Darbības ar dokumentu

Precizēts 18.05.1999., Latvijas Vēstnesis Nr.159/160 (1619/1620)

Latvijas Republikas Ministru prezidenta sēdes protokola Nr.25 izraksts

Rīgā 1999.gada 11.maijā

22.§

Par pasākumu plānu uzņēmējdarbības vides uzlabošanai saskaņā ar Pasaules bankas Ārvalstu investīciju padomdevēju dienesta pētījumā "Par administratīvajiem šķēršļiem investīcijām Latvijā" izteiktajām rekomendācijām

Apspriešanā piedalījās: J.Kanels, I.Godmanis, M.Dzērvīte, R.Jurdžs, G.Krasts, G.Grūbe, V.Krištopans.

1. Pieņemt zināšanai sniegto informāciju.

2. Akceptēt darba grupas (izveidota ar Ministru prezidenta 1999.gada 10.februāra rīkojumu Nr.40 "Par darba grupas izveidošanu") izstrādāto pasākumu plānu uzņēmējdarbības vides uzlabošanai (pielikums). Valsts kancelejai precizēt problēmas "Muita" risināšanas pasākumu, paredzot uzdevumu Finansu ministrijai un Iekšlietu ministrijai sagatavot attiecīgus priekšlikumus par robežkontroles kārtību.

3. Attiecīgajām valsts institūcijām noteiktajos termiņos veikt pasākumu plānā dotos uzdevumus.

4. Ekonomikas ministrijai (Latvijas Attīstības aģentūrai) uzraudzīt pasākumu plāna izpildi un š.g. 7.oktobrī iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā ziņojumu par pasākumu plāna izpildes gaitu.

5. Pasākumu plānā minētajām atbildīgajām valsts institūcijām līdz š.g. 15.jūlijam un 1.oktobrim sniegt informāciju Ekonomikas ministrijai (Latvijas Attīstības aģentūrai) par pasākumu plānā doto uzdevumu izpildi.

Ministru prezidents V.Krištopans

Ministru prezidenta biedrs Eiropas Savienības lietās G.Krasts

Valsts kancelejas direktors A.Vītols

Pielikums
Ministru kabineta
1999.gada 11.maija sēdes protokola Nr.25 22.§

Pasākumu plāns uzņēmējdarbības vides uzlabošanai saskaņā ar Pasaules bankas Ārvalstu investīciju padomdevēju dienesta pētījumā "Par administratīvajiem šķēršļiem investīcijām Latvijā" izteiktajām rekomendācijām

Apakšgrupa "Par ārvalstnieku iebraukšanas, uzturēšanās un nodarbināšanas jautājumiem"

Problēma Mērķis Uzdevumi Atbildīgā institūcija. Termiņš

1. Uzturēšanās un darba atļauju saņemšana ir sarežģīta un laikietilpīga

2. Pārmērīgas prasības attiecībā uz dokumentāciju

3. Nepietiekama sadarbība starp Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi un Nodarbinātības valsts dienestu un procedūru nekonsekvence. Investori sūdzas, ka viņus sūta no viena departamenta uz otru

4. Dublēšanās Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes un Nodarbinātības valsts dienesta formalitāšu kārtošanā

5. Uzņēmēji uzsver informācijas nepietiekamību par kārtību, kādā tiek izsniegtas uzturēšanās un darba atļaujas

6. Imigrācijas policijas tiesības aizturēt investoru un izraidīt no valsts sakarā ar imigrācijas normu sīkiem tehniskiem pārkāpumiem

Vienkāršot darba atļauju izsniegšanas procedūru:

1) paredzēt atvieglotu darba atļauju saņemšanas kārtību uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) direktoriem, valdes locekļiem un citām uzņēmumu izpildinstitūcijās nodarbinātām personām;

2) samazināt Nodarbinātības valsts dienesta iestāžu apmeklējumu skaitu, nosakot, ka:

- darba atļauja izsniedzama Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē vienlaicīgi ar uzturēšanās atļauju;

- noteikt fiksētu samaksu par darba atļaujas saņemšanu

Informēt uzņēmējus par darba un uzturēšanās atļauju saņemšanas procedūru, nepieciešamajiem dokumentiem un izmaksām

Imigrācijas policijai būtu jāatļauj noteikt naudas sodus par tehniskiem imigrācijas normu pārkāpumiem, bet tā nebūtu pilnvarojama aizturēt ārvalstu investorus vai darbiniekus, ja tie faktiski nav veikuši krimināli sodāmas darbības

