1. Noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā Latvijas Republikas gaisa telpā lidojumus veic bezpilota gaisa kuģi, bezpilota raķetes, raķešu modeļi un cita veida lidaparāti, kuri nav kvalificējami kā gaisa kuģi;
1.2. prasības bezpilota gaisa kuģu lidojumu vadībā iesaistītajām personām;
1.3. paaugstināta riska bezpilota gaisa kuģu lidojumu uzraudzības kārtību.
2. Noteikumos lietotie termini:
2.1. autonoms bezpilota gaisa kuģa lidojums – autonoms bezpilota gaisa kuģa lidojums Komisijas 2019. gada 24. maija Īstenošanas regulas (ES) 2019/947 par bezpilota gaisa kuģu ekspluatācijas noteikumiem un procedūrām (turpmāk – regula Nr. 2019/947) izpratnē;
2.2. bezpilota gaisa kuģis – bezpilota gaisa kuģis Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 4. jūlija Regulas (ES) 2018/1139 par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas jomā un ar ko izveido Eiropas Savienības Aviācijas drošības aģentūru, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 2111/2005, (EK) Nr. 1008/2008, (ES) Nr. 996/2010, (ES) Nr. 376/2014 un Direktīvas 2014/30/ES un 2014/53/ES un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 552/2004 un (EK) Nr. 216/2008 un Padomes Regulu (EEK) Nr. 3922/91 (turpmāk – regula Nr. 2018/1139), izpratnē;
2.3. bezpilota gaisa kuģa sistēma – bezpilota gaisa kuģa sistēma regulas Nr. 2019/947 izpratnē;
2.4. bezpilota gaisa kuģa sistēmas ekspluatants – bezpilota gaisa kuģa sistēmas ekspluatants regulas Nr. 2019/947 izpratnē;
2.5. lidmodelis – bezpilota gaisa kuģis, kas tiek izmantots sporta un atpūtas nolūkos lidmodeļu sporta organizāciju un biedrību noteiktajā kārtībā;
2.6. lidojumu novērotājs – fiziska persona, kas sniedz atbalstu tālvadības pilotam vizuāla kontakta nodrošināšanai ar bezpilota gaisa kuģi vai lidaparātu droša lidojuma veikšanai;
2.7. paaugstināta riska bezpilota gaisa kuģa lidojums – bezpilota gaisa kuģa lidojums, kuru paredzēts veikt, atkāpjoties no šajos noteikumos noteiktajām pamatprasībām;
2.8. tālvadības pilots – tālvadības pilots regulas Nr. 2018/1139 izpratnē;
2.9. tālvadības vieta – vieta, kur atrodas tālvadības pilots un no kuras tiek vadīts bezpilota gaisa kuģis vai lidaparāts;
2.10. valsts bezpilota gaisa kuģis – bezpilota gaisa kuģis, kuru izmanto valsts iestāde vai cita valsts institūcija ārkārtas un neatliekamu uzdevumu, kā arī operatīvo darbību izpildei atbilstoši normatīvajos aktos deleģētajām valsts funkcijām un uzdevumiem muitas, policijas, valsts drošības, meklēšanas un glābšanas, ugunsdzēsības, civilās aizsardzības, apcietinājuma kā drošības līdzekļa un brīvības atņemšanas kā kriminālsoda izpildes nodrošināšanas, robežkontroles un krasta apsardzes jomā;
2.11. militārais bezpilota gaisa kuģis – bezpilota gaisa kuģis, kuru valsts iestāde izmanto uzdevumu izpildei atbilstoši normatīvajos aktos deleģētajām valsts funkcijām un uzdevumiem aizsardzības jomā.
3. Šo noteikumu prasības neattiecas uz:
3.1. atsaitē piestiprinātiem gaisa baloniem, kuru diametrs nepārsniedz 2 m vai kuru apvalka tilpums ir līdz 3 m3;
3.2. gaisa pūķiem, kuru kopējā pacelšanās masa ir mazāka par 2,2 kg;
3.3. bezpilota raķetēm, kuru veiktspēja neļauj sasniegt augstumu, kas pārsniedz 20 m no zemes vai ūdens virsmas.
4. Bezpilota gaisa kuģa un lidaparāta lidojumus veic tā, lai neapdraudētu cilvēku dzīvību, veselību, privātumu un mantu, valsts aizsardzības un drošības intereses, citu gaisa kuģu lidojumu drošumu un drošību, nenodarītu kaitējumu videi, tai skaitā dzīvniekiem.
5. Bezpilota gaisa kuģa un lidaparāta lidojumiem Latvijas Republikas gaisa telpā izmanto radiofrekvences atbilstoši normatīvajiem aktiem par radiofrekvenču spektra joslu sadalījumu radiosakaru veidiem un iedalījumu radiosakaru sistēmām, kā arī par radiofrekvenču spektra joslu izmantošanas vispārīgajiem nosacījumiem saskaņā ar Nacionālo radiofrekvenču plānu.
6. Paaugstināta riska bezpilota gaisa kuģa lidojumu Latvijas Republikas gaisa telpā ir atļauts veikt, ja ir saņemta valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" (turpmāk – Civilās aviācijas aģentūra) atļauja šo noteikumu VI nodaļā noteiktajā kārtībā.
7. Gaisa telpas lietotājiem paredzētā aeronavigācijas informācija, tai skaitā šo noteikumu 31., 32., 33., 34. un 35. punktā minēto objektu atrašanās vietas un noteiktie lidojuma ierobežojumi, ir pieejama valsts akciju sabiedrības "Latvijas gaisa satiksme" (turpmāk – Latvijas gaisa satiksme) tīmekļvietnē https://ais.lgs.lv publicētajā Integrētajā aeronavigācijas informācijas blokā.
8. Civilās aviācijas aģentūra savā tīmekļvietnē www.caa.lv publicē informāciju par:
8.1. teorētisko zināšanu un praktisko prasmju pārbaudes kārtošanu;
8.2. pieņemtajiem lēmumiem par paaugstināta riska bezpilota gaisa kuģa lidojumu atļaujām;
8.3. pieņemtajiem lēmumiem par tālvadības pilota teorētisko zināšanu un praktisko prasmju pārbaudes nokārtošanu.
9. Civilās aviācijas aģentūras lēmumus, kas pieņemti saskaņā ar šiem noteikumiem, var apstrīdēt un pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
10. Šo noteikumu 31., 32., 33. un 34. minēto infrastruktūras objektu, kā arī 35. punktā minēto objektu īpašniekiem, valdītājiem vai lietotājiem ir pienākums sabiedrībai redzamā vietā izvietot brīdinājuma zīmi par bezpilota gaisa kuģu lidojumu aizliegumu, norādot ierobežojošo attālumu (1. pielikums), ja vien attiecīgo jomu regulējošās speciālās tiesību normas neparedz citādi.
11. Bezpilota gaisa kuģa īpašnieks apdrošina savu vispārējo civiltiesisko atbildību pret zaudējumiem, kurus bezpilota gaisa kuģis varētu radīt trešās personas veselībai, dzīvībai vai mantai, kā arī videi, nosakot šādus minimālos atbildības limitus:
11.1. 150 000 euro vienam apdrošināšanas gadījumam un apdrošināšanas periodam kopā, ja bezpilota gaisa kuģa kopējā pacelšanās masa ir no 250 g līdz 1500 g un tiek veikti paaugstināta riska lidojumi;
11.2. 500 000 euro vienam apdrošināšanas gadījumam un apdrošināšanas periodam kopā, ja bezpilota gaisa kuģa kopējā pacelšanās masa ir no 1501 g līdz 5000 g;
11.3. 1000 000 euro vienam apdrošināšanas gadījumam un apdrošināšanas periodam kopā, ja bezpilota gaisa kuģa kopējā pacelšanās masa ir virs 5000 g.
12. Šo noteikumu 11. punktā minētās prasības nepiemēro šādiem bezpilota gaisa kuģiem:
12.1. lidmodeļiem, kuru kopējā pacelšanās masa ir mazāka par 20 kg un ar kuriem tiek veikti lidojumi lidmodeļu sporta organizāciju un biedrību noteiktajā kārtībā;
12.2. gaisa pūķiem.
13. Bezpilota gaisa kuģu lidojumi nedrīkst ierobežot vai kavēt valsts iestādes darbības, kas saistītas ar reaģēšanas un avārijas seku likvidēšanas darbiem un ierašanos avārijas, negadījuma un ugunsgrēka vietā. Bezpilota gaisa kuģa lidojumus avārijas, negadījuma un ugunsgrēka vietā, kā arī 50 m attālumā no vietas, kur notiek reaģēšanas un avārijas seku likvidēšanas darbi, atļauts veikt tikai pēc saskaņošanas ar tās valsts iestādes atbildīgo personu, kura koordinē reaģēšanas un avārijas seku likvidēšanas darbus.
14. Latvijas Republikas gaisa telpā var veikt lidojumus ar bezpilota gaisa kuģi un lidaparātu, ja tas ir marķēts ar tā īpašnieka vai valdītāja vārdu un uzvārdu (juridiskajām personām – nosaukumu), deklarētās dzīvesvietas adresi (juridiskajām personām – juridisko adresi) un tālruņa numuru. Marķējumam jābūt nolasāmam, neizmantojot papildu iekārtas vai instrumentus.
