Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr.224
Rīgā 2012.gada 19.septembrī (prot. Nr.35, 11.p.)
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk - Komisija), lai varētu nodrošināt Elektronisko sakaru likuma mērķi un īstenot kompetenci, kas noteikta Elektronisko sakaru likuma 8.panta pirmās daļas 2., 5., 13. un 17.punktā ir veikusi balss savienojumu pabeigšanas individuālos mobilajos tīklos tirgus analīzi šādiem elektronisko sakaru komersantiem:
1. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Amber Telecom", vienotais reģistrācijas numurs: 40103283869, juridiskā adrese: Citadeles iela 7, Rīga, LV-1010;
2. akciju sabiedrība "BALTICOM", vienotais reģistrācijas numurs: 40003443452, juridiskā adrese: Straupes iela 5 k-3, Rīga, LV-1073 (turpmāk - AS "Balticom");
3. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Camel Mobile", vienotais reģistrācijas numurs: 40103181903, juridiskā adrese: Mūkusalas iela 41, Rīga, LV-1004 (turpmāk - SIA "Camel Mobile");
4. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "CSC TELECOM", vienotais reģistrācijas numurs: 40003611196, juridiskā adrese: Cēsu iela 31, Rīga, LV-1012 (turpmāk - SIA "CSC Telecom");
5. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "ECO Solutions", vienotais reģistrācijas numurs: 40003854799, juridiskā adrese: Duntes iela 6, Rīga, LV-1013;
6. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "INTERNETA PASAULE", vienotais reģistrācijas numurs: 50003491261, juridiskā adrese: Brīvības gatve 214M-2, Rīga, LV-1039;
7. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Master Telecom", vienotais reģistrācijas numurs: 40003684039, juridiskā adrese: Brīvības gatve 214M-2, Rīga, LV-1039;
8. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Radio Telecommunication Network", vienotais reģistrācijas numurs: 40003172251, juridiskā adrese: Cēsu iela 31, Rīga, LV-1012 (turpmāk - SIA "Radio Telecommunication Network");
9. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Rigatta", vienotais reģistrācijas numurs: 40003784190, juridiskā adrese: Citadeles iela 2-516, Rīga, LV-1010;
10. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "SOTUS", vienotais reģistrācijas numurs: 40003404597, juridiskā adrese: Vidzemes aleja 5-41, Rīga, LV-1024;
11. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Telegrupa Baltijā", vienotais reģistrācijas numurs: 40003284868, juridiskā adrese: Cēsu iela 31 k-3, Rīga, LV-1012 (turpmāk - SIA "Telegrupa Baltijā");
12. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Tivi", vienotais reģistrācijas numurs: 40103241776, juridiskā adrese: Avotu iela 30-3, Rīga, LV-1009, (turpmāk 1.-12.punkts - Komersanti).
Komisijas "Ziņojums par tirgus analīzi par 2007.gada 17.decembra Eiropas Komisijas ieteikumā 2007/879/EK par konkrētajiem preču un pakalpojumu tirgiem elektronisko sakaru nozarē, kuros var būt nepieciešama ex ante (apsteidzoša) regulēšana saskaņā ar Direktīvu 2002/21/EK, minēto tirgu Nr.7 - balss savienojumu pabeigšana individuālos mobilajos tīklos" (turpmāk - Ziņojums par tirgus analīzi) ir šā lēmuma sastāvdaļa un ir publiski pieejams Komisijas mājaslapā internetā www.sprk.gov.lv. Ziņojumā par tirgus analīzi ir izklāstīta balss savienojumu pabeigšanas individuālos mobilajos tīklos tirgus analīzes veikšanas gaita, konstatētās problēmas šajā tirgū un risinājumi konstatēto problēmu novēršanai.
Komisijas "Konsultāciju dokuments par savienojuma pabeigšanas tarifu augšējo robežu 2013.-2014.gadā" (turpmāk - Konsultāciju dokuments par tarifu augšējo robežu) ir šā lēmuma sastāvdaļa un ir publiski pieejams Komisijas mājaslapā internetā www.sprk.gov.lv. Konsultāciju dokumentā par tarifu augšējo robežu ir vērtēti savienojumu pabeigšanas mobilajā tīklā tarifi un sniegta informācija par plānoto savienojuma pabeigšanas mobilajā tīklā tarifa augšējās robežas noteikšanu, vērtībām un termiņiem.
Komisija, pamatojoties uz Elektronisko sakaru likuma 8.panta otro daļu un uz likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 9.panta pirmās daļas 9.punktu un otro daļu, atbilstoši savai kompetencei patstāvīgi pieņem lēmumus, kas ir saistoši konkrētiem elektronisko sakaru komersantiem.
Izvērtējot situāciju balss savienojumu pabeigšanas individuālos mobilajos tīklos tirgū,
Komisija konstatē:
1. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 30.panta pirmo daļu Komisija, ievērojot elektronisko sakaru pakalpojumu ģeogrāfisko dalījumu un citus valstī esošus īpašus apstākļus, kā arī Eiropas Komisijas 2007.gada 17.decembra ieteikumu 2007/879/EK par konkrētajiem preču un pakalpojumu tirgiem elektronisko sakaru nozarē, kuros var būt nepieciešama ex ante (apsteidzoša) regulēšana saskaņā ar Direktīvu 2002/21/EK (turpmāk - Ieteikums), nosaka konkrētos elektronisko sakaru pakalpojumu tirgus.
2. Komisija saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 8.panta pirmās daļas 13. un 17.punktu un 30.panta pirmo daļu veica Ieteikumā noteiktā tirgus Nr.7 "Balss savienojumu pabeigšana individuālos mobilajos tīklos" analīzi.
3. Savienojumu pabeigšanas pakalpojums ir elektronisko sakaru komersanta sniegts vairumtirdzniecības pakalpojums, kas nodrošina ienākošās noslodzes maršrutēšanu uz pieslēguma punktiem elektronisko sakaru komersanta elektronisko sakaru tīklā, no pēdējās komutatīvās iekārtas pirms pieslēguma punkta, kuru var izmantot starpsavienojumam, līdz pieslēguma punktam. Pakalpojuma lietotāji ir citi elektronisko sakaru komersanti, kuri nodrošina publisko telefonu tīklu.
4. Ņemot vērā tirgus definīciju, Komisija ir noteikusi, ka savienojuma pabeigšanas pakalpojuma sniegšanas ģeogrāfiskais mērogs (teritorija) ir elektronisko sakaru komersanta individuālais publiskais mobilais telefonu tīkls.
5. Komisija nosaka, ka šā lēmuma izpratnē konkrētais tirgus definējams kā balss savienojumu pabeigšanas tirgus individuālā mobilajā tīklā (skatīt Ziņojumu par tirgus analīzi).
6. Komisija balss savienojumu pabeigšanas individuālos mobilajos tīklos tirgus analīzes gaitā ir ņēmusi vērā šādus kritērijus: elektronisko sakaru komersanta lielums (īpatsvars tirgū), nepietiekama kompensējoša pirktspēja jeb tās trūkums, potenciālas konkurences trūkums, šķēršļi ienākšanai vai ekspansijai tirgū (skatīt Ziņojumu par tirgu analīzi).
