Darbības ar dokumentu

Ministru kabineta rīkojums Nr. 774

Rīgā 2017. gada 19. decembrī (prot. Nr. 63 55. §)

Par atļauju Jānim Žīdenam savienot amatus

1. Ministru kabinets, izskatot Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijas (turpmāk - akadēmija) rektora Jāņa Žīdena 2017. gada 2. oktobra iesniegumu Nr. 3.1.-12./278e "Par Ministru kabineta rīkojuma izdošanu amatu savienošanai" ar lūgumu atļaut savienot akadēmijas rektora amatu ar eksperta amatu darba grupā Veselības veicināšanas un slimību profilakses īstenošanas stratēģiskā ietvara izstrādei, konstatēja:

1.1. J. Žīdens saskaņā ar Ministru kabineta 2014. gada 21. janvāra rīkojumu Nr. 38 "Par Jāni Žīdenu" ir apstiprināts akadēmijas rektora amatā;

1.2. saskaņā ar Augstskolu likuma 3. panta pirmo daļu augstskolas ir augstākās izglītības un zinātnes institūcijas, kas īsteno akadēmiskas un profesionālas studiju programmas, kā arī nodarbojas ar zinātni, pētniecību un māksliniecisko jaunradi. Atbilstoši Augstskolu likuma 7. panta pirmajai daļai valsts dibinātās augstskolas (izņemot Latvijas Nacionālo aizsardzības akadēmiju) ir atvasinātas publiskas personas. Atbilstoši akadēmijas Satversmes (apstiprināta ar likumu "Par Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijas Satversmi" (turpmāk - akadēmijas Satversme)) 1. punktam akadēmija ir Latvijas Republikas valsts akadēmiskās un profesionālās izglītības, zinātnes, kultūras un sporta institūcija. Saskaņā ar akadēmijas Satversmes 3. punktu akadēmijai ir atvasinātas publiskas personas juridiskais statuss. Augstskolu likuma 17. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka rektors ir augstskolas augstākā amatpersona, kas īsteno augstskolas vispārējo administratīvo vadību un bez īpaša pilnvarojuma pārstāv augstskolu;

1.3. ievērojot minēto, saskaņā ar likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" (turpmāk - likums) 4. panta pirmās daļas 16. punktu J. Žīdens ieņem valsts amatpersonas amatu;

1.4. saskaņā ar likuma 7. panta piekto daļu publisku personu iestāžu vadītāji var savienot valsts amatpersonas amatu tikai ar:

1.4.1. amatu, kuru viņi ieņem saskaņā ar likumu, Ministru kabineta noteikumiem un rīkojumiem;

1.4.2. amatu arodbiedrībā, biedrībā vai nodibinājumā, politiskajā partijā, politisko partiju apvienībā vai reliģiskajā organizācijā, ja minētā panta četrpadsmitajā daļā nav noteikts citādi;

1.4.3. pedagoga, zinātnieka, ārsta, profesionāla sportista un radošo darbu;

1.4.4. amatu kapitālsabiedrībā, kurā publiska persona ir dalībnieks, ja tas saistīts ar publiskas personas interešu pārstāvēšanu šajā sabiedrībā, nerada interešu konfliktu un ir saņemta tās valsts amatpersonas vai koleģiālās institūcijas rakstveida atļauja, kura attiecīgo personu iecēlusi, ievēlējusi vai apstiprinājusi amatā;

1.4.5. amatu kapitālsabiedrībā, kurā publiskas personas kapitālsabiedrība ir dalībnieks, ja tas saistīts ar publiskas personas interešu pārstāvēšanu šajā sabiedrībā, nerada interešu konfliktu un ir saņemta tās valsts amatpersonas vai koleģiālās institūcijas rakstveida atļauja, kura attiecīgo personu iecēlusi, ievēlējusi vai apstiprinājusi amatā;

1.4.6. citu amatu publiskas personas institūcijā, ja to savienošana nerada interešu konfliktu un ir saņemta tās valsts amatpersonas vai koleģiālās institūcijas rakstveida atļauja, kura attiecīgo personu iecēlusi, ievēlējusi vai apstiprinājusi amatā;

