Ministru kabineta noteikumi Nr.652
Rīgā 2010.gada 20.jūlijā (prot. Nr.37 16.§)
Izdoti saskaņā ar likuma "Par aviāciju" 70.panta pirmo daļu
Izdarīt Ministru kabineta 2003.gada 25.novembra noteikumos Nr.660 "Noteikumi par civilās aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanu" (Latvijas Vēstnesis, 2003, 168.nr.; 2004, 192.nr.; 2005, 206.nr.; 2006, 200.nr.; 2007, 103.nr.; 2008, 171.nr.; 2010, 14.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 1.punktu ar otro teikumu šādā redakcijā.
"Noteikumi attiecas uz civilās aviācijas gaisa kuģiem likuma "Par aviāciju" izpratnē, kā arī uz tiem Latvijas Republikas civilās aviācijas gaisa kuģiem, kurus izmanto muitas un Valsts robežsardzes dienesti."
2. Papildināt 8.1 punktu ar otro un trešo teikumu šādā redakcijā:
"Izmeklēšanas biroja izmeklētājiem ir tiesības pārbaudīt vai apskatīt jebkuru civilās aviācijas nelaimes gadījumā vai incidentā iesaistīto gaisa kuģi, tā dzinēju, propelleru, iekārtu vai sastāvdaļas tādā apjomā, kāds nepieciešams izmeklēšanai. Ja ierosināts kriminālprocess, minētās darbības tiek veiktas ar procesa virzītāja atļauju."
3. Aizstāt 9.punkta ievaddaļā vārdus "Eiropas Kopienas" ar vārdiem "Eiropas Savienības".
4. Papildināt II nodaļu ar 12.3 un 12.4 punktu šādā redakcijā:
"12.3 Izmeklēšanas birojs veic visus nepieciešamos pasākumus, lai aizsargātu pierādījumus un nodrošinātu drošu gaisa kuģa un tā sastāvdaļu uzraudzību tik ilgi, cik tas ir nepieciešams izmeklēšanas nolūkos. Ja ierosināts kriminālprocess, minētās darbības tiek veiktas ar procesa virzītāja atļauju.
12.4 Ja no gaisa kuģa reģistrētājvalsts, ekspluatantvalsts, projektētājvalsts vai izgatavotājvalsts saņemts pieprasījums, lai gaisa kuģis vai citi pierādījumi tiktu saglabāti neskarti, līdz tos pārbauda šīs valsts pilnvarots pārstāvis, izmeklēšanas birojs veic visus nepieciešamos pasākumus, lai izpildītu šo pieprasījumu, ciktāl tas ir objektīvi iespējams. Šādā gadījumā gaisa kuģi var pārvietot, ja tas nepieciešams cilvēku un dzīvnieku atbrīvošanai, pasta vai vērtīgu lietu izņemšanai, lai nepieļautu to iznīcināšanu uguns vai citu iemeslu dēļ, vai arī lai novērstu apdraudējumu cilvēkiem, aeronavigācijai vai citam transportam. Izpildot šādu pieprasījumu, aizliegts nepamatoti novilcināt gaisa kuģu ekspluatācijas atsākšanu."
5. Izteikt III nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:
"III. Latvijas Republikas teritorijā notikušo civilās aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšana".
6. Papildināt noteikumus ar 15.1, 15.2 un 15.3 punktu šādā redakcijā:
"15.1 Izmeklēšanā piedalās un izmeklēšanas dalībnieka statuss tiek piešķirts tikai tādām organizācijām, kuras saistītas ar gaisa kuģu vai to iekārtu ražošanu un sertifikāciju, ja tās ir apstiprinājis izmeklēšanas vadītājs. Minētās organizācijas norīko kvalificētu tehnisko personālu aktīvai dalībai izmeklēšanā. Katrs izmeklēšanas dalībnieka pārstāvis paraksta izmeklēšanas biroja sagatavoto dokumentu, kurā noteiktas izmeklēšanas dalībnieku tiesības, pienākumi un ierobežojumi.
