1994. gada 29. aprīlī
Latvijas Republikas Ministru kabinets un Latvijas Pašvaldību savienība, uzskatīdamas, ka sekmīgai valsts iekšpolitikai un pašvaldību teritorijās dzīvojošo iedzīvotāju vietējo interešu realizācijai jāpanāk viedokļu noskaidrošana un pēc iespējas saskaņa.
Ņemot vērā to, ka:
1) Ministru kabinets pašvaldību reformas veic, pamatojoties uz Ministru kabineta 1993. gada 28. septembri apstiprināto Pašvaldību reformu koncepciju;
2) Vislatvijas pašvaldību sapulces rezolūcijā "Par pašvaldību Latvijā" izteikto priekšlikumu analīze un sagatavošana ir veicama ilgākā laika periodā;
3) konkrēto problēmu risināšanā nepieciešama Ministru kabineta un pašvaldību pastāvīga sadarbība;
4) kā arī neatkarīgā starptautiskā eksperta H.Pindta (Dānija) sagatavoto atzinumu
puses vienojās par sekojošo:
1. pants. Sociālo garantiju politika
Saskaņotais viedoklis
(1) Ar 1994. gada 1. aprīli minimālā darba alga paaugstināma līdz Ls 22,50. Turpmāk tā pārskatāma, ja inflācijas pieaugums sasniedz 7%. Uzdot Statistikas komitejai kairu mēnesi valdības oficiālajos laikrakstos publicēt krīzes iztikas minimuma lielumu un pārtikas groza daļu.
Līdz 1994. gada 1. jūnijam tiek izskatītas iespējas tālākai minimālās darba algas paaugstināšanai, balstoties uz Finansu ministrijas sagatavotiem aprēķinu variantiem.
(2) Līdz 1994. gada 15. aprīlim jāpieņem Ministru kabineta noteikumi par tiesībām katram pensionāram saņemt pensiju un strādāt algotu darbu, saņemot darba algu tādā apmērā, kas nepārsniedz minimālo darba algu.
Jautājumu par to, kādos amatos un profesijās varēs strādāt pensionāri, saņemot gan pensiju, gan pilnu darba algu, izlemj katra rajona nodarbinātības dienests un pensiju fonds, piedaloties pašvaldību pārstāvjiem.
(3) Jāsaglabā bērnu pabalstu izmaksas kārtība.
Atšķirīgais viedoklis
(4) Labklājības ministrijai jāsagatavo iesniegšanai Saeimā likumprojekts par to, ka sabiedriskajiem darbiem nav piemērojams sociālais nodoklis.
Sabiedrisko darbu organizēšanai nepieciešamo līdzekļu apjoms ar pašvaldībām jau ir saskaņots.
(5) Ar 1994. gada 1 .janvāri pārskatāmi gāzes tarifi un apkures tarifi atbilstoši šā protokola 2. panta 11. paragrāfa nosacījumiem.
(6) 1994. gadā jāsaglabā pašreizējie elektroenerģijas tarifi.
2. pants. Ekonomisko reformu politika
Saskaņotais viedoklis
(1) 1994. gadā valdība publicē:
- Latvijas reģionālās attīstības koncepciju;
- Latvijas lauku attīstības koncepciju;
- Latvijas enerģētikas attīstības koncepciju;
- Latvijas vides aizsardzības finansēšanas koncepciju;
- Latvijas tranzīta attīstības koncepciju.
(2) Pašvaldības dzīvojamā fonda privatizāciju veic pašvaldības. Likumprojektā "Par dzīvojamā fonda privatizāciju" jāparedz dzīvojamā fonda privatizācijas finansēšanas avoti.
(3) Noteikt Latvijas lauku attīstības programmai nacionālās attīstības programmas statusu.
(4) Lauksaimniecības produkcijas iekšējā un ārējā tirgus sabalansēšana:
- ekonomiska robeža,
- ievedmuita un izvedmuita,
- līgumu noslēgšana valsts līmenī ar ārvalstīm par produkcijas eksportēšanu,
-lauksaimniecības importētās produkcijas piegādes kvotu noteikšana valsts iekšējam tirgum, tiek risināts saskaņā ar Eiropas Padomes principiem.
(5) Līdz 1994. gada 1. jūnijam organizēt sarunas starp Latvijas Pašvaldību savienību un Valsts zemes dienestu par funkciju precizēšanu un nepieciešamo līdzekļu apjomiem zemes reformu darbu veikšanai un izmaiņu iz-, darīšanu 1994. gada valsts budžetā.
