Tiesību akts: zaudējis spēku
Tiesību akts ir zaudējis spēku.

Skatīt Ministru kabineta 2016. gada 12. janvāra noteikumus Nr. 26 "Gaisa telpas pārvaldības kārtība, gaisa telpas struktūra un tās mainīšanas kārtība".
Ministru kabineta noteikumi Nr.507

Rīgā 2011.gada 28.jūnijā (prot. Nr.40 24.§)
Noteikumi par gaisa telpas pārvaldību, struktūru un tās mainīšanas kārtību
Izdoti saskaņā ar likuma "Par aviāciju" 39.panta otro daļu
1. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka gaisa telpas pārvaldības kārtību, gaisa telpas struktūru un tās mainīšanas kārtību Latvijas Republikā.

2. Noteikumos lietotie termini, prasības un principi atbilst šādiem Eiropas Savienības tiesību aktiem:

2.1. Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 10.marta Regulai (EK) Nr. 549/2004, ar ko nosaka pamatu Eiropas vienotās gaisa telpas izveidošanai (pamatregula);

2.2. Komisijas 2005.gada 23.decembra Regulai (EK) Nr. 2150/2005, ar ko nosaka kopīgus noteikumus gaisa telpas elastīgai izmantošanai (turpmāk – regula Nr. 2150/2005);

2.3. Komisijas 2007.gada 8.novembra Regulai (EK) Nr. 1315/2007 par drošības uzraudzību gaisa satiksmes pārvaldībā, kas groza Regulu (EK) Nr. 2096/2005 (turpmāk – regula Nr. 1315/2007).

3. Gaisa telpas pārvaldības mērķis ir efektīvi izmantot pieejamo gaisa telpu, nodrošinot, lai lietotāji to maksimāli izmantotu.

4. Gaisa telpas pārvaldība ietver:

4.1. gaisa telpas struktūras izveidošanu;

4.2. gaisa telpas struktūras mainīšanu;

4.3. gaisa telpas elastīgu izmantošanu.

5. Gaisa telpas struktūras mainīšanas mērķis ir nodrošināt vienādas gaisa telpas izmantošanas iespējas visiem gaisa telpas lietotājiem, kā arī paaugstināt lidojumu drošību un efektivitāti.

6. Gaisa telpas struktūru veido šādi elementi:

6.1. gaisa satiksmes vadības rajoni un zonas:

6.1.1. gaisa satiksmes vadības zona (CTR) – virs lidlauka izveidota kontrolējama gaisa telpa ar noteiktām robežām vertikālajā plaknē no zemes virsmas līdz noteiktai augšējai robežai;

6.1.2. gaisa satiksmes vadības rajons (CTA) – virs lidlauka izveidota kontrolējama gaisa telpa ar noteiktām robežām vertikālajā plaknē;

6.1.3. lidlauka gaisa satiksmes vadības rajons (TMA) – noteiktu izmēru gaisa telpa, kas izveidota gaisa satiksmes maršrutu saskares vietās viena vai vairāku lidlauku apkārtnē;

6.1.4. lidlauka gaisa satiksmes zona (ATZ) – noteiktu izmēru gaisa telpa virs lidlauka un tam piegulošās teritorijas, kas paredzēta lidlauka gaisa satiksmes drošības garantēšanai;

6.1.5. lidojumu informācijas rajons (FIR) – noteiktu izmēru gaisa telpa, kurā tiek nodrošināti lidojumu informācijas un trauksmes izziņošanas pakalpojumi;

6.2. gaisa trase – kontrolējamā gaisa telpa vai tās daļa koridora veidā, kurā tiek nodrošināta aeronavigācijas līdzekļu izmantošana;

6.3. nosacījuma gaisa trase (CDR) – gaisa trase, kurā tiek nodrošināta aeronavigācijas līdzekļu izmantošana un kuru var plānot un izmantot saskaņā ar specifiskiem nosacījumiem;

