LATVIJAS PSR AUGSTĀKĀS PADOMES LĒMUMS
Lai nodrošinātu pagasta, ciemata, pilsētas rajona, pilsētas un rajona iedzīvotāju patstāvību, izlemjot jautājumus par savas teritorijas ekonomisko un sociālo attīstību, apkārtējās vides aizsardzību, kā arī lai realizētu pilsoņu tiesības un brīvības, Latvijas Padomju Sociālistiskās Republikas Augstākā Padome nolemj:
1. Noteikt Latvijas Padomju Sociālistiskajā Republikā šādu kārtību pārejai uz tautas pašvaldības sistēmu:
Pāreja uz tautas pašvaldības sistēmu tiek veikta pakāpeniski, izveidojot tautas pašvaldības divpakāpju administratīvo sistēmu, kuras pirmo līmeni veido pagasti, ciemati, rajonu pilsētas un pilsētas rajoni, bet otro - rajoni un republikāniskās pilsētas. Sakarā ar to turpmāk saukt ciemus par pagastiem, pilsētciematus - par ciematiem, rajona pakļautības pilsētas - par rajonu pilsētām un republikas pakļautības pilsētas - par republikāniskajām pilsētām.
2. Pagasta, ciemata, pilsētas un rajona Tautas deputātu padomes pamatuzdevums ir pašvaldības administratīvās vienības izveidošana savā teritorijā.
Lai atzītu pašvaldības administratīvās vienības statusu, pagastu, ciematu, pilsētu un rajonu Tautas deputātu padomes izstrādā pašvaldības pagasta, ciemata, pilsētas vai rajona ekonomisko un sociālo pamatojumu, uz kura balstoties attiecīgā rajona Tautas deputātu padome pieņem lēmumu par pagasta, ciemata vai rajona pilsētas pāreju uz pašvaldību, bet Latvijas PSR Augstākā Padome - par rajona vai republikāniskās pilsētas pāreju uz pašvaldību. No tā brīža, kad apstiprināts pašvaldības administratīvās vienības statuss, tās teritorijā pilnā mērā stājas spēkā attiecīgais Latvijas PSR likums par pagasta, pilsētas vai rajona pašvaldību.
Līdz likuma par Rīgas pilsētas pašvaldību pieņemšanai pilsētas un tās rajonu teritorijā spēkā ir Latvijas PSR likums par pilsētas pašvaldību. Kompetenci starp Rīgas pilsētas Tautas deputātu padomi, tās izpildu un rīcības orgāniem un Rīgas pilsētas rajonu Tautas deputātu padomēm, to izpildu un rīcības orgāniem nosaka Rīgas pilsētas padome pēc saskaņošanas ar rajonu padomēm.
Latvijas PSR ciematu teritorijā spēkā ir Latvijas PSR likums par pagasta pašvaldību.
3. Pēc stāvokļa uz 1990. gada 1. janvāri Latvijas PSR attiecīgās ministrijas, valsts komitejas un resori nodod Latvijas PSR valdības noteiktajā kārtībā rajonu un pilsētu (republikānisko pilsētu) Tautas deputātu padomju valdījumā, lietošanā un rīcībā to administratīvajā teritorijā esošos valsts objektus:
- sadzīves pakalpojumu, tirdzniecības un sabiedriskās ēdināšanas koplietošanas uzņēmumus;
- komunālās un dzīvokļu saimniecības organizācijas un attiecīgo infrastruktūru;
- rūpniecības un transporta uzņēmumus, kā arī ūdensapgādes, apkures un citus uzņēmumus, kas apkalpo attiecīgo teritoriju;
- vietējās nozīmes vispārizglītojošās skolas un citas mācību iestādes, pirmsskolas bērnu iestādes, kultūras, veselības aizsardzības un sociālās nodrošināšanas iestādes.
Minētos uzņēmumus, organizācijas un iestādes nodod kopā ar tiem piederošajiem pamatlīdzekļiem un apgrozāmajiem līdzekļiem, kā arī budžeta asignējumiem un materiāltehniskajiem resursiem. Dažādu līmeņu pašvaldības orgānu pilnvaras šo uzņēmumu, organizāciju un iestāžu pārvaldīšanā nosaka, noslēdzot attiecīgus līgumus.
4. Pagasta, ciemata un pilsētas (rajona pilsētas) Tautas deputātu padome:
1) kopīgi ar rajona padomi izlemj jautājumu par valsts nekustāmās mantas nodošanu padomes īpašumā;
2) kopīgi ar rajona padomi un tās izpildkomiteju izstrādā līgumus, kurus rajons noslēdz ar pagastu, ciematu vai pilsētu. Šajos līgumos tiek noteiktas savstarpējas saistības un tiesības pārvaldīt pagasta, ciemata vai pilsētas teritorijā esošos ražošanas un sociālās infrastruktūras objektus, kā arī rīkoties ar attiecīgajiem naudas līdzekļiem;
3) noslēdz līgumus ar uzņēmumiem, organizācijām un iestādēm, kas atrodas pagasta, ciemata vai pilsētas teritorijā un izmanto to resursus.