7. Nepietiekama kompensējoša pirktspēja tirgū izpaužas kā nepietiekama lietotāju spēja pirkt pakalpojumus tādos apjomos no elektronisko sakaru komersanta ar būtisku ietekmi tirgū, ka tie var ietekmēt pakalpojumu pārdošanas cenu.
8. Komisija saskaņā ar normatīvajiem aktiem veica konsultācijas ar elektronisko sakaru tirgus dalībniekiem.
9. Komisijas paziņojums par konsultācijas dokumenta Ziņojums par tirgus analīzi ievietošanu Komisijas mājaslapā internetā 2011.gada 25.oktobrī publicēts 2011.gada 25.oktobrī laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" Nr.168. Publicētajā paziņojumā norādīts, ka Komisija lūdz tirgus dalībniekus komentārus un priekšlikumus par konsultāciju dokumentu iesūtīt Komisijai pa pastu un uz elektroniskā pasta adresi sprk@sprk.gov.lv 30 dienu laikā no paziņojuma publicēšanas laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".
10. Komisija ir saņēmusi un izvērtējusi sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Lattelecom", vienotais reģistrācijas numurs: 40003052786, juridiskā adrese: Dzirnavu iela 105, Rīga, LV-1011 (turpmāk - SIA "Lattelecom"), SIA "Camel Mobile" (2011.gada 21.novembra vēstule Nr.DK 211111/01 (turpmāk - Vēstule)) un akciju sabiedrības "Telekom Baltija", vienotais reģistrācijas numurs: 40003454545, juridiskā adrese: Biķernieku iela 18, Rīga, LV-1039 (turpmāk - AS "Telekom Baltija") priekšlikumus un komentārus par konsultācijas dokumentu Ziņojums par tirgus analīzi.
11. SIA "Camel Mobile" Vēstulē informēja, ka papildus saistību noteikšana attiecībā pret SIA "Camel Mobile" darbību ne tikai neļaus sasniegt tā tiešo mērķi, t.i., radīt ieguvumu galalietotājiem, bet arī SIA "Camel Mobile" radīs neproporcionālus un nepamatotus izdevumus. SIA "Camel Mobile" Vēstulē uzsvēra Elektronisko sakaru likumā 38.panta otrajā daļā noteikto objektivitātes, caurredzamības, samērības un vienlīdzības principus atbilstoši risināmās problēmas būtībai un regulēšanas mērķim, uzliekot elektronisko sakaru komersantam ar būtisku ietekmi tirgū saistības piekļuves vai starpsavienojumu jomā. SIA "Camel Mobile" Vēstulē izteica priekšlikumu izskatīt iespēju noteikt papildus kritērijus, kas ir nepieciešami operatoru atzīšanai par elektronisko sakaru komersantu ar būtisku ietekmi balss savienojumu pabeigšanas individuālos mobilajos tīklos tirgū.
12. Komisija 2011.gada 24.oktobrī nosūtīja Ziņojumu par tirgus analīzi (Komisijas vēstule Nr.2-2.76/4902) Konkurences padomei priekšlikumu un komentāru sniegšanai. 2011.gada 11.novembrī Konkurences padome atbildēja un norādīja (Konkurences padomes 2011.gada 11.novembra vēstule Nr.2568), ka tā atbalsta Komisijas izdarītos secinājumus attiecībā uz tirgus definīciju un tirgus analīzes rezultātiem. Savukārt par piemērojamām saistībām Konkurences padome aicina Komisiju, izdarot galīgo secinājumu par papildus saistības noteikšanas AS "Telekom Baltija" nepieciešamību, ņemt vērā to, ka AS "Telekom Baltija" no 2006.gada ir pastāvīgi samazinājusi savienojuma pabeigšanas tarifu AS "Telekom Baltija" mobilajā tīklā. Attiecībā uz tarifu regulēšanas saistības noteikšanas nepieciešamību un pamatojumu Komersantiem, Konkurences padome, pirms galīgā secinājuma izdarīšanas, ierosina Komisijai izvērtēt šo elektronisko sakaru komersantu savienojumu pabeigšanas tarifu dinamiku. Ziņojumā par tirgus analīzi un šā lēmuma secinājumu daļā ir norādīts Komisijas viedoklis par tarifu regulēšanas saistības piemērošanas nepieciešamību.
13. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 31.1panta pirmo daļu, ja Komisija par tādu plānotā lēmuma projektu vai plānoto pasākumu kopumu attiecībā uz tirgus definēšanas vai analīzes procedūrām, kurš var ietekmēt tirdzniecību starp dalībvalstīm un kura mērķis ir uzlikt, grozīt vai atcelt kādu operatora pienākumu, saņem Eiropas Komisijas paziņojumu, kurā norādīti iemesli, kāpēc lēmuma projekts vai plānoto pasākumu kopums var radīt šķēršļus iekšējam tirgum vai saņem norādījumu par tā neatbilstību Eiropas Savienības tiesību aktiem, Komisija lēmumu vai plānoto pasākumu kopumu nepieņem vēl trīs mēnešus pēc Eiropas Komisijas paziņojuma.
14. Elektronisko sakaru likuma 31.1panta otrā daļa nosaka, ka pirms šā panta pirmajā daļā minētā triju mēnešu termiņa beigām Komisija var grozīt vai atsaukt lēmuma projektu vai plānoto pasākumu kopumu, ņemot vērā šā panta pirmajā daļā minēto Eiropas Komisijas paziņojumu un Eiropas Elektronisko sakaru regulatoru iestādei (turpmāk - BEREC) atzinumu un ieteikumu vai arī aizstāvēt lēmuma projektu vai plānoto pasākumu kopumu.
15. Komisija paziņoja un nosūtīja Eiropas Savienības dalībvalstu regulatoriem, Eiropas Komisijai un BEREC saskaņošanai plānoto pasākumu kopumu, kurā plānoja noteikt jaunas saistības AS "Telekom Baltija" tarifu regulēšanas saistības veidā. Eiropas Komisija šo paziņojumu reģistrēja 2012.gada 13.februārī ar lietas Nr.LV/2012/1296.
16. Komisija 2012.gada 13.martā saņēma Eiropas Komisijas 2012.gada 13.marta vēstuli Nr.SG-Greffe (2012) D/4568 "Par EK lēmumu lietā LV/2012/1296: Balss savienojumu pabeigšana individuālajos mobilajos tīklos. Par izmeklēšanas II posma uzsākšanu saskaņā ar 7.a pantu Pamatdirektīvā, kas grozīta ar Direktīvu 2009/140/EK" (turpmāk - vēstule Nr. SG-Greffe (2012) D/4568), ar ko Eiropas Komisija izteica komentāru par to, cik piemērota ir tarifu regulēšana, lai nodrošinātu, ka lietotāji gūst vislielāko labumu, t.i., efektīvus un izmaksām balstītus savienojumu pabeigšanas tarifus un pauda bažas par piekļuves saistības neuzlikšanu AS "Telekom Baltija" un Komersantiem. Eiropas Komisija uzskata, ka paziņotais plānotais pasākumu kopums radītu šķēršļus vienotajā tirgū.
