LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA
SĒDES PROTOKOLA IZRAKSTS
Rīgā
Nr.21
1998.gada 21.aprīlī
38.§
Valdības rīcības plāns situācijas stabilizācijai valstī
(Ā.Freibergs, R.Umblija, G.Krasts)
1. Pieņemt zināšanai Ministru prezidenta G.Krasta sniegto
informāciju.
2. Valsts kancelejai tehniski precizēt rīcības plānu un nodot to
publicēšanai laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".
Ministru prezidents G.Krasts
Valsts kancelejas direktora
pienākumu izpildītājs Ā.Freibergs
Valdības rīcības plāns situācijas stabilizācijai valstī
(publicējamā daļa)
Piezīme. Numerācija saskaņā ar š.g. 15.aprīlī Ministru
kabineta sēdē izskatīto valdības rīcības plānu.
Valdības rīcības plāns nosaka pasākumus, kas saskaņoti veicami
valsts pārvaldes iestādēm kopīgi ar pašvaldībām, uzņēmēju
asociācijām, nevalstiskajām un sabiedriskajām organizācijām, kā
arī iesaistot politiskās partijas. Plāns nosaka divus galvenos
darbības virzienus -- iekšpolitisko un ārpolitisko.
Iekšpolitika
1.2. Sabiedriskās kārtības nodrošināšanā pastiprināti iesaistīt
Zemessardzi: kopīga patrulēšana un apsardzes pasākumu
nodrošināšana valstiski un sabiedriski nozīmīgos objektos, kopīgi
pasākumi noziedznieku meklēšanā un transportlīdzekļu pārbaudē.
Pārbaudīt nozīmīgāko objektu drošību, veikt preventīvus pasākumus
cilvēku drošības nodrošināšanai tajos. Iekšlietu ministrijai un
Aizsardzības ministrijai līdz š.g. 30.aprīlim iesniegt Ministru
kabinetā to objektu sarakstus, kuriem nepieciešama pastiprināta
apsardze krīzes situācijā, kā arī stratēģiski nozīmīgo objektu
sarakstu.
1.5. Veikt teroristisko un provokatīvo darbību operatīvu un
koordinētu izmeklēšanu un novēršanu. Nodrošināt nepārtrauktu
informācijas apmaiņu un operatīvo darbību koordināciju valsts
drošības iestādēs. Veidot kopīgas darba grupas konkrētu noziegumu
izmeklēšanai, iesaistot augstas kvalifikācijas prokurorus,
Drošības policiju, Valsts policiju, Satversmes aizsardzības
biroju, rietumvalstu tiesībaizsardzības institūcijas, īpaši ASV
Federālo izmeklēšanas biroju.
1.6. Līdz š.g. 30.aprīlim sagatavot un iesniegt Ministru kabinetā
priekšlikumus par nepieciešamajiem grozījumiem likumos, lai
pastiprinātu valsts drošības struktūru cīņu pret ekstrēmisma
izpausmēm, nepieļautu nacionālā naida kurināšanu, radikālu
pretvalstiski orientētu organizāciju darbību, attiecīgas
simbolikas izgatavošanu, izplatīšanu un publisku lietošanu.
Prokuroru apmācība attiecīgajos jautājumos.
1.7. Līdz š.g. 1.jūnijam veikt nepieciešamo procedūru, lai
pievienotos 1977.gada Konvencijai par cīņu pret terorismu.
1.8. Līdz š.g. 5.maijam sagatavot un noteiktā kārtībā virzīt
priekšlikumus, kas saistīti ar nacionālo likumdošanu par cīņu
pret terorismu 1997.gada Konvencijas par cīņu pret terorismu
izpratnē.
2. Aizsardzības ministrijai līdz š.g. 30.aprīlim iesniegt
Ministru kabinetā priekšlikumus, kas saistīti ar aizsardzības
likumdošanu, kā arī priekšlikumus par valsts institūciju
veicamajiem pasākumiem. Ministru kabinetam paātrināt Nacionālo
bruņoto spēku likumprojekta izskatīšanu.