Turklāt jau funkcionējošajiem uzņēmumiem, organizācijām un iestādēm saskaņā ar Latvijas PSR valdības noteikto kārtību jānoslēdz pagaidlīgumi par noteikumiem, pēc kādiem tiem piešķir zemi, ēkas un vietējos resursus, un kārtību, kādā notiks pāreja uz attiecīgiem ilgtermiņa līgumiem.
Jautājumus par atļaujas izsniegšanu jaunizveidojamiem uzņēmumiem, organizācijām un iestādēm saimnieciskās darbības uzsākšanai, kā arī par zemes un citu dabas resursu piešķiršanu tiem lietošanā izlemj patstāvīgi attiecīgā padome savas kompetences ietvaros;
4) atceļ pašas izdoto atļauju saimnieciskās darbības uzsākšanai savā administratīvajā teritorijā vai apstādina tā uzņēmuma, organizācijas vai iestādes darbību, kas pārkāpj noslēgtā līguma noteikumus. Šajos jautājumos radušās domstarpības izšķir Latvijas PSR Ministru Padome;
5) nosaka savā administratīvajā teritorijā kopīgu apkalpošanas kārtību visiem uzņēmumiem, organizācijām un iestādēm, kas sniedz iedzīvotājiem komunālos, sadzīves, tirdznieciskos un citus pakalpojumus un veic medicīnisko apkalpošanu.
Šajā punktā minētās darbības padome var uzdot veikt izpildkomitejai.
5. Orgāni un amatpersonas, kas izpilda valsts pārvaldes vai kontroles funkcijas pagasta, ciemata un rajona pilsētas teritorijā, ir rajona Tautas deputātu padomes vai attiecīgā valsts orgāna pakļautībā un kontrolē. Latvijas PSR likumos paredzētajos gadījumos minētie orgāni un amatpersonas var veikt arī dažas funkcijas pagasta un pilsētas (rajonu pilsētu) pārvaldes interesēs.
6. Līdz Latvijas PSR valsts un sabiedriskās kontroles sistēmas reorganizēšanai rajonu un pilsētu Tautas deputātu padomēm pagarināt pilsētu un rajonu Tautas kontroles komiteju pašreizējo sastāvu pilnvaras, kas paredzētas Latvijas PSR Konstitūcijā un likumā par tautas kontroli Padomju Sociālistisko Republiku Savienībā.
7. Pārejas posmam Tautas deputātu padomes Latvijas PSR Augstākās Padomes Prezidija un Latvijas PSR Ministru Padomes paredzētajā kārtībā nosaka padomes un tās izpildu un rīcības orgānu struktūru un aparāta darbinieku darba samaksas kārtību.
Vietējo padomju budžetos tiek paredzēti līdzekļi ar vietējās pašvaldības ieviešanu saistīto izdevumu segšanai,
8. Izveidot komisiju, kas sagatavotu priekšlikumus par grozījumiem un papildinājumiem Latvijas PSR Konstitūcijā, Latvijas PSR administratīvo pārkāpumu kodeksā, Latvijas PSR civilprocesa kodeksā un citos Latvijas PSR likumdošanas aktos atbilstoši Latvijas PSR likumiem par pagasta, pilsētas un rajona pašvaldību.
Uzdot Latvijas PSR Augstākās Padomes Prezidijam noteikt komisijas personālo sastāvu un organizēt tās darbu.
9. Uzdot Latvijas PSR Augstākās Padomes Prezidijam un Latvijas PSR Ministru Padomei izveidot republikānisku starpresoru darba orgānu, lai nodrošinātu vietējās pašvaldības sagatavošanu un ieviešanu, kā arī pašvaldības darbinieku apmācīšanu un atestāciju.
10. Latvijas PSR Ministru Padomei, kā arī republikas ministrijām un resoriem nodrošināt spēkā esošo likumdošanas un normatīvo aktu atbilstību likumiem par vietējo pašvaldību.
11. Republikas masu informācijas līdzekļiem plaši atspoguļot Latvijas PSR likumu par vietējo pašvaldību piemērošanas praksi.
12. Šis lēmums zaudē spēku pēc visu Latvijas PSR pašvaldības administratīvo vienību statusa juridiskās atzīšanas.
Latvijas PSR Augstākās Padomes Prezidija priekšsēdētājs A. GORBUNOVS
Latvijas PSR Augstākās Padomes Prezidija sekretārs I. DAUDIŠS
Rīgā 1990. gada 15. februārī