17. BEREC 2012.gada 25.aprīlī savā mājaslapā internetā publicēja atzinumu BoR(12)28 (turpmāk - Atzinums BoR(12)28) BEREC, kurā BEREC piekrīt Eiropas Komisijas nopietnajām šaubām, ko Eiropas Komisija pauda vēstulē Nr. SG-Greffe (2012) D/4568) attiecībā uz plānoto piekļuves saistības neuzlikšanu AS "Telekom Baltija" un Komersantiem.
18. Eiropas Komisija vēstulē Nr. SG-Greffe (2012) D/4568 norāda, ka nekāds vispārējs starpsavienojumu nodrošināšanas pasākums, kas varētu būt noteikts Latvijas tiesību aktos, neļautu pietiekami ātri atrisināt iespējamās piekļuves saistības problēmas salīdzinājumā ar specifiskākām piekļuves saistībām, kas uzliktas tirgus analīzes rezultātā. Eiropas Komisija uzskata, ka piekļuves saistību neuzlikšana traucē nodrošināt, ka netiek izkropļota vai ierobežota konkurence balss savienojumu pabeigšanas individuālajos mobilajos tīklos vairumtirdzniecības tirgū, kā to paredz Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 7.marta direktīvas 2002/21/EK (turpmāk - Pamatdirektīva) 8.panta 2.punkta b) apakšpunkts (skatīt Ziņojuma par tirgus analīzi Pielikumu Nr.1). BEREC Atzinumā BoR(12)28 piekrīt Eiropas Komisijas nopietnajām šaubām par piekļuves saistību neuzlikšanu AS "Telekom Baltija" un Komersantiem, jo tas neatbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 7.marta direktīvas 2002/19/EK (piekļuves direktīva) 8.panta 4.punkta prasībām un Pamatdirektīvas 8.pantam un 16.panta 14.punktam (skatīt Ziņojuma par tirgus analīzi Pielikumu Nr.2).
19. Komisija 2012.gadā 27.aprīlī plānoto pasākumu kopumu (lietas Nr.LV/2012/1296) atsauca.
20. Komisijas atkārtots paziņojums par konsultācijas dokumenta Ziņojums par tirgus analīzi ievietošanu Komisijas mājaslapā internetā publicēts 2012.gada 15.maijā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" Nr.74. Komisija Ziņojumu par tirgus analīzi papildināja ar nepieciešamību noteikt pienākumus un saistības attiecībā uz piekļuvi elektronisko sakaru tīklam. Publicētajā paziņojumā norādīts, ka Komisija lūdz tirgus dalībniekus komentārus un priekšlikumus par konsultāciju dokumentu iesūtīt Komisijai pa pastu un uz elektroniskā pasta adresi sprk@sprk.gov.lv 30 dienu laikā no paziņojuma publicēšanas laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".
21. Komisija ir saņēmusi un izvērtējusi SIA "Lattelecom" priekšlikumus un komentārus par konsultācijas dokumentu Ziņojums par tirgus analīzi.
22. Komisija 2012.gada 9.maijā nosūtīja Ziņojumu par tirgus analīzi (Komisijas vēstule Nr.2-2.76/1608) Konkurences padomei priekšlikumu un komentāru sniegšanai. 2012.gada 4.jūnijā (Konkurences padomes 2012.gada 4.jūnija vēstule Nr.989) Konkurences padome atbildēja un norādīja, ka tā atbalsta Komisijas noteiktās tirgus definīcijas, argumentāciju par tirgus analīzes rezultātiem un piemērotajām saistībām.
23. Eiropas Komisijas 2009.gada 7.maija ieteikuma 2009/396/EK par savienojuma pabeigšanas tarifu reglamentāciju fiksētajos un mobilajos tīklos Eiropas Savienībā (turpmāk - Tarifu ieteikumi) 1.punkts nosaka, ka, izveidojot cenu kontroli un nosakot izmaksu uzskaites pienākumus saskaņā ar Direktīvas 2002/19/EK 13.pantu tiem operatoriem, kurus valsts pārvaldes iestādes ir izraudzījušas par tādiem, kuriem piemīt liela tirgus spēja attiecībā uz savienojuma pabeigšanas balss izsaukumiem vairumtirdzniecības tirgos atsevišķos sabiedriskajos telefona tīklos, pēc tam, kad valsts pārvaldes iestādes ir veikušas tirgus analīzi saskaņā ar Direktīvas 2002/21/EK 16.pantu, valsts pārvaldes iestādēm ir jānosaka savienojuma pabeigšanas tarifi, pamatojoties uz izmaksām, kādas rodas efektīvam operatoram. Tas nozīmē, ka šie tarifi būtu arī simetriski.
24. Komisija 2009.gada 3.jūnijā publicēja Konsultāciju dokumentu par savienojuma pabeigšanas tarifu elektronisko sakaru nozarē regulēšanu 2009.-2012.gadā (turpmāk - Konsultāciju dokuments), lai izzinātu tirgus dalībnieku viedokli par savienojumu pabeigšanas tarifu regulēšanu laika periodā no 2009.-2012.gadam. Konsultāciju dokumentā tika pausts Komisijas viedoklis par savienojuma pabeigšanas tarifa augšējās robežas piemērošanu. Komisija nesaņēma no Komersantiem viedokli par Konsultāciju dokumentu.
25. Komisija 2009.gada 14.oktobrī pieņēma lēmumu Nr.286 "Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Mobilais Telefons" savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu 2010.-2012.gadā" (turpmāk - Lēmums Nr.286), lēmumu Nr.287 "Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Tele2" savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu 2010.-2012.gadā" (turpmāk - Lēmums Nr.287) un 2010.gada 24.februārī pieņēma lēmumu Nr.70 "Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Bite Latvija" savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu 2010.-2012.gadā" (turpmāk - Lēmums Nr.70), ar kuru noteica savienojumu pabeigšanas sabiedrības ar ierobežot atbildību "Latvijas Mobilais Telefons" SIA, vienotais reģistrācijas numurs: 50003050931, juridiskā adrese: Ropažu iela 6, Rīga, LV-1039 (turpmāk - "Latvijas Mobilais Telefons" SIA), sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Tele2", vienotais reģistrācijas numurs: 40003272854, juridiskā adrese: Mūkusalas iela 41b, Rīga, LV-1004 (turpmāk - SIA "Tele2") un sabiedrības ar ierobežotu atbildību "BITE Latvija", vienotais reģistrācijas numurs: 40003742426, juridiskā adrese: Uriekstes iela 2A-24, Rīga, LV-1005 (turpmāk - SIA "Bite Latvija") tīklā tarifu augšējo robežu.
26. Komisijas paziņojums par Konsultāciju dokumenta par tarifu augšējo robežu ievietošanu Komisijas mājaslapā internetā 2012.gada 8.maijā publicēts laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" Nr.70. Publicētajā paziņojumā norādīts, ka Komisija lūdz tirgus dalībniekus komentārus un priekšlikumus par Konsultāciju dokumentu iesūtīt Komisijai pa pastu un uz elektroniskā pasta adresi sprk@sprk.gov.lv 30 dienu laikā no paziņojuma publicēšanas laikrakstā "Latvijas Vēstnesis". Komisija nesaņēma no Komersantiem viedokli par Konsultāciju dokumentu.