1.4.7. eksperta (konsultanta) darbu, kura izpildes vieta ir citas valsts administrācija, starptautiskā organizācija vai tās pārstāvniecība (misija), ja tas nerada interešu konfliktu un ir saņemta tās valsts amatpersonas vai koleģiālās institūcijas rakstveida atļauja, kura attiecīgo personu iecēlusi, ievēlējusi vai apstiprinājusi amatā;

1.4.8. saskaņā ar Augstskolu likuma 17. panta piekto daļu ievēlēto rektoru apstiprina Ministru kabinets pēc augstskolas dibinātāja ierosinājuma. Ņemot vērā minēto, saskaņā ar likuma 7. panta piekto daļu J. Žīdens var savienot akadēmijas rektora amatu ar eksperta amatu darba grupā Veselības veicināšanas un slimību profilakses īstenošanas stratēģiskā ietvara izstrādei, ja to savienošana nerada interešu konfliktu un ir saņemta Ministru kabineta rakstveida atļauja;

1.5. saskaņā ar likuma 1. panta 5. punktu interešu konflikts ir situācija, kurā valsts amatpersonai, pildot valsts amatpersonas amata pienākumus, jāpieņem lēmumi vai jāpiedalās lēmumu pieņemšanā, vai jāveic citas ar valsts amatpersonas amatu saistītas darbības, kas ietekmē vai var ietekmēt šīs valsts amatpersonas, tās radinieku vai darījuma partneru personiskās vai mantiskās intereses;

1.6. saskaņā ar akadēmijas Satversmes 21.1 punktu rektoram ir šādi pienākumi:

1.6.1. atbild par akadēmijas darbības atbilstību akadēmijas Satversmei un normatīvajiem aktiem;

1.6.2. atbild par akadēmijā iegūstamās izglītības un veikto zinātnisko pētījumu un īstenotās jaunrades kvalitāti;

1.6.3. nodrošina akadēmijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu, kā arī akadēmijas mantas likumīgu, ekonomisku un mērķtiecīgu izmantošanu, personiski atbild par akadēmijas finansiālo darbību;

1.6.4. veicina un atbild par akadēmijas personāla attīstību un nodrošina personāla un studējošo akadēmisko brīvību;

1.6.5. atbild par akadēmijas stratēģijas īstenošanu un sagatavo akadēmijas budžetu;

1.6.6. izveido konsultatīvo padomi (rektorātu);

1.6.7. nosaka prorektoru kompetenci, ievērojot Senāta nolikumā noteikto prorektora amata ieņemšanas kārtību;

1.6.8. veic citus normatīvajos aktos un akadēmijas Satversmē noteiktos rektora pienākumus;

1.7. saskaņā ar akadēmijas Satversmes 14. punktu akadēmijas kompetencē ietilpst:

1.7.1. Satversmes pieņemšana un izstrāde;

1.7.2. personālsastāva veidošana;

1.7.3. studiju plānu, grafiku un programmu izstrādāšana un pilnveidošana, akadēmiskā personāla izraudzīšanās, sporta zāļu, stadionu, laboratoriju, bibliotēkas un citas struktūras iekārtošana tā, lai studējošiem dotu iespēju iegūt zināšanas, prasmes un iemaņas, akadēmisko izglītību, profesionālo prasmi atbilstoši zinātnes attīstības līmenim un Latvijas kultūras tradīcijām;

1.7.4. pārbaudījumu un eksāmenu prasību un procedūru nodrošināšana tādā kvalitātē, lai piešķirtos grādus un nosaukumus, iegūtos diplomus un profesionālās kvalifikācijas, studiju programmu apgūšanu atzītu citās augstskolās kā Latvijā, tā arī citās valstīs;

1.7.5. studiju saturu un formu, studējošo uzņemšanas papildu noteikumu noteikšana, imatrikulācijas kārtības noteikšana, kā arī akadēmijas zinātniskās pētniecības darba pamatvirzienu noteikšana;

1.7.6. iekšējās kvalitātes nodrošināšanas sistēmas īstenošana;

1.7.7. organizatoriskās un pārvaldes struktūras noteikšana;

1.7.8. darba samaksas noteikšana, kas nav mazāka par Ministru kabineta noteiktajām likmēm;

