1. Atbalstīt Latvijas Nacionālās bibliotēkas projekta turpmākās īstenošanas koncepcijas (turpmāk – koncepcija) kopsavilkumā ietverto risinājuma 1.variantu.
2. Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimu par apropriācijas palielināšanu budžeta programmā 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" 13 562 417 latu apmērā un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija neiebilst, palielināt likumā "Par valsts budžetu 2010.gadam" noteikto apropriāciju budžeta programmā 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
3. Ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija neiebilst pret apropriācijas palielināšanu, Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Kultūras ministrijai 13 562 417 latu, lai nodrošinātu Latvijas Nacionālās bibliotēkas projekta īstenošanu.
4. Kultūras ministrijai, sagatavojot likumprojektu par valsts budžetu 2011.gadam, precizēt valsts budžeta ilgtermiņa saistības, paredzot, ka valsts budžeta finansējums Latvijas Nacionālās bibliotēkas projekta īstenošanai ir:
4.1. 2011.gadā – 30 685 421 lats;
4.2. 2012.gadā – 44 073 081 lats;
4.3. 2013.gadā – 16 552 335 lati.
(MK 28.12.2010. rīkojuma Nr.761 redakcijā)
5. Finanšu ministrijai sadarbībā ar Kultūras ministriju attiecīgi precizēt valsts budžeta bāzes izdevumus:
5.1. 2011.gadam bāzes izdevumus palielināt par 10 130 383 latiem;
5.2. 2012.gadam bāzes izdevumus samazināt par 35 245 135 latiem.
Latvijas Nacionālās bibliotēkas (turpmāk – LNB) projekta turpmākās īstenošanas koncepcija (turpmāk – koncepcija) izstrādāta, pamatojoties uz LNB projekta īstenošanas uzraudzības padomes 2010.gada 21.aprīļa sēdes lēmumu, ar ko Kultūras ministrijai tika uzdots sagatavot iesniegšanai Ministru kabinetā ziņojumu par LNB projekta turpmākās īstenošanas variantiem.
Koncepcijas mērķis ir noteikt turpmākos LNB projekta īstenošanas variantus atkarībā no projektam piešķirtā finansējuma apmēra un nodrošināt ekonomiski un finansiāli pamatotu lēmumu par projekta pabeigšanas termiņiem un nepieciešamo finansējumu.
Problēmas izklāsts
Krasi pasliktinoties ekonomiskajai situācijai Latvijā, valsts budžetā vairākkārt tika veikti grozījumi. Tādējādi LNB projekta īstenošanai pieejamais budžeta finansējums 2010. un 2011.gadam tika krasi samazināts (tabula).
Tabula
LNB projekta finansējums | |||
Gads | Sākotnēji apstiprinātais finansējums (latos) | Apstiprinātais finansējums kārtējā gada budžeta likumā (latos) | Samazinājums |
2008 | 6 970 000 | 6 970 000 | 0 % |
2009 | 29 251 066* | 22 108 366 | 24,4 % |
2010 | 38 486 051* | 13 018 380** | 66,2 % |
2011 | 49 784 673* | 26 555 038** | 46,6 % |
2012 | 23 478 210* | 79 318 216** |
Piezīmes.
* Saskaņā ar Ministru kabineta 21.04.2008. rīkojumu Nr.217/1 "Par līguma noslēgšanu par Latvijas Nacionālās bibliotēkas būvniecību".
** Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2010.gadam".
Samazinātā finansējuma dēļ nav iespējams veikt LNB būvdarbus līgumā paredzētajā termiņā – līdz 2011.gada jūlijam.
Risinājuma variantu salīdzinājums un to ietekme
Kultūras ministrija sadarbībā ar LNB būvdarbu veicēju ir sagatavojusi divus variantus būvdarbu izpildei ar iespējamiem būvdarbu pabeigšanas gala termiņiem – 2012.gada novembris vai 2014.gada marts. Abiem variantiem ir aprēķinātas būvdarbu izmaksas, ko veido izmaksu pieaugums būvdarbu termiņa pagarinājuma dēļ un izmaksu izmaiņas būvniecības izmaksu indeksācijas (inflācijas vai deflācijas) dēļ.
Kultūras ministrija iesaka atbalstīt risinājuma 1.variantu – LNB būvdarbu pabeigšanu 2012.gada novembrī kā ekonomiski un finansiāli izdevīgāko, jo budžetā paredzēto finanšu līdzekļu kopējais apjoms risinājuma 1.variantam ir pietiekams, lai sasniegtu izvirzīto mērķi – pilnvērtīgu LNB darbības uzsākšanu jaunajā ēkā.
Risinājuma 1.variants (būvdarbu pabeigšana 2012.gada novembrī)
(tūkst. latu) | ||||||
2010. | 2011. | 2012. | 2013. | 2014. | Kopā | |
Plānotie budžeta izdevumi | 13 018 | 26 555 | 79 318 | 0 | 0 | 118 892 |
Kopējie budžeta izdevumi | 26 581 | 36 685 | 44 073 | 11 552 | 0 | 118 892 |
Izmaiņas valsts budžeta izdevumos | 13 563 | 10 130 | -35 245 | 11 552 | 0 | 0 |
Ieguvumi | – Projekts var tikt īstenots kopējo projektam piešķirto finanšu resursu ietvaros – Projekts tiek īstenots LNB projekta īstenošanas likumā noteiktajā termiņā – LNB ēka sāk darbu 2013.gada septembrī, nodrošinot Rīgas kā Eiropas kultūras galvaspilsētas 2014.gadā pienācīgu pārstāvniecību un Latvijas prezidentūru Eiropas Savienības Padomē 2015.gadā | |||||
Trūkumi | – Nepieciešams palielināt finansējumu 2010. un 2011.gadā, pārdalot 2012.gadam plānoto finansējumu |
Risinājuma 2.variants (būvdarbu pabeigšana 2014.gada martā)
(tūkst. latu) | ||||||
2010. | 2011. | 2012. | 2013. | 2014. | Kopā | |
Plānotie budžeta izdevumi | 13 018 | 26 555 | 79 318 | 0 | 0 | 118 892 |
Kopējie budžeta izdevumi | 13 018 | 26 555 | 39 696 | 43 782 | 12 787 | 135 838 |
Izmaiņas valsts budžeta izdevumos | 0 | 0 | -39 622 | 43 782 | 12 787 | 16 946 |
Ieguvumi | – Nav nepieciešams palielināt finansējumu LNB projekta īstenošanai 2010. un 2011.gadā | |||||
Trūkumi | – Sadārdzinās projekta kopējās izmaksas, projektam nepieciešams piešķirt papildus finansējumu 16,9 milj. latu apmērā – Nepieciešams izdarīt grozījumus LNB projekta īstenošanas likumā, pagarinot likumā noteikto LNB projekta īstenošanas termiņu – LNB ēka sāk darbu 2014.gada 4.ceturksnī, līdz ar to netiek nodrošināta Rīgas kā Eiropas kultūras galvaspilsētas 2014.gadā pienācīga pārstāvniecība – Samazinās būvizmaksu indeksācijas labvēlīgā ietekme uz būvdarbu līguma cenu |
Ja netiek pieņemts neviens no piedāvātajiem projekta turpmākās īstenošanas variantiem, tiek izlietoti liela apjoma līdzekļi, bet nav iespējams sākt LNB darbību jaunajā ēkā, kā arī projekta īstenošanas termiņš pagarinās uz nenoteiktu laiku.