(6) Latvijas pagastu apvienībai sagatavot grozījumu projektu likumā "Par zemes komisijām", paredzot, ka zemes komisijas amatpersonas un locekļi var nebūt deputāti. Ministru kabinets izskata iesniegto likumprojektu un iesniedz to Saeimā.
(7) Lauku attīstības programmā paredzēt kredītus ar atvieglotiem noteikumiem lauksaimniecības produkcijas pārstrādes uzņēmumu attīstīšanai lauku teritorijā pēc iespējas tuvāk produkcijas ražotājam.
(8) Līdz ar likuma "Par zemes reformu pilsētās" grozījumu spēkā stāšanos tiks atcelti Ministru kabineta noteikumi nr.32.
(9) Nododot Uzņēmuma reģistru no Tieslietu ministrijas pakļautības Valsts ieņēmumu dienesta pakļautībā, paredzēt, ka Uzņēmumu reģistram jāinformē pašvaldības par tās teritorijā reģistrētajiem uzņēmumiem.
Atšķirīgais viedoklis
(10) Pašvaldības pirmpirkuma tiesības ir saglabājamas, ievērojot Civillikuma normas.
(11) Saskaņojot ekonomiskās reformas ar sociālo politiku, ar 1994. gada 1. janvāri:
-jāizmaina peļņas nodokļa aprēķināšanas kārtība siltumapgādes uzņēmumiem, ieskaitot peļņā tikai faktiski no debitoriem saņemtos naudas līdzekļus,
-jāatceļ apgrozījuma nodoklis par iedzīvotāju un budžeta iestāžu apkurei izmantojamo kurināmo.
3. pants. Valsts pārvaldes un pašvaldību reformu politika
Saskaņotais viedoklis
(1) Labojumus likumprojektos "Par pašvaldību" un "Par budžeta un finansu vadību" Latvijas Pašvaldību savienība gatavo un iesniedz Saeimā Satversmē noteiktajā kārtībā ar politisko partiju palīdzību.
(2) Latvijas Republikas Satversme ir jāpapildina ar nodaļu "Pašvaldība", ietverot tajā un likumā "Par pašvaldību" Pašvaldību reformu koncepcijas 1.7. punktā minētos pamatprincipus.
(3) Likumprojektā "Par Satversmes tiesu" jāparedz kārtība, kādā pašvaldībām būs apelācijas tiesības.
(4) Rīgas administratīvi teritoriālās un pārvaldes struktūras veidošana ir Rīgas Domes kompetencē.
Atšķirīgais viedoklis
(5) Likumprojekts par papildinājumiem Satversmē jāpārskata, balstoties uz šādiem principiem:
5.1. jānosaka pašvaldību likumdošanas iniciatīvas tiesības;
5.2. jānosaka, ka pašvaldības vēlē Latvijas pilsoņi;
5.3. jānosaka, ka pašvaldību funkcijas tiek noteiktas tikai likumā "Par pašvaldību";
5.4. jānodrošina visu 14 Eiropas Hartas par vietējo pašvaldību 12. panta 1. paragrāfa minēto paragrāfu izpilde.
(6) Pašvaldību reformu padome izveidojama pie Saeimas.
4. pants. Izmaiņas nodokļu likumdošanā
Saskaņotais viedoklis
(1) Likumprojektā "Par vietējām nodevām" jāparedz pašvaldību tiesības patstāvīgi noteikt savai teritorijai raksturīgus nodevu veidus.
(2)Aljaunotpašvaldibutiesībasiz-sniegt alkohola licences mazumtirdzniecībai.
Atšķirīgais viedoklis
(3) Līdz 1994. gada 15. aprīlim jāiesniedz Saeimā likumprojekti par izmaiņām peļņas un apgrozījuma nodokļa atskaitījumu likmēs, paredzot:
- republikas pilsētu pašvaldībām -10%,
- pārējām pašvaldībām - 30%
no šo nodokļu ieņēmumiem attiecīgajās teritorijās.
Jāsagatavo attiecīgas izmaiņas 1994. gada budžetā, ievērojot ienākuma nodokļa faktiskās izmaiņas.
