Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: zaudējis spēku
Tiesību akts ir zaudējis spēku.

Satiksmes ministrijas rīkojums Nr.139

Rīgā 1997.gada 19.decembrī

Par grozījumiem ar LR satiksmes ministra 1995.gada 4.janvāra pavēli Nr.2 apstiprinātajos noteikumos "Par transporta līdzekļu tehnisko stāvokli"

Nolūkā nodrošināt Latvijā spēkā esošo noteikumu prasību transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa jomā atbilstību Eiropas Savienības Direktīvu 92/55/EEC un 96/96/EC prasībām izdarīt šādus grozījumus ar LR satiksmes ministra 1995.gada 4.janvāra pavēli Nr.2 apstiprinātajos noteikumos "Par transporta līdzekļu tehnisko stāvokli":

1. Izteikt 401.2. punktu šādā redakcijā:

"401.2. Darba bremzēm jānodrošina transportlīdzekļa vidējo palēninājumu "jv" ne mazāku par 2,5 m/s2 vai attiecināto bremzēšanas spēku "z" ne mazāku par:

M1 kategorijas transportlīdzekļiem 50%;

M2, M3 kategoriju transportlīdzekļiem 48% (50%, ja tie izgatavoti 1992.gadā un vēlāk).

N2, N3 kategoriju transportlīdzekļiem 43%; (45% transportlīdzekļiem, kuri izgatavoti 1998.gadā un vēlāk);

O3, O4 kategoriju transportlīdzekļiem 40%; (43% transportlīdzekļiem, kuri izgatavoti 1998.gadā un vēlāk);

N1 kategorijas transportlīdzekļiem 45%.(50% transportlīdzekļiem, kuri izgatavoti 1998.gadā un vēlāk);

Bez tam darba bremzēm jānodrošina pietiekams bremzēšanas spēks uz jebkuru riteni.

Bremzēšanas spēks nedrīkst būt mazāks par izgatavotāja norādīto (gadījumā, ja tādi dati pieejami)."

2. Papildināt 403.1. punktu ar šādu tekstu:

"Nepieļaujams ir tāds bremžu trumuļa vai diska izdilums (ovalitāte), kas izsauc ievērojamas bremžu spēka mērījuma svārstības."

3. izteikt 406.1. punktu šādā redakcijā:

"406.1. Stāvbremzei jānodrošina bremzēšana ar mehānisku pārvadu vai ierīci, sasniedzot palēninājumu vidēji ne mazāku par 1,5 m/s2, attiecināto bremzēšanas spēku "z" ne mazāku par 16%, vai 12% attiecinot pret autovilciena pilnu masu."

4. Izteikt 409. punktu šādā redakcijā:

" 409. Papildbremzes:

409.1. Palīgbremzes: paredzētas lietot kalnainos apvidos, lai palēninātu transportlīdzekļa kustību no kalna, vienlaicīgi atvieglojot darba bremžu sistēmas darbību. Palīgbremzēm jābūt lietojamām neatkarīgi no pārējo bremžu sistēmu darbības.

409.1.1. Motora bremze- jānodrošina transportlīdzekļa vai transportlīdzekļu sastāva vienmērīgi palēlināta kustība, aizverot atgāzu caurules un atslēdzot degvielas padevi. Iedarbinot motora bremzi, vārstiem atgāzu caurulēs jāaizveras vienmērīgi un pilnīgi. Vienlaikus jānotiek automātiskai degvielas padeves pārtraukšanai motoram.

409.1.2. Transmisijas bremze (retarders)- jānodrošina transportlīdzekļa vai transportlīdzekļu sastāva vienmērīgi palēlināta kustība, radot hidraulisku, elektromagnētisku vai cita veida pretestību transmisijā. "

5. Papildināt 413.punktu ar jaunu apakšpunktu 413.2. šādā redakcijā:

"Kompresoram jānodrošina pietiekams gaisa spiediens, kas nodrošinātu bremžu darbību vismaz divas pielietošanas reizes pēc brīdinājuma signāla ieslēgšanas vai mēraparāta kritiskā rādījuma."

6. Papildināt 416.punktu ar apakšpunktiem 416.4. un 416.5. šādā redakcijā:

"416.4. Galvenā bremžu cilindra rezervuāram jābūt hermētiski noslēgtam.

416.5. Galvenā bremžu cilindra rezervuāram jābūt aprīkotam ar bremžu šķidruma avārijas līmeņa signālierīci un signālspuldzīti. Tiem jādarbojas noteiktā režīmā."

