiedrības "Sadales tīkls" elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma tarifiem

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk - Regulators) 2019.gada 10.oktobrī saņēma akciju sabiedrības "Sadales tīkls" (turpmāk - AS "Sadales tīkls") 2019.gada 10.oktobra iesniegumu Nr.30VD00-19/2477, ar kuru AS "Sadales tīkls" iesniedza elektroenerģijas sadales sistēmas diferencēto tarifu projektu 2020.-2024.gada regulatīvajam periodam. Papildus Regulators saņēma AS "Sadales tīkls" 2019.gada 4.novembra iesniegumu Nr.30VD00-19/2696, 2019.gada 6.novembra iesniegumu Nr.30VD00-19/2714, 2019.gada 11.novembra iesniegumu Nr.30VD00-19/2739, 2019.gada 21.novembra iesniegumu Nr.30VD00-19/2799, 2019.gada 22.novembra iesniegumu Nr.30VD00-17/2801, 2019.gada 26.novembra iesniegumu Nr.30VD00-01/2834, 2019.gada 27.novembra iesniegumu Nr.30VD00-19/2839 un Nr.30VD00-19/2842, ar kuriem AS "Sadales tīkls" iesniedza nepieciešamo papildu informāciju un tarifu projekta pārrēķinu (turpmāk visi iesniegumi kopā - tarifu projekts).

Regulators konstatē

1. Spēkā esošie AS "Sadales tīkls" elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma tarifi ir apstiprināti ar Regulatora 2016.gada 5.maija lēmumu Nr.73 "Par akciju sabiedrības "Sadales tīkls" elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifiem" (Latvijas Vēstnesis, 2016, 88.nr.).

2. AS "Sadales tīkls" tarifu projekts ir aprēķināts un iesniegts saskaņā ar Regulatora 2011.gada 15.decembra lēmumu Nr.1/6 "Elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodika" (turpmāk - Metodika) un atbilst likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 19.panta pirmajai daļai un 20.pantam.

3. AS "Sadales tīkls" elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma tarifu izmaiņas, salīdzinot ar spēkā esošo elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma tarifu aprēķinu, pamato ar:

3.1. grozījumiem Metodikā, kas paredz elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma tarifus aprēķināt pēc atļauto ieņēmumu griestu metodes;

3.2. AS "Sadales tīkls" īstenoto darbības efektivitātes programmu.

4. AS "Sadales tīkls" paziņojumu par tarifu projekta iesniegšanu Regulatorā publicēja 2019.gada 18.oktobrī (Latvijas Vēstnesis, 2019, 212.nr.).

5. Regulators ar 2019.gada 24.oktobra vēstuli Nr.2-2.87/3313, 2019.gada 30.oktobra vēstuli Nr.2-2.87/3397, 2019.gada 12.novembra vēstuli Nr.2-2.87/3544, 2019.gada 15.novembra vēstuli Nr.2-2.87/3570 un 2019.gada 25.novembra vēstuli Nr.2-2.87/3621 nosūtīja informācijas pieprasījumus AS "Sadales tīkls" par tarifu projekta izvērtēšanai nepieciešamo papildu informāciju un nepieciešamajiem precizējumiem. 2019.gada 4., 6., 11., 21., 22., 26. un 27.novembrī AS "Sadales tīkls" iesniedza Regulatora pieprasīto papildu informāciju.

6. Saskaņā ar Metodikas 6.1punktu regulatīvā perioda ilgums ir no diviem līdz pieciem gadiem. Tarifu perioda ilgums ir viens gads. Iesniedzot tarifu projektu, komersants iesniedz pamatojumu tarifu aprēķinā izmantotajam regulatīvajam periodam. Regulators ar lēmumu nosaka regulatīvo periodu.

7. Saskaņā ar Metodikas 15.punktu elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma atļautie ieņēmumi sedz šādas tarifu aprēķinā iekļaujamās izmaksas:

7.1. kapitāla izmaksas (kas ietver kapitāla atdevi un pamatlīdzekļu un nemateriālo ieguldījumu vērtības norakstījumu):

7.1.1. Regulators ar 2019.gada 28.augusta lēmumu Nr.141 "Par kapitāla atdeves likmi elektroenerģijas pārvades sistēmas un elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma tarifu projekta izstrādāšanai" (turpmāk - Lēmums Nr.141) noteica kapitāla atdeves likmi 3,31% apmērā, ko piemēro, aprēķinot elektroenerģijas pārvades sistēmas vai elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifu projektu, kura spēkā stāšanās datums plānots 2020.gadā;

7.1.2. Regulējamo aktīvu bāze (turpmāk - RAB) atbilst ilgtermiņa pakalpojumu sniegšanai piesaistītā kapitāla vērtībai (pašu kapitāls un ilgtermiņa kredīti). RAB vērtībā iekļauj elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma sniegšanai efektīvi izmantojamos pamatlīdzekļus un nemateriālos ieguldījumus (turpmāk - aktīvus) vai to vērtības daļu prognozēto vērtību (Metodikas 19.punkts);

7.1.3. RAB vērtībā neietilpst finanšu ieguldījumi, debitoru parādi, vērtspapīri un līdzdalība kapitālos, naudas līdzekļi, krājumi, pamatlīdzekļu izveidošanas un nepabeigto celtniecības objektu izmaksas, kā arī pamatlīdzekļu vērtības daļa, kas finansēta no valsts, pašvaldības, ārvalsts, Eiropas Savienības, citas starptautiskas organizācijas un institūcijas finanšu palīdzības vai finanšu atbalsta, pamatlīdzekļi vai to vērtības daļa, kas iegūta par maksu (pieslēguma maksa), kura saņemta no lietotāja, kā arī par citu pušu līdzekļiem izveidoto aktīvu vai to vērtības daļu pārvērtēšanas rezultātā radušās vērtības izmaiņas (Metodikas 19.punkts);

7.1.4. tarifu projekta izvērtēšanas gaitā RAB sastāvā iekļauto aktīvu vērtību regulators var noteikt atšķirīgu no attiecīgo aktīvu bilances vērtības (Metodikas 21.punkts);

7.1.5. lai noteiktu, vai RAB sastāvā iekļautie aktīvi nepieciešami elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma sniegšanai efektīvā veidā, regulatoram ir tiesības uzdot veikt elektroenerģijas sadales sistēmas operatoram RAB sastāvā iekļauto aktīvu tehniskā stāvokļa, kalpošanas ilguma un izmantošanas efektivitātes novērtējumu. Regulators apstiprina novērtējuma darba uzdevumu un pieņem šī darba uzdevuma izpildi (Metodikas 21. punkts);

7.1.6. saskaņā ar AS "Sadales tīkls" 2017.gada 15.maija vēstulē Nr.1-2.83/1486 sniegto informāciju pēdējā pārvērtēšana AS "Sadales tīkls" aktīviem veikta 2016.gadā. To veikusi sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Eiroeksperts".