1. Precizēt un iesniegt Ministru kabinetā darba grupas (izveidotas ar Ministru prezidenta 1999.gada 10.februāra rīkojumu Nr.40 "Par darba grupas izveidošanu") ietvaros izstrādāto grozījumu projektu Ministru kabineta 1998.gada 17.februāra noteikumos Nr.54 "Ārvalstnieku un bezvalstnieku nodarbināšanas kārtība Latvijas Republikā"

2. Iekšlietu ministrijai sadarbībā ar Labklājības ministriju izvērtēt, vai atbilstoši iepriekš minētajiem grozījumiem Ministru kabineta 1998.gada 17.februāra noteikumos Nr.54 "Ārvalstnieku un bezvalstnieku nodarbināšanas kārtība Latvijas Republikā" nav nepieciešams izdarīt attiecīgus grozījumus arī Ministru kabineta 1997.gada 16.decembra noteikumos Nr.417 "Uzturēšanās atļauju izsniegšanas un reģistrēšanas kārtība". Ja nepieciešams, Iekšlietu ministrijai sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā normatīvā akta projektu par grozījumiem Ministru kabineta 1997.gada 16.decembra noteikumos Nr.417 "Uzturēšanās atļauju izsniegšanas un reģistrēšanas kārtība"

Sagatavot informatīvus materiālus:

1) par darba atļauju saņemšanu - Labklājības ministrija;

2) par uzturēšanās atļauju saņemšanu - Iekšlietu ministrija (Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde);

3) izplatīt informatīvos materiālus Latvijas Republikas konsulārajās iestādēs angļu, vācu un krievu valodā - Ārlietu ministrijas Konsulārais departaments;

4) ievietot informatīvos materiālus mājas lapā internetā - Ekonomikas ministrija (Latvijas Attīstības aģentūra);

Izvērtēt Imigrācijas policijas un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes darbību reglamentējošos tiesību aktus un veikt nepieciešamos grozījumus tajos, lai nodrošinātu darba grupas ieteikto rekomendāciju īstenošanu

1. Labklājības ministrija

Sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā līdz 1999.gada 1.jūnijam

2. Iekšlietu ministrija

Labklājības ministrija (Nodarbinātības valsts dienests)

Līdz 1999.gada 1.jūlijam sagatavot un iesniegt informatīvus materiālus Ekonomikas ministrijai (Latvijas Attīstības aģentūrai)

Iekšlietu ministrija (Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde)

Līdz 1999.gada 1.jūlijam sagatavot un iesniegt informatīvus materiālus Ekonomikas ministrijai (Latvijas Attīstības aģentūrai)

Ārlietu ministrijas Konsulārais departaments

Ekonomikas ministrija (Latvijas Attīstības aģentūra)

Iekšlietu ministrija

Līdz 1999.gada 15.jūnijam

Apakšgrupa "Par uzņēmumu reģistrāciju, nodokļu administrāciju, muitu"

Problēma Mērķis Uzdevumi Priekšnoteikumi Atbildīgā institūcija. Termiņš

Uzņēmuma reģistrācijas process

Uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) reģistrācija Uzņēmumu reģistrā un Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu maksātāju reģistrā praktiski dublējas, notiek dubultā reģistrācija

Nodokļu administrācija un strīdu risināšana

Valsts ieņēmumu dienesta amatpersonu lēmumus pārsūdz Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektoram un pēc tam tiesā. Lēmumu pārsūdzības process ir ilgstošs. Investori apšauba Valsts ieņēmumu dienesta iekšējās pārsūdzības objektivitāti un neatkarību

Muita

Investori uzskata, ka robežsardze uz robežas kavē Latvijā ievedamo preču muitošanu. Pēc investoru domām, robežsargi veic liekas transporta līdzekļu pārbaudes, vēl vairāk palēninot robežas šķērsošanu.

Ir novērojama muitas un robežsardzes kontroles funkciju dublēšanās

Importa un eksporta robežprocedūru nekonsekvence

Tiesību akti uz robežas tiek interpretēti dažādi un nav pieejama informācija par tiesību aktiem

Uzņēmums (uzņēmējsabiedrība), reģistrējoties Uzņēmumu reģistrā, saņem reģistrācijas apliecību, kura vienlaicīgi ir uzskatāma arī par nodokļu maksātāju reģistrācijas apliecību. Informāciju Valsts ieņēmumu dienestā par uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) sniedz nevis uzņēmējs, bet Uzņēmumu reģistrs. Uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai) Valsts ieņēmumu dienestā ir jāreģistrējas tikai kā pievienotās vērtības nodokļa maksātājam un jāreģistrē savas struktūrvienības

