1. Apstiprināt Pasākumu plānu institūciju saskaņotai rīcībai saistībā ar patvēruma meklētāju iespējamo masveida ierašanos Latvijā no krīzes skartām valstīm (turpmāk – pasākumu plāns) (pielikums).
2. Ja pasākumu plāns tiek īstenots, iesaistītajām institūcijām apdraudējuma novēršanas un pārvarēšanas pasākumus iespēju robežās nodrošināt tām piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros. Jautājumu par papildu līdzekļu piešķiršanu, ja nepieciešams, izskatīt Ministru kabinetā atsevišķi par katru gadījumu.
3. Noteikt, ka par pasākumu plāna aktualizēšanu un tajā paredzēto uzdevumu izpildes kontroli atbildīgā institūcija ir Iekšlietu ministrija.
(Pielikums grozīts ar MK 10.08.2021. rīkojumu Nr. 519)
Plānā lietotie saīsinājumi
AM – Aizsardzības ministrija
ĀM – Ārlietu ministrija
IeM – Iekšlietu ministrija
LM – Labklājības ministrija
SM – Satiksmes ministrija
VM – Veselības ministrija
ZM – Zemkopības ministrija
IeM NVA – Iekšlietu ministrijas Nodrošinājuma valsts aģentūra
JPA – Juridiskās palīdzības administrācija
LSK – Latvijas Sarkanais Krusts
NBS – Nacionālie bruņotie spēki
NMPD – Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests
NVO – Nevalstiskās organizācijas
OVC – Operatīvās vadības centrs
PMLP – Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
PVD – Pārtikas un veterinārais dienests
SPKC – Slimību profilakses un kontroles centrs
UNHCR – ANO Augstais komisārs bēgļu jautājumos
VI – Veselības inspekcija
VMR – Valsts materiālās rezerves
VRS – Valsts robežsardze
VUGD – Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
I. Vispārīgie jautājumi
1. Pasākumu plāns institūciju saskaņotai rīcībai saistībā ar patvēruma meklētāju iespējamo masveida ierašanos Latvijā no krīzes skartām valstīm (turpmāk – pasākumu plāns) ir plānošanas dokuments, kas izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta 2011.gada 15.novembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.67 65.§) "Informatīvais ziņojums par rīcību saistībā ar patvēruma meklētājiem" 2.punktā noteikto uzdevumu. Pasākumu plāns nosaka pasākumu kopumu, kas atbildīgajām institūcijām jāveic, ja tiek prognozēts vai konstatēts patvēruma meklētāju masveida pieplūdums valsts teritorijā un institūcijas nespēj nodrošināt patvēruma meklētāju uzņemšanu.
2. Pasākumu plāna mērķis ir noteikt institūciju preventīvos un reaģēšanas pasākumus, kā arī institūciju resursu pieejamību un iesaistīšanas kārtību reaģēšanas pasākumos saistībā ar patvēruma meklētāju masveida ierašanos Latvijā no ārvalstīm.
3. Pasākumu plānā ietver informāciju par nosacījumiem, pēc kuru iestāšanās vai konstatēšanas uzsākama attiecīgo pasākumu īstenošana.
4. Lai nodrošinātu ātru, saskaņotu un visām iesaistītajām institūcijām un organizācijām skaidri definētu pasākumu plāna izpildi, pasākumu plānā minētās atbildīgās institūcijas vadītājs izvērtē nepieciešamību katrai iesaistītajai institūcijai un organizācijai izstrādāt kārtību vai plānu savlaicīgai rīcībai saistībā ar patvēruma meklētāju masveida ierašanos (vai tās draudiem) Latvijā un nodrošina attiecīgās kārtības vai plāna iesniegšanu Iekšlietu ministrijā.