27. Eiropas Komisija vēstulē SG-Greffe (2012) D/4568 norāda: "… Komisija (Eiropas Komisija) brīdina, ka gadījumā, ja SPRK (Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija) nolems no 2013.gada 1.janvāra piemērot pakāpenisku tarifu samazināšanu (glide-path) no augstākiem sākotnējiem tarifiem līdz mērķa MSPT (savienojuma pabeigšanas tarifs mobilajā tīklā), balstoties uz BU-LRIC modeli, pilnībā uz izmaksām orientētu savienojuma pabeigšanas tarifu ieviešana notiktu vēlāk par termiņu, kas noteikts Ieteikumā par savienojuma pabeigšanas tarifiem. Komisija jau ir norādījusi, ka, lai gan valsts regulatīvajām iestādēm ir zināma rīcības brīvība, ieviešot uz izmaksām pilnībā orientētus tarifus, jebkādai alternatīvai pieejai ir jābūt pienācīgi pamatotai, lai pierādītu, ka tā pilnībā atbilst tiesiskā regulējuma politikas mērķiem un regulatīvajiem principiem. Konkrētāk, šādā alternatīvā pieejā ir jāņem vērā regulējamo specifisko tirgu īpatnības un tai jābūt piemērotai, ņemot vērā pamatdirektīvas 8.pantā izklāstītos politikas mērķus un regulatīvos principus. Ja nākamajā paziņojumā netiks sniegts pietiekams pamatojums, pakāpeniska tarifu samazināšana (glide-path), kas sāksies tikai 2013.gada 1.janvārī un var aizkavēt uz izmaksām pilnībā orientētu MSPT ieviešanu, neatbilstu ne Piekļuves direktīvas 8.panta 4.punktam un 13.panta 2.punktam, ne pamatdirektīvas 8.pantā izklāstītajiem mērķiem. Tādā gadījumā Komisijai būs jāapsver, vai paust nopietnas šaubas SPRK un BEREC par iecerētā pasākuma atbilstību ES tiesību aktiem. Ņemot vērā iepriekš minēto, Komisija aicina SPRK no 2013.gada 1.janvāra noteikt tādus MSPT, kas atbilst Ieteikumam par savienojumu pabeigšanas tarifiem. Pašlaik ierosinātais MSPT līmenis (LVL 0,026 jeb aptuveni 3,7 eurocenti par minūti), ļoti iespējams, krietni pārsniedz uz BU-LRIC modeli balstītos tarifus un nenodrošina, ka uz izmaksām pilnībā orientētus MSPT būs iespējams ieviest plānotajā termiņā līdz 2013.gada 1.janvārim. Tāpēc, Komisija aicina SPRK bez kavēšanās pazemināt MSPT un, piemēram, noteikt pakāpenisku tarifu samazināšanu (glide-path), kas beidzas 2012.gada 31.decembrī, vajadzības gadījumā paredzot arī pagaidu pasākumus.".
28. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 29.panta otro daļu Komisija var atzīt, ka elektronisko sakaru komersantam ir būtiska ietekme tirgū, ja tas individuāli vai kopā ar citiem elektronisko sakaru komersantiem šajā tirgū atrodas tādā stāvoklī, kas ir līdzvērtīgs dominējošam stāvoklim, tas ir ekonomiska spēka stāvoklī, kas tam līdz zināmam līmenim ļauj rīkoties neatkarīgi no galalietotājiem. Izvērtējot, vai viens vai vairāki elektronisko sakaru komersanti ir dominējošā stāvoklī tirgū, Komisija ievēro Eiropas Komisijas 2002.gada 11.jūlija vadlīnijas 2002/C165/03 tirgus analīzei un būtiskas ietekmes novērtēšanai saskaņā ar Eiropas Kopienas pamatnoteikumiem elektronisko sakaru tīkliem un pakalpojumiem.
29. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 29.panta pirmo daļu Komisija pēc elektronisko sakaru pakalpojumu tirgus definēšanas un tirgus analīzes var noteikt elektronisko sakaru komersantus, kuriem ir būtiska ietekme konkrētā tirgū. Komisija savu lēmumu pārskata ik reizi, kad tiek veikta elektronisko sakaru pakalpojumu tirgus definēšana un tirgus analīze.
30. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 39.panta pirmo daļu Komisija, ņemot vērā tirgus analīzes rezultātus, var elektronisko sakaru komersantam ar būtisku ietekmi tirgū noteikt, grozīt vai atcelt caurredzamības saistības piekļuves vai starpsavienojumu jomā. Caurredzamības saistības var ietvert noteiktas informācijas (uzskaite, tehniskie un tīkla raksturparametri, cenu un tarifu, piekļuves un starpsavienojumu nodrošināšanas un izmantošanas nosacījumi) publiskošanas un pamatpiedāvājumu publicēšanas saistības un prasības attiecībā uz publicējamiem pamatpiedāvājumiem.
31. Elektronisko sakaru likuma 42.panta sestā daļa paredz, ka elektronisko sakaru komersantam ar būtisku ietekmi tirgū, kuram noteikta piekļuves vai starpsavienojumu tarifu regulēšanas saistība, Komisija var apturēt šo tarifu piemērošanu un noteikt tarifu augšējo robežu vai arī uzdot elektronisko sakaru komersantam koriģēt tarifus, ja Komisija konstatē, ka nav lietderīgi un samērīgi šim elektronisko sakaru komersantam piemērot izmaksu aprēķināšanas saistības (tajā skaitā pienākumu tuvināt tarifus izmaksām un prasības attiecībā uz izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas sistēmu) un šā likuma 42.panta trešo daļu.
32. Elektronisko sakaru likuma 44.panta pirmā daļa paredz, ka, ja Komisija tirgus analīzes rezultātā secina, ka piekļuves atteikums vai nepamatoti piekļuves noteikumi var kavēt ilglaicīga un konkurētspējīga mazumtirdzniecības tirgus izveidi vai tie neatbilst galalietotāja interesēm, tai ir tiesības elektronisko sakaru komersantam ar būtisku ietekmi tirgū noteikt, grozīt vai atcelt piekļuves elektronisko sakaru tīkla iekārtām un to izmantošanas saistības.
33. Komisija ar 2012.gada 19.septembra lēmumu Nr.223 "Par starpsavienojumu tarifu regulēšanas un piekļuves saistību piemērošanu" (turpmāk - Lēmums Nr.223) un 2012.gada 19.septembra lēmumu Nr.222 "Par savienojuma pabeigšanas individuālos mobilajos tīklos tarifa augšējo robežu" (turpmāk - Lēmums Nr.222) un ar šo lēmumu (turpmāk visi kopā - Lēmumi) nosaka elektronisko sakaru komersantiem savienojuma pabeigšanas katram savā publiskajā telefonu tīklā tarifu augšējo robežu.
34. Komisija 2012.gada 13.jūlijā paziņoja Eiropas Komisijai, BEREC un Eiropas Savienības dalībvalstu regulējošām iestādēm par sagatavotajiem Lēmuma projektiem un ar to saistītajiem dokumentiem.
