Darbības ar dokumentu

Konkurences padomes lēmums Nr.41

Rīgā 2011.gada 15.jūlijā (prot. Nr.36, 2.§)

Lēmuma publiskojamā versija

Par lietas izpētes izbeigšanu

Lieta Nr. P/10/03.01.-01./18
Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 101.panta pirmās daļas a) un c) apakšpunktos noteikto aizliegumu pārkāpumiem Humana GmbH un SIA "MedProf" darbībās

Konkurences padome 2010.gada 7.oktobrī pabeidza Bērnu pārtikas tirdzniecības tirgus uzraudzību (turpmāk - Uzraudzība). Uzraudzības ietvaros tika iegūta informācija, kas liecināja par iespējamiem Līguma par Eiropas Savienības darbību 101.panta pirmās daļas a) un c) apakšpunktos1 noteikto aizliegumu pārkāpumiem Humana GmbH un SIA "MedProf" darbībās.

Ņemot vērā Uzraudzības laikā iegūto informāciju, Konkurences padome, pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 1.punktu un 28.pantu 2010.gada 7.oktobrī pieņēma lēmumu ierosināt lietu "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 101.panta pirmās daļas a) un c) apakšpunktos noteikto aizliegumu pārkāpumiem Humana GmbH un SIA "MedProf" darbībās" (turpmāk - Lieta) (prot.Nr.43, 3.§).

Saskaņā ar Konkurences likuma 26.panta pirmo daļu Konkurences padome 2010.gada 28.oktobrī SIA "MedProf" (28.10.2010. vēstule Nr.2330) un 2010.gada 8.novembrī Humana GmbH (08.10.2010. vēstule Nr.2383) nosūtīja paziņojumu par Lietas ierosināšanu un nepieciešamību iegūt papildu informāciju, kas nepieciešama lēmuma pieņemšanai.

Ievērojot Konkurences likuma 26.panta sestajā daļā noteikto, Konkurences padome nosūtīja vēstuli (01.02.2011. vēstule Nr.271) SIA "MedProf", kurā informēja par lēmuma pieņemšanai nepieciešamo faktu konstatēšanu un gatavību pieņemt lēmumu par lietas izpētes izbeigšanu.

SIA "MedProf" ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kas reģistrēta Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.40003325530, tās juridiskā adrese - Ropažu iela 19a, Rīga, LV-1039.

Humana GmbH ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kas reģistrēta Amtsgerichtā Herfordā, B 3256, ar reģistrācijas numuru DE 19 2815 917, tās juridiskā adrese - Bielefelder Straße 66 32051 Herforda, Vācija.

Izvērtējot Lietas izpētes laikā iegūto informāciju, kā arī Konkurences padomes rīcībā esošo un papildus iegūto informāciju, Konkurences padome

konstatēja:

1. Tirgus dalībnieki

SIA "MedProf" ir uzskatāms par tirgus dalībnieku atbilstoši Konkurences likuma 1.panta 9.punktam, jo veic saimniecisko darbību Latvijas teritorijā.

Humana GmbH ir ražotājs, kas tiešā veidā neveic saimniecisko darbību Latvijas teritorijā un kam nav savas pārstāvniecības Latvijā, SIA "MedProf" ir Humana GmbH produkcijas izplatītājs Latvijā.

SIA "MedProf" un Humana GmbH nav uzskatāmi par vienu tirgus dalībnieku atbilstoši Konkurences likuma 1.panta 9.punktam.

2. Vienošanās

Lietas izpētes laikā Konkurences padome izvērtēja Humana GmbH un SIA "MedProf" 2005.gadā Herfordā slēgtā Piegādes līguma noteikumus (turpmāk - Piegādes līgums). Saskaņā ar Piegādes līgumu Humana GmbH (Pārdevējs) pārdod un SIA "MedProf" (Pircējs) pērk Humana GmbH ražoto bērnu pārtiku.

Piegādes līgums ir uzskatāms par vertikālo vienošanos atbilstoši Ministru kabineta 29.09.2008. noteikumiem Nr.797 "Noteikumi par atsevišķu vertikālo vienošanos nepakļaušanu Konkurences likuma 11.panta pirmajā daļā noteiktajam vienošanās aizliegumam" 2.1.punktam, kas nosaka, ka vertikālā vienošanās ir vienošanās, kuru noslēguši divi vai vairāki tirgus dalībnieki, no kuriem katrs veic saimniecisko darbību atšķirīgā ražošanas vai izplatīšanas līmenī, un kura attiecas uz vienošanās preču pirkšanas vai pārdošanas noteikumiem.

