Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: spēkā esošs

Rīgas domes lēmums Nr.2862

Rīgā 2011.gada 29.martā (prot. Nr.52, 36.§)

Par paredzētās darbības - Rīgas brīvostas apkalpošanai nepieciešamo Rīgas dzelzceļa tīkla staciju un savienojošo sliežu ceļu rekonstrukcijas akceptēšanu

Izskatījusi atbilstoši likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 22.panta pirmajai daļai iesniegto VAS "Latvijas dzelzceļš" 21.09.2009. iesniegumu Nr.DPRO-21/33 un Rīgas brīvostas pārvaldes 28.09.2009. iesniegumu Nr.1-15/1878, Rīgas dome konstatēja:

1. Vides pārraudzības valsts birojs (turpmāk - VPVB), izskatījis VAS "Latvijas dzelzceļš" 27.07.2007. iesniegumu, 02.08.2007. pieņēma lēmumu Nr.379 par ietekmes uz vidi novērtējuma nepieciešamību paredzētajai darbībai - Rīgas brīvostas apkalpošanai nepieciešamo Rīgas dzelzceļa tīkla staciju un savienojošo sliežu ceļu rekonstrukcija, pamatojoties uz likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 4.pantu un šī likuma 1.pielikuma "Objekti, kuru ietekmes novērtējums ir nepieciešams" 9.punktu. Pieteiktā darbība paredzēja Rīgas brīvostas apkalpošanai nepieciešamo Rīgas dzelzceļa tīkla staciju un savienojošo sliežu ceļu rekonstrukciju, ietverot divu jaunu staciju "Rīga-Osta" un "Bolderāja 2", to pievedceļu un staciju darbību nodrošinošās infrastruktūras izveidi.

2. Sākotnējā sabiedriskā apspriešana notika 22.08.2007., tajā piedalījās 16 interesenti.

3. 30.11.2007. VPVB saņēma vēstuli par izmaiņām iepriekš plānotajā darbībā Daugavas labajā krastā, proti, VAS "Latvijas dzelzceļš" bija nolēmusi atteikties no stacijas "Rīga-Osta" būvniecības Daugavas labajā krastā un piedāvāja alternatīvu variantu sliežu ceļa trasei Daugavas labajā krastā, attālinot to no apbūves teritorijām.

4. Ietekmes uz vidi novērtējuma sākotnējā sabiedriskā apspriede saistībā ar izmaiņām VAS "Latvijas dzelzceļš" paredzētajā darbībā Daugavas labajā krastā notika 14.01.2008. Tajā piedalījās 11 interesenti.

5. 29.01.2008. VPVB izsniedza programmu ietekmes uz vidi novērtējumam Rīgas brīvostas apkalpošanai nepieciešamo Rīgas dzelzceļa tīkla staciju un savienojošo sliežu ceļu rekonstrukcijai.

6. Izskatījis Valsts vides dienesta Lielrīgas reģionālās vides pārvaldes 28.05.2008. ietekmes uz vidi novērtējuma sākotnējā izvērtējuma rezultātu un tam pievienotos materiālus, VPVB 11.07.2008. pieņēma lēmumu Nr.289 par ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras piemērošanu VAS "Latvijas dzelzceļš" plānotajai esošās stacijas "Bolderāja 1" rekonstrukcijai Daugavas kreisajā krastā, Bolderājā (zemesgabala kadastra Nr.01001102143), pamatojoties uz likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 1.panta otro punktu, 3.panta piekto punktu, 4., 11., 13. un 14.pantu un šī likuma 1.pielikuma "Objekti, kuru ietekmes novērtējums ir nepieciešams" 9.punktu.

7. Paredzētās darbības ietekmes uz vidi novērtējuma sākotnējā sabiedriskā apspriede klātienē notika 28.08.2008. VAS "Latvijas dzelzceļš" konferenču zālē Rīgā, Gogoļa ielā 3. Apspriedē piedalījās 9 interesenti.

8. Ņemot vērā VAS "Latvijas dzelzceļš" 09.09.2008. vēstuli Nr.DPRO-21/22, kurā izteikta vēlme apvienot stacijas "Bolderāja 1" rekonstrukcijas ietekmes uz vidi novērtējumu ar Rīgas brīvostas apkalpošanai nepieciešamo Rīgas dzelzceļa tīkla staciju un savienojošo sliežu ceļu rekonstrukcijas ietekmes uz vidi novērtējumu, VPVB 11.09.2008. pieņēma lēmumu Nr.470 par ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras piemērošanu Rīgas brīvostas apkalpošanai nepieciešamo Rīgas dzelzceļa tīkla un savienojošo sliežu ceļu rekonstrukcijai abos Daugavas krastos, ietverot esošās Bolderājas stacijas rekonstrukciju, jaunas stacijas "Bolderāja 2" izveidi, to pievedceļu un staciju darbību nodrošinošās infrastruktūras izveidi, vienlaikus atceļot VPVB 02.08.2007. lēmumu Nr.379, 11.07.2008. lēmumu Nr.289 un 29.01.2008. programmu ietekmes uz vidi novērtējumam Rīgas brīvostas apkalpošanai nepieciešamo Rīgas dzelzceļa tīkla staciju un savienojošo sliežu ceļu rekonstrukcijai.