35. 2012.gada 13.augustā Komisija saņēma Eiropas Komisijas vēstuli C(2012) 5857 "Par Komisijas lēmumu lietā LV/2012/1356: Balss savienojumu pabeigšana individuālos mobilajos tīklos Latvijā, Piezīmes saskaņā ar Direktīvas 2002/21/EK 7.panta 3.punktu", kurā Eiropas Komisija norāda: "...Kopumā, ja MSPT (savienojuma pabeigšanas tarifus mobilajā tīklā) nosaka, pamatojoties uz salīdzinošo novērtēšanu, nacionālajam regulatoram ir jānodrošina, ka mērķa tarifs nav augstāks par vidējo efektīvo mērķa tarifu tajās dalībvalstīs, kas ieviesušas ieteikto BU-LRIC modeli saskaņā ar Ieteikuma par savienojumu pabeigšanas tarifiem 12 ieteikumu. Tāpēc nacionālajam regulatoram i) jāizvēlas dalībvalstis, kas ne tikai izstrādājušas tīru BU-LRIC modeli, bet arī pieņēmušas lēmumu, kas paredz, ka izmaksu ziņā efektīvs mērķa tarifs stāsies spēkā 2013. gada 1. janvārī, vai, izņēmuma kārtā, atliek tā ieviešanu uz neilgu laiku pēc minētā termiņa, un ii) izmaksu ziņā efektīva MSPT (savienojuma pabeigšanas tarifus mobilajā tīklā) vidējā tarifa aprēķināšanai jāizmanto mērķa tarifi, kas izriet no tīra BU-LRIC modeļa, ko piemēro iepriekš minētās dalībvalstis (nevis tarifi, kas paredzēti pakāpeniskas samazināšanas periodam). Informācija, kas nepieciešama šādas analīzes veikšanai, papildus BEREC ziņojumiem jāiegūst no nacionālo regulatoru galīgajiem lēmumiem attiecīgajā dalībvalstī.".
36. Eiropas Komisijas 2012.gada 13.augusta vēstule C(2012) 5857 "Par Komisijas lēmumu lietā LV/2012/1356: Balss savienojumu pabeigšana individuālos mobilajos tīklos Latvijā, Piezīmes saskaņā ar Direktīvas 2002/21/EK 7.panta 3.punktu" nerada šķēršļus Komisijai pieņemt sagatavotos Lēmuma projektus.
37. Uz šā lēmuma izskatīšanas Komisijas padomes sēdi tika uzaicināti Komersantu pārstāvji. AS "Balticom" pārstāvis pauda viedokli, ka savienojumu pabeigšanas tarifa augšējai robežai publiskajā mobilajā telefonu tīklā vajadzētu būt augstākai, taču izprotot situāciju tirgū, AS "Balticom" pārstāvis norādīja, ka seši mēneši ir pietiekams laiks, lai AS "Balticom" spētu ieviest šajā lēmumā noteiktās saistības un pienākumus. SIA "Camel Mobile" pārstāvis pauda viedokli, ka regulējums attiecībā uz savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu un saistību nodrošināt starpsavienojumu un piekļuvi SIA "Camel Mobile" elektronisko sakaru tīklam ir nesamērīgs. SIA "Camel Mobile" pārstāvis piekrita, ka saistību spēkā stāšanās termiņš ir no 2013.gada 1.aprīļa, tomēr SIA "Camel Mobile" pārstāvis norādīja, ka būtu nepieciešams šo termiņu atlikt uz vēlāku laiku.
Komisija secina:
1. Katrs individuālais publiskais mobilais telefonu tīkls veido atsevišķu savienojuma pabeigšanas pakalpojumu tirgu, jo nav iespējama situācija, ka elektronisko sakaru komersanti ar sev pieejamiem resursiem un elektronisko sakaru tīkliem varētu aizvietot savienojumu pabeigšanas pakalpojumus cita elektronisko sakaru komersanta elektronisko sakaru tīklā.
2. Pēc konkrētā tirgus definīcijas var secināt, ka tas ir monopoltirgus, tāpēc tirgus daļa ir 100% katrā individuālajā tirgū. Saskaņā ar to var noteikt, ka visiem elektronisko sakaru komersantiem, kas piedāvā savienojumu pabeigšanas pakalpojumus, ir būtiska ietekme tirgū sava publiskā mobilā telefona tīkla ģeogrāfiskās teritorijas ietvaros (skatīt Ziņojumu par tirgus analīzi).
3. Konkrētajā tirgū vairumtirdzniecībā pārdotais pakalpojums izmantojams elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanai saistītā elektronisko sakaru pakalpojumu tirgū. Vairumtirdzniecības pārdošanas līmeņa regulēšana, neskatoties uz monopolstāvokli konkrētajā tirgū, ierobežo elektronisko sakaru komersanta iespējas izmantot tirgus varu saistītā elektronisko sakaru tirgū.
4. Pamatojoties uz elektronisko sakaru komersantu iesniegto informāciju saskaņā ar Komisijas 2010.gada 14.jūlija lēmuma Nr. 1/11 "Noteikumu par tirgus analīzei nepieciešamās informācijas apjomu un iesniegšanas kārtību" 4.punktu un 1.pielikumu, pieci elektronisko sakaru komersanti 2010.gada 2.pusgadā guva ieņēmumus piedāvājot starpsavienojuma pakalpojumus publiskajos mobilajos elektronisko sakaru tīklos: "Latvijas Mobilais Telefons" SIA, SIA "Tele2", SIA "Bite Latvija", AS "Telekom Baltija" un SIA "Camel Mobile".
5. Papildus šā lēmuma secinājumu daļas 4.punktā norādītajiem vēl 11 elektronisko sakaru komersantiem ir visi nepieciešamie elementi (starpsavienojuma līgums ar vismaz vienu citu elektronisko sakaru komersantu par savienojumu pabeigšanas pakalpojumiem mobilajos elektronisko sakaru tīklos un numerācijas lietošanas tiesības uz publisko mobilo telefonu tīklu numuriem, uz kuriem iespējams veikt izsaukumus no citiem publiskajiem elektronisko sakaru tīkliem), lai uzreiz vai īsā laikā sāktu nodrošināt citiem elektronisko sakaru komersantiem savienojumu pabeigšanas pakalpojumus mobilajos elektronisko sakaru tīklos un kurus Komisija uzskata par balss savienojumu pabeigšanas individuālos mobilajos tīklos tirgus dalībniekiem.
6. Komisija, ņemot vērā Konkurences padomes 2011.gada 11.novembra vēstuli Nr.2568 un izvērtējot Komersantu savienojumu pabeigšanas tarifu dinamiku kopš 1999.gada, secina, ka savienojuma pabeigšanas tarifu izmaiņu praktiski nav bijis, izņemot AS "Balticom" un SIA "Telegrupa Baltijā" ir savstarpēji samazinājušas savienojuma pabeigšanas tarifu par pussantīmu, taču SIA "CSC Telecom" līgumā ar SIA "Lattelecom" ir palielinājusi savienojuma pabeigšanas tarifu par 7.8 santīmiem (balstīts uz 3 minūšu izmaksām) un SIA "Radio Telecommunication Network" savienojuma pabeigšanas tarifu ir palielinājusi par 1.5 santīmiem. Savienojumu pabeigšanas tarifu dinamikas izvērtējuma rezultāts apliecina to, ka savienojumu pabeigšanas tarifu samazināšana nav notikusi.
