Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: spēkā esošs

Ministru kabineta noteikumi Nr.1140

Rīgā 2013.gada 22.oktobrī (prot. Nr.55 47.§)

Grozījumi Ministru kabineta 2010.gada 21.decembra noteikumos Nr.1164 "Ostas valsts kontroles kārtība"

Izdoti saskaņā ar Jūrlietu pārvaldes un
Jūras drošības likuma 15.panta trešo daļu

Izdarīt Ministru kabineta 2010.gada 21.decembra noteikumos Nr.1164 "Ostas valsts kontroles kārtība" (Latvijas Vēstnesis, 2010, 205.nr.; 2011, 178.nr.) šādus grozījumus:

1. Papildināt noteikumus ar 2.1.10.apakšpunktu šādā redakcijā:

"2.1.10. 2006.gada Konvencija par darbu jūrniecībā (MLC konvencija);".

2. Izteikt 2.14.apakšpunktu šādā redakcijā:

"2.14. sūdzība - ziņojums vai cita veida informācija, ko sniedzis kuģa kapteinis, apkalpes loceklis, jūrniecības profesionālā biedrība, arodbiedrība vai jebkura cita juridiska vai fiziska persona, kura ir ieinteresēta kuģa drošībā, tai skaitā uz kuģa esošo jūrnieku drošībā, veselībā, dzīves un darba apstākļu uzlabošanā un piesārņojuma novēršanā;".

3. Papildināt noteikumus ar 57.1, 57.2 un 57.3 punktu šādā redakcijā:

"57.1 Ja pēc detalizētās inspekcijas vai paplašinātās inspekcijas tiek atklāts, ka darba un dzīves apstākļi uz kuģa neatbilst MLC konvencijas prasībām, ostas valsts kontroles inspektors par to nekavējoties ziņo kuģa kapteinim un informē viņu par neatbilstību novēršanas termiņiem.

57.2 Ja detalizētās inspekcijas vai paplašinātās inspekcijas laikā uz kuģa atklāti būtiski darba un dzīves apstākļu trūkumi vai ja tie saistīti ar sūdzību par MLC konvencijas standartu pārkāpumiem, Kuģošanas drošības inspekcija par to ziņo jūrnieku un kuģu īpašnieku organizācijām Latvijā un var informēt karoga valsts administrāciju un nākamās piestāšanās ostas kompetentās iestādes.

57.3 Par jautājumiem, kas saistīti ar MLC konvenciju, Kuģošanas drošības inspekcijai ir tiesības nosūtīt Starptautiskās Darba organizācijas ģenerāldirektoram detalizētās inspekcijas ziņojuma kopiju, kam pievienotas jebkādas paredzētajā termiņā saņemtās atbildes no kuģa karoga valsts kompetentās iestādes."

4. Izteikt 61.punktu šādā redakcijā:

"61. Sūdzības iesniedzēja identitāti kuģa kapteinim un kuģošanas sabiedrībai neatklāj. Kuģošanas drošības inspekcija nodrošina iesniegto sūdzību konfidencialitāti, tai skaitā nodrošina konfidencialitāti kuģa apkalpes locekļu iztaujāšanas laikā."

5. Papildināt XIV nodaļu ar 62.1, 62.2, 62.3, 62.4, 62.5 un 62.6 punktu šādā redakcijā:

"62.1 Ja kuģis ir ienācis Latvijas ostā, par jūrnieka sūdzību saistībā ar MLC konvencijas prasību neievērošanu, tai skaitā par jūrnieku tiesību pārkāpumiem, var ziņot Kuģošanas drošības inspekcijai. Šādos gadījumos Kuģošanas drošības inspekcija uzsāk sūdzības sākotnējo izvērtēšanu.

62.2 Kuģošanas drošības inspekcija izvērtē, vai sūdzībā par MLC konvencijas standartu pārkāpumiem ir izmantotas kuģa sūdzību procedūras un, ja iespējams, cenšas panākt, lai sūdzību atrisina kuģa līmenī. Kuģošanas drošības inspekcija var veikt detalizētu inspekciju saskaņā ar šo noteikumu IX nodaļu.

