Valsts budžeta revīzijas departamenta Kolēģijas lēmums Nr.5.1.-2-232
Rīgā 1998. gada 18. decembrī
Valsts kontroles Valsts budžeta revīzijas departamenta kolēģija: departamenta direktors K.Beljānis un kolēģijas locekļi R.Bērziņa, B.Breidaks, M.Prāma un R.Zonenbergs izskatīja revīzijas rezultātus par 1997. gadā un 1998. gada 9 mēnešos paredzēto valsts budžeta līdzekļu izlietojumu Valsts civildienesta pārvaldē apakšprogrammas "Civildienests" realizēšanai un
konstatēja:
Valsts civildienesta pārvalde (turpmāk tekstā - VCP) savu darbību veic saskaņā ar likumu "Par Valsts civildienestu", VCP nolikumu un citiem normatīvajiem aktiem. Sakarā ar 1996. gada 23. oktobra Ministru kabineta rīkojumu Nr.435 no 1997. gada 1. janvāra VCP atradās Labklājības ministrijas pārraudzībā, bet 1997. gada 11. jūnijā Ministru kabinets ar rīkojumu Nr.289 izveidoja Valsts pārvaldes reformas biroju un nodeva VCP šī biroja pārraudzībā.
Likuma "Par valsts civildienestu" 4. pantā noteikts, ka Valsts civildienesta pārvaldei jābūt pakļautai Ministru kabinetam, savukārt Ministriju iekārtas likuma 13. pants paredz, ka Ministru kabinets šādu pakļautību var realizēt ar ministrijas starpniecību, bet Valsts pārvaldes reformas birojs nav ministrija, tā ir valsts civiliestāde, kas izveidota uz minēto Ministru kabineta noteikumu pamata un darbojas Ministru prezidenta biedra pakļautībā. Par šādu neatbilstību nepieciešams sagatavot ziņojumu Saeimai.
VCP finansu līdzekļus veido valsts pamatbudžeta finansējums, kas 1997. gadā bija piešķirts Ls 158 754 un 1998. gadā - Ls 163 516 apmērā.
Valsts civildienesta pārvalde tai piešķirto valsts pamatbudžeta finansējumu izlietojusi, bet daudzi svarīgi uzdevumi pilnā apjomā nav izpildīti: nav konkretizēti valsts institūciju pienākumi un atbildība, lai izslēgtu tajās funkciju dublēšanu, nav uzsākta valsts civildienesta ierēdņu vispārējā atestācija valsts civiliestādēs, nav panākta konceptuāla vienošanās par civildienesta ieviešanas uzsākšanas termiņiem un gaitu pašvaldībās un Iekšlietu ministrijas sistēmā, nepietiekamā materiālā aprīkojuma dēļ centralizēta datu bāze civiliestādēs uzstādīta daļēji. Piešķirot valsts budžeta līdzekļus 1997. gadā, šie pasākumi Valsts civildienesta pārvaldei bija noteikti kā prioritāri.
Atsevišķu darbu izpildei, projektu un metodiku izstrādei Valsts civildienesta pārvalde slēgusi līgumus ar uzņēmējsabiedrībām, kas ne vienmēr izpildīti un ne vienmēr ir sevi attaisnojuši, daži līgumi slēgti par darbiem, kuri ietilpst VCP kompetencē un tos dublē, ne vienmēr izstrādes bijušas pietiekami kvalitatīvas, atsevišķi projekti nav guvuši praktisku lietojumu, tai skaitā:
- 1997. gadā VCP darbinieki nav izvērtējuši valsts civiliestāžu struktūrvienību un ierēdņu amatu funkciju savstarpējo savienojamību, lai izvairītos no funkciju dublēšanās valsts pārvaldes iestādēs, un par šāda uzdevuma izpildi 1997. gadā nebija slēgti līgumi. 1998. gada 27. martā noslēgts līgums ar SIA "Sunga" par valsts pārvaldes funkciju analīzes metodikas izstrādi, par ko samaksāti Ls 4200. SIA "Sunga" Valsts ieņēmumu dienestā nav reģistrēta kā nodokļu maksātāja. Valsts civildienesta pārvaldes priekšnieka pienākumu izpildītāja V.Romanovska kolēģijas sēdē paskaidroja, ka pārvaldē joprojām nav valsts pārvaldes funkciju analīzes metodikas izstrādes, bet bijušais VCP priekšnieks U.Skujiņš Valsts kontrolei metodikas vietā uzrādīja 1998. gada 2. jūlijā sastādītu ziņojumu "Informācijas par valsts iestāžu darbību vērtēšanas metodoloģijas novērtējums". Akts par līguma izpildi sastādīts 1998. gada 29. jūnijā, viss ziņojums ar pielikumiem sastādīts pēc tam - 1998. gada 2. jūlijā un aktā nav norādīts, ka ziņojums nodots Valsts civildienesta pārvaldei. Ls 4200 izlietojumam nav bijusi praktiska nozīme;
- Valsts civildienesta pārvaldes darbības plānos ir semināru un konferenču rīkošana, kā arī to norisei nepieciešamo poligrāfisko materiālu sagatavošana. Revidējamā periodā nebija sakārtota uzskaite par naudas līdzekļu izlietojumu šiem pasākumiem un līdz ar to nav iespējams izvērtēt notikušo semināru un citu pasākumu patiesās izmaksas.