15. Bezpilota gaisa kuģa lidojumi atļauti laikposmā no 30 minūtēm pirms saullēkta līdz 30 minūtēm pēc saulrieta.
16. Veicot lidojumu ar bezpilota gaisa kuģi, kura kopējā pacelšanās masa:
16.1. nepārsniedz 250 g un lidojuma ātrums nepārsniedz 19 m/sek., tālvadības pilots patstāvīgi izvērtē riskus un nosaka drošu attālumu līdz trešajām personām;
16.2. pārsniedz 250 g, bet nepārsniedz 1,5 kg un lidojuma ātrums nepārsniedz 19 m/sek., jāievēro 30 m distance horizontālajā plaknē no trešajām personām;
16.3. pārsniedz 1,5 kg, bet nepārsniedz 25 kg un lidojuma ātrums nepārsniedz 36 m/sek., jāievēro 150 m distance horizontālajā plaknē no trešajām personām, būvēm un atpūtas zonām.
17. Bezpilota gaisa kuģa lidojumi jāveic drošā attālumā no komerciālo gaisa pārvadājumu un vispārējās nozīmes aviācijas gaisa telpas lietotājiem vai citiem bezpilota gaisa kuģiem, ievērojot tādu distanci, lai neradītu sadursmes risku. Ja pastāv sadursmes risks, tālvadības pilots:
17.1. nekavējoties dod ceļu komerciālo gaisa pārvadājumu un vispārējās nozīmes aviācijas gaisa telpas lietotājiem;
17.2. izvēloties situācijai atbilstošāko darbību, dod ceļu citam bezpilota gaisa kuģim, kas nekustīgi karājas gaisā vai lido zemākā augstumā;
17.3. maina bezpilota gaisa kuģa lidojuma virzienu pa labi attiecībā pret citu bezpilota gaisa kuģi, ar kuru lidojumu trajektorijas krustojas vienādā augstumā vai kas tiek apdzīts.
18. Bezpilota gaisa kuģa lidojumus Latvijas Republikas gaisa telpā, ja šajos noteikumos nav noteikti papildu ierobežojumi, var veikt augstumā, kas nepārsniedz 120 m (393,7 pēdas) no zemes vai ūdens virsmas ar bezpilota gaisa kuģi, kura kopējā pacelšanās masa nepārsniedz 25 kg.
19. Šajos noteikumos noteiktie bezpilota gaisa kuģa lidojuma augstuma un masas ierobežojumi neattiecas uz darbībām, kas ietver lidojumu fiksēta objekta (piemēram, sakaru tornis, masts, bāka, ražotne) tuvumā pēc objekta īpašnieka vai valdītāja pieprasījuma. Šādā gadījumā bezpilota gaisa kuģis lidojuma laikā ievēro attālumu, kas nepārsniedz 15 m horizontālajā un vertikālajā plaknē no objekta.
20. Bezpilota gaisa kuģa lidojumu veic tiešā redzamībā, bet ne tālāk par 500 m horizontālajā plaknē no tālvadības vietas. Tālvadības pilots saglabā nepārtrauktu un netraucētu vizuālu kontaktu ar bezpilota gaisa kuģi, kā arī nodrošina tā izvairīšanos no šķēršļiem.
21. Šo noteikumu 20. punktā noteikto tiešās redzamības prasību nepiemēro attiecībā uz tādu bezpilota gaisa kuģa lidojumu, kuru veic, ievērojot šādas prasības:
21.1. tālvadības pilots vada bezpilota gaisa kuģi, izmantojot attēlus, kas tiek saņemti no videokameras, kas uzstādīta uz bezpilota gaisa kuģa;
21.2. bezpilota gaisa kuģa kopējā pacelšanās masa nepārsniedz 1,5 kg;
21.3. ir piesaistīts lidojumu novērotājs, kurš, atrodoties blakus tālvadības pilotam, bez tehnisko līdzekļu iesaistes novērojot gaisa telpu un apkārt esošos apdraudējumus, sniedz atbalstu tālvadības pilotam droša lidojuma izpildei;
21.4. bezpilota gaisa kuģa lidojums tiek veikts ne tālāk par 250 m horizontālajā plaknē no tālvadības vietas.
22. Ja bezpilota gaisa kuģa kopējā pacelšanās masa pārsniedz 1,5 kg, tālvadības pilots nodrošina, ka 2 m rādiusā no tālvadības vietas neatrodas trešās personas.
23. Bezpilota gaisa kuģa lidojumu veic ne tuvāk par 50 m horizontālajā plaknē no cilvēku pulcēšanās vietas (cilvēku kopums, kuru brīvu pārvietošanos apgrūtina to blīvums noteiktā teritorijā).
24. Bezpilota gaisa kuģa lidojumus aizliegts veikt tuvāk par:
24.1. 50 m horizontālajā plaknē no valsts autoceļu pārvadiem, valsts galvenajiem autoceļiem, valsts reģionālajiem autoceļiem, tiltiem, elektrisko tīklu gaisvadu līnijām ar nominālo spriegumu 110 kV un 330 kV, to iekārtām un būvēm, dzelzceļa infrastruktūras un kapsētām;
24.2. 2 m horizontālajā plaknē no apdzīvotu vietu (pilsētu un ciemu) ielas malas.
25. Bezpilota gaisa kuģa lidojumus virs šo noteikumu 24. punktā minētajiem infrastruktūras objektiem vai inženierbūvēm bez īpašnieka vai valdītāja saskaņojuma var veikt ar bezpilota gaisa kuģi, kura kopējā pacelšanās masa nepārsniedz 1,5 kg, ne zemāk par 50 m virs zemes vai ūdens virsmas vai šķēršļa augstākā punkta, izvēloties drošāko un īsāko lidojuma trajektoriju un ievērojot šo noteikumu 18. punktā minēto lidojuma augstumu.
26. Bezpilota gaisa kuģa lidojumus aizliegts veikt:
26.1. tuvāk par 5000 m horizontālajā plaknē no tāda sertificēta lidlauka skrejceļa sliekšņa vai helikoptera lidlauka kontrolpunkta, kurā veic lidojumus saskaņā ar instrumentālo lidojumu procedūru (IFR) (piemēram, gaisa satiksmes vadības zonā (CTR), satiksmes informācijas zonā (TIZ));
26.2. tuvāk par 3000 m horizontālajā plaknē no tāda sertificēta lidlauka skrejceļa sliekšņa, kurā veic lidojumus saskaņā ar vizuālo lidojumu procedūru (VFR);
26.3. tuvāk par 1000 m horizontālajā plaknē no tāda sertificēta helikopteru lidlauka kontrolpunkta, kurā veic lidojumus saskaņā ar vizuālo lidojumu procedūru (VFR);
26.4. lidlauka gaisa satiksmes zonā (ATZ), kura izveidota virs šo noteikumu 26.2. un 26.3. apakšpunktā minētā sertificētā lidlauka vai helikopteru lidlauka un kuras izmēri horizontālā plaknē pārsniedz šo noteikumu 26.2. un 26.3. apakšpunktā minētos attālumus no skrejceļa sliekšņa vai kontrolpunkta, izņemot gadījumu, ja šo noteikumu 7. punktā minētajā tīmekļvietnē noteikts citādi;
26.5. jebkurā gaisa telpas struktūras elementā, kas izveidots Latvijas Republikas gaisa telpā saskaņā ar normatīvo aktu, kas regulē gaisa telpas pārvaldības kārtību, gaisa telpas struktūru un tās mainīšanas kārtību tās aktīvās darbības laikā. Minētais neattiecas uz šo noteikumu 26.4. apakšpunktā noteikto lidlauka gaisa satiksmes zonu (ATZ), kā arī gaisa telpas struktūras elementu, kas izveidots bezpilota gaisa kuģa lidojumu veikšanai.
27. Ja virs lidlauka izveidotā gaisa telpas struktūras elementa robežas ir lielākas par šo noteikumu 26.1. apakšpunktā minēto attālumu, lidojumu šajā gaisa telpas struktūras elementā var veikt ne augstāk par 50 m ar bezpilota gaisa kuģi, kura kopējā pacelšanās masa nepārsniedz 1,5 kg, ievērojot šo noteikumu 26.1. apakšpunktā minētos nosacījumus.
28. Ar bezpilota gaisa kuģi aizliegts pārvadāt cilvēkus un bīstamās kravas, vilkt kravas atsaitē, nomest kravas, veikt smidzināšanu, kā arī autonomus bezpilota gaisa kuģa lidojumus.
30. Bezpilota gaisa kuģa lidojumu aizliegts veikt tuvāk par 50 m horizontālajā plaknē no publiska pasākuma, sapulces, gājiena vai piketa (turpmāk – pasākums) norises vietas, izņemot gadījumus, ja:
30.1. tālvadības pilots no pasākuma organizatora ir saņēmis rakstisku saskaņojumu par bezpilota gaisa kuģa lidojumu;
30.2. pasākuma organizators bezpilota gaisa kuģa lidojumu ir saskaņojis ar pašvaldību, kuras administratīvajā teritorijā paredzēta pasākuma norise, un ir nodrošinājis sabiedrības informēšanu par bezpilota gaisa kuģa lidojumu.
31. Bezpilota gaisa kuģa lidojumus aizliegts veikt tuvāk par 50 m horizontālajā plaknē no rūpniecisko avāriju riska objektiem, izņemot gadījumus, ja lidojums ir saskaņots ar attiecīgā objekta īpašnieku, valdītāju vai lietotāju. Vides pārraudzības valsts birojs savā tīmekļvietnē publicē informāciju par rūpniecisko avāriju riska objektiem.
