Ministru kabineta rīkojums Nr. 76
Rīgā 2019. gada 26. februārī (prot. Nr. 10 43. §)
1. Ministru kabinets (Rīgā, Brīvības bulvārī 36, LV-1050), izskatot Ingunas Strautmanes iesniegumu ar lūgumu atļaut savienot Ventspils ostas valdes locekļa amatu ar Satiksmes ministrijas Juridiskā departamenta direktora amatu un Mērsraga ostas valdes locekļa amatu, konstatēja:
1.1. likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" (turpmāk - likums) 4. panta 2.3 daļā ir noteikts, ka par valsts amatpersonām ir uzskatāmas arī personas, kuras ieņem Ventspils ostas valdes locekļa amatu, un šo amatpersonu amatu savienošanas ierobežojumi ir noteikti likuma 7. panta piektajā daļā, ar kuru saskaņā šā likuma 4. panta 2.3 daļā minētā amatpersona papildus šā likuma 6. panta ceturtajā daļā noteiktajam var savienot valsts amatpersonas amatu tikai ar citu amatu, uzņēmuma līguma vai pilnvarojuma izpildi, ja šī savienošana nerada interešu konfliktu un ir saņemta tās valsts amatpersonas vai koleģiālās institūcijas rakstveida atļauja, kura attiecīgo personu iecēlusi amatā;
1.2. Ministru kabinets ir institūcija, kas saskaņā ar likuma 7. panta piekto daļu ir kompetenta izsniegt atļauju Ventspils ostas valdes locekļa amatu savienot ar Satiksmes ministrijas Juridiskā departamenta direktora amatu un Mērsraga ostas valdes locekļa amatu;
1.3. saskaņā ar likuma 8.1 panta trešo daļu valsts amatpersona, kura vēlas savienot valsts amatpersonas amatu ar citu amatu (uzņēmuma līguma vai pilnvarojuma pildīšanu) un kurai šāda amatu savienošana ir pieļaujama, saņemot likuma 7. panta piektajā, sestajā vai astotajā daļā minētās amatpersonas (institūcijas) rakstveida atļauju, pirms amatu savienošanas uzsākšanas (uzņēmuma līguma noslēgšanas vai pilnvarojuma uzņemšanās) rakstveidā iesniedz minētajai amatpersonai (institūcijai) lūgumu atļaut savienot valsts amatpersonas amatu ar citu amatu (uzņēmuma līguma vai pilnvarojuma izpildi). Minētā panta ceturtajā daļā ir noteikts, ja valsts amatpersona ieņem vairākus valsts amatpersonas amatus, rakstveida atļauja saņemama katram amatam, kura savienošanai ar citu amatu saskaņā ar likumu "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" ir nepieciešama atļauja;
1.4. Ventspils brīvostas likuma 5. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka brīvostas pārvaldīšanu veic brīvostas pārvalde, kuras statuss noteikts Likumā par ostām. Brīvostas pārvaldes kompetenci nosaka šis likums, Likums par ostām, Ventspils brīvostas pārvaldes nolikums un Ventspils brīvostas noteikumi, kas reglamentē brīvostas iekšējo režīmu. No Ventspils brīvostas likuma 2. panta izriet, ka Ventspils brīvosta ir izveidota, lai veicinātu Latvijas līdzdalību starptautiskajā tirdzniecībā, investīciju piesaisti, ražošanas un pakalpojumu attīstību, kā arī jaunu darba vietu radīšanu. Ventspils brīvostas likuma 6. panta pirmā daļa nosaka, ka brīvostas pārvaldes augstākā lēmējinstitūcija ir brīvostas valde, kuras locekļus amatā ieceļ un no amata atbrīvo Likuma par ostām 8. pantā noteiktajā kārtībā. Saskaņā ar Ministru kabineta 2012. gada 29. maija noteikumu Nr. 379 "Ventspils brīvostas pārvaldes nolikums" 33. punktu Ventspils brīvostas valdei ir šāda kompetence:
1.4.1. izskatīt un pieņemt lēmumu par brīvostas noteikumu projektu;
1.4.2. izskatīt un pieņemt lēmumu par brīvostas robežu projektu;
1.4.3. apstiprināt ostas attīstības programmu;
1.4.4. apstiprināt ostas mārketinga stratēģiju trim gadiem;