7. Izteikt 429.punktu šādā redakcijā:

" 429. Automātiski regulējoša bremzēšanas spēku (ARB) ierīce:

429.1. Jānodrošina vienmērīga bremžu sistēmas darbība atkarģbā no ass noslodzes. Jābūt pareizi noregulētai un darbības laikā nedrīkst sprūst vai deformēties."

8. Papildināt 503.punktu ar jaunu apakšpunktu 503.3. šādā redakcijā:

"503.3. Riepu radzes.

Piezīme : šī punkta prasības neattiecas uz transportlīdzekļu riepām, kuras aprīkotas ar plastmasas radzēm.

503.3.1. Radžu tips- atļauts lietot tikai rūpnieciski izgatavotas un speciāli transportlīdzekļu riepām paredzētas radzes. Radzēm var būt tikai viena galviņa un tā nedrīkst būt cilindriska, asa vai cauruļtipa.

503.3.2. Radžu skaits un tehniskie parametri:

Transportlīdzekļi Transportlīdzekļi
ar pilnu masu līdz 3,5t . ar pilnu masu virs 3,5t
Transportlīdzekļu M1, O1, L3, N1, M2, O2 M2, M3, N2,
kategorijas L4, L5 N3, O3, O4
Radzes maksimālais izvirzījums
no riepas virsmas (caurmērā):
jaunām riepām £ 1,2 mm £ 1,2 mm £ 1,7 mm
riepām ekspluatācijā £ 2,0 mm £ 2,0 mm £ 2,5 mm
Radzes statiskās
reakcijas spēks* £ 120 N £ 180 N £ 340 N
Radzes masa £ 1,1 g £ 2,3g £ 3,0 g
Maksimālais radžu skaits
vienai riepai 90 - ja diska Æ £13" 110 ja diska Æ£15"
110 - ja diska Æ = 14" vai 15" 150 ja diska Ƴ16"
130 - ja Æ ³16" 150 - ja Æ ³16"

* Radzes statiskās reakcijas spēks pret atbalstvirsmu tiek mērīts pie radzes izvirzījuma 1,2 mm pie temperatūras 20C ± 4.

503.3.3. Radžu montāža:

Radžu skaits uz riepām nedrīkst atšķirties vairāk kā par 25% starp riepu ar vislielāko radžu skaitu un riepu ar vismazāko radžu skaitu.

Ja transportlīdzeklim ir dubultriteņi, tad viens no dubultriteņim var būt bez radzēm, taču riteņiem, kuriem ir radzes, jābūt izvietotiem simetriski transportlīdzekļa garenasij.

Radzes nedrīkst izvietot protektora centrālajā trešdaļā.

O2 kategorijas transportlīdzekļu riepām jābūt aprīkotām ar radzēm, ja velkošā transportlīdzekļa riepas ir aprīkotas ar radzēm.

Ja M1, N1, O1, O2 kategoriju transportlīdzekļu riteņiem tiek lietotas radzes, tad tās jālieto visiem riteņiem.

Ja M2, M3, N2, N3, O3, O4 kategoriju transportlīdzekļu riteņiem tiek lietotas radzes, tad abās ass pusēs jābūt riteņiem ar radzēm."

9. Izteikt 629.4. punktu šādā redakcijā:

"629.4. Atļauts uzstādīt tikai noteiktā kārtībā sertificētus transportlīdzekļu stiklus ar atbilstošu marķējumu. Aizliegts izmantot transportlīdzekļu stikliem nepiemērotus materiālus (organisko stiklu u.tml. materiālus)."

10. Papildināt 802.1. punktu šādā redakcijā:

"Tomēr atgāzu izplūdes sistēmas izvadam (atgāzu izplūdes caurules galam) jābūt izvadītam līdz automobiļa sānu vai aizmugures gabarītam (pielaide ± 10cm), bet gadījumā, ja izplūdes sistēmas izvads vērsts vertikāli uz augšu, tad tam jāatrodas augstāk par kabīnes jumtu.

Vienlaicīgi atgāzu izplūdes sistēmas izvadam jābūt novietotam tā, lai tam būtu iespējams pievienot atgāzu nosūkšanas sistēmu un atgāzu mērīšanas zondi."

11. Izteikt 803.1.punktu šādā redakcijā:

"803.1. Atbilstoši ES Direktīvu 92/55/EEC un 96/96/EC prasībām dīzeļmotora absorbcijas koeficienta vērtība brīvā paātrinājuma režīmā nedrīkst pārsniegt izgatavotāja noteikto absorbcijas koeficienta vērtību.

