Darbības ar dokumentu

Darbības ar dokumentu
Tiesību akts: spēkā esošs

Privatizācijas procesa revīzijas departamenta Kolēģijas lēmums Nr. 5.1-2-211/98

Rīgā 1998. gada 30. decembrī

Par privatizējamā valsts uzņēmuma sanatorijas "Ķemeri" privatizācijas likumību

Privatizācijas procesa revīzijas departamenta kolēģija šādā sastāvā: kolēģijas priekšsēdētājs departamenta direktors, Valsts kontroles padomes loceklis I.Šķibelis, kolēģijas locekļi: I.Kalniņa, I.Kučinska, M.Lēruma, V.Pucis, piedaloties vecākajai valsts revidentei I.Jasliņai, uzaicinātajiem: bezpeļņas organizācijas valsts akciju sabiedrības "Privatizācijas aģentūra" Juridiskā departamenta Uzņēmumu privatizācijas un denacionalizācijas juridiskā nodrošinājuma sektora vadītājai M.Lakševicai un Privatizācijas procesa departamenta Privatizācijas sektora valsts uzņēmuma sanatorijas "Ķemeri" privatizācijas kuratorei I.Lindemanei, valsts uzņēmuma sanatorijas "Ķemeri" direktorei L.Brengulei, ārstei S.Cinei; protokolē valsts revidente I.Magone, 1998. gada 6. decembrī izskatīja revīzijas materiālus par privatizējamā valsts uzņēmuma sanatorijas "Ķemeri" privatizācijas likumību saskaņā ar revīzijas uzdevumu Nr. 5.1-2-211/98 un

konstatēja:

1. Valsts uzņēmums "Ķemeri" (tālāk tekstā - v/u "Ķemeri") nodots privatizācijai ar Latvijas Republikas Ministru kabineta 1996. gada 4. decembra rīkojumu Nr. 490 "Grozījumi Ministru kabineta 1996. gada 21. februāra rīkojumā Nr. 58 "Par valsts īpašuma objektu nodošanu privatizācijai"".

Privatizējamā valsts īpašuma v/u "Ķemeri" sastāvā ir sanatorija "Ķemeri", akmens ēka (sūkņu stacija) un kūrortpoliklīnikas "Ķemeri" komplekss (sešas ūdensdziedniecības un dūņu dziedniecības ēkas, administrācijas korpuss, veļas mazgātava, poliklīnikas ēka, katlumāja, kompresoru tornis, transformatoru stacija un noliktava) E.Dārziņa ielā 28, Jūrmalā, kopmītne un koka šķūnis Alejas ielā 6, Jūrmalā. V/u "Ķemeri" (vēsturiski - viesnīca) ir piecstāvu mūra ēka, kas celta laikā no 1933. līdz 1936. gadam pēc izcilā latviešu arhitekta E.Laubes projekta (valsts nozīmes arhitektūras piemineklis ar aizsardzības Nr. 5427). Ēkā šobrīd atrodas šādi valsts nozīmes mākslas pieminekļi - interjeru dekoratīvās apdares: 1) bibliotēka (aizsardzības Nr. 3465), 2) ēdamzāle (aizsardzības Nr. 3466), 3) halle (aizsardzības Nr. 3467), 4) vestibils (aizsardzības Nr. 3468), 5) rozā salons (aizsardzības Nr. 3469).

Privatizējamā objekta sastāvā ir kopmītne Alejas ielā 6 (vēsturiski - dzīvojamā ēka, vietējas nozīmes arhitektūras piemineklis ar aizsardzības Nr. 5359) un kūrortpoliklīnikas "Ķemeri" kompleks (vēsturiski - peldu iestāde, vietējas nozīmes arhitektūras piemineklis ar aizsardzības Nr. 5425).