Sakarā ar valsts civildienesta ierēdņu kandidātu atestāciju 1997. un 1998. gadā VCP izmantojusi Rīgas 10. vidusskolas telpas bez līguma, samaksājot skolas darbiniekiem Ls 550 skaidrā naudā. No šīs summas Rīgas pilsētas Ziemeļu rajona Skolu valdes centralizētās grāmatvedības kasē nav iemaksāti Ls 300. Kolēģija atzīst, ka par šiem apstākļiem informējama Rīgas pilsētas Ziemeļu rajona Skolu valde nepieciešamo pasākumu veikšanai, lai visa saņemtā nauda tiktu iemaksāta kasē.
1997. gada martā un jūnijā iegādātas aviobiļetes "Rīgas ceļojumu birojā" par kopējo summu Ls 2173,46 , kas naudas pārskaitījumu dienās norakstīti faktiskajos izdevumos bez attaisnojuma dokumentiem. Par minēto summu iegādātas augstākās biznesa klases aviobiļetes, bet 1996. gada 25. jūnija Ministru kabineta noteikumi Nr.233 nosaka, ka gaisa transports komandējumiem (darba braucieniem) ir atlīdzināms pēc ekonomiskās klases tarifa likmēm.
1998. gada 30. aprīlī no pamatlīdzekļu uzskaites noņemts kopētājs "EP-3170" par Ls 4286 bez norakstīšanas un iznīcināšanas akta. Kopētāja norakstīšanai bija saņemta atļauja no Valsts kancelejas atbilstoši SIA "Minapa" izdotajam nolietošanas slēdziena aktam. Izdarot pretpārbaudi SIA "Minapa", konstatēts, ka VCP to nodevusi bez atlīdzības minētajai SIA, kas bija izdarījusi vērtējumu kopētāja iekārtas tehniskajam nolietojumam un šajā darījumā ir ieinteresēta persona.
Valsts civildienesta pārvaldē nav nodrošināta pilnīga pamatlīdzekļu un materiālo vērtību novērtēšana un uzskaite, līdz ar to pieļauta nepareizu ziņu sniegšana pārskatu dokumentos.
Iegādātās materiālās vērtības norakstītas faktiskajos izdvumos, neveicot materiālu uzskaiti. Tā 1997. gadā, norēķinoties skaidrā naudā, iegādātas kancelejas, saimniecības u.c. preces par Ls 3205,70 un 1998. gada 9 mēnešos par Ls 664,96, bet, veicot maksājumus ar pārskaitījumiem 1997. gadā - par Ls 19 224,32 un 1998. gada 9 mēnešos par - Ls 6847,70. Iegādātās materiālās vērtības uzskaitāmas pēc to pilnas inventarizācijas.