7. Barjeras ienākšanai savienojumu balss savienojumu pabeigšana individuālos mobilajos tīklos tirgū, kas saistītas ar tirgus definīciju, ir nesamērīgi augstas. Konkurentu ienākšanai tirgū ar saviem savienojumu pabeigšanas pakalpojumiem nav nepieciešamā efekta un konsekvences pret pastāvošo (monopola) savienojumu pabeigšanas tirgus struktūru. Konkurenta savienojumu pabeigšanas pakalpojumi veido atsevišķu (monopola) savienojumu pabeigšanas pakalpojumu tirgu.
8. Saskaņā ar konkrētā tirgus definīciju balss savienojumu pabeigšana individuālos mobilajos tīklos tirgi ir monopoltirgi. Elektronisko sakaru komersanta lieluma nozīme konkurences situācijas novērtēšanai ir ļoti ierobežota un saistīta ar nepietiekamu kompensējošo pirktspēju (skatīt Ziņojumu par tirgus analīzi).
9. Katrā individuālā konkrētajā tirgū pietrūkst kompensējošās pirktspējas vairumtirdzniecības līmenī.
10. Ņemot vērā konkrētā tirgus definīciju, savienojumu pabeigšanas tirgos nepastāv potenciāla konkurence, tādēļ konkurentu ienākšana tirgū ar saviem savienojumu pabeigšanas pakalpojumiem nav efektīva un konsekventa uz pastāvošās (monopola) savienojumu pabeigšanas pakalpojumu tirgus struktūras fona.
11. Komisijas tirgus analīzes procesā apskatīto kritēriju analīze norāda uz elektronisko sakaru komersanta ar būtisku ietekmi tirgū esamību konkrētajā tirgū (skatīt Ziņojumu par tirgus analīzi).
12. Ņemot vērā Komersantu individuālo īpatsvaru starpsavienojumu pakalpojumu tirgū (skatīt Ziņojumu par tirgus analīzi), Komisija ir samērīgi un adekvāti piemērojusi speciālas prasības Komersantiem.
13. Komisija, piemērojot piekļuves saistību Komersantiem, var nodrošināt, ka piekļuves atteikums vai nepamatoti piekļuves noteikumi nekavēs ilglaicīga un konkurētspējīga mazumtirdzniecības tirgus izveidi.
14. Caurredzamības saistība vairumtirdzniecības pakalpojumiem ierobežo Komersantu iespējas izmantot dominējošo stāvokli konkrētajā tirgū un mazina strukturālās barjeras ienākšanai ar to saistītā elektronisko sakaru pakalpojumu tirgū. Tādā veidā elektronisko sakaru komersantam ar būtisku ietekmi tirgū piemērotā saistība nodrošinās elektronisko sakaru komersantam, kurš plāno ienākt elektronisko sakaru tirgū, skaidru priekšstatu par plānotajām izmaksām.
15. Starpsavienojuma pakalpojumu tarifs ir būtisks izmaksu komponents ikvienam elektronisko sakaru komersantam - gan fiksētās izmaksas (elektronisko sakaru tīklu starpsavienojuma līnijas izmaksas), gan mainīgās izmaksas (starpsavienojuma pakalpojumu tarifi). Piemērojot citiem elektronisko sakaru komersantiem augstus tarifus, elektronisko sakaru komersants ar būtisku ietekmi tirgū situācijā, kad starpsavienojuma pakalpojumu tarifi nav regulēti, varētu radīt barjeras ienākšanai starpsavienojuma pakalpojumu tirgos. Pastāvot šādai situācijai papildus elektronisko sakaru komersants ar būtisku ietekmi tirgū varētu izmantot nepietiekamo cenu starpību (starpsavienojumu izmaksas vairumtirdzniecības pusē un, piemēram, galalietotāja balss telefonijas pakalpojuma cenas mazumtirdzniecības pusē), lai ierobežotu konkurenci un kavētu elektronisko sakaru komersantu ienākšanu vai attīstību tirgū.
16. Komisija, piemērojot tarifu regulēšanas saistību Komersantiem, var nodrošināt, ka Komersanti nevar izmantot nepietiekamo cenu starpību.
17. Komisija, novērtējot Komersantu ieņēmumu īpatsvaru (skatīt Ziņojumu par tirgus analīzi), secina, ka ir lietderīgi un samērīgi Komersantiem piemērot tarifu regulēšanas saistības, nepiemērojot izmaksu aprēķināšanas saistības un Elektronisko sakaru likuma 42.panta trešo daļu.
18. Komisija uzskata, ka piemērot citas saistības Komersantiem nav nepieciešams, jo, ņemot vērā Komersantu īpatsvaru, tas būtu pārlieku liels slogs un varētu veidot jaunus šķēršļus ienākšanai tirgū (skatīt Ziņojumu par tirgus analīzi).
19. Tarifu ieteikumi pamato simetrisku tarifu ieviešanu, norādot ka tirgos, kur tirgus operatoru starpā ir sadalīts nesimetriski, var rasties situācija, kurā mazāko konkurentu maksājumi lielākajiem konkurentiem krietni pieaug. Augstiem savienojuma pabeigšanas tarifiem ir tendence veicināt augstus mazumtirdzniecības tarifus par izejošajiem izsaukumiem un attiecīgi mazākam lietošanas apjomam, tā mazinot lietotāju labklājību. Lai nodrošinātu Tarifu ieteikumu mērķa sasniegšanu, Tarifu ieteikumu 1.punktā paredzēts, ka katras Eiropas Savienības dalībvalsts elektroniskos sakarus regulējošajai institūcijai ir jānodrošina, ka līdz 2012.gada 31.decembrim ir ieviesti simetriski savienojuma pabeigšanas tarifi.
20. Komisija elektronisko sakaru komersantiem "Latvijas Mobilais Telefons" SIA, SIA "Tele2" un SIA "Bite Latvija" kā lielākajiem savienojumu pabeigšanas publiskajos mobilo telefonu tīklos pakalpojumu nodrošinātājiem ir piemērojusi tarifu regulēšanas un izmaksu aprēķināšanas saistības (2006.gada 13.oktobra lēmums Nr.257 "Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Mobilais Telefons" būtisku ietekmi balss savienojumu pabeigšanas sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Mobilais Telefons" individuālajā publiskajā mobilajā telefonu tīklā tirgū" un Lēmums Nr.286, 2006.gada 13.oktobra lēmums Nr.258 "Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Tele2" būtisku ietekmi balss savienojumu pabeigšanas sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Tele2" individuālajā publiskajā mobilajā telefonu tīklā tirgū" un Lēmums Nr.287, un 2010.gada 10.februāra lēmums Nr.49 Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "BITE Latvija" būtisku ietekmi balss savienojumu pabeigšanas sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Bite Latvija" individuālajā publiskajā mobilajā telefonu tīklā tirgū un Lēmums Nr.70). Ar Lēmumu Nr.286, Lēmumu Nr.287, Lēmumu Nr.70 un Lēmumu Nr.222 nosakot savienojumu pabeigšanas tarifu augšējo robežu "Latvijas Mobilais Telefons" SIA, SIA "Tele2" un SIA "Bite Latvija" individuālos publiskos mobilajos telefonu tīklos, tika panākts, ka savienojumu pabeigšanas tarifi ir tuvināti efektīva konkrētā pakalpojuma sniedzēja izmaksām balss savienojumu pabeigšanas individuālos mobilajos telefonu tīklos.