Piegādes līguma punkti satur pazīmes, kas liecina par iespējamiem Līguma par Eiropas Savienības darbību 101.panta pirmās daļas a) un c) apakšpunktos noteikto aizliegumu pārkāpumiem Humana GmbH un SIA "MedProf" darbībās.

3. Konkrētie tirgi

Saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 4.punktu "konkrētais tirgus ir konkrētās preces tirgus, kas izvērtēts saistībā ar konkrēto ģeogrāfisko tirgu". Saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 5.punktu "konkrētās preces tirgus ir noteikts preces tirgus, kurā ietverts arī to preču kopums, kuras var aizstāt šo noteikto preci konkrētajā ģeogrāfiskajā tirgū, ņemot vērā pieprasījuma un piedāvājuma aizstājamības faktoru, preču pazīmes un lietošanas īpašības", un saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 3.punktu "konkrētais ģeogrāfiskais tirgus ir ģeogrāfiskā teritorija, kurā konkurences apstākļi konkrētās preces tirgū ir pietiekami līdzīgi visiem šā tirgus dalībniekiem, un tādēļ šo teritoriju var nošķirt no citām teritorijām".

3.1. Konkrētās preces tirgus

Zīdaiņu un mazu bērnu uzturu2 un pārtiku uzskata par atsevišķu konkrēto tirgu un nodala no pieaugušo pārtikas. Katrai bērnu pārtikas produktu grupai ir noteiktas īpašas sastāva prasības. No patērētāju viedokļa dažādas bērnu pārtikas produktu grupas nav savstarpēji aizvietojamas, jo tās apmierina dažādas patērētāju vajadzības. No ražotāju viedokļa dažādas bērnu pārtikas produktu grupas nav savstarpēji aizvietojamas, jo katrai bērnu pārtikas produktu grupas ražošanai ir izvirzītas īpašas prasības.

Humana GmbH ražo visas piecas bērnu pārtikas grupas3, kas nav savstarpēji aizvietojamas viena ar otru: 1) maltītes - visu veidu biezeņi, 2) putras, 3) dzērieni, kā arī ūdens, 4) uzkodas (cepumi, sausiņi, deserti), 5) mātes piena aizstājēji un formulas (mākslīgie papildu ēdināšanas maisījumi zīdaiņiem).

SIA "MedProf" kā izplatītājs piedāvā pilnu Humana GmbH ražoto produktu klāstu4.

Saskaņā ar Piegādes līguma 1.§ 1.punktu (*). Tātad līguma priekšmets ir bērnu pārtika.

Ņemot vērā Uzraudzības laikā iegūto informāciju, ka lielākie izplatītāji, kas darbojas bērnu pārtikas tirgū Latvijas teritorijā piedāvā pilnu produktu klāstu, bet nespecializējas noteiktas produktu grupas izplatīšanā, tad Konkurences padomes ieskatā kā konkrētās preces tirgus šīs Lietas ietvaros ir nosakāms bērnu pārtikas tirgus.

3.2. Kā atsevišķs konkrētais tirgus lietas ietvaros tiek izdalīti bērnu pārtikas publiskie iepirkumi, jo publiskajos iepirkumos ir ierobežotas iepirkuma priekšmeta aizvietošanas iespējas un pastāv arī īpašas prasības pret piegādātājiem. Veicot konkrētās preces tirgus definēšanu, Konkurences padome uzskata, ka Konkurences likuma 1.panta 5.punkta izpratnē konkrētā prece ir pakalpojumu kopums, par kuru tiek organizēts iepirkums, tātad - bērnu pārtikas publiskie iepirkumi, tātad arī konkrētā ģeogrāfiskā tirgus robeža nevar būt lielāka par tām robežām, kurās tiek nodrošināta iepirkuma procedūra ģeogrāfiski. Līdz ar to ir pamats noteikt kā konkrēto tirgu - bērnu pārtikas publiskos iepirkumus Latvijā.

