Satiksmes ministra pavēle Nr.21
1994.gada 10.februārī
Saskaņā ar Satiksmes ministrijas pagaidnolikumu PAVĒLU:
Apstiprināt Nolikuma par kravu un pasažieru pārvadājumiem pa Latvijas Republikas dzelzceļiem pielikumu "Noteikumi kravu pārvadāšanai transportpaketēs".
Ministrs A.Gūtmanis
APSTIPRINĀTI
Latvijas Republikas satiksmes ministra
1994.gada 10.februāra pavēli Nr.21
1. Visas kravas, kas pēc savām īpašībām var būt formētas paketēs, kravas nosūtītājiem jāpieteic pārvadāšanai paketētā veidā.
2. Transportpakete ir apvienota kravas vieta, kas formēta no atsevišķām taras vietām (kastes, maisi, mucas u.c.) vai vietām bez taras (dēļi, gulšņi, caurules, lietņi, taras dēlīši u.c.), kas savā starpā savienotas ar universāliem vai speciāliem, vienreizlietojamiem vai daudzreizlietojamiem paketēšanas līdzekļiem uz paliktņiem vai bez tiem, kas pārvadāšanas, kā arī glabāšanas laikā nodrošina:
2.1. mehanizētas iekraušanas (izkraušanas) iespējamību ar dakšveida krāvēju, celtņu un citu transporta un cēlējmehānismu palīdzību;
2.2. pakešu neskartību;
2.3. kravu saglabāšanu;
2.4. pārvadāšanas, glabāšanas, iekraušanas un izkraušanas operācijas veicēju (darbinieku) drošību;
2.5. segto vagonu un konteineru celtspējas (ietilpības) maksimālo izmantošanu, bet pārvadājot ar vaļēju ritošo sastāvu - iekraušanas gabarīta pilnīgu izmantošanu;
2.6. vilcienu kustības drošību.
Līdzekļiem, kas savieno kravas paketēs, jābūt apgādātiem ar kravas nosūtītāja kontrolzīmēm un tiem jānovērš iespējamība izņemt atsevišķas vietas no paketes, neizjaucot nostiprinājumu un kontrolzīmes. Tādas kontrolzīmes ir plombas ar nosūtītāja nosaukumu, slēdzī savienota kontrollente, rukšanas plēve.
Pieteikt kravas pārvadāšanai paketēs, kas formētas, neievērojot minētos noteikumus, nav pieļaujams.
3. Kravu paketēšana tiek veikta ar nosūtītāju spēkiem un līdzekļiem, pirms tās pieteiktas pārvadājumam. Paketkravas tiek transportētas bez pakešu pārformēšanas ceļā, kā arī no nosūtītāja noliktavas līdz stacijai un galastacijai līdz kravas saņēmēja noliktavai.
4. Apvienotā kravas vieta uzskatāma par drošu transportpaketi, ja tā pilnīgi atbilst standartu prasībām, kā arī, ja izmantotie paketēšanas līdzekļi vai pārvadāšanas ierīces nodrošina paketes nedalāmību un tās kravas saglabāšanu visā ceļa laikā.
Kravas nosūtītājs ir atbildīgs par paketēšanas līdzekļu nepareizas izvēles sekām, noteikto standartu, transportpakešu formēšanas veida un šo noteikumu prasību neievērošanu.
5. Nosūtītājam katrā paketē jāievieto tikai vienveidīga vienam kravas saņēmējam vienā galastacijā paredzēta krava vienādā iesaiņojumā vai bez tā. Uz paketes norādāms kravas vietu skaits tajā.
6. Daudzreizlietojamos paketēšanas līdzekļus nedrīkst izmantot bīstamu kravu un kravu ar specifisku smaku pārvadāšanai. Izņēmuma gadījumos tādu kravu pārvadāšanai izmantotos paketēšanas līdzekļus dzelzceļš pieņem no kravas saņēmēja pēc to attīrīšanas, bet nepieciešamības gadījumā - pēc sanitārās apstrādes un atindēšanas.