6.4. bīstamā zona (D) – noteikta izmēra gaisa telpa, kuras robežās noteiktā laikposmā notiek darbības, kas ir bīstamas gaisa kuģu lidojumam;

6.5. ierobežotu lidojumu zona (R) – noteiktu izmēru gaisa telpa virs sauszemes vai teritoriālajiem ūdeņiem, kuras robežās gaisa kuģu lidojumus ierobežo īpaši nosacījumi;

6.6. aizliegtā zona (P) – noteiktu izmēru gaisa telpa virs sauszemes vai teritoriālajiem ūdeņiem, kurā gaisa kuģu lidojumi ir aizliegti;

6.7. īslaicīgi rezervēta zona (TRA) – noteikta izmēra gaisa telpa, kura atrodas vienas aviācijas institūcijas pārvaldībā un saskaņā ar kopīgu vienošanos ir īslaicīgi rezervēta citas aviācijas institūcijas īpašu darbību veikšanai. Caur to ar gaisa satiksmes vadības dispečera atļauju tranzīta lidojumus var veikt citi gaisa kuģi;

6.8. īslaicīgi norobežota zona (TSA) – noteiktu izmēru gaisa telpa, kura atrodas vienas aviācijas institūcijas pārvaldībā un saskaņā ar kopīgu vienošanos ir īslaicīgi norobežota citas aviācijas institūcijas īpašu darbību veikšanai. Caur to aizliegts veikt tranzīta lidojumus citiem gaisa kuģiem;

6.9. pārrobežu zona (CBA) – noteiktu izmēru gaisa telpa, kas izveidota virs divu vai vairāku valstu teritorijas un kurā izvietota īslaicīgi norobežota zona (TSA) vai īslaicīgi rezervēta zona (TRA).

2. Gaisa telpas elastīga izmantošana

7. Gaisa telpas elastīgu izmantošanu īsteno atbilstoši regulas Nr. 2150/2005 prasībām un iedala šādos līmeņos:

7.1. stratēģiskā gaisa telpas pārvaldība;

7.2. pirmstaktiskā gaisa telpas pārvaldība;

7.3. taktiskā gaisa telpas pārvaldība.

8. Elastīgi izmantotie gaisa telpas struktūras elementi ir:

8.1. īslaicīgi norobežotā zona (TSA);

8.2. īslaicīgi rezervētā zona (TRA);

8.3. bīstamā zona (D) un ierobežotu lidojumu zona (R), kuras apstiprinātas stratēģiskajā gaisa telpas pārvaldības līmenī un kuras izmanto saskaņā ar specifiskiem nosacījumiem;

8.4. nosacījuma gaisa trases (CDR).

2.1. Stratēģiskā gaisa telpas pārvaldība

9. Gaisa telpas pārvaldību stratēģiskajā līmenī īsteno valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra" (turpmāk – Civilās aviācijas aģentūra) atbilstoši regulas Nr. 2150/2005 4.pantā un Eiropas Aeronavigācijas drošības organizācijas (turpmāk – Eirokontrole) Gaisa telpas pārvaldības rokasgrāmatās noteiktajām prasībām.

10. Jautājumus, kuri skar militāros gaisa telpas lietotājus, Civilās aviācijas aģentūra stratēģiskajā līmenī īsteno, konsultējoties ar Civilmilitārās gaisa telpas plānošanas un koordinācijas ekspertu grupu.

11. Civilmilitārās gaisa telpas plānošanas un koordinācijas ekspertu grupas sastāvā ir Satiksmes ministrijas, Aizsardzības ministrijas, Civilās aviācijas aģentūras un Latvijas Nacionālo bruņoto spēku deleģēti pārstāvji.

12. Civilmilitārās gaisa telpas plānošanas un koordinācijas ekspertu grupu vada Satiksmes ministrijas pilnvarota persona.

13. Civilmilitārās gaisa telpas plānošanas un koordinācijas ekspertu grupa darba izpildei var pieaicināt citus speciālistus, kā arī pieprasīt darbam nepieciešamo informāciju no citām valsts institūcijām un privātpersonām, kuru intereses skars gaisa telpas izmantošana.

