Ministru kabineta rīkojums Nr. 364
Rīgā 2018. gada 8. augustā (prot. Nr. 37 42. §)
1. Ministru kabinets (adrese - Brīvības bulvāris 36, Rīga, LV-1520) ir izskatījis Salacgrīvas ostas pārvaldes (reģ. Nr. LV90000462446, adrese - Pērnavas iela 3, Salacgrīva, LV-4033) 2018. gada 9. janvāra iesniegumu Nr. 1-11/005 par paredzētās darbības akceptu (turpmāk - iesniegums), tam pievienotos dokumentus un papildus iegūto informāciju.
2. Salacgrīvas ostas pārvaldes iesniegumā ir izteikts lūgums atbilstoši likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 22. panta otrajai un piektajai daļai un Ministru kabineta 2015. gada 13. janvāra noteikumu Nr. 18 "Kārtība, kādā novērtē paredzētās darbības ietekmi uz vidi un akceptē paredzēto darbību" 76.4. apakšpunktam akceptēt paredzēto darbību - Salacgrīvas ostas un priekšostas pārbūvi (ostas akvatorijas padziļināšana līdz -7 m atzīmei, jaunu sauszemes teritoriju būvēšana uz ziemeļiem no Ziemeļu mola un uz dienvidiem no pašreizējā Dienvidu mola, jauna Dienvidu mola izbūve, divu piestātņu izbūve, krasta stiprinājumu izbūve).
3. Pēc iesnieguma un tam pievienoto dokumentu izskatīšanas Ministru kabinets konstatē:
3.1. Salacgrīvas ostas pārvalde (iesniedzējs Administratīvā procesa likuma 25. panta izpratnē) ir norādījusi, ka tā ir īstenojusi likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" noteikto procedūru, un tās ietvaros ir veiktas šādas darbības:
3.1.1. Salacgrīvas ostas pārvalde 2013. gada 12. jūnijā iesniedza iesniegumu par sākotnējā ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras piemērošanu Valsts vides dienesta Valmieras reģionālajai vides pārvaldei un Vides pārraudzības valsts birojam (turpmāk - birojs), kā arī informēja par to Dabas aizsardzības pārvaldi. Ņemot vērā paredzētās darbības raksturojumu, ar biroja 2014. gada 6. janvāra lēmumu Nr. 13 "Par ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras piemērošanu" tika uzsākts ietekmes uz vidi novērtējuma process, lai varētu veikt Salacgrīvas ostas un priekšostas pārbūvi. Par to birojs publicēja attiecīgu paziņojumu savā tīmekļvietnē www.vpvb.gov.lv;
3.1.2. 2014. gada 14. februārī laikrakstā "Auseklis" publicēts paziņojums par sākotnējās sabiedriskās apspriešanas sanāksmi 2014. gada 4. martā. No 2014. gada 12. februāra līdz 10. martam publiski pieejamās vietās Salacgrīvas ostas pārvaldes un Salacgrīvas novada būvvaldes telpās, kā arī Salacgrīvas ostas pārvaldes tīmekļvietnē ievietots Salacgrīvas ostas pārvaldes pieteikums par paredzēto darbību un biroja lēmums par ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras piemērošanu;
3.1.3. 2014. gada 1. oktobrī publiskots projekta "Salacgrīvas ostas un priekšostas pārbūve" ietekmes uz vidi novērtējuma darba ziņojums (turpmāk - darba ziņojums) un tā kopsavilkums. 2014. gada 1. oktobrī laikrakstā "Auseklis" un Salacgrīvas ostas pārvaldes tīmekļvietnē publicēts paziņojums par darba ziņojuma sabiedrisko apspriešanu. 2014. gada 16. oktobrī sarīkota Salacgrīvas ostas un priekšostas darba ziņojuma sabiedriskās apspriešanas sanāksme, kurā tās dalībnieki informēti par pārbūves projekta un darba ziņojuma izstrādi. Ietekmes uz vidi novērtējuma noslēguma ziņojuma (turpmāk - noslēguma ziņojums) sabiedriskā apspriešana norisinājās no 2014. gada 1. oktobra līdz 31. oktobrim;
3.1.4. 2014. gada 3. decembrī Salacgrīvas ostas un priekšostas pārbūves noslēguma ziņojums iesniegts birojā;
