Darbības ar dokumentu

Darbības ar dokumentu
Tiesību akts: spēkā esošs

Latvijas Pašvaldību savienības Domes lēmums nr.1

Rīgā 1996.gada 24.janvārī

Par 1996.gada valsts budžeta projektu

Ievērojot, ka

1) Ministru kabinets, iesniedzot Saeimai budžeta likumu, nav saskaņojis ar Latvijas Pašvaldību savienību valsts budžeta kopapjomu, pašvaldību kopbudžeta sadalījumu starp pašvaldībām un valsts dotāciju un mērķdotāciju sadalījumu starp pašvaldībām, tādējādi pārkāpjot likuma "Par pašvaldībām" 86.pantu un likuma "Par pašvaldību budžetu" 13.pantu;

2) iesniegtajā projektā Ministru kabinets nav izpildījis tās valdības saistības 72 miljonu Ls apmērā, kas izriet no 1995.gada 25.oktobrī Ministru prezidenta saskaņā ar Ministru kabineta lēmumu parakstītā Ministru kabineta un Latvijas Pašvaldību savienības 1996.gada vienošanās protokola, piedāvājot budžeta projektā dotāciju un mērķdotāciju kopsummu 23 miljoni Ls (neizpilde 49 miljonu Ls apmērā);

3) iesniegtā projekta 5.pantā paredzēts, ka no pašvaldību izlīdzināšanas fonda izmaksājamo dotāciju un mērķdotāciju apjomus nosaka Ministru kabinets, kas piešķir valdībai tikai likumdevējam raksturīgas funkcijas un ir pretrunā ar pašvaldību principu;

4) iesniegtajā budžeta projektā nav ņemts vērā ar likumu pašvaldībām 1996.gadā nodoto jauno pienākumu, kā arī papildu izdevumu

• pagasttiesu un bāriņtiesu veidošanas, dzīvokļu privatizācijas sagatavošanas, sociālo dzīvokļu veidošanas un uzturēšanas, teritoriālās plānošanas izmaksas kopsummā vismaz 12,5 miljonu Ls apmērā,

• skolēnu pārvadāšanas kompensācijai, elektroenerģijas, siltumenerģijas un ūdens cenu pieaugumam kopsummā vismaz 8,2 miljonu Ls apmērā,

• kas saistīti ar gaidāmo inflācijas pieaugumu kopsummā 30 miljonu Ls apmērā,

• iepriekšējos gados likumu un lēmumu izraisīto kredītu un parādu apmaksai kopsummā 53 miljonu Ls apmērā,

tādējādi pārkāpjot Latvijas Republikas Satversmes 66.panta 2.daļu un likuma "Par pašvaldību budžetu" 41.panta 4.paragrāfu;

5) no trīs valsts kopbudžeta sastāvdaļām - valsts pamatbudžeta (izskaitot dotācijas pašvaldībām), valsts speciālā budžeta un pašvaldību kopbudžeta - salīdzinājumā ar 1995.gada prognozi ir paredzēts samazināt tikai pašvaldību kopbudžetu, kamēr visas pārējās daļas, pat neņemot vērā plānoto pensiju pieaugumu, pieaug;

6) valsts budžeta deficīta samazināšanas un neefektīvas valsts nodokļu iekasēšanas risināšana uz pašvaldību izdevumu - pirmām kārtām uz veselības, izglītības un sociālās palīdzības apjoma neproporcionālas samazināšanas, rēķina ir pretrunā ar valdības deklarāciju un būtiski kaitēs Latvijas iedzīvotāju primārajām interesēm;

apzinoties, ka

Latvijas tauta, kuras interesēs katrā teritorijā darbojas pašvaldības, ir ieinteresēta politiskā un ekonomiskā stabilitātē,

nelikumīgi Saeimā iesniegtā likumprojekta noraidīšana saskaņā ar likuma "Par Ministru kabineta iekārtu" 7.pantu nozīmētu neuzticības izteikšanu Ministru kabinetam,

pašvaldību izdevumiem jābūt samērojamiem ar kopējo valsts ieņēmumu un izdevumu politiku, tādēļ pašvaldības budžeta pieaugums vai samazinājums, nemainoties funkciju sadalījumam, nedrīkst ievērojami atšķirties no valsts kopbudžeta proporcijām,

Latvijas Pašvaldību savienības Dome nolemj:

1. Aicināt Latvijas Republikas Saeimu neizskatīt budžeta likumprojektu pirmajā lasījumā un atgriezt to valdībai saskaņošanai ar Pašvaldību savienību.

2. Aicināt Ministru kabinetu piedāvāt risinājumus mērķdotāciju un dotāciju pašvaldību izlīdzināšanas fondā palielināšanai, saglabājot 1995.gada finansu izlīdzināšanas algoritma pamatprincipus un iedzīvotāju ienākuma nodokļa sadalījumu starp pašvaldībām.

3. Uzdot LPS komitejām apspriest Ministru kabineta iesniegto protokola projektu "Par papildinājumiem un grozījumiem Ministru kabineta un Latvijas Pašvaldību savienības 1996.gada vienošanās protokolā", lai divu nedēļu laikā sagatavotu tā izskatīšanu LPS Domē.

4. Pilnvarot LPS valdi izsludināt Latvijas pašvaldību sapulci, ja budžeta pieņemšanas procesā netiks saskaņoti valdības un pašvaldību viedokļi.

Priekšsēdis A.Jaunsleinis

24.01.1996