Ministru kabineta rīkojums Nr.659
Rīgā 2011.gada 15.decembrī (prot. Nr.74 8.§)
1. Izdarīt Pasākumu plānā ēnu ekonomikas apkarošanai un godīgas konkurences nodrošināšanai 2010.-2013.gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2010.gada 26.augusta rīkojumu Nr.513 "Par Pasākumu plānu ēnu ekonomikas apkarošanai un godīgas konkurences nodrošināšanai 2010.-2013.gadam") (turpmāk - plāns) šādus grozījumus:
1.1. papildināt plānu ar 3.A., 3.B. un 3.C.pasākumu šādā redakcijā:
"3.A. |
Tirgū parādās arvien jauni smēķēšanas produkti − elektroniskās cigaretes −, kas pēc būtības ir tiešie tabakas izstrādājumu konkurenti. Lai panāktu godīgu savstarpēji aizvietojamu produktu konkurenci, nepieciešams noteikt līdzvērtīgus ierobežojošus nosacījumus arī šo produktu realizācijai, reklāmai un lietošanai, piemērot šādām cigaretēm akcīzes nodokli, kā tas ir attiecībā uz tabakas izstrādājumiem. |
01.04.2012. |
VM, FM, ZM, VID |
Izvērtētas iespējas ierobežot elektronisko cigarešu
realizāciju, reklāmu un lietošanu, kā arī piemērot šādām
cigaretēm akcīzes nodokli, līdzvērtīgi kā tas ir tabakas
izstrādājumiem un augu cigaretēm.
Tiek nodrošināta savstarpēji aizstājošu produktu vienlīdzība. Izstrādāts un iesniegts MK informatīvais ziņojums. |
Piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros
|
Atbalsta | ||
3.B. |
Lai ierobežotu iespējas izvairīties no akcīzes nodokļa piemērošanas produktiem, kurus var izmantot par degvielu vai kurināmo, akcīzes nodokli nepieciešams piemērot arī noteiktām eļļas grupām (Kombinētās nomenklatūras kods 27101991 un Kombinētās nomenklatūras kods 27101999), kas pašlaik nav uzskatāmas par akcīzes precēm. |
01.01.2012. |
FM, VID, IeM |
Uz produktiem (eļļām) ar Kombinētās nomenklatūras
kodu 27101991 un Kombinētās nomenklatūras kodu 27101999
attieksies akcīzes nodokļa piemērošana un akcīzes preču
aprites un kontroles nosacījumi.
Tiek novērsts risks, ka produktus (eļļas), kas pašlaik nav uzskatāmas par akcīzes precēm, izmantojot par degvielu vai kurināmo, notiek izvairīšanās no atbilstoša akcīzes nodokļa samaksas. Izstrādāts un iesniegts MK likumprojekts par grozījumiem likumā "Par akcīzes nodokli". |
Piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros | |||
3.C. |
Ja tiek konstatēts nelegālas nodarbinātības fakts un darba devējs vai darbinieks nevar pierādīt citu darba tiesisko attiecību pastāvēšanas ilgumu, noteikto darba laiku un darba samaksu, tiek pieņemts, ka darbinieks jau nodarbināts trīs mēnešus un viņam ir noteikts normālais darba laiks un minimālā mēneša darba alga. Līdz ar to sankcijas likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" tiks noteiktas par trīs mēnešu periodu, kurā darba devējs ir nodarbinājis personu, nenoslēdzot darba līgumu, ja nav iespējams konkrēti noteikt nedeklarēto un ar nodokli neaplikto ienākumu izmaksas faktu. |
01.01.2012. |
FM, VID |
VID varēs piemērot sankcijas arī gadījumos, ja nodokļu audita laikā neizdodas pierādīt nedeklarēto un ar nodokli neaplikto ienākumu izmaksas faktu, bet var konstatēt tikai darbinieku nodarbināšanas faktu. Minētās sankcijas būs saskaņotas ar likumu "Par valsts sociālo apdrošināšanu" un Darba likumu. Izstrādāts un iesniegts MK likumprojekts par grozījumiem likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli". |
Piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros |
" |
1.2. aizstāt plāna 5.pasākuma ailē "Izpildes termiņš" skaitļus "01.07.2011." ar skaitļiem "01.07.2012.";
1.3. papildināt plānu ar 15.A.pasākumu šādā redakcijā:
"15.A. |
Izvērtēt iespēju sasaistīt personu veiktos nodokļu maksājumus ar veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas nosacījumiem, lai motivētu personas maksāt nodokļus un nesaņemt algu "aploksnē". |
01.01.2012. |
VM, FM, LM, VARAM, TM, LPS, LDDK, LBAS, LTRK |
Noorganizēta augsta līmeņa diskusija par iespēju
sasaistīt personu veiktos nodokļu maksājumus ar veselības
aprūpes pakalpojumu saņemšanas nosacījumiem.