62.3 Ja, izvērtējot sūdzību par MLC konvencijas standartu pārkāpumiem vai veicot inspekciju, tiek atklāti šo noteikumu 64. vai 64.1 punktā minētie trūkumi, piemēro minēto punktu un šo noteikumu XV nodaļas nosacījumus.

62.4 Ja sūdzību par MLC konvencijas standartu pārkāpumiem nevar atrisināt kuģa līmenī un šo noteikumu 64. vai 64.1 punkta nosacījumi nav piemērojami, Kuģošanas drošības inspekcija par to nekavējoties ziņo kuģa karoga valstij, lai noteiktā termiņā saņemtu norādes un rīcības plānu trūkumu novēršanai.

62.5 Ja, atbildot uz Kuģošanas drošības inspekcijas paziņojumu saskaņā ar šo noteikumu 62.4 punktu, kuģa karoga valsts norāda, ka tā šo jautājumu atrisinās pati un tā šajā sakarā var izmantot efektīvas procedūras, kā arī ja ir iesniegts pieņemams rīcības plāns trūkumu novēršanai, Kuģošanas drošības inspekcija var atturēties no turpmākas piedalīšanās sūdzības izskatīšanā.

62.6 Ja sūdzība par MLC konvencijas standartu pārkāpumiem nav atrisināta pēc tam, kad ir veiktas attiecīgās darbības saskaņā ar šo noteikumu 62.2 un 62.4 punktu, Kuģošanas drošības inspekcijas ziņojuma kopiju kopā ar atbildēm, kas noteiktā termiņā saņemtas no kuģa karoga valsts kompetentās iestādes, nosūta Starptautiskās Darba organizācijas ģenerāldirektoram un kuģu īpašnieku un jūrnieku organizācijām Latvijā, kā arī var informēt nākamās piestāšanās ostas kompetentās iestādes."

6. Papildināt noteikumus ar 64.1 un 64.2 punktu šādā redakcijā:

"64.1 Ja detalizētās inspekcijas laikā (tai skaitā izskatot sūdzību) Kuģošanas drošības inspekcija atklāj, ka kuģis neatbilst MLC konvencijas prasībām un apstākļi uz kuģa apdraud jūrnieku drošību vai veselību, vai trūkumi ir uzskatāmi par būtisku vai atkārtotu MLC konvencijas prasību (tai skaitā jūrnieku tiesību) pārkāpumu, Kuģošanas drošības inspekcija pieņem lēmumu par kuģa aizturēšanu vai lēmumu par kuģa operāciju apturēšanu šajā nodaļā noteiktajā kārtībā uz laiku, kamēr minētie trūkumi nav novērsti vai kamēr Kuģošanas drošības inspekcija nav apstiprinājusi rīcības plānu trūkumu novēršanai un ir pārliecinājusies, ka plāns tiks nekavējoties īstenots.

64.2 Šo noteikumu 64.1 punktā minētajā rīcības plānā norāda veicamās darbības un termiņu, kādā tās tiks veiktas. Kuģa kapteinis pirms rīcības plāna iesniegšanas Kuģošanas drošības inspekcijā kuģošanas sabiedrības vārdā to saskaņo ar kuģa karoga valsti."

7. Svītrot 72.punkta trešo teikumu.

8. Papildināt noteikumus ar 72.1 punktu šādā redakcijā:

"72.1 Ja kuģa aizturēšanas iemesls ir būtiski vai atkārtoti MLC konvencijas prasību (tai skaitā jūrnieku tiesību) pārkāpumi vai ja dzīves un darba apstākļi uz kuģa apdraud jūrnieku drošību vai veselību, Kuģošanas drošības inspekcija par to nekavējoties informē kuģa karoga valsti un lūdz kuģa karoga valsts pārstāvja klātbūtni, ja iespējams, aicinot kuģa karoga valsti atbildēt noteiktā termiņā. Kuģošanas drošības inspekcija informāciju nekavējoties nosūta arī kuģu īpašnieku un jūrnieku organizācijām Latvijā un Starptautiskās Darba organizācijas ģenerāldirektoram, kā arī var informēt nākamās piestāšanās ostas kompetentās iestādes."

