Tiesību akts: spēkā esošs
Attēlotā redakcija: 14.12.2024. - ... / Spēkā esošā
Ministru kabineta noteikumi Nr. 756

Rīgā 2015. gada 22. decembrī (prot. Nr. 68 4. §)
Kārtība, kādā sagatavo vispārējās valdības budžeta deficīta un parāda notifikāciju
Izdoti saskaņā ar Ministru kabineta iekārtas likuma
31. panta pirmās daļas 3. punktu

1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā sagatavo Padomes 2009. gada 25. maija Regulā (EK) Nr. 479/2009 par to, kā piemērot Eiropas Kopienas dibināšanas līgumam pievienoto Protokolu par pārmērīga budžeta deficīta novēršanas procedūru (kodificēta versija), noteikto vispārējās valdības budžeta deficīta un parāda notifikāciju (turpmāk – notifikācija) un iesniedz to Eiropas Komisijas atbildīgajā struktūrvienībā – Eiropas Savienības Statistikas birojā "Eurostat" (turpmāk – Eurostat).

2. Par notifikācijas sagatavošanu un iesniegšanu atbildīgā iestāde ir Centrālā statistikas pārvalde (turpmāk – pārvalde).

3. Notifikācijas sagatavošanā iesaistītās iestādes ir Finanšu ministrija, Valsts kase, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, Aizsardzības ministrija un Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (turpmāk – iesaistītās iestādes).

4. Pārvaldei ir tiesības pieprasīt, lai informāciju, kas tai nepieciešama notifikācijas sagatavošanai, operatīvi sniegtu:

4.1. visas vispārējās valdības sektora sarakstā iekļautās institucionālās vienības;

4.2. privāto tiesību juridiskās personas vai šādu personu apvienības, kurās valstij vai pašvaldībai ir izšķirošā ietekme atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 21. maija Regulas (EK) Nr. 549/2013 par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu Eiropas Savienībā (turpmāk – EKS 2010) A pielikuma 2.38. apakšpunktam;

4.3. privāto tiesību juridiskās personas vai šādu personu apvienības un publiskas personas (tai skaitā ostu pārvaldes un speciālās ekonomisko zonu pārvaldes), kuras iesaistītas darījumos ar vispārējo valdību.

5. Šo noteikumu 4. punktā minētajām institucionālajām vienībām, kā arī privāto tiesību un publisko tiesību juridiskajām personām un šādu personu apvienībām ir pienākums sagatavot un iesniegt pārvaldē tās pieprasīto informāciju, tai skaitā ierobežotas pieejamības informāciju.

6. Finanšu ministrija sagatavo un iesniedz pārvaldē:

6.1. šo noteikumu 1. pielikumā minēto informāciju, izņemot prognozes, – līdz n gada 1. martam (operatīvie dati) un 1. jūlijam (precizētie dati);

6.2. aktuālās oficiālās prognozes (novērtējumu) pārskata gadam n – līdz n gada 25. martam;

6.3. aktualizētās oficiālās prognozes (novērtējumu) pārskata gadam n – līdz n gada 25. septembrim.

(MK 10.12.2024. noteikumu Nr. 784 redakcijā)

7. Valsts kase sagatavo un līdz n gada 5. martam (operatīvie dati) un 20. augustam (atbilstoši gada pārskata datiem) iesniedz pārvaldē šo noteikumu 2. pielikumā minēto informāciju.

(MK 10.12.2024. noteikumu Nr. 784 redakcijā)

8. Centrālā finanšu un līgumu aģentūra līdz n gada 1. martam (un 1. septembrim, ja konstatētas izmaiņas iepriekš iesniegtajā informācijā) atbilstoši savstarpēji saskaņotai informācijas struktūrai un formātam sniedz pārvaldei informāciju no Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas par n–1 gadu.

