1. Šie noteikumi nosaka aprūpes mājās pakalpojuma (turpmāk tekstā – Aprūpe) piešķiršanas, saņemšanas un samaksas kārtību, pakalpojuma veidus, līmeņus, kā arī aprūpes pārtraukšanu, pakalpojuma jautājumos pieņemto lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzības kārtību.
2. Par aprūpes nepieciešamību un tās apjomu aprūpējamai personai pēc iesnieguma saņemšanas lemj Sociālais dienests (turpmāk tekstā – Dienests).
5. Aprūpi nodrošina Carnikavas novadā dzīvesvietu deklarējušiem veciem cilvēkiem, bērniem invalīdiem, pieaugušiem invalīdiem, kā arī personām, kurām slimības laikā vai atveseļošanās periodā ir grūtības veikt mājas darbus un personisko aprūpi.
6. Līgumi par Aprūpes sniegšanu tiek slēgti 27.05.2003. Ministru kabineta noteikumos Nr. 275 "Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu samaksas kārtība un kārtība, kādā pakalpojuma izmaksas tiek segtas no pašvaldības budžeta" paredzētajā kārtībā.
7. Aprūpes saņemšanai nepieciešamie dokumenti:
7.1. aprūpējamās personas vai viņas ģimenes locekļu iesniegums ar situācijas aprakstu un vēlamo risinājumu;
7.2. dokumenti, kuri sniedz informāciju par personas un tās likumīgo apgādnieku maksātspēju: izziņa no darba vietas par ienākumiem, mācību iestādes, Nodarbinātības valsts aģentūras; iztikas līdzekļu deklarācija, kas sagatavota atbilstoši 30.03.2010. Ministru kabineta noteikumu Nr. 299 "Noteikumi par ģimenes vai atsevišķi dzīvojošas personas atzīšanu par trūcīgu" prasībām;
7.3. izziņu no ģimenes ārsta par Aprūpes nepieciešamību un kontrindikāciju neesamību.
8. Dienests:
8.1. piecu darba dienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas veic apsekošanu mājās, aizpilda Aprūpes novērtēšanas karti (pielikums Nr. 1), sagatavo priekšlikumus, kāds pakalpojuma veids un apjoms aprūpējamai personai ir nepieciešams;
8.2. atbilstoši noteiktajam pakalpojuma veidam un apjomam sastāda aprūpējamās personas individuālo aprūpes plānu, kuru saskaņo ar klientu; nosaka līmeni atbilstoši šo noteikumu 16. punktam;
8.3. desmit darba dienu laikā, skaitot no visu šo noteikumu 7. punktā paredzēto dokumentu saņemšanas brīža, pieņem lēmumu par Aprūpes sniegšanu, slēdz līgumu (pielikums Nr. 2).
9. Dienests normatīvajos aktos noteiktajā termiņā veic Aprūpes kvalitātes novērtēšanu (pielikums Nr. 3).
10. Pastāvīga Aprūpe līdz gadam un ilgāk – personām, kuras vecuma, garīgas attīstības vai fiziska rakstura traucējumu dēļ nevar veikt ikdienas mājas darbus un personīgo aprūpi, tā var būt maksas vai pašvaldības apmaksāta.
11. Pagaidu Aprūpe uz laiku līdz sešiem mēnešiem – personām slimošanas un atveseļošanās perioda laikā, ja ir grūtības veikt ikdienas mājas darbus un savu personisko aprūpi un kurām nav likumīgu apgādnieku vai tie objektīvu apstākļu dēļ nespēj sniegt nepieciešamo palīdzību, tā var būt maksas vai pašvaldības apmaksāta.
12. Pašvaldības apmaksātu Aprūpi piešķir personām, ja tās ienākumi nepārsniedz:
12.1. 65 % no attiecīgā gada spēkā esošās minimālās darba algas valstī – vienam ģimenes loceklim;
12.2. 85 % no attiecīgā gada spēkā esošās minimālās darba algas valstī – vientuļam, kuram nav palīdzētspējīgu likumīgo apgādnieku (Civillikuma 188. pants), atsevišķi dzīvojošam vecuma vai nestrādājošam invaliditātes 1. vai 2. grupas pensijas saņēmējam;
12.3. 85 % no attiecīgā gada spēkā esošās minimālās darba algas valstī vienam ģimenes loceklim, ja ģimenē ir tikai pensionāri un I vai II grupas nestrādājošs invalīds.
13. Dienestam ir tiesības lemt par Aprūpes nepieciešamību ģimenei (personai), ja tās situācija neatbilst šajos noteikumos minētajiem pakalpojuma saņemšanas kritērijiem, ja ģimenei (personai) radušās īpašas grūtības.