15.2 Šo noteikumu 15.1 punktā minēto organizāciju pārstāvji ir atbildīgi par izmeklēšanas vadītāja norādījumu izpildi. Ja organizācijas pārstāvji nepilda tiem uzticētos uzdevumus, neievēro darbību ierobežojumus vai instrukcijas vai arī viņu veiktās darbības traucē izmeklēšanai, izmeklēšanas birojs ir tiesīgs pārtraukt šo pārstāvju dalību izmeklēšanā. Šādā gadījumā organizācija norīko citu pārstāvi.
15.3 Lai novērstu interešu konfliktu, izmeklēšanas biroja veiktajā izmeklēšanā nav tiesīgas piedalīties tādas personas vai organizācijas, kas ir izvirzījušas pretenzijas saistībā ar attiecīgo civilās aviācijas nelaimes gadījumu vai nopietnu incidentu."
7. Papildināt 17.punktu ar otro teikumu šādā redakcijā:
"Izmeklēšanas birojs nodrošina lidojuma datu saglabāšanu, nosūtīšanu un analīzi."
8. Papildināt noteikumus ar 17.1 un 17.2 punktu šādā redakcijā:
"17.1 Gaisa kuģa atlūzas, ierakstus un citus izmeklēšanai nepieciešamos lietiskos pierādījumus izmeklēšanas biroja pārstāvji izņem, sastādot par to aktu. Šiem lietiskajiem pierādījumiem ir tiesīgi piekļūt tikai izmeklēšanas biroja izmeklētāji un atbildīgā izmeklētāja pilnvarotas personas. Ja gaisa kuģa atlūzas, ieraksti un citi lietiskie pierādījumi izmeklēšanai vairs nav nepieciešami, izmeklēšanas birojs tos nodod īpašniekam, sastādot un parakstot pieņemšanas un nodošanas aktu. Ja ir ierosināts kriminālprocess, minētās darbības tiek veiktas ar procesa virzītāja atļauju.
17.2 Izmeklēšanas birojam ar kriminālprocesa virzītāja atļauju ir tiesības saņemt aviācijas nelaimes gadījumā bojā gājušo personu patologanatomiskās izmeklēšanas protokola kopiju."
9. Papildināt IV nodaļu ar 29.2, 29.3, 29.4 un 29.5 punktu šādā redakcijā:
"29.2 Ja aviācijas nelaimes gadījumā ir iesaistīts gaisa kuģis, kura masa ir 2250 kg vai mazāka, un ja izmeklēšanas birojs uzskata, ka tiek skarti lidojumderīguma jautājumi, kuri varētu interesēt citas valstis, izmeklēšanas birojs nosūta iepriekšēju ziņojumu šo noteikumu 29.1 punktā minētajām valstīm.
29.3 Iepriekšēju ziņojumu nosūta, izmantojot faksimilu, elektronisko pastu vai aviopastu 30 dienu laikā no aviācijas nelaimes gadījuma dienas, ja vien līdz minētajam termiņam nav nosūtīts aviācijas nelaimes gadījuma vai incidenta datu ziņojums. Ja ir skarti jautājumi, kas tieši ietekmē gaisa satiksmes drošību, iepriekšēju ziņojumu nosūta nekavējoties, tiklīdz informācija ir pieejama.
29.4 Iepriekšēju ziņojumu nosūta attiecīgajām valstīm un Starptautiskajai civilās aviācijas organizācijai vienā no tās darba valodām.
29.5 Ja aviācijas nelaimes gadījumā iesaistītā gaisa kuģa maksimālā masa pārsniedz 2250 kg, izmeklēšanas birojs objektīvi īsākā laikā pēc izmeklēšanas nosūta Starptautiskajai civilās aviācijas organizācijai aviācijas nelaimes gadījuma vai incidenta datu ziņojumu. Šādu ziņojumu izmeklēšanas birojs nosūta Starptautiskajai civilās aviācijas organizācijai arī tad, ja tas izmeklē incidentu, kas noticis ar gaisa kuģi, kura maksimālā masa pārsniedz 5700 kg."