Izveidot neatkarīgu divpakāpju apelācijas struktūru pirmstiesas nodokļu strīdu izskatīšanā, lai:

- nodrošinātu objektivitāti nodokļu strīdu izskatīšanā;

- paaugstinātu lēmuma pieņemšanas kvalitāti;

- panāktu vienošanos ar nodokļu maksātāju;

- novērstu pretrunas normatīvajos aktos

Novērst muitas un robežsardzes kontroles funkciju dublēšanos preču un konvenciāli aizliegto priekšmetu kontroles jomā, tādējādi paātrinot robežas šķērsošanu

Sakārtot importu un eksportu reglamentējošos tiesību aktus

Valsts ieņēmumu dienestā sakārtot ārvalstu investīciju kontroles mehānismu

Paātrināt muitas deklarāciju apstrādes sistēmas ieviešanu

Uzlabot tiesību aktu piemērošanas konsekvenci robežpunktos

Panākt, lai muitas darbinieki apgūtu vadības prasmi, pārzinātu muitas procedūras un viņiem būtu iemaņas darbā ar datoru

1999.gada aprīļa beigās ir uzsākusi darbu darba grupa, kurā ir iekļauti pārstāvji no Finansu ministrijas, Tieslietu ministrijas, Uzņēmumu reģistra un Valsts ieņēmumu dienesta, kas izstrādā sadaļu likumā "Par nodokļiem un nodevām", kura attiecas uz uzņēmumu reģistrāciju (Finansu ministrijas 1999.gada 19.aprīļa rīkojums Nr.255)

Valsts ieņēmumu dienesta Modernizācijas projekta 1998.g.-2002.g. 11.sadaļas "Nodokļu spriešana un apelācija" ietvaros izveidota Projektu vadības komiteja, kas izstrādās apelācijas struktūru projektus un likumprojektu par grozījumiem likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu".

Likumā "Par nodokļiem un nodevām" tiks iestrādāta sadaļa "Par nodokļu strīdu pārsūdzību", lai pilnveidotu Valsts ieņēmumu dienesta amatpersonu lēmumu pārsūdzēšanas kārtību. Tiks izstrādāti priekšlikumi Administratīvā procesa likumprojektam un Ministru kabineta noteikumi par Valsts ieņēmumu dienesta apelācijas struktūru reglamentu

Finansu ministrijai (Valsts ieņēmumu dienestam) un Iekšlietu ministrijai sagatavot attiecīgus priekšlikumus par robežkontroles kārtību

Ministru kabineta noteikumu projekta "Preču deklarēšanas kārtība" izstrādāšana un apstiprināšana Ministru kabinetā

Ministru kabineta noteikumu projekta "Pirmsmuitošanas darbību izpildes kārtība" izstrādāšana un apstiprināšana Ministru kabinetā

Tiks izveidota darba grupa no Finansu ministrijas, Valsts ieņēmumu dienesta, Satiksmes ministrijas un Latvijas Tranzīta biznesa asociācijas pārstāvjiem, kura izstrādās grozījumus šādos Ministru kabineta noteikumos:

- 1998.gada 31.marta noteikumos Nr.111 "Galvojumu iesniegšanas un pieņemšanas kārtība Valsts ieņēmumu dienesta muitas iestādēs";

- 1998.gada 31.marta noteikumos Nr.114 "Kārtība, kādā izpildāma muitas procedūra - ievešana muitas noliktavā";

- 1998.gada 8.septembra noteikumos Nr.339 "Kārtība, kādā izpildāma muitas procedūra - tranzīts";

- 1998.gada 30.jūnija noteikumos Nr.237 "Kārtība, kādā izpildāma muitas procedūra - ievešana pārstrādei"

Ministru kabineta noteikumu izstrādāšana, kas regulē muitas procedūras - ievešana uz laiku, izvešana uz laiku, izlaišana brīvam apgrozījumam, izvešana un atpakaļizvešana, iekļauta Finansu ministrijas rīcības programmā 1999.gadam

Papildināt Valsts ieņēmumu dienesta 1996.gada 23.jūlija rīkojumu Nr.243 saskaņā ar Latvijas Attīstības aģentūras izvirzīto priekšlikumu

Ieviest muitas deklarāciju apstrādes sistēmu

ASYCUDA ++

Tiks izveidots precīzs pienākumu un kompetences sadalījums attiecībā uz muitas amatpersonu pieņemamajiem lēmumiem un ar to tiks iepazīstināti uzņēmēji