14. Gadījumos, kad persona neatbilst IV nodaļas 12. punktā minētajiem kritērijiem, līgumu par aprūpi slēdz un samaksu par aprūpi veic aprūpējamā persona vai tās likumīgie apgādnieki.
15. Iespējamā Aprūpe:
15.1. pārrunas par nepieciešamo aprūpi, sabiedrībā notiekošo;
15.2. medicīnas darbinieku izsaukšana;
15. 3. pārtikas produktu pirkšana un piegāde;
15.4. medikamentu, ikdienas preču pirkšana un piegāde;
15.5. dzīvojamo telpu uzkopšana reizi nedēļā;
15.6. logu mazgāšana reizi gadā;
15.7. veļas nodošana mazgātavā, saņemšana (par mazgāšanu maksā klients);
15.8. dzīvokļa īres un komunālo maksājumu kārtošana;
15.9. kurināmā piegāde telpās, krāsns kurināšana;
15.10. ūdens ienešana un iznešana;
15.11. pavadoņa pakalpojumi divreiz mēnesī, apmeklējumi slimnīcā;
15.12. palīdzība dokumentu kārtošanā;
15.13. minimāla apģērba labošana;
15.14. palīdzība ēdiena gatavošanā, nozīmētas diētas ievērošana, barošana, trauku mazgāšana;
15.15. personīgā aprūpe – mazgāšana;
15.16. nagu griešana un matu skūšana;
15.17. izkļūšana, iekļūšana gultā, tualetes apmeklēšana, ģērbšana un pamperu nomaiņa.
Aprūpes biežums | līmenis | |
1. | Aprūpe 2* nedēļā, kopā līdz 4 stundām | 1 |
2. | Aprūpe 2 – 3* nedēļā, kopā līdz 6 stundām | 2 |
3. | Aprūpe 5* nedēļā, kopā līdz 10 stundām | 3 |
4. | Aprūpe 5* nedēļā, kopā līdz 20 stundām | 4 |
Aprūpes biežums | izcenojums par 1 nedēļas Aprūpi euro, t.sk. PVN | |
1. | Aprūpe 2* nedēļā, kopā līdz 4 stundām | 5.69 |
2. | Aprūpe 2 – 3* nedēļā, kopā līdz 6 stundām | 8.54 |
3. | Aprūpe 5* nedēļā, kopā līdz 10 stundām | 14.23 |
4. | Aprūpe 5* nedēļā, kopā līdz 20 stundām | 28.46 |
20 __. gada _____ . __________________
Vārds, Uzvārds ____________________________________________________
Personas kods _______________ - ___________ Sieviete Vīrietis
Dzīvesvieta ________________________________________ Tālrunis ________________
Kontaktpersona ______________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Sociālais statuss | Ienākumi Ls mēnesī | |
Vecuma pensionārs | ||
Invalīds (norādīt grupu, I gr. invalīdiem norādīt vai ir kopšanas pabalsts) | ||
Slimojoša persona darbaspējas vecumā | ||
Cits variants |
Personas funkcionālo un sociālo spēju novērtējums
Funkcijas nosaukums un kods | Nav nepieciešama palīdzība | Nepieciešama minimāla palīdzība | Nepieciešama ievērojama palīdzība | Pilnībā kopjams |
Apģērbšanās | ||||
Noģērbšanās | ||||
Staigāšana pa telpām | ||||
Staigāšana pa kāpnēm | ||||
Pārvietošanās ārpus mājas | ||||
Orientācija laikā un telpā | ||||
Ēšana | ||||
Dzeršana | ||||
Mazgāšanās | ||||
Gultas klāšana | ||||
Savu mantu kārtošana | ||||
Frizēšanās (ķemmēšanās, skūšanās) | ||||
Nagu kopšana | ||||
Tualetes apmeklēšana | ||||
Vēdera izeja | ||||
Urinācija | ||||
Mutes, zobu kopšana | ||||
Piecelšanās no gultas vai krēsla | ||||
Spēja gatavot ēdienu | ||||
Patstāvīga iepirkšanās | ||||
Medikamentu lietošana |
Klienta raksturojums:
ir aktīvs | ||
ir vidēji aktīvs | ||
ir neaktīvs | ||
ir uzvedības traucējumi | ||
ir atkarības (norādīt kādas) | ||
citi |
Saskarsme:
sazinās ar valodu (normāli) | (norādīt, kādu) | |
sazinās ar žestiem | ||
sazinās tikai rakstiski | ||
nav spējīgs sazināties | ||
ierobežotas spējas sarunāties garīgās veselības dēļ | ||
var lietot tālruni (ja nevar, norādīt iemeslu) | neprot, nevar, tālruņa nav (pasvītrot) |
Atzinums par aprūpes mājās pakalpojuma piešķiršanu:
Aprūpes apjoms: | Stundas nedēļā | Apmeklējuma reizes nedēļā | Var atzīmēt konkrētas dienas | |
I līmenis | ||||
II līmenis | ||||