Nav pieļaujama kravas nostiprināšana uz daudzreizlietojamiem apmaiņas standartpaliktņiem ar naglām, skavām un citiem līdzekļiem, kas var sabojāt kravu vai paliktni.
Segtajos vai izotermiskajos vagonos pārvadājamās paketes, kas tiek iekrautas vai izkrautas kravas nosūtītāju vai saņēmēju noliktavās un netiek pārkrautas ceļā, var nostiprināt vagonos ar grupu nostiprināšanas līdzekļu palīdzību (jostas, aizsargplāksnes, spraišļu ierīces u.c.).
7. Pakešu parametriem, kravu novietošanas un nostiprināšanas veidiem paketēs jāatbilst šo noteikumu prasībām. Pārvadājot segtajos vagonos, transportpaketes, kas formētas no kravām uz daudzreizmantojamā paliktņa ar izmēriem 800 x 1200 mm, parametri nedrīkst pārsniegt 840 x 1240 mm.
Kravas nosūtītājs ir atbildīgs par sekām, kas var rasties lietojot standarta prasības un šiem noteikumiem neatbilstošus paketēšanas līdzekļus.
8. Segtajos un izotermiskajos vagonos, kā arī konteineros pārvadāšanai pieteiktās transportpaketes svars (kravas svars kopā ar paketēšanas līdzekļiem) nedrīkst pārsniegt 1 t.
Vaļējā ritošajā sastāvā pārvadāšanai pieteiktās transportpaketes svars nedrīkst pārsniegt:
8.1. izkraujot stacijās koplietošanas vietās - esošo (iekraušanas un izkraušanas) mašīnu celtspēju.
Pielikumā dots staciju saraksts ar iekraušanas un izkraušanas mehānismu celtspēju koplietošanas vietās.
8.2. izkraujot vietās, kuras nav paredzētas koplietošanai - starp kravas nosūtītāju un saņēmēju bez dzelzceļa līdzdalības saskaņoto svaru.
Paketes svaru nosaka pirms tās pieteikšanas pārvadāšanai, un uz katras paketes norāda bruto un neto svaru.
9. Uz transportpaketēm izdara marķēšanu atbilstoši kravas pieņemšanas pārvadāšanai noteikumiem.
Kravas vietu skaitu paketē nosaka un norāda kravas nosūtītājs.
10. Paketes vagonā un konteinerā izvieto un nostiprina atbilstoši "Kravu iekraušanas un nostiprināšanas tehniskajiem noteikumiem" un ievērojot "Kravu pārvadāšanas noteikumus". Segto un izotermisko vagonu durvju telpās paketes izvieto tādā veidā, kas nodrošina to mehanizēto izkraušanu pa jebkurām vagona durvīm.
Ja atsevišķām paketēm spēkā esošajos "Kravu iekraušanas un nostiprināšanas tehniskajos noteikumos" nav paredzēts izvietošanas un nostiprināšanas veids vaļējā ritošajā sastāvā, kravas nosūtītājam, atbilstoši šo noteikumu I.nodaļai, jāizstrādā šis veids un tas noteiktajā kārtībā jāiesniedz apstiprināšanai.
11. Aizpildot pārvadāšanas dokumentus, kravas nosūtītājs un dzelzceļš atbilstošajā kravas pavadzīmes, dzelzceļa ceļazīmes, dzelzceļa ceļazīmes pasakņa un kravas pieņemšanas kvīts ailē norāda:
11.1. ailes "vietu skaits" skaitītājā - pakešu skaitu, saucējā - kravas vietu kopskaitu (tikai kravām, kas tiek pieņemtas pārvadāšanai ar kravas vietu skaitu);
11.2. zem kravas nosaukuma - "pakete" (ar zīmogu), bet pārvadājot kravu paketēs, izmantojot dzelzceļam piederošos paketēšanas līdzekļus - vagonā novietoto paketēšanas līdzekļu tipu un skaitu, piem.: "paliktņi - 60 gab., stropes PS-05 - 6 gab."