3.3. Konkrētais ģeogrāfiskais tirgus

Ņemot vērā Piegādes līguma 2.§ 1.punktā noteikto: (*). Tikšanās laikā ar SIA "MedProf" (27.05.2010. Sarunu protokols Uzraudzības ietvaros) šī komersanta pārstāvis apliecināja, ka SIA "MedProf" darbojas tikai Latvijā, lai gan uzņēmumam ir izplatīšanas tiesības gan Latvijā, gan Igaunijā. Uzraudzības ietvaros tika izsūtīti informācijas pieprasījumi uz Igauniju, lai noskaidrotu, vai Humana GmbH ražotos produktus ir iespējams iegādāties Igaunijā. Igaunijas konkurences iestāde norādīja, ka Humana GmbH ražotie produkti Igaunijā netiek izplatīti.

SIA "MedProf" (27.05.2010. Sarunu protokols) norādīja, ka "Rīga aizņem vairāk nekā pusi no Latvijas tirgus. Vasarā vienīgi cilvēki vairāk iepērkas laukos". Uzraudzības laikā arī iegūta informācija, ka pamatā izplatītāji darbojas tikai savas valsts robežās un katrā valstī ražotājs bērnu produktu izplatīšanai sadarbojas ar citu izplatītāju. Ņemot vērā, ka administratīvās barjeras visā valsts teritorijā ir vienādas, Konkurences padomes ieskatā konkrētais ģeogrāfiskais tirgus būtu nosakāms kā Latvijas un Igaunijas teritorija atsevišķi.

Ņemot vērā iepriekš minēto, Lietas ietvaros konkrētais ģeogrāfiskais tirgus tiek noteikts kā Latvijas teritorija un Igaunijas teritorija.

3.4. Tādējādi konkrētie tirgi lietā ir:

- bērnu pārtikas tirgus Latvijas teritorijā;

- bērnu pārtikas tirgus Igaunijas teritorijā;

- bērnu pārtikas publiskie iepirkumi Latvijas teritorijā.

4. Lietas izpētes laikā iegūtā informācija

4.1. Izvērtējot Lietas materiālos esošā Piegādes līguma noteikumus, Konkurences padome secināja, ka atsevišķi Piegādes līguma punkti satur Līguma par Eiropas Savienības darbību 101.panta pirmās daļas a) apakšpunktā noteiktā aizlieguma pārkāpumu pazīmes Humana GmbH un SIA "MedProf" darbībās.

Līguma 2.§ 4.punkts nosaka, ka (*).

Līguma par Eiropas Savienības darbību 101.panta pirmās daļas a) apakšpunkts nosaka, ka ir nesaderīgas ar iekšējo tirgu un aizliegtas darbības, kas tieši vai netieši nosaka iepirkuma vai pārdošanas cenas, vai kādus citus tirdzniecības nosacījumus, ja šo darbību mērķis vai sekas ir nepieļaut, ierobežot vai izkropļot konkurenci iekšējā tirgū. No Līguma par Eiropas Savienības darbību 101.panta pirmās daļas formulējuma secināms, ka tajā ir īpaši uzskaitītas tās tirgus dalībnieku vienošanās, kuru mērķis vai sekas ir kavēt, ierobežot vai deformēt konkurenci un kuras tādējādi pašas par sevi ir aizliedzamas.

Izvērtējot iepriekš norādīto Piegādes līguma punktu, Konkurences padome uzskata, ka (*).

Ņemot vērā minēto, secināms, ka (*). Faktiski šī vienošanās pasargā SIA "MedProf" no intra-brand konkurences5.

4.1.1. SIA "MedProf" skaidrojumi par konkrēto Piegādes līguma punktu

SIA "MedProf" tikšanās laikā (27.05.2010. protokols) norādīja, ka iepirkumi ir būtisks izplatīšanas kanāls. SIA "MedProf" bērnu pārtikas iepirkumos piedalās ar mainīgām sekmēm. Saskaņā ar specifikāciju tiek izveidots piedāvājums. Īpašas cenas netiek piedāvātas. SIA "MedProf" rīcībā nav informācijas, ka cits izplatītājs būtu gribējis piedāvāt Humana produktus publiskajos iepirkumos.