II līmenis | ||||
IV līmenis |
Aprūpes uzsākšanas datums: | |
Aprūpe nepieciešama: | |
uz nenoteiktu laiku | |
uz laiku, līdz | |
Pieņemts Lēmums (ierakstīt Nr., datumu) |
Papildus informācija: _________________________________________________________
__________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Aprūpes kartē sniegtās ziņas ir pareizas un esmu iepazīstināts (-a) un piekrītu aprūpes mājās sniegto pakalpojumu apjomam | |
/klienta paraksts, tā atšifrējums/ | |
Atbildīgais par aprūpi mājās sociālais darbinieks | |
/paraksts, tā atšifrējums/ |
Carnikavā, 20__. gada " ___" . ___________
Carnikavas novada ____________ Sociālais dienests, kura vārdā, pamatojoties uz iestādes nolikumu darbojas dienesta vadītājs _________________, turpmāk saukts DIENESTS, un aprūpējamā persona _____________________________ (Vārds, Uzvārds), _________________________ (p.k.)__________________ _____________________________ (adrese), ________________ (tālrunis), turpmāk tekstā "KLIENTS", noslēdz šāda satura līgumu:
1. Līguma priekšmets
DIENESTS nodrošina KLIENTU ar sociālās aprūpes pakalpojumiem mājās.
2. Pušu saistības
2.1. DIENESTS apņemas:
2.1.1. Nodrošināt KLIENTU ar sociālās aprūpes pakalpojumiem, tā mājās par maksu / bez maksas, atbilstoši Carnikavas novada Sociālā dienesta "Aprūpe mājās pakalpojuma novērtēšanas karte" noteiktajam apjomam (pie
likums Nr.1), Sociālā dienesta pieņemtajam lēmumam.
2.1.2. KLIENTA un aprūpētāja psiholoģiskās nesaderības gadījumā nomainīt aprūpētāju.
2.1.3. Nodrošināt pieklājīgu un korektu attieksmi pret KLIENTU.
2.1.4. Neizpaust nekādu ar KLIENTU saistītu informāciju.
2.1.5. Respektēt KLIENTA intereses un ievērojot KLIENTA juridisko un mantisko drošību.
2.1.6. Nodrošināt KLIENTAM ______ līmeņa aprūpes pakalpojumu, _____ stundas nedēļā, pakalpojuma apjoms un saturs noteikt Aprūpes mājās pakalpojuma novērtēšanas kartē.
2.2. KLIENTS apņemas:
2.2.1. Nodrošināt aprūpētāja darba apstākļus savu darba pienākumu veikšanai:
2.2.1.1. garantēt aprūpētāju iekļūšanu dzīvojamās telpās;
2.2.1.2. nekavēt aprūpētāju tā pienākumu pildīšanas laikā (ievērot sanitārhigiēniskās normas);
2.2.1.3. nodrošināt aprūpētāju ar nepieciešamu ūdens daudzumu, saimniecības precēm, uzkopšanas inventāru;
2.2.1.4. nodrošināt pieklājīgu attieksmi pret aprūpētāju;
2.2.1.5. aprūpētāja pakalpojumu saņemšanas laikā neatrasties apreibinošu vielu ietekmē;
2.2.1.6. nodrošināt, ka aprūpes pakalpojuma saņemšanas laikā dzīvoklī neatrodas iereibušas personas vai personas, kas traucē aprūpētāja darba pienākumu veikšanu;
2.2.2. Atbilstoši veselības stāvoklim piedalīties ikdienas mājas darbu veikšanā.
3. Norēķināšanās kārtība
3.1. Punktā 2.1.1. atrunātā aprūpe tiek apmaksāta no pašvaldības budžeta līdzekļiem vai klienta samaksa Ls ____________.
4. Līguma darbības termiņš
4.1. Līgums stājas spēkā ar parakstīšanas dienu un ir spēkā uz laiku līdz 20 ___ .g. "___ ". ____________.
4.2. Gadījumā, ja puses nepilda vai pārkāpj šī līguma saistības, jebkura no pusēm ir tiesīga vienpusējā kārtā lauzt šo līgumu, 5 darba dienas iepriekš rakstiski brīdinot otru līgumslēdzēju pusi.
5. Strīdu izskatīšanas kārtība
5.1. Strīdi starp līguma slēdzēju pusēm tiek risināti sarunu ceļā.
5.2. Ja sarunās netiek panākta vienošanās, kuru rakstiski nostiprina, tad strīds risināms likumā noteiktajā kārtībā.
6. Citi noteikumi
6.1. Visi grozījumi un papildinājumi, kas saistīti ar šo līgumu, ir spēkā tikai gadījumā, ja tos parakstījušas abas līgumslēdzējas puses vai to pilnvarotas personas.