32. Bezpilota gaisa kuģa lidojumus aizliegts veikt tuvāk par 25 m horizontālajā plaknē no Latvijas Bankas objektiem, izņemot gadījumus, ja lidojums ir saskaņots ar Latvijas Banku.
(Atsauce uz pielikumu zaudējusi spēku ar 03.01.2020,; sk. 92. punktu)
33. Bezpilota gaisa kuģa lidojumus aizliegts veikt tuvāk par 50 m horizontālajā plaknē no infrastruktūras objektiem, kas saistīti ar sabiedriskās kārtības un drošības, valsts robežas drošības un civilās aizsardzības nodrošināšanu, izņemot gadījumus, ja lidojums ir saskaņots ar attiecīgā objekta īpašnieku, valdītāju vai lietotāju.
(Atsauce uz pielikumu zaudējusi spēku ar 03.01.2020,; sk. 92. punktu)
34. Bezpilota gaisa kuģa lidojumus aizliegts veikt tuvāk par 500 m horizontālajā plaknē no militārās infrastruktūras objektiem, kuri tiek izmantoti Nacionālo bruņoto spēku vajadzībām, izņemot gadījumus, ja lidojums ir saskaņots ar Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem vai ap militārās infrastruktūras objektiem ir noteikts 50 m lidojuma ierobežojuma attālums. Bezpilota gaisa kuģa lidojumus aizliegts veikt tuvāk par 500 m no karakuģiem ostas akvatorijā un jūrā. Lai lidojumu saskaņotu ar Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem, bezpilota gaisa kuģa sistēmas ekspluatants iesniedz pieteikumu (5. pielikums) bezpilota gaisa kuģa lidojuma saskaņošanai virs militārās infrastruktūras objekta.
(Atsauce uz 4. pielikumu zaudējusi spēku ar 03.01.2020,; sk. 92. punktu)
35. Bezpilota gaisa kuģa lidojumus aizliegts veikt tuvāk par 500 m horizontālajā plaknē no ieslodzījuma vietām un to jaunbūvēm, izņemot gadījumus, ja lidojums ir saskaņots ar Ieslodzījuma vietu pārvaldi.
(Atsauce uz pielikumu zaudējusi spēku ar 03.01.2020,; sk. 92. punktu)
36. Objektu īpašnieki vai valdītāji atbilstoši normatīvajiem aktiem par aeronavigācijas informācijas sagatavošanas un izplatīšanas kārtību sniedz Latvijas gaisa satiksmei informāciju par šo noteikumu 31., 32., 33., 34. un 35. punktā minēto objektu atrašanās vietām un noteiktajiem lidojuma ierobežojumiem, kurus atbilstoši normatīvajiem aktiem par Latvijas Republikas gaisa telpas pārvaldību, struktūru un tās mainīšanas kārtību apstiprinājusi Civilās aviācijas aģentūra.
37. Bezpilota gaisa kuģa sistēmas ekspluatantam ir šādi pienākumi:
37.1. nodrošināt, ka bezpilota gaisa kuģa lidojuma laikā tiek ievērotas šo noteikumu 4., 5., 6. un 11. punktā minētās prasības;
37.2. norīkot tālvadības pilotu bezpilota gaisa kuģa lidojuma izpildei;
37.3. nodrošināt lidojumu novērotāja klātbūtni paaugstināta riska bezpilota gaisa kuģa lidojuma laikā, ja to paredz riska mazināšanas pasākumi, kā arī sakaru līdzekļus, kas tālvadības pilotam un novērotājam nodrošina skaidru un nepārtrauktu savstarpēju komunikāciju;
37.4. nodrošināt, ka tālvadības pilots un citas bezpilota gaisa kuģa vadībā iesaistītās personas:
37.4.1. atbilst šajos noteikumos noteiktajām prasībām;
37.4.2. ir iepazinušās ar ražotāja bezpilota gaisa kuģa lietotāja rokasgrāmatā noteiktajām procedūrām un ierobežojumiem;
37.4.3. ir iepazinušās ar bezpilota gaisa kuģa sistēmas ekspluatanta noteiktajām procedūrām;
37.4.4. ir informētas par papildu nosacījumiem un ierobežojumiem, ja tiek veikts paaugstināta riska bezpilota gaisa kuģa lidojums.
38. Par tālvadības pilotu var būt persona, kas ir:
38.1. sasniegusi 16 gadu vecumu, izņemot gadījumu, ja tiek veikts paaugstināta riska bezpilota gaisa kuģa lidojums;
38.2. sasniegusi 18 gadu vecumu, ja tiek veikts paaugstināta riska bezpilota gaisa kuģa lidojums;
38.3. nav sasniegusi 16 gadu vecumu, ja ir izpildīts viens no šādiem nosacījumiem:
38.3.1. bezpilota gaisa kuģa kopējā pacelšanās masa nepārsniedz 0,5 kg un tā veiktspēja neļauj sasniegt augstumu, kas pārsniedz 50 m no zemes vai ūdens virsmas;
38.3.2. bezpilota gaisa kuģa lidojums tiek veikts vismaz 18 gadu vecumu sasniegušas personas uzraudzībā, kura atbilst šajos noteikumos tālvadības pilotiem noteiktajām prasībām.
39. Tālvadības pilotam ir šādi pienākumi:
39.1. pirms bezpilota gaisa kuģa lidojumu veikšanas iepazīties ar šo noteikumu 7. punktā minēto aeronavigācijas informāciju, tai skaitā izvērtēt apkārtnes specifiku, ģeogrāfisko izvietojumu, kā arī meteoroloģiskos apstākļus;
39.2. veikt drošu bezpilota gaisa kuģa lidojumu atbilstoši šajos noteikumos minētajām prasībām, manuāli apkalpojot lidojuma vadības ierīces vai, ja bezpilota gaisa kuģis izpilda automātisku lidojumu, pārraudzīt tā kursu un, ja nepieciešams, iejaukties tā vadībā;
39.3. nodrošināt, ka viņš un lidojumu novērotājs ir identificējami un lieto atstarojošo vesti;
39.4. pēc Civilās aviācijas aģentūras, Valsts policijas, Pašvaldības policijas, Valsts drošības dienesta, Valsts robežsardzes amatpersonas, Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonas vai Nacionālo bruņoto spēku karavīra pieprasījuma uzrādīt personu apliecinošu dokumentu, apliecinājumu par apdrošināšanu, atļauju vai saskaņojumu, kas konkrēta bezpilota gaisa kuģa lidojumu veikšanai ir nepieciešams saskaņā ar šiem noteikumiem;
39.5. pēc Civilās aviācijas aģentūras, Valsts policijas, Pašvaldības policijas, Valsts drošības dienesta, Valsts robežsardzes amatpersonas, Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonas, Nacionālo bruņoto spēku karavīra vai Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersonas ar speciālo dienesta pakāpi pieprasījuma nekavējoties pārtraukt bezpilota gaisa kuģa lidojumu.
41. Lidojumu novērotājam ir šādi pienākumi:
41.1. novērojot gaisa telpu un apkārt esošos apdraudējumus, sniegt atbalstu tālvadības pilotam droša bezpilota gaisa kuģa lidojuma izpildei;
41.2. pēc Civilās aviācijas aģentūras, Valsts policijas, Pašvaldības policijas, Valsts drošības dienesta, Valsts robežsardzes amatpersonas, Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonas vai Nacionālo bruņoto spēku karavīra pieprasījuma uzrādīt personu apliecinošu dokumentu un apliecināt atbilstību šo noteikumu 42.2. apakšpunktā minētajām prasībām.
42. Tālvadības pilotam un lidojuma novērotājam, veicot paaugstināta riska bezpilota gaisa kuģa lidojumus, papildus šo noteikumu 38.2. apakšpunktā un 40. punktā minētajam vecuma ierobežojumam ir jāatbilst šādām prasībām:
42.1. tālvadības pilots Civilās aviācijas aģentūrā ir nokārtojis teorētisko zināšanu un praktisko prasmju pārbaudi atbilstoši bezpilota gaisa kuģu lidojumu darbību riska novērtējumā noteiktajiem riska mazināšanas pasākumiem;
42.2. tālvadības pilotam un lidojumu novērotājam ir viens no šādiem veselību apliecinošiem dokumentiem:
42.2.1. derīga transportlīdzekļu vadītāja vai šaujamieroča īpašnieka medicīniskā izziņa;
42.2.2. derīgs dokuments, kas apliecina veselības stāvokļa atbilstību specializēto profesiju pārstāvjiem noteiktajām prasībām (piemēram, civilās aviācijas personālam, Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm un šo amatpersonu amata kandidātiem, ja to paredz normatīvie akti, Nacionālo bruņoto spēku karavīriem un zemessargiem, jūrniekiem, vilciena vadītājiem).
43. Ja persona nav sasniegusi 16 gadu vecumu, kā arī ja persona atrodas alkoholisko vielu ietekmē un alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 0,2 promiles vai atrodas narkotisko, psihotropo vai citu apreibinošu vielu ietekmē, tai aizliegts pildīt tālvadības pilota un lidojumu novērotāja pienākumus, kā arī uzraudzīt lidojumus.
44. Teorētisko zināšanu un praktisko prasmju pārbaude attiecas uz tālvadības pilotiem, kuri plāno veikt paaugstināta riska lidojumus saskaņā ar šo noteikumu VI nodaļu.
