Satiksmes ministrijas Civilās aviācijas administrācija
Pavēle nr.7 1994.gada 9 .septembri
1 .Saskaņā ar LR likumu "Par aviāciju" un 27.10.93. satiksmes ministra apstiprināto Nolikumu par Civilās aviācijas administrāciju, apstiprinu Nolikumu par pilota studenta (lidmašīna) un pilota amatiera (lidmašīna) apliecībām (kods: 01 - CAA-01A-01).
2. Aviācijas standartu grupai:
2.1. No 05.09.94. uzsākt pilota studenta (lidmašīna) apliecību izsniegšanu.
2.2. No 20.10.94. uzsākt pilota amatiera (lidmašīna) apliecību izsniegšanu.
2.3. Nodrošināt Nolikuma 01-CAA-01A-01 izsūtīšanu aviācijas ekspluatantiem, aviokompānijām, aeroklubiem, mācību iestādēm, kuras nodarbojas ar aviācijas personāla sagatavošanu.
Ģenerāldirektors A.Zalmanis
Apstiprinu:
AA ģenerāldirektors A.Zalmanis,
1994.gada 31.augustā
kods: 01 -CAA-01A-01
1. Vispārīgie noteikumi
1.1. Pilotu apliecības tiek izsniegtas saskaņā ar Latvijas Republikas likumu "Par aviāciju" un Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) standartu prasībām.
1.2. Pamatojoties uz pretendentu iesniegumu un pēc noteikto pārbaudījumu nokārtošanas, pilotu apliecības saskaņā ar šo nolikumu izsniedz Latvijas Republikas Civilās aviācijas administrācija (CAA).
1J. Pretendentam apliecības saņemšanai ir jāatbilst noteiktām prasībām pēc vecuma, zināšanām, pieredzes un prasmes, kuras ir noteikusi CAA.
1.4. Pilota amatiera apmācības kursa vispārējie noteikumi:
1.4.1. Apmācības kurn mērķis ir sniegt teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas tādā apjomā, lai persona varētu patstāvīgi pilotēt lidmašīnu vizuālos meteoroloģiskos apstākļos.
1.4.2. Pretendentam jāapgūst pilota amatiera apmācības kurss ne ilgāk kā divu gadu laikā.
1.43. Teorētiskās apmācības programmas apjoms nedrīkst būt mazāks par 100 stundām, un tās laikā jāizmanto mūsdienīgi mācību līdzekļi un metodes.
1.4.3.1. Teorētiskās un praktiskās apmācības rezultātiem (ieskaitot katra lidojumu manevra apgūšanu) ir jābūt fiksētiem attiecīgajā dokumentācijā.
1.4.4. Teorētiskās apmācības programmai jānodrošina kvalitatīvu zināšanu iegūšana punktā 3.1.2. minētajos priekšmetos, lai pretendents pilota amatiera apliecības (lidmašīna) saņemšanai sekmīgi nokārtotu pārbaudījumus.
2. Pilota studenta apliecība (lidmašīna)
2.1. Izvirzāmās prasības pretendentam apliecības izsniegšanai:
2.1.1. Vecums: pretendents ne jaunāks par 16 gadiem.
2.2. Pilota studenta apliecības (lidmašīna) īpašnieka tiesības un apstākļi, kuri jāievēro, izmantojot šīs tiesības:
2.2.1. Pilots students drīkst veikt lidojumus tikai saskaņā ar mācību programmu un kvalificēta instruktora uzraudzībā.
2.2.2. Patstāvīgā lidojuma noteikumi:
2.2.2.1. Veicot patstāvīgus lidojumus, pilotam studentam ir jābūt spēka esošam vismaz otrās klases medicīnas slēdzienam (Medicīnas sertifikāts).
2.2.2.2. Treniņlidojumi pilotam studentam jāveic ar tā tipa lidmašīnu, ar kuru mācību laikā tiks veikti patstāvīgie lidojumi.