1. Sadarbībā ar Dānijas Karalistes Nodokļu un muitas ministriju tiks izstrādāta rokasgrāmata uzņēmējiem par muitas procedūru piemērošanu

2. Sagatavot un publicēt īsu šādu muitas procedūru aprakstu:

- imports,

- eksports,

- tranzīts

Valsts ieņēmumu dienesta Mācību organizācijas daļa un Muitas pārvalde organizē plašas savu darbinieku apmācības viņu kvalifikācijas celšanā

1. Informācijas sniegšanai jānotiek elektroniskā veidā, tāpēc jāizveido datu pārraides tīkls starp Uzņēmumu reģistru un Valsts ieņēmumu dienestu

2. Normatīvajos aktos jāparedz, ka informācijas apmaiņa starp Uzņēmumu reģistru un Valsts ieņēmumu dienestu notiek elektroniskā veidā, šādā veidā nosūtītiem dokumentiem ir juridisks spēks

3. Jāatrisina jautājums par informācijas sniegšanu par kontiem

4. Vēlams nodot arī pārējo juridisko personu reģistrāciju Uzņēmumu reģistram

5. Jāatrisina jautājums par identifikācijas numuriem

Augsti kvalificētu darbinieku izvēle, informācijas sistēmas izveidošana

Finansu ministrijai (Valsts ieņēmumu dienestam) un Iekšlietu ministrijai, izstrādājot attiecīgus priekšlikumus, jāņem vērā Eiropas Savienības ekspertu atzinumi par muitas un robežsardzes precīzu funkciju noteikšanu uz valsts robežas

Jāstājas spēkā attiecīgajiem grozījumiem Muitas likumā

Latvijas attīstības aģentūras izvirzītais priekšlikums jāsaskaņo ar Valsts ieņēmumu dienesta Juridisko pārvaldi

Visu muitas darbību regulējošo sekundāro tiesību aktu pieņemšana un vienota datu pārraides tīkla izveide

Finansu ministrija

Sadaļa par uzņēmumu reģistrāciju likumā "Par nodokļiem un nodevām" tiks izstrādāta līdz 1999.gada 30.jūnijam, likumprojekts noteiktā kārtībā Ministru kabinetā jāiesniedz līdz 1999.gada 1.oktobrim

Finansu ministrija

Valsts ieņēmumu dienesta Modernizācijas projekta 1998.g.-2002.g. ietvaros līdz 2001.gada 31.decembrim (projekta ieviešanas termiņš)

Likumdošanas saskaņošana līdz 2000.g. 1.cet.

Sadaļa "Par nodokļu strīdu pārsūdzību" likumā "Par nodokļiem un nodevām" tiks izstrādāta līdz 1999.gada 31.jūnijam

Finansu ministrijai (Valsts ieņēmumu dienestam) un Iekšlietu ministrijai sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā attiecīgus priekšlikumus līdz 1999.gada 31.maijam

Finansu ministrija Projekts izskatīts Ministru kabineta komitejas š.g. 22. marta sēdē. Pašlaik notiek projekta teksta saskaņošana ar Tieslietu ministriju

Ir izstrādāts un sagatavots nosūtīšanai ministrijām saskaņošanai. Līdz š.g. 1.jūlijam paredzēts noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā (ja līdz šim datumam būs stājušies spēkā attiecīgie grozījumi Muitas likumā)

Finansu ministrija

Normatīvo aktu projekti par grozījumiem attiecīgajos Ministru kabineta noteikumos tiks izstrādāti un noteiktā kārtībā iesniegti Ministru kabinetā līdz 1999.gada 31.decembrim

Finansu ministrija

Normatīvo aktu projekti tiks izstrādāti un noteiktā kārtībā iesniegti Ministru kabinetā līdz 1999.gada 31.decembrim.

Finansu ministrija (Valsts ieņēmumu dienests)

Līdz 1999.gada 1.jūnijam

Finansu ministrija (Valsts ieņēmumu dienests)

Līdz 2001.gada 31.decembrim

Finansu ministrija (Valsts ieņēmumu dienests) Līdz 1999.gada 30.jūnijam

Finansu ministrija (Valsts ieņēmumu dienests)

1. Līdz 1999.gada 31.oktobrim

2. Līdz 1999.gada 31.jūlijam

Finansu ministrija (Iekļauts Valsts ieņēmumu dienesta Mācību organizācijas daļas un Muitas pārvaldes rīcības plānos 1999./2000.gadam)

Apakšgrupa "Par būvniecības un zemes tiesiskās reģistrācijas jautājumiem"

Problēma Mērķis Uzdevumi Atbildīgā institūcija. Termiņš.

