Darbības ar dokumentu

Ministru kabineta rīkojums Nr.592

Rīgā 2011.gada 9.novembrī (prot. Nr.66 35.§)

Par Izglītības iestāžu uzraudzības un kontroles pasākumu samazināšanas plānu

1. Apstiprināt Izglītības iestāžu uzraudzības un kontroles pasākumu samazināšanas plānu (turpmāk - plāns).

2. Noteikt, ka par plāna izpildi ir atbildīga Izglītības un zinātnes ministrija sadarbībā ar plānā noteiktajām institūcijām.

3. Izglītības un zinātnes ministrijai līdz 2012.gada 31.decembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par plāna izpildi.

Ministru prezidents V.Dombrovskis

Izglītības un zinātnes ministrs R.Ķīlis



 

(Ministru kabineta
2011.gada 9.novembra
rīkojums Nr.592)

Izglītības iestāžu uzraudzības un kontroles pasākumu samazināšanas plāna kopsavilkums

Izglītības iestāžu uzraudzības un kontroles pasākumu samazināšanas plāns (turpmāk - plāns) izstrādāts, pamatojoties uz funkciju auditu, kas tika veikts atbilstoši Ministru prezidenta 2009.gada 17.novembra rīkojumam Nr.488 "Par funkciju audita grupu un funkciju audita veikšanu izglītības iestāžu uzraudzības jomā". Audita grupas uzdevums bija sagatavot un iesniegt Funkciju audita komisijai funkciju audita ziņojuma projektu un Ministru kabineta rīkojuma projektu par būtiskākajiem valsts pārvaldes (valsts un pašvaldību) institūciju īstenotajiem izglītības iestāžu uzraudzības un kontroles pasākumiem (funkcijām), kā arī izstrādāt ieteikumus to vienkāršošanai un samazināšanai. Tas ir nepieciešams, lai panāktu efektīvāku izglītības iestāžu administratīvo funkciju veikšanai paredzēto līdzekļu izlietojumu, kurus varētu novirzīt izglītības kvalitātes paaugstināšanai.

Funkciju audita joma bija valsts un pašvaldību institūciju veiktā izglītības iestāžu uzraudzība un kontrole, tai skaitā:

1) reģistrēšana, licencēšana un akreditācija;

2) statistiskās informācijas pieprasīšana, apkopošana un uzglabāšana;

3) izglītības iestāžu tiešā pārvaldība un mācību satura uzraudzība;

4) administratīvā kontrole un uzraudzība.

Plānā paredzētie pasākumi un uzdevumi izstrādāti, pamatojoties gan uz funkciju audita ziņojuma secinājumiem, gan šādām ekspertu diskusijām, kurās tika apspriesti jautājumi par izglītības iestāžu kontroli:

· darba semināru par izglītības iestāžu kontroles un uzraudzības jautājumiem (2010.gada 11.novembris) (diskusiju apkopojums iekļauts plāna informatīvās daļas 2.pielikumā);

· Valsts kancelejas un Latvijas Darba devēju konfederācijas organizēto konferenci "Labāks regulējums efektīvai pārvaldībai un partnerībai" (2010.gada 25. un 26.novembris).

Visi plānā paredzētie pasākumi īstenojami piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.

Plāns paredz īstenot šādus pasākumus:

1. Izglītības un zinātnes ministrijai pilnveidot statistiskās informācijas apkopošanas un sniegšanas procesu, izmantojot elektronisko dokumentu apriti un Valsts izglītības informācijas sistēmu (turpmāk - VIIS). Lai to īstenotu, nepieciešams:

1.1. noteikt VIIS par primāro statistikas datu avotu, pielāgojot tās funkcionalitāti visu nepieciešamo statistikas datu uzkrāšanai, apkopošanai un apritei, kā arī nosakot izņēmuma gadījumus, kad var tikt pieprasīta papildu informācija, un iestādes, kurām ir piešķirama pieeja sistēmai;

1.2. izvērtēt un precizēt normatīvo regulējumu, nosakot optimālu nepieciešamās statistiskās informācijas apjomu izglītības jomā un tās sniegšanas un apkopošanas kārtību, izmantojot VIIS, kā arī tās publicēšanas kārtību un laiku. Svarīgi arī maksimāli saskaņot VIIS iesniedzamās informācijas apjomu un formu ar Centrālās statistikas pārvaldes iesniedzamo informāciju;

1.3. izvērtēt iespējas paplašināt VIIS funkcionalitāti un izmantošanu, pielāgojot tās izmantošanu arī informācijas apkopošanai par visām augstākās izglītības iestādēm.

2. Izglītības un zinātnes ministrijai sagatavot grozījumus normatīvajos aktos, nosakot, ka informācijas apritei starp valsts iestādēm un izglītības iestādēm kā derīgs informācijas nosūtīšanas veids ir izmantojams e-pasta sūtījums, izmantojot iestādes oficiālo e-pasta adresi.

3. Izglītības un zinātnes ministrijai sadarbībā ar līdzatbildīgajām institūcijām pārskatīt un vienkāršot profesiju standartu izstrādes procesu, kā arī pārskatīt to saistību ar augstākās izglītības programmu akreditāciju, lai augstākās izglītības iestādes varētu vieglāk pielāgoties darba tirgus izmaiņām un vajadzībām.

4. Izglītības un zinātnes ministrijai sagatavot grozījumus normatīvajos aktos, optimizējot obligātās dokumentācijas apjomu pedagogu metodiskajā darbā (tai skaitā izvērtēt iespējas uzglabāt noteiktu informāciju tikai elektroniskā formā), lai tādējādi padarītu pedagogu darba organizāciju efektīvāku un mazāk laikietilpīgu.

5. Izglītības un zinātnes ministrijai sadarbībā ar līdzatbildīgajām institūcijām nodrošināt, lai:

5.1. gan atsevišķā mājaslapā internetā (piemēram, www.izm.gov.lv vai www.skola.lv), gan arī kontroles iestāžu mājaslapās tiktu ievietota, apkopota un regulāri aktualizēta visa nepieciešamā informācija par prasībām, kas jāievēro visām izglītības iestādēm (piemēram, normatīvie akti, pārbaudes protokolu paraugi, pārbaužu metodoloģija, informācija par biežāk konstatētajiem pārkāpumiem, prasību skaidrojums, informācija par konstatētajiem pārkāpu­miem izglītības iestādēs);

5.2. kontroles iestādes to īstenotajos apmācību kursos un informatīvo semināru programmās iekļautu informāciju par izglītības iestādēm izvirzāmo prasību praktisko īstenošanu un tās uzraudzību.

6. Veselības ministrijai sadarbībā ar līdzatbildīgajām institūcijām nodrošināt, lai:

6.1. tiktu īstenoti informatīvie pasākumi un veikts skaidrojošais darbs formālās pieejas samazināšanai obligāto veselības pārbaužu veikšanai izglītības iestāžu darbiniekiem;

6.2. konsultējoties ar jomas ekspertiem un izglītības iestāžu pārstāvjiem, kā arī ņemot vērā starptautisko pieredzi, tiktu izvērtētas un pārskatītas higiēnas prasības, kas jāievēro izglītības iestādēm.

Izglītības un zinātnes ministrs R.Ķīlis

09.11.2011