1.4.5. apstiprināt brīvostas pārvaldes budžetu katram finansiālajam gadam;
1.4.6. izdarīt izmaiņas kārtējā gada budžetā, apstiprināt un precizēt turpmāko gadu investīciju programmu;
1.4.7. apstiprināt brīvostas pārvaldes finanšu līdzekļu izlietojuma tāmes projektu nākamajam kalendāra gadam un turpmākajiem pieciem gadiem un izdarīt grozījumus tajā;
1.4.8. izlemt jautājumus par zemes un būvju nodošanu nomā, kā arī noteikt zemes un būvju nomas maksas apmēru;
1.4.9. izskatīt komersantu iesniegumus par to darbību brīvostā;
1.4.10. pieņemt lēmumus par atļauju uzsākt paredzēto darbību ostas teritorijā atbilstoši likumam "Par ietekmes uz vidi novērtējumu";
1.4.11. izsniegt atļaujas licencētas komercdarbības veikšanai brīvostā;
1.4.12. izsniegt atļaujas par tiesībām piemērot tiešo nodokļu atvieglojumus;
1.4.13. lemt par līgumu slēgšanu, arī tādu, kuru summa pārsniedz 75 000 euro vai darbības laiks pārsniedz piecus gadus;
1.4.14. iepazīties ar informāciju par pārvaldnieka rīcību un darījumiem viņa kompetencē esošajos jautājumos, kas izriet no Ventspils brīvostas pārvaldes nolikuma 33.13. apakšpunktā minēto līgumu slēgšanas;
1.4.15. apstiprināt brīvostas pārvaldes struktūru un amatu sarakstu;
1.4.16. iesniegt Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomei priekšlikumus par valsts investīciju piesaistīšanu brīvostai;
1.4.17. sagatavot un iesniegt Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomei priekšlikumus par nekustamā īpašuma atsavināšanu sabiedrības vajadzībām;
1.4.18. pieņemt lēmumus ar ieteikuma raksturu par brīvostas pārvaldes valdījumā esošā nekustamā īpašuma atsavināšanu, nekustamā īpašuma iegūšanu valsts vai pašvaldības īpašumā, kā arī komunikāciju un citu objektu izbūvi brīvostā, kas var ietekmēt ostas darbību;
1.4.19. pieņemt lēmumus par nekustamā īpašuma iegūšanu brīvostas pārvaldes īpašumā un brīvostas pārvaldei piederošā nekustamā īpašuma atsavināšanu;
1.4.20. izīrēt vai iznomāt brīvostas pārvaldes labā nodibinātos servitūtus uz citām juridiskām un fiziskām personām piederošo nekustamo īpašumu;
1.4.21. atcelt brīvostas pārvaldnieka rīkojumus;
1.4.22. iesniegt Satiksmes ministrijā priekšlikumus par nepieciešamajiem grozījumiem Ventspils brīvostas pārvaldes nolikumā;
1.4.23. apstiprināt brīvostas pārvaldes emblēmu, citu atribūtiku un veidlapu paraugus;
1.4.24. izlemt citus ar brīvostas darbību saistītus jautājumus;
1.5. ar Satiksmes ministrijas 2018. gada 31. oktobra rīkojumu Nr. 01.2-03/266 "Par I. Strautmanes pārcelšanu" I. Strautmane ar 2018. gada 1. novembri ir iecelta Satiksmes ministrijas Juridiskā departamenta direktora amatā;
1.6. pildot Juridiskā departamenta direktora amatu, I. Strautmane veic šādus pienākumus:
1.6.1. nodrošina Juridiskā departamenta darba plānošanu, vadību un pārraudzību;
1.6.2. pārstāv valsts un Satiksmes ministrijas intereses dažādās institūcijās:
1.6.2.1. pārstāv valsts un ministrijas intereses tiesā (tai skaitā piedaloties ar valsts interešu pārstāvību tiesvedības procesos saistītu jautājumu izvērtēšanā un valsts interešu pozīcijas sagatavošanā) saskaņā ar valsts sekretāra pilnvarojumu, kā arī uzrauga ar pārstāvību tiesvedības procesos saistītos jautājumus;
1.6.2.2. atbilstoši kompetencei valsts sekretāra vai tiešā vadītāja uzdevumā pārstāv ministrijas un tās kompetencē esošo nozaru intereses, atsevišķos gadījumos - arī valsts intereses valsts institūcijās, pašvaldībās un attiecībās ar fiziskām un juridiskām personām;
1.6.3. nodrošina juridiskā nodrošinājuma funkciju ministrijā:
1.6.3.1. pārrauga ministrijas kompetencē esošo tiesību aktu projektu izstrādi un virzību;
1.6.3.2. pārrauga procesus, kas saistīti ar atzinumu sagatavošanu par tiesību aktu projektiem;
1.6.3.3. nodrošina Juridiskajā departamentā, ministrijā, padotības iestādēs un valsts kapitālsabiedrībās, kurās ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja, nodarbināto metodisko vadību juridiskajos jautājumos, kā arī jomā, kas saistīta ar valstij piederošo un piekrītošo nekustamo īpašumu, un citos ar departamenta kompetenci saistītajos jautājumos;
1.6.3.4. sniedz juridiskas konsultācijas ministrijas, padotībā esošo institūciju un valsts kapitālsabiedrību, kurās ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja, nodarbinātajiem saistībā ar amata pienākumu veikšanu;
1.6.3.5. sagatavo un izvērtē dokumentus no juridiskā viedokļa;
1.6.3.6. sekmē ministrijas kompetencē esošo jomu un nozaru tiesību aktu sistēmas attīstību un tiesību aktu jaunradi, ņemot vērā jomu un nozaru darbības specifiku;
1.6.3.7. veic citus ar Juridiskā departamenta kompetenci saistītus pienākumus saskaņā ar tiešā vadītāja vai valsts sekretāra doto uzdevumu;
1.7. ar satiksmes ministra 2016. gada 21. decembra rīkojumu Nr. 01-03/235 "Par Satiksmes ministrijas amatpersonas norīkošanu iekļaušanai Mērsraga ostas valdē" I. Strautmane pilda Mērsraga ostas valdes locekļa pienākumus. No Mērsraga ostas pārvaldes nolikuma (apstiprināts ar Mērsraga novada domes 2014. gada 17. jūnija sēdes lēmumu Nr. 5 (prot. Nr. 10)) izriet, ka Mērsraga ostas pārvalde ir publisko un privāto tiesību subjekts, kas Likumā par ostām, Mērsraga ostas pārvaldes nolikumā un citos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā veic Mērsraga ostas pārvaldīšanu. Saskaņā ar Mērsraga ostas pārvaldes nolikumu ostas valdei ir šādas kompetences:
1.7.1. izskatīt un pieņemt lēmumu par ostas noteikumu projektu;
1.7.2. izskatīt un pieņemt lēmumu par ostas robežu projektu;
1.7.3. apstiprināt ostas attīstības programmu;
1.7.4. apstiprināt saskaņā ar Likuma par ostām 15. pantu sniegto maksas pakalpojumu tarifus;
1.7.5. apstiprināt gada un perspektīvos budžetus;
1.7.6. veikt izmaiņas kārtējā gada budžetā;
1.7.7. lemt par līgumu slēgšanu, ja līguma summa pārsniedz 70 000 euro vai līguma darbības laiks pārsniedz piecus gadus, kā arī noteikt līguma summas apmēru un līguma darbības laiku;
1.7.8. apstiprināt ostas pārvaldes struktūru;
1.7.9. noteikt ostas pārvaldnieka darba samaksu;
1.7.10. izskatīt un sniegt priekšlikumus valsts vai pašvaldības institūcijām vai Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomei par ostai nepieciešamajām investīcijām;
1.7.11. sagatavot un sniegt priekšlikumus Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomei par nekustamā īpašuma atsavināšanu valsts vai sabiedriskajām vajadzībām;
1.7.12. apstiprināt ostas pārvaldnieka sagatavotos gada pārskatus par ostas pārvaldes darbu, kas paredzēti iesniegšanai novada domē un citās institūcijās saskaņā ar attiecīgajiem normatīvajiem aktiem;
1.7.13. atcelt ostas pārvaldnieka rīkojumus;
1.7.14. ierosināt veikt grozījumus ostas pārvaldes nolikumā;
1.7.15. nodrošināt ostas pārvaldes gada pārskata revīziju saskaņā ar likumu "Par uzņēmumu gada pārskatiem";
1.7.16. apstiprināt ostas gada pārskatu;
1.7.17. apstiprināt ostas pārvaldes emblēmu, zīmogu, veidlapas un citu atribūtiku;
1.7.18. izlemt citus ar ostas darbību saistītus jautājumus saskaņā ar attiecīgajiem normatīvajiem aktiem.