Saskaņā ar SIA "MedProf" sniegtajiem datiem (13.12.2010. vēstule Nr.2010/12/12) izplatītājs ir piedalījies publiskajos iepirkumos un noslēdzis līgumu par piegādi 2006.gadā 3 reizes, 2007.gadā 2 reizes, 2008.gadā 3 reizes, 2009.gadā 2 reizes, 2010.gadā 4 reizes. Iesniegtie dati liecina, ka 2011.gadā SIA "MedProf" ir piedalījies publiskajos iepirkumos 2 reizes6, bet rezultāti vēl nav paziņoti. Iepirkumu uzraudzības biroja datu bāzē ievietotā informācija apliecina šo statistiku par SIA "MedProf" uzvaru skaitu publiskajos iepirkumos.

SIA "MedProf" paskaidroja (13.12.2010. vēstule Nr.2010/12/12) par publiskajiem iepirkumiem, ka "pēc mūsu rīcībā esošās informācijas Humana GmbH nav ņēmusi dalību tajos. Minētā punkta būtība ir tāda, ka Humana GmbH piedalās tādos publiskajos konkursos, kuros ir lieli apjomi ar nemainīgi zemu cenu visu līguma darbības laiku".

4.1.2. Humana GmbH skaidrojumi par konkrēto Piegādes līguma punktu

Humana GmbH (09.12.2010. vēstule) norāda, ka punkta mērķis Piegādes līgumā ir vēlēšanās panākt pēc iespējas labāku spēju reaģēt uz potenciālajiem valsts iepirkumiem. Humana GmbH norāda, ka viņu pieredzē publiskie pircēji patstāvīgi vēlas slēgt vienošanos ar ražotāju (nevis vietējo izplatītāju), jo, iespējams, izplatītājs nevar nodrošināt tik lielus apjomus, ko pieprasa publiskā iepirkuma pasūtītājs vai, ja publiskā iepirkuma pasūtītājs vēlētos tiešu piekļuvi ražotāja pieredzei un zināšanām.

Humana GmbH arī norāda, ka gadījumā, ja publisko iepirkumu pretendents būtu vēlējies slēgt vienošanos ar ražotāju, ir maz iespējams, ka SIA "MedProf" varētu uzvarēt konkursu. Kā arī norāda, ka Humana GmbH nav nolūka piedalīties publiskajos iepirkumos pēc pašas iniciatīvas, bet puses vēlējās elastīgumu gadījumos, kad saskartos ar īpašām publisko iepirkumu pretendentu prasībām. Tāpat arī Humana GmbH norāda, ka līdz šim noteikums nav bijis piemērots, jo neviens publisko iepirkumu pasūtītājs nav pieprasījis slēgt vienošanos ar ražotāju Humana GmbH un tāpēc ražotājs nav piedalījies publiskajos iepirkumos. Tātad Humana GmbH nav aizliegusi pasīvo tirdzniecību un norāda uz de minimis kritērija izpildīšanos, ņemot vērā SIA "MedProf" mazo tirgus daļu un tā mazo ietekmi uz tirgu. Vienlaicīgi Humana GmbH (09.12.2010. vēstule) norāda, ka tās rīcībā ir ziņas, ka SIA "MedProf" ir piedalījies tikai vienā publiskajā iepirkumā.

Tāpat arī Humana GmbH norāda, ka neviena trešā persona nav kontaktējusies ar Humana GmbH un izteikusi vēlmi piedalīties publiskajos iepirkumos ar Humana GmbH produktiem Latvijā.

4.1.3. Izvērtējot iegūto informāciju, Konkurences padomei ir pamats secināt, ka (*). Šādā gadījumā ir iespējama tikai aizsardzība no intra-brand7 konkurences, bet ne no pārējo preču zīmju bērnu pārtikas izplatītāju radītās konkurences. No ražotāja (Humana GmbH) paskaidrojuma ir secināms, ka, iekļaujot Piegādes līgumā konkrēto līguma punktu, mērķis ir bijis nodrošināt SIA "MedProf" stabilu pozīciju konkrētajā tirgū, kas savukārt nodrošina to, ka konkrētajā tirgū tiks pārstāvēta Humana GmbH produkcija.