9. Aizsardzības ministrija sagatavo un līdz n gada 1. martam (un 1. septembrim, ja konstatētas izmaiņas iepriekš iesniegtajā informācijā) iesniedz pārvaldē šo noteikumu 3. pielikumā minēto informāciju.

10. Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra sagatavo un līdz n gada 20. martam (operatīvie dati) un 20. septembrim (precizētie dati) iesniedz pārvaldē informāciju par n–1 gadā piešķirtajām vecuma un apgādnieka zaudējuma pensijām, kuru aprēķinā izmantots valsts fondēto pensiju shēmā uzkrātais kapitāls.

(MK 10.12.2024. noteikumu Nr. 784 redakcijā)

11. Pārvalde:

11.1. izmantojot iesaistīto iestāžu iesniegtos un pārvaldes apkopotos datus, sagatavo notifikāciju un tās pavadinformāciju atbilstoši EKS 2010 prasībām un Eurostat izdotās Rokasgrāmatas par valdības budžeta deficītu un parādu metodoloģiskajām rekomendācijām;

11.2. sastāda notifikācijas sagatavošanas darba grafiku un kontrolē tā izpildi;

11.3. organizē darba grupas sanāksmes metodoloģisku jautājumu un datu avotu padziļinātai izpētei, notifikācijas rezultātu analīzei un novērtēšanai, papildus šo noteikumu 3. punktā minētajām iesaistītajām iestādēm pieaicinot Latvijas Banku un, ja nepieciešams, citas iestādes, kuru kompetencē ir valdības finanšu statistikas vai ar to saistīto datu apkopošana un analīze;

11.4. sadarbojas ar Eurostat un informē iesaistītās iestādes par metodoloģiskām izmaiņām un skaidrojumiem;

11.5. koordinē ar notifikācijas sagatavošanu saistītās informācijas apriti starp pārvaldi, Eurostat un iestādēm, kuru kompetencē ir valdības finanšu statistikas vai ar to saistīto datu apkopošana un analīze;

11.6. ja nav noteikts citādi, nodrošina Eurostat un citu Eiropas Savienības institūciju ekspertu vizīšu norisi, kuru mērķis ir kontrolēt notifikācijas sagatavošanas procesā lietoto informācijas avotu un aprēķinu metožu atbilstību EKS 2010 metodoloģiskajiem principiem;

11.7. katru gadu līdz 1. aprīlim un 1. oktobrim iesniedz notifikāciju Eurostat;

11.8. sniedz atbildes uz Eurostat uzdotajiem jautājumiem tā noteiktajos termiņos un nodrošina iesniegtās informācijas precizēšanu;

11.9. ne vēlāk kā triju nedēļu laikā pēc dienas, kad notifikācija oficiāli iesniegta Eurostat, nodrošina publisku pieeju notifikācijai un tās sagatavošanā izmantoto avotu un metožu aprakstiem pārvaldes tīmekļvietnē.

12. Iesaistītās iestādes:

12.1. organizē ar notifikācijas sagatavošanu saistīto darbu attiecīgajā iesaistītajā iestādē un regulāri informē iestādes vadību par notifikācijas sagatavošanas procesu un rezultātiem. Ja kādā iesaistītajā iestādē atbildīgais koordinators tiek nomainīts, iesaistītā iestāde 14 dienu laikā informē par to pārvaldi;

12.2. katru gadu ne vēlāk kā mēnesi pirms notifikācijas iesniegšanas informē pārvaldi par nepieciešamajām izmaiņām notifikācijas sagatavošanā izmantoto datu avotu un datu apkopošanas metožu aprakstos;

12.3. piedalās Eurostat pieprasīto papildu aptauju veikšanā;

12.4. iespējami ātri iesniedz pārvaldē papildu skaidrojumus un precizētus datus, kas nepieciešami Eurostat veiktajai notifikācijas analīzei un kvalitātes novērtēšanai;

12.5. iesaistās šo noteikumu 11.6. apakšpunktā minēto vizīšu darbības nodrošināšanā, ja vizīti organizē pārvalde, vai nodrošina to norisi, ja Eurostat organizētās vizītes mērķis ir kontrolēt attiecīgās iesaistītās iestādes atbildībā esošo notifikācijas sagatavošanā izmantoto datu avotu kvalitāti.