2. Izvērtējot Ventspils brīvostas likuma 5. pantā un Likuma par ostām 7. pantā noteiktās Ventspils ostas valdes funkcijas kopsakarā ar Satiksmes ministrijas Juridiskā departamenta direktora un Mērsraga ostas valdes locekļa pienākumiem, secināms, ka Ventspils ostas valdes locekļa amata savienošana ar Satiksmes ministrijas Juridiskā departamenta direktora amatu un Mērsraga ostas valdes locekļa amatu interešu konfliktu nerada, netiks ierosināti un pieņemti lēmumi vai veiktas citas darbības, kas varētu skart I. Strautmanes kā valsts amatpersonas personiskās un mantiskās intereses, kā arī nav pretrunā ar valsts amatpersonai saistošām ētikas normām un nekaitēs valsts amatpersonas tiešo pienākumu pildīšanai.
3. I. Strautmane, pildot Satiksmes ministrijas Juridiskā departamenta direktora amata pienākumus un Mērsraga ostas valdes locekļa amata pienākumus, pieņem lēmumus, kas nav saistīti ar Ventspils ostas darbību, un neveic tādas ar amata pienākumu pildīšanu saistītas darbības, kas ietekmē vai varētu ietekmēt Ventspils ostas politikas veidošanu un īstenošanu.
4. Ņemot vērā, ka I. Strautmanes veicamie pienākumi Satiksmes ministrijas Juridiskā departamenta direktora amatā un pienākumi Mērsraga ostas valdes locekļa amatā nav savstarpēji saistāmi ar pienākumiem Ventspils ostas valdes locekļa amatā, tiks nodrošināta I. Strautmanes kā valsts amatpersonas pieņemto lēmumu un darbību objektivitāte un neitralitāte.
5. Ņemot vērā minētos apsvērumus un likuma 8.1 panta trešo, ceturto un piekto daļu, atļaut I. Strautmanei savienot Ventspils ostas valdes locekļa amatu ar Satiksmes ministrijas Juridiskā departamenta direktora amatu un Mērsraga ostas valdes locekļa amatu.
6. Atbilstoši likuma vispārīgajam regulējumam amatpersona pati ir atbildīga par interešu konflikta nepieļaušanu un valsts amatpersonas ētikas normu ievērošanu, tāpēc, neraugoties uz kompetentās institūcijas doto atļauju savienot amatus, I. Strautmanei ir pienākums jebkurā brīdī izvērtēt interešu konflikta iespējamību un rīcības atbilstību amatpersonas ētikas normām, ja, pildot Ventspils ostas valdes locekļa amatu vai pārējos minētos amatus, pastāv iespēja, ka I. Strautmane var nonākt interešu konflikta situācijā.
7. Šo rīkojumu saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76. panta otro daļu un 188. panta otro daļu, kā arī Administratīvā procesa likuma 189. panta pirmo daļu var pārsūdzēt Administratīvās rajona tiesas attiecīgajā tiesu namā mēneša laikā no šā rīkojuma publicēšanas dienas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Ministru prezidents A. K. Kariņš
Satiksmes ministrs T. Linkaits