Lietas izpētes laikā iegūtā informācija liecina, ka inter-brand konkurence, t.i., konkurence no citu preču zīmju produkcijas izplatītāju puses ir ievērojama. Par to liecina fakts, ka publiskajos iepirkumos piedalās vairāki komersanti, kas pārstāv un izplata citu bērnu produktu preču zīmju produkciju. Turklāt no Iepirkumu uzraudzības biroja publiskotās informācijas ir redzams, ka SIA "MedProf" nav izteikts līderis bērnu pārtikas publisko iepirkumu jomā. (*).

Konkurences padomes ieskatā nav pamata uzskatīt, ka konkrētais Piegādes līguma punkts ir radījis nelabvēlīgas sekas konkurencei. Lietas izpētes laikā nav konstatēts, ka kāds komersants būtu vēlējies piedalīties publiskajos iepirkumos ar Humana GmbH produkciju. Konkurences padome uzskata, ka komersantiem nav intereses par Humana GmbH produkciju piedāvāšanu publiskajos iepirkumos tāpēc, ka šajā jomā ir pietiekama konkurence un publisko iepirkumu tirgus nav liels8. Tomēr, ja konkurence bērnu pārtikas izplatītāju vidū samazināsies, interese izplatīt Humana GmbH produkciju kļūtu lielāka, un tāpēc palielinātos inter-brand konkurences nozīme.

Ņemot vērā visu iepriekš minēto, Konkurences padome secina, ka, izvērtējot Lietas materiālus, nav konstatēts, ka būtu iestājušās konkurenci ierobežojošas vai kropļojošas sekas, t.i., Humana GmbH nav piedalījusies publiskajos iepirkumos un arī citi izplatītāji nav piedalījušies publiskajos iepirkumos ar Humana GmbH produkciju.

4.2. Iespējamais Līguma par Eiropas Savienības darbību 101.panta pirmās daļas c) apakšpunktā noteiktā aizlieguma pārkāpums Humana GmbH un SIA "MedProf" darbībās.

Piegādes līguma 1.§ 1.punkts nosaka, ka (*). Piegādes līguma 2.§ "Līguma darbības zona" 1. un 2.punkts nosaka, ka: (*).

Līguma par Eiropas Savienības darbību 101.panta pirmās daļas c) apakšpunkts nosaka, ka ir nesaderīgas ar iekšējo tirgu un aizliegtas darbības, kas sadala tirgus vai piegādes avotus.

Atbilstoši Eiropas Komisijas paziņojumam par pamatnostādnēm vertikālo ierobežojumu jomā9 (turpmāk - Pamatnostādnes) 51.rindkopai teritorija vai klientu grupa ir ekskluzīvi iedalīta, ja piegādātājs piekrīt pārdot savu ražojumu tikai vienam izplatītājam izplatīšanai konkrētā teritorijā vai konkrētai klientu grupai, un piegādātājs un visi pārējie piegādātāja pircēji Kopienā aizsargā ekskluzīvo izplatītāju no aktīvas pārdošanas viņa teritorijā vai viņa klientu grupā. (..) Aizsargājot ekskluzīvi iedalītas teritorijas vai klientu grupas, šajās teritorijās vai klientu grupās tomēr ir jāatļauj veikt pasīvo pārdošanu.

Pamatnostādņu 51.rindkopas otrajā un trešajā daļā skaidrots, ka "aktīvā" pārdošana nozīmē aktīvu darbu ar atsevišķiem klientiem cita izplatītāja ekskluzīvajā teritorijā vai ekskluzīvajā klientu grupā, piemēram, sūtot tiešus pasta sūtījumus vai apmeklējot klientus, vai arī tas nozīmē aktīvu darbu ar konkrētu klientu grupu vai klientiem konkrētā teritorijā, kas ir ekskluzīvi iedalīta citam izplatītājam, un šajā gadījumā izmanto reklāmu plašsaziņas līdzekļos vai citu reklāmu, kas ir konkrēti vērsta uz šo klientu grupu vai vērsta uz klientiem šajā teritorijā, vai arī tas nozīmē noliktavas vai izplatīšanas punkta atvēršanu cita izplatītāja ekskluzīvajā teritorijā, bet "pasīvā" pārdošana nozīmē reaģēšanu uz atsevišķu klientu nepasūtītiem pieprasījumiem, tostarp preču vai pakalpojumu piegādi šiem klientiem. Pasīvā pārdošana ir vispārēja reklāma plašsaziņas līdzekļos vai internetā, kas sasniedz klientus citu izplatītāju ekskluzīvajās teritorijās vai klientu grupās, bet kas ir saprātīgs veids, kā sasniegt klientus ārpus šīm teritorijām vai klientu grupām, piemēram, lai sasniegtu klientus neekskluzīvajās teritorijās vai pašā teritorijā.