3.2. ar biroja 2015. gada 3. marta lēmumu tiek uzdots novērst nepilnības noslēguma ziņojumā un papildināt to;
3.3. 2015. gada 17. septembrī Salacgrīvas ostas un priekšostas pārbūves precizētais un papildinātais noslēguma ziņojums iesniegts birojā;
3.4. 2015. gada 18. decembrī birojs izsniedzis atzinumu Nr. 13 "Par Salacgrīvas ostas un priekšostas pārbūves ietekmes uz vidi novērtējuma noslēguma ziņojumu" (turpmāk - atzinums). Atzinumā norādīti paredzētās darbības īstenošanas nosacījumi;
3.5. 2017. gada 22. novembrī pieņemts Salacgrīvas ostas valdes lēmums Nr. 16 (prot. Nr. 5) akceptēt Salacgrīvas ostas pārvaldes paredzēto darbību - Salacgrīvas ostas un priekšostas pārbūvi;
3.6. 2017. gada 28. decembrī pieņemts Salacgrīvas novada domes lēmums Nr. 403 (prot. Nr. 16 2.§) "Par paredzētās darbības "Salacgrīvas ostas un priekšostas rekonstrukcija" akceptēšanu". 2018. gada 17. janvārī minētais lēmums tiek precizēts un pieņemts Salacgrīvas novada domes lēmums Nr. 2 (prot. Nr. 1 2.§) "Par paredzētās darbības "Salacgrīvas ostas un priekšostas pārbūve" akceptēšanu";
3.7. Salacgrīvas ostas un priekšostas pārbūve atbilst Latvijas ostu attīstības programmā (2014.-2020.) un Salacgrīvas ostas attīstības programmā (2015.-2025.) izvirzītajiem mērķiem:
3.7.1. pārbūve nodrošinās Salacgrīvas ostas konkurētspējas palielināšanos, ostas ekonomiskā stāvokļa stabilizāciju, kā arī radīs priekšnoteikumus veiksmīgai ostas attīstībai nākotnē;
3.7.2. tiks iegūti divi jauni ostas izaugsmei nepieciešami moli - Ziemeļu mols (pārbūvēts) un Dienvidu mols (projekta ievaros jaunizbūvēts, nojaucot esošo), padziļināts un paplašināts kuģu kanāls un akvatorija ar apgriešanās laukumu priekšostas akvatorijā, kas nākotnē dos iespēju izbūvēt divas papildu piestātnes ar tām piegulošiem kravu laukumiem, paplašinot sauszemes teritoriju priekšostas zonā nojauktā Dienvidu mola vietā un līdzšinējā seklajā piekrastē aiz Ziemeļu mola;
3.7.3. ostas saimnieciskā darbība tiks atvirzīta no dzīvojamā sektora;
3.8. paredzētā ostas un priekšostas pārbūves vieta ir Salacgrīvas ostas teritorija (akvatorija) un Rīgas jūras līcis (Latvijas Republikas iekšējie ūdeņi un teritoriālā jūra) ārpus ostas teritorijas aiz esošajiem Ziemeļu un Dienvidu moliem;
3.9. ietekmes uz vidi novērtējuma procedūrā tika izvērtēti Salacgrīvas ostas un priekšostas pārbūves alternatīvie varianti un izdarīti šādi secinājumi:
3.9.1. Salacgrīvas ostas pārbūve ir iespējama tikai Salacgrīvas ostas teritorijā;
3.9.2. ostas paplašināšanās iekšzemes virzienā nav iespējama, jo gar visu ostas teritorijas iekšzemes austrumu kontūru atrodas citu īpašnieku (ne ostas) zemes un pilsētas apbūve, līdz ar to ostas faktiskā paplašināšanās plānota tikai dienvidu virzienā līdz jau esošajai ostas robežai, kas ietver potenciālas platības ostu operāciju veikšanai;
3.9.3. ietekmes uz vidi novērtējuma maksimālās attīstības scenārijs paredz būvēt jaunu ostas sauszemes teritoriju jūrā visā līdzšinējās ostas sauszemes robežas platumā, kas ir maksimālais platums bez ostas sauszemes robežas izmaiņām. Tam alternatīva var būt tikai samazināts platums jeb paredzētās darbības īstenošana nepilnā apjomā. Nav iespējama teritorijas paplašināšanās jūrā, pagarinot ostas sauszemes robežu. Līdz ar to maksimālā iespējamā ostas paplašināšana īstenojama, nemainot ostas esošās sauszemes robežas, toties visu, kas tajās ietilpst uz sauszemes, un visu, kas atrodas tām pretī jūrā, izmantojot pilnībā;