Izstrādāts un iesniegts MK informatīvais ziņojums (ja diskusijas laikā šāds priekšlikums tiek atbalstīts). |
Piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros |
Atbalsta |
" |
1.4. papildināt plānu ar 27.A. un 27.B.pasākumu šādā redakcijā:
"27.A. |
Ierobežot iespējas ļaunprātīgi izvairīties no nodokļu maksāšanas, piemēram, ierobežojot nodokļu mērķiem mākslīgu darījumu atzīšanu, kuru juridiskā forma neatbilst tā ekonomiskajai būtībai, iestrādājot attiecīgu regulējumu nodokļu normatīvajos aktos. |
01.01.2012. |
FM, VID, EM, TM |
Uzņēmējiem tiek uzlaboti nodokļu konkurences
apstākļi.
Palielinās budžeta ieņēmumi no samazinātās nodokļu plānošanas iespējas. Izstrādāts un iesniegts MK likumprojekts par grozījumiem Mikrouzņēmumu nodokļa likumā un likumprojekts par grozījumiem likumā "Par nodokļiem un nodevām", kas paredz vispārīgas nodokļu pretizvairīšanās normas, kurās nosaka − ja darījuma juridiskā forma neatbilst ekonomiskajai būtībai un līdz ar to tiek samazināti nodokļa maksājumi, tad nodokļu aprēķināšanas mērķiem ir jāskata darījums atbilstoši tā ekonomiskajai būtībai. |
Piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros | Atbalsta | ||
27.B. |
Veicināt ciešāku sadarbību ar citu ES dalībvalstu
muitas dienestiem, lai pastiprinātu muitas kontroli uz ES
ārējām robežām, izvērtējot arī iespēju iesaistīt ES
dalībvalstu muitas ekspertus (pieredzes apmaiņa).
Līdz 2011.gada 1.novembrim panākt vienošanos ar citu ES dalībvalstu muitas iestādēm par konkrētu sadarbības pasākumu veikšanu. |
01.01.2012. |
FM, VID |
Pastiprināta muitas kontrole, lai samazinātu
kontrabandas risku.
Panāktas vienošanās par savstarpēju pieredzes apmaiņu (muitas darbinieku rotācija). Īstenoti pieredzes apmaiņas pasākumi, lai padziļinātu zināšanas muitas risku analīzes veikšanā un tās izmantošanā, plānojot kontroles pasākumus, apgūtu pieredzi muitas kriminālizlūkošanas informācijas izmantošanā noziedzīgo grupējumu darbības apturēšanai un noziedzīgo nodarījumu novēršanai, kā arī iegūtu papildu zināšanas par preču plūsmas kontroles, pārbaudes un atlases metodiku ostās un uz austrumu robežas un citiem jautājumiem. |
Piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros, piesaistot ES finansējumu (ja iespējams) | Atbalsta |
" |
1.5. izteikt plāna 35.pasākumu šādā redakcijā:
"35. |
Izstrādāt skaidrojumu par publiskā iepirkuma līgumā iekļaujamajiem nosacījumiem attiecībā uz apakšuzņēmēju maiņu vai piesaistīšanu publiskā iepirkuma līguma izpildes laikā. |
01.12.2011. |
IUB |
Skaidrojumā ietvertie ieteikumi par iepirkumu līgumā
iekļaujamajiem noteikumiem, kā arī iespējamu sankciju
noteikšanu attiecībā uz apakšuzņēmēju maiņu vai
piesaistīšanu sniegs metodisku atbalstu pasūtītājiem
iepirkumu līgumu sagatavošanā, un tas secīgi veicinās
piegādātāju kā ģenerāluzņēmēju atbildību apakšuzņēmēju
piesaistē un normatīvo aktu ievērošanā.