Konkrētajā piegādes līguma punktā ietvertie ierobežojumi ir visaptveroši un nav viennozīmīgi nolīgts, ka ierobežojumi pārdot Piegādes līguma produktus citās teritorijās attiektos tikai uz "aktīvo pārdošanu". Tādējādi pasīvās pārdošanas ierobežojumi tiek pakļauti vienošanās aizliegumam. Līdz ar to šāds ierobežojums netiek "automātiski" atbrīvots no vienošanās aizlieguma.

4.2.1. SIA "MedProf" skaidrojumi par konkrētajiem Piegādes līguma punktiem

SIA "MedProf" 13.12.2010. vēstule Nr.2010/12/12 norādīja, ka "konkrētie punkti neierobežo SIA "MedProf" tiesības pārdot Humana GmbH produkciju citām juridiskajām personām citās Eiropas Savienības valstīs. Konkrētie piegādes līguma punkti ierobežo SIA "MedProf" tiesības veikt produktu aktīvo pārdošanu mazumtirdzniecībā ārpus Latvijas bez rakstiskas Humana GmbH piekrišanas. SIA "MedProf" arī norāda, ka Piegādes līguma darbības laikā Humana GmbH nekad nav ierobežojusi vai likusi šķēršļus SIA "MedProf" veikt Humana GmbH produkcijas izplatīšanu citās valstīs un līdz šim šāda nepieciešamība nav radusies, kā arī SIA "MedProf" šādu atļauju nav pieprasījusi".

4.2.2. Humana GmbH skaidrojumi par konkrētajiem Piegādes līguma punktiem

Humana GmbH 09.12.2010. vēstule norāda, ka, "Lai dotu iespēju vietējam izplatītājam gūt labumu no tā investīcijām pārdošanā un, lai motivētu vietējo izplatītāju pielikt pūles, lai izplatītu Humana GmbH produktus, Humana garantē ekskluzivitāti izplatītāja individuālajam reģionam. Tā paša iemesla pēc Humana apņemas neizplatīt savus produktus Latvijā, jo tas mazinātu vietējā izplatītāja reklāmas aktivitātes". Tāpat Humana GmbH arī norāda, ka "2.§ 1., 2. un 3.punktā ietvertie ierobežojumi nav tikai ar konkurenci veicinošu efektu, lai iepazīstinātu ar jaunu preču zīmi, bet ir arī ierobežoti darbības jomā, jo 2.§ 2.punktā noteiktie SIA "MedProf" ierobežojumi attiecas tikai uz aktīvo pārdošanu ārpus Latvijas un Igaunijas. Tā ir Humana GmbH pārliecība, ka līgums neierobežo pasīvo tirdzniecību citās Eiropas Savienības valstīs. Humana GmbH nekad neierobežotu SIA "MedProf" pasīvo pārdošanu citās Eiropas Savienības dalībvalstīs, ja SIA "MedProf" prasītu Humana GmbH saskaņotu piekrišanu, kā tas noteikts 2.§ 2.punktā".

4.2.3. Lietā tika izvērtēti pušu skaidrojumi par konkrētajiem Piegādes līguma punktiem, kā arī ņemts vērā, ka SIA "MedProf" (27.05.2010. protokols) nav liels mārketinga budžets un SIA "MedProf' lielākoties reklamējas savā interneta tīmekļa vietnē (www.bernulietas.lv) vai citās interneta tīmekļa vietnēs ar līdzīgu mērķauditoriju (piemēram, www.mammam.lv).

Lietā esošie pierādījumi ir vērtējami arī saskaņā ar Pamatnostādņu 52.rindkopā skaidroto, ka visi izplatītāji drīkst izmantot internetu, lai reklamētu vai pārdotu ražojumus. (..) Vispār interneta izmantošanu neuzskata par aktīvu pārdošanu minētajās teritorijās vai klientu grupās, jo tas ir saprātīgs veids, kā sasniegt katru klientu. Tas, ka interneta izmantošana var atstāt ietekmi ārpus izplatītāja teritorijas vai klientu grupas, izriet no tehnoloģijas, t.i., ērta pieeja no jebkuras vietas. Ja klients apmeklē izplatītāja tīmekļa vietni un sazinās ar izplatītāju un ja šie kontakti noved pie pārdošanas, tajā skaitā pie piegādes, to uzskata par pasīvo pārdošanu.

