1. Noteikumi nosaka:
1.1. degvielas rezervju apjomu, to veidošanas, uzturēšanas un atjaunošanas kārtību Nacionālo bruņoto spēku, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta, Valsts policijas, Valsts robežsardzes, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (turpmāk – dienesti) un mobilizējamo civilās aizsardzības formējumu nodrošināšanai ar energoresursiem valsts apdraudējuma gadījumā;
1.2. mobilizācijas pieprasījumu plānošanas, izpildes un izpildes kontroles kārtību nodrošināšanai ar degvielu;
1.3. valsts institūciju un pašvaldību uzdevumus un pienākumus dienestu un mobilizējamo civilās aizsardzības formējumu nodrošināšanā ar degvielu.
2. Ārkārtas situācijā komersanti, kuri sniedz drošības rezervju pakalpojumu valsts naftas produktu drošības rezervju izveidē, nodrošina dienestus un mobilizējamos civilās aizsardzības formējumus ar degvielu uzdevumu izpildei nepieciešamajā apjomā bez ierobežojumiem.
3. Izņēmuma stāvokļa izsludināšanas vai kara gadījumā komersanti, kuri sniedz drošības rezervju pakalpojumu valsts naftas produktu drošības rezervju izveidē, nodrošina dienestus un mobilizējamos civilās aizsardzības formējumus ar degvielu mobilizācijas pieprasījumos noteiktajā apjomā, termiņā un vietā.
4. Ja pārtraukta elektroenerģijas piegāde no elektrotīkla, dienesti nodrošina, ka to rīcībā ir atbilstoši degvielas daudzumi, lai vismaz 24 stundas nodrošinātu autonomo elektroģeneratoru darbību elektroenerģijas nodrošināšanai dienestu pamatfunkciju pildīšanai. Dienestu pienākums ir uzturēt un atjaunot minētos degvielas daudzumus.
5. Ārkārtas situācijas, izņēmuma stāvokļa izsludināšanas vai kara gadījumā atkarībā no konkrētiem energoapgādes apstākļiem un nepieciešamības Valsts enerģētiskās krīzes centrs sagatavo un iesniedz Ministru kabinetā priekšlikumus par degvielas patēriņa ierobežojumu noteikšanu iedzīvotājiem un komersantiem.
6. Dienestu un mobilizējamo civilās aizsardzības formējumu nodrošināšanai ar degvielu valsts apdraudējuma gadījumā tiek izmantotas valsts naftas produktu drošības rezerves, kuras paredzētas enerģētiskās krīzes gadījumiem.
7. Valsts naftas produktu drošības rezerves veido, uztur un atjauno saskaņā ar tiesību aktu, kurā noteikta kārtība, kādā komersanti nodrošina un sniedz drošības rezervju pakalpojumu valsts naftas produktu drošības rezervju izveidei noteiktā apjomā.
8. Degvielas mobilizācijas pieprasījumus plāno, pamatojoties uz Nacionālo bruņoto spēku mobilizācijas plāniem, Tautsaimniecības mobilizācijas plānu, Valsts civilās aizsardzības plānu, pašvaldību civilās aizsardzības plāniem un mobilizējamo civilās aizsardzības formējumu mobilizācijas plāniem.
9. Mobilizācijas pieprasījumus nodrošinājumam ar degvielu nosaka tikai tādām Latvijas Republikā reģistrētām juridiskām personām, kurām tiesību aktos noteiktajā kārtībā ir izsniegtas licences uzņēmējdarbībai ar degvielu (turpmāk – mobilizācijas pieprasījumu izpildītāji).
10. Mobilizācijas pieprasījumus nodrošinājumam ar degvielu plāno šādā kārtībā:
10.1. nosaka nepieciešamos degvielas apjomus dienestiem un mobilizējamo civilās aizsardzības formējumu darbības nodrošināšanai valsts apdraudējuma gadījumā;
10.2. mobilizācijas pieprasījumus nodrošinājumam ar degvielu iesniedz Ekonomikas ministrijā, aizpildot mobilizācijas pieprasījuma veidlapu (pielikums).
11. Nepieciešamo degvielas rezervju apjomu valsts apdraudējuma gadījumā nosaka:
11.1. Aizsardzības ministrija Nacionālo bruņoto spēku darbības nodrošināšanai;
11.2. Iekšlietu ministrija Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta, Valsts policijas, Valsts robežsardzes un mobilizējamo civilās aizsardzības formējumu darbības nodrošināšanai;
11.3. Veselības ministrija Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbības nodrošināšanai.
12. Latvijas Republikā reģistrētu juridisku personu pārbaudes, lai noteiktu to gatavību pildīt mobilizācijas pieprasījumus nodrošinājumam ar degvielu, veic Ekonomikas ministrija, ņemot vērā ministriju iesniegtos mobilizācijas pieprasījumus.
13. Mobilizācijas izsludināšanas gadījumā mobilizācijas pieprasījumu izpildes pārbaude ietver:
13.1. degvielas saņemšanas kārtības (saņēmējs, saņemšanas vieta un laiks) atbilstības pārbaudi saskaņā ar mobilizācijas pieprasījumu;
13.2. saņemamā degvielas veida un apjoma atbilstības pārbaudi saskaņā ar mobilizācijas pieprasījumu.
