Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: spēkā esošs
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas ieteikumi Nr.194

Rīgā 2014.gada 24.septembrī

(Finanšu un kapitāla tirgus komisijas padomes
sēdes protokols Nr.34 4.p.)
Ieteikumi veicamajiem pasākumiem labuma guvēju interešu aizsardzībai dzīvības apdrošināšanā
I. Ievads

1. Eiropas Apdrošināšanas un aroda pensiju iestāde (turpmāk – EAAPI), pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes 24.11.2010. regulas (ES) Nr. 1094/2010 29. panta 1. punkta a) apakšpunktā noteikto, ka EAAPI aktīvi piedalās kopējas Eiropas Savienības uzraudzības kultūras un konsekventas uzraudzības prakses veidošanā, kā arī vienotu procedūru un konsekventu pieeju nodrošināšanā Eiropas Savienībā, sniedzot atzinumus kompetentām iestādēm, 27.11.2013. ir sniegusi atzinumu par labuma guvēju interešu aizsardzību dzīvības apdrošināšanā "EIOPA Opinion on Beneficiary Protection Arrangements Regarding Life Insurance Contracts" (turpmāk – atzinums).

2. EAAPI atzinumā norāda, ka ir situācijas, ka dzīvības apdrošināšanas līgumā paredzētā apdrošināšanas atlīdzība, iestājoties apdrošināšanas gadījumam – apdrošinātās personas nāvei, paliek nepieprasīta, jo dzīvības apdrošināšanas līgumā norādītais labuma guvējs (vai labuma guvēji, ja ir norādīti vairāki) nav informēts par dzīvības apdrošināšanas līguma esamību un savu statusu tajā vai arī tam nav informācijas par apdrošinātāju, pie kura būtu jāvēršas.

II. Vispārīgie jautājumi

3. Ieteikumi ir izstrādāti, pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes 24.11.2010. regulas (ES) Nr. 1094/2010 16. panta 3. punktā noteikto, ka kompetentām iestādēm ir jādara viss iespējamais, lai ievērotu EAAPI izdotajās vadlīnijās un rekomendācijās noteikto, lai veicinātu Latvijas Republikā sniegto dzīvības apdrošināšanas pakalpojumu labuma guvēju interešu aizsardzību.

4. Ieteikumus ieteicams ievērot apdrošināšanas komersantiem, kuri sniedz dzīvības apdrošināšanas pakalpojumus Latvijas Republikā, (tālāk tekstā – dzīvības apdrošinātājs).

III. Piemērojamie ieteikumi

5. Dzīvības apdrošinātājam jāveic pasākumi, lai tas būtu informēts par apdrošināšanas gadījuma – apdrošinātās personas nāve – iestāšanos un lai tas pēc iespējas savlaicīgi veiktu apdrošināšanas atlīdzības izmaksu dzīvības apdrošināšanas līgumā norādītajam labuma guvējam (vai labuma guvējiem, ja ir norādīti vairāki).

6. Dzīvības apdrošinātājam jāveic pasākumi, lai tā rīcībā būtu aktuāla kontaktinformācija, lai tas nepieciešamības gadījumā varētu sazināties ar apdrošināto personu vai apdrošināšanas līgumā norādīto labuma guvēju vai labuma guvējiem.

7. Dzīvības apdrošinātājam jāveic pasākumi, lai pārliecinātos, vai dzīvības apdrošināšanas līguma darbības laikā ir vai nav iestājies apdrošināšanas gadījums – apdrošinātās personas nāve, piemēram, pārbaudot Iedzīvotāju reģistrā ziņas par dzīvības apdrošināšanas līgumā norādīto apdrošināto personu vai iegūstot nepieciešamo informāciju citā veidā, ja dzīvības apdrošinātāja noteiktajā laikā nav saņemts apdrošināšanas atlīdzības pieteikums par apdrošināšanas gadījuma iestāšanos.

8. Dzīvības apdrošinātājam, iegūstot apliecinošu informāciju par apdrošināšanas gadījuma – apdrošinātās personas nāve – iestāšanos, jāveic pasākumi, lai informētu dzīvības apdrošināšanas līgumā norādīto labuma guvēju (vai labuma guvējus, ja ir norādīti vairāki) par iespējām saņemt saskaņā ar noslēgto dzīvības apdrošināšanas līgumu tam pienākošos apdrošināšanas atlīdzību.

Finanšu un kapitāla tirgus komisijas
priekšsēdētājs K.Zakulis
24.09.2014