7.2. nodokļu un ekspluatācijas izmaksas (kas ietver personāla un sociālās izmaksas; elektroenerģijas sadales sistēmas zudumu un tehnoloģiskā procesa nodrošināšanas izmaksas, īpašuma uzturēšanai nepieciešamo un citu komersantu veikto kārtējo ekspluatācijas remontu izmaksas, pārējās saimnieciskās darbības izmaksas):

7.2.1. personāla un sociālās izmaksas aprēķina saskaņā ar Darba likumu un sociālās apdrošināšanas jomu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem (Metodikas 37.punkts);

7.2.2. izmaksas par elektroenerģijas zudumiem sadales sistēmā un elektroenerģijas patēriņu tehnoloģiskām vajadzībām, nosaka kā reizinājumu starp prognozēto zudumu un tehnoloģiskā patēriņa apjoma prognozi un prognozētu elektroenerģijas cenu (Metodikas 36.punkts);

7.2.3. remontu izmaksas ietver izmaksas, kas saistītas ar aktīvu, ko sistēmas operators izmanto pakalpojuma sniegšanā, uzturēšanu darba kārtībā un saglabāšanu. Šajā pozīcijā neiekļauj kapitalizētu remontu un ar jaunu pamatlīdzekļu izveidi saistītās izmaksas (Metodikas 38. punkts);

7.2.4. Latvijas Republikas Finanšu ministrijas prognozētā inflācija 2021.gadam ir 2,1%, 2022.gadam - 2%, un pieņemts, ka 2023. un 2024.gadā inflācija saglabājas 2% apmērā.

8. Saskaņā ar Metodikas 15.punktu aprēķinot elektroenerģijas sadales sistēmas operatora atļautos ieņēmumus, papildus tiek ņemta vērā:

8.1. ieņēmumu korekcija, kas vienāda ar regulatīvā rēķina atlikumu regulatīvā perioda beigās;

8.2. plānotais izmaksu samazinājums saistībā ar sadales tīkla operatora darbības efektivitātes uzlabošanu, ko nosaka kā reizinājumu starp efektivitātes koeficientu un izmaksu summu no kapitāla izmaksām, nodokļu izmaksām un ekspluatācijas izmaksām. Regulators nosaka efektivitātes koeficientu, balstoties uz objektīviem, salīdzinošiem rādītājiem, ņemot vērā elektroenerģijas sadales sistēmas operatora pamatotu viedokli par izmaksu efektivitātes koeficienta apmēru (Metodikas 15.1punkts).

9. Saskaņā ar Metodikas 6.2punktu, aprēķinot tarifu projektu, atļautie ieņēmumi tiek aprēķināti visam regulatīvajam periodam:

9.1. regulatīvajā periodā, kurā ir vairāki tarifu periodi, uz katru no tarifu periodiem tiek attiecināta vienāda atļauto ieņēmumu daļa (turpmāk - plānotie ieņēmumi);

9.2. plānotie ieņēmumi nemainās, izņemot, ja uz tarifu perioda plānotajiem ieņēmumiem attiecināma ieņēmumu korekcija.

10. Saskaņā ar Metodiku ieņēmumu korekciju uz nākamā tarifu perioda plānotajiem ieņēmumiem aprēķina šādi:

10.1. ja regulatīvā rēķina atlikums ir negatīvs, tiek palielināti plānotie ieņēmumi nākamajam tarifu periodam par regulatīvā rēķina atlikumu, kas veido vairāk nekā vienu procentu un nepārsniedz trīs procentus no kalendārā gada ekspluatācijas izmaksām. Trīs procentu ierobežojums neattiecas uz izmaksu starpību, kas veidojušās no pārvades sistēmas pakalpojumu izmaksu prognozēto un faktisko vērtību atšķirībām un citu elektroenerģijas sadales sistēmas operatoru pakalpojumu izmaksu prognozēto un faktisko vērtību atšķirībām (Metodikas 39.51.apakšpunkts);

10.2. ja regulatīvā rēķina atlikums ir pozitīvs, tiek samazināti plānotie ieņēmumi nākamajam tarifu periodam, par regulatīvā rēķina atlikumu, kas veido vairāk nekā vienu procentu no kalendārā gada ekspluatācijas izmaksām. (Metodikas 39.52.apakšpunkts);

10.3. ja iepriekšējā regulatīvajā periodā ārējo normatīvo aktu izmaiņu vai ārkārtas situāciju novēršanas dēļ radušās neparedzētās izmaksas ir pamatotas un ciktāl tās nav atgūstamas citādi, ieņēmumu korekcijas daļa ir vienāda ar neparedzēto izmaksu faktisko apmēru (Metodikas 39.53.apakšpunkts);

10.4. ieņēmumu korekcija tiek attiecināta uz sprieguma pakāpēm atbilstoši izmaksu attiecināšanas modelim (Metodikas 5.punkts).

11. Atbilstoši Metodikas 39.1punktam elektroenerģijas sadales sistēmas operators izveido regulatīvo rēķinu, kurā divu mēnešu laikā pēc kalendārā gada beigām uzskaita:

11.1. starpību starp plānotajiem un faktiskajiem ieņēmumiem kalendārajā gadā;

11.2. starpību starp plānotajām elektroenerģijas zudumu izmaksām un faktiskajām elektroenerģijas zudumu izmaksām, ņemot vērā elektroenerģijas cenas svārstības, bet neņemot vērā zudumu apjoma izmaiņas;

11.3. starpību starp plānotās inflācijas radīto izmaksu pieaugumu regulatīvajā periodā un faktiskās inflācijas radīto izmaksu pieaugumu kalendārajā gadā;

11.4. starpību starp plānotajām pārvades sistēmas pakalpojuma izmaksām un prognozētajām pārvades sistēmas pakalpojuma izmaksām kalendārajā gadā;

11.5. starpību starp plānotajām elektroenerģijas sadales sistēmas operatora citas elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu izmaksām un prognozētajām elektroenerģijas sadales sistēmas operatora citas sadales sistēmas pakalpojumu izmaksām kalendārajā gadā.

12. Atbilstoši Metodikas 39.43. punktam, ja regulatīva perioda faktiskās izmaksas ir mazākas par apstiprinātajām izmaksām, šo izmaksu ietaupījumu ieskaita regulatīvajā rēķinā. Gadījumā, ja elektroenerģijas sadales sistēmas operators pamato, ka izmaksu ietaupījums veidojas darbības efektivitātes uzlabošanas rezultātā, kas sasniegts papildus noteiktajam efektivitātes koeficientam, ieņēmumu korekcijas daļa uz nākamo regulatīvo periodu ir vienāda ar 50% no izmaksu ietaupījuma.

13. Atbilstoši Metodikai plānotos ieņēmumus elektroenerģijas sadales sistēmas operators attiecina uz Metodikā noteiktajām sprieguma pakāpēm atbilstoši izmaksu attiecināšanas modelim. Izmaksu attiecināšanas modeli, tā pamatprincipus un ieviešanu sadales sistēmas operators saskaņo ar Regulatoru (Metodikas 5.punkts). Metodikas 40.punktā noteiktas šādas sprieguma pakāpes:

13.1. no 110/6-20kV transformatoru 6-20kV kopnēm;

13.2. no 6-20kV sadales punktiem, 6-20kV līnijām;

13.3. no 6-20/0,4kV transformatoru 0,4kV kopnēm;

13.4. no zemsprieguma 0,4kV līnijām.

14. Atbilstoši Metodikas 2.1.apakšpunktam diferencētie tarifi ir tarifi, pēc kuriem par elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumiem norēķinās sadales sistēmas lietotāji, tajā skaitā elektroenerģijas ražotāji:

14.1. elektroenerģijas sadales sistēmas operators nosaka diferencētos tarifus lietotāju grupām atkarībā no pieslēguma vietas sadales sistēmai pa sprieguma pakāpēm un to pamatojošās izmaksas (Metodikas 51.1.apakšpunkts);

14.2. elektroenerģijas sadales sistēmas operators var diferencēt tarifus atkarībā no diennakts laika, nedēļas dienas un citiem rādītājiem, lai sekmētu efektīvāku sadales sistēmas izmantošanu (Metodikas 51.2.apakšpunkts);

14.3. elektroenerģijas sadales sistēmas operators nodrošina, ka plānoto ieņēmumu kopsumma par laika periodu, kuram aprēķināts tarifu projekts, nepārsniedz attiecīgo sprieguma pakāpju plānotos kopējos ieņēmumus (Metodikas 51.2.apakšpunkts);

14.4. diferencētos tarifus elektroenerģijas sadales sistēmas operators elektroenerģijas ražotājiem piemēro no 2021.gada 1.janvāra (Metodikas 61.7punkts).