Nekustamais īpašums

1. Dažiem ārvalstu investoriem izvirzītā prasība, ka jāsaņem pašvaldības piekrišana zemes pirkšanai, ir lielā mērā nevajadzīga un efektīvi neaizstāv Latvijas valdības un pilsoņu intereses

2. Pašvaldību pirmpirkuma tiesības. Tās būtiski paildzina nekustamā īpašuma iegādes noformēšanai nepieciešamo laiku. Nav pietiekama pamatojuma pašvaldību pirmpirkuma tiesību saglabāšanai attiecībā uz nekustamā īpašuma darījumiem, turklāt tās arvien biežāk netiek ņemtas vērā

3. Nekustamā īpašuma tiesību reģistrācijai nepieciešamais vērtējums ir spēkā tikai 6 mēnešus. Atkārtota vērtējuma saņemšanai nepieciešams no 1 līdz 3 mēnešiem, pat ja īpašums kopš iepriekšējā vērtējuma nav fiziski mainījies

4. Reģistrējot zemesgrāmatās nekustamā īpašuma īpašumtiesību pāreju, ieguvējam ir jāpierāda nekustamā īpašuma nodokļa parāda neesamība ar pašvaldības izsniegtu izziņu par nodokļu samaksu, kas kopumā paildzina darījuma koroborēšanas laiku un rada papildu netiešās izmaksas

5. Salīdzinoši ilgais darījumu ar nekustamajiem īpašumiem reģistrācijas laiks zemesgrāmatā (30 dienas). Tiesību akti skaidri nenosaka, vai ir pieļaujama arī paātrinātā reģistrācija

Būvniecība

1. Tālāk minēto būvniecības problēmu risināšanas laikietilpīgums un sarežģītība

2. Būvatļaujas saņemšanai komerciālam projektam jāpatērē vidēji no 1 līdz 1,5 gadiem

3. Uzņēmēji ir uzsvēruši nepieciešamību centralizēt un vienkāršot būvprojektēšanas uzsākšanai nepieciešamo tehnisko noteikumu saņemšanas procesu

4. Ir grūti panākt zonējuma izmaiņas pilsētas ģenerālplānā. Ģenerālplāna zonējumu maiņas process ir sevišķi laikietilpīgs un grūts. Patiesībā tas ir vienāds ar sākotnējā ģenerālplāna apstiprināšanas procesu. Daudzās citās valstīs zonējuma variācija konkrētam zemes gabalam tiek apstiprināta vienkāršāk un ātrāk

5. Vienotas nodevu struktūras neesamība - katrs dienests, kas izsniedz tehniskos noteikumus, pieprasa samaksu, kuru nosaka iekšējie normatīvie dokumenti

6. Koordinācijas trūkums starp tehniskajiem dienestiem - dažādu dienestu izsniegtie tehniskie noteikumi bieži satur analogas prasības

Novērst pašus būtiskākos procesuālos kavēkļus ārvalstu ieguldītājiem, kuri vēlas iegūt īpašumā zemi Latvijas teritorijā:

- atteikties no pašvaldības piekrišanas nepieciešamības;

- atcelt ierobežojumus brīva kapitāla kustības jomā

Atteikties no likumā fiksētajām pašvaldību pirmpirkuma tiesībām uz nekustamajiem īpašumiem, kuras praksē praktiski netiek izmantotas. Atceļot pienākumu jebkura nekustamā īpašuma pārdošanas gadījumā obligāti saņemt pašvaldības atteikumu no pirmpirkuma tiesībām, rastos iespēja vienkāršot darījumu slēgšanas kārtību un nekustamo īpašumu civiltiesisko apriti. Pašvaldību interešu aizsardzībai tiktu saglabāta arī pašlaik spēkā esošā norma, kura paredz pašvaldībām iespēju ierosināt nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu sabiedriskām vajadzībām, ja attiecīgais īpašums pašvaldībai nepieciešamas tās funkciju veikšanai

Palielināt nekustamo īpašumu novērtējumu apliecinošo dokumentu derīguma termiņu līdz pieciem gadiem līdzšinējo sešu mēnešu vietā

Atcelt prasību jaunajam īpašniekam, reģistrējot darījumu ar nekustamo īpašumu zemesgrāmatā, iesniegt izziņu par nekustamā īpašuma nodokļa samaksu, kas kopumā atvieglotu darījumus ar nekustamo īpašumu.