2.2.2.3. Treniņlidojuma laikā, pirms patstāvīgā lidojuma, pilotam studentam ir jāapgūst vismaz sekojošie pilotēšanas manevri:
a) lidmašīnas sagatavošana lidojumam;
b) manevrēšana uz zemes;
c) pacelšanās ar pretvēju un sānvēju;
d) horizontālais lidojums;
e) pagriezienu veikšana abos virzienos;
f) augstuma palielināšana taisnā virzienā un pagriezienos;
g) augstuma samazināšana taisnā virzienā un pagriezienos;
h) rīcība ārkārtējos apstākļos;
i) nolaišanās ar dažādiem dzinēja jaudas režīmiem;
j) aiziešana uz otru riņķi;
k) piespiedu nosēšanās;
1) lidojumi ar minimālo ātrumu;
m) grīstes sākuma stāvoša noteikšana un izvairīšanās no šī stāvokļa.
2.2.2.4. Lai veiktu patstāvīgu lidojumu, pilotam studentam sekmīgi jānokārto sekojošie teorētiskie eksāmeni:
a) lidojumu noteikumi;
b) lidojumu teorija;
c) tā lidmašīnas tipa ekspluatācijas noteikumi, kuru students patstāvīgi pilotēs mācību laikā.
Piezīme 1: Eksāmenus pieņem instruktors, kurš veic lidojumu apmācību pirms pilota studenta pirmā patstāvīgā lidojuma. Pilotam instruktoram ir jāfiksē attiecīgajā dokumentācijā teorētisko eksāmenu rezultāti un jāizdara slēdziens par pretendenta sagatavotības līmeni un tā gatavību veikt patstāvīgu lidojumu.
Piezīme 2: Punktā 2.2.23. minēto manevru apgūšana ļauj pilotam studentam veikt patstāvīgus lidojumus 40 km rādiusā no pacelšanās punkta, ievērojot punktā 2.2. minētās prasības.
2.2.2.5. Pirms patstāvīgā lidojuma tālāk kā 40 km rādiusā no pacelšanās punkta pilotam studentam treniņlidojumos papildus 2.2.2.3. punktā minētajiem manevriem vēl ir jāapgūst:
a) navigācijas karšu izmantošana;
b) meteoroloģiskās informācijas izmantošana;
c) īpatnības, kādas ir paceļoties no mīkstas grunts vai īsa skrejceļa vai nolaižoties uz tiem (saskaņā ar lidmašīnas ekspluatācijas noteikumiem);
d) 180 grādu pagriezienu veikšana horizontālā plaknē pēc lidmašīnas mērinstrumentiem, imitējot nejaušu iekļūšanu mākoņos;
e) radioiekārtu lietošana navigācijai un sakariem.
2.2.2.6. Patstāvīgā lidojuma laikā pilots students drīkst nosēdināt lidmašīnu tikai tajā lidlaukā, no kura tas pacēlies, izņemot ārkārtējus gadījumus.
2.2.2.7. Punkta 2.2.2.6. noteikumi neattiecas uz tiem gadījumiem, kad saskaņā ar mācību programmu treniņlidojuma laikā lidmašīna tiek nosēdināto citā lidlaukā. Šādus lidojumus drīkst veikt, ja:
a) pilots students ir veicis lidojumu un nosēšanos šajā lidlaukā kopā ar instruktoru;
b) instruktors ir fiksējis attiecīgajā dokumentācijā šādu lidojumu atļauju.
2.2.3. Pilots students nedrīkst veikt lidojumus kā lidmašīnas kapteinis:
2.2.3.1. Ja lidojums noris komerciālos nolūkos.
2.2.3.2. Ja gaisa kuģi atrodas pasažieris/i.
2.2.3.3. Starptautiskos lidojumos bez speciālas vai vispārējas vienošanās starp ieinteresētām dalībvalstīm.
2.3. Apliecības izsniegšana:
2.3.1. Pretendents pilota studenta apliecības (lidmašīna) saņemšanai iesniedz Latvijas CAA iesniegumu pilota studenta apliecības saņemšanai.