9. Informatīvie materiāli par Rīgas brīvostas apkalpošanai nepieciešamo Rīgas dzelzceļa tīkla staciju un savienojošo sliežu ceļu rekonstrukciju, kas ietver divu jaunu staciju "Rīga-Osta" un "Bolderāja 2", to pievedceļu un staciju darbību nodrošinošās infrastruktūras izveidi, bija pieejami Rīgas Ziemeļu rajona izpilddirekcijā (Rīgā, Rūpniecības ielā 21), Rīgas Kurzemes rajona izpilddirekcijā (Rīgā, Dzirciema ielā 26), Valsts vides dienesta Lielrīgas reģionālajā vides pārvaldē (Rīgā, Rūpniecības ielā 23) un VPVB (Rīgā, Rūpniecības ielā 23).

10. Ņemot vērā VAS "Latvijas dzelzceļš" 09.09.2008. vēstuli Nr.DPRO-21/22, kā arī sākotnējo sabiedrisko apspriešanu rezultātus un sabiedrības iesniegtos priekšlikumus, VPVB sagatavoja un 14.10.2008. izsniedza programmu ietekmes uz vidi novērtējumam Rīgas brīvostas apkalpošanai nepieciešamās Rīgas dzelzceļa tīkla esošās Bolderājas stacijas un savienojošo sliežu ceļu rekonstrukcijai, kā arī jaunas stacijas "Bolderāja 2" un tās darbību nodrošinošo pievedceļu un infrastruktūras izveidei.

11. Rīgas brīvostas apkalpošanai nepieciešamo Rīgas dzelzceļa tīkla staciju un savienojošo sliežu ceļu rekonstrukcijas, kas ietver divu jaunu staciju "Rīga-Osta" un "Bolderāja 2", to pievedceļu un staciju darbību nodrošinošās infrastruktūras izveidi, ietekmes uz vidi novērtējuma darba ziņojumu sagatavoja uzņēmums "Ardanuy Ingenieria S.A." sadarbībā ar SIA "VentEko"; 10.06.2009. to iesniedza izvērtēšanai VPVB.

12. Darba ziņojums par paredzēto darbību sabiedrībai bija pieejams VAS "Latvijas dzelzceļš" (Rīgā, Gogoļa ielā 3), Rīgas Centrālās bibliotēkas Hanzas filiālē (Rīgā, Eksporta ielā 6), Rīgas Centrālās bibliotēkas Bolderājas filiālē (Rīgā, Gaigalas ielā 3), Valsts vides dienesta Lielrīgas reģionālajā vides pārvaldē (Rīgā, Rūpniecības ielā 23), VPVB (Rīgā, Rūpniecības ielā 23), kā arī internetvietnē http://www.venteko.lv/lat/jaunumi.

13. Ietekmes uz vidi novērtējuma darba ziņojuma sabiedriskā apspriešana klātienē notika 26.06.2009. VAS "Latvijas dzelzceļš" ēkā Rīgā, Gogoļa ielā 3. Šo likumdošanā paredzēto iespēju piedalīties darba ziņojuma sabiedriskajā apspriešanā izmantoja 25 interesenti.

14. VPVB, ņemot vērā institūciju un sabiedrības komentārus un priekšlikumus, izvērtēja darba ziņojuma atbilstību programmā izvirzītajām prasībām, sagatavoja un 16.07.2009. izsniedza atzinumu par Rīgas brīvostas apkalpošanai nepieciešamo Rīgas dzelzceļa tīkla staciju un savienojošo sliežu ceļu rekonstrukcijas ietekmes uz vidi novērtējuma darba ziņojumu.

15. Ņemot vērā VPVB, institūciju un sabiedrības izteiktās prasības un priekšlikumus, tika sagatavots un 12.08.2009. iesniegts izvērtēšanai VPVB Rīgas brīvostas apkalpošanai nepieciešamo Rīgas dzelzceļa tīkla staciju un savienojošo sliežu ceļu rekonstrukcijas ietekmes uz vidi novērtējuma noslēguma ziņojums. Ņemot vērā darba ziņojuma izvērtējuma rezultātus, noslēguma ziņojuma atsevišķās nodaļās ir ietverta precizēta un papildu informācija, kā arī pievienota tabula ar saņemto atsauksmju un atzinumu izvērtējumu.