Tomēr, ja minētā informācija nav pieejama, tad nomērītais absorbcijas koeficients nedrīkst pārsniegt robežvērtības, kas uzrādītas 8.1. tabulā."

12. Izteikt 803.1.punkta 8.1. tabulas tekstu šādā redakcijā:

8.1. tabula

Pieļaujamās atgāzu absorbcijas koeficienta robežvērtības dīzeļmotoriem

atkarībā no motora tipa un automobiļa izgatavošanas gada

Automobiļu motora tips un izgatavošanas gads Absorbcijas koeficienta
robežvērtība k [m-1]
- motori bez turbopūtes (automobiļiem,
kas izgatavoti laika posmā no 1980.gada 1.janvāra
līdz 1998.gada 1.janvārim) 3,5
- motori bez turbopūtes (automobiļiem,
kas izgatavoti pēc 1998.gada 1.janvāra) 2,5
- motori ar turbopūti (automobiļiem,
kas izgatavoti laika posmā no 1980.gada 1.janvāra,
līdz 1998.gada 1.janvārim) 4,0
- motori ar turbopūti (automobiļiem, kas izgatavoti
pēc 1998.gada 1.janvāra) 3,0

Automobiļi, kuri izgatavoti pirms 1980. gada 1.janvāra

tiek atbrīvoti no šo prasību izpildes.

13. Izteikt 804.1.punktu šādā redakcijā:

"804.1. Atbilstoši ES Direktīvu 92/55/EEC un 96/96/EC prasībām CO saturs karburatoru automobiļu atgāzēs brīvgaitas režīmā nedrīkst pārsniegt vērtību, kādu noteicis automobiļa izgatavotājs.

Tomēr, ja minētā informācija nav pieejama, tad nomērītais CO saturs atgāzēs nedrīkst pārsniegt robežvērtības, kas uzrādītas 8.2. tabulā."

14. Izteikt 804.1.punkta 8.2. tabulas tekstu šādā redakcijā:

8.2. tabula

Pieļaujamās CO robežvērtības brīvgaitas režīmā

karburatormotoru automobiļu atgāzēs atkarībā

no motora atgāzu kontroles tipa un automobiļa izgatavošanas gada

Automobiļu motora atgāzu kontroles CO koncentrācija tilpuma
sistēmas tips un izgatavošanas gads procentos [vol %]
a) automobiļiem, kuru izplūdes gāzu sistēma netiek
kontrolēta ar pilnveidotu atgāzu kontroles sistēmu,
tādu kā trīskomponenšu katalītisko neitralizatoru
ar l vadību un kuri izgatavoti pirms 1970. gada 1. janvāra: 4,5
b) automobiļiem, kuru izplūdes gāzu sistēma netiek
kontrolēta ar pilnveidotu atgāzu kontroles sistēmu, tādu
kā trīskomponenšu katalītisko neitralizatoru ar l vadību
un kuri izgatavoti laika posmā no 1970.gada 1.janvāra
līdz 1988. gada 1. janvārim. 3,5
c) automobiļiem, kuru izplūdes gāzu sistēma netiek
kontrolēta ar pilnveidotu atgāzu kontroles sistēmu, tādu
kā trīskomponenšu katalītisko neitralizatoru ar l vadību
un kuri izgatavoti pēc 1988. gada 1. janvāra 3,0
d) automobiļiem, kuru izplūdes gāzu sistēma tiek kontrolēta
ar pilnveidotu atgāzu kontroles sistēmu, tādu kā
trīskomponenšu katalītisko neitralizatoru ar l vadību
(l robežās ± 0,03 no vērtībām, ko noteicis ražotājs): 0,5
e) d) punktā minētiem automobiļiem pie npaaugst
(vismaz 2000 min-1). 0,3

15. Izteikt 804.2. punktu sekojošā redakcijā:

"804.2. CH koncentrācija benzīnmotoru atgāzēs (tilpuma vienībās) pie kloķvārpstas minimālajiem apgriezieniem nedrīkst pārsniegt :

1200 (ppm) motoriem ar cilindru skaitu £ 4

3000 (ppm) motoriem ar cilindru skaitu > 4

17. Rīkojuma izpildi kontrolēt Autosatiksmes departamenta direktora vietniekam J.Kancēvičam.

Satiksmes ministrs V.Krištopans

19.12.1997