14. Civilmilitārās gaisa telpas plānošanas un koordinācijas ekspertu grupas sēdes ir:

14.1. plānotas – ne retāk kā reizi pusgadā;

14.2. ārkārtas:

14.2.1. ja šo noteikumu 12.punktā minētā pilnvarotā persona no civilmilitārās gaisa telpas plānošanas un koordinācijas ekspertu grupas locekļa saņēmusi rakstisku iesniegumu, kurā pamatota sēdes nepieciešamība sakarā ar kādu no regulas Nr. 2150/2005 4.panta pirmajā punktā minētajiem uzdevumiem;

14.2.2. pēc Civilās aviācijas aģentūras iniciatīvas;

14.2.3. pēc Latvijas Nacionālo bruņoto spēku iniciatīvas par jautājumiem, kas skar militāro aviāciju.

15. Šo noteikumu 12.punktā minētā pilnvarotā persona ne vēlāk kā 30 dienas pirms civilmilitārās gaisa telpas plānošanas un koordinācijas ekspertu grupas sēdes par to elektroniski informē grupas locekļus, norādot sēdes norises vietu, laiku un darba kārtību.

16. Šo noteikumu 12.punktā minētā pilnvarotā persona ne vēlāk kā trīs darbdienas iepriekš elektroniski informē civilmilitārās gaisa telpas plānošanas un koordinācijas ekspertu grupas locekļus par ārkārtas sēdes norises vietu, laiku un darba kārtību.

17. Civilmilitārās gaisa telpas plānošanas un koordinācijas ekspertu grupas lēmumu pieņemšanas kārtību nosaka Ministru kabineta instrukcija.

18. Civilmilitārās gaisa telpas plānošanas un koordinācijas ekspertu grupas pieņemtie lēmumi saskaņā ar Eirokontroles noteiktajām prasībām ir saistoši pirmstaktiskajā un taktiskajā gaisa telpas pārvaldības īstenošanā.

2.2. Pirmstaktiskā gaisa telpas pārvaldība

19. Gaisa telpas pārvaldību pirmstaktiskajā līmenī atbilstoši regulas Nr. 2150/2005 5.panta un Eirokontroles noteiktajām prasībām īsteno valsts akciju sabiedrība "Latvijas gaisa satiksme" (turpmāk – Latvijas gaisa satiksme). Jautājumus, kuri skar militāro aviāciju, Latvijas gaisa satiksme pirmstaktiskajā līmenī īsteno kopīgi ar Latvijas Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem.

20. Pirmstaktiskais līmenis ir šo noteikumu 8.punktā minēto gaisa telpas struktūras elementu ikdienas izmantošanas plānošana un piešķiršana gaisa telpas lietotājiem.

21. Latvijas gaisa satiksme pirmstaktiskajā līmenī:

21.1. apkopo un analizē pieteikumus par šo noteikumu 8.punktā minēto gaisa telpas struktūras elementu piešķiršanu nākamajam plānošanas periodam laikposmā no nākamās dienas plkst.6.00 līdz aiznākamās dienas plkst.6.00 pēc koordinētā pasaules laika (UTC) un pieņem lēmumu par attiecīgā gaisa telpas struktūras elementa piešķiršanu gaisa telpas lietotājam;

21.2. sastāda gaisa telpas ikdienas izmantošanas plānu nākamajam plānošanas periodam atbilstoši stratēģiskajā līmenī apstiprinātajam gaisa telpas izmantošanas plānam;

21.3. katru dienu līdz plkst.14.00 pēc koordinētā pasaules laika (UTC) izplata gaisa telpas ikdienas izmantošanas plānu nākamajam plānošanas periodam visiem gaisa telpas lietotājiem, kas to pieprasījuši;

21.4. apkopo un analizē gaisa telpas lietotāju iesniegto informāciju par izmaiņām piešķirtā gaisa telpas struktūras elementa izmantošanā un pieņem lēmumu mainīt piešķirtos gaisa telpas struktūras elementus gaisa telpas lietotājam;

21.5. sastāda atjaunoto gaisa telpas izmantošanas plānu atbilstoši stratēģiskajā līmenī apstiprinātajam gaisa telpas izmantošanas plānam un līdz plkst.16.00 pēc koordinētā pasaules laika (UTC) izplata visiem gaisa telpas lietotājiem, kas to pieprasījuši.