16. Noslēguma ziņojums sabiedrībai bija pieejams VAS "Latvijas dzelzceļš" (Rīgā, Gogoļa ielā 3), Valsts vides dienesta Lielrīgas reģionālajā vides pārvaldē (Rīgā, Rūpniecības ielā 23), VPVB (Rīgā, Rūpniecības ielā 23), kā arī internetvietnēs www.venteko.com un www.vidm.gov.lv/ivnvb.

17. Izvērtējamais ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojums ir VAS "Latvijas dzelzceļš" projekta "Rīgas dzelzceļa mezgla attīstība un rekonstrukcija" sastāvdaļa, un tas ietver:

17.1. Daugavas kreisajā krastā esošās Bolderājas stacijas rekonstrukciju, izveidojot staciju "Bolderāja 1", jaunu staciju "Bolderāja 2", tās pievedceļu un stacijas darbību nodrošinošās infrastruktūras izveidi un jauna savienojošā sliežu ceļa būvniecību uz Krievu salu, kā arī sakaru sistēmas modernizāciju posmā starp esošajām Bolderājas un Lāčupes stacijām;

17.2. Daugavas labajā krastā jauna pievedceļa būvniecību posmā no SIA "Rīgas firma "Lugaži"" teritorijas līdz šķērsojumam ar Sarkandaugavas atteku Vējzaķusalas rajonā, lai nodrošinātu kravu padevi uz Kundziņsalu, likvidējot staciju "Rīga-Krasta".

18. Ziņojumā norādīts, ka Satiksmes ministrijas, Rīgas domes un VAS "Latvijas dzelzceļš" sadarbībā ir izstrādāta Rīgas dzelzceļa mezgla attīstības shēma, lai ilgtermiņā nodrošinātu kravu un pasažieru pārvadājumus Rīgas pilsētā.

19. Daugavas labajā krastā kravu piegāde Kundziņsalai paredzēta no Ganību parka. Ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojumā piedāvātie pievedceļu risinājumi šķērsotu maz apdzīvotu un neapbūvētu teritoriju:

19.1. 1.variants - trases sākums no esošās dzelzceļa trases pie SIA "Rīgas firma "Lugaži"" teritorijas Lugažu ielas un Ilzenes ielas krustojumā, tālāk virzās gar Mazās Vējzaķusalas austrumu daļu, skar garāžu kooperatīvu teritoriju, šķērso Uriekstes ielu, pievedceļa posms beidzas pie esošā dzelzceļa tilta pār Sarkandaugavas atteku;

19.2. 2.variants - trases sākums analogs 1.variantam - no esošās dzelzceļa trases pie SIA "Rīgas firma "Lugaži"" teritorijas Lugažu ielas un Ilzenes ielas krustojumā, tālāk pievedceļš virzās gar Mazās Vējzaķusalas austrumu daļu, skar garāžu kooperatīvu teritoriju, tālāk trase atvirzās uz austrumiem, atšķirībā no 1.varianta šķērso neapbūvētu teritoriju un Uriekstes ielu un sasniedz Sarkandaugavas atteku 300-350 m uz austrumiem no esošā dzelzceļa tilta pār Sarkandaugavas atteku. Šajā variantā dzelzceļa trase tiktu veidota paralēli un maksimāli pietuvināta plānotajam autoceļam, kas ietvers arī Sarkandaugavas attekas šķērsojumu. Tas ļautu izveidot vienotu transporta koridoru (Ziemeļu šķērsojums) kravu piegādei Kundziņsalai. Atbilstoši ziņojumā norādītajam Sarkandaugavas attekas šķērsojums neietilpst izvērtējamajā projektā.

20. Atbilstoši ziņojumā norādītajam Daugavas kreisajā krastā piedāvātie alternatīvie risinājumi paredz:

20.1. 1.variants - jaunā stacija "Bolderāja 2" tiek izveidota dzelzceļa līnijas posmā starp esošajām Bolderājas un Lāčupes stacijām (aptuveni 2,5 km attālumā no stacijām). Pievedceļš uz Krievu salu tiktu novirzīts no jaunās stacijas ziemeļu robežas (aptuveni 2,3 km no Bolderājas stacijas), pie Daugavgrīvas šosejas tas šķērsotu Hapaka grāvi (viens sliežu ceļš), tālāk Daugavgrīvas šoseju, Beķera grāvi, kā arī aptuveni 8 meliorācijas grāvjus Spilves pļavās;

20.2. 2.variants - jaunā stacija "Bolderāja 2" tiek izveidota aptuveni 1,7 km attālumā no Bolderājas stacijas. Pievedceļš uz Krievu salu tiktu novirzīts no jaunās stacijas ziemeļu robežas, šķērsotu Hapaka grāvi un tālāk Daugavgrīvas šoseju, Beķera grāvi, kā arī aptuveni 8 meliorācijas grāvjus Spilves pļavās.