Izstrādātais grozījumu projekts paredz noteikt, ka nodokļa parāds, atsavinot nekustamo īpašumu, pāriet uz jauno ieguvēju

Paredzēt iespēju veikt nekustamā īpašuma reģistrāciju paātrināti 3 darbdienu laikā, ja tiek samaksāta kancelejas nodeva desmitkārtīgā apmērā. Ierosinātais grozījums, lai gan nepaātrina visu darījumu koroborēšanu, tomēr vienkāršo nekustamo īpašumu civiltiesisko apriti un padara iespējamu uzņēmējam reģistrēt viņu interesējošo nekustamo īpašumu paātrināti

Nodrošināt tālāk minēto būvniecības problēmu konsekventu risināšanu

Vienkāršot būvprojekta saskaņošanas procedūru Rīgas pilsētā, centralizējot būvprojektēšanas uzsākšanai nepieciešamo tehnisko noteikumu saņemšanu. Tehnisko noteikumu izsniegšanai būtu jānotiek centralizēti, šim nolūkam izveidojot atsevišķu struktūrvienību Rīgas pilsētas Būvvaldes ietvaros

Nodrošināt uzņēmējus ar informāciju par nodevām, kuras maksājamas dažādās būvniecības procesa stadijās, kā arī izvērtēt šo nodevu noteikšanas likumību

Novērst tehnisko uzraudzības dienestu kompetenču pārklāšanos

Atbalstīt Latvijas Attīstības aģentūras izstrādātos likumprojektus "Grozījumi likumā "Par zemes reformu LR pilsētās"" un "Grozījumi likumā "Par zemes privatizāciju lauku apvidos""

Izstrādāt grozījumus nepieciešamajos tiesību aktos un noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā

Uz darba grupas (izveidota ar Ministru prezidenta 1999.gada 10.februāra rīkojumu Nr.40 "Par darba grupas izveidošanu") izstrādāto priekšlikumu pamata sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā normatīvā akta projektu par grozījumiem Ministru kabineta 1995.gada 11.jūlija noteikumos Nr.219 "Noteikumi par valsts nodevu par notariālo darbību izpildi un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā"

Uz darba grupas (izveidota ar Ministru prezidenta 1999.gada 10.februāra rīkojumu Nr.40 "Par darba grupas izveidošanu") izstrādāto priekšlikumu pamata sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā likumprojektu par grozījumiem likumā "Par nekustamā īpašuma nodokli", precizējot 9.panta redakciju

Uz darba grupas (izveidota ar Ministru prezidenta 1999.gada 10.februāra rīkojumu Nr.40 "Par darba grupas izveidošanu") izstrādāto priekšlikumu pamata sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā likumprojektu par grozījumiem likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās" (49.pants)

1. Ņemot vērā jautājuma komplicēto raksturu un nepieciešamību aktīvā dialogā iesaistīt pašvaldību pārstāvjus, rekomendējam izveidot darba grupu, lai izstrādātu priekšlikumus būvniecības procesa vienkāršošanai, iekļaujot uzņēmēju, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Pašvaldību lietu pārvaldes un pašvaldību pārstāvjus

Izveidojamajai darba grupai par būvniecības jautājumiem ierosināt apskatīt un risināt šādus jautājumus:

2) Rīgas Domei uz Rīgas pilsētas Attīstības departamenta bāzes izveidot būvvaldi, apvienojot visas ar būvniecības lietām un teritorijas plānošanu saistītās struktūrvienības, kā arī noteikt centralizētu tehnisko noteikumu izsniegšanu un būvprojektu saskaņošanas kārtību;

3) pēc pasūtītāja izvēles pašvaldībai nodrošināt visu tehnisko noteikumu izsniegšanu un būvprojektu saskaņošanu būvvaldē;

4) visām ministrijām, kuru pakļautībā atrodas ar būvniecību saistītās institūcijas un tehniskie uzraudzības dienesti, sniegt informāciju Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas Būvniecības departamentam par būvprojektēšanas uzsākšanai nepieciešamajiem tehniskajiem noteikumiem un nodevām, kas maksājamas dažādās būvprojekta izstrādes stadijās par tehnisko noteikumu izsniegšanu un saskaņojumu saņemšanu, norādot tiesību aktus, kas pamato un regulē šīs darbības

5. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai pārskatīt un racionalizēt valsts ekspertīzes procedūru, ja nepieciešams, izstrādājot grozījumus esošajos tiesību aktos

6. Izanalizēt to institūciju darbību un reglamentējošos aktus, kas Rīgas pilsētā izsniedz būvprojektēšanas uzsākšanai nepieciešamos tehniskos noteikumus. Izvērtēt funkciju un kompetenču sadalījumu starp minētajām institūcijām, lai identificētu analogās vai dublējošās funkcijas, un izstrādāt priekšlikumus