Izstrādātas un IUB mājaslapā internetā publicētas vadlīnijas. |
Piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros | Atbalsta |
" |
1.6. svītrot plāna 57.pasākumu;
1.7. papildināt plānu ar 62. un 63.pasākumu šādā redakcijā:
" |
Rīcības virziens mērķa sasniegšanai |
Ēnu ekonomikas apjoma akcīzes preču jomā samazināšana |
||||||
Pasākumi izvirzītā mērķa sasniegšanai |
Izpildes termiņi |
Atbildīgā institūcija un iesaistītās institūcijas |
Darbības rezultāti un rādītāji |
Alternatīva darbība vai priekšlikumi |
Paredzētais finansējums un tā avoti |
Darba grupa |
MK |
|
62. |
Paredzēt kontrolējošo iestāžu konfiscēto nelegālo tabakas izstrādājumu, alkoholisko dzērienu vai naftas produktu ražošanai izmantoto iekārtu utilizāciju vai iznīcināšanu, lai mazinātu risku, ka šādas iekārtas tiek atkārtoti izmantotas nelegālu produktu ražošanā. |
01.01.2012. |
FM, TM, VID |
Nodrošināta iekārtu, kas iepriekš izmantotas nelegālu
tabakas izstrādājumu, alkoholisko dzērienu vai naftas
produktu ražošanai, utilizācija vai iznīcināšana.
Izstrādāti un iesniegti MK grozījumi MK 2006.gada 25.aprīļa noteikumos Nr.315 "Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā". |
Piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros | Atbalsta | ||
63. |
Noteikt garāku laika periodu (pašreiz 1 reizi dienā), piemēram, vienu reizi septiņās dienās, kurā var ievest akcīzes preces, nepārsniedzot noteiktos daudzumus un nemaksājot akcīzes nodokli, muitas nodokli un pievienotās vērtības nodokli, lai iespējami samazinātu ļaunprātīgu nodokļu atbrīvojumu izmantošanu − akcīzes preču ievešana no trešajām valstīm, piemērojot nodokļu atvieglojumus, − nelikumīgiem komerciāliem mērķiem (saskaņā ar normatīvajiem aktiem akcīzes preces var izmantot vienīgi personīgajam un ģimenes patēriņam). |
31.12.2011. 01.08.2012. |
FM, VID, IeM, Valsts robežsardze |
Samazināts risks, ka personas ļaunprātīgi izmanto likuma "Par akcīzes nodokli" 21.pantā minēto atbrīvojumu no akcīzes nodokļa. Izstrādāts un iesniegts MK likumprojekts par grozījumiem likumā "Par akcīzes nodokli". Izstrādāts un izskatīts MK sēdē noteikumu projekts par autoceļu robežšķērsošanas vietā veiktās kontroles kārtību. Visās satiksmei atvērtajās autoceļu robežšķērsošanas vietās uzstādīta un darbojas Fizisko personu kontroles sistēma (IT risinājums), lai nodrošinātu datu apstrādi akcīzes preču ievešanas kontrolei. |
Piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros | Atbalsta |
" |
2. Finanšu ministrijai nedēļas laikā iesniegt precizēto plānu Valsts kancelejā.
Ministru prezidents V.Dombrovskis
Finanšu ministrs A.Vilks