LZA Terminoloģijas komisijas lēmums Nr.88
Pieņemts 24.08.2010.; prot.
Nr.3/1099.
Lēmuma pamats: VVL 22.p.; MK 28.11.2000. noteikumu Nr.405 2.,
3.2. un 11.p.
Latvijas Zinātņu akadēmijas Terminoloģijas komisija (LZA TK) pēc LR Izglītības un zinātnes ministrijas lūguma ir izskatījusi "Eiropas Pieaugušo izglītības glosārijā" ievietojamos latviešu valodas terminus un terminiem pielīdzinātos terminoloģiskos vārdu savienojumus un apstiprina tos ievietošanai glosārijā un vienotai lietošanai pieaugušo izglītības terminoloģijas praksē. Terminu sarakstu angļu un latviešu valodā sk. lēmuma pielikumā.
LZA TK priekšsēdētāja V.Skujiņa
LZA TK zin. sekretāre I.Pūtele
LZA TK lēmuma Nr.88 pielikums
Access to education | izglītības pieejamība |
Accreditation of an education or training programme | izglītības vai mācību programmas akreditēšana/akreditācija |
Accredited learning | akreditētas mācības |
Adult | pieaugušais |
Adult learning | pieaugušo izglītība |
Adult learning provider | pieaugušo izglītības īstenotājs |
Adult learning teacher | pieaugušo izglītotājs |
Adult learning trainer | pieaugušo izglītības instruktors |
Apprenticeship | māceklība |
Barriers to learning | mācīšanās šķēršļi |
Basic skills | pamatprasmes |
Community-based adult learning | kopienā īstenota pieaugušo izglītība |
Competence | kompetence |
Continuing vocational training | tālākās arodmācības |
Disadvantaged | sociāli neaizsargāts |
Distance learning | tālmācība |
Early school leavers | izglītību priekšlaicīgi pametušie |
Formal learning | formālā izglītība |
Functional literacy | funkcionālā rakstpratība |
Functional numeracy | funkcionālā rēķinpratība |
Funding body | finansējošā institūcija |
Funding stream | finansējuma plūsma |
Guided learning | vadītā mācīšanās |
Hard to engage | grūti iesaistāms |
Higher education | augstākā izglītība |
ICT skills | IKT prasmes |
Individual learning account | individuālais izglītības konts |
Individual learning plan | individuālais mācību plāns |
Informal learning | ikdienējā mācīšanās, informālā mācīšanās |
Information, advice and guidance (IAG) | informēšana, padomdošana un vadīšana (karjeras veidošanai) |
Initial vocational training | sākotnējās arodmācības |
Key competences | galvenās prasmes* |
Learning difficulties/disabilities | mācīšanās grūtības/nespēja |
Liberal adult education | liberālā pieaugušo izglītība |
Lifelong learning | mūžizglītība |
Lifewide learning | plaštvēruma izglītība |
Literacy | rakstpratība |
Low qualified | mazkvalificēts |
Low skilled | mazprasmīgs |
Mentoring | padomdošana; [darb]audzināšana |
Mother tongue | dzimtā valoda |
New basic skills | jaunās pamatprasmes |
Non-accredited learning | neakreditētas mācības |
Non-formal learning | neformālā izglītība |
Numeracy | rēķinpratība |
Off-the-job training | mācības ārpus parastajiem darba apstākļiem |
On-the-job training | mācības parastajos darba apstākļos |
Outreach | iesaistīšana |
Participation rate | dalības rādītājs |
Persistence | neatlaidība |
Post-compulsory education | pēcobligātā izglītība |
Priority groups | prioritārās grupas |
Progress | panākumi (progress) |
Progression | tālākvirzība |
Qualification framework | kvalifikācijas ietvars |
Retention | noturēšana |
Returns to learning | mācīšanās atdeve |
Second chance education | otrās iespējas izglītība |
Self-directed learning (self-study) | pašmācība |
Social partners | sociālie partneri |
Tertiary-level attainment | terciāri izglītoto īpatsvars |
Third sector | trešais sektors |
Training of trainers | instruktoru sagatavošana |
Upskilling | prasmju pilnveide |
Validation of learning outcomes | mācīšanās rezultātu atzīšana |
Vocational education and training (VET) | profesionālā izglītība |
Work-based learning | darbā īstenota mācīšanās |
* Termins labots, lai atšķirīgos jēdzienus (divas atšķirīgu prasmju grupas), kas angļu valodā izteikti ar terminiem basic skills un key competences, arī latviski atveidotu ar atšķirīgiem terminiem:
basic skills - pamatprasmes,
key competences - galvenās prasmes.
LZA TK priekšsēdētāja V.Skujiņa