3. Pilota amatiera apliecība (lidmašīna)
3.1. Izvirzāmās prasības pretendentam apliecības izsniegšanai:
3.1.1. Vecums: Pretendents ne jaunāks par 17 gadiem.
3.1.2. Zināšanas: Pretendents ir uzrādījis zināšanu līmeni, kurš atbilst tiesībām, ko piešķir tam pilota amatiera apliecība (lidmašīna), vismaz sekojošās jomās:
- Gaisa likumdošana
a) noteikumi un nolikumi attiecināmie uz pilota amatiera apliecības (lidmašīna) īpašnieku, lidojumu noteikumi, atbilstoša prakse un procedūras gaisa satiksmes vadības apkalpošanā;
- Gaisa kuģu uzbūve un ekspluatācija
b) lidmašīnas dzinēju, sistēmu un mērinstrumentu darbības principi; lidmašīnas un dzinēju ekspluatācijas ierobežojumi; attiecīgie ekspluatācijas dati no lidojumu ekspluatāciju regulējošiem dokumentiem;
- Lidmašīnas lidojuma parametru raksturojums un lidojumu plānošana
c) lidmašīnas masas un smaguma centra izvietojuma aprēķins: masas un smaguma centra izvietojuma ietekme uz lidmašīnas lidojuma parametriem; e) izmantošana un pareiza praktiska pielietošana: pacelšanās, nosēšanās parametru un citu raksturojumu;
d) pirms lidojuma plānošana un lidojumu plānošana pa maršrutu pēc vizuāliem lidojuma noteikumiem ar privātiem gaisa kuģiem; lidojuma plāna aizpildīšana un iesniegšana Gaisa satiksmes dienestam; attiecīgi noteikumi gaisa satiksmes vadībā; ziņojumu kārtība par gaisa kuģa atrašanās vietu; spiediena uzstādīšanas kārtība uz augstuma mērinstrumentiem; lidojumi rajonos ar intensīvu gaisa satiksmes kustību;
- Cilvēka faktors
g) cilvēka iespējas un ierobežojumi lidojumu veikšanā attiecināmie uz pilotu amatieri (lidmašīna);
- Meteoroloģija
h) aviācijas meteoroloģijas pamatzināšanu izmantošana lidojumos; laika prognoze un faktiskā laika analīze un izmantošana pirms lidojuma un lidojuma laikā; lidojuma augstuma noteikšana;
- Navigācija
i) aeronavigācijas pamati; lidmašīnas navigācija, izmantojot vizuālos orientierus; aeronavigācijas karšu pielietošana;
- Ekspluatācijas noteikumi
i) AIP, NOTĀM un citu aeronavigācijas dokumentu izmantošana lidojumos; aviācijas kodu un saīsinājumu izmantošana; k) attiecīgi drošības pasākumi un rīcība avārijas situācijā, ieskaitot rīcību ar mērķi apiet bīstamus meteo apstākļus, gaisa kuģa radīto turbulenci un citas lidojumam bīstamas parādības;
- Lidojumu teorijas pamati
1) lidmašīnas praktiskā aerodinamika;
- Radiotelefona sakari
m) radiotelefona sakaru uzturēšanas noteikumi un frazeoloģija, pielietojamie lidojumos pēc vizuāliem noteikumiem, rīcība sakaru bojājuma gadījumā.
3.1.3. Pieredze:
3.1.3.1. Pretendentam ir ne mazāk par 40 stundām kopējā nolidojuma kā lidmašīnas pilotam, ja tas nav izgājis apmācību pēc apstiprinātas programmas apstiprinātā lidotāju skolā vai kursā.
3.1.3.2. Pretendentam ir ne mazāk par 35 stundām kopējā nolidojuma kā lidmašīnas pilotam, ja tas ir izgājis apmācību pēc apstiprinātas programmas apstiprinātā lidotāju skolā vai kursā.