15. Saskaņā ar Elektroenerģijas tirgus likuma 5.panta otro daļu elektroenerģijas tirgus dalībniekam ir tiesības elektroenerģijas transportēšanai izmantot pārvades un sadales sistēmas par šajā likumā un likumā "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" paredzētajā kārtībā noteiktajiem sistēmas pakalpojumu tarifiem. Atbilstoši Elektroenerģijas tirgus likuma 1.panta otrās daļas 18.punktam elektroenerģijas tirgus dalībnieki ir gan elektroenerģijas lietotāji, gan elektroenerģijas ražotāji.

16. Likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 1.pants noteic likuma un sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas mērķi - nodrošināt iespēju saņemt nepārtrauktus, drošus un kvalitatīvus sabiedriskos pakalpojumus, kuru tarifi (cenas) atbilst ekonomiski pamatotām izmaksām, kā arī veicināt attīstību un ekonomiski pamatotu konkurenci regulējamās nozarēs. Ievērojot minētā likuma 5.pantā noteikto, Regulators pieņem lēmumus un izdod administratīvos aktus, lai aizstāvētu lietotāju intereses un veicinātu sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju attīstību saskaņā ar taisnīguma, atklātības, neitralitātes, vienlīdzības un proporcionalitātes principiem.

17. Saskaņā ar Elektroenerģijas tirgus likuma 20.panta otro daļu elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifi vienā licences darbības zonā nav atkarīgi no attāluma starp lietotāja un ražotāja atrašanās vietām. Tarifu atšķirības ir pieļaujamas starp sprieguma un patēriņa līmeņiem, ja tās ir ekonomiski pamatotas un visiem attiecīgā sprieguma un patēriņa līmeņa grupas lietotājiem vienādas.

18. Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5.jūnija Regulu Nr. 2019/943 par elektroenerģijas iekšējo tirgu (turpmāk - Regula Nr. 2019/943):

18.1. lai visiem tirgus dalībniekiem nodrošinātu līdzvērtīgus konkurences apstākļus, tīkla tarifi būtu jānosaka un jāpiemēro tā, lai nebūtu ne pozitīvas, ne negatīvas diskriminācijas starp ražošanu, kas pieslēgta sadales līmenī, un ražošanu, kas pieslēgta pārvades līmenī (preambulas 39.punkts un 18.panta 1.punkts).

18.2. sadales tarifi var ietvert tīkla pieslēguma jaudas elementus, un tos var diferencēt pēc sistēmas izmantotāju patēriņa vai elektroenerģijas ražošanas profiliem (18.panta 7.punkts).

18.3. regulatīvajām iestādēm, nosakot vai apstiprinot elektroenerģijas pārvades tarifus un sadales tarifus, jāņem vērā Eiropas Energoregulatoru sadarbības aģentūras (turpmāk - ACER) paraugprakses ziņojums (18.panta 10.punkts).

19. Saskaņā ar Eiropas Komisijas 2010.gada 23.septembra regulas Nr. 838/2010 ar ko nosaka pamatnostādnes par pārvades sistēmu operatoru savstarpējo kompensāciju mehānismu un kopējo regulatīvo pieeju pārvades maksu noteikšanai (turpmāk - Regula Nr. 838/2010) pielikuma B daļas 1. un 3.punktu vidējā pārvades maksas vērtība gadā, ko maksā ražotāji, nepārsniedz 0,50 EUR/MWh.

20. Atbilstoši Metodikas 56.punktam Regulators, izvērtējot tarifu pamatojošās izmaksas, apstiprina vai noraida diferencētos tarifus, vai uzdod sadales sistēmas operatoram veikt diferencēto tarifu pārrēķinu.

21. Saskaņā ar Elektroenerģijas tirgus likuma 20.pantu Regulators var sniegt sadales sistēmas operatoram atļauju pašam noteikt sadales sistēmas pakalpojumu tarifus. Saskaņā ar Metodikas 59.punktu:

21.1. sadales sistēmas operators publicē diferencētos tarifus oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", un tie stājas spēkā sadales sistēmas operatora noteiktajā dienā, bet ne ātrāk kā trīsdesmitajā dienā pēc to publicēšanas;

21.2. vienlaicīgi sadales sistēmas operators iesniedz Regulatoram pamatojumu jauniem diferencētiem tarifiem un informāciju par iepriekšējā perioda faktiskajiem ieņēmumiem un faktiskajām izmaksām, un jauno diferencēto tarifu prognozētajiem datiem, kā arī salīdzinājuma tabulas, kurās parādītas lietotāju struktūras izmaiņas, un citus dokumentus, kuri pamato jauno diferencēto tarifu nepieciešamību.

22. Lai izzinātu sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju un lietotāju viedokli un pamatojoties uz likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 13.panta otro daļu, Regulators 2019.gada 1.novembrī organizēja uzklausīšanas sanāksmi par AS "Sadales tīkls" elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifu projektu. Sanāksmē piedalījās akciju sabiedrības "Latvenergo", akciju sabiedrības "Valmieras stikla šķiedra", sabiedrības ar ierobežotu atbildību "EG Energija", Zvērinātu advokātu biroja "TGS Baltic", sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Deco Energy", sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Enefit", sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Fortum Latvia", sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Resursu Kontroles Grupa", sabiedrības ar ierobežotu atbildību "AJ Power Holding", biedrības "Vēja enerģijas asociācija", kapitālieguldījumu fonda "BaltCap Infrastructure Fund", biedrības "Latvijas Elektroenerģētiķu un Energobūvnieku asociācija", sabiedrības ar ierobežotu atbildību "B&B Investīcijas", biedrības "Latvijas biogāzes asociācija", biedrības "Latvijas Atjaunojamās enerģijas federācija", akciju sabiedrības "Latvijas Finieris", sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Schwenk Latvija", biedrības "Būvmateriālu ražotāju asociācija", sabiedrības ar ierobežotu atbildību "W.e.s. management" un biedrības "Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija" pārstāvji, kā arī trīs privātpersonas. Uzklausīšanas sanāksmes dalībnieki izteica viedokļus par aprēķināto elektroenerģijas sadales diferencēto tarifu elektroenerģijas ražotājiem, kā arī piedāvātajiem elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu diferencētajiem tarifu plāniem un paredzēto tarifu samazinājumu dažādās sprieguma pakāpēs.

23. Regulators ir saņēmis priekšlikumus no sabiedrības ar ierobežotu atbildību "AJ Power Holding", sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Energija Verde", sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Fortum Latvia", kapitālieguldījumu fonda "BaltCap Infrastructure Fund" un sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Graanul Invest", kuri kopīgā vēstulē vērsa Regulatora uzmanību uz AS "Sadales tīkls" sākotnēji iesniegtajā tarifu projektā paredzēto elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifu elektroenerģijas ražotājiem, norādot, ka piedāvātais tarifs apdraud investīcijas jaunu ģenerējošo jaudu uzstādīšanā un pasliktina Latvijas elektroenerģijas ražotāju konkurētspēju Baltijas un Skandināvijas elektroenerģijas tirgū. Vienlaikus sistēmas lietotāji vērsta uzmanība uz diferencētā tarifu plāna S3 Mājsaimniecībām (trīsfāžu pieslēgumi līdz 16A un no 17A līdz 63A) fiksētās daļas komponentes pieaugumu pret spēkā esošo tarifu, norādot, ka tarifa fiksētās daļas komponentes paaugstināšana negatīvi ietekmēs peļņas potenciālu elektroenerģijas pašražošanas risinājumu ieviešanai.