Ekonomikas ministrija

Likumprojekti ir izskatīti Ministru kabineta komitejas sēdē š.g. 19.aprīlī. Precizētos likumprojektus sagatavot izskatīšanai Ministru kabineta komitejas sēdē š.g. maijā

Tieslietu ministrija

Sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt attiecīgos tiesību aktu projektus Ministru kabinetā līdz 1999.gada 1.septembrim

Tieslietu ministrija

Sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā attiecīgu normatīvā akta projektu līdz 1999.gada 1.jūlijam

Finansu ministrija

Iekļaut darba grupas (izveidota ar Ministru prezidenta 1999.gada 10.februāra rīkojumu Nr.40 "Par darba grupas izveidošanu") priekšlikumus Finansu ministrijas izstrādātajā likumprojektā "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma nodokli""

Tieslietu ministrija Sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā attiecīgu normatīvā akta projektu līdz 1999.gada 1.jūlijam

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija

Sagatavot un iesniegt Valsts kancelejā Ministru prezidenta rīkojuma projektu par attiecīgas darba grupas izveidošanu līdz 1999.gada 1.jūnijam

Izveidojamā darba grupa par būvniecības jautājumiem

Visas ministrijas

Līdz 1999.gada 1.jūlijam iesniegt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas Būvniecības departamentā minēto informāciju

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas Būvniecības departaments

Līdz 1999.gada 1.augustam apkopot ministriju sniegto informāciju un nosūtīt būvniecības procesā iesaistītajām institūcijām

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija

Līdz 1999.gada 1.augustam

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija

Izstrādātos priekšlikumus noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā līdz 1999.gada 1.oktobrim

Apakšgrupa "Par inspekcijām"

Problēma Mērķis Uzdevumi Atbildīgā institūcija. Termiņš.

1. Nekonsekventa inspektoru attieksme, veicot pārbaudes uzņēmumos. Ne vienmēr sastādītais administratīvais akts tiek izsniegts rakstiski uz vietas. Ja netiek sastādīts administratīvais akts (īpaši pozitīvu slēdzienu gadījumā), virknē institūciju inspektoriem netiek uzlikts par pienākumu sagatavot pārbaužu aprakstus, kas būtu pieejami arī investoram. Šie trūkumi rada uzņēmēju bažas par inspektoru darbības caurskatāmību un iespējām īstenot atskaitīšanās mehānismus

2. Darba apakšgrupu sanāksmēs tika konstatēts, ka uzņēmējiem bieži pietrūkst informācijas par inspekcijām, to darbību, likumdošanas bāzi, inspektoru tiesībām un pilnvarām, kā arī par inspektējamā tiesībām.

3. Nav pietiekama pārsūdzības mehānisma attiecībā uz valsts institūciju darbību. Tipiskais mehānisms ir pārsūdzība iestādes vadībai, bet investoriem šis mehānisms šķiet nepievilcīgs. Alternatīva ir pārsūdzība tiesā, bet tas ir laikietilpīgi un dārgi

4. Nepastāv sadarbība un koordinācijas mehānisms starp dažādām valsts institūcijām, kuru kompetencē esošie jautājumi ir analogi vai pārklājas

Nodrošināt obligātu administratīvā akta vai pārbaudes rezultātu izsniegšanu uz vietas rakstiski

Ja netiek piemērots administratīvais akts, rakstiski apraksts par katru apmeklējumu nepieciešams, lai kopumā nodrošinātu konsekvenci attiecīgo institūciju lēmumos, padarītu inspekciju darbību sabiedrībai saprotamāku un pārskatāmāku, kā arī nodrošinātu inspekciju vadību ar efektīvām kontroles iespējām. Bez izsniegšanas uz vietas šis administratīvais akts vai pārbaudes apraksts arī būtu jāievieto inspekcijas arhīvā, un tam būtu jābūt pieejamam inspektētajai personai.

