Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: spēkā esošs

Ministru kabineta rīkojums Nr.513

Rīgā 2010.gada 26.augustā (prot. Nr.41 79.§)

Par Pasākumu plānu ēnu ekonomikas apkarošanai un godīgas konkurences nodrošināšanai 2010.-2013.gadam

1. Apstiprināt Pasākumu plānu ēnu ekonomikas apkarošanai un godīgas konkurences nodrošināšanai 2010.-2013.gadam (turpmāk - plāns).

2. Noteikt Finanšu ministriju un citas valsts iestādes atbilstoši plānā noteiktajam atbildības sadalījumam par atbildīgajām institūcijām plāna īstenošanā.

3. Finanšu ministrijai sagatavot un iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par plāna izpildi:

3.1. līdz 2011.gada 1.februārim - par pasākumiem, kuru izpildes termiņš ir 2010.gada 1.decembris;

3.2. līdz 2011.gada 1.oktobrim - par pasākumiem, kuru izpildes termiņš ir 2011.gada 1.augusts;

3.3. līdz 2012.gada 1.februārim - par pasākumiem, kuru izpildes termiņš ir 2012.gada 1.janvāris;

3.4. līdz 2013.gada 1.februārim - par pasākumiem, kuru izpildes termiņš ir 2013.gada 1.janvāris.

4. Ar Ministru prezidenta 2010.gada 15.marta rīkojumu Nr.96 "Par darba grupu" izveidotajai darba grupai turpināt darbu, sekojot plāna izpildei un, ja nepieciešams, izstrādājot jaunus priekšlikumus, ja, plānu īstenojot, kāda uzdevuma risināšana izrādīsies neiespējama, nedos gaidītos rezultātus vai kopējā mērķa sasniegšanai būs nepieciešami jauni risinājumi.

5. Atbildīgajām institūcijām nodrošināt plāna īstenošanu atbilstoši piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.

Ministru prezidents V.Dombrovskis

Finanšu ministrs E.Repše



 

(Ministru kabineta
2010.gada 26.augusta
rīkojums Nr.513)

Pasākumu plāna ēnu ekonomikas apkarošanai un godīgas konkurences nodrošināšanai 2010.-2013.gadam kopsavilkums

Pasākumu plāns ēnu ekonomikas apkarošanai un godīgas konkurences nodrošināšanai (turpmāk - pasākumu plāns) ir izstrādāts, lai izpildītu Ministru prezidenta 2010.gada 15.marta rīkojuma Nr.96 "Par darba grupu" 2.2.apakšpunktā doto uzdevumu - izstrādāt un līdz 2010.gada 1.jūnijam iesniegt Ministru kabinetā konceptuālus risinājumus ēnu ekonomikas apkarošanai.

Darba grupā piedalās sociālie partneri (Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera, Zemnieku saeima un Latvijas Darba devēju konfederācija) un Ekonomikas ministrijas, Tieslietu ministrijas, Zemkopības ministrijas, Satiksmes ministrijas, Labklājības ministrijas, Valsts kancelejas, Veselības ministrijas, Valsts policijas, Valsts ieņēmumu dienesta, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja, kā arī Latvijas Bankas un Centrālās statistikas pārvaldes speciālisti.

Kopš darba grupas izveidošanas ir notikušas deviņas sanāksmes. Papildus tam, lai apzinātu ēnu ekonomikas izpausmes un risinājumus tās apjoma mazināšanai konkrētās nozarēs, tika rīkotas atsevišķas tikšanās par būvniecības, lauksaimniecības, mežsaimniecības, zivsaimniecības, transporta, loģistikas, metālapstrādes, izložu un azartspēļu, veselības aprūpes un tirdzniecības nozares jautājumiem, kurās piedalījās attiecīgo nozaru pārstāvji, kā arī atbildīgo ministriju, Finanšu ministrijas un Valsts ieņēmumu dienesta pārstāvji.

Darba grupas sagatavotā pasākumu plāna mērķis ir padarīt darbošanos ēnu ekonomikā pēc iespējas neizdevīgāku, bet darbošanos legālajā ekonomikā - pēc iespējas izdevīgāku, atvieglojot pāreju uz legālo ekonomiku un uzlabojot komunikāciju starp publisko pārvaldi un sabiedrību.