24. AS "Sadales tīkls" pilnvarotais pārstāvis Regulatora padomes sēdē uzturēja lūgumu apstiprināt iesniegto tarifu projektu un piekrita atļaujas piešķiršanai AS "Sadales tīkls" pašai noteikt diferencētos tarifus.

Regulators secina

1. AS "Sadales tīkls" sagatavotais un iesniegtais tarifu projekts sagatavots un iesniegts atbilstoši Metodikas prasībām:

1.1. tarifu projektā ietvertās elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma izmaksas ir ekonomiski pamatotas;

1.2. atļauto ieņēmumu apmērs aprēķināts tādā apmērā, lai plānotie elektroenerģijas lietotāju maksājumi segtu AS "Sadales tīkls" izmaksas un nodrošinātu sabiedriskā pakalpojuma rentabilitāti, kā to paredz likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 20.pants.

2. Salīdzinot ar spēkā esošo tarifu, iesniegtais tarifu projekts paredz vidēji 6,3% izmaksu samazinājumu gadā, iesniegtais elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifs nodrošinās, ka tīklu uzturēšanas izmaksu segšanā piedalīsies visi sadales sistēmas lietotāji.

3. Iesniegtais tarifu projekts sagatavots paredzot piecu gadu regulatīvo periodu no 2020.gada 1.janvāra līdz 2024.gada 31.decembrim un viena gada tarifu periodus (no 2020.gada 1.janvāra līdz 2020.gada 31.decembrim, no 2021.gada 1.janvāra līdz 2021.gada 31.decembrim, no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 31.decembrim, no 2023.gada 1.janvāra līdz 2023.gada 31.decembrim un no 2024.gada 1.janvāra līdz 2024.gada 31.decembrim).

4. Regulatīvā perioda atļautie ieņēmumi ir 1 484 524 500 euro un tie noteikti vienādā apmērā ar elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma sniegšanai nepieciešamām ekonomiski pamatotām izmaksām. Atbilstoši Metodikai uz katru regulatīvā perioda tarifu periodu attiecināta vienāda atļauto ieņēmumu daļa.

5. Salīdzinājumā ar izmaksām spēkā esošo tarifu aprēķinā, kapitāla izmaksas vidēji gadā ir palielinātas. Kapitāla izmaksu izmaiņas saistītas ar:

5.1. kapitāla likmes samazinājumu - tarifu projekta aprēķinā saskaņā ar Lēmumu Nr.141 izmantota kapitāla atdeves likme 3,31% apmērā, kas ir zemāka par spēkā esošo tarifu aprēķinā izmantoto kapitāla atdeves likmi.

5.2. regulējamo aktīvu bāzes vērtības izmaiņām, kas saistītas ar:

5.2.1. aktīvu vērtības izmaiņu saistībā ar pārvērtēšanu, kas veikta spēkā esošā tarifu perioda laikā, spēkā esošā tarifu periodā veiktajām investīcijām un tarifu projekta regulatīvajā periodā plānotajām investīcijām;

5.2.2. prognozēto aktīvu vērtības izmaiņu tarifu projekta regulatīvajā periodā saistībā ar kārtējo periodisko aktīvu pārvērtēšanu. Šo pārvērtēšanu plānots veikt 2020.gada laikā un tās vērtība iekļauta tarifu projektā sākot no 2021.gada. Prognozētās aktīvu vērtības izmaiņas pārvērtēšanas rezultātā pamatotas ar pakalpojumu cenu izmaiņām un atbilst atbilstošo cenu indeksu izmaiņām;

5.2.3. prognozētajām investīcijām, kas paredzētas, gan elektroapgādes sistēmas saglabāšanai, gan attīstībai (tai skaitā īstenoto elektrotīkla viedizāciju un energoapgādes kvalitātes uzlabošanu), investīciju apmērs regulatīvajā periodā vidēji pārsniedz nolietojuma apmēru. Līdz ar būtisko infrastruktūras attīstības projektu īstenošanu plānotais investīciju apjoms regulatīvā perioda ietvarā samazinās un tuvinās nolietojuma apmēram.

6. Aktīvu pārvērtēšana spēkā esošo tarifu perioda laikā veikta vadoties no finanšu grāmatvedības regulējuma prasībām. Vienlaikus, lai gūtu pārliecību, par RAB vērtības atbilstību visā plānotajā regulatīvajā periodā, būtu lietderīgi veikt RAB vērtības pārvērtēšanu elektroenerģijas sadales pakalpojuma tarifu aprēķināšanas vajadzībām. Ievērojot minēto:

6.1.1. Regulatoram ir pamats pieprasīt veikt pārvērtēšanu atbilstoši Metodikas 21. punktā noteiktajai kārtībai;

6.1.2. ņemot vērā, ka 2020. gadā AS "Sadales tīkls" plāno veikt regulāro aktīvu pārvērtēšanu, pārvērtēšanas organizatorisko procesu un ar tiem saistīto izmaksu optimizācijas nolūkā, būtu lietderīgi AS "Sadales tīkls" plānoto un Regulatora iespējamo uzdoto pārvērtēšanu apvienot;

6.1.3. lai nodrošinātu sistēmas lietotāju un sistēmas operatora interešu līdzsvarošanu gadījumā, ja RAB vērtības izmainās, ir jāparedz "Sadales tīkls" tiesības un pienākumi, saistībā ar RAB izmaiņu radītās ietekmes atspoguļošanu atļautajos ieņēmumos.

7. Salīdzinājumā ar izmaksām spēkā esošo tarifu aprēķinā, nodokļu izmaksas vidēji gadā ir samazinājušās par 95,3%. Tas saistīts ar kapitāla atdeves likmes aprēķināšanas pieejas maiņu saistībā ar izmaiņām uzņēmumu ienākuma nodokļa aprēķina normatīvajā regulējumā, kā rezultātā uzņēmumu ienākuma nodokļa summa tiek iekļauta kapitāla atdevē, nevis atsevišķā izmaksu pozīcijā.

8. Salīdzinājumā ar izmaksām spēkā esošo tarifu aprēķinā, ekspluatācijas izmaksas vidēji gadā ir samazinājušās par 6,7%:

8.1. būtiskākie izmaksu samazinājumi saistīti ar lielāku īpatsvaru funkcijām, kuras AS "Sadales tīkls" veic ar saviem resursiem (piemēram, remontdarbi, administratīvā atbalsta funkcijas), kā arī ar nomāto aktīvu pārņemšanu AS "Sadales tīkls" īpašumā;

8.2. izmaksu pozīcijas, kurās izmaksu samazinājums vidēji gadā pret spēkā esošo tarifu nav sasniegts, ir izmaksas, kas saistītas ar elektroenerģijas pārvadīšanas zudumiem un tehnoloģiskā procesa nodrošināšanu sadales tīklā un personāla un sociālās izmaksas;

8.3. izmaksu, kas saistītas ar elektroenerģijas pārvadīšanas zudumiem un tehnoloģiskā procesa nodrošināšanu sadales tīklā, pieaugums vidēji gadā pret izmaksām spēkā esošo tarifu aprēķinā saistīts ar elektroenerģijas cenu pieaugumu;

8.4. personāla un sociālo izmaksu izmaiņas vidēji gadā saistītas ar:

8.4.1. darbinieku skaita samazināšanu salīdzinājumā ar darbinieku skaitu brīdī, kad tika apstiprināti spēkā esošie tarifi;

8.4.2. darba samaksas pieaugumu salīdzinājumā ar 2017.gadu. Ievērojot algu līmeņa pieaugumu valstī salīdzinājumā ar sistēmas operatora plānoto algu pieaugumu regulatīvā perioda laikā, secināms, ka amatalgu apmēra pieaugums vērtējams kā samērīgs un atbilst tendencēm darba tirgū.