22. Gaisa telpas lietotājs iesniedz Latvijas gaisa satiksmē pieteikumu par šo noteikumu 8.punktā minēto gaisa telpas struktūras elementa izmantošanu. Pieteikumā iekļauj:

22.1. pieprasītās gaisa telpas zonas nosaukumu;

22.2. informāciju, kas raksturo konkrēto darbības veidu;

22.3. plānoto darbību sākuma un beigu laiku;

22.4. plānoto darbību augstuma robežas.

23. Ja šo noteikumu 22.punktā minēto pieteikumu iesniedz militārās aviācijas gaisa telpas lietotājs, pieteikumā papildus norāda:

23.1. gaisa kuģa tipu, reģistrācijas numuru un gaisa kuģu skaitu grupā;

23.2. gaisa kuģu pazīšanās zīmi (Callsign) un transpondera kodu;

23.3. militārās gaisa satiksmes vadības vienības nosaukumu un kontaktinformāciju.

24. Gaisa telpas lietotājs šo noteikumu 22.punktā minēto pieteikumu var iesniegt:

24.1. ne agrāk kā septiņas dienas pirms plānotās attiecīgās gaisa telpas struktūras elementa izmantošanas;

24.2. ne vēlāk kā iepriekšējās dienas plkst.10.00 pēc koordinētā pasaules laika (UTC) pirms plānotās attiecīgā gaisa telpas struktūras elementa izmantošanas.

25. Ja gaisa telpas struktūras elementu vēlas izmantot divi vai vairāki civilie gaisa telpas lietotāji, jautājumu par gaisa telpas struktūras elementa piešķiršanu izlemj Latvijas gaisa satiksme. Ja gaisa telpas struktūras elementu vēlas izmantot civilais un militārais gaisa telpas lietotājs, par gaisa telpas struktūras elementa piešķiršanu Latvijas gaisa satiksme lemj kopīgi ar Latvijas Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem.

26. Ja gaisa telpas struktūras elementu vēlas izmantot divi vai vairāki militārie gaisa telpas lietotāji, jautājumu par gaisa telpas struktūras elementa piešķiršanu izlemj Latvijas Nacionālie bruņotie spēki un par pieņemto lēmumu nekavējoties informē Latvijas gaisa satiksmi.

27. Latvijas gaisa satiksme un Latvijas Nacionālie bruņotie spēki pirmstaktiskajā līmenī sadarbojas atbilstoši regulas Nr. 2150/2005 5.pantā un Eirokontroles Gaisa telpas pārvaldības rokasgrāmatās noteiktajām prasībām.

28. Latvijas gaisa satiksme lēmumu par šo noteikumu 8.punktā minēto gaisa telpas struktūras elementa piešķiršanu gaisa telpas lietotājiem pieņem, ņemot vērā stratēģiskajā līmenī noteiktās gaisa telpas izmantošanas prioritātes.

29. Latvijas gaisa satiksme var vienoties ar gaisa telpas lietotāju par citu attiecīgā gaisa telpas struktūras elementa izmantošanas laiku, ja minētais gaisa telpas struktūras elements saskaņā ar gaisa telpas izmantošanas prioritātēm ir piešķirts citam gaisa telpas lietotājam.

30. Latvijas gaisa satiksme atsaka gaisa telpas struktūras elementa piešķiršanu gaisa telpas lietotājam, ja:

30.1. nav ievērots šo noteikumu 24.punktā noteiktais termiņš;

30.2. pieprasītais elastīgās izmantošanas elements ir piešķirts citam gaisa telpas lietotājam un nav panākta šo noteikumu 29.punktā minētā vienošanās;

30.3. plānotās darbības neatbilst attiecīgā gaisa telpas struktūras elementa izmantošanas mērķiem.