21. Ievērojot Administratīvā procesa likuma 13.pantā noteikto samērīguma principu, simetriski tuvinot savienojuma pabeigšanas Komersantu publisko mobilo telefonu tīklos tarifus efektīva pakalpojumu sniedzēja izmaksām, tiks panākts būtisks elektronisko sakaru pakalpojumu galalietotājiem noteikto tarifu, īpaši izsaukumiem uz citiem elektronisko sakaru tīkliem, samazinājums un elektronisko sakaru tirgus attīstība.
22. Savienojuma pabeigšanas Komersantu publisko mobilo telefonu tīklos tarifu samazinājums padarīs šos tarifus pieejamākus citiem elektronisko sakaru komersantiem, veicinot elektronisko sakaru tirgus attīstību.
23. Nosakot savienojuma pabeigšanas Komersantu publisko mobilo telefonu tīklos tarifu augšējo robežu, tiek veicināta konkurence un elektronisko sakaru tirgus attīstība, nodrošinot prognozējamu komercdarbības vidi.
24. Komisija, izvērtējot SIA "Camel Mobile" Vēstulē sniegtos komentārus un priekšlikumus par konsultācijas dokumentu Ziņojums par tirgus analīzi, kā arī Komisijas padomes sēdē pausto viedokli norāda:
24.1. būtiskās atšķirības savienojuma pabeigšanas tarifu regulēšanā rada būtisku konkurences kropļojumu. Augstais savienojuma pabeigšanas tarifs tiek kompensētas, nosakot augstāku maksu par izsaukumu veikšanu tiešajiem lietotājiem;
24.2. saskaņā ar Tarifu ieteikumiem Komisijai ir jānodrošina, ka līdz 2012.gada 31.decembrim ir ieviesti uz efektīvām izmaksām balstīti, simetriski savienojuma pabeigšanas tarifi. Savienojumu pabeigšanas tarifu individuālā publiskajā telefonu tīklā plānots tuvināt efektīvi strādājoša operatora izmaksām, nevis katra individuālā tirgus dalībnieka izmaksām;
24.3. savienojuma pabeigšanas tarifu augšējā robeža tiek noteikta, ņemot vērā Komisijas rīcībā esošo informāciju par savienojumu pabeigšanas izmaksām efektīvi strādājošam operatoram, kā arī starptautisko praksi (benchmarking) (skatīt Konsultāciju dokumentu par tarifu augšējo robežu);
24.4. Komisija, pieņemot lēmumu, ievēro vienlīdzības principu, jo "Latvijas Mobilais Telefons" SIA, SIA "Tele2" un SIA "Bite Latvija" 2009.un 2010.gada sākumā tika noteikts cits savienojuma pabeigšanas tarifu spēkā stāšanās termiņš, ņemot vērā, ka faktiskā situācija 2009.gadā un 2011.gadā ir atšķirīga. 2009.gadā speciālās prasības netika noteiktas Ziņojuma par tirgus analīzi 9.3.3. un 9.3.4.punktā minētiem elektronisko sakaru komersantiem un arī šobrīd tiek noteiktas asimetriskas saistības, lai neradītu papildus slogu minētajiem elektronisko sakaru komersantiem;
24.5. Komisija Ziņojumā par tirgus analīzi ir norādījusi, ka visi elektronisko sakaru komersanti, kuriem ir starpsavienojuma līgums ar vismaz vienu citu elektronisko sakaru komersantu par savienojumu pabeigšanas pakalpojumiem mobilajos elektronisko sakaru tīklos un piešķirtas numerācijas lietošanas tiesības uz publisko mobilo telefonu tīklu numuriem, ir uzskatāmi par dalībniekiem balss savienojumu pabeigšanas individuālos mobilajos tīklos tirgū. Izvirzot šādus kritērijus, Komisija ir tuvāk norisēm tirgū un var ātri reaģēt uz izmaiņām tirgū un uz citu tirgus dalībnieku sūdzībām.
25. Komisija uzskata, ka seši mēneši no šā lēmuma pieņemšanas brīža ir pietiekams un samērīgs laiks, lai Komersanti ieviestu šā lēmuma prasības. Komersantiem, ņemot vērā Tarifu ieteikumu un Konsultāciju dokumentu, bija zināmas izmaiņas attiecībā uz tarifiem un tā varēja veikt nepieciešamās darbības, lai nodrošinātu biznesa plāna izmaiņas. Komisija, nosakot, sešu mēnešu periodu, lai Komersanti ieviestu šā lēmuma prasības, ievēro Administratīvā procesa likuma 6.pantā noteikto vienlīdzības principu, jo Komisija, pieņemot lēmumus par starpsavienojumu tarifu augšējo robežu citiem elektronisko sakaru komersantiem, ir noteikusi sešu mēnešu periodu.
26. Komisija, izvērtējot katra individuālā elektronisko sakaru komersanta būtisku ietekmi tirgū, pieņem šo lēmumu katra elektronisko sakaru komersanta tirgus varas ierobežošanai, nosakot katram elektronisko sakaru komersantam atbilstošas saistības.
27. Ņemot vērā minēto, nosakot savienojuma pabeigšanas Komersantu publisko mobilo telefonu tīklos tarifu augšējo robežu, tiktu arī ievērots Administratīvā procesa likuma 13.pantā noteiktais samērīguma princips - labumam, ko sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti adresātam, ir jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumam.
28. Komisija Elektronisko sakaru likuma 31.panta otrajā daļā noteiktajā kārtībā novēros, vai kādas saistības, pienākuma piemērošana vai nepiemērošana neveido problēmas konkrētajā tirgū un tādējādi netiek ierobežota konkurences attīstība. Ņemot vērā tirgus attīstību, Komisija var piemērot Komersantiem jaunas, atcelt vai grozīt esošās saistības.
29. Komisija, lai nodrošinātu Administratīvā procesa likuma 6. un 10.pantā noteikto vienlīdzības un tiesiskās paļāvības principu ar Lēmumiem ir noteikusi savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu visiem elektronisko sakaru komersantiem, kuriem ir noteikta būtiska ietekme savienojuma pabeigšanas individuālajā publiskajā mobilajā telefonu tīklā tirgū. Lai tiktu nodrošināta efektīva konkurence iepriekš minētos tirgos, Lēmumiem ir jābūt spēkā vienlaicīgi. Tādējādi Komisija nodrošina, ka visi Lēmumos minētie elektronisko sakaru komersanti ir vienlīdzīgā situācijā. Ņemot vērā iepriekš minēto, lai tiktu veicināta un saglabāta konkurence savienojuma pabeigšanas individuālajā publiskajā mobilajā telefonu tīklā tirgū, Lēmumu spēkā esamība daļā par savienojuma pabeigšanas tarifa augšējās robežas piemērošanu ir savstarpēji jāsasaista, nosakot, ja tiek atcelts kāds no Lēmumiem daļā par savienojuma pabeigšanas tarifa augšējās robežas piemērošanu (t.i. tarifa lielumu), tad pārējie Lēmumi daļā par savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu nav spēkā. Šo nosacījumu neattiecina, ja Komisija saskaņā ar normatīvajiem aktiem nosaka Lēmumu adresātu daļai jaunu savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu un pati atceļ kādu no Lēmumiem. Nosakot šādu nosacījumu Lēmumu spēkā esamībai tiktu saglabāts Lēmumu un Elektronisko sakaru likuma 2.panta 2.punkta mērķis - veicināt konkurenci savienojuma pabeigšanas individuālajā publiskajā mobilajā telefonu tīklā tirgū, jo, ja Lēmumos noteikto savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu piemēros tikai atsevišķiem Lēmumu adresātiem, tad var rasties situācija, ka daļa Lēmumu adresātu, kuriem ir spēkā Lēmumos noteiktā savienojuma pabeigšanas tarifa augšējā robeža, ir neizdevīgākā situācijā nekā tie, kuriem tā ir atcelta. Nosakot šādu nosacījumu Lēmumu savstarpējai spēkā esamībai daļā par savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu tiek ievērots vienlīdzības, tiesiskās paļāvības un samērīguma princips attiecībā uz visiem elektronisko sakaru komersantiem, kuriem Lēmumos ir noteikta savienojuma pabeigšanas tarifa augšējā robeža.