8.5. aprēķinot regulatīvā perioda pamatotās ekspluatācijas izmaksas, AS "Sadales tīkls", ievērojot Metodikas 39.13.apakšpunktā noteikto, ņēmusi vērā Latvijas Republikas Finanšu ministrijas prognozēto inflācijas līmeni 2020.-2024.gadam. Inflācija piemērota šādām izmaksu pozīcijām: personāla un sociālās izmaksas, pārējās saimnieciskās darbības izmaksas, īpašuma uzturēšanai nepieciešamo un citu komersantu veikto kārtējo ekspluatācijas remontu izmaksas.

9. Aprēķinot regulatīvā perioda atļautos ieņēmumus nav ņemti vērā iepriekšējo periodu negūtie ieņēmumi vai neplānotās izmaksas.

10. Aprēķinot regulatīvā perioda atļautos ieņēmumus, papildus aprēķināts izmaksu samazinājums saistībā ar elektroenerģijas sadales sistēmas operatora darbības efektivitātes uzlabošanu:

10.1. izmaksu samazinājums aprēķināts atbilstoši Metodikas 15.1 punktam, piemērojot efektivitātes koeficientu 2,57%;

10.2. izmaksu efektivitātes koeficients noteikts balstoties uz AS "Sadales tīkls" īstenotās darbības efektivitātes uzlabošanas programmas plānotajiem rezultātiem. Šīs efektivitātes programmas ietvaros cita starpā iekļautas šādas būtiskākās iniciatīvas:

10.2.1. viedo skaitītāju ieviešana, samazinot ekspluatācijas izmaksas;

10.2.2. defektēšanas procesu rezultātā fiksēto bojājumu sistemātiska novēršana, tādējādi samazinot ekspluatācijas izmaksas;

10.2.3. loģistikas optimizācijas projekts, kā rezultātā plānots samazināt kapitāla un ekspluatācijas izmaksas;

10.2.4. sistēmvadības funkcijas konsolidēšana, kā rezultātā plānots samazināt ekspluatācijas izdevumus;

10.2.5. pārvaldības procesu optimizācija, kā rezultātā plānots samazināt ekspluatācijas izdevumus.

11. Regulatīvā perioda laikā prognozēts elektroenerģijas patēriņa pieaugums vidēji gadā 2%. Apjoma prognoze noteikta, ņemot vērā tautsaimniecības izaugsmes rādītājus

12. Lai nodrošinātu, ka elektroenerģijas sadales sistēmas operators regulatīvā perioda laikā gūst atļautos ieņēmumus to noteiktajā apmērā Metodika paredz koriģēt plānotos ieņēmumus nākamajam tarifu periodam par ieņēmumu korekciju, ko nosaka atbilstoši Metodikas 39.5 punktam. Lai aprēķinātu plānoto ieņēmumu daļu, kas jāatgūst no katras sprieguma pakāpes uz vienu vienību, elektroenerģijas sadales sistēmas operators:

12.1. aprēķināto ieņēmumu korekciju attiecina uz sprieguma pakāpēm atbilstoši uz tām attiecināto atļauto ieņēmumu proporcijai tarifu projektā;

12.2. pārrēķina izmaksas uz sprieguma pakāpi, ņemot vērā aktuālo elektroenerģijas patēriņa prognozi;

12.3. pārrēķina izmaksas, kas attiecināmas uz vienu uzstādītās jaudas vienību elektroenerģijas ražotājiem, ņemot vērā aktuālo elektroenerģijas ražošanas prognozi.

13. Ievērojot, ka regulatīvā perioda laikā var iestāties apstākļi, kad AS "Sadales tīkls" plānotie ieņēmumi neatbilst ekonomiski pamatotām izmaksām, lai AS "Sadales tīkls" būtu tiesiska iespēja savlaicīgāk reaģēt uz minētajiem apstākļiem, ir pamatoti izdot Regulatora atļauju AS "Sadales tīkls" pašai noteikt diferencētos tarifus.

13.1. Apstākļi, kādos būtu lietderīgi noteikt AS "Sadales tīkls" tiesības un pienākumus pašai noteikt diferencētos tarifus, ir:

13.1.1. ja 2020. gadā plānotās RAB pārvērtēšanas rezultātā noteiktā RAB vērtības izmaiņa ietekmē regulatīvā perioda atļautos ieņēmumus par vairāk nekā vienu procentu. Šajā gadījumā būtu jānosaka tiesības atbilstoši mainīt atļauto ieņēmumu apmēru visam regulatīvajam periodam atbilstoši precizētajām kapitāla izmaksām saskaņā ar tarifu projektā noteikto izmaksu attiecināšanas modeli, diferencēto tarifu noteikšanai lietojot to diferencēto tarifu struktūru, kāda piemērota iesniegtajā tarifu projektā;

13.1.2. ja atbilstoši Metodikas 35.5.apakšpunktam nepieciešams koriģēt nākamā tarifu perioda plānotos ieņēmumus. Šajā gadījumā būtu jānosaka tiesības mainīt tikai tos lielumus, kurus ietekmē ieņēmumu korekcija. Ja sistēmas operators konstatējis būtiskas izmaiņas elektroenerģijas patēriņa vai ražošanas struktūrās, AS "Sadales tīkls" būtu jānosaka tiesības papildus pārskatīt arī diferencētos tarifus atbilstoši jaunajai diferencēto tarifu struktūrai;

13.1.3. ja AS "Sadales tīkls" plāno pārskatīt diferencēto tarifu struktūru, AS "Sadales tīkls" būtu jānosaka pienākums iesniegt Regulatoram plānoto diferencēto tarifu struktūru ne vēlāk kā trīs mēnešus pirms atļaujas izmantošanas. Lai nodrošinātu procesa izsekojamību un tirgus dalībnieku līdzdalību, pirms diferencēto tarifu struktūras iesniegšanas Regulatoram, AS "Sadales tīkls" būtu lietderīgi organizēt elektroenerģijas tirgus dalībniekiem publisko apspriešanu par plānoto diferencēto tarifu struktūru;

13.1.4. lai nodrošinātu lietotāju interešu aizstāvību, būtu jānosaka pienākums veikt diferencēto tarifu pārskatīšanu gadījumos, kur minēto apstākļu rezultātā paredzams atļauto vai plānoto ieņēmumu samazinājums.

13.2. Atļaujas termiņš nosakāms, līdz stājas spēkā citi saskaņā ar likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 19.pantā noteikto kārtību Regulatora apstiprinātie AS "Sadales tīkls" elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma diferencētie tarifi.

13.3. Pēc atļaujas piešķiršanas AS "Sadales tīkls" pašai noteikt elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma tarifus likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" un enerģētikas nozares speciālo normatīvo aktu tiesību normas nodrošina Regulatora iespējas uzraudzīt AS "Sadales tīkls" darbību un aizstāvēt lietotāju tiesības saņemt elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu par tarifiem, kuri atbilst ekonomiski pamatotām izmaksām.

13.4. Saņemot no AS "Sadales tīkls" Metodikas 59.2.apakšpunktā noteikto informāciju saistībā ar aprēķinātajiem tarifiem, Regulators 21 dienas laikā pēc jauno tarifu un pamatojuma saņemšanas izvērtēs iesniegto tarifu atbilstību Metodikai un iesniegto tarifu pamatojumu, kas nodrošinās Regulatora uzraudzību pār AS "Sadales tīkls" aprēķinātajiem tarifiem.