3.9.4. ostas paplašināšanās, pievienojot jaunas sauszemes teritorijas vai palielinot pievienojamās jūras teritorijas, pagaidām nav paredzēta. Pašreizējais maksimālās attīstības scenārijs ir ilglaicīgs pasākums gan īstenošanas, gan ostas kapacitātes pieauguma pietiekamības ziņā;
3.10. attiecībā uz būvdarbu veikšanas un gultnes padziļināšanas tehnoloģijām ir izvērtētas trīs kvantitatīvas alternatīvas, kas atšķiras ar paredzētās darbības mērķu kopuma sasniegšanas pakāpi:
3.10.1. 0. alternatīva: paredzēto darbību neīstenot, ostas ekspluatāciju turpināt pašreizējā stāvoklī;
3.10.2. 1. alternatīva: ostas pārbūvi īstenot ostas teritorijā, nepaplašinoties ārpus tās, un padziļināt gultni;
3.10.3. 2. alternatīva: ostas pārbūvi īstenot, paplašinoties ārpus ostas teritorijas, un padziļināt gultni;
3.10.4. ja paredzētā darbība netiks īstenota (0. alternatīva), tiks ierobežota ostas funkcionalitāte. Būs nepieciešama periodiska gultnes padziļināšana, kuras ietekme uz vidi būs līdzīga tai, ko radīs paredzētās darbības īstenošana. Paredzētā darbība saskaņā ar normatīvo aktu prasībām nerada būtisku nelabvēlīgu vai nepieļaujamu ietekmi uz vidi un ir pieļaujama un īstenojama. Ņemot vērā izvēlēto alternatīvu, ir aprēķināmi un kompensējumi videi nodarītie zaudējumi atbilstoši to apmēram;
3.11. biroja atzinumā ir norādīti nosacījumi paredzētās darbības īstenošanai:
3.11.1. ar padziļināšanas un būvniecības darbiem saistītās vides pārmaiņas, ietekmes aspekti un iespējamie ierobežojumi (atzinuma 6.3.1. punkts);
3.11.2. paredzētās darbības īstenošanas rezultātā sagaidāmās hidroloģisko un hidroģeoloģisko apstākļu izmaiņas un ietekme uz piekrastes dinamikas procesiem (atzinuma 6.3.2. punkts);
3.11.3. ietekme uz bioloģisko daudzveidību un dabas vērtībām, tajā skaitā īpaši aizsargājamām dabas teritorijām, sugām un biotopiem, zivju resursiem un rekreācijas teritorijām (atzinuma 6.3.3. punkts);
3.11.4. ar ostas jaunās teritorijas ekspluatāciju saistītās ietekmes (atzinuma 6.3.4. punkts);
3.11.5. pārrobežu ietekmju iespējamība un to būtiskuma izvērtējums (atzinuma 6.3.5. punkts);
3.12. birojs atzinumā norāda, ka ostas un priekšostas pārbūve var notikt, ja tiek veiktas izmaiņas Salacgrīvas novada teritorijas plānojumā, kā arī normatīvajos aktos, kas nosaka Salacgrīvas ostas robežas, jo šobrīd paredzēto darbību īstenošana neatbilst Salacgrīvas novada teritorijas plānojumam un ir ārpus noteiktajām ostas teritorijas robežām;
3.13. ietekmes uz vidi novērtējuma procesā sabiedrība ir informēta par paredzēto darbību likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" noteiktās sabiedrības līdzdalības procedūras ietvaros. Darba ziņojuma un noslēguma ziņojuma sabiedriskās apspriešanas laikā atsauksmes tika saņemtas no Valsts vides dienesta, Latvijas Hidroekoloģijas institūta, Dabas aizsardzības pārvaldes un Salacgrīvas novada domes. Sabiedrības izteiktais viedoklis pēc iespējas ir ņemts vērā;