1.7.9. promocijas veikšana, kvalifikācijas piešķiršana, attiecīgo akadēmijas diplomu izsniegšana, kas atbilst Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem;

1.7.10. tālākizglītības darba veikšana;

1.7.11. akadēmijas goda doktoru, emeritēto profesoru ievēlēšana, akadēmijas goda nosaukumu, prēmiju un personālstipendiju nodibināšana un piešķiršana;

1.8. saskaņā ar veselības ministra 2017. gada 27. jūnija rīkojumu Nr. 127 "Par ekspertu darba grupas izveidi Veselības veicināšanas un slimību profilakses īstenošanas stratēģiskā ietvara izstrādei" ir izveidota darba grupa, kuras sastāvā kā eksperts ir iekļauts akadēmijas rektors J. Žīdens. Minētās darba grupas mērķis ir izstrādāt Veselības veicināšanas un slimību profilakses politikas īstenošanas stratēģiskā ietvara projektu;

1.9. izvērtējot minēto, secināms, ka J. Žīdena kā eksperta darbs attiecīgajā darba grupā nav saistāms ar akadēmijas rektoram noteiktajiem pienākumiem, līdz ar to nav saskatāmas pazīmes, kas liecinātu par interešu konflikta situāciju, savienojot valsts amatpersonas amatu ar eksperta pienākumu pildīšanu attiecīgajā darba grupā;

1.10. attiecībā uz to, vai J. Žīdena valsts amatpersonas amata savienošana ar eksperta pienākumu pildīšanu attiecīgajā darba grupā nebūs pretrunā ar valsts amatpersonai saistošām ētikas normām un nekaitēs valsts amatpersonas tiešo pienākumu pildīšanai, konstatējams, ka saskaņā ar likuma 22. panta pirmo daļu valsts amatpersona darbojas atbilstoši attiecīgajā profesijā, jomā vai nozarē apstiprinātiem uzvedības (ētikas) kodeksiem, un viens no amatpersonas pienākumiem ir ievērot profesionālās ētikas pamatprincipus un vispārpieņemtās ētikas normas. Saskaņā ar likuma 22. panta otro daļu valsts amatpersona atsakās no amata pienākumu veikšanas vai valsts amatpersonas amata savienošanas gadījumā, ja ētisku apsvērumu dēļ varētu tikt apšaubīta tās darbības objektivitāte un neitralitāte.

2. Ņemot vērā šā rīkojuma 1. punktā minēto un nosacījumu, ka eksperta pienākumi attiecīgajā darba grupā tiks veikti ārpus akadēmijas rektoram noteiktā darba laika, secināms, ka akadēmijas rektora amata savienošana ar eksperta darbu interešu konfliktu nerada, nav pretrunā ar valsts amatpersonai saistošām ētikas normām un nekaitēs valsts amatpersonas tiešo pienākumu pildīšanai.

3. Atbilstoši likuma vispārīgajam regulējumam amatpersona pati ir atbildīga par interešu konflikta nepieļaušanu un valsts amatpersonu ētikas normu ievērošanu, tāpēc, neraugoties uz kompetentās institūcijas doto atļauju savienot amatus, J. Žīdenam ir pienākums jebkurā brīdi izvērtēt interešu konflikta iespējamību un rīcības atbilstību amatpersonas ētikas normām, ja, pildot akadēmijas rektora amata pienākumus, pastāv iespēja, ka J. Žīdens var nonākt interešu konflikta situācijā.

4. Ņemot vērā minētos apsvērumus, kā arī ievērojot likuma 7. panta piektās daļas 4. punktu un 8.1 panta piekto daļu, atļaut J. Žīdenam savienot akadēmijas rektora amatu ar eksperta darbu Veselības veicināšanas un slimību profilakses politikas īstenošanas stratēģiskā ietvara projekta izstrādes darba grupā.

5. Šo rīkojumu saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76. panta otro daļu un 188. panta otro daļu, kā arī 189. panta pirmo daļu var pārsūdzēt Administratīvās rajona tiesas attiecīgajā tiesu namā mēneša laikā no šā rīkojuma spēkā stāšanās dienas.

Ministru prezidents Māris Kučinskis

Izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis

27.12.2017