1. Latvijas Pētniecības un inovācijas stratēģiskā padome (turpmāk – padome) ir koleģiāla un koordinējoša institūcija, kas izveidota, lai nodrošinātu saskaņotu starpresoru sadarbību sekmīgai pētniecības, tehnoloģiju attīstības un inovāciju politikas, kā arī viedās specializācijas stratēģijas (turpmāk – stratēģija) jautājumu virsuzraudzībai un tādējādi stiprinātu zinātnes un inovāciju kapacitāti, veicinātu pētniecības un industrijas integrāciju un sabiedrības izpratni par inovācijām un pētniecību kā darbībām, kas sekmē nacionālo mērķu sasniegšanu pētniecības, tehnoloģiju attīstības un inovāciju jomā, veido zināšanu sabiedrību, kā arī veicina Latvijas attīstību un konkurētspēju.
(MK 23.08.2022. noteikumu Nr. 520 redakcijā)
2. Padomei ir šādas funkcijas:
2.1. nodrošināt pētniecības, tehnoloģiju attīstības un inovāciju nacionālās pārvaldības stratēģisku virsuzraudzību, tai skaitā par pētniecības, tehnoloģiju attīstības un inovāciju mērķa rādītājiem, riskiem to sasniegšanā, pētniecības un attīstības ieguldījumiem, stratēģijas nacionālās pārvaldības un monitoringa modeli, kā arī pētniecības, tehnoloģiju attīstības un inovāciju vides jautājumiem kopumā;
2.2. nodrošināt valsts un pašvaldību institūciju un iesaistīto pušu (zinātnieku un komersantu) sadarbības virsuzraudzību šo noteikumu 2.1. apakšpunktā minētajos jautājumos, lai sekmētu šo noteikumu 1. punktā minēto mērķu sasniegšanu un radītu nepieciešamos priekšnosacījumus Latvijas konkurētspējas stiprināšanai un attīstībai.
(Grozīts ar MK 23.08.2022. noteikumiem Nr. 520)
3. Padomei ir šādi uzdevumi:
3.1. reizi gadā izskatīt ziņojumu par pētniecības, attīstības un inovāciju mērķa rādītāju sasniegšanu un finanšu ieguldījumu efektivitāti atbilstoši Latvijas Nacionālajā attīstības plānā definētajiem mērķiem, izvērtēt riskus to sasniegšanā, kā arī dot uzdevumus un sniegt ieteikumus Inovāciju un pētniecības pārvaldības padomei;
3.2. ne retāk kā reizi divos gados izskatīt ziņojumu par stratēģijas monitoringa rezultātiem, tai skaitā kopsavilkumu par katru no stratēģijas jomām, kā arī dot uzdevumus un sniegt ieteikumus Inovāciju un pētniecības pārvaldības padomei par pētniecības, tehnoloģiju attīstības un inovāciju politikas un stratēģijas pilnveidošanu, tostarp par pētniecības, tehnoloģiju attīstības un inovāciju politikas specializācijas virzienu, prioritāšu vai jomu pārskatīšanu vai aktualizēšanu;
3.3. izskatīt citus jautājumus, kas saistīti ar stratēģijas nacionālo pārvaldību, kā arī pētniecības, tehnoloģiju un inovāciju jomas attīstību un starptautisko konkurētspēju;
3.4. reizi gadā izskatīt ziņojumu par prioritārajiem darbības virzieniem intelektuālā īpašuma tiesību jomā un sniegt ieteikumus Tieslietu ministrijai, lai veicinātu sabiedrības izpratni par intelektuālo īpašumu, intelektuālā īpašuma tiesību aizsardzību un ar to saistīto pārkāpumu novēršanu;
3.5. (svītrots ar MK 23.08.2022. noteikumiem Nr. 520);
3.6. (svītrots ar MK 23.08.2022. noteikumiem Nr. 520).
(Grozīts ar MK 26.06.2018. noteikumiem Nr. 366; MK 23.08.2022. noteikumiem Nr. 520)
4. Padomei ir šādas tiesības:
4.1. apkopot atvasinātu publisko personu, valsts un pašvaldību institūciju, privātā sektora un nevalstisko organizāciju sniegto informāciju, kas nepieciešama padomes uzdevumu izpildei;
4.2. uzaicināt piedalīties padomes sēdēs valsts un pašvaldību institūciju, atvasinātu publisko personu, nevalstisko organizāciju un sociālo partneru pārstāvjus, kā arī citus ekspertus;
4.3. pamatojoties uz padomes lēmumiem, lemt par nepieciešamību aicināt valsts un pašvaldību institūcijas un atvasinātās publiskās personas ieviest konkrētus risinājumus pētniecības un inovācijas politikas atbalsta un stratēģijas īstenošanas pasākumu veiksmīgai ieviešanai;
4.4. ja nepieciešams, izveidot ekspertu darba grupas.