46. Teorētisko zināšanu pārbaudi kārto testa veidā. Tālvadības pilots teorētisko zināšanu pārbaudi kārto patstāvīgi.
47. Teorētisko zināšanu pārbaudē tālvadības pilots atbild uz 30 jautājumiem par šādām tēmām:
47.1. bezpilota gaisa kuģa lidojumu tiesiskais regulējums;
47.2. gaisa telpas struktūra un tās izmantošanas pamatprincipi;
47.3. bezpilota gaisa kuģa lidojumu veiktspēja;
47.4. cilvēka veiktspējas ierobežojumi;
47.5. meteoroloģija;
47.6. darbības procedūras.
49. Teorētisko zināšanu pārbaude ir nokārtota, ja tālvadības pilots ir pieļāvis ne vairāk par trim nepareizām atbildēm.
50. Ja teorētisko zināšanu pārbaude nav nokārtota, atkārtota teorētisko zināšanu pārbaudes kārtošana ir pieļaujama ne ātrāk kā nākamajā dienā.
52. Praktisko prasmju pārbaudi tālvadības pilots kārto patstāvīgi, veicot lidojumu ar attiecīgas kategorijas bezpilota gaisa kuģi (7. pielikuma 1. punkts). Praktisko prasmju pārbaudi tālvadības pilots kārto ar savu bezpilota gaisa kuģi.
53. Pirms praktisko prasmju pārbaudes tālvadības pilots paraksta apliecinājumu, ka:
53.1. atbilstoši šo noteikumu 11. punktā minētajām prasībām ir apdrošinājis savu vispārējo civiltiesisko atbildību pret zaudējumiem, kurus bezpilota gaisa kuģis, ar kuru viņš plāno veikt praktisko prasmju pārbaudi, varētu radīt trešās personas veselībai, dzīvībai, mantai, kā arī videi;
53.2. tālvadības pilots atbilst šo noteikumu 42.2. apakšpunktā minētajām prasībām.
54. Praktisko prasmju pārbaudē tālvadības pilots demonstrē, ka viņam ir šādas zināšanas, prasmes un iemaņas (kompetence):
54.1. plānot bezpilota gaisa kuģa lidojumu;
54.2. izprast situāciju gaisa telpā un uz zemes, izvērtēt riskus un laikapstākļu ietekmi, pieņemt atbilstošus lēmumus;
54.3. sagatavot bezpilota gaisa kuģa sistēmu lidojuma izpildei;
54.4. demonstrēt bezpilota gaisa kuģa lidojuma standarta procedūru izpildi pirmslidojuma, lidojuma un pēclidojuma fāzēs;
54.5. demonstrēt bezpilota gaisa kuģa lidojuma avārijas procedūru izpildi;
54.6. vadīt bezpilota gaisa kuģa lidojumu, demonstrējot pārliecinošu kontroli atbilstoši konkrētās bezpilota gaisa kuģa kategorijas specifikai.
55. Praktisko prasmju pārbaude sastāv no šādām daļām:
55.1. mutiska pārbaude – tālvadības pilotam tiek uzdoti jautājumi par konkrēta tipa bezpilota gaisa kuģa uzbūvi atbilstoši ražotāja dokumentācijai un tehniskajiem parametriem, tā aprīkojumu, darbības pamatprincipiem un ražotāja lietošanas instrukcijām;
55.2. konkrētas kategorijas bezpilota gaisa kuģa vadīšanas prasmju pārbaude atbilstoši šo noteikumu 7. pielikuma 2. punktā minētajiem uzdevumiem;
55.3. bezpilota gaisa kuģa lidojuma standarta un avārijas procedūru izpildes pārbaude atbilstoši šo noteikumu 7. pielikuma 3. punktā minētajiem uzdevumiem.
56. Praktisko prasmju pārbaudes laikā inspektors vērtē tālvadības pilota prasmes un iemaņas (kompetenci) katrā no šo noteikumu 54. punktā minētajām kompetencēm, bet lēmumu par praktiskās prasmju pārbaudes rezultātu pieņem, izvērtējot tālvadības pilota sniegumu kopumā. Praktisko prasmju pārbaude ir nokārtota, ja tālvadības pilots ir pierādījis savu kompetenci, izpildot šo noteikumu 55. punktā minētos uzdevumus.
57. Civilās aviācijas aģentūra, pamatojoties uz šo noteikumu 49. un 56. punktā minētajiem pārbaudes rezultātiem, pieņem lēmumu par tālvadības pilota teorētisko zināšanu un praktisko prasmju pārbaudes nokārtošanu vai nenokārtošanu. Lēmums par tālvadības pilota teorētisko zināšanu un praktisko prasmju pārbaudes nokārtošanu ir derīgs līdz 2021. gada 1. jūlijam, un tajā norāda, kādas kategorijas bezpilota gaisa kuģi tālvadības pilotam ir tiesības vadīt paaugstināta riska lidojuma laikā.
58. Bezpilota gaisa kuģa sistēmas ekspluatants, kas vēlas veikt paaugstināta riska bezpilota gaisa kuģa lidojumu, veic bezpilota gaisa kuģa lidojumu darbības riska novērtējumu (8. pielikums), lai noteiktu paaugstināta riska bezpilota gaisa kuģa lidojumu riska klasi un veicamās darbības.
59. Bezpilota gaisa kuģa sistēmas ekspluatants iesniedz Civilās aviācijas aģentūrā iesniegumu paaugstināta riska bezpilota gaisa kuģa lidojumu atļaujas saņemšanai (9. pielikums). Iesniegumam pievieno bezpilota gaisa kuģa lidojumu darbības riska novērtējumu, bezpilota gaisa kuģa lietošanas instrukciju un apliecinājumu par šo noteikumu 11. punktā minēto apdrošināšanu.
60. Bezpilota gaisa kuģa sistēmas ekspluatants šo noteikumu 59. punktā minēto iesniegumu un tam pievienotos dokumentus Civilās aviācijas aģentūrā iesniedz ne vēlāk kā 21 darbdienu pirms pirmā plānotā bezpilota gaisa kuģa lidojuma veikšanas dienas.
61. Civilās aviācijas aģentūra pieņem lēmumu izsniegt atļauju vai atteikt tās izsniegšanu paaugstināta riska bezpilota gaisa kuģa lidojumu veikšanai 20 darbdienu laikā un par to nekavējoties informē bezpilota gaisa kuģa sistēmas ekspluatantu.
62. Ja pieteiktais bezpilota gaisa kuģa lidojums vai lidojumi ir paredzēti gaisa telpas struktūras elementā, kurš izveidots saskaņā ar normatīvo aktu, kas regulē gaisa telpas pārvaldības kārtību, gaisa telpas struktūru un tās mainīšanas kārtību, un šo noteikumu 61. punktā minētā lēmuma pieņemšanai ir nepieciešams atzinums vai drošuma novērtējums no attiecīgā gaisa telpas struktūras elementa atbildīgās personas, Civilās aviācijas aģentūra lēmumu pieņem minētajā normatīvajā aktā noteiktajā termiņā un piecu darbdienu laikā no iesnieguma saņemšanas brīža rakstiski informē iesniedzēju. Iesniedzējs piecu darbdienu laikā no Civilās aviācijas aģentūras informācijas saņemšanas brīža rakstiski informē Civilās aviācijas aģentūru par iesnieguma atsaukšanu vai tā tālākas virzības nepieciešamību, attiecīgi precizējot iesniegumu. Civilās aviācijas aģentūra var pagarināt lēmuma pieņemšanas termiņu Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
63. Paaugstināta riska bezpilota gaisa kuģa lidojumu atļaujā Civilās aviācijas aģentūra var noteikt papildu nosacījumus, kas saistīti ar lidojumu drošumu un kas bezpilota gaisa kuģa sistēmas ekspluatantam ir jāizpilda, lai veiktu bezpilota gaisa kuģa lidojumus.
64. Bezpilota gaisa kuģa lidojumu atļauja ir derīga līdz 2021. gada 1. jūlijam. To izsniedz bezpilota gaisa kuģa sistēmas ekspluatantam, kas plāno veikt vienveidīgus paaugstināta riska bezpilota gaisa kuģa lidojumus, kuru veikšanai piemērojams vienāds scenārijs un vienādi risku mazināšanas pasākumi.
65. Tālvadības pilots, kas veic bezpilota gaisa kuģa lidojumu saskaņā ar šo noteikumu 6. punktā minēto lidojumu atļauju, uzskaita lidojumu stundas (10. pielikums). Lidojumu stundu uzskaites datus glabā ne mazāk kā divus gadus.
66. Bezpilota gaisa kuģa sistēmas ekspluatantam, kurš ir saņēmis šo noteikumu 6. punktā minēto lidojumu atļauju, ir pienākums informēt Civilās aviācijas aģentūru par jebkurām izmaiņām, kas veiktas dokumentos, uz kuru pamata ir izsniegta bezpilota gaisa kuģa lidojumu atļauja.
67. Civilās aviācijas aģentūra pieņem lēmumu atteikt paaugstināta riska bezpilota gaisa kuģa lidojumu atļauju šādos gadījumos:
67.1. nav ievērots šo noteikumu 60. punktā minētais iesnieguma iesniegšanas termiņš;
67.2. nav iesniegti visi šo noteikumu 59. punktā minētie dokumenti vai tajos nav iekļauta visa nepieciešamā informācija;
67.3. izgatavotājs instrukcijā bezpilota gaisa kuģim ir noteicis ekspluatācijas ierobežojumus, kas nav savietojami ar bezpilota gaisa kuģa izmantošanu lidojumiem, kas norādīti iesniegumā par bezpilota gaisa kuģa lidojumu atļaujas izsniegšanu;
67.4. tālvadības pilots, kas veiks konkrētu bezpilota gaisa kuģa lidojumu, neatbilst šo noteikumu 38.2. apakšpunktā un 42. punktā minētajām prasībām.