13.5. Ja Regulators 21 dienas laikā pēc jauno tarifu un pamatojuma saņemšanas pieņems lēmumu par AS "Sadales tīkls" iesniegto tarifu neatbilstību Metodikai vai noraidīs iesniegto tarifu pamatojumu, tarifi nestāsies spēkā AS "Sadales tīkls" noteiktajā termiņā, un Regulators rīkosies atbilstoši Metodikas 59.5.apakšpunktā noteiktajam.

14. Vērtējot AS "Sadales tīkls" izvēlēto pieeju elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma tarifu noteikšanā elektroenerģijas ražotājiem kopsakarā ar tiesību aktos noteikto regulējumu secināms, ka:

14.1. atbilstoši Regulas Nr. 2019/943 18.panta 9.punktam paraugprakses ziņojumu, kas saistīts ar elektroenerģijas pārvades un sadales sistēmas pakalpojumu tarifiem, ACER bija jāsniedz līdz 2019.gada 5.oktobrim. Ievērojot, ka uz AS "Sadales tīkls" tarifu iesniegšanas brīdi (tarifu apstiprināšanas brīdi) paraugprakses ziņojumu ACER nav sniegusi, nosakot elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma tarifus elektroenerģijas ražotājiem, ir pamats ņemt vērā Regulā Nr. 838/2010 noteikto regulējumu. Vienlaikus ir pamats ņemt vērā arī ACER 2014.gada 15.aprīļa dokumentā "Eiropas Energoregulatoru sadarbības aģentūras viedoklis par atbilstošu vērtību diapazons elektroenerģijas pārvades maksu, ko maksā elektroenerģijas ražotāji"1 (turpmāk - ACER viedoklis) noteikto.

14.2. Saskaņā ar ACER viedokļa 4.2.apakšpunktu Regulā Nr. 838/2010 noteiktā pārvades maksas vērtība gadā, kuru maksā ražotāji, attiecas uz pārvades sistēmas pakalpojumu maksu. Tomēr, ievērojot, ka elektroenerģijas ražotnes arvien vairāk tiek pieslēgtas elektroenerģijas sistēmai sadales līmenī, ja sistēmas pakalpojuma maksu piemēro elektroenerģijas ražotājiem, kuru objekti pieslēgti sistēmai sadales līmenī, nosakot maksas apmēru, ir jāievēro tādi paši principi un nosacījumi, kādus nosaka Regula Nr. 838/2010.

14.3. AS "Sadales tīkls" aprēķinātie diferencētie elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifi elektroenerģijas ražotājiem atbilst Regulas Nr. 838/2010 pielikuma B daļas 1. un 3.punktam, jo vidējā pārvades maksas vērtība gadā, ko maksā ražotāji, nepārsniedz 0,5 EUR/MWh.

14.4. Elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma tarifus elektroenerģijas ražotājiem paredzēts piemērot no 2021.gada 1.janvāra. Lai nodrošinātu, ka no 2021.gada nebūtu ne pozitīvas, ne negatīvas diskriminācijas starp elektroenerģijas ražošanu, kas pieslēgta sadales līmenī, un ražošanu, kas pieslēgta pārvades līmenī kā to paredz Regulas Nr. 2019/943 18.panta 1.punkts, līdz 2021.gadam Regulatoram būtu jāvērtē ražotāju, kuru objekti pieslēgti pārvades līmenī, iesaiste pārvades sistēmas izmaksu segšanā.

15. Ievērojot tirgus dalībnieku un Regulatora sniegtos priekšlikumus un komentārus, AS "Sadales tīkls" ir veikusi korekcijas sākotnēji iesniegtajā tarifu projektā, vairākkārt samazinot sākotnēji iesniegtajā tarifu projektā paredzētos elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma tarifus elektroenerģijas ražotājiem un paredzot, ka diferencētā tarifu plāna S3 Mājsaimniecībām (trīsfāžu pieslēgumi līdz 16A un no 17A līdz 63A) fiksētās daļas komponentes apmērs paliek nemainīgs.

16. Ievērojot visu iepriekš minēto, secināms, ka AS "Sadales tīkls" iesniegtā tarifu projekta apstiprināšana atbilst likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 1.pantā ietvertajam mērķim - nodrošināt iespēju saņemt nepārtrauktus, drošus un kvalitatīvus sabiedriskos pakalpojumus, kuru tarifi (cenas) atbilst ekonomiski pamatotām izmaksām, kā arī veicināt attīstību un ekonomiski pamatotu konkurenci regulējamās nozarēs. Regulators, izvērtējot tarifu projektu, ir guvis pārliecību par tarifu atbilstību enerģētikas nozari reglamentējošiem normatīvajiem aktiem un likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 5.pantā ietvertajiem sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas pamatprincipiem.

Saskaņā ar Regulatora 2011.gada 15.decembra lēmuma Nr.1/6 "Elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodika" 56. un 57.punktu un pamatojoties uz likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 1.pantu, 5.pantu, 9.panta pirmās daļas 1. un 3.punktu un otro daļu, 20.pantu un 21.panta piekto daļu, Elektroenerģijas tirgus likuma 20.panta pirmo daļu un Administratīvā procesa likuma 55.panta pirmo punktu un 63.panta pirmās daļas 1.punktu,

padome nolemj:

1. noteikt regulatīvo periodu no 2020.gada 1.janvāra līdz 2024.gada 31.decembrim;

2. noteikt tarifu perioda ilgumu viens gads un noteikt šādus tarifu periodus:

2.1. no 2020.gada 1.janvāra līdz 2020.gada 31.decembrim;

2.2. no 2021.gada 1.janvāra līdz 2021.gada 31.decembrim;

2.3. no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 31.decembrim;

2.4. no 2023.gada 1.janvāra līdz 2023.gada 31.decembrim;

2.5. no 2024.gada 1.janvāra līdz 2024.gada 31.decembrim;

3. apstiprināt AS "Sadales tīkls" šādus elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma diferencētos tarifus visiem regulatīvā perioda tarifu periodiem (bez pievienotās vērtības nodokļa):

  Mērvienība Pieslēguma spriegums un vieta
0,4 kV
līnijas
0,4 kV
kopnes
6-20 kV
līnijas
6-20 kV
kopnes
S1 Mājsaimniecības (vienfāzes pieslēgums ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu līdz 40A, ieskaitot)
Maksa par elektroenerģijas piegādi EUR/kWh* 0,04076      
Maksa par pieslēguma nodrošināšanu EUR/gadā** 14,88      
           
S2 Mājsaimniecības (trīsfāžu pieslēgums ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu līdz 16A, ieskaitot)
Maksa par elektroenerģijas piegādi EUR/kWh 0,04076      
Maksa par pieslēguma nodrošināšanu EUR/gadā 38,40      
           
S2 Mājsaimniecības (trīsfāžu pieslēgums ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu no 17A līdz 63A, ieskaitot)
Maksa par elektroenerģijas piegādi EUR/kWh 0,04076      
Maksa par IAA**** strāvas lielumu EUR/A/gadā*** 2,40      
           
S2 Mājsaimniecības (trīsfāžu pieslēgums ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu no 64A un lielāku)
Maksa par elektroenerģijas piegādi EUR/kWh 0,04076      
Maksa par IAA strāvas lielumu EUR/A/gadā 10,52      
           