Lietas izpētes laikā nav iegūti pierādījumi, kas liecinātu, ka Humana GmbH būtu mēģinājusi ietekmēt vai ierobežot SIA "MedProf" reklāmas aktivitātes. Līdz ar to Konkurences padomes ieskatā nav konstatēti fakti, ka Piegādes līguma darbības laikā tikušas faktiski ierobežotas SIA "MedProf" aktīvās vai pasīvās pārdošanas tiesības.

5. Rakstveida apņemšanās.

5.1. Saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 101.panta pirmās daļas a) un c) apakšpunktā noteikto ir aizliegti kā nesaderīgi ar iekšējo tirgu: visi nolīgumi uzņēmumu starpā, uzņēmumu apvienību lēmumi un saskaņotas darbības, kas var iespaidot tirdzniecību starp dalībvalstīm un kuru mērķis vai sekas ir nepieļaut, ierobežot vai izkropļot konkurenci iekšējā tirgū, un jo īpaši darbības, ar kurām:

a) tieši vai netieši nosaka iepirkuma vai pārdošanas cenas, vai kādus citus tirdzniecības nosacījumus; (..)

c) sadala tirgus vai piegādes avotus.

5.2. Konkurences padomes ieskatā Piegādes līguma 2.§ 1. un 2.punkts un 2.§ 4.punkts ir plaši interpretējami Piegādes līguma ietvaros, tāpēc rada iespēju tos piemērot arī veidā, kas var novest pie Piegādes līguma pušu darbības neatbilstības konkurenci regulējošajiem normatīvajiem aktiem. Lietas izpētes laikā nav iegūti pierādījumi, ka Piegādes līguma 2.§ 1. un 2.punkts un 2.§ 4.punkts būtu radījuši tādus konkurences apstākļus, kas būtiski ietekmētu situāciju konkrētajos tirgos, tomēr, palielinoties SIA "MedProf" tirgus daļai un izvēršot arī aktīvu Humana GmbH produktu pārdošanu Igaunijā, kā arī aktīvi piedaloties valsts iepirkumos, Konkurences padomes ieskatā Piegādes līguma punktus var piemērot veidā, kas pārkāpj konkurenci regulējošos normatīvos aktus, kas var novest arī pie Līguma par Eiropas Savienības darbību 101.panta pirmās daļas a) un c) apakšpunktu pārkāpuma.

Kaut arī no Humana GmbH un SIA "MedProf" sniegtajiem paskaidrojumiem ir secināms, ka Piegādes līgumā konkrētie punkti ir bijuši iekļauti ar mērķi veicināt SIA "MedProf" konkurētspēju, tomēr Konkurences padomes ieskatā minētie vertikālie noteikumi ir ar tādu raksturu, kas var ierobežot konkurenci nākotnē.

5.3. Konkurences likuma 27.²panta otrajā daļā noteikts, ka (..) "lēmumu par lietas izpētes izbeigšanu var pieņemt, ja tirgus dalībnieks rakstveidā apņemas pildīt noteiktus tiesiskos pienākumus, kas novērš konkurences kavēšanu, ierobežošanu vai deformēšanu, un Konkurences padome, izvērtējusi lietas faktiskos un tiesiskos apstākļus, uzskata to par lietderīgu". Tādējādi tirgus dalībniekam pirms gala lēmuma pieņemšanas ir tiesības sniegt priekšlikumus, ar kuriem tas uzņemas tādus tiesiskos pienākums, kas novērš iespējamās negatīvās sekas konkurencei.

01.02.2011. Konkurences padome SIA "MedProf" nosūtīja vēstuli, kurā tika norādīts uz konkurences ierobežošanas riskiem, ko satur Piegādes līguma 2.§ 1. un 2.punkts un 2.§ 4.punkts. 28.03.2011. Konkurences padome saņēma no SIA "MedProf" vēstuli ar lūgumu pagarināt SIA "MedProf" un Humana GmbH savstarpējā līguma rediģēšanas termiņu. 11.05.2011. Konkurences padome saņēma no Humana GmbH pārstāvja Milbank, Tweed, Hadley &McCloy LLP Līguma izmaiņu pielikuma projektu. 01.07.2011. Konkurences padome saņēma no SIA "MedProf" kopiju parakstītajam Līguma pielikumam.