68. Civilās aviācijas aģentūra veic bezpilota gaisa kuģa sistēmas ekspluatanta uzraudzību, kas saņēmis šo noteikumu 6. punktā minēto bezpilota gaisa kuģa lidojumu atļauju, saskaņā ar uzraudzības programmu. Uzraudzības programmas gaitā Civilās aviācijas aģentūra:
68.1. veic bezpilota gaisa kuģa sistēmas ekspluatanta plānotus un neplānotus auditus un inspekcijas;
68.2. nosaka 2. līmeņa neatbilstību, ja bezpilota gaisa kuģa sistēmas ekspluatanta darbība neatbilst iesnieguma un tam pievienoto dokumentu saturam, uz kuru pamata Civilās aviācijas aģentūra izdevusi atļauju bezpilota gaisa kuģa lidojumiem, un tas var pazemināt drošības līmeni vai apdraudēt bezpilota gaisa kuģa lidojumu drošumu;
68.3. nosaka 1. līmeņa neatbilstību, ja bezpilota gaisa kuģa sistēmas ekspluatanta darbība neatbilst iesnieguma un tam pievienoto dokumentu saturam, uz kuru pamata Civilās aviācijas aģentūra izdevusi atļauju bezpilota gaisa kuģa lidojumiem, un tas var būtiski pazemināt drošības līmeni vai apdraudēt bezpilota gaisa kuģa lidojumu drošumu.
69. Ja Civilās aviācijas aģentūra ir noteikusi:
69.1. 2. līmeņa neatbilstību – bezpilota gaisa kuģa sistēmas ekspluatantam mēneša laikā no neatbilstību ziņojuma saņemšanas brīža jānovērš konstatētā neatbilstība. Ja bezpilota gaisa kuģa sistēmas ekspluatants šajā punktā noteiktajā termiņā nenovērš neatbilstību, bezpilota gaisa kuģa sistēmas ekspluatantam tiek noteikta 1. līmeņa neatbilstība;
69.2. 1. līmeņa neatbilstību – bezpilota gaisa kuģa sistēmas ekspluatantam anulē izsniegto bezpilota gaisa kuģa lidojumu atļauju.
70. Veicot paaugstināta riska lidojumus ar valsts bezpilota gaisa kuģi:
70.1. ievēro:
70.1.1. šo noteikumu I nodaļā ietvertās vispārīgās prasības;
70.1.2. šo noteikumu II nodaļā ietvertās atkāpes no pamatprasībām;
70.1.3. šo noteikumu IV un V nodaļā ietvertās prasības bezpilota gaisa kuģa vadībā iesaistītajām personām;
70.1.4. šo noteikumu VI nodaļā ietvertās prasības paaugstināta riska bezpilota gaisa kuģa lidojumam;
70.2. var neievērot šo noteikumu III nodaļā ietvertās papildprasības.
71. Valsts bezpilota gaisa kuģa lidojuma laikā var neievērot šo noteikumu prasības, ciktāl to paredz attiecīgo jomu regulējošās speciālās tiesību normas. Šajā gadījumā bezpilota gaisa kuģa sistēmas ekspluatantam ir pienākums nodrošināt ar šiem noteikumiem salīdzināmu lidojuma drošuma un drošības līmeni.
72. Šo noteikumu 71. punkts netiek attiecināts uz lidojumiem ar valsts bezpilota gaisa kuģi, kas var radīt ietekmi uz gaisa telpas struktūras elementiem, kuri izveidoti saskaņā ar normatīvo aktu, kas regulē gaisa telpas pārvaldības kārtību, gaisa telpas struktūru un tās mainīšanas kārtību.
73. Šo noteikumu prasības netiek attiecinātas uz lidojumiem ar militāro bezpilota gaisa kuģi militārā objekta teritorijā, izņemot prasības, kas var radīt ietekmi uz gaisa telpas struktūras elementiem, kuri izveidoti saskaņā ar normatīvo aktu, kas regulē gaisa telpas pārvaldības kārtību, gaisa telpas struktūru un tās mainīšanas kārtību.
74. Militāriem bezpilota gaisa kuģu lidojumiem ārpus militārā objekta teritorijām Nacionālie bruņotie spēki nodrošina ar šiem noteikumiem salīdzināmu lidojuma drošuma un drošības līmeni.
75. Lidmodeļu lidojumus veic lidmodeļu sporta organizāciju un biedrību noteiktajā kārtībā. Lidmodeļu lidojumiem ārpus lidmodeļu sporta organizāciju un biedrību noteiktās kārtības piemēro visas šajos noteikumos bezpilota gaisa kuģiem un lidojuma vadībā iesaistītām personām noteiktās prasības.
76. Lai saņemtu atļauju veikt lidmodeļu lidojumus, lidmodeļu sporta organizācijas un biedrības iesniedz Civilās aviācijas aģentūrā iesniegumu, kurā ietverta informācija, kas apliecina, ka lidmodeļu sporta organizācija un biedrība ir:
76.1. biedrs organizācijā, kas atbildīga par lidmodeļu sporta veidu Latvijā;
76.2. izstrādājusi organizatorisko struktūru, vadības sistēmu un procedūras, lai nodrošinātu, ka:
76.2.1. lidmodeļu lidojumi tiek veikti, ievērojot ar šiem noteikumiem salīdzināmu lidojuma drošuma un drošības līmeni;
76.2.2. tālvadības piloti, kas veic lidojumus lidmodeļu sporta organizāciju un biedrību noteiktajā kārtībā, ir informēti par lidojumu nosacījumiem un ierobežojumiem;
76.2.3. tālvadības pilotiem, kas veic lidojumus lidmodeļu sporta organizāciju un biedrību noteiktajā kārtībā, tiek sniegts atbalsts, lai sasniegtu nepieciešamo kompetenci drošu lidmodeļu lidojumu veikšanai;
76.2.4. tiek veiktas atbilstošas darbības, ja konstatēts, ka tālvadības piloti neatbilst lidmodeļu sporta organizāciju un biedrību noteiktajām prasībām vai neievēro procedūras;
76.2.5. pēc Civilās aviācijas aģentūras pieprasījuma tiek sniegta nepieciešamā uzraudzības un kontroles dokumentācija;
76.3. saņēmusi nepieciešamos saskaņojumus un lidojumus veic deklarētā teritorijā, kurā neatrodas trešās personas un netiek apdraudēts to īpašums uz zemes.
77. Civilās aviācijas aģentūra šo noteikumu 76. punktā minēto iesniegumu izskata un lēmumu pieņem 21 darbdienas laikā no tā saņemšanas brīža.
78. Civilās aviācijas aģentūra veic lidmodeļu sporta organizāciju un biedrību uzraudzību, kuras saņēmušas šo noteikumu 76. punktā minēto atļauju, piemērojot šo noteikumu 68. un 69. punktā noteikto bezpilota gaisa kuģa sistēmas ekspluatantu uzraudzības kārtību.
79. Lidojumus ar atsaitē piestiprinātu gaisa balonu, kura diametrs ir lielāks par 2 m vai kura apvalka tilpums ir lielāks par 3 m3 (turpmāk – atsaitē piestiprināts gaisa balons), vai gaisa pūķi, kura kopējā pacelšanās masa ir lielāka par 2,2 kg (turpmāk – gaisa pūķis), var veikt:
79.1. ja redzamība uz zemes ir ne mazāka par 5 km;
79.2. ne tuvāk par 500 m no mākoņu apakšējās robežas;
79.3. ne tuvāk par 10 km no lidlauka skrejceļa;
79.4. laikposmā starp saullēktu un saulrietu, ja tā atsaitēm, sākot no 50 m attāluma virs zemes, ir piestiprināti dažādu krāsu karodziņi (vimpeļi) 15 m attālumā viens no otra un tie ir saskatāmi vismaz no 2 km attāluma;
79.5. laikposmā starp saulrietu un saullēktu, ja gaisa balons vai gaisa pūķis un tā atsaites ik pēc 15 m ir aprīkotas ar apgaismojumu, kas redzams vismaz no 10 km attāluma un kura uzzibsnījuma biežums ir 40–100 cikli minūtē.
80. Ja atsaitē piestiprināti bezpilota gaisa baloni un gaisa pūķi lidojumus veic ne tālāk par 75 m no būves un ne augstāk par tās jumtu, uz tiem nav attiecināmas šo noteikumu 79.1., 79.2. un 79.3. apakšpunktā minētās prasības.
81. Atsaitē piestiprinātu gaisa balonu aprīko ar automātisku straujas gaisa izsūknēšanas ierīci, kas sāk darboties, ja atsaite pārrauta vai atraisījusies. Ja ierīce nedarbojas, pilots nekavējoties informē Latvijas gaisa satiksmi, sazinoties atbilstoši Latvijas gaisa satiksmes tīmekļvietnē www.lgs.lv norādītajam, tostarp norādot atsaites atraisīšanās vai pārrāvuma laiku, vietu un paredzamo gaisa balona lidojuma maršrutu.