S3 Mājsaimniecības (trīsfāžu pieslēgums ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu līdz 16A, ieskaitot)
Maksa par elektroenerģijas piegādi          
- nakts zona un nedēļas nogale EUR/kWh 0,0265      
- dienas zona EUR/kWh 0,05138      
Maksa par pieslēguma nodrošināšanu EUR/gadā 38,40      
           
S3 Mājsaimniecības (trīsfāžu pieslēgums ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu no 17 līdz 63A, ieskaitot)
Maksa par elektroenerģijas piegādi          
- nakts zona un nedēļas nogale EUR/kWh 0,0265      
- dienas zona EUR/kWh 0,05138      
Maksa par IAA strāvas lielumu EUR/A/gadā 2,40      
           
S3 Mājsaimniecības (trīsfāžu pieslēgums ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu no 64A un lielāku)
Maksa par elektroenerģijas piegādi          
- nakts zona un nedēļas nogale EUR/kWh 0,0265      
- dienas zona EUR/kWh 0,05138      
Maksa par IAA strāvas lielumu EUR/A/gadā 10,52      
           

Pārējie lietotāji

           
S4 (vienfāzes pieslēgums ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu līdz 40A. ieskaitot)
Maksa par elektroenerģijas piegādi EUR/kWh 0,04076      
Maksa par pieslēguma nodrošināšanu EUR/gadā 14,88      
           
S6 (Viena laika zona, visas atļautās slodzes)
Maksa par elektroenerģijas piegādi EUR/kWh 0,04422   0,01880 0,00713
Maksa par IAA strāvas lielumu EUR/A/gadā 10,52      
Maksa par atļauto slodzi EUR/kW/gadā*****     19,56 24,04
           
S6-1.plāns (Viena laika zona, visas atļautās slodzes)
Maksa par elektroenerģijas piegādi EUR/kWh 0,04078   0,01658 0,00530
Maksa par IAA strāvas lielumu EUR/A/gadā 12,15      
Maksa par atļauto slodzi EUR/kW/gadā     23,67 28,85
           
S6-2.plāns (Viena laika zona, visas atļautās slodzes) 
Maksa par elektroenerģijas piegādi EUR/kWh 0,03862   0,01557 0,00438
Maksa par IAA strāvas lielumu EUR/A/gadā 14,20      
Maksa par atļauto slodzi EUR/kW/gadā     27,38 33,66
           
S6 Pamatplāns (Viena laika zona, lietotājiem ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu līdz 200A) 
Maksa par elektroenerģijas piegādi EUR/kWh   0,03466    
Maksa par IAA strāvas lielumu EUR/A/gadā   7,25    
           
S6-1.plāns (Viena laika zona, lietotājiem ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu līdz 200A) 
Maksa par elektroenerģijas piegādi EUR/kWh   0,03155    
Maksa par IAA strāvas lielumu EUR/A/gadā   8,70    
           
S6-2.plāns (Viena laika zona, lietotājiem ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu līdz 200A) 
Maksa par elektroenerģijas piegādi EUR/kWh   0,03051    
Maksa par IAA strāvas lielumu EUR/A/gadā   10,15    
           
S6 Pamatplāns (Viena laika zona, lietotājiem ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu no 201A līdz 800A) 
Maksa par elektroenerģijas piegādi EUR/kWh   0,03099    
Maksa par IAA strāvas lielumu EUR/A/gadā   9,88    
           
S6-1.plāns (viena laika zona, lietotājiem ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu no 201A līdz 800A) 
Maksa par elektroenerģijas piegādi EUR/kWh   0,02810    
Maksa par IAA strāvas lielumu EUR/A/gadā   11,86    
           
S6-2.plāns (viena laika zona, lietotājiem ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu no 201A līdz 800A) 
Maksa par elektroenerģijas piegādi EUR/kWh   0,02694    
Maksa par IAA strāvas lielumu EUR/A/gadā   13,82    
           
S8- Pamatplāns (trīs laika zonas, visas atļautās slodzes) 
Maksa par elektroenerģijas piegādi          
- nakts zona un nedēļas nogale EUR/kWh 0,03652   0,01562 0,00676
- maksimumstundās EUR/kWh 0,06483   0,02757 0,01160
- dienas zona EUR/kWh 0,04461   0,01904 0,00850
Maksa par IAA strāvas lielumu EUR/A/gadā 10,52      
Maksa par atļauto slodzi EUR/kW/gadā     19,56 24,04
 
S8-1.plāns (trīs laika zonas, visas atļautās slodzes) 
Maksa par elektroenerģijas piegādi          
- nakts zona un nedēļas nogale EUR/kWh 0,03308   0,01340 0,00494
- maksimumstundās EUR/kWh 0,06139   0,02534 0,00977
- dienas zona EUR/kWh 0,04117   0,01682 0,00667
Maksa par IAA strāvas lielumu EUR/A/gadā 12,15      
Maksa par atļauto slodzi EUR/kW/gadā     23,67 28,85
           
S8-2.plāns (trīs laika zonas, visas atļautās slodzes) 
Maksa par elektroenerģijas piegādi          
- nakts zona un nedēļas nogale EUR/kWh 0,03091   0,01239 0,00402
- maksimumstundās EUR/kWh 0,05923   0,02433 0,00885
- dienas zona EUR/kWh 0,03905   0,01581 0,00575
Maksa par IAA strāvas lielumu EUR/A/gadā 14,20      
Maksa par atļauto slodzi EUR/kW/gadā     27,38 33,66
           
S8 Pamatplāns (trīs laika zonas, lietotājiem ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu līdz 200A) 
Maksa par elektroenerģijas piegādi          
- nakts zona un nedēļas nogale EUR/kWh   0,02852    
- maksimumstundās EUR/kWh   0,05447    
- dienas zona EUR/kWh   0,03722    
Maksa par IAA strāvas lielumu EUR/A/gadā   7,25    
           
S8-1.plāns (trīs laika zonas, lietotājiem ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu līdz 200A) 
Maksa par elektroenerģijas piegādi          
- nakts zona un nedēļas nogale EUR/kWh   0,02540    
- maksimumstundās EUR/kWh   0,05136    
- dienas zona EUR/kWh   0,03410    
Maksa par IAA strāvas lielumu EUR/A/gadā   8,70    
           
S8-2.plāns (trīs laika zonas, lietotājiem ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu līdz 200A) 
Maksa par elektroenerģijas piegādi          
- nakts zona un nedēļas nogale EUR/kWh   0,02436    
- maksimumstundās EUR/kWh   0,05032    
- dienas zona EUR/kWh   0,03306    
Maksa par IAA strāvas lielumu EUR/A/gadā   10,15    
           
S8 Pamatplāns (trīs laika zonas, lietotājiem ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu no 201A līdz 800A) 
Maksa par elektroenerģijas piegādi          
- nakts zona un nedēļas nogale EUR/kWh   0,02565    
- maksimumstundās EUR/kWh   0,04543    
- dienas zona EUR/kWh   0,03130    
Maksa par IAA strāvas lielumu EUR/A/gadā   9,88    
           
S8-1.plāns (trīs laika zonas, lietotājiem ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu no 201A līdz 800A) 
Maksa par elektroenerģijas piegādi          
- nakts zona un nedēļas nogale EUR/kWh   0,02275    
- maksimumstundās EUR/kWh   0,04253    
- dienas zona EUR/kWh   0,02840    
Maksa par IAA strāvas lielumu EUR/A/gadā   11,86    
           
S8-2.plāns (trīs laika zonas, lietotājiem ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu no 201A līdz 800A) 
Maksa par elektroenerģijas piegādi          
- nakts zona un nedēļas nogale EUR/kWh   0,02131    
- maksimumstundās EUR/kWh   0,04110    
- dienas zona EUR/kWh   0,02694    
Maksa par IAA strāvas lielumu EUR/A/gadā   13,82    
           