13. Šajos noteikumos minētās iestādes, kurām ir pienākums iesniegt pārvaldē datus, kas tiek izmantoti notifikācijas sagatavošanai, ir atbildīgas par minēto datu atbilstību Eiropas statistikas sistēmas principiem un kvalitātes kritērijiem, kas definēti Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 11. marta Regulas (EK) Nr. 223/2009 par Eiropas statistiku un ar ko atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK, Euratom) Nr. 1101/2008 par tādas statistikas informācijas nosūtīšanu Eiropas Kopienu Statistikas birojam, uz kuru attiecas konfidencialitāte, Padomes Regulu (EK) Nr. 322/97 par Kopienas statistiku un Padomes Lēmumu 89/382/EEK, Euratom, ar ko nodibina Eiropas Kopienu Statistikas programmu komiteju, 2. un 12. pantā.

14. Iesaistītā iestāde 14 dienu laikā no šo noteikumu spēkā stāšanās dienas informē pārvaldi par atbildīgo koordinatoru, kas ir atbildīgs par sadarbību un ar notifikācijas sagatavošanu saistītās informācijas apmaiņu ar pārvaldi.

15. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2011. gada 4. oktobra noteikumus Nr. 748 "Kārtība, kādā sagatavo vispārējo valdības budžeta deficīta un parāda notifikāciju" (Latvijas Vēstnesis, 2011, 158. nr.; 2013, 193. nr.).

Ministru prezidente Laimdota Straujuma

Ekonomikas ministre Dana Reizniece-Ozola
1. pielikums
Ministru kabineta
2015. gada 22. decembra
noteikumiem Nr. 756

(Pielikums MK 10.12.2024. noteikumu Nr. 784 redakcijā)

Informācija, ko sagatavo un iesniedz Finanšu ministrija

1. Prognozes:

1.1. iekšzemes kopprodukta prognoze pārskata gadam n (tūkst. euro);

1.2. nacionālā kopienākuma prognoze pārskata gadam n (tūkst. euro);

1.3. vispārējās valdības sektora neto aizņēmumu vai aizdevumu prognoze pārskata gadam n institucionālo sektoru klasifikācijas1 sektora S130000 otrā līmeņa apakšsektoru dalījumā (tūkst. euro);

1.4. vispārējās valdības sektora bruto parāda prognoze pārskata gadam n finanšu darījumu klasifikācijas kategoriju un apakškategoriju dalījumā (tūkst. euro);

1.5. vispārējās valdības sektora bruto pamatkapitāla veidošanas prognoze pārskata gadam n (tūkst. euro);

1.6. vispārējās valdības sektora maksājamo procentu prognoze pārskata gadam n (tūkst. euro).

 

2. Nodokļu ieņēmumu korekcijas n–1 gadam, izmantojot laika nobīdes metodi:

(tūkst. euro)

Rindas kodsNodokļa veidsPēc naudas plūsmasPēc uzkrājuma principaKorekcija pēc laika nobīdes metodes (+, –)
AB123
D.211Pievienotās vērtības nodoklis   
D.214.1Akcīzes nodoklis   
D.214.2Elektroenerģijas nodoklis   
D.51aIedzīvotāju ienākuma nodoklis   
D.51bUzņēmumu ienākuma nodoklis   
D.61Sociālās apdrošināšanas iemaksas   

 

3. Iemaksu Eiropas Savienības budžetā korekcijas n–1 gadam pēc iemaksu veida:

(tūkst. euro)