82. Latvijas Republikas gaisa telpā var veikt tādu raķešu modeļu lidojumus, kuri atbilst šādām prasībām:
82.1. to izgatavošanai izmantoti viegli un trausli materiāli;
82.2. to konstrukcijā nav būtisku metāla daļu (monolītas metāla daļas nav izmantotas nesošā korpusa, priekšgala aptecētāja, stabilizatoru vai stabilizējošo virsmu izgatavošanai);
82.3. pilna starta masa, ieskaitot dzinējus, nepārsniedz 1500 g;
82.4. to dzinēji kopā satur ne vairāk par 200 g cietās degvielas maisījuma un modelī ievietoto dzinēju kopējais impulss nav lielāks par 160 Ns (Ņūtonsekundēm);
82.5. to atsevišķs dzinējs nesatur vairāk par 125 g cietās degvielas maisījuma;
82.6. to atsevišķa dzinēja impulss nav lielāks par 100 Ns (Ņūtonsekundēm);
82.7. to atsevišķa dzinēja vilkmes laiks ir lielāks par 0,050 sekundēm.
83. Latvijas Republikas gaisa telpā veic tādu bezpilota raķešu lidojumus, kuras atbilst šādām prasībām:
83.1. tās izgatavotas no viegliem un trausliem materiāliem bez būtiskām metāla detaļām to konstrukcijā;
83.2. tās aprīkotas ar rūpnieciski ražotu dzinēju, kas ir aizsargāts pret spontānu pašaizdegšanos mehāniskas iedarbības vai temperatūras (līdz 80 °C) ietekmē un ir izgatavotāja hermetizēts ar nemetāliska materiāla viegli noņemamām plombām sprauslā un dzinēja priekšgalā (izņemot gadījumu, ja konkrētais dzinējs ir projektēts savas funkcijas veikšanai ar uzstādītām plombām);
83.3. tās aprīkotas ar aerodinamiskās bremzēšanas ierīci (izpletni, bremzēšanas lenti, aerodinamisku virsmu), kas nodrošina bezpilota raķetes drošu piezemēšanos;
83.4. tās aprīkotas ar elektroniski vadāmu palaišanas mehānismu, kurš starta brīdī operatoram nodrošina atrašanos drošā attālumā, kas nav mazāks par 5 m no bezpilota raķetes starta vietas.
84. Pirms bezpilota raķetes lidojuma uzsākšanas tālvadības pilots nodrošina, ka palaišanas teritorijā vismaz 500 m rādiusā neatrodas cilvēki, kas nav saistīti ar bezpilota raķetes palaišanu, transportlīdzekļi, personu manta, ugunsbīstami un sprādzienbīstami priekšmeti, kā arī netiks traucēti dzīvnieki.
85. Bezpilota raķeti palaiž no starta iekārtas, kas atrodas uz stabila un ugunsdroša pamata un nepieļauj nejaušu bezpilota raķetes kursa maiņu.
86. Bezpilota raķešu lidojumus veic gaisa telpas struktūras elementā, kas speciāli izveidots konkrētiem lidojumiem saskaņā ar normatīvajiem aktiem par gaisa telpas pārvaldības kārtību, gaisa telpas struktūru un tās mainīšanas kārtību, ņemot vērā, ka mākoņi vai citas dabas parādības neaizēno vairāk par pusi (4/8 oktas) no raķešu palaišanas zonas un horizontālā redzamība jebkurā augstumā nav mazāka par 10 km.
87. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2016. gada 22. novembra noteikumus Nr. 737 "Kārtība, kādā veicami bezpilota gaisa kuģu un tādu cita veida lidaparātu lidojumi, kuri nav kvalificējami kā gaisa kuģi" (Latvijas Vēstnesis, 2016, 231. nr.; 2017, 133. nr.).
88. Šo noteikumu 11. punkts daļā par bezpilota gaisa kuģa kopējo pacelšanās masu stājas spēkā 2020. gada 2. janvārī. Līdz minētajam datumam apdrošināšanas nosacījumi piemērojami bezpilota gaisa kuģiem, kuru kopējā pacelšanās masa ir 1,5 kg un vairāk.
89. Šo noteikumu 12.1. apakšpunkts daļā par nosacījumiem lidmodeļu lidojumiem lidmodeļu sporta organizāciju un biedrību noteiktajā kārtībā stājas spēkā 2020. gada 2. janvārī. Līdz minētajam datumam apdrošināšanas nosacījumus nepiemēro lidmodeļiem, kuru kopējā pacelšanās masa ir mazāka par 20 kg.
90. Šo noteikumu 7. punktā minēto aeronavigācijas informāciju, kas nepieciešama bezpilota gaisa kuģu lidojumu veikšanai, tai skaitā gaisa telpas zonas un ierobežojumus, kuros bezpilota gaisa kuģi drīkst veikt lidojumus, Latvijas gaisa satiksme no 2020. gada 2. janvāra nodrošina lietotājiem atsevišķā, vienkārši saprotamā, elektroniski pieejamā aeronavigācijas informācijas veidā tīmekļvietnē https://ais.lgs.lv.
91. Objektu īpašnieki vai valdītāji atbilstoši normatīvajiem aktiem par Latvijas Republikas gaisa telpas pārvaldību, struktūru un tās mainīšanas kārtību līdz 2019. gada 1. novembrim iesniedz Civilās aviācijas aģentūrā informāciju par šo noteikumu 31., 32., 33., 34. un 35. punktā minēto objektu atrašanās vietām un noteiktajiem lidojuma ierobežojumiem.
92. Šo noteikumu 2., 3., 4. un 6. pielikums, kā arī atsauces uz pielikumiem šo noteikumu 32., 33., 34. un 35. punktā ir spēkā līdz 2020. gada 2. janvārī.
94. Šo noteikumu VIII nodaļa par lidmodeļu lidojumiem lidmodeļu sporta organizāciju un biedrību noteiktajā kārtībā stājas spēkā 2020. gada 2. janvārī.
95. Līdz 2020. gada 1. janvārim lidmodeļu lidojumiem piemēro šo noteikumu I, II un III nodaļā minētās prasības, kā arī šādus noteikumus:
95.1. Latvijas Republikas gaisa telpā var veikt lidojumus ar tādu lidmodeli:
95.1.1. kas kopā ar aprīkojumu (bez degvielas) sver ne vairāk par 20 kg;
95.1.2. kura dzinējs ir droši nostiprināts un kurš nav aprīkots ar metāla propelleri vai propelleri, kas bijis remontēts;
95.1.3. kura konstrukcijas detaļām (spārniem, astei) nav asu priekšējo šķautņu;
95.1.4. kura radiouztvērējs atrodas vibrāciju absorbējošā iepakojumā (konteinerā);
95.1.5. kas konstruēts un būvēts tā, lai lidojuma laikā nebūtu iespējama nejauša smagu detaļu vai balasta atdalīšanās no tiem;
95.2. lidmodeļa lidojumi notiek tālvadības pilota izvēlētā gaisa telpas zonā virs laukuma, kas ir vismaz 500 m garš un 200 m plats. Tālvadības pilots nodrošina, lai šajā laukumā un 50 m drošības zonā ap to neatrastos cilvēki, dzīvnieki, transportlīdzekļi, kā arī ugunsbīstami un sprādzienbīstami priekšmeti;
95.3. tālvadības pilots pirms lidojuma veikšanas pārliecinās:
95.3.1. ka paredzēto vadības pults raidītāja radioviļņu frekvenci neizmanto cits tālvadības pilots;
95.3.2. par vadības iekārtu pareizu darbību pirms un pēc dzinēja startēšanas;
95.4. ja tuvāk par 200 m no tālvadības pilota atrodas cilvēki, pacelšanās laikā tālvadības pilots pirmajā manevrā to vada uz lidojuma zonas vidu;
95.5. ja rodas radiosakaru traucējumi vai vadības kontroles traucējumi, lidmodeļa lidojumu nekavējoties pārtrauc un lidmodeli nosēdina;
95.6. ja lidmodelis iepriekš lidojumos nav pārbaudīts, tā lidojumus veic ne tuvāk par 200 m no cilvēkiem.
I. Brīdinājuma zīme, tās izvietojums un apraksts
d – apļa diametrs;
1 – pamatvirsma;
2 – kante (apšuve);
3 – apmale;
4 – šķērssvītra.
1. Slēgtā, norobežotā teritorijā brīdinājuma zīme ir izvietota pie ieejas. Ja norobežojuma nav, brīdinājuma zīme ir izvietota pie ieejas ēkā, pirms iebraucamajiem ceļiem vai citā labi redzamā vietā.
2. Brīdinājuma zīme ir no metāla, plastikāta vai elektroniska (piemēram, ekrānā).
3. Brīdinājuma zīmei nav noteikts konkrēts izmērs, bet ir jāievēro tās elementu norādītās proporcijas.
II. Brīdinājuma zīmes papildzīme, tās izvietojums un apraksts
4. Papildzīme ir novietota zem brīdinājuma zīmes, ja normatīvie akti paredz attāluma ierobežojumu bezpilota gaisa kuģa lidojumam. Papildzīmē ir norādīts normatīvajos aktos noteiktais attālums, kādā aizliegts veikt lidojumu.