10. Izteikt 33.punktu šādā redakcijā:
"33. Par visiem Latvijas Republikas teritorijā notikušiem civilās aviācijas nelaimes gadījumiem, nopietniem incidentiem un incidentiem šo noteikumu 57.punktā minētās civilās aviācijas institūcijas, dienesti, gaisa kuģu ekspluatanti un fiziskās personas nekavējoties ziņo izmeklēšanas birojam."
11. Izteikt 42.punktu šādā redakcijā:
"42. Piedaloties izmeklēšanā, pilnvarotajam pārstāvim ir tādas tiesības, kādas noteiktas tās valsts normatīvajos aktos, kura izmeklē civilās aviācijas nelaimes gadījumu vai nopietnu incidentu."
12. Papildināt VIII nodaļu ar 53.1 punktu šādā redakcijā:
"53.1 Papildus aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas rezultātā sniegtajām drošības rekomendācijām var izstrādāt arī tādas drošības rekomendācijas, kas pamatotas ar lidojumu drošības pētījumiem un analīzi. Ja šīs drošības rekomendācijas tiek adresētas kādai organizācijai citā valstī, izmeklēšanas birojs nosūta tās arī šīs valsts izmeklēšanas iestādei."
13. Izteikt 60.punktu šādā redakcijā:
"60. Izmeklēšanas birojs izveido un uztur civilās aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu datubāzi. Civilās aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu datubāzē netiek reģistrēti fizisko personu dati. Lai atvieglotu datu apmaiņu, datubāzu sistēmās lieto standarta formas."
14. Papildināt IX nodaļu ar 60.1 un 60.2 punktu šādā redakcijā:
"60.1 Izmeklēšanas birojs analizē aviācijas nelaimes gadījumu vai incidentu ziņojumos un datubāzē ietverto informāciju, lai noteiktu nepieciešamos profilaktiskos pasākumus. Konstatējot informāciju par gaisa satiksmes drošību, kuru tas uzskata par svarīgu citām valstīm, izmeklēšanas birojs nosūta tām šo informāciju objektīvi īsākā laikā.
60.2 Izmeklēšanas birojs veicina drošības informācijas koplietošanas tīklu izveidi un attīstību un atvieglo brīvu informācijas apmaiņu ar visiem aviācijas sistēmas lietotājiem par faktiskajiem un iespējamajiem drošības trūkumiem."
15. Izteikt 1.pielikuma 3., 4. un 5.punktu šādā redakcijā:
"3. Pacelšanās pārtraukta no slēgta vai aizņemta skrejceļa, manevrēšanas ceļa vai nenorīkota skrejceļa.
4. Pacelšanās no slēgta vai aizņemta skrejceļa, manevrēšanas ceļa vai nenorīkota skrejceļa.
5. Nosēšanās vai nosēšanās mēģinājums uz slēgta vai aizņemta skrejceļa, manevrēšanas ceļa vai nenorīkota skrejceļa."
16. Papildināt 1.pielikumu ar 16.punktu šādā redakcijā:
"16. Nobraukšana no skrejceļa, kas pēc seku smaguma tiek klasificēta kā A pakāpes incidents. Seku smaguma klasifikācija ir ietverta Nobraukšanas no skrejceļa rokasgrāmatā."
17. Izteikt 1.1 pielikumu šādā redakcijā:
"1.1 pielikums
Ministru kabineta
2003.gada 25.novembra
noteikumiem Nr.660
(apliecības priekšpuse)
(apliecības otra puse)
Ministru prezidenta vietā - vides ministrs R.Vējonis
Satiksmes ministrs K.Gerhards