Rindas kodsIemaksu veidsPēc naudas plūsmasPēc uzkrājuma principaKorekcija (+, –)Korekcijas pamatojums (norādot periodu, kad reāli veiktas sākotnējās iemaksas)
AB123C
3.1.Tradicionālie pašu resursi (TPR) – kopā    
3.1.1.Muitas nodokļa iemaksa    
3.1.2.Ievedmuita lauksaimniecības precēm    
3.1.nCitas iemaksas (norādot atsevišķi)    
3.2.PVN resurss – kopā    
3.3.Dalībvalstīm budžeta līdzsvarošanai piešķirtās atlaides    
3.4.Nacionālā kopienākuma resurss – kopā    
3.5.

Rezerves un soda naudas

    
3.6.Pašu resurss, kas pamatojas uz nepārstrādātā izlietotā plastmasas iepakojuma daudzumu    
3.nCitas iemaksas (norādot atsevišķi)    
3.0.Iemaksas – kopā   x

 

4. n–1 gadā saņemtie ieņēmumi par valsts kapitāla izmantošanu (dividendes) no:

Nr.
p. k.
Nodokļu maksātāja reģistrācijas kodsNodokļu maksātāja nosaukumsIeņēmumi (euro)
ABC1
    

 

5. Informācija par publiskās un privātās partnerības projektiem:

5.1. projekti, par kuriem n–1 gadā ir sniegti atzinumi par finanšu un ekonomiskajos aprēķinos iekļautajiem pieņēmumiem un risku sadali starp publisko partneri un privāto partneri publiskās un privātās partnerības līgumā:

Projekta nosaukumsProjekta objekts

Publiskais partneris

Paredzamais projekta ilgums (gadi)Publiskā partnera risks (jā, nē)
būvniecības riskspieprasījuma riskspieejamības risksgalvojuma riskslīguma pirmstermiņa pārtraukšanas klauzulas risksciti riski
12345678910
          

 

5.2. finanšu dati par īstenojamiem publiskās un privātās partnerības projektiem:

Projekta reģistrācijas numurs publiskās un privātās partnerības līgumu reģistrāLīguma parakstīšanas vai izmaiņu datumiProjekta nosaukumsPubliskais partnerisPrivātais partnerisProjekta līguma vērtība (euro)Projekta būvniecības fāzes

Provizoriski projekts tiek uzskaitīts

sākuma datumsbeigu datumspubliskā partnera bilancēārpus publiskā partnera bilances
12345678910
          

 

Projektā īstenotās aktivitātes būvdarbu veikšanā (euro) (aizpilda tikai tad, ja projekts ir uzskaitīts publiskā partnera bilancē)

Publiskā partnera privātajam partnerim veiktie vienotie maksājumi2 (euro)
kopš projekta sākumatai skaitāsākti (datums)/
plānoti līdz (datums)
n–1 gadān–2 gadān–3 gadān–4 gadā
n–1 gadān–2 gadān–3 gadān–4 gadā
11121314151617181920
          

 

No 16. ailes – maksājumi parNo 17. ailes – maksājumi par
sniegtajiem pakalpojumiemveiktajiem būvdarbiemprojekta īstenošanā piesaistīto resursu procentu izmaksāmsniegtajiem pakalpojumiemveiktajiem būvdarbiemprojekta īstenošanā piesaistīto resursu procentu izmaksām
212223242526
      

 

Publiskā partnera veiktie cita veida maksājumi3 privātajam partnerim (euro)
kopš projekta sākumatai skaitā
n–1 gadān–2 gadān–3 gadān–4 gadā
2728293031
     

 

5.3. valdības izsniegtie galvojumi privāto partneru bilancēs iekļautajiem projektiem:

Projekta nosaukumsValdības izsniegtie galvojumi (jā, nē)
galvojums kreditoriem par partnera aizņēmumugalvojumi partnerim par parāda dzēšanugalvojumi partnerim par minimālo pašu kapitāla atdevigalvojums partnerim par minimālo ienākumu līmenivaldības saistības segt partnera parādu, ja tas nespēj atmaksāt parādugalvojums pret ražošanas faktoru cenu pieauguma ietekmigalvojums pret neparedzētu tehnoloģisko novecošanosgalvojumi pret nelabvēlīgām makroekonomiskām tendencēmgalvojumi par refinansēšanas izmaksāmciti galvojumu veidi (norādīt komentāros)
1234567891011
           

 

Piezīmes.