Lietas izpētes laikā procesa dalībnieki veica grozījumus Līgumā un 2011.gada 10.jūnijā Humana GmbH un SIA "MedProf" noslēdza papildus vienošanos, lai (*).

Saskaņā ar Papildus vienošanās 1.punktu: (*) un 2.punktu: (*).

Ņemot vērā minēto, Konkurences padome uzskata, ka ir novērsta iespējamā konkurences kavēšana, ierobežošana vai deformēšana, tāpēc, pamatojoties uz Konkurences likuma 27.2panta otro daļu, lieta ir izbeidzama.

Ievērojot iepriekš minēto un pamatojoties uz Līguma par Eiropas Savienības darbību 101.panta pirmās daļas a) un c) apakšpunktu, Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 4.punktu, 27.2panta otro daļu, 28.panta pirmo daļu,

nolēma:

izbeigt lietas Nr. P/10/03.01.-01./18 "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 101.panta pirmās daļas a) un c) apakšpunktos noteikto aizliegumu pārkāpumiem Humana GmbH un SIA "MedProf" darbībās" izpēti.

Saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no šī lēmuma spēkā stāšanās dienas.


(*) - Ierobežotas pieejamības informācija

1 Turpmāk norādītais ir aizliegts kā nesaderīgs ar iekšējo tirgu: visi nolīgumi uzņēmumu starpā, uzņēmumu apvienību lēmumi un saskaņotas darbības, kas var iespaidot tirdzniecību starp dalībvalstīm un kuru mērķis vai sekas ir nepieļaut, ierobežot vai izkropļot konkurenci iekšējā tirgū, un jo īpaši darbības, ar kurām:
a) tieši vai netieši nosaka iepirkuma vai pārdošanas cenas, vai kādus citus tirdzniecības nosacījumus; (..)
c) sadala tirgus vai piegādes avotus (..).
2 Turpmāk kopā - bērnu. "Zīdaiņi" - bērni līdz 12 mēnešu vecumam, "mazi bērni" - bērni vecumā no viena līdz trim gadiem. Eiropas Komisijas 2006.gada 5.decembra Direktīva 2006/125/EK "Par apstrādātu graudaugu pārtiku un bērnu pārtiku zīdaiņiem un maziem bērniem". OV L 339/16, 6.12.2006, 2.pants. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:339:0016:0035:LV:PDF
3 Eiropas Komisijas 2007.gada 27.jūlija lēmums lieta Nr. COMP/M 4688 Netsle/Gerber, 14.rindkopa. http://ec.europa.eu/competition/mergers/cases/decisions/m4688_20070727_20310_en.pdf
4 http://www.bernulietas.lv/
5 Zīmola iekšējās konkurences samazināšanās - Eiropas Komisijas paziņojums. Pamatnostādnes vertikālo ierobežojumu jomā. OV C 130/1, 19.05.2010, 100.rindkopa "c" apakšpunkts.
6 Uz 01.03.2011., saskaņā ar www.iub.gov.lv pieejamo informāciju, iepirkuma rezultāti vēl nav paziņoti.
7 Zīmola iekšējās konkurences samazināšanās, ja tā attiecas uz izplatītāju konkurenci saistībā ar viena un tā paša piegādātāja zīmolu vai produktu - Eiropas Komisijas paziņojums. Pamatnostādnēm vertikālo ierobežojumu jomā. OV C 130/1, 19.05.2010, 100.rindkopa "c" apakšpunkts.
8 Saskaņā ar Uzraudzības laikā iegūto informāciju, bērnu pārtikas tirgū darbojas 10 izplatītāji, no kuriem 4 piedalās publiskajos iepirkumos. Vidējā iepirkuma summa 2007.-2009.gadā bija 5200 Ls.
9 Eiropas Komisijas paziņojums. Pamatnostādnēs vertikālo ierobežojumu jomā. OV C 130/1, 19.05.2010.

Konkurences padomes priekšsēdētāja p.i. Dz.Striks