21. Izvērtējot piedāvātās Rīgas brīvostas apkalpošanai nepieciešamo Rīgas dzelzceļa tīkla staciju un savienojošo sliežu ceļu rekonstrukcijas alternatīvas pēc izvēlētajiem kritērijiem - gaisa kvalitāte, troksnis, ietekme uz ūdeņiem, augsni, bioloģisko daudzveidību, īpašumiem - ziņojuma autori rekomendē īstenot:

21.1. Daugavas labajā krastā pievedceļa Kundziņsalai 2.variantu;

21.2. Daugavas kreisajā krastā jaunās stacijas "Bolderāja 2" izveides un pievedceļa Krievu salai 1.variantu.

22. VPVB, pamatojoties uz izvērtētās dokumentācijas analīzi par Rīgas brīvostas apkalpošanai nepieciešamo Rīgas dzelzceļa tīkla staciju un savienojošo sliežu ceļu rekonstrukciju, secina, ka:

22.1. realizējot paredzēto darbību, plānots, ka ap 2020.gadu dzelzceļa kravu pārvadājumu kapacitāte Daugavgrīvas un Bolderājas virzienā palielināsies līdz 25 miljoniem tonnu gadā, tostarp jaunajā stacijā "Bolderāja 2" apstrādājot un nosūtot uz dzelzceļa mezglu "Krievu sala" 15 miljonus tonnu kravu gadā un rekonstruējamajā stacijā "Bolderāja 1" apstrādājot un piegādājot ostas objektiem 10 miljonus tonnu kravu gadā;

22.2. realizējot paredzēto darbību, plānots, ka Kundziņsalas virzienā ap 2020.gadu nosūtīs līdz 5 miljoniem tonnu gadā dzelzceļa kravu pārvadājumu;

22.3. paredzētās darbības rezultātā būtiski uzlabosies dzelzceļa transporta tehniskais un loģistiskais nodrošinājums, tiks pilnveidoti un ieviesti jauni vadības un sakaru līdzekļi, samazināsies vilcienu stāvēšanas un manevrēšanas laiks;

22.4. pieaugs dzelzceļa transporta plūsmas intensitāte Pārdaugavā un samazināsies kravu piegāde Rīgas brīvostai ar autotransportu;

22.5. paredzētā darbība ir saistīta ar to, ka daļa Rīgas ostas aktivitāšu tiks pārceltas no pilsētas centra uz Krievu salu;

22.6. VAS "Latvijas dzelzceļš" ir izstrādāta vienota ugunsgrēku novēršanas un likvidācijas sistēma, kā arī nodrošināta darbinieku apmācība darbībām, kas veicamas avāriju situācijās, lai nepieļautu vides piesārņošanu; stacijas ir nodrošinātas ar nepieciešamajiem sorbentiem un līdzekļiem naftas produktu savākšanai avārijas gadījumā; līdzvērtīgu aprīkojumu nepieciešams nodrošināt arī jaunajos objektos;

22.7. Rīgas dzelzceļa mezgla publiskā dzelzceļa infrastruktūra beidzas Bolderājas stacijā, un tālākā kravu piegāde notiek pa atsevišķu komersantu vai Rīgas brīvostas īpašumā esošiem pievedceļiem - privātās lietošanas dzelzceļa infrastruktūru;

22.8. Daugavas labajā krastā plānots izbūvēt vienu aptuveni 2,4 km garu sliežu ceļu, kura vidusdaļā plānots izveidot 800 m garu vilcienu maiņas posmu ar diviem sliežu ceļiem;

22.9. sliežu ceļus paredzēts veidot uzbērumā, dzelzceļa uzbērumam piegulošajā teritorijā paredzēts izveidot grāvjus virszemes ūdens novadīšanai;

22.10. jaunā sliežu ceļa izveidei uz Kundziņsalu nepieciešami aptuveni 3,6 ha zemes;

22.11. Bolderājas stacijas paplašināšanai papildus nepieciešami aptuveni 4 ha zemes;

22.12. 1.variantā jaunās stacijas "Bolderāja 2" izveides teritorijā Hapaka grāvi šķērsos astoņi sliežu ceļi un autoceļš dzelzceļa tehniskās apkalpošanas un ugunsdzēsības vajadzībām, kam saskaņā ar ziņojumā norādīto paredzēts izveidot atsevišķus 8 tiltus; savukārt 2.variantā paredzētā darbība neskar Hapaka grāvi, jo būvniecība paredzēta uz ziemeļiem no Hapaka grāvja šķērsojuma;

22.13. jaunās stacijas "Bolderāja 2" izveidei nepieciešami aptuveni 4,4 ha zemes;

22.14. jaunā, aptuveni 4 km garā sliežu ceļa izveidei uz Krievu salu nepieciešami aptuveni 15,5 ha zemes;

