Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: zaudējis spēku
Tiesību akts ir zaudējis spēku.

Ministru kabineta rīkojums Nr.111

Rīgā 2011.gada 16.martā (prot. Nr.16 44.§)

Par Koncepciju par minimālās mēneša darba algas noteikšanu turpmākajiem gadiem

1. Atbalstīt Koncepcijas par minimālās mēneša darba algas noteikšanu turpmākajiem gadiem (turpmāk - koncepcija) kopsavilkumā ietverto minimālās mēneša darba algas noteikšanas pamatprincipa 1.variantu.

2. Noteikt Labklājības ministriju par atbildīgo institūciju koncepcijas īstenošanā.

3. Labklājības ministrijai sagatavot un labklājības ministram līdz 2011.gada 1.jūlijam iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā noteikumu projektu par minimālās mēneša darba algas noteikšanas un pārskatīšanas kārtību, iekļaujot koncepcijā paredzētos minimālās mēneša darba algas noteikšanas un pārskatīšanas pamatprincipus.

4. Atzīt par spēku zaudējušu Ministru kabineta 2003.gada 28.maija rīkojumu Nr.356 "Par Koncepciju par minimālo darba algu" (Latvijas Vēstnesis, 2003, 81.nr.).

Ministru prezidents V.Dombrovskis

Labklājības ministre I.Jurševska



 

(Ministru kabineta
2011.gada 16.marta
rīkojums Nr.111)

Koncepcijas par minimālās mēneša darba algas noteikšanu turpmākajiem gadiem kopsavilkums

Koncepcijas mērķis - izvēlēties tādus minimālās mēneša darba algas noteikšanas un pārskatīšanas pamatprincipus, lai normāla darba laika ietvaros tiktu garantēta Latvijas materiālās labklājības līmenim un ekonomiskajai situācijai samērīga minimālā mēneša darba alga (vidējais darba algu līmenis, sociālās garantijas, dzīvošanas izmaksas un citi faktori), turklāt šai algai jābūt sociāli taisnīgai un jānodrošina pēc iespējas augsts nodarbinātības līmenis.

Koncepcijā analizēta esošā situācija un aplūkota ar minimālās mēneša darba algas (turpmāk - minimālā alga) noteikšanu un pārskatīšanu saistītā problēma. Problēmas risinājumam piedāvāti jauni minimālās algas noteikšanas un pārskatīšanas pamatprincipi (minimālās algas noteikšanai sniegti trīs varianti).

1. Minimālās algas noteikšanas pamatprincips:

1.variants - minimālā alga netiek piesaistīta konkrētiem makroekonomiskajiem un citiem rādītājiem, bet tās iespējamās izmaiņas vērtētas pēc ekonomiskās situācijas valstī un citiem rādītājiem;

2.variants - minimālā alga tiek noteikta un paaugstināta (samazināta) atbilstoši darba ražīguma izmaiņām kalendāra gadā pirms tā gada, kurā apstiprina jauno minimālās algas apmēru;

3.variants - sākot ar 2012.gadu, minimālā alga tiek noteikta un paaugstināta tā, lai piecu gadu pārejas periodā tās neto apmērs sasniegtu 100 procentus no Centrālās statistikas pārvaldes aprēķinātās iztikas minimuma patēriņa groza vidējās gada vērtības.

2. Minimālās algas pārskatīšanas periodiskuma pamatprincips - vienreiz gadā.

3. Minimālās algas saskaņošanas pamatprincips - minimālās algas apmēru un ieviešanas datumu nākamajā kalendāra gadā saskaņo ar sociālajiem partneriem Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes sēdē pirms lēmuma pieņemšanas Ministru kabinetā.

4. Minimālās algas apmēra apstiprināšanas pamatprincips - izstrādājot valsts budžeta projektu, Ministru kabinets nosaka minimālās algas konkrēto apmēru nākamajā kalendāra gadā un tā ieviešanas datumu (ņemot vērā Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes lēmumu).

5. Minimālās algas pārskatīšanas sasaistes pamatprincips - pārskatot minimālo algu, pārskata no valsts un pašvaldību budžeta finansēto iestāžu darbinieku mēneša darba algu skalas, palielinot tās atbilstoši budžeta iespējām un ņemot vērā minimālās algas paaugstināšanas ietekmi uz valsts kopbudžeta bilanci un makroekonomisko situāciju valstī.

6. Minimālās algas paaugstināšanai nepieciešamā papildu finansējuma nodrošināšanas pamatprincips - likumprojektā par valsts budžetu nākamajam gadam paredz minimālās algas paaugstināšanai nepieciešamo papildu finansējumu.

Minimālās algas provizoriskais apmērs attiecīgajiem gadiem (lati)

 

2012.gads

2013.gads

2014.gads

1.variants

206

212

218

2.variants

204

211

216

3.variants

208

215

222

Koncepcijā ir sniegta informācija par nepieciešamajām izmaiņām tiesību aktos un koncepcijas risinājuma finansiālā ietekme (provizoriskie aprēķini par ieņēmumiem un izdevumiem valsts budžetā).

Saskaņā ar Finanšu ministrijas provizoriskajiem aprēķiniem izdevumi valsts budžetā un ieņēmumi kopbudžetā ir šādi:

(milj. latu)

 

2012.gads

2013.gads

2014.gads

izdevumi valsts budžetā

ieņēmumi kopbudžetā

izdevumi valsts budžetā

ieņēmumi kopbudžetā

izdevumi valsts budžetā

ieņēmumi kopbudžetā

1.variants

0,4

7,3

0,7

14,6

1,2

22,0

2.variants

0,4

7,3

0,7

14,6

1,2

22,0

3.variants

0,7

14,6

1,2

22,0

1,9

29,2

Jautājums par minimālās algas apmēru tiks izskatīts, sagatavojot valsts budžetu 2012.gadam, atbilstoši konkrētā brīža ekonomiskajai un fiskālajai situācijai.

Koncepciju izstrādāja Labklājības ministrijas izveidota darba grupa, kurā piedalījās arī sociālo partneru pārstāvji. Vairākums darba grupas locekļu (valsts institūciju pārstāvji un piesaistītais Latvijas Bankas eksperts) atbalsta Labklājības ministrijas priekšlikumu turpmāk minimālās algas noteikšanai izmantot minimālās algas noteikšanas pamatprincipu 1.variantu, kad minimālā alga netiek tieši piesaistīta konkrētiem makroekonomiskajiem un citiem rādītājiem, bet turpmāk mainās atbilstoši ekonomiskajai situācijai valstī, ņemot vērā plašu makroekonomisko rādītāju kopu un citus rādītājus. Krasi mainīgās valsts ekonomiskās attīstības situācijā tas ir vienīgais variants, kas ļauj elastīgi reaģēt uz makroekonomikas attīstības pārmaiņām.

Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes 2011.gada 3.februāra sēdē koncepcija tika saskaņota ar sociālajiem partneriem - Latvijas Darba devēju konfederāciju un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienību, kas atbalsta minimālās algas noteikšanas pamatprincipu 1.variantu (tas ir precizēts un papildināts ar izvērtēšanas rādītājiem minimālās algas apmēra noteikšanai).

Labklājības ministre I.Jurševska

16.03.2011