2. 1997. gada 7. februārī Labklājības ministrija ar aktu nodeva v/u "Ķemeri" bezpeļņas organizācijas valsts akciju sabiedrības "Privatizācijas aģentūra" valdījumā (tālāk tekstā - "Privatizācijas aģentūra"). Aktam nav pievienotas ziņas par lietojumā esošās zemes platību un zemes lietošanas dokumentiem, kā to nosaka 1994. gada 17. februāra likuma "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju" (tālāk tekstā - Privatizācijas likums) 13. panta 2. punkts, bet pievienotie inventarizācijas akti neatbilst 1993. gada 6. septembra ar Nr. 832 pieņemtajiem "Norādījumiem par inventarizācijām" un Latvijas Republikas Augstākās padomes 1992. gada 14. oktobra likuma "Par grāmatvedību" 11. panta prasībām. Pamatlīdzekļu inventarizācijā netiek uzskaitītas vērtīgas gleznas un interjera priekšmeti, nav veikta naudas līdzekļu un norēķinu inventarizācija.

Inventarizācijas dokumenti nedod skaidru priekšstatu par īpašuma stāvokli v/u "Ķemeri".

3. Pārbaudē konstatēts, ka v/u "Ķemeri" nav sakārtota grāmatvedības uzskaite, uzņēmums neveic grāmatvedības analītisko un sintētisko uzskaiti, uzskaite aprobežojas ar kases uzskaiti. Sanatorijas direktore L.Brengule nav nodrošinājusi grāmatvedības uzskaiti v/u "Ķemeri". V/u "Ķemeri" darbībā pārkāpts 1992. gada 14. oktobra likuma "Par grāmatvedību" 2. pants, kurš nosaka, ka uzņēmuma grāmatvedībai ir uzskatāmi jāatspoguļo visi uzņēmuma saimnieciskie darījumi un īpašuma stāvoklis un ka par uzņēmuma grāmatvedības kārtošanu ir atbildīgs tā vadītājs.

4. Pamatojoties uz Privatizācijas aģentūras valdes 1997. gada 18. decembra lēmumu Nr. 252/3162 "Par valsts uzņēmuma "Kūrorta direkcija" un valsts uzņēmuma sanatorijas "Ķemeri" reorganizāciju", kas paredzēja pievienot v/u "Ķemeri" kūrortpoliklīnikas kompleksu, 1998. gada 2. aprīlī Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā reģistrēta privatizējamā v/u "Ķemeri" statūtu jaunā redakcija. Privatizācijas aģentūra pēc v/u "Ķemeri" reorganizācijas neievietoja sludinājumu laikrakstos par privatizācijas priekšlikumu iesniegšanu uz reorganizēto privatizācijas objektu, kā to nosaka Privatizācijas likums, kaut gan reorganizācijas rezultātā izmainījās privatizējamā objekta sastāvs.

5. 1998. gada 5. maijā ar Privatizācijas aģentūras valdes lēmumu Nr. 103/903 apstiprināti v/u "Ķemeri" privatizācijas noteikumi.

V/u "Ķemeri" privatizācijai nav likumīga pamata, jo privatizācijas objektam nav nostiprinātas valsts īpašuma tiesības, kā to nosaka civillikuma 994. pants un Zemesgrāmatu likuma 1. pants. Privatizācijas noteikumiem nav pievienoti īpašuma tiesību apliecinošu dokumentu noraksti, kā to nosaka Privatizācijas likuma 23. pants.

V/u "Ķemeri" privatizācijas noteikumi paredzēja privatizācijas objektu pārdot uz nomaksu trīs gados par Ls 900 000, nosakot investīciju ieguldījumus Ls 10 000 000. Investīciju ieguldījums noteikts, pamatojoties uz Itālijas uzņēmējsabiedrības "Ominasis Italia - sabiedrības ar ierobežotu atbildību" (tālāk tekstā - "OI") priekšlikumiem, kuri saņemti pēc priekšlikumu iesniegšanas termiņa izbeigšanās. Noteiktais lielais investīciju ieguldījuma apjoms nedeva iespēju privatizācijā piedalīties Latvijas uzņēmējsabiedrībām. V/u "Ķemeri" bibliotēkas novērtējumam nav pieprasīts Latvijas Nacionālās bibliotēkas ekspertu vērtējums 15 589 grāmatām, no kurām 547 izdotas pirms 1940.gada, un atzinums par bibliotēkas privatizācijas lietderību kopā ar sanatoriju.