5. pants. Dotāciju un mērķsubsīdiju apjoms
Saskaņotais viedoklis
(1) Finansu ministrija garantē likumā "Par valsts budžetu 1994. gadam" paredzētos resursu apjomus pašvaldību budžetos.
(2) Plānojot 1995. gada budžetu, mērķdotācijas izmantot tikai valdības kompetencē esošo uzdevumu izpildes .garantēšanai.
6.pants. Pašvaldību finansu resursu izlīdzināšanas kārtība
Saskaņotais viedoklis
(1) Līdz 1994. gada 15. maijam likumprojekts "Par pašvaldību finansu izlīdzināšanu" tiek sagatavots Pašvaldību reformu padomes darba grupā. Finansu ministrija nodrošina savu pārstāvju piedalīšanos un tās rīcībā esošās informācijas izmantošanu.
Latvijas Pašvaldību savienība nodrošina savu pārstāvju piedalīšanos un tās rīcībā esošās informācijas izmantošanu.
(2) Līdz 1994. gada 15. maijam Finansu ministrija informē par makroekonomiskajām prognozēm 1995. gadam un piedāvā Latvijas Pašvaldību savienībai apspriešanai pamatprincipus 1995. gada budžetam un tā sagatavošanas procedūru.
7. pants. Likumprojekti
Saskaņotais viedoklis
(1) Likumprojektā "Par pašvaldību" ir nodaļa, kura reglamentē Ministru kabineta un pašvaldību sarunas.
Atšķirīgais viedoklis
(2) Likumprojektā "Par īres valdēm" iestrādājama norma par īres valdi kā pirmās instances tiesu, paredzot attiecīgas izmaiņas likumos "Par tiesu varu" un "Par dzīvokļu īri".
8. pants. Pašvaldību darbinieku sociālās garantijas
Saskaņotais viedoklis
(1) Rekomendēt pašvaldībām sava -budžeta ietvaros no pamatdarba atbrīvotajām vēlētajām pašvaldību amatpersonām, kuras 1994. gada 29. maijā netiks ievēlētas:
-izmaksāt pabalstu ne mazāk kā 3 mēnešalgu apmērā;
-ja tās aizņem dienesta dzīvokli, tad īres tiesības saglabāt ne mazāk kā 6 mēnešus.
9. pants. Tālākās viedokļu saskaņošanas kārtība
Saskaņotais viedoklis
(1) Jautājumi, kuri ir pretrunā ar Pašvaldību reformu koncepciju vai kuros Latvijas Pašvaldību savienībai ir atšķirīgi uzskati no Ministru kabineta, ir risināmi ar politisko partiju un Saeimas deputātu frakciju palīdzību.
(2) Turpmāk Latvijas Pašvaldību savienība informējama par visu Ministru kabineta komiteju darba kārtību un tajās izskatāmajiem dokumentiem. Latvijas Pašvaldību savienības deleģētajiem pārstāvjiem ir tiesības piedalīties komiteju sēdēs atklāto jautājumu apspriešanā. Pēc šo pārstāvju pieprasījuma lēmumi, kas attiecas uz pašvaldībām, pirms apspriešanas Ministru kabineta sēdē, izskatāmi valsts un sociālo lietu paplašinātajā komitejā, noformējot viedokļus vienošanās un domstarpību protokola veidā.
(3) Jānodrošina pilnīga informācijas pieejamība Latvijas Pašvaldību savienībai par Ministru kabineta gatavotajiem likumprojektiem un lēmumu projektiem.
(4) Turpmāk laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" reizi gadā jāpublicē ziņojumi par valsts akciju sabiedrību saimniecisko darbību.
(5) Līdz 1994. gada 15. maijam jāsagatavo apspriešanai Valsts un sociālo lietu paplašinātajā komitejā 1993/ 94. gada apkures sezonas novērtējums un priekšlikumi par valsts, pašvaldību, iedzīvotāju un siltumenerģijas apgādes un ražošanas uzņēmumu parādiem, izanalizējot trūcīgo iedzīvotāju, valsts un pašvaldību atbildību un maksātspēju.
M.Gailis, valsts reformu ministrs, Ministru prezidenta biedrs
A.Jaunsleinis, Latvijas Pašvaldību savienības priekšsēdētājs
Ministru kabineta un Latvijas Pašvaldību savienības sarunu protokols tiek nodots izskatīšanai un apstiprināšanai Ministru kabineta sēdē un Latvijas Pašvaldību savienības Domei