Lai pasākumi ēnu ekonomikas apkarošanai radītu pēc iespējas mazāku negatīvu ietekmi uz tiem uzņēmējiem, kuri pilda savas saistības pret valsti, un radītu viņiem motivāciju arī turpmāk darboties legāli, darba grupa ierosina ieviest pasākumus, kas nodalītu uzņēmējus, kuri godīgi pilda savas saistības pret valsti, no uzņēmējiem, kuri saistīti ar ēnu ekonomiku, piemērojot tiem atšķirīgu attieksmi no valsts puses (izvērtēt iespējas izveidot uzticamo uzņēmēju sarakstu un Latvijas "atzītā komersanta" shēmu).

Viens no darba grupas piedāvātajiem rīcības virzieniem ir arī administratīvo prasību un to izpildes vienkāršošana (tai skaitā sistemātiski pārskatot noteiktās administratīvās prasības, atceļot nelietderīgās un traucējošās prasības).

Tā kā ekonomiskās krīzes apstākļos daudziem uzņēmumiem rodas grūtības izpildīt saistības nodokļu samaksas jomā un tas palielina risku, ka šie uzņēmumi varētu tikt likvidēti vai pievērsties ēnu ekonomikas aktivitātēm, darba plānā piedāvāti atbalsta pasākumi īslaicīgās grūtībās nonākušiem uzņēmumiem, kas savu saistību izpildē sadarbojas ar valsti.

Lai samazinātu motivāciju darboties ēnu ekonomikā, ir jāsamazina iespējamais ieguvums, t.i., jāpalielina risks tikt atklātam, jāpilnveido sankciju sistēma, kas radītu būtiskus materiālos zaudējumus un ierobežotu attiecīgo personu iespējas turpināt neatļautās darbības, līdz ar to pasākumu plāns ietver uzdevumus kontrolējošo iestāžu administratīvās spējas celšanai, sodu palielināšanai un kopējās sodu sistēmas pārskatīšanai. Tāpat jāierobežo ēnu ekonomikas dalībnieku pieeja sadarbības līgumiem ar valsti - iepirkumiem, projektiem, kā arī iespēja izmantot vienkāršotas administratīvās prasības.

Viens no būtiskākajiem iemesliem, kas attur ēnu ekonomikas dalībniekus no savas darbības legalizācijas, ir ar pārejas brīdi saistītie riski. Lai mazinātu šos riskus, darba grupa piedāvā paredzēt iespēju deklarēt nelegāli iegūtu līdzekļu uzkrājumus, samaksājot noteiktu nodokli.

Darba grupa ir piedāvājusi arī vairākus pasākumus, kas vienlaikus saistīti ar vairākiem rīcības virzieniem, tai skaitā nodokļu sistēmas efektivitātes celšanu un komunikācijas pasākumus.

Darba grupa piedāvā turpināt darbu, regulāri informējot Ministru kabinetu par progresu. Darba grupas uzdevums būs sekot šā plāna izpildei, kā arī, ja nepieciešams, izstrādāt jaunus priekšlikumus, ja, plānu īstenojot, kāda uzdevuma risināšana izrādīsies neiespējama, nedos gaidītos rezultātus vai kopējā mērķa sasniegšanai būs nepieciešami jauni risinājumi.

Plānā ir iekļauti visi darba grupas dalībnieku izteiktie priekšlikumi ēnu ekonomikas samazināšanai, legālas uzņēmējdarbības un godīgas konkurences veicināšanai. Atsevišķus pasākumus darba grupa nav atbalstījusi, taču, lai radītu pilnīgu priekšstatu par darba grupas sanāksmēs notikušajām diskusijām un izvērtētajiem priekšlikumiem, arī tie ir iekļauti pasākumu plāna 1.pielikumā, norādot darba grupas noraidošās attieksmes pamatojumu.

Pasākumu plāna izpilde nodrošināma atbilstoši piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.

Finanšu ministrs E.Repše

26.08.2010