3.1. Nekavējoties izveidot starpministriju darba grupu, kurai
līdz š.g. 15.maijam iesniegt Ministru kabinetā apstiprināšanai
Krīzes pārvaldes centra darbību reglamentējošus normatīvos
dokumentus. Ārlietu ministrijai nodrošināt NATO dalībvalstu
speciālistu tehnisko palīdzību minētā centra izveidošanā.
3.2. Apzināt un analizēt drošības riska faktorus un izstrādāt
operatīvos profilakses pasākumus.
4. Iekšlietu ministrijai nekavējoties iesniegt pasākumu kompleksu
pasu izsniegšanas sistēmas uzlabošanai un procesa
paātrināšanai.
5. Stabilizēt esošo valdību (jaunu ministru iecelšana
demisionējušo vietā, Saeimas vairākuma atbalsta iegūšana).
6. Valdību veidojošajām partijām panākt vienotu valsts nacionālo
interešu izpratni un definēšanu, apņemties tās kopīgi īstenot.
Galvenos principus apstiprināt kopīgās deklarācijās un publiskos
paziņojumos, iesaistot citus valsts politiskos spēkus.
7. Valdību veidojošajām partijām un valdībai paust tikai vienotu
viedokli, izvairīties no tādu tematu izmantošanas politiskajā
cīņā, kas var izraisīt pretrunīgu starptautisku reakciju.
8.1. Regulāri informēt sabiedrību un sniegt skaidrojumu par
visiem valsts dzīves jautājumiem un pieņemtajiem lēmumiem, īpašu
uzmanību pievēršot tām sociālajām grupām, uz kurām pieņemtie
lēmumi atstās vistiešāko iespaidu. Aktivizēt sadarbību ar
Latvijas sabiedrības informācijas līdzekļiem.
8.2. Izvērst un nostiprināt valdības preses dienesta darbu,
uzlabojot informācijas sagatavošanas un sniegšanas kvalitāti.
Nostiprināt saikni starp valdību un sabiedrību.
9. Konsekventi īstenot programmu integrācijai Eiropas Savienībā
un valdības rīcības plānu integrācijas Eiropas Savienībā
intensifikācijai. Eiropas integrācijas birojam iesniegt (līdz
š.g. 20.aprīlim) Integrācijas padomei izvērtējumu par minēto
dokumentu izpildes gaitu.
Regulāri informēt sabiedrību par Latvijas Republikas integrācijas
procesa norisi un tā nepieciešamību, par to, ko Latvijai dos
integrācija Eiropas Savienībā. Eiropas integrācijas birojam
iesniegt (līdz š.g. 20.aprīlim) Ministru kabinetā sabiedrības
informēšanas pasākumu programmu.
10. Sabiedrības integrācijas darba grupai līdz š.g. 15.maijam,
pieaicinot nepieciešamos ekspertus, izstrādāt konkrētus
priekšlikumus sabiedrības integrācijas programmas
izstrādei.
11. Sabiedrības integrācijas darba grupai izstrādāt priekšlikumus
par pasākumiem, kas veicami, lai efektīvi attīstītu valdības
sadarbību ar nevalstiskām, sabiedriskajām, t.sk. nacionālajām un
reliģiskajām, organizācijām un arodbiedrībām.
12. Tieslietu ministrijai līdz š.g. 30.aprīlim izstrādāt
priekšlikumus par sadarbību ar nacionālajām un kultūras biedrībām
Latvijā, izskaidrojot objektīvo situāciju, valdības nostāju un
veicinot dialogu.
13.1. Sagatavot un iesniegt Ministru kabinetā priekšlikumus par
grozījumiem likumā "Par to bijušās PSRS pilsoņu statusu,
kuriem nav Latvijas vai citas valsts pilsonības", lai atzītu
to personu statusu, kurām bijušajās PSRS iekšzemes pasēs ir
pagaidu pieraksts un uzturēšanās atļauja.