5. Papildzīmē norāda institūciju, pie kuras jāvēršas, lai saņemtu atļauju lidojumam.
6. Papildzīme ir no metāla, plastikāta vai elektroniska (piemēram, ekrānā).
(Pielikums zaudējis spēku ar 03.01.2020.; sk. noteikumu 92. punktu)
(Pielikums zaudējis spēku ar 03.01.2020.; sk. noteikumu 92. punktu)
(Pielikums zaudējis spēku ar 03.01.2020.; sk. noteikumu 92. punktu)
1. Adresāts – Nacionālo bruņoto spēku Apvienotais štābs (e-pasta adrese: droni@mil.lv)
2. Iesniedzējs | |
(nosaukums, reģistrācijas numurs/vārds, uzvārds, personas kods, kontaktinformācija) | |
3. Plānotais laiks lidojumam virs militārā objekta | |
(diena, mēnesis, gads, plkst.) |
4. Bezpilota gaisa kuģa modelis/apraksts un izmantojamo frekvenču diapazons
5. Bezpilota gaisa kuģa operators/pilots | |
(vārds, uzvārds, personas kods, mobilā tālruņa numurs) |
6. Bezpilota gaisa kuģa plānotā lidojuma mērķis
7. Pievienotie dokumenti (ja nepieciešams (piemēram, uzmērīšanas pakalpojuma līgums, līgums par pasākuma fotografēšanu no gaisa))
Piezīmes.
1. Vienreizēja lidojuma (nepārsniedz 24 st.) pieteikumu iesniedz ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pirms plānotā lidojuma.
2. Vairākkārtēju lidojumu (pārsniedz 24 st.) pieteikumu iesniedz ne vēlāk kā viena mēneša laikā pirms plānotā lidojuma.
3. Uz personas datu apstrādi saistībā ar pieteikumu neattiecas Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) tiktāl, ciktāl privātās dzīves aizskārums ir samērojams ar valsts drošības interesēm.
(Pielikums zaudējis spēku ar 03.01.2020.; sk. noteikumu 92. punktu)
1. Praktisko prasmju pārbaudi kārto šādās bezpilota gaisa kuģa kategorijās:
1.1. multirotoru bezpilota gaisa kuģi ar kopējo pacelšanās masu:
1.1.1. līdz 4 kg;
1.1.2. līdz 25 kg;
1.1.3. virs 25 kg ar maksimālajiem gabarītizmēriem, kas nepārsniedz 3 m;
1.2. fiksētu spārnu (lidmašīnas tipa) bezpilota gaisa kuģi ar kopējo pacelšanās masu:
1.2.1. līdz 4 kg;
1.2.2. līdz 25 kg;
1.2.3. virs 25 kg ar maksimālajiem gabarītizmēriem, kas nepārsniedz 3 m;
1.3. rotējošu spārnu (helikoptera tipa) bezpilota gaisa kuģi ar kopējo pacelšanās masu:
1.3.1. līdz 4 kg;
1.3.2. līdz 25 kg;
1.3.3. virs 25 kg ar maksimālajiem gabarītizmēriem, kas nepārsniedz 3 m;
1.4. citas kategorijas bezpilota gaisa kuģi.
2. Konkrētas kategorijas bezpilota gaisa kuģa vadīšanas prasmju pārbaudes uzdevumi:
2.1. multirotoru un rotējošu spārnu (helikoptera tipa) bezpilota gaisa kuģa tālvadības pilotam jādemonstrē spēja veikt bezpilota gaisa kuģa:
2.1.1. pacelšanos;
2.1.2. karāšanos vienā punktā attiecībā pret zemi;
2.1.3. rotēšanu ap vertikālo asi;
2.1.4. kustību uz augšu, uz leju, pa labi, pa kreisi;
2.1.5. vertikālu kvadrātu un horizontālu kvadrātu, nemainot bezpilota gaisa kuģa vērsumu;
2.1.6. horizontālu kvadrātu, mainot bezpilota gaisa kuģa frontālo vērsumu lidojuma virzienā;
2.1.7. astotnieka figūru, nemainot bezpilota gaisa kuģa frontālo vērsumu;
2.1.8. pacelšanos un nosēšanos 45 grādu leņķī;
2.1.9. dezorientācijas kontroli pēc bezpilota gaisa kuģa rotēšanas ap vertikālo asi;
2.1.10. karāšanos vienā punktā attiecībā pret zemi bez globālās navigācijas satelītu sistēmas un citu horizontālās pozīcijas stabilizācijas sistēmu palīdzības (prasība piemērojama bezpilota gaisa kuģiem, kuru kopējā pacelšanās masa ir lielāka par 1,5 kg);
2.1.11. nosēšanos;
2.1.12. automātisku lidojumu izpildi (automātiska lidojuma maršruta sastādīšana, pacelšanās, automātiska lidojuma pārtraukšana un vadības saglabāšana, nosēšanās);
2.2. fiksētu spārnu (lidmašīnas tipa) bezpilota gaisa kuģa tālvadības pilotam jādemonstrē spēja veikt bezpilota gaisa kuģa:
2.2.1. pacelšanos;
2.2.2. pagriezienus, saglabājot lidojuma augstumu;
2.2.3. lidojuma ātruma izmaiņas, saglabājot lidojuma augstumu;
2.2.4. horizontālu astotnieka figūru;
2.2.5. atgūšanos pēc iekrišanas grīstē;
2.2.6. nosēšanos;
2.2.7. automātisku lidojumu izpildi (automātiska lidojuma maršruta sastādīšana, pacelšanās, automātiska lidojuma pārtraukšana un vadības saglabāšana, nosēšanās);
2.3. citu bezpilota gaisa kuģu kategoriju tālvadības pilotam jādemonstrē spēja veikt bezpilota gaisa kuģa:
2.3.1. pacelšanos;
2.3.2. kontroli lidojuma laikā;
2.3.3. nosēšanos.
3. Bezpilota gaisa kuģa lidojuma standarta un avārijas procedūru pārbaudes uzdevumi:
3.1. bezpilota gaisa kuģa lidojuma standarta procedūru izpilde pirmslidojuma, lidojuma un pēclidojuma fāzēs;
3.2. spēja atbilstoši reaģēt:
3.2.1. ja tuvojas citi gaisa telpas lietotāji, lidojumā neiesaistītas personas un dzīvnieki;
3.2.2. bezpilota gaisa kuģa sistēmas bojājumu vai atteices gadījumā;
3.2.3. vadības iekārtu signāla zudumu gadījumā;
3.2.4. globālās navigācijas satelītu sistēmas signāla zudumu gadījumā;
3.2.5. tālvadības pilota darbspējas zaudēšanas gadījumā.
I. Lietotie saīsinājumi
GRK | Gaisa riska klase (Riski gaisa telpas lietotājiem) | |
BVLOS | Bezpilota gaisa kuģa lidojums ārpus tiešās redzamības (Bezpilota gaisa kuģa lidojums, kas netiek veikts tiešā redzamībā) | |
ZRK | Zemes riska klase (Riska klase iespējamam kaitējumam uz zemes) | |
VLOS | Bezpilota gaisa kuģa lidojums tiešā redzamībā (Bezpilota gaisa kuģa lidojums, ko veic tiešā redzamībā, bet ne tālāk par 500 m horizontālajā plaknē no tālvadības vietas, un kura laikā tālvadības pilots saglabā nepārtrauktu un netraucētu vizuālu kontaktu ar bezpilota gaisa kuģi, kā arī nodrošina tā izvairīšanos no šķēršļiem) |
II. Bezpilota gaisa kuģu lidojumu darbību riska novērtējuma procesa apraksts
1. solis: ZRK noteikšana
ZRK noteikšana bezpilota gaisa kuģa lidojumam ir saistīta ar risku, kas, zaudējot kontroli pār bezpilota gaisa kuģi, tiek radīts trešajai pusei uz zemes vai ūdens virsmas. ZRK iegūst, ņemot vērā bezpilota gaisa kuģa kopējo pacelšanās masu/gabarītizmērus un plānoto darbības scenāriju.
ZRK noteikšanas matrica
Bezpilota gaisa kuģa kopējā pacelšanās masa | < 1,5 kg | < 4 kg | < 25 kg | < 150 kg |
Bezpilota gaisa kuģa gabarītizmēri | < 1 m | < 3 m | ||
Darbības scenārijs | ||||
VLOS/BVLOS virs kontrolētas teritorijas* | 1 | 1 | 2 | 2 |
VLOS ārpus apdzīvotām vietām | 2 | 2 | 3 | 3 |
BVLOS ārpus apdzīvotām vietām | 3 | 3 | 4 | 4 |
VLOS apdzīvotās vietās** | 3 | 4 | 5 | 5 |
BVLOS apdzīvotās vietās | 4 | 5 | 6 | 6 |
VLOS virs cilvēku pulcēšanās vietas | 6 | 7 | – | – |
BVLOS virs cilvēku pulcēšanās vietas | 7 | – | – | – |
Piezīmes.
1. * Teritorija virs zemes vai ūdens virsmas, kurā neatrodas lidojumā neiesaistītas personas.
2. ** Ietver arī bezpilota gaisa kuģa lidojumu tuvāk par 50 m horizontālajā plaknē no cilvēku pulcēšanās vietas, bet ne virs tās.
2. solis: GRK noteikšana
GRK noteikšana bezpilota gaisa kuģa lidojumam ir saistīta ar risku, kas, zaudējot kontroli pār bezpilota gaisa kuģi, tiek radīts citiem gaisa telpas izmantotājiem.