22.15. Bolderājas stacijā, Bolderājas mikrorajona tuvumā un pievedceļa uz Krievu salu posmā pie Daugavgrīvas ielas un Zilās ielas šķērsojuma trokšņa un vibrācijas samazināšanai sliežu ceļa būvniecībā paredzēts izmantot zemgulšņu un zemsliežu trokšņus un vibrāciju slāpējošas starplikas;

22.16. posmā no Lāčupes stacijas līdz jaunajai stacijai "Bolderāja 2" darbus plānots veikt esošā dzelzceļa uzbēruma un dzelzceļa nodalījuma joslā;

22.17. stacijām "Bolderāja 1" un "Bolderāja 2" un tās savienojošajam sliežu ceļam nosakāma 50 m plata aizsargjosla katrā pusē no malējās sliedes, savukārt pievedceļiem uz Kundziņsalu un Krievu salu - 25 m katrā pusē no malējās sliedes;

22.18. paredzētās darbības īstenošanai nav nepieciešama dzīvojamo māju nojaukšana;

22.19. jaunā sliežu ceļa izveide uz Kundziņsalu skar Finanšu ministrijai piederošo garāžu kooperatīvu;

22.20. Daugavas labajā krastā vienā urbumā, teritorijā uz dienvidaustrumiem no muitas posteņa, tika konstatētas grunts paraugā vara, cinka un svina koncentrācijas, kas pārsniedz Ministru kabineta 25.10.2005. noteikumos Nr.804 "Noteikumi par augsnes un grunts kvalitātes normatīviem" noteikto kritisko robežlielumu (C), kas prasa papildu analīžu un pasākumu veikšanu teritorijas sagatavošanas laikā;

22.21. jaunā sliežu ceļa uz Kundziņsalu izvietojumā ir ņemts vērā SIA "Rīgas firma "Lugaži"" iebildumi, un trase ir maksimāli atvirzīta no SIA "Rīgas firma "Lugaži"" teritorijas; vienlaikus ziņojumā norādīts, ka, ja tiks panākta vienošanās ar SIA "Rīgas firma "Lugaži"" par nekustamā īpašuma daļas atpirkšanu, trase uz Kundziņsalu tiks atvirzīta no dzīvojamām ēkām Kaķasēkļa dambī;

22.22. Daugavas kreisajā krastā būvniecība pamatā notiks meliorētajās Spilves pļavās, meliorācijas grāvju šķērsošanai dzelzceļa uzbērumā paredzēts izveidot atbilstoša mēroga caurtekas;

22.23. ņemot vērā vājo grunšu izplatību un esošās meliorācijas sistēmas, jāparedz atbilstošu inženiertehnisko pasākumu plānošana un veikšana projektēšanas un būvniecības laikā;

22.24. Daugavas kreisajā krastā paredzētā darbība pamatā notiks Rīgas brīvostas teritorijā;

22.25. Hapaka grāvja šķērsošanai pie Daugavgrīvas šosejas paredzēts izbūvēt tiltu vienam sliežu ceļam;

22.26. Daugavgrīvas ielas un Zilās ielas šķērsošanai paredzēts izveidot divlīmeņu šķērsojumu, dzelzceļam izmantojot 2.līmeni,

22.27. Beķera grāvja šķērsošanai paredzēts izbūvēt tiltu, kas virzītos arī pāri Beķera grāvja labajā pusē esošajam autoceļam;

22.28. paplašinot Bolderājas staciju, nepieciešama meža zemes transformēšana;

22.29. skartajos meža nogabalos nav konstatētas īpaši aizsargājamas sugas vai biotopi, tajos nav noteikti meža atslēgas biotopi;

22.30. plānoto dzelzceļa joslu tuvumā nav kultūras un arhitektūras pieminekļu;

22.31. plānotās dzelzceļa līnijas nešķērso un to tiešā tuvumā nav īpaši aizsargājamo dabas teritoriju (arī Latvijas "NATURA 2000" Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju);

22.32. atbilstoši Rīgas domes 18.08.2009. saistošajiem noteikumiem Nr.5 "Grozījumi Rīgas domes 2005.gada 20.decembra saistošajos noteikumos Nr.34 "Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi"", Daugavas labajā krastā trases 2.variants un Daugavas kreisajā krastā jaunās stacijas "Bolderāja 2" un pievedceļa uz Krievu salu izbūves 1.variants pilnībā atbilst teritorijas plānotajai (atļautajai) izmantošanai. Savukārt Daugavas labajā krastā trases 1.varianta un Daugavas kreisajā krastā jaunās stacijas "Bolderāja 2" un pievedceļa uz Krievu salu izbūves 2.varianta realizācijai nepieciešami precizējumi saistībā ar to atbilstību teritorijas plānotajai (atļautajai) izmantošanai;

22.33. realizējot paredzēto darbību, tiks radītas aptuveni 100 līdz 120 jaunas darba vietas;