1 Ministru kabineta 2013. gada 10. decembra noteikumi Nr. 1456 "Noteikumi par institucionālo sektoru klasifikāciju".

2 Maksājums, ko privātais partneris saņem no publiskā partnera kā samaksu par pakalpojuma sniegšanu, veikto ieguldījumu amortizācijas atmaksu vai projekta īstenošanai privātā partnera ņemto kredītu procentu atmaksu.

3 Ar projekta aktīvu uzturēšanu vai finansēšanu saistītie publiskā partnera maksājumi vai natūrā veiktie ieguldījumi (piemēram, zeme), privātajam partnerim izsniegtie aizdevumi u. c.

2. pielikums
Ministru kabineta
2015. gada 22. decembra
noteikumiem Nr. 756

(Pielikums MK 10.12.2024. noteikumu Nr. 784 redakcijā)

Informācija, ko sagatavo un iesniedz Valsts kase

1. Informācija par valsts un pašvaldību izsniegtajiem galvojumiem, kas samaksāti aizņēmēja vietā n–1 gadā1:

(tūkst. euro)

Galvotājs (valsts/
pašvaldība)
Galvojuma saņēmējsGalvojuma saņēmēja institucionālais sektorsAizdevējsGalvojuma līguma summaMaksājuma datumsGalvotāja samaksātie līdzekļi aizņēmēja vietāAizņēmēja samaksātie līdzekļiAtgūtā summa
pamatsummaprocenti un citi maksājumipamatsummaprocenti un citi maksājumipamatsummaprocenti
un citi maksājumi
ABCDEF123456
            

 

2. Valsts izsniegto galvojumu procenti un citi maksājumi n–1 gadā:

(tūkst. euro)

Galvojuma saņēmējsMaksājuma veids2Maksājuma summa
AB1
   

 

3. Nedrošās prasības (aizdevumi ar kavētiem maksājumiem)3:

(tūkst. euro)

Gads

Vispārējā valdība (S130000)4

Apakšsektoru sadalījumā
valsts struktūras (S130100)pašvaldību struktūras (S130300)
A123
    

 

4. Informācija par valsts struktūru (S130100) izmantotajiem atvasinātajiem finanšu instrumentiem n–1 gadā:

4.1. valsts struktūru (S130100) izmantoto atvasināto finanšu instrumentu veidu uzskaitījums;

4.2. informācija par ārpustirgus mijmaiņas darījumiem;

4.3. informācija par mijmaiņas darījumu atcelšanu:

(tūkst. euro)

Mijmaiņas darījuma veidsDarījuma summa, valūtaDarījuma spēkā stāšanās datums
(dd/mm/gg)
Darījuma beigu termiņš (pirms atcelšanas) (dd/mm/gg)

Darījuma atcelšanas datums (dd/mm/gg)

Vienreizējā maksājuma summa, atceļot darījumu
ABCDE1
      

 

Piezīmes.

1 Atsevišķa rinda par katru aizņēmēja vietā veikto maksājumu.

2 Procenti, saistību maksa, soda procenti, riska procenti valdībai, apkalpošanas maksas, soda nauda.

3 Nedrošās prasības (aizdevumi) ir tādas prasības, kuras atbilst vismaz vienam no šādiem raksturojumiem:

   1) procentu vai pamatsummas maksājums tiek kavēts par vismaz 90 dienām;

   2) procentu maksājumi, kuru termiņš ir 90 dienas vai vairāk, ir kapitalizēti, refinansēti vai kavēti saskaņā ar līgumu;

   3) maksājumi tiek kavēti mazāk par 90 dienām, bet pastāv citi iemesli (piemēram, debitors pieteicis maksātnespēju), kas liek apšaubīt maksājuma veikšanu pilnā apmērā.

