Saeima ir pieņēmusi un Valsts
prezidents izsludina šādu likumu:
Izdarīt likumā "Par aviāciju" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 22.nr.; 1997, 13., 23.nr.; 1998, 15., 23.nr.; 1999, 23.nr.; 2002, 12.nr.; 2003, 15.nr.; 2004, 7., 13., 20.nr.; 2005, 10., 15.nr.; 2006, 1., 12., 24.nr.; 2007, 10., 14.nr.; 2008, 9.nr.; 2009, 6., 17.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2009, 196.nr.) šādus grozījumus:
1. 5.pantā:
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"Civilās aviācijas aģentūra ir Satiksmes ministrijas pārraudzībā esoša no budžeta nefinansēta valsts pārvaldes iestāde, kas tiek finansēta no līdzekļiem, kuri iegūti par sniegtajiem publiskajiem pakalpojumiem, un citiem pašu ieņēmumiem, dāvinājumiem un ziedojumiem, kā arī ārvalstu finanšu palīdzības saskaņā ar Ministru kabineta noteiktajiem publisko pakalpojumu izcenojumiem un no ieņēmumu daļas par aeronavigācijas pakalpojumiem Rīgas lidojumu informācijas rajonā saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem par aeronavigācijas pakalpojumu maksas sadales kārtību.";
aizstāt ceturtajā daļā vārdus "maksas noteikšanas un sadales kārtību par aeronavigācijas pakalpojumiem Rīgas lidojumu informācijas rajonā" ar vārdiem "aeronavigācijas pakalpojumu maksas sadales kārtību".
2. 23.1 pantā:
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"Valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijas (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamās teritorijas) robežas un teritorijas plānoto (atļauto) izmantošanu nosaka Ministru kabinets. Vietējā pašvaldība, izstrādājot teritorijas plānojumus vai to grozījumus, tajos attēlo noteiktās valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijas robežas un Ministru kabineta noteikto teritorijas plānoto (atļauto) izmantošanu.";
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"Ja īpašnieks atsavina nekustamo īpašumu, kas iekļauts šā panta otrajā daļā minētajā valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijas (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamās teritorijas) robežās, valstij ir pirmpirkuma tiesības. Kārtību, kādā valsts izmanto pirmpirkuma tiesības valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijā (arī turpmākajai attīstībai nepieciešamajā teritorijā), nosaka Ministru kabinets."
3. Izteikt 70.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"Latvijas Republikas teritorijā notikušos civilās aviācijas nelaimes gadījumus un incidentus izmeklē Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs. Civilās aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets."
4. Papildināt 73.pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:
"Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs šajā pantā minētās izmeklēšanas veikšanu var deleģēt citas valsts izmeklēšanas institūcijai uz savstarpējas vienošanās pamata."
5. Papildināt 74.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja izmeklētājus apdrošina pret nelaimes gadījumiem, kas var notikt dienesta pienākumu veikšanas laikā civilās aviācijas nelaimes gadījuma vai incidenta vietā."
6. Papildināt likumu ar 74.1 pantu šādā redakcijā:
"74.1 pants. Citu valstu pilnvaroto pārstāvju un viņu padomnieku tiesības
Gaisa kuģa reģistrētājvalsts, ekspluatantvalsts, projektētājvalsts vai izgatavotājvalsts institūciju pilnvarotajiem pārstāvjiem un viņu padomniekiem, kā arī to valstu institūciju pilnvarotajiem pārstāvjiem un viņu padomniekiem, kuras saistībā ar civilās aviācijas nelaimes gadījuma vai incidenta izmeklēšanu sniedz informāciju, aprīkojumu vai nosūta savu atbildīgo institūciju ekspertus, piedaloties Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja atbildīgā izmeklētāja vadībā veiktajā izmeklēšanā, saskaņā ar 1944.gada 7.decembra Konvencijas par starptautisko civilo aviāciju 13.pielikuma "Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšana" 5.25.apakšpunktu ir šādas tiesības:
1) apmeklēt civilās aviācijas nelaimes gadījuma vai incidenta vietu;
2) pārbaudīt gaisa kuģa atliekas;
3) iegūt informāciju no lieciniekiem un ieteikt viņiem uzdodamos jautājumus;
4) pilnībā piekļūt visiem pierādījumiem, cik drīz vien tas iespējams;
5) saņemt visu izmeklēšanai nepieciešamo dokumentu kopijas;
6) piedalīties lidojuma parametrus reģistrējošās aparatūras ierakstu nolasīšanā;
7) piedalīties izmeklēšanas pasākumos, kas tiek veikti nevis civilās aviācijas nelaimes gadījuma vai incidenta vietā, bet citur, piemēram, detaļu apskatē, apspriedēs par tehniskiem jautājumiem, izmēģinājumos un situāciju modelēšanā;
8) piedalīties visās ar izmeklēšanu saistītās sanāksmēs, tostarp apspriedēs par civilās aviācijas nelaimes gadījuma vai incidenta analīzi, cēloņiem, secinājumiem un drošības rekomendācijām;
9) iesniegt attiecīgās ārvalsts izmeklēšanas institūcijai dokumentus par civilās aviācijas nelaimes gadījumu vai incidentu;
10) iesniegt priekšlikumus par dažādiem izmeklēšanas etapiem.