13.2. Iekšlietu ministrijai līdz š.g. 1.jūlijam sagatavot un
iesniegt Ministru kabinetā bezvalstnieku likumprojektu (sagatavot
priekšlikumus par nepieciešamajiem grozījumiem likumos, lai
nodrošinātu to personu juridisko statusu Latvijā, kuras atsakās
no citu valstu pilsonības).
14.1. Ekonomikas ministrijai līdz š.g. 22.aprīlim iesniegt
Ministru kabinetā priekšlikumus par starptautiskajai praksei
atbilstošām iespējamām atbalsta formām uzņēmējiem.
14.2. Ārlietu ministrijai iesniegt (līdz š.g. 17.aprīlim)
priekšlikumus par Latvijas līdzdalību Pasaules tirdzniecības
organizācijā.
14.3. Eksporta veicināšanas programmas realizācijas ietvaros
galveno uzmanību veltīt eksporta pārorientācijai no Krievijas uz
alternatīviem tirgiem. Līdz š.g. 5.maijam iesniegt Eksporta
padomei veicamo pasākumu plānu.
15. Panākt privatizācijas procesa pabeigšanu.
16. Izveidot (līdz š.g. 17.aprīlim) starpministriju darba grupu
tranzīta situācijas izpētei un novērtēšanai. Darba grupai līdz
š.g. 30.aprīlim iesniegt ziņojumu Ministru kabinetā.
Ārpolitika
1. Steidzami organizēt konsultācijas un vizītes Eiropas
Savienības un NATO dalībvalstīs. Panākt lielāku atbalstu Eiropas
Savienībā un NATO jautājumos, kas saistīti ar integrāciju un
attiecībām ar Krieviju, detalizēti informēt par sabiedrības
integrācijas procesu Latvijā.
2.1. Līdz š.g. 1.jūnijam nodibināt Latvijas institūtu.
2.2. Ārlietu ministrijai līdz š.g. 30.aprīlim noteikt sadarbības
pasākumus ar Eiropas un pasaules ziņu aģentūrām, sabiedrības
saziņas līdzekļiem.
3. Lai paustu objektīvu viedokli par notikumiem Latvijā, attīstīt
sadarbību ar radnieciskām sabiedriskajām organizācijām. Latvijas
Republikas vēstniecībām nedēļas laikā pēc attiecīgas instrukcijas
saņemšanas informēt presi (paziņojumi presei, preses konferences)
par situāciju Latvijā -- par grozījumiem Pilsonības likumā,
integrāciju Eiropas Savienībā, attiecībām ar Krieviju. Latvijas
Republikas vēstniecībām pastiprināt sadarbību ar latviešu
organizācijām ārpus Latvijas un regulāri nodrošināt tās ar
nepieciešamo informāciju.
7.1. Izveidot kopīgu Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas
vēsturnieku komisiju, lai izvērtētu vēstures faktus un veidotu
kopīgas publikācijas.
7.2. Izveidot starptautisku vēsturnieku komisiju, lai izvērtētu
traģiskos Otrā pasaules kara notikumus, to skaitā
holokaustu.
8.1. Organizēt semināru vai konferenci, pieaicinot Latvijas
Republikas un Krievijas Federācijas politiķus un sabiedriskos
darbiniekus, lai apspriestu Latvijas un Krievijas attiecību
politiskās un ekonomiskās sadarbības aspektus.
8.2. Apzināt un paplašināt ekonomiskā un politiskā dialoga
bāzi.
8.3. Turpināt uzturēt sakarus ar Krieviju zinātnes un kultūras
jomā.
9. Sadarbību ar Krieviju attīstīt galvenokārt praktiskajā līmenī.
Izvērst sadarbību ar Krievijas reģioniem, ar pierobežas rajoniem.
Sniegt atbalstu Pierobežas reģionu sadarbības padomei. Vides
aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai līdz š.g.
1.maijam izstrādāt konkrētus valstiski nozīmīgus projektus
pierobežas sadarbības attīstībai un popularizēšanai.