9. Papildināt XXI nodaļu ar 104.1 punktu šādā redakcijā:

"104.1 Kuģošanas drošības inspekcija regulāri iesniedz Starptautiskās Darba organizācijas ģenerāldirektoram statistiku un informāciju par izskatītajām sūdzībām."

10. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar 6. un 7.punktu šādā redakcijā:

"6) Eiropas Parlamenta un Padomes 2008.gada 19.novembra Direktīvas 2008/106/EK par jūrnieku minimālo sagatavotības līmeni;

7) Eiropas Parlamenta un Padomes 2012.gada 21.novembra Direktīvas 2012/35/ES, ar ko groza Direktīvu 2008/106/EK par jūrnieku minimālo sagatavotības līmeni."

11. Papildināt 6.pielikumu ar 45. un 46.punktu šādā redakcijā:

"45. Jūras darbaspēka sertifikāts.

46. Paziņojums par jūras darbaspēka atbilstību 2006.gada Konvencijai par darbu jūrniecībā."

12. Izteikt 7.pielikuma 5. un 6.punktu šādā redakcijā:

"5. Kuģa kapteiņa, virsnieka vai ierindas jūrnieka kompetences sertifikāts un (vai) prasmes sertifikāts, un (vai) cits dokumentārs pierādījums ir iegūts krāpšanas ceļā vai minētā dokumenta īpašnieks nav tā persona, kam sākotnēji izdots minētais dokuments.

6. Kuģa kapteinim, virsniekam vai ierindas jūrniekam kompetences sertifikātu un (vai) prasmes sertifikātu, un (vai) citu dokumentāru pierādījumu ir izdevusi valsts, kas nav ratificējusi STCW konvenciju."

13. Papildināt 7.pielikuma I nodaļu ar 16.1, 16.2, 16.3, 16.4 un 16.5 punktu šādā redakcijā:

"16.1 Nevar uzrādīt jūras darbaspēka sertifikātu vai paziņojumu par jūras darbaspēka atbilstību MLC konvencijai vai tas nav spēkā, vai uzrādītie dokumenti ir kļūdaini vai nesatur informāciju, ko paredz MLC konvencijai, vai ir nederīgi citu iemeslu dēļ.

16.2 Ir pamats uzskatīt, ka darba un dzīves apstākļi uz kuģa neatbilst MLC konvencijas prasībām, vai darba un dzīves apstākļi ir neatbilstoši un var apdraudēt jūrnieku drošību un veselību.

16.3 Kuģis ir mainījis karoga valsti, lai izvairītos no MLC konvencijas prasību izpildes.

16.4 Ir iesniegta sūdzība, ka konkrēti darba un dzīves apstākļi uz kuģa neatbilst MLC konvencijas prasībām.

16.5 Pēc sūdzības izskatīšanas procedūras krastā vai kuģa dokumentācijas pārbaudes konstatēts, ka iepriekš konstatētās nepilnības nav novērstas vai izbeigtas vai kuģis ir tādas valsts karoga kuģis, kura nav ratificējusi MLC konvenciju."

14. Papildināt 8.pielikumu ar 2.18.apakšpunktu šādā redakcijā:

"2.18. Instruction 46/2013/13: Guidelines for inspection on Maritime Labour Convention, 2006 (Instrukcija 46/2013/13: Vadlīnijas inspekcijai par 2006.gada Konvenciju par darbu jūrniecībā)."

15. Papildināt 11.pielikumu ar 6.7.1 apakšpunktu šādā redakcijā:

"6.7.1 jomas, ko regulē MARPOL konvencijas 73/78 V pielikums:

6.7.1 1. nav atkritumu apsaimniekošanas plāna;

6.7.1 2. nav pieejams atkritumu reģistrācijas žurnāls;

6.7.1 3. kuģa personāls nepārzina atkritumu apsaimniekošanas plānā noteiktās atkritumu savākšanas un novadīšanas prasības;".

Ministru prezidents Valdis Dombrovskis

Satiksmes ministrs Anrijs Matīss

25.10.2013