Darbības ar dokumentu

Darbības ar dokumentu
Tiesību akts: spēkā esošs

Privatizācijas procesa revīzijas departamenta Kolēģijas lēmums Nr.5.1-2-25

Rīgā 1999.gada 10.februārī

Par Valsts Rīgas vīna un šampanieša kombināta privatizācijas procesa likumību

Privatizācijas procesa revīzijas departamenta kolēģija šādā sastāvā: kolēģijas priekšsēdētājs departamenta direktors I.Šķibelis, kolēģijas locekļi: I.Kalniņa, M.Lēruma, V.Pucis, piedaloties valsts revidentēm J.Ikvildei un I.Riekstiņai, uzaicinātajiem: Latvijas Republikas Zemkopības ministrijas Valsts īpašuma uzskaites un saglabāšanas departamenta direktoram R.J.Sproģim, bezpeļņas organizācijas VAS "Privatizācijas aģentūra" Juridiskā departamenta sektora vadītājai I.Abakukai, bezpeļņas organizācijas VAS "Privatizācijas aģentūra" Kontroles departamenta sektora vadītājai Z.Gorodņicinai, Latvijas Republikas Ekonomikas ministrijas Privatizācijas un denacionalizācijas nodaļas vadītāja vietniecei M.Saulītei, a/s "Rīgas vīni" ģenerāldirektoram A.Rudzītim, a/s "Rīgas vīni" galvenajam juriskonsultam A.Līcim,

protokolē valsts revidente I.Magone,

izskatīja revīzijas materiālus par Valsts Rīgas vīna un šampanieša kombināta Rīgā, Anrī Barbisa ielā 7, privatizācijas procesa likumību saskaņā ar revīzijas uzdevumu Nr.5.1-2-25/98 (lieta Nr.5.1-2-25) un

konstatēja:

1. Valsts Rīgas vīna un šampanieša kombināta (VRVŠK) privatizācija tika noteikta ar Latvijas Republikas Ministru padomes 22.02.1993. lēmumu Nr.91, pārveidojot šo uzņēmumu statūtsabiedrībā.

2. 28.07.1993. LR Lauksaimniecības ministrija ar pavēli Nr.373 apstiprināja VRVŠK privatizācijas projektu.

VRVŠK privatizācijas projektā nav ievērotas 16.06.1992. likuma "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu (uzņēmumu) privatizācijas kārtību" (turpmāk tekstā - likums "Par privatizācijas kārtību") 4.panta prasības:

- netika norādīta kapitāla daļu pārdošanas kārtība, akciju veidi un to proporcijas;

- 52% kapitāla daļu iespējamo pircēju vietā paredzēja realizēt konkrētiem saimnieciskiem partneriem, bet 12,5% akciju (realizācijai par sertifikātiem) netika noteikti iespējamie pircēji.

Privatizācijas projektā netika noteikti termiņi, kādos veicami maksājumi par akcijām un pirmā iemaksa, kā to nosaka ar 30.12.1992. LR MP lēmumu Nr.562 apstiprinātā valsts (pašvaldību) īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projekta parauga 2.9. punkts.

3. 06.09.1993. LR Ekonomikas ministrijas privatizācijas projektu apstiprināšanas komisijas sēdē nolēma atbalstīt VRVŠK privatizācijas projektu, lai gan privatizācijas projekts neatbilda iepriekš minētām tiesību aktu normām. Saskaņā ar likuma "Par privatizācijas kārtību" 13. pantu privatizācijas norises atbilstība LR likumiem, LR Augstākās padomes lēmumiem bija jākontrolē LR Ekonomikas ministrijai.

LR Ekonomikas ministrija nav ievērojusi iepriekš minētā likuma 7. panta prasības par to, ka informāciju par ministrijas apstiprināto valsts īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projektu Ekonomisko reformu ministrija ne vēlāk kā četras nedēļas pēc tā saņemšanas dienas publicē privatizācijas biļetenā vai LR Augstākās padomes un Ministru padomes oficiālā izdevumā. Informācija par apstiprināto VRVŠK privatizācijas projektu presē publicēta tikai pēc 2 mēnešiem un tajā nav iekļautas tiesību aktu normām atbilstošas ziņas: īss kapitāla daļu realizācijas apraksts, investīciju garantijas un lielākie kapitāla daļu pircēji.

4. Privatizācijas komisija, organizējot un vadot VRVŠK novērtēšanu, pieļāvusi šādu tiesību aktu normu neievērošanu:

- 10.06.1992. likuma "Par privatizējamo valsts un pašvaldību īpašuma objektu (uzņēmumu) un to mantas novērtēšanas kārtību" (turpmāk tekstā - likums "Par novērtēšanas kārtību") 3. pants nosaka, ka pirms privatizējamā objekta (uzņēmuma) nosacītās cenas noteikšanas veicama šā objekta (uzņēmuma) mantas inventarizācija. Privatizācijas gaitā netika sagatavoti un Privatizācijas komisijai iesniegti naudas līdzekļu, debitoru, kreditoru, ieguldījumu citās uzņēmējsabiedrībās un citu nemateriālu elementu inventarizācijas akti.