5. Padomes sastāvā ir:
5.1. Ministru prezidents;
5.2. ekonomikas ministrs;
5.3. finanšu ministrs;
5.4. izglītības un zinātnes ministrs;
5.5. kultūras ministrs;
5.6. tieslietu ministrs;
5.7. veselības ministrs;
5.8. vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs;
5.9. zemkopības ministrs;
5.10. Valsts prezidenta deleģēts pārstāvis;
5.11. Pārresoru koordinācijas centra vadītājs;
5.12. Valsts kancelejas direktors;
5.13. Latvijas Republikas Patentu valdes direktors;
5.14. Latvijas Pašvaldību savienības deleģēts pārstāvis;
5.15. Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras deleģēti trīs pārstāvji;
5.16. Latvijas Darba devēju konfederācijas deleģēti trīs pārstāvji;
5.17. biedrības "Baltic Institute of Research, Tehnology and Innovation" deleģēts pārstāvis;
5.18. Latvijas Universitāšu asociācijas deleģēts pārstāvis;
5.19. Valsts zinātnisko institūtu asociācijas deleģēts pārstāvis;
5.20. Rektoru padomes deleģēts pārstāvis;
5.21. Latvijas Zinātņu akadēmijas deleģēts pārstāvis;
5.22. Latvijas Zinātnes padomes deleģēts pārstāvis;
5.23. aizsardzības ministrs;
5.24. Latvijas Jauno Zinātnieku apvienības pārstāvis;
5.25. Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības pārstāvis.
(MK 09.05.2017. noteikumu Nr. 251 redakcijā, kas grozīta ar MK 23.08.2022. noteikumiem Nr. 520)
9. Pārresoru koordinācijas centrs veic padomes sekretariāta funkcijas, kā arī šādus uzdevumus:
9.1. nodrošina informācijas apriti starp padomes sekretariātu un padomes locekļiem par padomes sēžu sasaukšanu (ne vēlāk kā piecas darbdienas pirms attiecīgās sēdes);
9.2. sagatavo padomes sēdes darba kārtības projektu un materiālus, kas iesniegti izskatīšanai padomes sēdē, kā arī nodrošina informācijas apmaiņu starp padomi, organizācijām, institūcijām, amatpersonām un citām personām, kuras iesaistītas padomes kompetencē esošo jautājumu risināšanā;
9.3. nodrošina padomes pieņemto lēmumu izpildes kontroli, katrā padomes sēdē sniedz padomei pārskatu par lēmumu izpildes gaitu un neizpildītajiem uzdevumiem;
9.4. protokolē padomes sēdes un piecu darbdienu laikā pēc padomes sēdes elektroniski nosūta sēdes protokolu visiem padomes locekļiem.
10. Padomes sēdes notiek ne retāk kā reizi gadā. Padomes sēdes sasauc padomes priekšsēdētājs pēc savas iniciatīvas vai pēc jautājuma steidzamības izvērtēšanas, vai ja padomes sekretariātā saņemts pamatots padomes locekļa priekšlikums saistībā ar izskatāmo jautājumu. Padomes sēdes, ja nepieciešams, var sasaukt arī padomes priekšsēdētāja vietnieki, iepriekš to saskaņojot ar padomes priekšsēdētāju.
(MK 23.08.2022. noteikumu Nr. 520 redakcijā)
11. Padomes priekšsēdētājs pēc savas iniciatīvas vai pēc padomes locekļu ierosinājuma var uzaicināt piedalīties padomes sēdēs valsts un pašvaldību institūciju pārstāvjus, nevalstisko organizāciju un sociālo partneru pārstāvjus, kā arī citus ekspertus.
12. Ja padomes loceklis objektīvu iemeslu dēļ nevar piedalīties padomes sēdē, viņš ne vēlāk kā iepriekšējā darbdienā pirms sēdes par to informē padomes sekretariātu. Šādā gadījumā padomes loceklis pilnvaro citu iestādes vai organizācijas pārstāvi piedalīties attiecīgajā sēdē.
13. Padome ir lemttiesīga, ja tajā piedalās vairāk nekā puse padomes locekļu.
(MK 23.08.2022. noteikumu Nr. 520 redakcijā)
14. Katram padomes loceklim sēdē ir viena balss. Padome lēmumus pieņem vienojoties vai balsojot. Balsojot padome lēmumus pieņem ar klātesošo padomes locekļu vienkāršu balsu vairākumu. Ja balsis sadalās vienādi ("par" vienādi ar "pret" un "atturas"), izšķirošā ir padomes priekšsēdētāja balss.
15. Padomes sēdes protokolu pēc tā saskaņošanas paraksta padomes priekšsēdētājs un sēdes protokolētājs.
16. Atzīt par spēku zaudējušu Ministru prezidenta 2014. gada 24. marta rīkojumu Nr. 95 "Par Latvijas pētniecības un inovācijas stratēģisko padomi" (Latvijas Vēstnesis, 2014, 60., 69. nr.).