5. Izstrādātajā kārtībā vai plānā atbilstoši kompetencei ietver šādu informāciju:
5.1. nosacījumi, pēc kuru iestāšanās vai konstatēšanas uzsākama attiecīgo pasākumu īstenošana;
5.2. patvēruma meklētāju izmitināšanas kapacitāte – novērtējums, risinājumi, atbildīgie;
5.3. patvēruma meklētāju nodrošināšana ar medicīnisko palīdzību – novērtējums, risinājumi, atbildīgie;
5.4. patvēruma meklētāju nodrošināšana ar uzturu un dzeramo ūdeni – novērtējums, risinājumi, atbildīgie;
5.5. pretepidemioloģisko, medicīnisko, sabiedrības veselības aizsardzības pasākumu un sadzīves apstākļu nodrošināšana, kā arī higiēnas, pārtikas un dzeramā ūdens kontrole ilglaicīgas izmitināšanas vietās – novērtējums, risinājumi, atbildīgie;
5.6. sabiedriskās kārtības un drošības pasākumu nodrošināšana ilglaicīgas izmitināšanas vietās un to apkārtnē – novērtējums, risinājumi, atbildīgie;
5.7. sociālo pakalpojumu sniegšana – novērtējums, risinājumi, atbildīgie;
5.8. tehniskā un informatīvā nodrošinājuma darbību veikšana ar patvēruma meklētājiem – novērtējums, risinājumi, atbildīgie;
5.9. nodrošinājums ar autotransportu patvēruma meklētāju pārvietošanai – novērtējums, risinājumi, atbildīgie;
5.10. atbalsta pasākumu plānošana nepilngadīgiem patvēruma meklētājiem bez vecāku pavadības;
5.11. patvēruma meklētāju nodrošināšana ar juridisko palīdzību – izvērtējums, risinājumi, atbildīgie;
5.12. iestādes pilnvarotais pārstāvis OVC.
6. Ja kādā Latvijas Republikas administratīvajā teritorijā konstatēts patvēruma meklētāju masveida pieplūdums un institūcijas izstrādātajā kārtībā vai plānā ir nepieciešams izdarīt grozījumus, atbildīgās institūcijas vadītājs nodrošina grozījumu izdarīšanu un apstiprināšanu, kā arī aktualizētās kārtības vai plāna iesniegšanu Iekšlietu ministrijā.
7. Ja pasākumu plāns tiek īstenots, apdraudējuma novēršanas un pārvarēšanas pasākumos iesaistītās institūcijas savu uzdevumu izpildi nodrošina tām paredzēto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Jautājums par papildu līdzekļu piešķiršanu iesaistītajām institūcijām, ja nepieciešams, tiks izskatīts Ministru kabinetā atsevišķi par katru gadījumu.
II. Pasākumu plāna īstenošana
8. Pasākumu plānā minētos pasākumus īsteno, ja:
8.1. patvēruma meklētāju skaits īsā laikposmā (1–5 diennaktīs) pārsniedz VRS un PMLP ilglaicīgās izmitināšanas kapacitāti un ieradušos patvēruma meklētāju skaits sasniedz 500–3000 cilvēku;
8.2. valstī vienlaikus (5–10 diennaktīs) ierodas 3000–20000 patvēruma meklētāju;
8.3. iestājas citi apstākļi, kas rada apdraudējumu institūciju spējām reaģēt uz patvēruma meklētāju pieplūdumu.
9. Lēmumu par pasākumu plāna īstenošanu pieņem iekšlietu ministrs pēc VRS ierosinājuma un par to informē Ministru prezidentu.
10. Pasākumu plānu var īstenot vienā vai vairākās Latvijas Republikas administratīvajās teritorijās.
11. Par pasākumu plāna īstenošanu VRS nekavējoties informē šādas institūcijas:
11.1. PMLP;
11.2. NMPD;
11.3. Valsts policiju;
11.4. NBS;
11.5. Valsts drošības dienestu;
11.6. VUGD;
11.7. pašvaldības, kuru administratīvajā teritorijā vai tās tuvumā masveidā ieradušies patvēruma meklētāji;
11.8. AM;
11.9. VM;
11.10. ĀM;
11.11. LSK;
11.12. UNHCR;
11.13. JPA.
12. Ja nepieciešams, par pasākumu plāna īstenošanu papildus tiek informētas citas institūcijas un organizācijas.
13. Pēc informācijas saņemšanas par pasākumu plāna īstenošanu visas iesaistītās institūcijas rīkojas atbilstoši pasākumu plāna 4.punktā minētajai kārtībai vai plānam. NBS nepiedalās plāna izpildē, ja valstī ir izsludināts izņēmuma stāvoklis un NBS vienlaikus ir jāveic uzdevumi, kas saistīti ar valsts aizsardzības pasākumiem.