3.14. atbilstoši Likuma par ostām 2. pantam osta ir ar robežām noteikta Latvijas sauszemes teritorijas daļa, ieskaitot mākslīgi izveidotos uzbērumus, un iekšējo ūdeņu daļa, ieskaitot iekšējos un ārējos reidus un kuģu ceļus ostas pieejā, kas iekārtoti kuģu un pasažieru apkalpošanai, kravas, transporta un ekspedīciju operāciju veikšanai un citai saimnieciskai darbībai. Minētā likuma 7. panta trešās daļas 3. punktā ir noteikts, ka ostas pārvalde privāto tiesību jomā apsaimnieko īpašumā esošo vai valdījumā nodoto īpašumu, tostarp hidrotehniskās būves, piestātnes, kuģu ceļus u. c., kā arī ar ostas darbību saistīto infrastruktūru, bet 7. panta trešās daļas 5. punktā noteikts, ka ostas pārvalde organizē ostas izbūvi un ar ostas darbību saistītās infrastruktūras izbūvi ostas teritorijā atbilstoši ostas attīstības programmai. Pamatojoties uz minēto, paredzētā darbība - Salacgrīvas ostas un priekšostas pārbūve - ir atzīstama par tiesisku un leģitīmu;
3.15. akceptēt paredzēto darbību - Salacgrīvas ostas un priekšostas pārbūvi - atbilstoši likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 22. panta piektajai daļai iespējams tikai ar Ministru kabineta lēmumu rīkojuma formā, nosakot Salacgrīvas ostas pārvaldei par pienākumu ievērot kompetentās institūcijas - biroja - atzinumā norādītos nosacījumus.
4. Atbilstoši likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 22. panta piektajai daļai Ministru kabinets pieņem lēmumu par Latvijas Republikas iekšējos ūdeņos un teritoriālajā jūrā paredzēto darbību - Salacgrīvas ostas un priekšostas pārbūvi.
5. Ievērojot minētos apsvērumus un pamatojoties uz likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 22. panta piekto daļu, Administratīvā procesa likuma 65. panta trešo daļu, 66. panta pirmo daļu, 68. panta pirmo daļu, kā arī izvērtējot valstiski nozīmīgās, sabiedrības un ietekmes uz vidi intereses, Ministru kabinets nolemj akceptēt:
5.1. Salacgrīvas ostas un priekšostas pārbūvi - ostas akvatorijas padziļināšanu līdz -7 m atzīmei;
5.2. atbilstoši biroja atzinumam pārējās paredzētās darbības veicamas pēc jaunizbūvējamo sauszemes teritoriju iekļaušanas spēkā esošā teritorijas plānojumā vai lokālplānojumā, t. i., pēc 2009. gadā apstiprināto ūdeņu platību un neatbilstošo funkcionālo zonu sauszemē aizstāšanas ar atbilstošām funkcionālajām zonām (piemēram, "Transporta infrastruktūras teritorija"). Paredzētās darbības ārpus esošajām robežām veicamas pēc precizēto Salacgrīvas ostas robežu apstiprināšanas Ministru kabinetā:
5.2.1. jaunu sauszemes teritoriju būvēšana uz ziemeļiem no Ziemeļu mola un uz dienvidiem no pašreizējā Dienvidu mola atbilstoši spēkā esoša teritorijas plānojuma vai lokālplānojuma zonējumam un ostu robežu ietvaros;
5.2.2. jauna Dienvidu mola izbūve;
5.2.3. divu piestātņu izbūve;
5.2.4. krasta stiprinājumu izbūve.
6. Satiksmes ministrijai līdz 2019. gada 31. martam izstrādāt un satiksmes ministram iesniegt noteiktā kārtībā izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2006. gada 30. maija noteikumos Nr. 440 "Noteikumi par Salacgrīvas ostas robežu noteikšanu", kas precizēs Salacgrīvas ostas robežas atbilstoši šajā rīkojumā paredzētajām darbībām.
7. Salacgrīvas ostas pārvalde un Satiksmes ministrija atbilstoši kompetencei nodrošina šajā rīkojumā paredzēto saistību izpildi. Salacgrīvas ostas pārvalde Salacgrīvas ostas un priekšostas pārbūves gaitā ievēro biroja atzinumā norādītos nosacījumus, ar kādiem paredzētā darbība ir īstenojama.
8. Šo rīkojumu saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76. panta otro daļu, 188. panta otro daļu un 189. panta pirmo daļu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā viena mēneša laikā no administratīvā akta spēkā stāšanās dienas.
Ministru prezidents Māris Kučinskis
Satiksmes ministrs Uldis Augulis