22.34. atbilstoši prognozētajam piesārņojošo vielu emisijas gaisā piegulošajās teritorijās nepārsniegs normatīvajos aktos noteiktās robežvērtības;

22.35. Daugavas labajā krastā dzelzceļa pievedceļa tuvumā esošo dzīvojamo māju teritorijās pieļaujamie trokšņa līmeņi netiks pārsniegti, taču nākotnē, vēl pieaugot vilcienu satiksmes intensitātei, nepieciešams izvērtēt prettrokšņa sienas izveidi Vējzaķusalas mikrorajona trasei tuvākajā posmā; tā kā tuvākās mājas Kaķasēkļa dambī 2 atrodas līdz 50 m attālumā no plānotā dzelzceļa, tad aptuveni 400 m garā posmā trokšņa un vibrācijas samazināšanai sliežu ceļa būvniecībā paredzēts izmantot koka gulšņus un zemgulšņu un zemsliežu trokšņus un vibrāciju slāpējošas starplikas;

22.36. tiek prognozēts, ka Daugavas kreisajā krastā ārpus dzelzceļa nodalījuma joslai piegulošajā teritorijā troksnis nepārsniegs daudzstāvu dzīvojamo ēku teritorijām noteiktos trokšņa līmeņus;

22.37. pieaugot kravu pārvadājumiem, Rīgas pašvaldībai sadarbībā ar VAS "Latvijas dzelzceļš" jāizvērtē prettrokšņa sienas izveides nepieciešamība un iespējamie risinājumi teritorijās posmā no Torņakalna līdz Lāčupītei, kur dzīvojamās mājas atrodas tiešā dzelzceļa nodalījuma joslas tuvumā;

22.38. dzelzceļa kravu plūsmu būtiska palielināšanās Daugavas kreisajā krastā saistāma ar esošo dzelzceļa pārbrauktuvju darbības atbilstošu nodrošināšanu un Rīgas pilsētas ielu infrastruktūras attīstības savlaicīgiem risinājumiem;

22.39. jaunās stacijas "Bolderāja 2" ūdens apgādei paredzēts ierīkot artēzisko urbumu, notekūdeņus savākt krājrezervuārā, siltumapgādei izbūvēt katlumāju ar sašķidrinātās gāzes apkuri, visā stacijas teritorijā (4,4 ha) paredzēts izveidot lietusūdeņu savākšanas sistēmu un aprīkot to ar lietusūdeņu attīrīšanas ietaisēm, attīrītos ūdeņus novadot Hapaka grāvī;

22.40. ir paredzēti pasākumi ietekmes uz vidi mazināšanai būvniecības laikā - naftas produktu piesārņojuma noplūžu nepieļaušanai ūdensobjektos, putekļu emisiju mazināšanai, būvdarbu norisi organizējot tikai diennakts gaišajā laikā, atkritumu apsaimniekošanu veicot atbilstoši normatīvo aktu prasībām, kā arī ievērojot zivju nārsta laiku, plānojot darbus ūdensobjektos, iespēju robežās būvdarbus organizējot ārpus putnu ligzdošanas sezonas, Spilves pļavās dzelzceļa zemes nodalījuma joslā zāles pļaušanu paredzot tikai pēc 1.augusta;

22.41. Rīgas brīvostai un citiem komersantiem, kuri kravu pārvadājumiem izmanto iepriekšminēto dzelzceļa infrastruktūru, kas tās turpinājumā šķērso Silikātu ielu Bolderājas mikrorajonā un Parādes ielu Daugavgrīvas mikrorajonā, pieaugot kravu apgrozījumam un privātās dzelzceļa infrastruktūras noslogojumam, jāapsver iespēja veidot divlīmeņu šķērsojumus, lai nodrošinātu netraucētu autotransporta plūsmu; šie risinājumi nav ietverti konkrētajā projektā un ir risināmi kontekstā ar turpmāko Daugavgrīvas objektu attīstību;

22.42. realizējot nepieciešamos noslēguma ziņojumā un šajā atzinumā norādītos pasākumus, izslēdzoši apstākļi, kas liegtu īstenot paredzēto darbību, nav konstatēti.