Piezīme: CAA ir tiesīga iekraut Sajās 40(35) stundās - nolidojuma stundas izpildītās ar pilotu instruktoru uz apstiprinātā kompleksā pilotāžas trenažiera. Šo nolidojumu iekļauj kopējā nolidojuma summā, bet ne vairāk kā 5 stundu apjomā.
3.1.3.3. Pretendentam ir ne mazāk par 25 stundām nolidojuma ar instruktoru lidmašīnā, no kurām vismaz piecām stundām jābūt apmācībai lidojumiem pēc lidmašīnas mērinstrumentiem.
3.1.3.4. Pretendentam ir ne mazāk par 10 stundām patstāvīgā nolidojuma ar lidmašīnu pilota instruktora uzraudzībā, ieskaitot vismaz 5 stundas patstāvīga nolidojuma pa maršrutu, pie tam vismaz viens lidojums pa maršrutu garumā ne īsāku par 210 km (150 jūras jūdzes) ar nosēšanos līdz pilnīgas apstāšanās momentam uz diviem dažādiem lidlaukiem.
3.1.4. Lidošanas apmācība:
Pretendents ir pabeidzis lidošanas apmācību ar lidmašīnu pilota instruktora uzraudzībā. Instruktors nodrošina pretendentam ekspluatācijas pieredzes iegūšanu pilota amatiera līmenī vismaz sekojošās jomās:
a) lidmašīnas pirms lidojuma sagatavošana; lidmašīnas pacelšanās masas un smaguma centra atrašanas vietas aprēķins, lidmašīnas apskate un apkalpošana;
b) kustība pa lidlauku, lidojumi pēc kustības shēmām; metodes un pasākumi sadursmes novēršanai;
c) lidmašīnas vadīšana, izmantojot vizuālos orientierus;
d) lidojumi ar minimāli pieļaujamo ātrumu; pirmsgrīstes stāvokļa noteikšana; izvairīšanās un iziešana no pirmsgrīstes stāvokļa lidojumos pa taisni un pagriezienos;
e) lidojumi ar maksimāli pieļaujamo lidojuma ātrumu; noteikšana, izvairīšanās un lidmašīnas izvešana no dziļās spirāles;
f) pacelšanās un nosēšanās ar pretvēju un sānu vēju;
g) pacelšanās ar saīsinātu ieskrējienu (vērā ņemot pārlidošanu (di šķēršļiem); nosēšanās uz lidlaukiem ar ierobežotiem izmēriem;
h) lidojumi, izmantojot tikai lidmašīnas mērinstrumentus, ieskaitot! pagriezienu uz 180 grādiem horizontālā plaknē;
i) lidojumi pa maršrutu ar vizuālu orientieru izmantošanu; un lidojumi ar radionavigācijas iekārtām, ja tādas ir,
j) rīcība avārijas gadījumos, ieskaitot lidmašīnas iekārtu bojājumu imitāciju; k) lidojumi uz kontrolējamu lidlauku; pacelšanās no kontrolējami lidlauka; kontrolējama lidlauka šķērsošana, gaisa satiksmes vadībt noteikumu, radiotelefona sakaru un frazeoloģijas noteikumu ievērošana.
3.1.5. Prasme:
Pretendents, nodemonstrējis prasmi izpildīt lidmašīnas kapteiņa pienākumu lidojumos un manevros norādītos punktā 3.1.4., ar kompetences līmeni atbilstoši tiesībām, ko piešķir pilota amatiera apliecība, kā arī prasmi:
a) vadīt lidmašīnu tās ierobežojumu ietvaros;
b) bez straujām kustībām un precīzi izpildīt visus manevrus;
c) pieņemt pareizo lēmumu un kvalitatīvi veikt kontroli un novērošanu lidojumā;
d) pielietot zināšanas aeronavigācijā;
e) pastāvīgi veikt lidmašīnas vadību tā, lai lidojuma shēmas vai manevru izpilde nekad neizraisītu nopietnas bažas.