2.3. Taktiskā gaisa telpas pārvaldība

31. Gaisa telpas pārvaldību taktiskā līmenī atbilstoši regulas Nr. 2150/2005 6.panta un Eirokontroles noteiktajām prasībām īsteno Latvijas gaisa satiksmes atbildīgā struktūrvienība un Latvijas Nacionālo bruņoto spēku atbildīgā struktūrvienība.

32. Latvijas gaisa satiksmes atbildīgās struktūrvienības aktivizē un deaktivizē gaisa telpas struktūras elementus, kas pirmstaktiskajā līmenī piešķirti īslaicīgai izmantošanai, izņemot šo noteikumu 33.punktā minētos gaisa telpas struktūras elementus.

33. Latvijas Nacionālo bruņoto spēku atbildīgās struktūrvienības aktivizē un deaktivizē Latvijas Nacionālo bruņoto spēku pārvaldībā esošos pirmstaktiskajā līmenī ikdienas īslaicīgai izmantošanai piešķirtos gaisa telpas struktūras elementus.

34. Latvijas gaisa satiksmes atbildīgās struktūrvienības un Latvijas Nacionālo bruņoto spēku atbildīgās struktūrvienības taktiskā līmeņa sadarbību īsteno atbilstoši regulas Nr. 2150/2005 6.panta un Eirokontroles Gaisa telpas pārvaldības rokasgrāmatās noteiktajās prasībām.

3. Gaisa telpas struktūra un tās mainīšanas kārtība

35. Katram šo noteikumu 6.punktā minētajam gaisa telpas struktūras elementam nosaka robežas vertikālajā un horizontālajā plaknē. Vertikālajā plaknē robežas nosaka metros un pēdās, par atskaites punktu pieņemot jūras līmeni. Horizontālajā plaknē robežas nosaka ģeogrāfiskajās koordinātās, kas atbilst Vispasaules ģeodēziskajai sistēmai WGS-84.

36. Gaisa satiksmes vadības rajoniem un zonām, gaisa trasēm un nosacījuma gaisa trasēm piešķir Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas gaisa telpas klasifikācijai atbilstošu gaisa telpas klasi.

37. Gaisa telpas struktūru maina Civilās aviācijas aģentūra pēc savas iniciatīvas vai pēc Latvijas gaisa satiksmes, lidostu vai lidlauku ekspluatanta, Latvijas Nacionālo bruņoto spēku vai citu civilo vai militāro gaisa telpas lietotāju ierosinājuma.

38. Civilās aviācijas aģentūra pēc savas iniciatīvas vai gaisa telpas lietotāja ierosinājuma Latvijas Republikas gaisa telpā papildus šo noteikumu 6.punktā minētajiem gaisa telpas struktūras elementiem var izveidot citus gaisa telpas struktūras elementus, kas noteikti Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas dokumentā "Gaisa satiksmes pārvaldība" (Doc 4444) un "Gaisa kuģu lidojumu procedūras" (Doc 8168).

39. Lai mainītu gaisa telpas struktūru, ierosinātājs iesniedz Civilās aviācijas aģentūrā iesniegumu par gaisa telpas struktūras izmaiņām (pielikums):

39.1. vismaz 120 dienas pirms pieprasīto gaisa telpas izmaiņu plānotā spēkā stāšanās datuma, ja izmaiņas gaisa telpas struktūrā paredzēts ieviest laikposmā, kas ilgāks par 90 dienām;

39.2. vismaz 30 dienas pirms pieprasīto gaisa telpas izmaiņu plānotā spēkā stāšanās datuma, ja izmaiņas gaisa telpas struktūrā paredzēts ieviest laikposmā, kas īsāks par 90 dienām.