14. Ja pasākumu plāns tiek īstenots, apdraudējuma novēršanai un pārvarēšanai iekšlietu ministrs izveido OVC.
III. Operatīvās vadības centrs
15. OVC ir apdraudējuma novēršanai un pārvarēšanai izveidota iesaistīto institūciju deleģēto pārstāvju darba grupa, kuras uzdevums ir apdraudējuma pārvarēšanas pasākumu plānošana un izpildes koordinēšana. Līdz OVC darbības uzsākšanai par reaģēšanas pasākumu vadību saistībā ar patvēruma meklētāju masveida pieplūdumu ir atbildīga VRS sadarbībā ar PMLP.
16. Par OVC izvēršanas vietas noteikšanu atbildīga ir IeM.
17. OVC vada iekšlietu ministrs vai viņa pilnvarota amatpersona.
18. OVC sastāvā ir pilnvaroti pārstāvji no:
18.1. VRS;
18.2. PMLP;
18.3. Valsts policijas;
18.4. ĀM;
18.5. IeM;
18.6. AM;
18.7. VM;
18.8. NBS;
18.9. Valsts drošības dienesta;
18.10. NMPD;
18.11. VUGD;
18.12. pašvaldībām, kuru administratīvajā teritorijā vai to tuvumā masveidā ieradušies patvēruma meklētāji.
19. OVC ir šādas funkcijas:
19.1. koordinēt pasākumu plānā minēto uzdevumu īstenošanu;
19.2. organizēt informācijas apkopošanu par iespējamām izmitināšanas vietām un to variantiem;
19.3. noteikt lauka nometņu izveidošanas vietas un iespējas un norīkot atbildīgās amatpersonas;
194. organizēt papildspēku un līdzekļu pieprasīšanu un to iesaistīšanu reaģēšanas pasākumos;
19.5. organizēt informācijas apmaiņu starp OVC un citām iesaistītajām institūcijām;
19.6. nodrošināt informācijas nodošanu plašsaziņas līdzekļiem;
19.7. aicināt iekšlietu ministru izteikt Ministru prezidentam ierosinājumu sasaukt Krīzes vadības padomes ārkārtas sēdi.
20. Ja nepieciešams, OVC vadītājs var pieaicināt darboties OVC arī citu institūciju un organizāciju pārstāvjus.
21. Informāciju par pasākumiem, kas saistīti ar apdraudējuma novēršanu vai pārvarēšanu, izplata tikai OVC vadītājs vai viņa pilnvarota amatpersona.
22. Pasākumu plāna 4.punktā minētā plāna īstenošanā iesaistīto institūciju pārstāvji OVC paredzēto informāciju sniedz ar savas institūcijas deleģētā pārstāvja OVC starpniecību vai tieši OVC vadītājam.
IV. Rīcības plāns
Nr. p.k. | Darbības apraksts | Atbildīgā institūcija | Iesaistītā institūcija | Izpildes termiņi | Izpildes forma |
I. Preventīvie un organizatoriskie pasākumi | |||||
1. | Pastāvīga informācijas iegūšana par situāciju ar patvēruma meklētājiem (tai skaitā no kaimiņvalstīm) un attiecīgās informācijas iesniegšana IeM | Visas plāna īstenošanā iesaistītās institūcijas atbilstoši kompetencei | Pastāvīgi | Ziņojums | |
2. | Iesniegtās informācijas apkopošana un analīze, attiecīga dokumenta sagatavošana un izmantošana preventīvajiem un organizatoriskajiem pasākumiem | IeM | Visas plāna īstenošanā iesaistītās institūcijas atbilstoši kompetencei | Pēc nepieciešamības | Ziņojums |
3. | Visām pasākumu plāna īstenošanā iesaistītajām institūcijām informēt PMLP par izmaiņām to iesniegtajos sarakstos par institūciju un pašvaldību valdījumā esošajiem nekustamajiem īpašumiem, kurus varētu piemērot patvēruma meklētāju izmitināšanas vajadzībām. PMLP apkopot informāciju un iesniegt ziņojumu iekšlietu ministram | PMLP | Visas plāna īstenošanā iesaistītās institūcijas atbilstoši kompetencei | Saskaņā ar izmaiņām | Ziņojums |
4. | Institūcijām, pamatojoties uz pasākumu plāna I nodaļas 4. un 5.punktā minētajiem nosacījumiem, izstrādāt kārtību vai plānu savlaicīgai rīcībai saistībā ar patvēruma meklētāju masveida ierašanos | Visas plāna īstenošanā iesaistītās institūcijas atbilstoši kompetencei | 01.10.2012. | Kārtība vai plāns | |