11.3. ailē "kravas svars" - kravas bruto svaru (kopā ar paketēšanas līdzekļiem), bet pārvadājot kombinētus sūtījumus, kas sastāv no vairāku nosaukumu kravām - arī katra nosaukuma kravas svaru;
11.4. pārvadājot sīksūtījumus transportpaketēs, kas formētas uz paliktņiem, kravas pavadzīmes ailes "Kravas svars" skaitītājā - paketes bruto svaru, saucējā - paketes neto svaru (paketes svaru bez paliktņa svara);
11.5. izmantojot paketēšanas līdzekļus, kas pieder kravas nosūtītājam vai saņēmējam, tipu un skaitu norāda kravas pavadzīmes 4.ailē.
12. Paketēs formētās kravas pieņemšana un izsniegšana, kā arī kravas svara noteikšana paketēs notiek Nolikumā par kravu un pasažieru pārvadāšanu pa Latvijas Republikas dzelzceļiem", "Kravas pieņemšanas pārvadāšanai noteikumos" un "Kravas izsniegšanas noteikumos" paredzētajā kārtībā. Koplietošanas vietās šādos gadījumos dzelzceļš pieņem kravu paketēs, apskatot to tikai no ārpuses un nepārbaudot kravas daudzumu paketē. Tādā pašā kārtībā tiek izsniegta krava paketēs.
13. Ja galastacijā tiek konstatētas bojātas paketes, kas izkrautas ar dzelzceļa līdzekļiem, stacijai jāpārbauda paketes saturs, bet bojātās kravas vietās - kravas skaits, svars un stāvoklis pēc faktūrrēķiniem.
Pārbaudes rezultāti tiek noformēti noteiktā kārtībā.
14. Kravu paketēšanai izmantojamajiem paliktņiem, stropēm un citiem paketēšanas līdzekļiem jāatbilst apstiprinātajiem standartiem. Tie var piederēt kravas nosūtītājiem, kravas saņēmējiem un dzelzceļam.
15. Dzelzceļa pieņemto vai lietotājiem izsniegto paketēšanas līdzekļu uzskaites kārtību nosaka V a/s "Latvijas dzelzceļš".
Par dzelzceļam piederošo paketēšanas līdzekļu zaudējumu vai bojājumu lietotājiem atbild saskaņā ar "Nolikuma par kravu un pasažieru pārvadāšanu pa Latvijas Republikas dzelzceļiem" 113.punktu.
16. Kravas nosūtītājiem un saņēmējiem piederošo paketēšanas līdzekļu pieņemšana pārvadāšanai notiek pēc vagonsūtījumu un sīksūtījumu pieteikšanas un samaksas saskaņā ar Dzelzceļa pārvadājumu tarifiem uz vispārējiem noteikumiem un visiem pārvadāšanas dokumentiem.
17. Paketēšanas līdzekļu izmantošanas kārtību un to atdošanas termiņus nosaka šo līdzekļu īpašnieki.
Pārvadāšanai pieņemtos paketēšanas līdzekļus dzelzceļš nogādā galapunktos atbilstoši pastāvošajiem Noteikumiem par kravas piegādes termiņiem un to noteikšanas kārtību.
18. Paketēšanas līdzekļu tehnisko uzraudzību, remontu, izturības pārbaudi veic to īpašnieki.
Valsts a/s "Latvijas dzelzceļš" ģenerāldirektors S.Baiko
Pielikums
Nr.p.k. Staciju nosaukums | Mehānismu maksimālā celtspēja tonnās |
1. Aglona | 6,0 |
2. Daugavpils | 10,0 |
3. Gulbene | 5,0 |
4. Jelgava | 10,0 |
5. Krāslava | 5,0 |
6. Krustpils | 6,0 |
7. Liepāja | 20,0 |
8. Rēzekne 2 | 10,0 |
9. Rīga - Preču 1 | 6,0 |
10. Rīga - Preču 2 | 20,0 |
11. Skrunda | 10,0 |
12. Sloka | 10,0 |
13. Torņakalns | 12,0 |
14. Valmiera | 10,0 |
15. Ventspils | 12,5 |