Ņemot vērā Eiropas Komisijas 2009.gada 7.maija ieteikumu 2009/396/EK par savienojuma pabeigšanas tarifu reglamentāciju fiksētajos un mobilajos tīklos Eiropas Savienībā, Ziņojumu par tirgus analīzi, saskaņā ar Komisijas 2006.gada 17.maija lēmumu Nr.120 apstiprināto Kārtību par speciālu prasību piemērošanu, saglabāšanu, grozīšanu vai atcelšanu elektronisko sakaru komersantiem un pamatojoties uz Elektronisko sakaru likuma 2.pantu, 8.panta pirmās daļas 2., 5., 13. un 17.punktu un otro daļu, 9.panta pirmās daļas 1.punktu, 29.panta pirmo daļu, otro daļu, 30.pantu, 31.panta otro daļu, 39.panta pirmo daļu, 42.panta sesto daļu, 44.panta pirmās daļas 1., 4. un 9.punktu un uz likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 5.pantu, 9.panta pirmās daļas 1., 6. un 9.punktu un otro daļu, 10.panta pirmo daļu un 21.panta piekto daļu, 25.panta pirmo daļu, Administratīvā procesa likuma 4., 6., 10. un 13.pantu, 55.panta 2.punktu, 57.pantu, 63.panta pirmās daļas 2.punktu, 65.panta trešo un ceturto daļu, 68.panta pirmo un trešo daļu, 85.panta pirmo daļu,
padome nolemj:
1. Noteikt no 2013.gada 1.aprīļa Komersantus par elektronisko sakaru komersantiem ar būtisku ietekmi balss savienojumu pabeigšanas individuālos mobilajos tīklos tirgū.
2. Noteikt no 2013.gada 1.aprīļa Komersantiem saistību nodrošināt starpsavienojumu un piekļuvi elektronisko sakaru tīklam vai ar to saistītiem elementiem tā, lai elektronisko sakaru komersantiem būtu iespēja saņemt balss savienojumu pabeigšanas Komersantu individuālajā publiskajā mobilajā telefonu tīklā pakalpojumus un vismaz šādus pakalpojumus:
2.1. elektronisko sakaru tīklu starpsavienojuma līnijas ierīkošana balss savienojumu pabeigšanas nodrošināšanai;
2.2. elektronisko sakaru tīklu starpsavienojuma līnijas abonēšana balss savienojumu pabeigšanas nodrošināšanai;
2.3. kopēja izvietošana balss savienojumu pabeigšanas nodrošināšanai;
2.4. ieejas atvēršana vai slēgšana uz numuru vai numuru diapazonu balss savienojumu pabeigšanas nodrošināšanai;
2.5. signalizācijas nodrošināšana balss savienojumu pabeigšanas nodrošināšanai;
2.6. tehnisko iespēju novērtēšana balss savienojumu pabeigšanas nodrošināšanai;
2.7. tehniskā ierīkošana, lai nodrošinātu balss savienojumu pabeigšanu Komersantu individuālajā publiskajā mobilajā telefonu tīklā;
2.8. savienojuma ierīkošana balss savienojumu pabeigšanai Komersantu individuālajā publiskajā mobilajā telefonu tīklā.
3. Noteikt no 2013.gada 1.aprīļa Komersantiem saistību publiskot spēkā esošos tarifus par šādiem starpsavienojuma pakalpojumiem:
3.1. savienojuma ierīkošana to pabeigšanai Komersantiem katram savā publiskajā mobilajā telefonu tīklā;
3.2. par savienojuma minūtes pabeigšanu.
4. Noteikt no 2013.gada 1.aprīļa Komersantiem saistību publiskot tarifus vismaz desmit dienas pirms to stāšanās spēkā šādiem starpsavienojuma pakalpojumiem:
4.1. savienojuma ierīkošana to pabeigšanai Komersantiem katram savā publiskajā mobilajā telefonu tīklā;
4.2. par savienojuma minūtes pabeigšanu.
5. Uzdot no 2013.gada 1.aprīļa Komersantiem iesniegt Komisijai lēmuma 3.punktā noteiktos tarifus.
6. Uzdot Komersantiem iesniegt Komisijai lēmuma 4.punktā noteiktos tarifus vismaz desmit dienas pirms to stāšanās spēkā.
7. Noteikt Komersantiem starpsavienojumu tarifu regulēšanas saistību:
7.1. noteikt no 2013.gada 1.aprīļa Komersantiem savienojuma pabeigšanas katram savā publiskajā mobilajā telefonu tīklā tarifu bez pievienotās vērtības nodokļa augšējo robežu - Ls 0,011 par izsaukuma minūti;
7.2. apturēt no 2013.gada 1.aprīļa Komersantiem savienojuma pabeigšanas katram savā publiskajā mobilajā telefonu tīklā tarifa piemērošanu, ja tas pārsniedz šā lēmuma lemjošās daļas 7.1.apakšpunktā noteikto savienojuma pabeigšanas tarifu augšējo robežu.
8. Noteikt no 2013.gada 1.aprīļa Komersantiem pienākumu piemērot savienojumu pabeigšanas katram savā publiskajā mobilajā telefonu tīklā tarifus, kas nepārsniedz šā lēmuma lemjošās daļas 7.1.apakšpunktā noteikto savienojuma pabeigšanas tarifu augšējo robežu.
9. Noteikt, ka lēmums daļā par savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu ir spēkā, ja vienlaikus ar šo lēmumu ir spēkā arī 2012.gada 19.septembra lēmums Nr.223 "Par starpsavienojumu tarifu regulēšanas un piekļuves saistību piemērošanu" un 2012.gada 19.septembra lēmums Nr.222 "Par savienojuma pabeigšanas individuālos mobilajos tīklos tarifa augšējo robežu" daļā par savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu, izņemot gadījumu, ja Komisija saskaņā ar normatīvajiem aktiem iepriekš minēto lēmumu adresātu daļai nosaka jaunu savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu un pati atceļ kādu no iepriekš minētajiem lēmumiem.
Lēmums stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi.
Šo administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzina vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto administratīvo aktu.
Sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanas komisijas
padomes priekšsēdētājs V.Lokenbahs