GRK noteikšanas matrica
Darbības vide | GRK |
Ierobežotu lidojumu zona (R), aizliegtā zona (P), īslaicīgi norobežotā zona (TSA) | A |
Lidojumi, ievērojot šajos noteikumos noteiktos augstuma un bezpilota gaisa kuģa kopējās pacelšanās masas ierobežojumus | B |
Lidojumi augstumā līdz 120 m gaisa telpas struktūras elementā, kas izveidots virs lidlauka un kura robežas ir lielākas par šo noteikumu 26.1., 26.2. un 26.3. apakšpunktā minēto attālumu (piemēram, gaisa satiksmes vadības zonā (CTR), satiksmes informācijas zonā (TIZ), lidlauka gaisa satiksmes zonā (ATZ)) | C |
Lidojums tuvāk par 3000 m horizontālajā plaknē no tāda sertificēta lidlauka skrejceļa sliekšņa, kurā veic lidojumus saskaņā ar vizuālo lidojumu procedūru (VFR) | C |
Lidojums tuvāk par 1000 m horizontālajā plaknē no tāda sertificēta helikopteru lidlauka kontrolpunkta, kurā veic lidojumus saskaņā ar vizuālo lidojumu procedūru (VFR) | C |
Lidojums tuvāk par 5000 m horizontālajā plaknē no tāda sertificēta lidlauka skrejceļa sliekšņa vai helikoptera lidlauka kontrolpunkta, kurā veic lidojumus saskaņā ar instrumentālo lidojumu procedūru (IFR) | D |
Lidojumi augstumā virs 120 m gaisa telpas struktūras elementā, kas izveidots virs lidlauka un kura robežas ir lielākas par šo noteikumu 26.1., 26.2. un 26.3. apakšpunktā minēto attālumu (piemēram, gaisa satiksmes vadības zonā (CTR), satiksmes informācijas zonā (TIZ), lidlauka gaisa satiksmes zonā (ATZ)) | D |
3. solis: Kopējās riska klases noteikšana
Kopējā riska klase tiek izmantota, lai noteiktu nepieciešamo tālvadības pilota kompetenci un citus riska mazināšanas pasākumus.
Kopējās riska klases noteikšanas matrica
GRK | ||||
ZRK | a | b | c | d |
≤ 2 | I | II | IV | VI |
3 | II | II | IV | VI |
4 | III | III | IV | VI |
5 | IV | IV | IV | VI |
6 | V | V | V | VI |
7 | VI | VI | VI | VI |
4. solis: Veicamie riska mazināšanas pasākumi atkarībā no kopējās riska klases
Kopējā riska klase | Noteiktās prasības |
I un II | Bezpilota gaisa kuģa sistēmas ekspluatants: 1) apraksta riska mazināšanas pasākumus šādās kategorijās: a) tehniskas problēmas ar bezpilota gaisa kuģa sistēmu; b) darbības pasliktināšanās ārējām sistēmām, kas atbalsta bezpilota gaisa kuģa sistēmas darbību; c) cilvēka kļūda; d) nelabvēlīgi vides apstākļi; 2) izstrādā un ievieš standarta un avārijas darbības procedūras drošai bezpilota gaisa kuģa lidojuma izpildei, ietverot: a) lidojuma plānošanas fāzi; b) pirmslidojuma fāzi; c) lidojuma fāzi; d) pēclidojuma fāzi; 3) apraksta lidojumā iesaistīto personu pienākumus un atbildību; 4) nodrošina, ka tālvadības pilots ir: a) nokārtojis teorētisko zināšanu pārbaudi attālināti vai Civilās aviācijas aģentūrā; b) patstāvīgi veicis praktisko prasmju pārbaudi atbilstoši šo noteikumu 7. pielikumā noteiktajai kārtībai, ja bezpilota gaisa kuģa kopējā pacelšanās masa ir līdz 1,5 kg; c) nokārtojis praktisko prasmju pārbaudi Civilās aviācijas aģentūrā, ja bezpilota gaisa kuģa kopējā pacelšanās masa pārsniedz 1,5 kg |
III līdz VI | Papildus I un II kopējās riska klases noteiktajām prasībām bezpilota gaisa kuģa sistēmas ekspluatants nodrošina, ka tālvadības pilots ir nokārtojis teorētisko zināšanu un praktisko prasmju pārbaudi Civilās aviācijas aģentūrā |
I sadaļa
Informācija par plānoto darbību, īpašnieku/valdītāju/tālvadības pilotu un lidojumu novērotāju | ||
1. | Bezpilota gaisa kuģa lidojumi paaugstināta riska apstākļos (apraksts) | |
2. | Bezpilota gaisa kuģa lidojumu darbību riska novērtējums | a) Zemes riska klase b) Gaisa riska klase c) Kopējā riska klase |
3. | Lidojuma vietas apraksts | a) Lidojuma teritorija* b) Lidojuma maksimālais augstums (m) c) Lidojuma laiks/periods |
4. | Lidojuma veids | Lidojums tiešā redzamībā (VLOS) Lidojums ārpus tiešās redzamības (BVLOS) Autonoms lidojums Cits ____________________________ |
5. | Bezpilota gaisa kuģa kategorija | Multirotoru Fiksētu spārnu (lidmašīnas tipa) Rotējošo spārnu (helikoptera tipa) Cits ____________________________ |
6. | Informācija par bezpilota gaisa kuģa ekspluatantu | a) Nosaukums/vārds, uzvārds b) Reģistrācijas numurs/personas kods c) Valstspiederība d) Kontaktinformācija: • adrese (juridiskā adrese vai deklarētās dzīvesvietas adrese) • faktiskā adrese (ja atšķiras no juridiskās adreses/ deklarētās dzīvesvietas adreses) • tālruņa numurs • e-pasta adrese • e-adrese (ja ir aktivizēta) |
7. | Bezpilota gaisa kuģa ekspluatanta darbības apraksts | a) Riska mazināšanas pasākumu apraksts b) Standarta un avārijas darbības procedūras c) Lidojumā iesaistīto personu pienākumu un atbildības apraksts d) Apdrošināšanas polise (ja nepieciešams) |
8. | Tālvadības pilots** | a) Vārds, uzvārds b) Numurs lēmumam par teorētisko zināšanu/praktisko iemaņu pārbaudes nokārtošanu c) Veselības stāvokļa atbilstība: atbilstība specializēto profesiju pārstāvjiem noteiktajām prasībām (piemēram, civilās aviācijas personālam, Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm un amatpersonu amata kandidātiem, Nacionālo bruņoto spēku karavīriem un zemessargiem, jūrniekiem, vilciena vadītājiem) atbilstība prasībām, kas noteiktas transportlīdzekļu vadītājiem un personām, kuras vēlas iegūt transportlīdzekļu vadītāja kvalifikāciju (informācija tiek pārbaudīta Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā) |
9. | Cita informācija | Pievienots pielikumā |
II sadaļa
Informācija par bezpilota gaisa kuģa sistēmu*** | ||
10. | Ražotājs | |
11. | Modelis | |
12. | Kopējā pacelšanās masa (kg) | |
13. | Motoru/dzinēju skaits | |
14. | Izmantotās radiofrekvences | |
15. | Lidojuma drošības sistēmas | Ģeogrāfiskā ierobežošana Bezatteices sistēmas iestatījumi (“atgriešanās mājās” funkcija, avārijas nolaišanās funkcija u. c.) Šķēršļu konstatēšana un izvairīšanās no tiem Izpletnis Trieciena aizsardzība Gaismas un skaņas brīdinājuma signāli Citas sistēmas ___________________ |
16. | Bezpilota gaisa kuģa krāsainas fotogrāfijas (no priekšpuses, sāna un augšas) | Pievienots pielikumā |
17. | Bezpilota gaisa kuģa lietotāja rokasgrāmata | Pievienots pielikumā |
18. | Cita informācija | Pievienots pielikumā |
III sadaļa
Numurēts iesniegumam pievienoto dokumentu uzskaitījums (norāda katra dokumenta nosaukumu, numuru, datumu, lappušu skaitu un pievieno atsauci uz attiecīgo iesnieguma punktu).
|
Apliecinu, ka sniegtā informācija ir patiesa.
(vārds, uzvārds) | (paraksts****) | (datums) |
Piezīmes.
1. * Pēc Civilās aviācijas aģentūras pieprasījuma lidojuma vietas teritoriju norāda WGS84 koordinātās DMS formātā.
2. ** Norāda informāciju par visiem tālvadības pilotiem, kas veiks tālvadības pilota pienākumus saskaņā ar saņemto atļauju.
3. *** Norāda informāciju par visām bezpilota gaisa kuģu sistēmām, kas tiks izmantotas saskaņā ar saņemto atļauju.
4. **** Dokumenta rekvizītu "paraksts" neaizpilda, ja elektroniskais dokuments sagatavots atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu.
Informācija par tālvadības pilotu: Vārds __________________________________________________________ Uzvārds ________________________________________________________ Lēmums par teorētisko zināšanu/praktisko iemaņu pārbaudes nokārtošanu Nr. _________ | |||||||
Nr. p. k. | Lidojuma veikšanas | Civilās aviācijas aģentūras izsniegtās atļaujas numurs | Bezpilota gaisa kuģa modelis | Lidojuma ilgums | Tālvadības pilota paraksts | ||
datums | laiks | vieta (adrese) (neaizpilda operatīvās darbības subjekts) | |||||
Piezīme. * Veidlapā norādīto informāciju var saglabāt digitālā formā. |