6. 1998.gada 9.jūnijā Privatizācijas aģentūra saņēma Itālijas uzņēmējsabiedrības "OI" apliecinājumu privatizēt v/u "Ķemeri" saskaņā ar privatizācijas noteikumiem. 1998.gada 16.jūnijā ar Privatizācijas aģentūras valdes lēmumu Nr. 155/1371 "OI" atzīta par atbilstošu v/u "Ķemeri" privatizācijas pretendentu, kaut gan tās iesniegtie dokumenti bija nepietiekami.

Privatizācijas aģentūra nav pieprasījumi un nav saņēmusi zvērināta revidenta vai licencēta auditora atzinumu par uzņēmējsabiedrības "OI" maksātnespēju, kā to nosaka Privatizācijas likuma 47.panta 2.punkts. Arī privatizācijas subjekta iesniegtā Romas bankas "Arab Bank PCL" izziņa neapliecina tā maksātspēju.

Uzņēmējsabiedrībai "OI" nav pieredzes kūrorta ārstniecības jomā, jo tās statūti neparedz kūrorta ārstnieciski profilaktisko darbību, rehabilitāciju, balneoloģiskos un citus medicīniskos pakalpojumus, ko paredzēts saglabāt sanatorijā pēc privatizācijas.

7. Kaut gan privatizēt v/u "Ķemeri" saskaņā ar 1998.gada 5.maijā apstiprinātajiem privatizācijas noteikumiem bija pieteicies tikai viens pretendents - uzņēmējsabiedrība "OI", Privatizācijas aģentūra 1998.gada 18.jūlijā sarīkoja formālu izsoli ar lejupejošu soli. Izsoles dalībnieka piedāvātā cena Ls 900 000 bija vienāda ar objekta pārdošanas sākuma cenu.

8. 1998.gada 25.augustā ar pircēju "OI" noslēgts nomaksas pirkuma līgums. Nomaksas pirkuma līgumā:

1) nav norādes par to, ka objekta sastāvā saskaņā ar LR kultūras ministra 1994.gada 27.decembra pavēli Nr.141 ir:

- vietējas nozīmes arhitektūras piemineklis dzīvojamā ēka Alejas ielā 6, aizsardzības Nr.5359,

- vietējas nozīmes arhitektūras piemineklis peldu iestāde E.Dārziņa ielā 28, aizsardzības Nr.5425;

2) nav noteikts pircēja pienākums noslēgt kultūras pieminekļu aizsardzības līgumu ar Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekciju saskaņā ar Ministru padomes 1992.gada 26.novembra lēmumu Nr.506;

3) sākuma bilancē nav uzrādīti novērtētie pamatlīdzekļi, inventārs, interjera priekšmeti un gleznas, kas nebija uzskaitē v/u "Ķemeri" grāmatvedības uzskaites nesakārtotības dēļ. Līdz ar to sākuma bilancē mēbeļu, interjera priekšmetu, gleznu u.c. kultūrvēsturisku priekšmetu vērtība nepareizi tiek uzrādīta kā nemateriālā vērtība.

Pirkuma līgumā, kas būtu lietderīgi no valsts interešu aizsardzības viedokļa, nav iestrādāti arī noteikumi par balneoloģisko izejvielu (ārstniecisko dūņu, minerālūdens) izmantošanu, lai novērstu unikālo dabas bagātību izvešanu no Latvijas.

9. Valsts kontrole 1998.gada 7.oktobrī nosūtīja Privatizācijas aģentūrai rakstu Nr.5.1-2/2362 par v/u "Ķemeri" privatizācijas procesa sakārtošanu atbilstoši likumdošanas normu prasībām attiecībā uz īpašuma tiesību reģistrāciju, privatizācijas subjekta dokumentu, bibliotēkas novērtējumu, pirkuma līgumā un sākuma bilancē neuzrādīto arhitektūras pieminekļu un kultūrvēsturisko priekšmetu materiālo vērtību uzskaiti līdz privatizējamā objekta nodošanai pircējam.