VRVŠK nosacītās cenas noteikšanai izmantoti pamatlīdzekļu inventarizācijas akti uz 01.07.1993., izejvielas, materiāli uz 01.09.1993., bet debitoru un kreditoru novērtējums veikts, izmantojot grāmatvedības datus uz 16.09.1993.

VRVŠK novērtēšanas aktos nav uzskaitīti pamatlīdzekļi bilances vērtībā Ls 35 760, kurus VRVŠK pārņēma bez atlīdzības no bezalkoholisko dzērienu rūpnīcas "Mīlgrāvis" 13.07.1993. Pamatlīdzekļu uzskaite un veiktā inventarizācija neatbilda 14.10.1992. likuma "Par grāmatvedību" prasībām. Inventarizācijas un novērtēšanas aktos, neuzrādot pamatlīdzekļus Ls 35 760 vērtībā, valstij nodarīti tiešie zaudējumi Ls 35 760 apmērā;

- novērtējot mazvērtīgo inventāru, naudas līdzekļus, debitorus, kreditorus, ieguldījumus citās uzņēmējsabiedrībās, nav ievērotas ar 21.09.1992. lēmumu Nr. 397 apstiprinātā nolikuma "Nolikums par privatizējamo valsts un pašvaldību īpašuma objektu (uzņēmumu) un to mantas novērtēšanu" (turpmāk tekstā - "Nolikums par novērtēšanu") 9. punkta prasības, ka iepriekš minētie apgrozāmie līdzekļi ir jānovērtē pēc uzņēmuma grāmatvedības uzskaites datiem novērtēšanas brīdī. Apgrozāmo līdzekļu vērtība saskaņā ar MP lēmuma Nr. 397 prasībām novērtēšanas brīdī (01.09.1993.) bija Ls 114 131. Privatizācijas komisija, nosakot apgrozāmo līdzekļu vērtību Ls 51 774, ir pieļāvusi zaudējumu nodarījumu Ls 62 357. Apgrozāmo līdzekļu vērtības samazinājums atbilstoši LR Finansu ministrijas norādījumu Nr. 832 "Par inventarizācijām" punktu 4.5, 4.6. un 4.7. prasībām netika iegrāmatots 20 dienu laikā pēc tā mēneša beigām, kurā inventarizācija veikta. VRVŠK bilancēs uz 01.10.1993. un 01.12.1993. apgrozāmie līdzekļi netika uzrādīti, ņemot vērā inventarizācijas uz 01.09.1993. rezultātus, kad apgrozāmo līdzekļu vērtība tika samazināta.

Tādējādi iepriekš minētie līdzekļi bez atlīdzības nonāca a/s "Rīgas vīni" mantas sastāvā.

5. VRVŠK bija rentabls uzņēmums (1992. gada tīrā peļņa Ls 512 555, 1993. gada pusgada tīrā peļņa Ls 117 600), privatizācijas komisija, vērtējot uzņēmumu pēc peļņas diskonta metodes, noteica tā vērtību Ls 1 967 550, bet, vērtējot pēc uzņēmuma mantas vērtības (substances), noteica vērtību Ls 405 942. Galīgo nosacīto uzņēmuma cenu privatizācijas komisija noteica Ls 400 000. Nosakot galīgo nosacīto cenu, privatizācijas komisija nav pildījusi "Nolikuma par novērtēšanu" 12. punkta prasības, kurš nosaka, ka privatizācijas komisija izvērtē ar abiem paņēmieniem noteikto uzņēmuma nosacīto cenu un nosaka tā galīgo nosacīto cenu.

6. Privatizācijas komisija nav rīkojusies atbilstoši 17.03.1992. likuma "Par valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas komisijām" 7. panta prasībām. Tas nosaka, ka privatizācijas komisijas patstāvīgi vada attiecīgo objektu privatizāciju saskaņā ar likumdošanas aktiem, kuri regulē tautsaimniecības objektu privatizācijas kārtību, kā arī nav ievērojusi likuma "Par privatizācijas kārtību" 8. pantu, kurš nosaka, ka īpašuma objekts (uzņēmums) privatizējams tikai atbilstoši apstiprinātajam privatizācijas projektam un saskaņā ar LR likumiem, LR Augstākās padomes un valdības lēmumiem.