23. Balstoties uz noslēguma ziņojumu, VPVB 10.09.2009. sniedza atzinumu Nr.13, izvirzot obligātos nosacījumus un turpmākajā projektēšanā veicamos pasākumus Rīgas brīvostas apkalpošanai nepieciešamo Rīgas dzelzceļa tīkla staciju un savienojošo sliežu ceļu rekonstrukcijai:

23.1. projekta realizācijai plānotajā apjomā, ja realizācijai tiek izvēlēts Daugavas labajā krastā trases 1.variants un Daugavas kreisajā krastā jaunās stacijas "Bolderāja 2" un pievedceļa uz Krievu salu izbūvei 2.variants, nepieciešami precizējumi saistībā ar to atbilstību teritorijas plānotajai (atļautajai) izmantošanai, savukārt 2.variants Daugavas labajā krastā un 1.variants Daugavas kreisajā krastā atbilst teritorijas plānojuma risinājumiem, kas apstiprināti ar Rīgas domes 18.08.2009. saistošajiem noteikumiem Nr.5;

23.2. projekta izstrādes gaitā jāievēro visas uz paredzēto darbību attiecināmās aizsargjoslas un nepieciešamības gadījumā jāparedz rakstveida vienošanos slēgšana ar tiesiskajiem valdītājiem par būvniecības laikā plānoto darbu veikšanu aizsargjoslās;

23.3. turpmākajā projektēšanas posmā jānodrošina nepieciešamie inženiertehniskie un organizatoriskie pasākumi, lai nepārsniegtu trokšņa normatīvus dzīvojamās apbūves tuvumā;

23.4. nepieciešama VAS "Latvijas dzelzceļš" sadarbība ar Rīgas domi dzelzceļa un autotransporta infrastruktūras projektu attīstības koordinācijā, lai mazinātu sabiedrības neapmierinātību, ko varētu izraisīt iespējamie autotransporta satiksmes traucējumi, vienlaikus realizējot plānoto Daugavgrīvas ielas rekonstrukciju un dzelzceļa šķērsojuma pār to izbūvi uz Krievu salu, kā arī vienlaicīga Ziemeļu šķērsojuma un dzelzceļa pievadu Krievu salai un Kundziņsalai izbūve. Šai nolūkā savstarpēji saskaņojami un izstrādājami konkrēto būvdarbu organizācijas risinājumi, nodrošinot iespējami netraucētu autotransporta satiksmi arī būvdarbu laikā un netraucētu un drošu dzelzceļa kravu plūsmu;

23.5. saskaņā ar Zvejniecības likuma 26.panta trešās daļas prasībām, uzsākot darbību, kas saistīta ar Hapaka grāvja un Beķera grāvja šķērsošanu un kas var kaitēt zivju resursiem vai mainīt ūdens ekosistēmu, nepieciešams veikt projekta zivsaimniecisko ekspertīzi, lai noteiktu ietekmes un iedarbības apjomus, iespējamo zaudējumu un kompensācijas lielumu un veidu;

23.6. jāparedz un jārealizē pasākumi, lai nepieļautu naftas produktu un citu piesārņojošo vielu nokļuvi augsnē un ūdeņos objekta būvniecības un ekspluatācijas laikā;

23.7. būvdarbu, kas var izraisīt ūdensteču piesārņojumu, veikšanas termiņi un iespējamo ietekmju samazināšanas vai kompensācijas pasākumi jāsaskaņo Valsts vides dienestā;

23.8. ņemot vērā konstatēto grunts piesārņojumu vienā urbumā Daugavas labajā krastā, turpmākajā projekta izstrādes gaitā jāprecizē norokamās piesārņotās grunts apjomi un jānodrošina nepieciešamā rīcība tās apsaimniekošanai, lai nepieļautu piesārņojuma izplatību;

23.9. atbilstoši ziņojumā paredzētajam nepieciešams izstrādāt paredzētās darbības skarto Spilves pļavu meliorācijas sistēmu pārveides projektu;

23.10. ņemot vērā vājo grunšu izplatību, būvniecības laikā jānodrošina atbilstošie ziņojumā paredzētie inženiertehniskie pasākumi;

23.11. atbilstoši ziņojumā paredzētajam jānodrošina nepieciešamo grāvju un caurteku ierīkošana, lai novērstu beznoteces un pārpurvotu teritoriju izveidošanos;

23.12. atbilstoši ziņojumā paredzētajam visā jaunās stacijas "Bolderāja 2" teritorijā jāizveido lietusūdeņu savākšanas sistēma un tā jāaprīko ar lietusūdeņu attīrīšanas ietaisēm;

23.13. dzelzceļa stacijās jābūt pietiekamam nepieciešamajam aprīkojumam un sorbentiem naftas produktu savākšanai iespējamās avārijas gadījumā, kā arī atbilstoši apmācītam personālam avāriju gadījumos;

23.14. izbūvējot staciju "Bolderāja 2" teritorijā, kas ietver Hapaka grāvi, atbilstoši ziņojumā paredzētajam jānodrošina lietusūdeņu no tiltiem savākšana un novadīšana uz lietusūdeņu attīrīšanas ietaisēm;

23.15. atbilstoši ziņojumā paredzētajam Spilves pļavu teritorijā gar pievedceļu Krievu salai neveidot koku un krūmu stādījumus;

23.16. nodrošināt ziņojumā paredzētos pasākumus ietekmes mazināšanai būvniecības laikā:

23.16.1. putekļu emisiju gaisā samazināšanai mitrināt/nosegt transportējamos būvmateriālus, kas put;

23.16.2. būvdarbus organizēt diennakts gaišajā laikā;

23.16.3. būvniecības atkritumus nodot apsaimniekotājiem, kas saņēmuši attiecīgu atļauju;

23.16.4. zemes darbus Spilves pļavās neveikt putnu ligzdošanas laikā;

23.17. neveidot būvmateriālu nokraušanas un uzglabāšanas laukumus Spilves pļavās, ārpus minimāli nepieciešamajām teritorijām;

23.18. būvdarbu veikšanas plāns un grafiks izstrādājams un realizējams tādējādi, lai neradītu avārijas situācijas un būtiskus traucējumus esošā dzelzceļa ekspluatācijai un autotransporta satiksmei, paredzot nepieciešamos papildu drošības pasākumus būvdarbu laikā;

23.19. pēc būvdarbu pabeigšanas jāsakārto būvniecības nodrošināšanai izmantotā teritorija;

23.20. Valsts vides dienesta Lielrīgas reģionālajā vides pārvaldē jāpieprasa un jāsaņem vides aizsardzības tehniskie noteikumi akceptētajiem Rīgas brīvostas apkalpošanai nepieciešamo Rīgas dzelzceļa tīkla staciju un savienojošo sliežu ceļu rekonstrukcijas variantiem;

23.21. vēlams Rīgas domē un Rīgas brīvostas pārvaldē saskaņot drenāžas noteces monitoringa mērījumu vietas, kur jaunbūvējamās dzelzceļu pievedceļu trases šķērso slēgtās drenāžas iecirkņus, un nodrošināt monitoringu būvniecības laikā un gadu pēc būvniecības darbu pabeigšanas.

24. Rīgas brīvostas pārvaldes valde saskaņā ar 17.09.2009. Rīgas brīvostas valdes lēmumu Nr.95 "Par paredzētās darbības - Rīgas brīvostas apkalpošanai nepieciešamo Rīgas dzelzceļa tīkla staciju un savienojošo sliežu ceļu rekonstrukcijas - akceptēšanu" ir akceptējusi VAS "Latvijas dzelzceļš" (vienotais reģistrācijas Nr.40003032065, adrese: Gogoļa iela 3, Rīga, LV-1547) paredzēto darbību - Rīgas brīvostas apkalpošanai nepieciešamo Rīgas dzelzceļa tīkla staciju un savienojošo sliežu ceļu rekonstrukciju, projekta turpmākās izstrādes laikā ievērojot VPVB 10.09.2009. atzinumā Nr.13 izvirzītos nosacījumus.

Ņemot vērā minētos apsvērumus un pamatojoties uz likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 22.panta otro daļu, Rīgas dome, atklāti balsojot "par" - 53 balsis, "pret" - 0 balsis, "atturas" - 0 balsis, nolemj:

1. Akceptēt paredzēto darbību - Rīgas brīvostas apkalpošanai nepieciešamo Rīgas dzelzceļa tīkla staciju un savienojošo sliežu ceļu rekonstrukciju:

1.1. Daugavas kreisajā krastā jaunās stacijas "Bolderāja 2" un pievedceļa Krievu salai izveides 1.variantu;

1.2. Daugavas labajā krastā pievedceļa Kundziņsalai 2.variantu, izbūvējot divlīmeņu šķērsojumu Uriekstes ielas šķērsošanai ar paredzēto dzelzceļa sliežu ceļu.

2. Projekta turpmāko izstrādi veikt atbilstoši Vides pārraudzības valsts biroja 10.09.2009. atzinumā Nr.13 izvirzītajiem obligātajiem nosacījumiem.

3. Saskaņā ar likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 26.panta trešo daļu un Administratīvā procesa likuma 188.panta otro daļu lēmumu viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas var pārsūdzēt Administratīvās rajona tiesas Rīgas tiesu namā Antonijas ielā 6, Rīgā, LV-1010.

4. Lēmums stājas spēkā piecpadsmitajā dienā pēc tā pieņemšanas.

5. Rīgas domes Sabiedrisko attiecību nodaļai triju dienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas ievietot to Rīgas pilsētas pašvaldības portālā www.riga.lv un piecu darba dienu laikā nosūtīt publicēšanai laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", publikācijā norādot, kur ieinteresētās personas var iepazīties ar:

5.1. lēmuma saturu;

5.2. lēmuma pamatojumu un informāciju par sabiedriskās apspriešanas procesu;

5.3. pasākumiem, kas tiks veikti, lai novērstu vai samazinātu nelabvēlīgo ietekmi uz vidi.

6. Rīgas pilsētas būvvalde ir atbildīga par lēmuma izpildi.

Rīgas domes priekšsēdētājs N.Ušakovs

Rīgā 2011.gada 5.aprīlī

13.04.2011