10. Saskaņā ar nomaksas pirkuma līguma 6.5.punktu pircējam "OI" jāreģistrē uzņēmējsabiedrība Latvijas Republikā saskaņā ar likumu "Par ārvalstu ieguldījumiem Latvijas Republikā", jānoslēdz pirkuma līguma pārjaunojums pēc uzņēmējsabiedrības reģistrācijas un jānoslēdz investīciju garantiju līgums.

SIA "Ominasis Latvia" reģistrēta LR Uzņēmumu reģistrā 1998.gada 3.novembrī ar reģistrācijas Nr.000341701, adrese Jūrmala, Ē.Dārziņa iela 28. Kaut gan SIA "Ominasis Latvia" reģistrēta privatizējamajā objektā, Uzņēmumu reģistrā netika iesniegts reģistrējamās uzņēmējsabiedrības adresi apliecinošs dokuments atbilstoši likuma "Par uzņēmējdarbību" 31.panta prasībām.

Pārjaunojuma un investīciju garantiju līgums līdz kolēģijas lēmuma pieņemšanai nebija noslēgts.

11. V/u "Ķemeri" privatizācijā nav ievērotas likumdošanas aktu prasības, nav veikts viss nepieciešamais, lai sanatoriju "Ķemeri", kas celta 1936.gadā pēc latviešu arhitekta E.Laubes projekta, un pārējos privatizācijas objektā iekļautos arhitektūras un mākslas pieminekļus, kas atrodas aizsargājamā Ķemeru nacionālā parka teritorijā, varētu saglabāt nākamajām paaudzēm.

Kolēģija, izvērtējot atskaites ziņojumu, revīzijas materiālus, Privatizācijas aģentūras pārstāvju un v/u "Ķemeri" direktores L.Brengules paskaidrojumus,

nolēma:

1. Slēgt revīziju lietā Nr.5.1-2-211/98 "Par privatizējamā valsts uzņēmuma sanatorijas "Ķemeri" privatizācijas likumību".

2. Noteikt valsts uzņēmuma sanatorijas "Ķemeri" pārjaunojuma un investīciju garantiju līgumu izpildes pārbaudi 1999.gadā.

3. Privatizācijas aģentūrai:

Noslēdzot pārjaunojuma līgumu ar 1998.gada 3.novembrī reģistrēto SIA "Ominasis Latvia" (reģistrācijas Nr.000341701), ņemt vērā 1998.gada 20.oktobra atzinumā konstatēto.

Ieteikt vērst uzmanību uz to, ka investīciju garantiju līgumā kā prioritāras būtu paredzamas investīcijas, kas nepieciešamas sanatorijas "Ķemeri" un tajā atrodošos arhitektūras un mākslas pieminekļu saglabāšanai un atjaunošanai, kā arī kūrorta ārstnieciskās darbības attīstībai. Līgumam pievienot investīciju ieguldīšanas grafiku un paredzēt investīciju mērķizlietojumu.

4. Privatizējamajam valsts uzņēmumam sanatorijai "Ķemeri":

Sakārtot grāmatvedības uzskaiti, ņemt uzskaitē privatizācijas gaitā novērtētās materiālās vērtības. Grāmatvedības uzskaiti kārtot atbilstoši likumiem "Par grāmatvedību", "Par uzņēmumu gada pārskatiem" un citām Latvijas Republikas likumdošanas normām par grāmatvedības uzskaiti.

5. Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijai:

Noslēgt pieminekļu aizsardzības līgumu ar SIA "Ominasis Latvia" atbilstoši LR Ministru padomes 1992.gada 26.novembra lēmumam Nr.506.

Saskaņā ar likuma "Par Valsts kontroli" 20.pantu kolēģijas lēmumu var pārsūdzēt Valsts kontroles padomē mēneša laikā no lēmuma paziņošanas dienas, iesniedzot sūdzību Valsts kontroles Privatizācijas procesa revīzijas departamentā.

Kolēģijas priekšsēdētājs I.Šķibelis

Kolēģijas locekļi: I.Kalniņa, I.Kučinska, M.Lēruma, V.Pucis

 

 

30.12.1998