6.2. Līgums sastādīts 2 (divos) eksemplāros latviešu valodā ar vienādu juridisko spēku, pa vienam eksemplāram katrai pusēm.
7. Pušu rekvizīti:
Sociālais dienests | KLIENTS: |
20__. "___ " . _________________
Klients: ________________________________________________ (Vārds, Uzvārds)
Aprūpētājs: _____________________________________________ (Vārds, Uzvārds)
KLIENTA RAKSTUROJUMS
Sociālā aktivitāte:
aktīvs | neaktīvs | ||
vidēji aktīvs | uzvedības traucējumi |
Patstāvīgi spēj (līdzdalība aprūpes procesā):
uzkopt dzīvokli | pārvietojas tikai dzīvoklī | ||
iepirkties | sevi aprūpēt | ||
doties pastaigās | var kurināt krāsni | ||
apmeklēt ārstu | gulošs – bez pārvietošanās iespējām | ||
uzkopt dzīvokli | cita atbilde |
Izmaiņas ar iepriekšējo apsekošanas reizi: | Radu vai kaimiņu līdzdalība aprūpē: | ||
bez būtiskām izmaiņām | nav | ||
stāvoklis uzlabojies | daļēja palīdzība aprūpē | ||
stāvoklis pasliktinājies | morāls atbalsts |
Īpašās vajadzības, kuras šobrīd netiek apmierinātas:
tādas nav | ir |
KLIENTAM SNIEGTĀS PALĪDZĪBAS NOVĒRTĒJUMS
Pēc grafika – dienas, kurās tiek sniegta aprūpe:
pirmdiena | ceturtdiena | ||
otrdiena | piektdiena | ||
trešdiena | nevar iepriekš pateikt | ||
vienojās pa tālruni par nākamo reizi, vai ziņo, kad nepieciešama palīdzība |
Klienta vērtējums par aprūpētāja darbu: | Dzīvokļa sakoptība apsekošanas laikā: | ||
pilnībā apmierina | sakopts | ||
apmierina daļēji | daļēji sakopts | ||
neapmierina | nesakopts | ||
cita atbilde |
Atzīmēt pakalpojumu | Pakalpojums | Klienta vērtējums | Speciālista vērtējums | ||||
Labi | Vidēji | Slikti | Labi | Vidēji | Slikti | ||
PERSONISKĀ APRŪPE | |||||||
mazgāšanās (vanna, duša, pirts) | |||||||
matu griešana, skūšanās | |||||||
nagu griešana | |||||||
palīdzība apģērbties vai apģērbšana | |||||||
veļas nomaiņa | |||||||
apmeklējumi slimnīcā | |||||||
ārsta u.c. medicīnas darbinieku izsaukšana | |||||||
protēžu apkopšana | |||||||
medikamentu uzņemšana | |||||||
palīdzība ēdienreižu nodrošināšanā vai barošanā | |||||||
palīdzība tualetes lietošanā | |||||||
pamperu nomaiņa | |||||||
IKDIENAS MĀJAS DARBI | |||||||
dzīvojamo telpu uzkopšana | |||||||
palīdzība gultas klāšanā | |||||||
pārtikas, saimniecības preču un medikamentu piegāde | |||||||
ēdiena gatavošana | |||||||
barošana | |||||||
trauku mazgāšana | |||||||
dzīvokļa īres, komunālo pakalpojumu maksājumi | |||||||
veļas nodošana/ saņemšana/ mazgāšana automātiskajā veļas mašīnā | |||||||
kurināmā piegāde telpās | |||||||
krāsns kurināšana | |||||||
sadzīves atkritumu iznešana | |||||||
palīdzība dokumentu kārtošanā | |||||||
CITI PAKALPOJUMI | |||||||
pavadoņa pakalpojumi | |||||||
palīdzība dokumentu kārtošanā | |||||||
apģērba labošana | |||||||
tepiķa tīrīšana, parketa tīrīšana | |||||||
logu mazgāšana | |||||||
pagalma apkopšana sniega tīrīšana | |||||||
izgulējumu profilakse |
SLĒDZIENS PAR SOCIĀLĀ APRŪPĒTĀJA DARBA KVALITĀTI
attieksme atbilst vispārpieņemtajām normām un prasībām | |
attieksme ir pozitīva, vērsta uz klienta vajadzību apmierināšanu | |
attieksme ir formāla, trūkst ieinteresētības klienta problēmu risināšanā | |
Cits |
Sociālā darbinieka veiktie pasākumi aprūpes kvalitātes uzlabošanai:
___________________________________________________________________________
Sociālā darba speciālists: ___________________________________________ (vārds, uzvārds)