Gaisa kuģa reģistrētājvalsts, ekspluatantvalsts, projektētājvalsts vai izgatavotājvalsts institūciju pilnvaroto pārstāvju padomniekiem, kā arī to valstu institūciju pilnvaroto pārstāvju padomniekiem, kuras saistībā ar civilās aviācijas nelaimes gadījuma vai incidenta izmeklēšanu sniedz informāciju, aprīkojumu vai nosūta ekspertus, atļauj pilnvaroto pārstāvju pārraudzībā piedalīties izmeklēšanā tiktāl, cik tas nepieciešams, lai ārvalstu pilnvaroto pārstāvju piedalīšanās izmeklēšanā būtu efektīva."
7. Papildināt 75.pantu ar otro un trešo daļu šādā redakcijā:
"Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs veic visus pasākumus, kas nepieciešami, lai aizsargātu šos pierādījumus, un nodrošina gaisa kuģa un tā sastāvdaļu uzraudzību tik ilgi, cik tas nepieciešams izmeklēšanas nolūkos. Ja ierosināts kriminālprocess, minētās darbības tiek veiktas ar procesa virzītāja atļauju.
Ja gaisa kuģis, tā atlūzas, lidojuma parametrus reģistrējošās aparatūras ieraksti un citi lietiskie pierādījumi izmeklēšanai vairs nav nepieciešami, Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs tos nodod īpašniekam. Ja ierosināts kriminālprocess, minētās darbības tiek veiktas ar procesa virzītāja atļauju."
8. Papildināt 78.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"Ja tiesības veikt pasažieru, bagāžas, kravas un pasta gaisa pārvadājumus ierobežo Latvijas Republikas noslēgto divpusējo starptautisko gaisa satiksmes nolīgumu noteikumi, šo ierobežoto gaisa pārvadājumu tiesību piešķiršanas, izmantošanas uzraudzības un anulēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets."
9. Papildināt 82.panta otro daļu pēc vārda "izsniedz" ar vārdiem "uz laiku aptur tās darbību, pēc apturēšanas to atjauno vai arī anulē".
10. Pārejas noteikumos:
izteikt 16.punktu šādā redakcijā:
"16. Ministru kabinets līdz 2010.gada 30.decembrim izdod šā likuma 4.1 panta trešajā daļā un 4.2 panta ceturtajā daļā minētos noteikumus.";
papildināt pārejas noteikumus ar 22., 23. un 24.punktu šādā redakcijā:
"22. Ministru kabinets līdz 2010.gada 30.novembrim izdod šā likuma 78.panta ceturtajā daļā minētos noteikumus.
23. Ministru kabinets līdz 2010.gada 30.novembrim izdod šā likuma 82.panta otrajā daļā minētos noteikumus. Līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2010.gada 30.novembrim piemērojami Ministru kabineta 2006.gada 21.februāra noteikumi Nr.158 "Speciālo aviācijas darbu licencēšanas kārtība", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.
24. Ministru kabinets līdz 2011.gada 30.martam izdod šā likuma 70.panta pirmajā daļā minētos noteikumus. Līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2011.gada 30.martam piemērojami Ministru kabineta 2003.gada 25.novembra noteikumi Nr.660 "Noteikumi par civilās aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanu", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu."
Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.
Likums Saeimā pieņemts 2010.gada 30.septembrī.
Valsts prezidenta vietā
Saeimas priekšsēdētājs G.Daudze
Rīgā 2010.gada 20.oktobrī