5. | Izvērtēt nepieciešamību izdarīt grozījumus spēkā esošajos normatīvajos aktos, precīzi reglamentējot kārtību un procedūras institūciju savlaicīgai rīcībai saistībā ar patvēruma meklētāju masveida ierašanos Latvijā (vai tās draudiem) un informācijas iesniegšanai IeM | Visas plāna īstenošanā iesaistītās institūcijas atbilstoši kompetencei | 01.10.2012. | Priekšlikumi | |
II. Reaģēšanas pasākumi, ja iestājušies pasākumu plāna II nodaļas 8.punktā minētie nosacījumi | |||||
6. | Lauka nometnes(-ņu) izveidošana patvēruma meklētāju uzņemšanai un sadzīves apstākļu nodrošināšana tajā(-ās) | OVC | IeM NVA, NBS, NMPD, pašvaldības, Valsts policija, VRS, VUGD | 12 stundas pēc vietas noteikšanas atbilstoši ANO noteiktajiem standartiem bēgļu nometnes izveidei | Teltis, gultas, segas, ģeneratori, dzeramais ūdens, tualetes, atkritumu konteineri, lauku virtuves, kā arī citi materiāltehniskie līdzekļi |
7. | Patvēruma meklētāju iespējamā pārvietošana (transportēšana) uz valsts, pašvaldību un privātpersonu valdījumā esošajām ēkām un telpām, pamatojoties uz PMLP apkopoto informāciju | OVC | NBS, pašvaldības, PMLP, SM, | OVC lēmumā noteiktajā vietā un laikā | Kustības maršruti, transporta vienības, telpas |
8. | Pretepidemioloģisko, medicīnisko, sabiedrības veselības aizsardzības pasākumu koordinācija, kā arī higiēnas prasību, pārtikas un dzeramā ūdens kvalitātes kontrole ilglaicīgas izmitināšanas vietās | NMPD, SPKC, PVD, VI | VM, ZM | Līdz ar nometnes izveidošanu | Saskaņā ar institūciju plānu un resursiem |
9. | Sabiedriskās kārtības un drošības pasākumu nodrošināšana ilglaicīgas izmitināšanas vietās un to apkārtnē | Valsts policija | NBS | Līdz ar nometnes izveidošanu | Saskaņā ar institūciju plānu un resursiem |
10. | Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana un koordinācija | NMPD | VM | Līdz ar nometnes izveidošanu | Saskaņā ar institūciju plānu un resursiem |
11. | Sociālo pakalpojumu sniegšana patvēruma meklētājiem normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos un kārtībā | LM | Pašvaldības, NVO | Līdz ar nometnes izveidošanu | Sadarbības partneru apzināšana un iesaistīšana |
12. | Valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības sniegšana patvēruma meklētājiem normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos un kārtībā | JPA | NVO | Pēc PMLP lēmuma pieņemšanas par patvēruma meklētāju | Palīdzības sniedzēju apzināšana un norīkojumu izsniegšana |
13. | Brīvprātīgo un, ja nepieciešams, arī nevalstisko un reliģisko organizāciju piesaistīšana | Visas plāna īstenošanā iesaistītās institūcijas atbilstoši kompetencei | NVO, LSK | Saskaņā ar OVC lēmumu | Sadarbības partneru apzināšana un iesaistīšana |
14. | Valsts materiālo rezervju resursu iesaistīšana | IeM NVA | Atbildīgie VMR glabātāji | 6 stundas pēc rīkojuma izdošanas | Saskaņā ar institūciju plānu un resursiem |
III. Starptautiskās palīdzības piesaistīšana | |||||
15. | Starptautisko organizāciju (tai skaitā UNHCR) un kaimiņvalstu informēšana par situāciju valstī patvēruma meklētāju jomā | VRS | ĀM, PMLP | Pēc nepieciešamības | Ziņojums |
16. | Starptautiskās palīdzības pieprasīšana Eiropas Patvēruma atbalsta birojam patvēruma meklētāju jautājuma atrisināšanai | PMLP | PMLP, VRS, ĀM | Pēc nepieciešamības | Pieprasījums |