14. Mobilizācijas pieprasījumu izpildes pārbaudi mobilizācijas izsludināšanas gadījumā organizē un nodrošina institūcija, kas noteikusi mobilizācijas pieprasījumu.
15. Aizsardzības ministrija:
15.1. nosaka nepieciešamos degvielas apjomus Nacionālo bruņoto spēku darbības nodrošināšanai valsts apdraudējuma gadījumā;
15.2. nosaka Nacionālajos bruņotajos spēkos uzturamo degvielas apjomu;
15.3. izstrādā un iesniedz Ekonomikas ministrijā mobilizācijas pieprasījumus Nacionālo bruņoto spēku nodrošināšanai ar degvielu papildus Nacionālo bruņoto spēku rīcībā esošajām degvielas rezervēm valsts apdraudējuma gadījumā;
15.4. kontrolē un nodrošina mobilizācijas pieprasījumos noteiktās degvielas saņemšanu Nacionālajos bruņotajos spēkos;
15.5. atkarībā no Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem pildāmo uzdevumu apjoma, ja nepieciešams, sagatavo priekšlikumus Valsts enerģētiskās krīzes centram par papildu naftas produktu piešķiršanu Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem;
15.6. sagatavo un iesniedz izvērtēšanai pieprasījumu par degvielas resursu nepieciešamību ienākošajiem Ziemeļatlantijas līguma organizācijas un Eiropas Savienības dalībvalstu bruņotajiem spēkiem.
16. Iekšlietu ministrija:
16.1. nosaka nepieciešamos degvielas apjomus Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta, Valsts policijas, Valsts robežsardzes un mobilizējamo civilās aizsardzības formējumu darbības nodrošināšanai valsts apdraudējuma gadījumā;
16.2. nosaka Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam, Valsts policijai un Valsts robežsardzei uzturamo degvielas apjomu;
16.3. izstrādā un iesniedz Ekonomikas ministrijā mobilizācijas pieprasījumus Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta, Valsts policijas, Valsts robežsardzes un mobilizējamo civilās aizsardzības formējumu darbības nodrošināšanai ar degvielu papildus dienestu rīcībā esošajām degvielas rezervēm valsts apdraudējuma gadījumā;
16.4. kontrolē un nodrošina mobilizācijas pieprasījumos noteiktās degvielas saņemšanu;
16.5. atkarībā no valsts apdraudējuma intensitātes un pildāmo uzdevumu apjoma, ja nepieciešams, sagatavo priekšlikumus Valsts enerģētiskās krīzes centram par papildu naftas produktu piešķiršanu Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta, Valsts policijas, Valsts robežsardzes un mobilizējamo civilās aizsardzības formējumu darbības nodrošināšanai.
17. Veselības ministrija:
17.1. nosaka nepieciešamos degvielas apjomus Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbības nodrošināšanai valsts apdraudējuma gadījumā;
17.2. nosaka Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam uzturamo degvielas apjomu;
17.3. izstrādā un iesniedz Ekonomikas ministrijā mobilizācijas pieprasījumus Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbības nodrošināšanai ar degvielu papildus dienesta rīcībā esošajām degvielas rezervēm valsts apdraudējuma gadījumā;
17.4. kontrolē un nodrošina mobilizācijas pieprasījumos noteiktās degvielas saņemšanu;
17.5. atkarībā no valsts apdraudējuma intensitātes un pildāmo uzdevumu apjoma, ja nepieciešams, sagatavo priekšlikumus Valsts enerģētiskās krīzes centram par papildu naftas produktu piešķiršanu Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbības nodrošināšanai.
18. Ekonomikas ministrija:
18.1. sadarbībā ar Aizsardzības ministriju, Iekšlietu ministriju un Veselības ministriju, apkopojot iesniegtos mobilizācijas pieprasījumus nodrošinājumam ar degvielu, nosaka mobilizācijai nepieciešamo kopējo degvielas apjomu valsts apdraudējuma gadījumā;
18.2. iesniedz mobilizācijas pieprasījumu izpildītājiem ar ministrijām saskaņotos mobilizācijas pieprasījumus nodrošināšanai ar degvielu.
19. Valsts apdraudējuma gadījumā par nepieciešamā finansējuma avotiem degvielas iegādei lemj Ministru kabinets.
20. Pašvaldības:
20.1. ja valsts apdraudējuma gadījumā ir pieņemts Ministru kabineta rīkojums par degvielas patēriņa ierobežojumiem, kontrolē un nodrošina tā izpildi pašvaldības administratīvajā teritorijā;
20.2. ja nepieciešams, nosaka papildu ierobežojumus iedzīvotāju un komersantu degvielas patēriņam vai pašvaldības administratīvajā teritorijā veic degvielas pārdali starp degvielas patērētājiem.
(institūcijas nosaukums) |
mobilizācijas pieprasījums nodrošinājumam ar degvielu un tam nepieciešamais finansējums |
Nr. | Degvielas nosaukums | Degvielas klasifikācijas kods | Mērvienība | Vienības cena | Mobilizācijas pieprasījums | |
daudzums | nepieciešamais finansējums | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
|
(amats, vārds, uzvārds un paraksts) | (datums) |