S8 Pamatplāns (trīs laika zonas, lietotājiem ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu no 801A un lielāku) 
Maksa par elektroenerģijas piegādi          
- nakts zona un nedēļas nogale EUR/kWh   0,02353    
- maksimumstundās EUR/kWh   0,04294    
- dienas zona EUR/kWh   0,03035    
Maksa par IAA strāvas lielumu EUR/A/gadā   11,54    
           
S8-1.plāns (trīs laika zonas, lietotājiem ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu no 801A un lielāku)
Maksa par elektroenerģijas piegādi          
- nakts zona un nedēļas nogale EUR/kWh   0,02079    
- maksimumstundās EUR/kWh   0,04021    
- dienas zona EUR/kWh   0,02762    
Maksa par IAA strāvas lielumu EUR/A/gadā   13,85    
           
S8-2.plāns (trīs laika zonas, lietotājiem ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu no 801A un lielāku) 
Maksa par elektroenerģijas piegādi          
- nakts zona un nedēļas nogale EUR/kWh   0,01946    
- maksimumstundās EUR/kWh   0,03885    
- dienas zona EUR/kWh   0,02626    
Maksa par IAA strāvas lielumu EUR/A/gadā   16,15    
Elektroenerģijas ražotāju tarifs
Jaudas maksa elektroenerģijas ražotājiem

EUR/kW/gadā****** 2,4804

*EUR/kWh - euro par vienu kilovatstundu
**EUR/gadā - euro par pieslēgumu gadā
*** EUR/A/gadā - euro par vienu ampēru gadā
**** IAA - ievadaizsardzības aparāts
***** EUR/kW/gadā - euro par vienu kilovatu gadā
****** EUR/kW/gadā - euro par vienu uzstādītās jaudas kilovatu gadā.

Skaidrojums par laika zonas un ražotāju diferencēto tarifu piemērošanu:
1. Pie divu laika zonu tarifa (S3):
- dienas zona - darbadienās no plkst.7.00 līdz 23.00;
- nakts zona un nedēļas nogales zona - darbadienās no plkst.23.00 līdz 7.00, sestdienās un svētdienās - visu diennakti.
2. Pie trīs laika zonu tarifa (S8- Pamatplāns, S8- 1.plāns, S8- 2. plāns):
- dienas zona - darbadienās no plkst.7.00 līdz 8.00, no plkst.10.00 līdz 17.00 un no plkst.20.00 līdz 23.00;
- maksimumstundu zona - darbadienās no plkst.8.00 līdz 10.00 un no plkst.17.00 līdz 20.00;
- nakts zona un nedēļas nogales zona - darbadienās no plkst.23.00 līdz 7.00, sestdienās un svētdienās - visu diennakti.
3. Sadales sistēmas pakalpojuma tarifu ražotājiem piemēro par starpību starp elektroenerģijas ražotājiem atļaujā elektrostacijas pieslēgšanai sistēmai norādīto jaudu un atļauto slodzi kW 6-20 kV līnijās un kopnēs vai IAA strāvas lielumu, kas pārrēķināts uz kW, 0,4 kV līnijās un kopnēs.

4. uzdot AS "Sadales tīkls" līdz 2020.gada 1.oktobrim saskaņā ar Metodikas 21.punktu veikt RAB pārvērtēšanu pirms tam, līdz 1. februārim iesniedzot pārvērtēšanas darba uzdevumu Regulatoram saskaņošanai;

5. piešķirt AS "Sadales tīkls" atļauju katram tarifu periodam saskaņā ar Metodiku pašam noteikt elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu diferencētos tarifus, ja iestājušies šādi apstākļi:

5.1. ja RAB pārvērtēšanas rezultātā noteiktā RAB vērtības izmaiņa ietekmē regulatīvā perioda atļautos ieņēmumus par vairāk nekā vienu procentu. Šādā gadījumā AS "Sadales tīkls" iesniedz Regulatoram aprēķinātos elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma diferencētos tarifus kopā ar aprēķinu pamatojošo informāciju līdz 2020.gada 1.oktobrim;

5.2. ja atbilstoši Metodikai nepieciešams veikt plānoto ieņēmumu korekciju. Šādā gadījumā AS "Sadales tīkls" iesniedz Regulatoram aprēķinātos elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma diferencētos tarifus kopā ar aprēķinu pamatojošo informāciju ne vēlāk kā trīs mēnešus pirms attiecīgā tarifu perioda sākuma, nosakot diferencēto tarifu vērtības atbilstoši šajā Lēmumā apstiprinātajai diferencēto tarifu struktūrai;

5.3. ja papildus šā lēmuma 5.2.apakšpunktā minētajiem apstākļiem, AS "Sadales tīkls" ir identificējusi būtiskas izmaiņas elektroenerģijas patēriņa apjomā vai saražotās elektroenerģijas ražošanas apjomā pa diferencēto tarifu veidiem. Šādā gadījumā AS "Sadales tīkls" var pārskatīt elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma diferencēto tarifu struktūru. AS "Sadales tīkls" Regulatoram iesniedz jauno diferencēto tarifu struktūru ne vēlāk kā trīs mēnešus pirms attiecīgo noteikto diferencēto tarifu iesniegšanas. Pirms jaunās diferencēto tarifu struktūras iesniegšanas Regulatoram, AS "Sadales tīkls" ir pienākums veikt minētās tarifu struktūras publisko konsultāciju ar elektroenerģijas tirgus dalībniekiem;

6. noteikt, ka gadījumā, ja iestājas šā lēmuma 5.1. vai 5.2.apakšpunktā minētie apstākļi un to rezultātā samazinās atļauto vai plānoto ieņēmumu apmērs, AS "Sadales tīkls" pārskata diferencētos tarifus atbilstoši šā lēmuma 5.1. un 5.2.apakšpunktā noteiktajai kārtībai;

7. noteikt atļaujas termiņu - līdz stāsies spēkā citi saskaņā ar likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 19.pantā noteikto kārtību Regulatora apstiprināti AS "Sadales tīkls" elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma diferencētie tarifi;

8. noteikt, ka šā lēmuma 3.punktā apstiprinātie elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma tarifi stājas spēkā 2020.gada 1.janvārī. Lēmuma 3.punktā apstiprināto elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma tarifu elektroenerģijas ražotājiem piemēro no 2021.gada 1.janvāra;

9. noteikt, ka gadījumā, ja līdz 2024.gada 31.decembrim nav noteikti elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma diferencētie tarifi, kas būs spēkā no 2025.gada 1.janvāra, 2024.gada 31.decembrī spēkā esošos elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma diferencētos tarifus piemēro līdz jaunu elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma diferencēto tarifu spēkā stāšanās dienai;

10. atcelt no 2020.gada 1.janvāra Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2016.gada 5.maija lēmumu Nr.73 "Par akciju sabiedrības "Sadales tīkls" elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifiem" (Latvijas Vēstnesis, 2016, 88.nr.).

Ja mainās tarifus ietekmējošie faktori vai normatīvais regulējums, kas bija par pamatu šā administratīvā akta pieņemšanai, tostarp kārtība, kādā aprēķina un nosaka elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma tarifus, Regulators var ierosināt tarifu pārskatīšanu vai atcelt šo lēmumu.

Lēmums stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi.

Šo administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzina vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto administratīvo aktu.

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas
padomes priekšsēdētājs R.Irklis


1 Opinion of the agency for the cooperation of energy regulators on the appropriate range of transmission charges paid by elecricity producers

27.11.2019