Pārbaudītajām personām nodrošināmas tiesības iepazīties ar aprakstiem, un par šīm tiesībām jāinformē sabiedrība

Informēt sabiedrību un uzņēmējus par inspekcijām un to funkcijām, tādējādi mazinot novēroto atsvešinātību un nesapratni par inspicējošām iestādēm, kā arī veicinot pašu inspekciju darbinieku izpratni par savām pilnvarām

Nodrošināt pastāvīgu pārsūdzības mehānismu un informēt sabiedrību un uzņēmējus par šādu iespēju attiecībā uz valsts institūciju amatpersonu un ierēdņu šķietamo nekompetenci, patvaļību vai ļaunprātību

Izveidot institucionalizētu mehānismu valsts institūciju

iesaistīšanai savstarpējā dialogā, lai mērķtiecīgi risinātu jautājumus par kompetenču sadalījumu un to pārklāšanās novēršanu

Sagatavot un iesniegt Ministru kabinetā normatīvā akta projektu, kas iestādēm, kuras veic inspicējošas funkcijas, uzliktu par pienākumu izdot administratīvo aktu uz vietas rakstiski vai, ja administratīvais akts netiek piemērots, obligāti sagatavot, izsniegt uz vietas un arhivēt rakstisku aprakstu pēc katra inspektora apmeklējuma, iekļaujot aprakstā šādu informāciju:

* pārbaudītās personas nosaukums un adrese;

* kas tika pārbaudīts;

* kas konstatēts: vai ir atklāti pārkāpumi (jābūt atsaucei uz attiecīgiem likumu vai normatīvo aktu pantiem un kritērijiem);

* inspektora veiktie pasākumi

Ja nepieciešams, sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā normatīvā akta projektu par grozījumiem Ministru kabineta 1995.gada 13.jūnija noteikumos Nr.154 "Administratīvo aktu procesa noteikumi"

1. Izstrādāt darbības iekšējo reglamentu (ja tāds jau nav izstrādāts) un, pamatojoties uz minētajiem reglamentiem, atbilstoši darba grupas (izveidotas ar Ministru prezidenta 1999.gada 10.februāra rīkojumu Nr.40 "Par darba grupas izveidošanu") iesniegtajiem priekšlikumiem sagatavot informatīvo materiālu par attiecīgās institūcijas darbību izplatīšanai sabiedrībā, uzņēmējiem un šādām institūcijām:

- Valsts valodas inspekcijai (ierosinām iesaistīt arī Rīgas Domes Valodas inspekciju);

- Sanitārai robežinspekcijai;

- Valsts būvinspekcijai;

- Valsts darba inspekcijai;

- Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijai;

- Valsts sanitārajai inspekcijai;

- Valsts ugunsdrošības uzraudzības pārvaldei;

- Vides valsts inspekcijai

1. Papildināt Valsts civildienesta likuma projektu, iekļaujot Valsts civildienesta pārvaldes pilnvarās izskatīt sūdzības par ierēdņa pienākumu nepildīšanu vai par to nepienācīgu pildīšanu saskaņā ar darba grupas (izveidotas ar Ministru prezidenta 1999.gada 10.februāra rīkojumu Nr.40 "Par darba grupas izveidošanu") sagatavoto priekšlikumu

2. Izvērtēt nepieciešamību efektīvai iespēju radīšanai sūdzību par valsts amatpersonu rīcību izskatīšanai, kā vienu no alternatīvām izvērtējot ombudsmena biroja izveidi Latvijā

Darba grupa (izveidota ar Ministru prezidenta 1999.gada 10.februāra rīkojumu Nr.40 "Par darba grupas izveidošanu") ierosina organizēt sadarbību starp šādām institūcijām:

- starp pašvaldībām un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju par būvniecības jautājumiem;

- starp Valsts valodas inspekciju un reģionālām institūcijām (t.sk. Rīgas Domes Valodas inspekciju) par savstarpējo koordināciju un atbildību;

- starp Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi un Valsts nodarbinātības dienestu par darba un uzturēšanās atļaujām

Minētā darba grupa ierosina nodrošināt mehānisma piemērošanu starp valsts institūcijām turpmāko nesaskaņu gadījumos

Valsts pārvaldes reformas birojs

Sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā attiecīgu normatīvā akta projektu līdz 1999.gada 1.septembrim.

1. Uzskaitītajām institūcijām līdz 1999.gada 1.jūlijam iesniegt izstrādātos reglamentus un sagatavoto informatīvo materiālu Valsts pārvaldes reformas birojam

2. Valsts pārvaldes reformas birojam līdz 1999.gada 1.augustam apkopot sagatavotos informatīvos materiālus

3. Ekonomikas ministrijai (Latvijas Attīstības aģentūrai) sagatavotos informatīvos materiālus ievietot mājas lapā internetā

Valsts civildienesta pārvalde

Valsts pārvaldes reformas birojs

Līdz 1999.gada 1.jūlijam

Valsts pārvaldes reformas birojs veicina sadarbības uzsākšanu

Valsts kancelejas direktors A.Vītols