Bez Valsts kancelejas atļaujas 1998. gada jūnijā VCP nodevusi mēbeles Rīgas Teikas vidusskolai par Ls 6040. Veicot pretpārbaudi Rīgas pilsētas Skolu valdes Vidzemes priekšpilsētas nodaļā, noskaidrots, ka no VCP saņemtās mēbeles sākotnēji uzskaitītas vidusskolas bilances kontā, bet par Ls 120 lielāku vērtību, nekā saņemts no VCP. 1998. gada 2. septembrī Teikas vidusskolas direktore I.Bergmane bez saskaņošanas ar Rīgas pilsētas Skolu valdi daļu no mēbelēm par Ls 2286 ir nodevusi bezpeļņas uzņēmumam "Vides izglītības centrs".
Izvērtējot revīzijas materiālus, kolēģija atzīst, ka Valsts civildienesta pārvaldei nosakāms uzrēķins par šādiem nelikumīgi un nepareizi veiktiem darījumiem kopsummā par Ls 3257,79;
1) Par Ls 342,88 ar ko nodarīts zaudējums valstij, nododot SIA "Minapa" bez atlīdzības kopētāju "EP 3170" (tā bilances vērtība bija Ls 4286, saskaņā ar izdarīto pamatlīdzekļu vērtējumu nolietojums sastādīja 92%, atlikusī vērtība Ls 342,88). Šajā gadījumā nav ievērotas likuma "Par valsts un pašvaldību finansu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanu" 5. panta prasības.
2) Par Ls 2173,46, kas 1997. gada martā un jūnijā samaksāti par aviobiļetēm un naudas pārskaitījuma dienā norakstīti faktiskajos izdevumos bez attaisnojuma dokumentiem. Šajā gadījumā nav ievērotas likuma "Par grāmatvedību" 7. panta prasības.
3) Par Ls 741,45 , kas, izmantojot SIA "Statoil" degvielas uzpildes stacijas debetkarti, izlietoti nepareizi valsts budžeta izdevumu tāmē neparedzētiem mērķiem, iegādājoties citus pirkumus (pārtika - Ls 226,30, saldumi - Ls 32,74, patēriņa preces - Ls 357,04, tabakas izstrādājumi - Ls 6,55, operas biļetes - Ls 63 un citas preces par Ls 55,82).
Kolēģijas sēdē piedalījās un paskaidrojumus sniedza Valsts civildienesta pārvaldes priekšnieka pienākumu izpildītāja V.Romanovska un pēc paša iniciatīvas - bijušais Valsts civildienesta pārvaldes priekšnieks U.Skujiņš.
Pamatojoties uz likuma "Par valsts kontroli" 16.pantu un 33. pana 3. punktu, kā arī Valsts kontroles revīzijas reglamenta 9., 54. un 59. pantu, Valsts budžeta revīzijas departamenta kolēģija
nolēma:
1. Noteikt uzrēķinu Valsts civildienesta pārvaldei Ls 3257,79 apmērā, ieskaitot šo summu valsts budžetā.
2. Par Valsts civildienesta pārvaldes statusa neatbilstību normatīvajiem aktiem sagatavot Latvijas Republikas valsts kontrolierim ziņojumu iesniegšanai Saeimā.
3. Paziņot Ministru kabinetam, ka Valsts civildienesta pārvalde, neievērojot likuma "Par valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas kārtību" 6. panta trešo daļu, 1998. gada 2. septembrī bez Ministru kabineta lēmuma ir nodevusi bez atlīdzības Rīgas Teikas vidusskolai valsts kustamo mantu (mēbeles) kopējā vērtībā par Ls 6040, un ieteikt izskatīt jautājumu par pasākumiem, kādi nepieciešami pārkāpuma novēršanai.
4. Pieprasīt no Valsts civildienesta pārvaldes veikt materiālo vērtību pilnu inventarizāciju un uzskaitīt visu nepamatoti norakstīto inventāru un materiālus, kas nav izlietoti.
5. Revīziju slēgt. Pieprasīt no Valsts civildienesta pārvaldes novērst revīzijā konstatētos trūkumus un par veiktajiem pasākumiem paziņot Valsts kontrolei līdz 1999. gada 25. janvārim.
Lēmumu var pārsūdzēt Latvijas Republikas Valsts kontroles padomē mēneša laikā no lēmuma paziņošanas dienas, iesniedzot sūdzību Valsts budžeta revīzijas departamentā.
Kolēģijas priekšsēdētājs K.Beljānis
Kolēģijas locekļi: R.Bērziņa, B.Breidaks, M.Prāma, R.Zonenbergs