3.1.6. Pilota amatiera apliecības (lidmašīna) īpašnieka tiesības un apstākļi, kuri jāievēro, izmantojot šis tiesības:
3.1.6.1. Drīkst pildīt lidmašīnas kapteiņa vai pilota funkcijas, veicot lidojuma nekomerciālos nolūkos un tikai ar tās klases lidmašīnām, kas ir noradītas pilota apliecībā.
Piezīme: Vienošanās par tiešo ekspluatācijas izdevumu samaksu starp personām kuras atrodas lidmašīnā lidojuma laikā, nav uzskatāma par komerciālu darbību.
3.1.6.2. Veicot lidojumus, pilotam amatierim ir jābūt spēkā esošam vismaz otrās klases medicīnas slēdzienam (Medicīnas sertifikāts).
3.1.6.3. Drīkst izmantot savas tiesības, veicot lidojumu naktī, ja:
a) tas ir veicis ne mazāk par piecām lidojumu stundām naktī, kopi 1 instruktoru;
b) tas ir veicis piecas patstāvīgas pacelšanās un piecas patstāvīgas nosēšanās nakti Piezīme: Lidojuma pieredze pēc mēraparātiem, norādīta 3.1.4.h) punktā, un nakts lidojuma pieredze, norādīta 3.1.6.3. punktā, nepiešķir pilota amatiera apliecība (lidmašīna) īpašniekam tiesības pilotēt lidmašīnu pēc instrumentālā lidojumi noteikumiem.
3.1.6.4. Pasažieru pārvadāšana:
a) drīkst veikt lidmašīnas kapteiņa pienākumus, pārvadājot pasažierus, pēdējo 90 dienu laikā viņš ir veicis trīs patstāvīgus izlidojumus un trīs nosēšanās ar šī tipa lidmašīnu. Ja šis termiņš ir notecējis, tad lidmašīnā kapteinim patstāvīgi ir jāveic trīs izlidojumi un trīs nosēšanās bez pasažieriem ar šī tipa lidmašīnu;
b) drīkst veikt lidmašīnas kapteiņa pienākumus nakts lidojumā lidmašīnā, kurā atrodas pasažieri, ja pēdējo 90 dienu laikā viņš ir veicis vismaz U patstāvīgus izlidojumus un trīs nosēšanās naktī. Ja šis termiņš ir notecējis, tad lidmašīnas kapteinim patstāvīgi ir jāveic trīs izlidojumi un trīs nosēšanās naktī bez pasažieriem.
3.1.6.5. Speciālo lidojumu atļaujas:
Speciālajiem lidojumiem (planieru vilkšana (buksēšana), augstākās pilotāžas figūru izpildīšana, izpletņu lēcēju desantēšana u.c.) piloti amatieri tiek sagatavo saskaņā ar programmām, kuras apstiprina CAA. Par atļautajiem speciālajiem lidojumiem tiek izdarīts ieraksts pilota amatiera apliecībā.
3.2. Apliecības izsniegšana:
3.2.1. Pretendents pilota amatiera apliecības (lidmašīna) saņemšanai iesniedz Latvijas CAA sekojošos dokumentus:
a) iesniegumu pilota amatiera apliecības saņemšanai;
b) apstiprinātas lidotāju skolas vai apstiprinātu kursu beigšanas dokumentu (ja tāds ir);
c) pilota studenta apliecību;
d) lidojumu grāmatu.
3.2.2. Teorētisko zināšanu un pilotēšanas tehnikas pārbaudi veic CAA.
3.2.2.1. Pilotēšanas tehnikas pārbaudes lidojumi tiek veikti ar tās klases un ti) lidmašīnu, ar kuru pretendents ir lidojis mācību laikā.
3.2.2.2. Pilotēšanas tehnikas pārbaude tiek veikta ne vēlāk kā sešu mēnešu lij pēc apmācības kursu beigšanas.