VRVŠK privatizācijas noteiktā metode - pārveidojot statūtsabiedrībā. Ņemot vērā, ka, lietojot privatizācijas metodi "pārveidojot uzņēmējsabiedrībā", VRVŠK tiek pārveidots par akciju sabiedrību, bet pārdošanas (privatizācijas) priekšmets kapitāla daļas (akcijas) ir valsts īpašums un 07.07.1992. likuma "Par valsts un pašvaldību uzņēmumu pārveidošanu statūtsabiedrībās" 18. pantā noteikts, ka kapitāla daļas pārdodamas atbilstoši apstiprinātajā privatizācijas projektā noteiktajam kapitāla sadalījumam, bet parakstīšanās uz kapitāla daļām (akcijām) tiek organizēta likumā noteiktajā kārtībā, tad privatizācijas komisijai bija jālieto kāda no tiesību aktu normām, kas nosaka pārdošanu.

Privatizācijas komisija, vadot VRVŠK privatizāciju, t.i., organizējot parakstīšanos uz akcijām (akciju pārdošanu), pircēja noteikšanai nav izmantojusi likuma "Par privatizācijas kārtību" 2. pantā noteiktās pārdošanas metodes. 2. pants nosaka, ka nevienu īpašuma objektu (uzņēmumu), kam piemērojams šis likums, nevar privatizēt citādi kā tikai pēc vienas vai vairākām privatizācijas metodēm, no kurām četras nosaka pārdošanu:

- pārdodot atklātā izsolē vai izsolē ar pretendentu atlasi;

- pārdodot atklātā izsolē vai izsolē ar pretendentu atlasi tikai par sertifikātiem;

- pārdodot aizklātu piedāvājumu konkursā;

- pārdodot atklātā izsolē, izsolē ar pretendentu atlasi vai aizklātu piedāvājumu konkursā bez sertifikātu izmantošanas.

Neviena no metodēm neparedz tiesības valsts īpašuma (akciju) pircēju noteikt privatizācijas komisijai bez izsoles vai konkursa.

Privatizācijas komisija, izskatot jautājumu, kam dodamas tiesības iegādāties VRVŠK akcijas, nav pildījusi iepriekšminētās tiesību aktu normas un nav arī organizējusi kapitāla daļu (akciju) pārdošanu atbilstoši privatizācijas projektā paredzētajiem saimnieciskajiem partneriem. Arī 12,5% akciju, kuras privatizācijas projektā paredzēts par sertifikātiem realizēt citām personām, privatizācijas komisija nolēmusi realizēt saimniecisko partneru fiziskām personām.

Kolēģija, izvērtējot atskaites ziņojumu, revīzijas materiālus un LR Zemkopības ministrijas, LR Ekonomikas ministrijas, VAS "Privatizācijas aģentūra" un a/s "Rīgas vīni" pārstāvju sniegtos paskaidrojumus un pamatojoties uz likuma "Par Valsts kontroli" 33. pantu,

nolēma:

1. Slēgt revīziju lietā Nr. 5.1-22-25 "Par Valsts Rīgas vīna un šampanieša kombināta privatizācijas procesa likumību".

2. Noteikt šādus uzrēķinus Latvijas Republikas Zemkopības ministrijai:

Ls 35 760 par privatizējamās mantas sastāvā iekļautajiem un nenovērtētajiem pamatlīdzekļiem Ls 35 760 vērtībā, kuri pārņemti no bezalkoholisko dzērienu rūpnīcas "Mīlgrāvis" un nav uzskaitīti Valsts Rīgas vīna un šampanieša kombināta novērtēšanas aktos.

Ls 62 357 par privatizējamās mantas sastāvā iekļautajiem, bet saskaņā ar 21.09.1992. lēmumu Nr. 397 apstiprinātā nolikuma "Nolikums par privatizējamo valsts un pašvaldību īpašuma objektu (uzņēmumu) un to mantas novērtēšanu" 9. punkta prasībām atbilstoši nenovērtētajiem apgrozāmajiem līdzekļiem. Uzrēķina kopējo summu Ls 98 117 ieskaitīt valsts budžetā.

3. Uzlikt par pienākumu Latvijas Republikas Zemkopības ministrijai organizēt uzrēķina piedziņu no akciju sabiedrības "Rīgas vīni". Par veiktajiem pasākumiem informēt Valsts kontroli.

4. Nosūtīt kolēģijas lēmumu Latvijas Republikas Zemkopības ministrijai, Latvijas Republikas Ekonomikas ministrijai, bezpeļņas organizācijai valsts akciju sabiedrībai "Privatizācijas aģentūra", akciju sabiedrībai "Rīgas vīni".

Saskaņā ar likumu "Par Valsts kontroli" kolēģijas lēmumu var pārsūdzēt Valsts kontroles padomē mēneša laikā no lēmuma paziņošanas dienas, iesniedzot sūdzību Valsts kontroles Privatizācijas procesa revīzijas departamentā.

Kolēģijas priekšsēdētājs departamenta direktors I.Šķibelis

Kolēģijas locekļi: I.Kalniņa, M.Lēruma, V.Pucis

 

 

10.02.1999