40. Šo noteikumu 39.punktā minētajam iesniegumam pievieno:

40.1. esošās situācijas aprakstu un gaisa telpas struktūras izmaiņu nepieciešamības pamatojumu un šo izmaiņu mērķi;

40.2. drošības pārskatu par to, kā gaisa telpas struktūras izmaiņas ietekmēs gaisa satiksmi;

40.3. dokumentus, kas apliecina, ka ir veiktas iesnieguma 6., 7., 9., 10., 11., 12. un 13.punktā minētās darbības, ja iesniegumā atzīmēts, ka šādas darbības ir nepieciešamas.

41. Civilās aviācijas aģentūra piecu darbdienu laikā pēc šo noteikumu 39.punktā minētā iesnieguma saņemšanas (izņemot iesniegumu, kurā norādīts mērķis militārām vajadzībām) informāciju par gaisa telpas struktūras izmaiņām nosūta saskaņošanai tām valsts un pašvaldību iestādēm, kuras skars plānotās izmaiņas.

42. Valsts un pašvaldību iestādes 10 darbdienu laikā pēc šo noteikumu 41.punktā minētās informācijas saņemšanas iesniedz Civilās aviācijas aģentūrā saskaņojumu vai atteikumu saskaņot attiecīgās gaisa telpas struktūras izmaiņas, to pamatojot.

43. Civilās aviācijas aģentūra lēmumu par gaisa telpas struktūras izmaiņām pieņem saskaņā ar regulas Nr. 1315/2007 8. un 9.pantā noteiktajām prasībām.

44. Lēmumu par atteikumu mainīt gaisa telpas struktūru pieņem, ja:

44.1. nav ievēroti šo noteikumu 39.punktā minētie termiņi;

44.2. nav iesniegti šo noteikumu 40.1. un 40.2.apakšpunktā minētie dokumenti;

44.3. saņemts valsts vai pašvaldības iestādes pamatots atteikums saskaņot attiecīgās gaisa telpas struktūras izmaiņas;

44.4. ierosinātāja priekšlikums neatbilst nacionālajām, starptautiskajām vai Eiropas Savienības tiesībām, un to nav iespējams pārveidot, lai novērstu pretrunas.

45. Pieņemot lēmumu par gaisa telpas struktūras izmaiņām, Civilās aviācijas aģentūra:

45.1. apstiprina attiecīgā gaisa telpas struktūras elementa ekspluatācijas procedūras, ja tādas gaisa telpas struktūras mainīšanas procesā ir nepieciešamas;

45.2. uzdod Latvijas gaisa satiksmei atbilstoši normatīvajiem aktiem par aeronavigācijas informācijas publicēšanu publicēt informāciju par gaisa telpas struktūras izmaiņām informatīvajā dokumentā "Aeronavigācijas informācijas publikācija" (AIP).

4. Noslēguma jautājumi

46. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2006.gada 21.marta noteikumus Nr.213 "Noteikumi par Latvijas Republikas gaisa telpas struktūru un tās mainīšanas kārtību" (Latvijas Vēstnesis, 2006, 48.nr.).

47. Šo noteikumu 17.punktā minēto instrukciju izdod līdz 2011.gada 30.decembrim.

48. Līdz šo noteikumu 17.punktā minētās instrukcijas izdošanai Civilmilitārās gaisa telpas plānošanas un koordinācijas ekspertu grupas darbu organizē Civilās aviācijas aģentūra.

Ministru prezidents V.Dombrovskis

Satiksmes ministrs U.Augulis
Pielikums
Ministru kabineta
2011.gada 28.jūnija noteikumiem Nr.507
Iesniegums par gaisa telpas struktūras izmaiņām1

Satiksmes ministrs U.Augulis
06.07.2011
UZMANĪBU! Vietnei pielāgotais Google meklētājs (ātrais meklētājs) meklēšanas rezultātos šobrīd neietver daļu tiesību aktu. Problēma tiek risināta, tomēr lūdzam ņemt vērā, ka tiešā veidā Google meklētāja darbību ietekmēt nevaram. Aicinām izmantot vietnes izvērsto meklētāju.