4 Izņemot institucionālo sektoru kodus S130130, S130140, S130330, S130340.

3. pielikums
Ministru kabineta
2015. gada 22. decembra
noteikumiem Nr. 756

(Pielikums MK 10.12.2024. noteikumu Nr. 784 redakcijā)

Informācija, ko sagatavo un iesniedz Aizsardzības ministrija

1. Informācija par speciālo militāro aprīkojumu1:

(tūkst. euro)

Pārskata gadsAtlikums gada sākumāSaņemtais speciālais militārais aprīkojumsBudžeta izpildeIzmaiņas avansa maksājumos (+/–) (bilances aktīvos)Saistību izmaiņas (+/–) (bilances pasīvos)Atlikums gada beigāsAtbilstības kontrole2
avansa maksājumi (bilances aktīvos)saistības (bilances pasīvos)kopā

no tā

bezatlīdzības ceļā

avansa maksājumi (bilances aktīvos)saistības (bilances pasīvos)
A12345678 = 1 + 69 = 2 + 710 = 3 – 4 – 5 + 6 – 7
n–4          
n–3          
n–2          
n–1          

 

Skaidrojumi:

 

 

 

2. Informācija par investīcijām aizsardzībā3:

(tūkst. euro)

Pārskata periodsSpeciālais militārais aprīkojums pārskata periodāPārējās investīcijas4 pārskata periodāKrājumu izmaiņas5 pārskata periodā
kopāiegāde (+)

no tās

bezatlīdzības ceļā

atsavinājumi (–)

no tiem

bezatlīdzības ceļā

kopāiegāde (+)

no tās

bezatlīdzības ceļā

atsavinājumi (–)

no tiem

bezatlīdzības ceļā

A1 = 2 + 423456 = 7 + 97891011
n–4           
n–3           
n–2           
n–1           

 

Piezīmes. 

1 Speciālais militārais aprīkojums ir pamatlīdzekļi, kas nepieciešami Nacionālo bruņoto spēku kaujas un apmācību uzdevumu izpildes nodrošināšanai (bez krājumiem). Tās ir militāro ieroču sistēmas, kas ietver transportlīdzekļus un citu aprīkojumu (piemēram, karakuģus, zemūdenes, militārās lidmašīnas, tankus, raķešu nesējus un palaišanas iekārtas), ko nepārtraukti izmanto vairāk nekā vienu gadu.

2 Šīs (10.) ailes vērtībai jābūt vienādai ar 0, bet, ja vērtība atšķiras, papildu informācija jāsniedz laukā "Skaidrojumi". 

3 Vispārīgā gadījumā investīcijas aizsardzībā ir finanšu līdzekļu ieguldīšana, lai stiprinātu valsts aizsardzības spējas un drošību. Šīs investīcijas var ietvert dažādus aspektus, piemēram:

   1) militārā aprīkojuma iegāde: ieroču, transportlīdzekļu, tehnoloģiju un citu militāro resursu iegāde;

   2) infrastruktūras uzlabošana: militāro bāzu, apmācību centru un citu aizsardzības objektu būvniecība, pētniecība un attīstība;

   3) jaunu tehnoloģiju un stratēģiju izstrāde, lai uzlabotu aizsardzības spējas.

4 Pārējās investīcijas aizsardzībā ir tādas investīcijas, kā, piemēram, ieguldījumi militārajā infrastruktūrā, bet tās neiekļauj zemes un mežaudžu iegādi. 

5 Krājumu izmaiņas atbilstoši normatīvajiem aktiem grāmatvedības jomā.

14.12.2024